Voisiko joku onnistuneen rihtauksen tehnyt hieman opastaa kuinka saan parhaan lopputuloksen? Saa myös suositella Espoosta pätevää kaveria jolla voisin homman teettää. Olen ymmärtänyt että akselin laipasta pultit auki ja jos akseli ja vetolaitteen laippa eivät ole linjassaan niin koneen kannattimien säädöillä kohilleen. Rakotulkilla tarkistaen tietty. Pitääkö huomioida koneen vääntyminen täydellä kaasulla vai laitanko vaan linjaan? Se ihmetyttää kun kone vatkaa tyhjäkäynnillä ihan pirusti, eli akselin/laakeroinnin täytyy olla jollain tavoin jousitettu, eli tuenko akselin ennen laipan avaamista siihen korkeuteen missä sen on nyt? Mitä jos kone vääntää sitä parhaillaan alas? Eihän tämä mitään avaruusfysiikkaa pitäis olla mutta, mutta, pitäiskö kuitenkin teettää ammamiehellä?
Akselivetoisen rihtaus?
7
4993
Vastaukset
- Raipe4
Rihtaussysteemisi on oikea.Tee rihtaus veneen ollessa vedessä niin tulos on parempi.??
- Rihtarin
Rihtari on ammattinimike henkilölle, joka suoristaa tai muuten oikoo peltiä tai levyä lämmittämällä.
Metallin ominaisuuksiin kun kuuluu sen venyminen lämmetessään hitsauksesta ym. asioista johtuen.
Esim. laivan kylki on monien hitsauksien jälkeen ns. lommoinen, näitä oikoo RIHTARI
Työkaluna hän käyttää kaasupilliä tai kansankielellä "-tohoa" , riippuen pellistä ja sen vahvuudesta.
Nyt sinun siis pitäisi lämmitellä sitä akselasi siltä puolelta, minkä haluat liikkuvan koneen suuntaan...
Moottorin LINJAUKSESTA taas puhutaan silloin kun akseli ja moottori vaihteistoineen halutaan samaan LINJAAN toistensa kanssa, siihen on hyviä työkaluja sopivat kiintoavaimet, rakotulkki (0,05mm) sekä lyijyleka.- tietämätön...
Kansankielellä tohoa on paskaa.
Telakalla se on harava.
"Nyt sinun siis pitäisi lämmitellä sitä akselasi siltä puolelta, minkä haluat liikkuvan koneen suuntaan"... Niin ja mitähän tuokin potaska oli.
"siihen on hyviä työkaluja sopivat kiintoavaimet, rakotulkki (0,05mm) sekä lyijyleka."
Taasen täyttä paskaa.
Sen rakotulkin voit työntää perseeseesi ja pyytää äitiä hakemaan mittakellon.
Lyijylekalla voit vetästä kaaliisi.
- Rihteri
Kuten totesit, kone vatkaa jo tyhjäkäynilläkin, ei akseli ole koskaan "linjassa", puhumattakaan kun veto on päällä, koneeseen tulee rakenteesta riippuen työntöä ja vääntöä. Joustokytkimet ja nivelet poistaa ritaus ongelmat. Joten älä vaivaa päätäsi ko asian vuoksi.
- jos et halua liata käsiäsi
Ihme vastauksia olet saanut ihan asialliseen kysymykseesi.
Olet oikeassa, akselin päätä pitäisi kannatella sitä rihdattaessa tukemalla se esim. puupalikalla.
Akselin/laipan suoruus kannattaa myös tarkistaa rihtauksen yhteydessä; se onnistuu myös rakotulkilla - heittokello antaa toki tarkemman tuloksen. Suoruutta arvuutellessa akselia pyöritetään käsin n. 90 asteen kulman kerrallaan, ja joka kerta mitataan välys laippojen välillä. Kaikki laipan pultit kokonaan irrotettuna. Akselin pyörittämisellä ei saa olla vaikutusta välykseen - muuten akseli tai sen laippa eivät ole suorat.
Rihtaus tehdään kun akseli todettu suoraksi. Laipan pultit kiinnitetään mutta jätetään sopivan löysälle. Sitten rakotulkilla mitataan käyttäen esim. 0.1 mm ja 0.15mm tulkkeja mitaten välystä eri puolilta ( klo 9, 12, 3, 6 suunnissa) . Kun 0.15 tulkki ei mahdu, ja .10 menee naheesti on suoruus riittävä.
Sitten vaan pultit kiinni ja menoksi! Etenkin puuveneissä tuo rihtaus kannattaa uusia kesken kaudenkin kun runko voi vähän elää.- "Rihtari"
"Ihme vastauksia olet saanut ihan asialliseen kysymykseesi"
Näin on oikein kyllä, MUTTA se homma jota juuri kuvailit on akselin ja moottorin LINJAUSTA...
Rihtaaminen on aivan eri asiaa, jota todellakin tehdäään lämmittämällä.
On se kummaa ettei tällaisellekkaan "ammattilaisten" kansoittamalle palstalle mahdu oikeat termit.
Monesti on samasta asiasta valistettu. - onko piä kipiä????
"Rihtari" kirjoitti:
"Ihme vastauksia olet saanut ihan asialliseen kysymykseesi"
Näin on oikein kyllä, MUTTA se homma jota juuri kuvailit on akselin ja moottorin LINJAUSTA...
Rihtaaminen on aivan eri asiaa, jota todellakin tehdäään lämmittämällä.
On se kummaa ettei tällaisellekkaan "ammattilaisten" kansoittamalle palstalle mahdu oikeat termit.
Monesti on samasta asiasta valistettu.Ite sait munilles ylempänä kun et niin viisas ollutkaan.
Rihtaus tai linjaus, paskanka väliä kun kaikki tietävät mistä puhutaan.
Lisäksi kun niitä koplinkeja ja muuta on niin moista hommaa ei edes tarvitse tehdä.
Senkun ruuvailee palikoita paikoilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t503317- 151710
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171641- 351634
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251392Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401312- 611259
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901085Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221013- 127962