jalusta macroiluun

Mia.

On digijärkkäri ja 100mm/2.8 macro-objektiivi. Vielä pitäisi löytää sopiva jalusta systeemiin. Mikä olisi siihen sopiva?(edullinen mielellään tietty). Kuvaan kasveja ja hyönteisiä.

10

2515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimmo Koo

      Kasvien kuvaamiseen hernepussi on oikein hyvä jalusta. Minulla taitaa olla hernepussissa mannaryynejä, jotka ovat pienempiä. Tällaista pussia ei voi käyttää säteella eikä suolla :-)

      Olen kuvannut hämähäkkejä jalustalta. Paras jalusta on massiivisin mahdollinen, mieluummin puusta kuin metallista, sillä metallijalustoilla on ominaistaajuutensa... Yleensä kuvaan hyönteiset ilman jalustaa. Ampiaisenpesää kuvaisin monopodilla ja lankalaukaisimella - ja kaukaa :-}

      • selvennätkö vähän

        Monopodi, lankalaukaisin ja kaukaa, miten kombo toimii?


      • krehhqhgf

        Ei toimi.

        "Ampiaisenpesää kuvaisin monopodilla ja lankalaukaisimella - ja kaukaa :-}"

        Mitenkäs saat "kaukaa" monopodin pysymään pystyssä ilman heinäseipään pystytyskonetta?

        Ohjeita onkin tuossa satanut, mutta mikään mainityista ei ole yleispätevä, eikä hyvä.
        Hyvää ei edes ole.

        Hernepussi ja taskujalusta on käyttökelpoinen maanrajasta kuvatessa, tai vaikka pöydällä, kun kohteen kantaa kotiin.

        Benbo/Unilog on monipuolisimmat. Taipuu vaikka kuopanpohjalle, mutta vaatii tottumusta, ettei riko kameraa.

        100 millinen makro on jo niin pitkä, ettei sitä ihan rimpulan päälle kannata asetella.

        Myös faneeri-, tai alumiinilevy, keskelle reikä ja siihen tukeva kuulanivel ruuvilla kiinni käy matalakuvaukseen ja on tukeva.

        Ehkä paras lähikuvaukseen olisi Mini Benbo, tai Unilog, joka menee pieneen tilaan, mutta on tukeva, jos kuula/kinopää on tukeva.
        Sitten on makuasia, kumpi tuntuu mukavammalta kuula, vai "kinopää".

        Benbon keskiputkea voi käyttää myös tarkennuskiskona, mutta on kätevämpää hankkia oikea tarkennuskisko, jolloin saa helpon tarkennuksen suurimmallakin suurennuksella.


    • puullakin

      Kyllä puullakin on ominaistaajuutensa. Jalustoissa käytetään pakostakin aika kovia puulaatuja ja niiden sisäinen vaimennus ei ole kovinkaan iso. Materiaalista riippumatta tukeva jalusta tuppaa olemaan mitoiltaan melkoisen kookas että siitä saadaan riittävän jäykkä. Parinkympin markettirimpulat kannattaa suosiolla jättää ostamatta.

    • Ei ole kuin

      Yksi vastaus: Benbo tai Unilock. Ainoat jalustat makroiluun. Käytän kyllä myös Minoltan (Leiz) taskujalustaa, silloin kun se korkeuden puolesta käy.

    • Fotari

      Kunnollinen tukeva jalusta johon saa säätötangon jalustan päälle myös poikittain. Manfrotolla ainakin on.
      SalamaSelänteellä Tampereella on myynnissä jalusta jonka saa aseteltua lähes millaiseen mutkaan hyvänsä. Lienee ainoa malli joka todella toimii monipuolisesti. Kotisivuilta löytynee tietoja lisää.
      Kulmaetsin vielä kameraan niin alkaa sujua.
      Hernepusseilla ja muilla konsteilla pärjää joissakin kohteissa, toppi tulee kuitenkin viimeistään silloin kun kuvaa vaikkapa muurahaispesää.
      Rahaa niihin kuitenkin palaa ellei onnistu ostamaan käytettyä.

    • löytyy

      Gitzon valikoimasta epäilemättä löytyy laadukas jalusta tarpeisiisi. Hinnat vain tuppaavat olemaan kalliimmasta päästä.

    • monikayttojalusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4344
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      94
      1711
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      1282
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      43
      709
    7. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    8. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      695
    9. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe