Laitampa tännekin tiedoksi vastauksen, jonka sain AGA:lta, kun kyselin nestekaasupullon varoventtiilistä. Asiasta on ollut monenmoista käsitystä ja väittämää (mikään niistä ei ollut oikein) vaunukavereiden kanssa vuosien varrella, mutta tässä lienee ne oleelliset faktat.
..................................................
Moi
nestekaasuoppaassamme teksti
Varoventtiili suojaa räjähdykseltä
Kaikissa AGAn pulloissa on varoventtiili, joka estää pulloa räjähtämästä tulipalon yhteydessä. Varoventtiili avautuu, kun pullon sisäinen paine on noin 25 bar, joka vastaa noin 65 asteen lämpötilaa. Kaasupulloa on aina käsiteltävä ja säilytettävä pystyasennossa, jotta varoventiili toimii oikein.
Lisäksi maininta
Nestekaasupullon pinnan lämpötila ei saa nousta yli 40 oC
Lisätietoja agan sivuilta
.................................................
Asia lähti puheeksi kun kävin vähän aikaa sitten tulityökurssia.
Muistin silloin tapauksen kun joskus kesähelteellä lomareissulla, näin auringon paahteessa olevassa pysäköidyssä autossa etupenkillä 11 kg ("raurapullo") nestekaasupullon. Empä jättänytkään autoani parkkiin sen auton viereen vaan siirsin noin 50 m päähän kauemmaksi. No onneksi mitään ei sillä kertaa sattunut, mutta olis voinut sattua.
Nestekaasupullot
19
6291
Vastaukset
- ihmeellistä
Mutta mikä se matkaliikennekeskuksen juttu sitten oli ? Siellähän niitä kaasupulloja räjähti useampikin ?
Myös VPK-kaverini kertoi, että teräspullot tosiaan räjähtelevät. Kertoi, että varoventtiili olisi alimitoitettu joten pullon paine ei ehtisi laskea tarpeeksi. Kuulostaa kyllä ihmeelliseltä...- entinen hitsari
Rakennustyömailla on hyvinkin monenlaisia kaasuja erilaisissa hitsaus laitteissa. Nestekaasu saattoi olla polttoaineena siinä lämmittimessä joka kaatui?
(Lehtitietojen mukaan.)
Opetellaan me täällä matkailuautojen parissa vain tämä nestekaasu. Ja vielä siinäkin on ns. moottorikaasu joka on miltei samanlaista, mutta kuitenkin aivan erilaista ettei sekoiteta sitä tähän asiaan.
Räjähtämään saa minkä tahansa aineen kun vaan oikein nopeasti lämmittää - ihmeellistä
entinen hitsari kirjoitti:
Rakennustyömailla on hyvinkin monenlaisia kaasuja erilaisissa hitsaus laitteissa. Nestekaasu saattoi olla polttoaineena siinä lämmittimessä joka kaatui?
(Lehtitietojen mukaan.)
Opetellaan me täällä matkailuautojen parissa vain tämä nestekaasu. Ja vielä siinäkin on ns. moottorikaasu joka on miltei samanlaista, mutta kuitenkin aivan erilaista ettei sekoiteta sitä tähän asiaan.
Räjähtämään saa minkä tahansa aineen kun vaan oikein nopeasti lämmittääTarkoitin vain, että ei tuo nestekaasupullon varoventtiili autuaaksi tee. Ei kai niitä muuten tulipaloissa jäähdytetä vedellä.
Onko jollain oikein faktaa tuon varoventtiilin toiminnasta ? Tuntuu vaan niin hölmöltä jos se tosiaan on alimitoitettu ja saa aikaan pullon halkeamisen. Siinähän on se sauma, josta sen pitäisi hallitusti haljeta, mutta tekeekö se oikeasti niin ?
- Palokuntalainen vm1961
vaarallisten aineiden kohdalla,tulipalon syttyessä,kohde on rajattava 400mtr päähän,eli 400metriä lähemmäksi ei saa siviileitä päästää.
Kun kaasupullo kuumenee,on seurattava että alkaako maali kupruilemaan,vedellä jäähdyttää pulloa,ja mahdollisesti kantaa kauas pullo.
Mikäli pullo syttyy tuleen,on muutama konsti:
annat pullon palaa rauhassa,sulkematta venttiliä,tai sulkea pullon venttiili.
Olen itse vanha karavaanari ja suosittelen kovasti aina pullon vaihdon yhteydessä tarkistaa,että liittimen mukana tulee se tiiviste väliin,koska se helposti tippuu pois,kun otat letkun irti pullosta.
sellainen musta kumi tiiviste,halkaisijaltaan n. 2cm.
muuten pullo jää vuotamaan kaasua.- Selvennyksestä
Yleisesti ottaen voidaan siis sanoa, ettei teräksinen nestekaasupullo tulipalossa rähjähdä kappaleiksi/sirpaleiksi ?
Tarkoitatko muuten pulloventtiilissä olevaa tiivistettä vai paineensäätimen tiivistettä ? Vielä on ainakin kumpikin niinni pysyneet, eivätkä ole osoittaneet irtoamisen merkkejä. - Palokuntalainen vm1961
Selvennyksestä kirjoitti:
Yleisesti ottaen voidaan siis sanoa, ettei teräksinen nestekaasupullo tulipalossa rähjähdä kappaleiksi/sirpaleiksi ?
Tarkoitatko muuten pulloventtiilissä olevaa tiivistettä vai paineensäätimen tiivistettä ? Vielä on ainakin kumpikin niinni pysyneet, eivätkä ole osoittaneet irtoamisen merkkejä.Kaikki tiivisteet,pullosta ja paineensäätimestä,lähinnä tarkoitin sitä tiivistettä,joka on siinä letkuliittimen sisällä,letkun nokassa oleva,se lähtee helposti irti,kun vaihdat pulloa ja se kun on niin pieni tiiviste,et tahdo huomata,että se on pudonnut siitä.
Minulla itsellä sattui reilu 1,5kk sitten,kun vaihdoin pullon pimeässä,niin tiiviste oli tippunut ja aamulla auton sisällä haisi kaasu,eikä ollut kaasuvaroitin huutanut,siis hälyttänyt ollenkaan.
Kait pitoisuus oli vielä sen verran pieni,ettei hälyyttänyt.
Niin ja jos kaasu vuotaa auton/vaunun sisään
kannattaa tuulettaa hyvin,sillä kaasu laskeutuu alas. - janatuinen painokoneen keksijä
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
Kaikki tiivisteet,pullosta ja paineensäätimestä,lähinnä tarkoitin sitä tiivistettä,joka on siinä letkuliittimen sisällä,letkun nokassa oleva,se lähtee helposti irti,kun vaihdat pulloa ja se kun on niin pieni tiiviste,et tahdo huomata,että se on pudonnut siitä.
Minulla itsellä sattui reilu 1,5kk sitten,kun vaihdoin pullon pimeässä,niin tiiviste oli tippunut ja aamulla auton sisällä haisi kaasu,eikä ollut kaasuvaroitin huutanut,siis hälyttänyt ollenkaan.
Kait pitoisuus oli vielä sen verran pieni,ettei hälyyttänyt.
Niin ja jos kaasu vuotaa auton/vaunun sisään
kannattaa tuulettaa hyvin,sillä kaasu laskeutuu alas.Kirjoitit tiivisteestä, joka sijaitsee matalapainesäätimen ja pullon välissä? Pullon vaihdostahan oli kyse. Oletuksena kaasupullot aina vaunun ulkopuolella.
En ymmärrä, miten ko. tiivisteen mahdollisella putoamisella olisi mitään vaaraa vaunussa olijoille?
Kuluisihan tuossa tapauksessa enemmän kaasua, pullo tulisi vaihtoon pikaisemmin... - Palokuntalainen vm1961
janatuinen painokoneen keksijä kirjoitti:
Kirjoitit tiivisteestä, joka sijaitsee matalapainesäätimen ja pullon välissä? Pullon vaihdostahan oli kyse. Oletuksena kaasupullot aina vaunun ulkopuolella.
En ymmärrä, miten ko. tiivisteen mahdollisella putoamisella olisi mitään vaaraa vaunussa olijoille?
Kuluisihan tuossa tapauksessa enemmän kaasua, pullo tulisi vaihtoon pikaisemmin...Kaasu pulloista,vaikka se ns. koppi on tuuletettu malli,kaasuhan on nimittäin sellaista,että tulee läpi vaikka mistä.
Ja se haisi muuten nestekaasulle. - Markiisi de Omnistor
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
Kaikki tiivisteet,pullosta ja paineensäätimestä,lähinnä tarkoitin sitä tiivistettä,joka on siinä letkuliittimen sisällä,letkun nokassa oleva,se lähtee helposti irti,kun vaihdat pulloa ja se kun on niin pieni tiiviste,et tahdo huomata,että se on pudonnut siitä.
Minulla itsellä sattui reilu 1,5kk sitten,kun vaihdoin pullon pimeässä,niin tiiviste oli tippunut ja aamulla auton sisällä haisi kaasu,eikä ollut kaasuvaroitin huutanut,siis hälyttänyt ollenkaan.
Kait pitoisuus oli vielä sen verran pieni,ettei hälyyttänyt.
Niin ja jos kaasu vuotaa auton/vaunun sisään
kannattaa tuulettaa hyvin,sillä kaasu laskeutuu alas.Mistähän tiivisteistä tässä nyt on kyse?
Kaasupullon paineenalentimen kautta järjestelmään liittämisessä ei ole, eikä tarvita muita tiivisteitä, kuin se kaasupullon liitoksen tasopintaan upotettu kuminen profiilikumi. Tämä tiiviste ei itsestään pääse irtoamaan pullosta. Se vaihdetaan kaasuntäyttöasemalla jokaisen täytön yhteydessä. Mitään muita tiivisteitä ei tähän liitokseen saa laittaa missään nimessä!
Missään letkuliitoksissa ei ole mitään tiivisteitä, sillä letku itsessään tiivistyy letkukaran päälle letkunkiristimellä puristettaessa.
Minkä tiivisteen olet siis pimeässä pudottanut? - Palokuntalainen vm1961
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Mistähän tiivisteistä tässä nyt on kyse?
Kaasupullon paineenalentimen kautta järjestelmään liittämisessä ei ole, eikä tarvita muita tiivisteitä, kuin se kaasupullon liitoksen tasopintaan upotettu kuminen profiilikumi. Tämä tiiviste ei itsestään pääse irtoamaan pullosta. Se vaihdetaan kaasuntäyttöasemalla jokaisen täytön yhteydessä. Mitään muita tiivisteitä ei tähän liitokseen saa laittaa missään nimessä!
Missään letkuliitoksissa ei ole mitään tiivisteitä, sillä letku itsessään tiivistyy letkukaran päälle letkunkiristimellä puristettaessa.
Minkä tiivisteen olet siis pimeässä pudottanut?on sama tiiviste,jost kirjoitat.
se tiiviste tulee pullon liitintä vasten,kun laitat siihen letkun kiinni,siellä messinki kierrekorkin sisällä,musta väriltään halkaisijaltaan jotain 2cm,keskellä reikä,n. 0,5cm joka menee siihen pullon kierreosaan kiinni.
luultavasti tarkoitan samaa tiivistettä,josta kerroit,se muuten irtoaa aika helposti usein,kun vaihdat pulloa. - on se tiiviste...
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
on sama tiiviste,jost kirjoitat.
se tiiviste tulee pullon liitintä vasten,kun laitat siihen letkun kiinni,siellä messinki kierrekorkin sisällä,musta väriltään halkaisijaltaan jotain 2cm,keskellä reikä,n. 0,5cm joka menee siihen pullon kierreosaan kiinni.
luultavasti tarkoitan samaa tiivistettä,josta kerroit,se muuten irtoaa aika helposti usein,kun vaihdat pulloa.Millä ehkäistään ei toivotut raskaudet karvaanari autossa, eli "knullboxissa" kuten naapurimme sanovat...mulla ei ainakaan koskaan ole kaasupullon liittimestä mitään tiivisteitä irtoillut.
- Palokuntalainen vm1961
on se tiiviste... kirjoitti:
Millä ehkäistään ei toivotut raskaudet karvaanari autossa, eli "knullboxissa" kuten naapurimme sanovat...mulla ei ainakaan koskaan ole kaasupullon liittimestä mitään tiivisteitä irtoillut.
Koska en käytä vaimoni kanssa ehkäisyä,enkä kondoomia/kumia lainkaan...
Ei tule paksuksi,kun kohtu poistettu.....
Mukava ruiskia nesteet suoraan sisään ilman mitään ns, ylimääräistä tiivistettä... - määkin teen
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
Koska en käytä vaimoni kanssa ehkäisyä,enkä kondoomia/kumia lainkaan...
Ei tule paksuksi,kun kohtu poistettu.....
Mukava ruiskia nesteet suoraan sisään ilman mitään ns, ylimääräistä tiivistettä...Aina vaan pitkillä päin ja sisään ;)
- Palokuntalainen vm1961
määkin teen kirjoitti:
Aina vaan pitkillä päin ja sisään ;)
Oikea meininki,paljaalla sisään ja nesteet kans sisään,niin tuntuupi makealta.....
- olet oikeassa...
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
Oikea meininki,paljaalla sisään ja nesteet kans sisään,niin tuntuupi makealta.....
En määkään käytä sen kans mitään,paljaalla vaan aina oon päästelly.....
Oot oikeessa kyl se tuntuu hyvältä.. - Markiisi de Omnistor
Palokuntalainen vm1961 kirjoitti:
on sama tiiviste,jost kirjoitat.
se tiiviste tulee pullon liitintä vasten,kun laitat siihen letkun kiinni,siellä messinki kierrekorkin sisällä,musta väriltään halkaisijaltaan jotain 2cm,keskellä reikä,n. 0,5cm joka menee siihen pullon kierreosaan kiinni.
luultavasti tarkoitan samaa tiivistettä,josta kerroit,se muuten irtoaa aika helposti usein,kun vaihdat pulloa.Tuo kuvailemasi kumitiiviste ei kuulu tähän kytkentään.
Letkua ei liitetä mitenkään pulloon, vaan se liitetään siihen paineenalentajaan, joka sitten liitetään vasenkätisellä kierreyhteellä siihen kaasupulloon. Tässä välissä ei saa olla tuollaista mainitsemaasi tiivistettä. Ainoa tiiviste, mitä tässä liitännässä tarvitaan on jo valmiiksi kiinnitettynä siihen kaasupullon venttiiliin. Paineenalentimessa on vain tasopinta, johon tämä kiinteä kumitiiviste asettuu.
Tässä välissä EI SAA OLLA MITÄÄN IRTOTIIVISTEITÄ!
Usko nyt! - metallimies
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Mistähän tiivisteistä tässä nyt on kyse?
Kaasupullon paineenalentimen kautta järjestelmään liittämisessä ei ole, eikä tarvita muita tiivisteitä, kuin se kaasupullon liitoksen tasopintaan upotettu kuminen profiilikumi. Tämä tiiviste ei itsestään pääse irtoamaan pullosta. Se vaihdetaan kaasuntäyttöasemalla jokaisen täytön yhteydessä. Mitään muita tiivisteitä ei tähän liitokseen saa laittaa missään nimessä!
Missään letkuliitoksissa ei ole mitään tiivisteitä, sillä letku itsessään tiivistyy letkukaran päälle letkunkiristimellä puristettaessa.
Minkä tiivisteen olet siis pimeässä pudottanut?teillä taitaa mennä pullot sekasin pulloja plus venttiilejä on kahta mallia. sivuventtiili ja päälliventtiili !!??
- Palokuntalainen vm1961
nestekaasusta:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/nestekaasun_turv_kaytto.pdf- höh
Kysymykseen sopivampi linkki, vaikka ei vieläkään paras mahdollinen. AKE:n sivuilla on parempi, kunhan ehdin kaivaa sen esille.
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasulaitteet/kaasualaitteistot-ajoneuvoissa/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?1072087Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K1181600- 1241510
En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1061337Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop751226Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava
Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän4881145- 681135
IS viikonloppu 18-19.5.2024.
Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var88953Oliko vähä sometettu taas vai?
Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a9932Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?138876