sektion jälkeen raskaaksi??

sipinen=)

miten pian olette tulleet sektion jälkeen raskaaksi uudestaan??itse 5kk sen jälkeen..mitenkähän meneee synnytys..??vähän jännittää..kertokaa kokemuksistanne,vai onko joutunut leikkaamaan?

11

8525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sectioitu

      Mulle ainakin sanottin etten saa raskautua vuoteen section jälkeen, ettei kohtu kestä sitä..Näin sanottiin Hgissä Kättärillä..en tiedä sitten.. Mutta tosiaan alkautta seuraava jos vaan onnistuu!

      • mamma2008

        menikö kaikki hyvin? onko sulla muita lapsia kun sektioitu?

        mulle sanotiin et 3 kk riittää varoajaksi jos kaik menee hyvin.


      • Kolmen äiti
        mamma2008 kirjoitti:

        menikö kaikki hyvin? onko sulla muita lapsia kun sektioitu?

        mulle sanotiin et 3 kk riittää varoajaksi jos kaik menee hyvin.

        Synnyksien väli oli lopulta lähes neljä vuotta, mutta eipä auttanut aika, vaan kohtuni repesi synnytyksessä. Ilmeisestikin minun kudokseni ei toipunut odotetusti. Mutta koskaan ei voi tietää mihin ryhmään kuulut. Kolmas raskauksien väli oli kaksi vuotta, mutta sektio tehtiin suunnitellusti jo hyvissä ajoin, kun oli tiedossa tuo repeämisriski, sen uusiutuminen kun olisi ollut jo sitten hyvinkin todennäköistä lääkärini mukaan.

        Aika outoa on, että joku on suositellut kolmeakin kuukautta varoajaksi. En ole kuullut koskaan aiemmin, vaan tuo 6kk-2 vuotta on tullut yleisimmin vastaan.


      • sectioitu
        mamma2008 kirjoitti:

        menikö kaikki hyvin? onko sulla muita lapsia kun sektioitu?

        mulle sanotiin et 3 kk riittää varoajaksi jos kaik menee hyvin.

        Kaikki meni hyvin ja parantuminen suht nopeeta. Oma kätilö laitoksella sen asian mainitsi, ettei kohtu kestä. Muita lapsia ei vielä ole kuin tuo yksi ainokainen.


    • ............

      tuli raskaaksi 11 kk sektion jälkeen ja nyt ollaan siis viimeisillään. Todennäköisesti synnytän alakautta, mutta nkl:lla ja neuvolassa sanottiin, että jos olisin raskautunut jonkin verran aiemmin, olisin todennäköisesti saanut toisenkin sektiolla. Jos kohtu ei ole päässyt paranemaan tarpeeksi, varsinkin voimakkaat synnytyssupistukset voivat aiheuttaa kohdun repeämisen leikkaushaavan kohdalta. Tämän takia olisi hyvä ollut odottaa hieman kauemmin. Saattaapi olla, että sekä lapsellesi ja sinulle olisi turvallisempaa synnyttää sektiolla jälleen, mutta eiköhän ne laitoksella tiedä kertoa asiasta enemmän ja punnita sinun tapauksesi erikseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin joka tapauksessa:D

    • jälkeen

      Mulle sanottiin sektion jälkeen että 6kk kannattaa ainakin odottaa ennen seuraavaa raskautta,mutta vuosi on suositus.Kaveri tuli raskaaksi 2kk sektion jälkeen ja lääkärit sanoivat ettei silti ole hätää,että seuraavaa synnytystä (jos alakautta) seurataan vaan tarkasti kohdun tilannetta,ja ihan hyvin meni se synnytys.
      Ite tulin raskaaksi 7kk sektion jälkeen ja normisynnytys sujui loistavasti.Minulla jouduttiin käynnistää synnytys,ja sanoivat että on ihan minimaalinen riski että kohtu repeäisi kun on käynnistetty,mutta jos niin käy,on heillä heti apukeinot käytettävissä.Kaikki kuitenkin meni loistavasta ja synnytys kesti reilu 4h ja ponnistusvaihe 3min:) Et ei sulla sen suurempaa hätää kuin muillakaan jotka on synnyttäny sektion jälkeen.Joudut varmaankin synnytystapa arvioon varmistaakseen että voit synnyttää alakautta.Mutta alakautta olisi kuitenkin suositus (ellei ole mitään erityistä syytä sektioon) Onnea vaan kovasti=)

    • JannaJulia

      Aika jännä miten paikkakunnittain vaihtelee suositukset uudesta raskaudesta. Mulle sanottiin hätäsektion jälkeen et ainakin vuosi pitäis odottaa...en kyllä uskallakaan edes ajatella pitkäään aikaan toista..sen verran traumaattinen kokemus oli...onnea sinulle odottaja ja luotetaan osaavaan henkilökuntaan!

    • että vähintään

      vuoden väli.
      Tosin jokaisen kohdalle se katsotaan ihan kohdun kunnon mukaan,joku saa luvan 6kk ja joku 2v.
      Kannattaa kysyä omalta lääkäriltä asiaa se on kuitenkin niin henkilökohtaista.
      Minä tulin raskaaksi 2v sektion jälkeen uudelleen eikä mitään ongelmia ole ollut ja viikon päästä on uusi sektio edessä :)

    • tästä tilanteesta

      Moiks!
      Toinen lapseni syntyi sektiolla perätilan vuoksi. Sektio haavan paraneminen kesti melkein 3 kuukautta ja siinä samoihin aikoihin aloin odottamaan jo kolmatta lastani. Keskimmäisellä ja kuopuksella on ikäeroa tarkalleen 1vuosi ja 5päivää :)
      Kuopus syntyi normaalisti alakautta mutta supistus kivut olivat kovat, tuntui että sektiohaava repee mutta hyvin se kesti. Arpikudos kun ei anna periksi niin siitä se kipu kuulema johtui.
      Sektion jälkeen seuraavan raskauden suunnitteluun suositeltiin vuoden väliä mutta kun näin kävi niin eipä siinä mitään.

    • mamma2008

      vastaus, löytyy myös hussin nettisivuilta.

      aika lyhyeltä toi 3 kk tuntuu mutta onhan näitä tapauksia paljonkin, kuten tuossa ketjussakin ilmeni. mä ajattelin odottaa 5-6 kk, mutta saa nähdä miten tää ensimmäinen sektio menee, kaponen lantio joten toinenkin joudutaan valitettavasti leikkaamaan.

      Tässä tuo ammattilaisen mielipide kysymyksineen:


      KYSYMYS: (5.7.2007)
      Hei! Kysyisin, onko jotain suositusta siitä, milloin on turvallista tulla uudelleen raskaaksi sektion jälkeen. Itse olen kuullut asiasta hyvin monenlaisia mielipiteitä. Omasta sektiostani on nyt reilu puoli vuotta aikaa. Sektio ja siitä toipuminen on sujunut ongelmitta.
      VASTAUS:
      Hei! Jos sektio on mennyt kaikin puolin hyvin, minimisuositus odottaa uudelleen raskaaksituloa on 3 kuukautta ja 6 kuukautta on jo turvallinen aika tulla uudelleen raskaaksi.

      Aurinkoista elokuuta sinulle!

      Millariikka Kuosa
      kätilö, imetysohjaaja
      Synnytysosasto, Hyvinkään sairaala

    • mamma2008

      Kysymyspalstalta poimittu kysymys ja vastaus:

      Synnytyksen hoito ja sektio

      KYSYMYS: (12.4.2008)
      Hei! Esikoispoikamme on nyt 8 kk ikäinen ja epäilen, että saattaisin olla raskaana (vielä on hieman aikaista tehdä testiä). Esikoinen syntyi sektiolla, ja siksi olen nyt hieman huolissani. Löysin ukk-osastolta kätilön vastauksen, jonka mukaan jopa 3 kk kuluttua sektiosta saisi jo tulla uudelleen raskaaksi. Kaikkialta muualta olen kuitenkin lukenut vuoden suositusta. Kysymykseni siis kuuluukin: mihin perustuvat 12 kk ja 3 kk suositukset? Onko minulla syytä olla huolissani, jos olen nyt raskaana? Ja ennen kaikkea: seurataanko (mahdollista) raskauttani jotenkin tarkemmin aiemman sektion vuoksi ja kuinka todennäköistä on, että minulle suositellaan nytkin sektiota synnytystavaksi? Tätä mahdollista raskautta en millään haluaisi keskeyttää, ellei se ole aivan välttämätöntä.
      VASTAUS:
      Hyvä kysyjä, On olemassa tutkimuksia, joissa on seurattu toistuvilla ultraääni ja/tai magneettitutkimuksilla kohdunseinämän parantumista keisarileikkauksen jälkeen. On todettu, että ainakin mittausteknisiä muutoksia tapahtuu vielä 6 kuukautta leikkauksen jälkeen, joten on ilmeistä, että paranemisprosessi kestää useamman kuukauden.


      Sensijaan ei ole tutkittua tietoa siitä, onko raskauksissa, jotka ovat alkaneet vain muutama kuukausi keisarileikkauksen jälkeen, suurempi arven repeämisen riski kuin raskauksissa , jotka ovat alkaneet vasta yli vuosi keisarileikkauksesta. Olemassa olevan tiedon valossa olisi ehkä viisasta odottaa ainakin puoli vuotta ennen uutta raskautta, kuitenkin varhemminkin alkanut raskaus voi menna ongelmitta. Mitään perustetta raskaudenkeskeytykseen ei ole. Seuraavan raskauden synnytystapaan en voi ottaa kantaa, koska et ilmoita keisarileikkauksen syytä. Jos toipuminen keisarileikkauksesta on tapahtunut ongelmitta, raskautta seurataan tavanomaiseen tapaan. Neuvola lähettää edeltävän keisarileikkauksen vuoksi synnytystapa-arvioon, joka tehdään äitiyspoliklinikalla raskausviikolla 35-37.

      yst. terv
      Martti Ämmälä
      ylilääkäri, tulosyksikön johtaja
      naistentaudit ja synnytykset
      HUS, Hyvinkään sairaala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      263
      2593
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      193
      1653
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1434
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1169
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1022
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      1000
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      905
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      729
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    Aihe