Muistattehan, että koiria ei saa

viedä busseihin,apteekkiin...

ja mm. kirjastoon.

Allergisten ja astmaatikkojen vuoksi.

Erityisesti ei näihin paikkoihin, koska niissä
on voitava kaikkien vierailla ilman kohtuuttomia
seurauksia. Kukaan ei osaa myöskään odottaa, että
joku toisi kioran näihin paikkoihin.
Koskee kaiken kokoisia koiria.

Kiitos.

84

14063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarsseli

      Tosin siitä on vuosia kun viimeksi koiran kanssa bussilla kuljettiin, mutta tottakai me käytettiin bussia siinä missä ei-koirallisetkin. Muistaakseni koiralle on listahintakin, siitä maksetaan siis joku lapsenmaksu, en kyllä ole ihan varma tuosta.
      Toisekseen: olen töissä virastossa ja meille asiakkaat saavat tuoda koiransa. Ovessa ei ole ilmoituksia koira-kiellosta ja jos joku asiakas kysyy, saako tuoda, niin annamme luvan. Joskus jopa joudumme pyytämään asiakasta tuomaan koiran mieluummin kanssaan sisään, kuin jättämään sitä pahaan paikkaan ulos kiinni.
      JOS virastoomme tulisi astmaatikko tms. niin siinä tapauksessa antaisimme sille etuajo-oikeuden ja koira ulos.
      Myös taksiin saa viedä koiran. No, kirjasto kieltämättä olisi vähän omituinen paikka koiralle. Sen sijaan meidän kirjastossa käy pari tyttöä kesyrotat olalla, eikä kukaan ole heitä kieltänyt siitä.

      • takseihin

        ei saa viedä, tai ei oteta koiraa. Talvella oli tilanne, että oli pakko liikkua taksilla ja pitkään sitä kyytiä taksikeskus järjesteli, kunnes löytyi taksi, joka otti koiran kyytiin.
        Joten ei kannata luottaa, että pääsee koiran kanssa taksimatkalle.


      • miksi taksiin ei otettaisi ...
        takseihin kirjoitti:

        ei saa viedä, tai ei oteta koiraa. Talvella oli tilanne, että oli pakko liikkua taksilla ja pitkään sitä kyytiä taksikeskus järjesteli, kunnes löytyi taksi, joka otti koiran kyytiin.
        Joten ei kannata luottaa, että pääsee koiran kanssa taksimatkalle.

        Oulussa ainakin pääsee aina vaikeuksitta koiran kanssa taksiin. Taksikeskuksesta tilattaessa vain mainitaan tarvittavan koiran kuljetukseen taksia. Ei niin mitään ongelmia.

        Millähän ihmeellä koiraa vietäisiin sitten esim eläinlääkäriin ?? Pulkassa raahaamalla ?

        Mielenkiintoista.


      • etelämmässä.
        miksi taksiin ei otettaisi ... kirjoitti:

        Oulussa ainakin pääsee aina vaikeuksitta koiran kanssa taksiin. Taksikeskuksesta tilattaessa vain mainitaan tarvittavan koiran kuljetukseen taksia. Ei niin mitään ongelmia.

        Millähän ihmeellä koiraa vietäisiin sitten esim eläinlääkäriin ?? Pulkassa raahaamalla ?

        Mielenkiintoista.

        Perustelu oli se, että kaikki taksit eivät halua koirankarvoja autoon, koska seuraava kyytiläinen voi olla allergikko ja auto on imuroitava koiran kuljetuksen jälkeen.
        Taksi, joka meidät kuljetti, oli sitten toista maata tyystin, hän sanoi mieluummin ottavansa täyden lastin koiria, kuin reuhaavia humalaisia.
        Nehän voivat vielä oksentaakin autoon.
        Kuljettaja antoi oman suoran numeronsa, johon voi soittaa aina, kun kyytiä tarvitsee. Ja koira pääsee aina mukaan.
        Meillä oli tuuria sitten kuitenkin.


      • ....
        etelämmässä. kirjoitti:

        Perustelu oli se, että kaikki taksit eivät halua koirankarvoja autoon, koska seuraava kyytiläinen voi olla allergikko ja auto on imuroitava koiran kuljetuksen jälkeen.
        Taksi, joka meidät kuljetti, oli sitten toista maata tyystin, hän sanoi mieluummin ottavansa täyden lastin koiria, kuin reuhaavia humalaisia.
        Nehän voivat vielä oksentaakin autoon.
        Kuljettaja antoi oman suoran numeronsa, johon voi soittaa aina, kun kyytiä tarvitsee. Ja koira pääsee aina mukaan.
        Meillä oli tuuria sitten kuitenkin.

        taksia tilatessa tosiaan kannattaa mainita, että on koira tulossa mukaan. esim. minun isäni (taksikuski) ei voi ottaa eläimiä kyytiin oman allergiansa takia. ei varmaan olisi kyytiläiselle kiva kun kuskilla turpoaisi silmät kiinni kesken matkan.. :D


    • SAA VIEDÄ

      koiria! Eihän siinä mitään koirakieltoa ole! Kuljen viikoittain bussilla koiran kanssa, eikä koskaan ole tullut sanomista ! :)

    • lisää sallittua

      Periaate on se, että koiran saa viedä minne tahansa, missä ei ole kieltotaulua. Uimarannoilla sellainen on, sinne ei saa viedä. Elintarvikeliikkeissäkin on. Muissa liikkeissä ei. Sanon periaatteessa, koska olisi aika hankalaa viedä joku iso mastiffi vaikkapa pikkuiseen käsityöputiikkiin. Toriaikana ei saa viedä torille (tätä monet hienot rouvat fifeineen rikkoo).
      Koira saa mennä muualle samojen sääntöjen mukaan kuin ihminenkin.

    • bussilla

      Ainakin minä kuljen bussilla koirani kanssa. En usko, että se on millään lailla kielletty. Pahoittelen allergisten puolesta, mutta jos olen jo bussissa ja maksanut matkani, niin allergikko saa odottaa seuraavaa bussia.
      Itse olen allerginen kissoille, mutten ikinä ole kieltänyt ketään tuomasta kissaansa samaan autoon kanssani.

      Myös pankeissa olen koiran kanssa asioinut, mutta apteekkiin en ehkä koiraa veisi. Ravintolat ja ruokakaupat ovat luonnollisesti kiellettyjä alueita koirille ja kioskit yms. joissa myydään elintarvikkeita. Ravintolan terassille tosin koiran saa viedä.

      Näkövammaiset saavat tietenkin viedä opaskoiransa kaikkialle.

      • saa viedä..

        koiriaan kaikkialle.


      • ................
        saa viedä.. kirjoitti:

        koiriaan kaikkialle.

        Opaskoiran saa kyllä viedä ihan joka paikkaan, myös kauppaan ja ravintolaan, mihin tavansesset eivät ole tervetulleita. Koiran on vain oltava töissä, eli liivit ja valjaat päällä.


    • koirallinen-

      Ainakin pääkaupunkiseudulla on täysin luvallista kuljettaa koiraa, koosta huolimatta, kaikissa julkisissa, eli busseissa, junissa, metroissa ja ratikoissa, tosin metrossa ja junassa vain vaunuissa joihin on merkitty että sinne saa ottaa myös lemmikkieläimiä. Busseissa koiria saa siis laillisesti pitää, täysin maksutta, kunhan koira on kytkettynä.

    • Miako00

      ole kukaan tullut sanomaan mitään negatiivista, kun olen koirani kanssa ollut bussissa, junassa ("lemmikkivaunussa"), metrossa (taas lemmikkivaunussa), lautalla, kirjastossa (kävin nopeasti palauttamassa pari kirjaa). Apteekin ikkunassa oli kieltotaulu, joten en mennyt koirani kanssa apteekkiin.

      Koska koirani osaa käyttäytyä (on rauhallinen, hiljainen, tottelevainen ja ihmisiä kohtaan ystävällinen), niin olen vienyt kaikkialle, minne saa (tarkistan, onko kyseisessä paikassa kieltotaulut ja kysyn yleensä myös henkilökunnalta, saako koiran kanssa tulla, elintarvikekaupat jätän koiran kanssa käymättä) ...

      Jos bussissa joku allerginen ärähtää, kun olen tulossa koirani kanssa, jään odottamaan toista bussia, mutta jos olen jo bussissa koirani kanssa ennen allergista, allerginen saa jäädä odottamaan seuraavaa bussia.

      • jos on jo bussissa niin

        allerginen ei voi heitättää koiraa pois.jos taasen on allerginen jo bussissa on se myös hänen todistettava jotta ei kyytiin voida ottaa.lapissa,kun kulkee harvoin busseja niin takaovesta voi koiran viedä ja etupää on allergisille.on tapahtunut jotta joku koiranvihaaja yritti estää minunkin pääsyn bussiin,muttta jos ON todella allerginen niin silloin on aina lääkkeet mukana ja ei löytynyt mitään joten kuski otti minun kyytiin.Muistavaa vaatia todiste allergiasta.ainoastaan astma on niin sanottu allergia jolloin koira ei voi tulla samaan bussiin.jos taasen joku pikku allergia joka pysyy poissa pilleri päivässä ei ole.


      • koiraviha on

        niin korkealla ettei saa koiria ulkoiluttaa edes pururadalla enää. Oikeastaan ainoa paikka keskustalaisille jossa ulkoiluttaa koiraansa ettei ole asfvalttia alla. Ja kesällä ainoa viileä paikka jossa voisi ulkoiluttaa, ovat keksineet laittaa kieltotaulut joka paikkaan reitin varrelle jossa on koiran ja polkupyörän kuva ja iso punainen viiva päällä. ;(
        Minusta törkeää syrjintää koiraihmisille jotka asuvat tässä vieressä ja muuta paikkaa ei oikeastaan ole, ellei halua talojen edessä kulkea aina. Lisäksi iltaisin juopot valtaavat täällä kadut, uskalla siinä kulkea, rikkinäiset pullot ympärillä.

        Varmaan jonkun kunnanisän hienostorouvaa vastaan tullut koira ja vaatinut sen takia koirakieltoa pururadalle ;(


      • ...
        koiraviha on kirjoitti:

        niin korkealla ettei saa koiria ulkoiluttaa edes pururadalla enää. Oikeastaan ainoa paikka keskustalaisille jossa ulkoiluttaa koiraansa ettei ole asfvalttia alla. Ja kesällä ainoa viileä paikka jossa voisi ulkoiluttaa, ovat keksineet laittaa kieltotaulut joka paikkaan reitin varrelle jossa on koiran ja polkupyörän kuva ja iso punainen viiva päällä. ;(
        Minusta törkeää syrjintää koiraihmisille jotka asuvat tässä vieressä ja muuta paikkaa ei oikeastaan ole, ellei halua talojen edessä kulkea aina. Lisäksi iltaisin juopot valtaavat täällä kadut, uskalla siinä kulkea, rikkinäiset pullot ympärillä.

        Varmaan jonkun kunnanisän hienostorouvaa vastaan tullut koira ja vaatinut sen takia koirakieltoa pururadalle ;(

        Koirien vienti pururadoille on ollut jo kauan kiellettyä.


      • tämä asia
        ... kirjoitti:

        Koirien vienti pururadoille on ollut jo kauan kiellettyä.

        Ja höpön höpön. Uusi järjestyslaki nimenomaan sallii sen. Se kumoaa vanhat yksittäiset järjestyssäännöt mitä missäkin oli erikosuuksia.


      • ja käytä sitä
        koiraviha on kirjoitti:

        niin korkealla ettei saa koiria ulkoiluttaa edes pururadalla enää. Oikeastaan ainoa paikka keskustalaisille jossa ulkoiluttaa koiraansa ettei ole asfvalttia alla. Ja kesällä ainoa viileä paikka jossa voisi ulkoiluttaa, ovat keksineet laittaa kieltotaulut joka paikkaan reitin varrelle jossa on koiran ja polkupyörän kuva ja iso punainen viiva päällä. ;(
        Minusta törkeää syrjintää koiraihmisille jotka asuvat tässä vieressä ja muuta paikkaa ei oikeastaan ole, ellei halua talojen edessä kulkea aina. Lisäksi iltaisin juopot valtaavat täällä kadut, uskalla siinä kulkea, rikkinäiset pullot ympärillä.

        Varmaan jonkun kunnanisän hienostorouvaa vastaan tullut koira ja vaatinut sen takia koirakieltoa pururadalle ;(

        Kulje sinä aivan rauhassa. Jos se on julkinen paikka ja pururata, vaikka siellä olisi sadan metrin välein koirankieltomerkki, sinä menet aivan rauhassa- tietysti kytketyn koirasi kanssa- ja tallustelet niin paljon kuin sielu sietää. Uusi järjestyslaki - ei se nyt enää edes kovin uusikaan ole - nimenomaisesti ei kiellä, vaan sallii, pururadat asiallisesti kytketyn koiran omistajalle.

        Eri asia, että jos niitä käytetään talvella latuina, hiihtäjien vuoksi siellä ei silloin saisi koirien kanssa kulkea ja pilata rämpimällä latua.


      • järjestyslaista
        ja käytä sitä kirjoitti:

        Kulje sinä aivan rauhassa. Jos se on julkinen paikka ja pururata, vaikka siellä olisi sadan metrin välein koirankieltomerkki, sinä menet aivan rauhassa- tietysti kytketyn koirasi kanssa- ja tallustelet niin paljon kuin sielu sietää. Uusi järjestyslaki - ei se nyt enää edes kovin uusikaan ole - nimenomaisesti ei kiellä, vaan sallii, pururadat asiallisesti kytketyn koiran omistajalle.

        Eri asia, että jos niitä käytetään talvella latuina, hiihtäjien vuoksi siellä ei silloin saisi koirien kanssa kulkea ja pilata rämpimällä latua.

        saatavilla täältä netistä jostain tietoa? Mistähän sitä voisi katsella, lukea?
        Voisin vaikka printata jos löytyisi ja näyttää jos tullaan rutisemaan asiasta. :)
        Tosi hieno todellakin jos näin olisi että saisi lain mukaan kytketyn koiran kanssa kävellä, vaikka ainahan tuo on kytketty ja korjailen jätöksetkin ellei johonkin puskaan niitä tee. Siis sellaisiin puskiin missä tuskin kukaan koskaan käy paitsi koira . Ruusupuskien alle on kaikkein paras nakata tikulla kakat jos niitä on matkan varrella :)


      • pururadalle
        ... kirjoitti:

        Koirien vienti pururadoille on ollut jo kauan kiellettyä.

        saa mennä koiran kanssa, paitsi talvisin, jos siellä on hiihtolatu.
        Täällä etelässä, jossa on ollut viime vuosina lähes lumettomat talvet, olen lenkkeillyt pururadalla koiran kanssa myös talvisin.

        Koira hihnassa ja ojan puolella(ei kuitenkaan ojassa ;)) , niin uskaltaa vastaantulijat rauhassa teidät ohittaa. Ja kakat AINA kerättävä pois! Ei pitäisi tulla valittamista.


      • on ainakin..
        järjestyslaista kirjoitti:

        saatavilla täältä netistä jostain tietoa? Mistähän sitä voisi katsella, lukea?
        Voisin vaikka printata jos löytyisi ja näyttää jos tullaan rutisemaan asiasta. :)
        Tosi hieno todellakin jos näin olisi että saisi lain mukaan kytketyn koiran kanssa kävellä, vaikka ainahan tuo on kytketty ja korjailen jätöksetkin ellei johonkin puskaan niitä tee. Siis sellaisiin puskiin missä tuskin kukaan koskaan käy paitsi koira . Ruusupuskien alle on kaikkein paras nakata tikulla kakat jos niitä on matkan varrella :)

        yksi sivu:

        http://www.intermin.fi/intermin/hankkeet/jarjestyslaki/home.nsf/Pages/D9B46FA3F995D376C2256D9B00252534


      • iso kiitos

      • Ottakaa selvää
        pururadalle kirjoitti:

        saa mennä koiran kanssa, paitsi talvisin, jos siellä on hiihtolatu.
        Täällä etelässä, jossa on ollut viime vuosina lähes lumettomat talvet, olen lenkkeillyt pururadalla koiran kanssa myös talvisin.

        Koira hihnassa ja ojan puolella(ei kuitenkaan ojassa ;)) , niin uskaltaa vastaantulijat rauhassa teidät ohittaa. Ja kakat AINA kerättävä pois! Ei pitäisi tulla valittamista.

        Meillä koirien vienti pururadalle on kielletty myös kesäisin. Tämän olen kysynyt kaupunkimme liikuntatoimelta.


    • ealia-

      Kuten jo mainittu koiria saa viedä joka paikkaan missä ei ole kieltotaulua =)

      Itse kuljen urokseni kanssa aivan joka paikassa, metroissa, junissa, busseissa, kauppakeskuksissa, joissain vaateliikkeissä, vilkkailla paikoilla ja isojen teiden varsilla. Ja ihan vain siksi, että koira tottuu ja osaa käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Itse en ole koskaan saanut noottia, toki huomioin ja kysyn lupaa, jos on vieras paikka mihin mennään.
      Mielestäni on tärkeää totuttaa koira käyttäytymään uusissa, vieraissa ja meluisissa paikoissa ainakin jos asuu kaupungissa eikä aina ole mahdollisuutta matkustaa omalla autolla. Ja kasvattaapa tuo myös koiran stressinsietokykyä.

      • lain mukaan ole asiaa edes

        pikkufifi kantolaukun kanssa.Sitäpaitsi ei meidän rautakauppaankaan koirilla ole asiaa ne ajetaan ulos heti vaikka kieltotaulua ei ole,koska kaikkialla odotetaan jotta ihmiset tajuaa itsekkin.


      • mikämikämikä
        lain mukaan ole asiaa edes kirjoitti:

        pikkufifi kantolaukun kanssa.Sitäpaitsi ei meidän rautakauppaankaan koirilla ole asiaa ne ajetaan ulos heti vaikka kieltotaulua ei ole,koska kaikkialla odotetaan jotta ihmiset tajuaa itsekkin.

        Onkohan laillista ajaa koirat ulos rautakaupasta? Ainakaan sokeita opaskoirineen et missään nimessä saa komentaa ulos.
        Kerrotko paikkakunnan, jotta paikalliset koiranomistajat voivat boikotoida liikettäsi.


      • järki hoi
        mikämikämikä kirjoitti:

        Onkohan laillista ajaa koirat ulos rautakaupasta? Ainakaan sokeita opaskoirineen et missään nimessä saa komentaa ulos.
        Kerrotko paikkakunnan, jotta paikalliset koiranomistajat voivat boikotoida liikettäsi.

        Lukuunottamatta opaskoiraa. Miksi ihmeessä sen koiran sinne pitäisi päästä? Koira on tuskin siellä ostoksilla. Monet kauppiaat ovat nykyään tulleet reilusti vastaan siinä, että ovat järjestäneet ulos niitä lukittavia häkkejä, joten varkaitakaan ei tarvitse niin pelätä. Mutta lähtökohtaisesti, miksi sen koiran pitäis päästä tapetteja ja laattoja valikoimaan. Tuskin se ainakaan siitä nauttii.

        Omistaja saa kieltää koirilta, kissoilta, elefanteilta ja muiltakin (työtehtävässä olevaa koiraa lukuunottamatta) tulemisen melko vapaasti. Eikä sen kieltokyltin joka paikassa tarvitse erikseen olla. Suomalaiset pitävät kielloista jostain syytä kovasti. Mutta ihan omaa järkeäänkin saa käyttää. Liikehuoneistot eivät ole täysin julkisia paikkoja. Niitä koskevat tietyt säännöstöt, mutta myöskin omistaja voi itse vaikuttaa. Eri ihmisryhmiä tosin ei saa syrjiä palveluntarjonnassa. Mutta koira ei ole ihminen.

        Olisipa aika mielenkiintoinen se lakikirja, johon kaikki eriasiat pykättäisiin.


      • pikkupiskin omistaja
        järki hoi kirjoitti:

        Lukuunottamatta opaskoiraa. Miksi ihmeessä sen koiran sinne pitäisi päästä? Koira on tuskin siellä ostoksilla. Monet kauppiaat ovat nykyään tulleet reilusti vastaan siinä, että ovat järjestäneet ulos niitä lukittavia häkkejä, joten varkaitakaan ei tarvitse niin pelätä. Mutta lähtökohtaisesti, miksi sen koiran pitäis päästä tapetteja ja laattoja valikoimaan. Tuskin se ainakaan siitä nauttii.

        Omistaja saa kieltää koirilta, kissoilta, elefanteilta ja muiltakin (työtehtävässä olevaa koiraa lukuunottamatta) tulemisen melko vapaasti. Eikä sen kieltokyltin joka paikassa tarvitse erikseen olla. Suomalaiset pitävät kielloista jostain syytä kovasti. Mutta ihan omaa järkeäänkin saa käyttää. Liikehuoneistot eivät ole täysin julkisia paikkoja. Niitä koskevat tietyt säännöstöt, mutta myöskin omistaja voi itse vaikuttaa. Eri ihmisryhmiä tosin ei saa syrjiä palveluntarjonnassa. Mutta koira ei ole ihminen.

        Olisipa aika mielenkiintoinen se lakikirja, johon kaikki eriasiat pykättäisiin.

        Mitä mitä mitä!?

        Koskaan mitään häkkejä ole nähnytkään minkään liikkeen tai kaupan ulkopuolella! Sen sijaan, koirani on varastettu, kun odotti korkeintaan 2minuuttia ulkopuolella kytkettynä. Paljon helmpompaa olis elää olla ja liikkua, ja nimenomaan hoitaa asioita, jos esim. apteekin ulkopuolella olisi koiralle häkki.


      • ............
        pikkupiskin omistaja kirjoitti:

        Mitä mitä mitä!?

        Koskaan mitään häkkejä ole nähnytkään minkään liikkeen tai kaupan ulkopuolella! Sen sijaan, koirani on varastettu, kun odotti korkeintaan 2minuuttia ulkopuolella kytkettynä. Paljon helmpompaa olis elää olla ja liikkua, ja nimenomaan hoitaa asioita, jos esim. apteekin ulkopuolella olisi koiralle häkki.

        En sitten tiedä, missä asut, mutta kyllä meilläpäin, suurehkossa kaupungissa niitä on aika kivasti. Tosin, eipä niitä ole tarvinnut käyttää, mutta olen kyllä laittanut merkille. Eläintarvikeliikkeeseenkin kun menemme vaikkapa sovittamaan valjaita ja asuja, niin olen aina ilmoittanut asiasta etukäteen, ja koirani kokoiset on jo valmiiksi etsitty, joten itse sovitus/osto onkin sitten nopeasti hoidettu.

        Koiraa ei myöskään ole mikään pakko jättää vartoimatta hetkeksikään ulos. Ainakin meillä kahden koiran ulkoilutus on täysin mahdollista ilman kauppareissuja välillä :)


      • Luppa ja emäntä
        lain mukaan ole asiaa edes kirjoitti:

        pikkufifi kantolaukun kanssa.Sitäpaitsi ei meidän rautakauppaankaan koirilla ole asiaa ne ajetaan ulos heti vaikka kieltotaulua ei ole,koska kaikkialla odotetaan jotta ihmiset tajuaa itsekkin.

        Meidän rautakaupassa ollaan käyty Lupan kanssa 100 kertaa. Luppa osaa odottaa ihan rauhassa yläkerrassa kun etsin alakerrasta remonttitarvikkeita !


    • voi voi.....

      Olen jo yli 5 vuoden ajan ja sitäkin ennen kuljettanut koiria busseilla,yhden ainoan kerran olen maksannut lisämaksua koirasta,ei koskaan tullut valituksia tai häätöä.Moni on huomannut vasta kun jäämme pois jossain asemalla että koira ollut pitkä matka mukana eikä kukaan edes tiennyt että mulla oli koira bussissa-eli osaa käyttäytyä.
      Kerran olin menossa koirani kanssa bussin etuosaan kun oli aika täyttä niin ennen kuin ehdin istahtaa tunsin jonkun koputtavan varovasti mua olkapäälle ja vanhempi nainen pyysi kiltisti josko voisimme siirtyä hiukan kauemmas istumaan kun hänellä astmaa&yskittää.
      Tottakai siirryimme ilman muuta niin kauas kuin pystyttiin löytämään istumapaikkaa&hän oli kiitollinen ja yömatka sujui nukkuen.
      Ja allergisille löytyy antihistamiineja apteekista!!Minäkin olen allerginen joillekin koirille ja kissoille enkä valita!

    • ....

      Itse kuljen vähintään kerran viikossa koiran kanssa bussilla.. Enkä muuten ole koskaan joutunut koirasta erikseen maksamaan..
      Bussiin todellakin saa viedä koiran mutta koiran tulee istua lattialla tai pysyä esim. kuljetuskopassa tai kassissa... Oma koirani on sen kokoinen että se istuu lattialla minun edessäni lyhyessä hihnassa..
      Bussissa on myös muistettava että koira ei saa häiritä kanssa matkustajia esim. nuuskimalla yms.

    • sensijaan

      on pääsy kaikkialle. Koira sekin on... Ihmetyttää, että opetetaanko se opaskoirakoulussa olemaan hilseilemättä vai eikö "astmaatikkojen" koiraviha ulotu niihin, kun ne sentään on opaskoiria...

      • sama!

        Mulla on kotona jos jonkinmoista karvastajaa ja tasan varmana on vaatteet täynnä koiran ja kissan hilsettä. Kukaan ei ole vielä allergiakohtausta läheisyydessäni saanut. Ehkäpä allergian laukaisee visuaalinen kontakti karvaisen olennon kanssa?


      • huomannut
        sama! kirjoitti:

        Mulla on kotona jos jonkinmoista karvastajaa ja tasan varmana on vaatteet täynnä koiran ja kissan hilsettä. Kukaan ei ole vielä allergiakohtausta läheisyydessäni saanut. Ehkäpä allergian laukaisee visuaalinen kontakti karvaisen olennon kanssa?

        olen minäkin. Meillä myös eläimiä ja ikävä kyllä karvoja kulkee mukana, vaikka yrittääkin itseään siistiä. Kukaan, koskaan, missään, ei ole saanut allergiakohtausta, silmien kutinaa tai niiskutusta läheisyydessäni. Ei myöskään lasten koulukaverit, vaikka ei eräskään saa tulla meille allergian takia, niin lapseni voi silti käydä heillä.

        Ymmärrettävästi allergisoivaa pölyä on lemmikin omistajassa vähemmän kuin lemmikissä itsessään, mutta on se vähän asennekysymyskin.


      • astmaatikko...

        Ovat niin mahdottoman pieni osuus nuo opas-, ja avustajakoirat, etten käsitä, miksi niiden hilsehtimisestä pitäisi tehdä ongelma. Ovat tärkeä apu saajalleen, sama asia kuin pyörätuoli toiselle. Ja saavat mennä työtehtävissä joka paikkaan, myöskin ruokakauppaan käsittääkseni, eli niillä on erikoislupa.

        Astmaatikko todennäköisesti ymmärtää hyvinkin noiden koirien statuksen, ja silloin harvoin, kun sellaisen asian kanssa törmää, niin tuskin on liian hankalaa pitää välimatkaa. Näiden elämisen apuvälineiden rinnastaminen lemmikki/harrastuskoiriin on täysin aiheetonta ja typerää.

        Olen astmaatikko, ja itselläni ei ole todellakaan kumpaakaan yllämainituista koirista. Lemmikkejä tosin on, eikä ole astmani koskaan rajoittanut koirien pitoa. Suurin ongelma ovatkin hajusteet ja kissat. Kissoja pystyy väistelemään, mutta nuo hajusteet ovat syy, miksi en julkisia käytä lainkaan. Eli, astmaatikkojakin on montaa lajia. Automaattisesti astmaatikko ei saa oireita eläimistä ja eläinpölyistä sekä hilseestä. Hajuille reagoivat ovat oikeasti vaikeimmassa asemassa, koska niille ei voi mitään. Esimerkiksi itse olen keväällä aika vaikeuksissa, kun tuomet kukkivat. En silti ole vaatimassa, että kaikki tuomet pitää kaataa. Tehdään ja kielletään se, mikä on järkevää. Tykillä ei kuitenkaan kannata ampua hyttystä :) Eli tässä tapauksessa noita oikeasti tärkeitä koiria.


      • kummaa
        astmaatikko... kirjoitti:

        Ovat niin mahdottoman pieni osuus nuo opas-, ja avustajakoirat, etten käsitä, miksi niiden hilsehtimisestä pitäisi tehdä ongelma. Ovat tärkeä apu saajalleen, sama asia kuin pyörätuoli toiselle. Ja saavat mennä työtehtävissä joka paikkaan, myöskin ruokakauppaan käsittääkseni, eli niillä on erikoislupa.

        Astmaatikko todennäköisesti ymmärtää hyvinkin noiden koirien statuksen, ja silloin harvoin, kun sellaisen asian kanssa törmää, niin tuskin on liian hankalaa pitää välimatkaa. Näiden elämisen apuvälineiden rinnastaminen lemmikki/harrastuskoiriin on täysin aiheetonta ja typerää.

        Olen astmaatikko, ja itselläni ei ole todellakaan kumpaakaan yllämainituista koirista. Lemmikkejä tosin on, eikä ole astmani koskaan rajoittanut koirien pitoa. Suurin ongelma ovatkin hajusteet ja kissat. Kissoja pystyy väistelemään, mutta nuo hajusteet ovat syy, miksi en julkisia käytä lainkaan. Eli, astmaatikkojakin on montaa lajia. Automaattisesti astmaatikko ei saa oireita eläimistä ja eläinpölyistä sekä hilseestä. Hajuille reagoivat ovat oikeasti vaikeimmassa asemassa, koska niille ei voi mitään. Esimerkiksi itse olen keväällä aika vaikeuksissa, kun tuomet kukkivat. En silti ole vaatimassa, että kaikki tuomet pitää kaataa. Tehdään ja kielletään se, mikä on järkevää. Tykillä ei kuitenkaan kannata ampua hyttystä :) Eli tässä tapauksessa noita oikeasti tärkeitä koiria.

        "Tehdään ja kielletään se, mikä on järkevää."

        Esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla on erittäin hankalaa elää koiran kanssa, jos sitä ei julkisiin saisi päästää. Joten mitä JÄRKEVÄÄ siinä siis olisi? Onko järkevyys pohdittu "julkisilla matkustamista vastustavien" -lautakunnassa?


    • Tintsu

      "Lisäksi koiraa ei saa ulkoiluttaa kuntopolulla tai muulla
      juoksuradalla eikä yleiseen käyttöön kunnostetulla ladulla."
      Ote Vantaan kaupungin sivuilta? Saako vai ei saa viedä pururadoille kytkettynä?

      • ainakin

        saa mennä pururadalle koiran kanssa, paitsi talvella, kun on ladut (jolloin siellä ei saisi olla jalkaisinkaan).


      • Ottakaa selvää

        Meillä koirien vienti pururadalle on kielletty myös kesäisin. Tämän olen kysynyt kaupunkimme liikuntatoimelta.


    • hytufk

      Kyllä koiria saa visedä bussiin.

      Mutta kannattaako/pitääkö kuskilta kysyä haluaako hän ottaa kyytiin koiran (minulla keskikokoinen koira) vai voinko vain tulla sisään? =)

      • unohdettu mani

        Koiran saa viedä bussiin.
        Mutta:
        -jos bussissa on valmiiksi allerginen ihminen, hän saa päättää saako koira nousta bussiin
        -jos koira on valmiiksi bussissa ennen allergikon tuloa, saa koira jatkaa matkaansa ja allergikko päättää nouseeko bussiin vai ei.


      • Minä.
        unohdettu mani kirjoitti:

        Koiran saa viedä bussiin.
        Mutta:
        -jos bussissa on valmiiksi allerginen ihminen, hän saa päättää saako koira nousta bussiin
        -jos koira on valmiiksi bussissa ennen allergikon tuloa, saa koira jatkaa matkaansa ja allergikko päättää nouseeko bussiin vai ei.

        Eli sellanen asia ei ole vielä selvinnyt että :
        Paljonko se noin maksaa?
        Olen mahdollisesti menossa huomenna koirani kanssa bussilla tampereelt ajyväskylään bussilla niin haluisin sen tietää :)


    • bookääs

      Kaikkiin kirjastoihin ei saa viedä koiria, mutta onpahan olemassa lista kirjastoista jotka toivottavat koirat tervetulleiksi kirjastoon. Kyseinen linkki listasta julkaistiin koirat lehdessä. Numeroa en muista, mutta löytyypä lista varmaankin googlettamalla. Eli yleistää ei voi.
      Tosin se sitten on eriasia, onko koiran kanssa pakko mennä kirjastoon?
      Syitä voi olla järkeviä ja vähemmän järkeviä. Mitään kasvatti tapahtumaa ei kuitenkaan varmaan kirjastossa tarvitse pitää.

      Nykyisin autollisena en paljoa enään julkisia käytä, mutta ainakin privuotta takeperin kuljin koirani kanssa busseilla, suomenlinna lautalla, junalla jne.
      Saapahan koirat kulkea laivallakin. Oma koirani kulki laivan kannella, käytävillä ja tuli kanssani passintarkastuksesta läpi. (hain koiran Virosta)
      Kaikki taksit eivät ota koiraa, joten taksia tilattaessa tulee mainita koirasta. Joskus ottavat lisämaksua.
      Mutta koiria ottavia takseja on paljon.

      • ..... .

        Joku aikaisemmin kommentoi, että jännä ettei vaatteista ym. tulöe allergiakohtausta, mutta kyllä niitäkin tulee. Tuttavani meinasi kuolla kun olin hetken aikaa hänen kanssaan samassa tilassa. Hän istui hetken vieressäni ja ehti kysyä, että onko sinulla lemmikkejä, ehdin nyökätä kun hän jo alkoi pärskimään ja kakomaan henkeään ja etsimään vimmatusti lääkesumutintaan.. Lopulta minun oli pakko poistua, koska allergiakohtaus ei mennyt ohitse millään. Joten eipä se näköjään niin kumallista ole.

        Ja mitä tulee eläinten viemistä eripaikkoihin, niin bussit ok. Mutta joskus kyllä löytyy, anteeksi vain, niitä idiootteja jotka vievät pikkukoiriaan sylissään jonnekkin elintarvikemyymälöihin ja sanovat, että "kun ei se ulkoha voi yksin olla". No joo, ei, oisit jättänyt kotiin. Kun ei ymärräys taida riittää siihen, että kun ei tarvitse kun juuri sillä hetkellä kävellä sen elintarvikeviranomaisen sinne sisään, niin johan loppui firmalta toiminta. Ei aina edes ne allergiset, mutta syitä on monia. Itse kyllä jätän koiran kotiin, jos tiedän, että käyn jossain matkalla, oppii koira ihmisiin muuallakin, kuin kaupoissa.


      • hoitsuuu
        ..... . kirjoitti:

        Joku aikaisemmin kommentoi, että jännä ettei vaatteista ym. tulöe allergiakohtausta, mutta kyllä niitäkin tulee. Tuttavani meinasi kuolla kun olin hetken aikaa hänen kanssaan samassa tilassa. Hän istui hetken vieressäni ja ehti kysyä, että onko sinulla lemmikkejä, ehdin nyökätä kun hän jo alkoi pärskimään ja kakomaan henkeään ja etsimään vimmatusti lääkesumutintaan.. Lopulta minun oli pakko poistua, koska allergiakohtaus ei mennyt ohitse millään. Joten eipä se näköjään niin kumallista ole.

        Ja mitä tulee eläinten viemistä eripaikkoihin, niin bussit ok. Mutta joskus kyllä löytyy, anteeksi vain, niitä idiootteja jotka vievät pikkukoiriaan sylissään jonnekkin elintarvikemyymälöihin ja sanovat, että "kun ei se ulkoha voi yksin olla". No joo, ei, oisit jättänyt kotiin. Kun ei ymärräys taida riittää siihen, että kun ei tarvitse kun juuri sillä hetkellä kävellä sen elintarvikeviranomaisen sinne sisään, niin johan loppui firmalta toiminta. Ei aina edes ne allergiset, mutta syitä on monia. Itse kyllä jätän koiran kotiin, jos tiedän, että käyn jossain matkalla, oppii koira ihmisiin muuallakin, kuin kaupoissa.

        Joo kyllä ne vaatteiden mukana olevat karvat ja hilseet voivat laukaista allergiakohtauksen! Joskus käy kouluissa ja päiväkodeissakin niin ettei allergista lasta voi laittaa samaan ryhmään sellaisen lapsen kanssa jonka perheessä on koira. Ei sitä välttämättä tajua ajatella näin, jos itse ei allergiasta kärsi!

        Ja busseihin tosiaan saa koiran ottaa, kunhan on kuskilta ja jo bussissa olevilta kysynyt luvan! Minä itse kysyn jopa kanssani samaan aikaan bussiin astuvilta, että sopiiko/ onko allergisia, ihan vain kohteliaisuuttani! Koskaan en ole bussin kyydistä jäänyt.


      • htjkk
        hoitsuuu kirjoitti:

        Joo kyllä ne vaatteiden mukana olevat karvat ja hilseet voivat laukaista allergiakohtauksen! Joskus käy kouluissa ja päiväkodeissakin niin ettei allergista lasta voi laittaa samaan ryhmään sellaisen lapsen kanssa jonka perheessä on koira. Ei sitä välttämättä tajua ajatella näin, jos itse ei allergiasta kärsi!

        Ja busseihin tosiaan saa koiran ottaa, kunhan on kuskilta ja jo bussissa olevilta kysynyt luvan! Minä itse kysyn jopa kanssani samaan aikaan bussiin astuvilta, että sopiiko/ onko allergisia, ihan vain kohteliaisuuttani! Koskaan en ole bussin kyydistä jäänyt.

        kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia.


      • matkustelu
        htjkk kirjoitti:

        kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia.

        Niin, jos pysäkillä on bussia odottamassa muitakin, en ala kyselemään onko kellään allergioita. Saa allergikko ihan itse huolehtia ja sanoa, jos sanottavaa on. Itse olen allerginen kissoille enkä ole koskaan kieltänyt ketään tuomasta kissaansa samaan tilaan kanssani. Eri asia, jos tunkisi meille kotiin, mutta julkiset liikennevälineet ja -tilat kuuluvat kaikille ja allergisen tulee itse huolehtia lääkityksestään.

        Jos joku astmaatikko ei halua koiraani samaan bussiin, voi hän sen reilusti sanoa ja silloin jään odottamaan seuraavaa, mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille.


      • justahan
        matkustelu kirjoitti:

        Niin, jos pysäkillä on bussia odottamassa muitakin, en ala kyselemään onko kellään allergioita. Saa allergikko ihan itse huolehtia ja sanoa, jos sanottavaa on. Itse olen allerginen kissoille enkä ole koskaan kieltänyt ketään tuomasta kissaansa samaan tilaan kanssani. Eri asia, jos tunkisi meille kotiin, mutta julkiset liikennevälineet ja -tilat kuuluvat kaikille ja allergisen tulee itse huolehtia lääkityksestään.

        Jos joku astmaatikko ei halua koiraani samaan bussiin, voi hän sen reilusti sanoa ja silloin jään odottamaan seuraavaa, mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille.

        htjkk- nimimerkki;
        "kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia."

        Onkohan nyt jotain hampaankolossa? Kyllä allerginen ihminen hoitaa lääkitykset, pitää mukana piiput sun muut, mutta.. Aina voi käydä vaikka kuinka huonosti vaikka olisi varauduttu! Allergiaa ei missään nimessä saa aliarvioida yms.

        Koiran kanssa matkustelevalle;
        "mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille. "

        Just! Kyllä se vain riittää syyksi! Eikö jotkut koiraihmiset enää nykypäivänä ajattele yhtään muita, jotenkin tuntuu siltä!? Mutta onneksi on noita kohteliaitakin koiranomistajia, joilla aivoissa ui enemmänkin kuin vain se yksi eksynyt aivosolu.. Allergiaa on monenlaatuista, joillakin erittäin vakavia ja joillakin lievempiä. Ja itselläni on koira, mutta silti otan muutkin ihmiset huomioon siellä paikallisessa liikenteessä. Ja minusta siinä ei ole mitään väärää kysyä jo jonossa, että haittaako! Itse en kysy, mutten katso sitä pahallakaan vaikka kysyisin.. Harmi kun sinun kissa-allergia ei ole pahanlaatuinen, tietäisit sinäkin mistä jotkut joutuvat kärsimään!!


      • matkustelu
        justahan kirjoitti:

        htjkk- nimimerkki;
        "kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia."

        Onkohan nyt jotain hampaankolossa? Kyllä allerginen ihminen hoitaa lääkitykset, pitää mukana piiput sun muut, mutta.. Aina voi käydä vaikka kuinka huonosti vaikka olisi varauduttu! Allergiaa ei missään nimessä saa aliarvioida yms.

        Koiran kanssa matkustelevalle;
        "mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille. "

        Just! Kyllä se vain riittää syyksi! Eikö jotkut koiraihmiset enää nykypäivänä ajattele yhtään muita, jotenkin tuntuu siltä!? Mutta onneksi on noita kohteliaitakin koiranomistajia, joilla aivoissa ui enemmänkin kuin vain se yksi eksynyt aivosolu.. Allergiaa on monenlaatuista, joillakin erittäin vakavia ja joillakin lievempiä. Ja itselläni on koira, mutta silti otan muutkin ihmiset huomioon siellä paikallisessa liikenteessä. Ja minusta siinä ei ole mitään väärää kysyä jo jonossa, että haittaako! Itse en kysy, mutten katso sitä pahallakaan vaikka kysyisin.. Harmi kun sinun kissa-allergia ei ole pahanlaatuinen, tietäisit sinäkin mistä jotkut joutuvat kärsimään!!

        Sairaanhoitajana ja itse vakavan kissa-allergian omaavana tiedän kyllä mistä puhun. Pysyn kannassani.


      • htjkk
        matkustelu kirjoitti:

        Sairaanhoitajana ja itse vakavan kissa-allergian omaavana tiedän kyllä mistä puhun. Pysyn kannassani.

        samoin... minulla ei ole mitään hampaankolossa allergikkoja kohtaan miksi olisi..minä vien koiraani bussissa eikä kukaan ole siitä moittinut sillä se on aivan sallittua niissä kuljettaa joten en ole törmännyt ikävään asenteeseen päinvastoin..moni on tykännyt koirasta bussissa :)

        Ei maailma voi pysähtyä allergian takia..olisiko minun pitänyt vaatia heinät niitettäväksi kaupungista poikani allergian vuoksi..

        ps. se ettei ole samaa mieltä kanssasi ei tarkoita että heti on katkera tai jotain. ;)


      • Huomaavainen autoton
        justahan kirjoitti:

        htjkk- nimimerkki;
        "kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia."

        Onkohan nyt jotain hampaankolossa? Kyllä allerginen ihminen hoitaa lääkitykset, pitää mukana piiput sun muut, mutta.. Aina voi käydä vaikka kuinka huonosti vaikka olisi varauduttu! Allergiaa ei missään nimessä saa aliarvioida yms.

        Koiran kanssa matkustelevalle;
        "mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille. "

        Just! Kyllä se vain riittää syyksi! Eikö jotkut koiraihmiset enää nykypäivänä ajattele yhtään muita, jotenkin tuntuu siltä!? Mutta onneksi on noita kohteliaitakin koiranomistajia, joilla aivoissa ui enemmänkin kuin vain se yksi eksynyt aivosolu.. Allergiaa on monenlaatuista, joillakin erittäin vakavia ja joillakin lievempiä. Ja itselläni on koira, mutta silti otan muutkin ihmiset huomioon siellä paikallisessa liikenteessä. Ja minusta siinä ei ole mitään väärää kysyä jo jonossa, että haittaako! Itse en kysy, mutten katso sitä pahallakaan vaikka kysyisin.. Harmi kun sinun kissa-allergia ei ole pahanlaatuinen, tietäisit sinäkin mistä jotkut joutuvat kärsimään!!

        Siis tarkoitatko, että jos joku hirveän allerginen ihminen nousee bussiin, niin minun ja koirani pitäisi jäädä pois kyydistä ? Älä kuule nyt naurata. Ihminen ja maksava matkustava se olen minäkin .


      • durazel
        justahan kirjoitti:

        htjkk- nimimerkki;
        "kyllä se on allergikon varauduttava eikä päinvastoin..eihän koivujakaan voi alkaa kaatamaan pois, peltoja niittämään kukkia tuhoamaan tai ampiaisia tuhoamaan allergikkojen takia."

        Onkohan nyt jotain hampaankolossa? Kyllä allerginen ihminen hoitaa lääkitykset, pitää mukana piiput sun muut, mutta.. Aina voi käydä vaikka kuinka huonosti vaikka olisi varauduttu! Allergiaa ei missään nimessä saa aliarvioida yms.

        Koiran kanssa matkustelevalle;
        "mutta pelkkä allergia paikallisbussimatkalla ei riitä syyksi jättää koirallinen pysäkille. "

        Just! Kyllä se vain riittää syyksi! Eikö jotkut koiraihmiset enää nykypäivänä ajattele yhtään muita, jotenkin tuntuu siltä!? Mutta onneksi on noita kohteliaitakin koiranomistajia, joilla aivoissa ui enemmänkin kuin vain se yksi eksynyt aivosolu.. Allergiaa on monenlaatuista, joillakin erittäin vakavia ja joillakin lievempiä. Ja itselläni on koira, mutta silti otan muutkin ihmiset huomioon siellä paikallisessa liikenteessä. Ja minusta siinä ei ole mitään väärää kysyä jo jonossa, että haittaako! Itse en kysy, mutten katso sitä pahallakaan vaikka kysyisin.. Harmi kun sinun kissa-allergia ei ole pahanlaatuinen, tietäisit sinäkin mistä jotkut joutuvat kärsimään!!

        tuntuu että sulla nimenomaan on jotain hampaankolossa? etkö osaa itse varustautua allergiasi takia? jos joku on erittäin allerginen koiralle, hän tuskin liikkuu julkisilla, jossa esim. koiran omistava henkilö voi istua viereen ja aiheuttaa allergisen reaktion.


    • omistajat

      kantavat vaatteissaan niitä karvoja ja ihon kappaleita niistä lemmikeistä vaikka eivät mukana olisikaan. Kielletään kaikkien lemmikkien omistajienkin kulku allergisten lähellä. Nykyään on kokvin allergisille hyviä lääkkeitä!!

    • mikku77

      jos on ovessa kielto niin sitten ei viedä koiria sisälle..voisi olla sitten siinä sivussakin kielto kaksijalkaisille jotka haisevat pahalle siis parfyymille:)

      Itse olen kaikille "raikkaille" parfyymeille allerginen ja erityisesti sitten kun joillekuille ei kelpa sit yks tippa sitä parfyymia vaan pitää sinne lorauttaa koko hemmetin pullo..

    • hahhah haa

      olen vienyt koiran bussiin ja ei oo tullut mitään sanomista:D monta kertaa on tullut vietyä!

    • ei toisinpäin

      jos linja-autossa on koira-allergikko, kannattaa hankkia lääkkeet

      • kikkelitonttu

        oma vastuu!


    • kklllööön

      Kyllä muuten saa viedä, ellei ovessa ole kieltoa. Ite ei tosin koskaan ole tarvinnut koiraa viedä nuihin paikkoihin koska sen verran iso koira, että uskaltaa jättää. Tosin taksin kerran tilasin ja koira laitettiin sitten ihan sinne takatilaan (tilataksi). Ja opaskoiran saa kyllä viedä ihan minne vaan.

    • mimmiiitaliina

      kirjastoihin ei kyllä saa, mutta bussissa on oikeus karvakavereillakin matkustaa. apteekkin nyt ei ole pakko koira viedä.

    • anonyymi345

      Itse olen allerginen mm. hajuvesille ja hiuslakalle, eikä yhtäkään hajuvesipullossa kylpenyttä rouvaa/teiniä ole vielä heitetty mistään pihalle, vaikka kurkku turpoaa ja happi loppuu. Allergialääkkeillä siitä selviää vaikka vitutus on suuri.

    • autottomille tärkeää

      Minusta koirien tulee päästä linja-autoihin ja taksiin, koska kaikilla omistajilla ei ole omaa autoa. Etenkin jos koira sairastuu, voi tarvita autokyytiä.

    • Allergikko myös

      OLET VÄÄRÄSSÄ ! Busseihin ja kirjastoihin saa mennä koiran kanssa .
      Harva on niin allerginen, että saa kamalia oireita. Ja jos on, niin ei ole pakko vieressä kihnuttaa .

      Sitäpaitsi nykyään kaikki huippuasiantuntijat ja lääkärit suosittavat siedätystä ks. Kansallinen Allergiaohjelma 2008-2018

      Älä viitsi olla noin rasistinen. Jos koirat ärsyttää teitä, niin ymmärrän sen. Mutta ylireagointia on epänormaalia ja syrjintää en siedä.

      Olen itsekin hieman allerginen kissoille ja tietyille koiraroduille.

    • fgreytryrtuu

      Selvitykseksi koiran saa viedä yleisille pururadoille ja luontopoluille, hautausmaalle(siellä oleva kieltomerkki on lainvastainen) kauppoihin mikäli saa luvan omistajalta, busseihin(mikäli kuski katsoo että ei ole mhdollista hyvin perustellulla syyllä(erittäin allerginen tai paljon eläimiä jo mutta koskaan ei ole evätty menoani ja jos koira jo ennen allergista ei eväämisen perustetta , takseihin(pitää ilmoittaa taksikuskille tilatessa) junissa oma osasto..terassit ei ruokapaikat. Rannat mikäli ei ole yleinen ranta, venepoukamat . jne..

      Itse olen kulkenut busseilla, junilla, vienyt kukkia koiran kanssa hautausmaalle, saanut mennä postiin ja jopa apteekkiin koira sylissä..mutta romuliike eväsi kerran pääsyn :) Aina olen kysynyt lupaa voiko koira tulla kun on sylissä. Ja moni paikka sanoo tervetuloa..:)

      Koiran toki pitää osata käyttäytyä :) ja koirani on 8kg joten syliin mahtuu.

    • tottakai pururadalle

      14 §
      Koirakuri

      Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

      1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

      2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

      3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

      Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

      Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

      Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

    • Yue

      Totta kai opaskoirat saavat mennä omistajansa kanssa vaikka kauppaan tai minne omistaja nyt meneekin, ja uskon, että kaikki ymmärtävät sen.
      Tavallisten koiranomistajien pitäisi sen sijaan ymmärtää, että vaikka ei olisikaan kieltokylttiä, niin ei sitä koiraa silti kannata ihan joka paikkaan viedä. Olisi kohteliasta ottaa myös muut ihmiset huomioon. Jos koiraa ei halua jättää kauppareissun ajaksi ulos odottamaan, niin kannattaisi jättää koko koira suosiolla kotiin.

      En ole koskaan nähnyt koiraa linja-autossa, mutta minä en kyllä paljon linja-autolla kulje. Jos se on kuskille ok, niin saahan sen koiran bussiin ottaa. Mun mielestä koiran kuljettamista juuri näissä busseissa ja takseissa pitäisi kuitenkin välttää. Ymmärrän kyllä, että joskus ei vain oikein ole muuta mahdollisuutta.

      Voin sanoa, että minulla on itselläni astma (tosin suht. lievä) sekä allergioita ja kärsin ympärivuotisesta allergisesta nuhasta. Koira-allergia minulla on kaikista pahin. Minulle (ja tietenkin muille pahanlaatuisesta allergiasta kärsiville) olisi ikävää, jos samassa bussissa kulkisi koiria tai joutuisin istumaan penkillä, johon on tarttunut koirankarvoja. En kuitenkaan mitään sanoisi, vaikka joku toisi samaan bussiin lemmikkinsä, sillä eihän minulla mitään yksinoikeutta siihen bussiin ole. Haen tässä nyt sitä, että te joilla on koira niin koettakaa asettua myös allergisten asemaan ja miettikää tarvitseeko sitä koiraa nyt loppujen lopuksi viedä bussinkyydissä ostoksille rautakauppaan.

      Ne, jotka eivät ole allergisia voivat ehkä luulla, että koirankarvat ja hilseen saa äkkiä siivottua imuroimalla paikat, eikä allergiselle tule oireita, jos koira pistetään siksi aikaa ulos, kun allerginen ihminen on lähettyvillä. Ei todellakaan mene näin! Lemmikkien pölyä ei saa pois edes kymmenellä imurointikerralla, vaan se lähtee "kulumalla" ajan kanssa. Ja kyllä eläinten karvat ja hilse kulkeutuvat myös vaatteiden mukana.

      En syytä ketään tai ajattele pahasti lemmikeistä tai niiden omistajista. Haluan vaan sanoa, että yrittäkää koiranomistajat huomaavaisuuttanne asettua vähän myös muiden ihmisten asemaan. Kirjastot ja kaupat eläinkauppoja lukuunottamatta ovat kuitenkin pääasiassa ihmisiä varten.

    • ferrets_in_area

      Onko sitten sama asia jos menee lemmikkikäärmeen/kissan/fretin kanssa bussiin? Ite jouduin pikaisesti viemään vähän aikaa sitten kuningas boan eläinlääkärille, enkä tiennyt saako ottaa bussiin niin kaveri kyyditsi.

    • jonttu2012

      Bussiin saa ainakin koiran viedä. Ikinä ei ole kukaan bussikuski sitä kieltänyt! isoista koirista peritään maksu,mutta sylikoirat saavat matkustaa ilmaiseksi. Vien koiriani niin kauan bussissa,kun se kielletään!!!

    • 77777777777

      Astma on vaikea sairaus. Kohtaus voi olla kohtalokas. Linja-autossa koiraa kuljetettaessa, on viisaampaa koiran mennä takaosaan ja astmaatikon etuosaan, jolloin ilmavirta kuljettaa koirasta irtoavan valkuaisaineperäisen hilsepölyn taaksepäin eikä suoraan astmaatikon hengitettäväksi. Ikävää on, että eläinpöly säilyy suljetussa tilassa linja-autossakin noin kolme kuukautta siitä, kun eläin on siellä ollut. Nykyään on onneksi hyviä astmalääkkeitä - vaikka olisit eläinallergikko-niin kortisoonisuihkeet ovat pitkäaikaisena hoitona hyviä ja lievittävät kohtaamista eläinten kanssa. Tietenkään eläinallergikon - esimerkiksi koiralle allergisen ei kannata ottaa koiraa itselleen jatkuvaksi ärsykkeeksi.

      • hhjuytuu

        Kannattaisikohan astmaatikon hankkia oma auto. Eläinpölyä on aina pelkästään jo vaatteissa ja parfyymeja yleisellä mentäessä.

        Toisaalta koivuallergikkokaan ei voi välttyä koivun siitepölyltä. jne.

        Maailmaa ei voi muuttaa yhden sairauden takia.


    • bussiin olen menny, ei mitää ongelmaa

    • yykaakoonee4

      Koiranomistajaa ja koirtaa tekee mieli häiritä ja kiusata kun on aikansa lukenut täällä koiranpitäjien kirjoituksia. Ei herätä sympatiaa asenteenne, päinvastoin. Viekää elukkanne hele_vettiin tämä on ihmisten yhteiskunta.

    • Turhaa marmatusta

      Miksi minun koiran kanssa liikkuvalla pitäisi kiinnittää huomiota johonkin allergiseen ihmiseen? Miksi minun pitäisi huomioida hänen sairautensa? Mikä velvollisuus minulla on ottaa allergikko huomioon? Jos meen sanomaan sille marmattaja-allergikolle, että saan kohta paniikkikohtauksen sinun otsakiehkuroista, pottunenästä, nyrpeästä katseestasi, niin se ei ole sallittua, eihän? Se vaan on mun kestettävä ja sillä siisti. Jos on niin sairas, että saa jokapaikassa kohtauksen, niin silloin kannattaa olla ihka oma kuljetus joka paikkaan.

      Ei allergikot voi omia koko ympäröivää ilmakehää itselleen. Niiden on sopeuduttava elämään sairautensa kanssa aivan samoin, kun sokeat, kuurot, pyörätuolilla kulkevat yms. vaivaiset. Se on heidän sairautensa, eikä ympäristön pidä ottaa heidän sairauttaan omaksi rasitteekseen. Jos he eivät selviä jokapäiväisessä elämässä, niin heittäköön veivinsä tai hoitakoon elämänsä niin, että selviytyvät. Ei meidän muiden ihan oikeesti tartte kantaa huonoa omaa tuntoa, jos joku saa astmakohtauksen, kun liikumme koiriemme kanssa julkisissa tai vaatteistamme lähtee koiran/kissan/linnun hilsettä. Pysykööt sellaiset pois ihan terveytensäkin puolesta julkisista.

      • näin ajattelen minä

        Miksi minun koiran kanssa liikkuvalla pitäisi kiinnittää huomiota johonkin allergiseen ihmiseen?
        - Ei miksikään, allergiset voivat itse siirtyä kauemmas jos häiritsee. Ja bussissakin voi pysyä kauempana siitä koirasta ei ole pakko viereen ängetä. Ja bussiin jää se joka siellä ensin oli.


        Miksi minun pitäisi huomioida hänen sairautensa?
        - Ei pidäkään, en minäkään voi käydä esim. ravintoloissa koska olen pahasti allerginen kalalle, en siis voi olla tiloissa missä sitä valmistetaan tai syödään.


        Mikä velvollisuus minulla on ottaa allergikko huomioon?
        - Ei ole velvollisuus, jokainen elää sairauttensa kanssa niin kuin parhaaksi näkee. Jos on todella allerginen kaikelle, eläimille, hajusteille, tupakalle, pakkaselle jne. pysyy kotona ja muuttaa korpeen tilaa ruoat kotiinsa.


      • kikkelitonttu
        näin ajattelen minä kirjoitti:

        Miksi minun koiran kanssa liikkuvalla pitäisi kiinnittää huomiota johonkin allergiseen ihmiseen?
        - Ei miksikään, allergiset voivat itse siirtyä kauemmas jos häiritsee. Ja bussissakin voi pysyä kauempana siitä koirasta ei ole pakko viereen ängetä. Ja bussiin jää se joka siellä ensin oli.


        Miksi minun pitäisi huomioida hänen sairautensa?
        - Ei pidäkään, en minäkään voi käydä esim. ravintoloissa koska olen pahasti allerginen kalalle, en siis voi olla tiloissa missä sitä valmistetaan tai syödään.


        Mikä velvollisuus minulla on ottaa allergikko huomioon?
        - Ei ole velvollisuus, jokainen elää sairauttensa kanssa niin kuin parhaaksi näkee. Jos on todella allerginen kaikelle, eläimille, hajusteille, tupakalle, pakkaselle jne. pysyy kotona ja muuttaa korpeen tilaa ruoat kotiinsa.

        Olen allerginen juopoille!


      • Yue

        "Se on heidän sairautensa, eikä ympäristön pidä ottaa heidän sairauttaan omaksi rasitteekseen."
        Ihan hyvin minä voisin kysyä, että miks mun pitäisi jarruttaa, jos koira hyppää auton eteen. Koiran paikkahan ei ole keskellä tietä. Saakin niin tyhmät koirat kuolla, etteivät vaan vahingossa pääse jatkamaan sukua. Ei mulle ainakaan tulis huono omatunto, jos oisin sen koiran yli ajanu, ja vielä varmuudeksi peruuttanu päälle ja päästäny sen tuskistaan. Ettei siitä vaan tuu ympäristölle ja eläinlääkärille tai muille autoilijoille rasitetta. Koko kolarihan oli koiran oma vika. Niinkö?
        Mieti vähän muitakin, äläkä pelkästään sitä omaa napaas.


    • teeeeeeeeeee

      Bussiin saa meillä päin ainakin koiran viedä,pienestä ei tule maksua(riippuu kuskista),isosta tulee 3,20e->Vie paikan verran tilaa. Taksilla on kuljettu myöskin,kyytiin ei henkilöauto-taksi ota, mutta farkku ja isommat ottaa.

      Tiedän mummon, joka rotikkansa kanssa käy pankissa asioimassa.Kyse ei ole opaskoirasta.

      Mietinkin,tän kaiken summaa-> jos koira on sun bodyguard, eikö se saa olla kaikkialla mukana :))).

      Ihan naurettavaa joidenkin astmaatikkojen valittaa jostain linja-auto kulkemisesta koiran kanssa. Jos koiran kanssa on takana,ja tämä astmaatikko edessä, ei taatusti saa kohtausta vaikka olisi astma Bronz. -> Pahimmasta päästä. Koiran eläinpölyn tulisi olla tamppaantunut kaikkiin penkkeihin ym ja ilmankierron huono, jotta saa kohtauksen. 2- 10m etäisyydeltä ei astmaatikko voi saada kohtausta. Pelätä sitä (kohtausta) tosin voi.

      • astmaatinen henkilö

        Itse ihmettelen etteivät saa sitä kohtaustaan niistä hajuvesien lorottajista. Itse olen astmaatikko ja minulla on koira, kohtaus tulee ihan muusta kuin koirasta esim. juurikin LIIALLISESTA hajuvesien lotrauksesta, olen näiden takia joutunut jäämään bussista aiemmin pois, ja sitten kävellyt, muuten olisivat saaneet ambulanssin soitella.


      • astmaatinen henkilö kirjoitti:

        Itse ihmettelen etteivät saa sitä kohtaustaan niistä hajuvesien lorottajista. Itse olen astmaatikko ja minulla on koira, kohtaus tulee ihan muusta kuin koirasta esim. juurikin LIIALLISESTA hajuvesien lotrauksesta, olen näiden takia joutunut jäämään bussista aiemmin pois, ja sitten kävellyt, muuten olisivat saaneet ambulanssin soitella.

        Sama täällä, minulla on turrikoita kaksi ja astma. Kohtauksia en ole saanut todella pitkään aikaan (viimeksi joskus teininä), mutta kovasti ottaa henkeen jos joku on ajatellut että puoli pulloa hajuvettä tuoksuu hyvälle.. :D


    • teeeeeeeeeeee

      Tuosta koiralaista ? Mikä on (3) "palvelutehtävässä oleva koulutettu pelastus koira" ? Lukeutuuko suojelu koulutuksen omaava koira siihen ? Pitäisköhän huomenna soittaa laitokselle ja kysäistä. Kerran soitin ja kysyin , saako koira suojella kuistia avoimesta ovesta.(kyltti) Poliisin vastaus oli että kyllä saa.

    • ihminen on ykkönen

      Sairaimmat koiranomistajat täällä vetävät koiraihmisiä lokaan. Säälittäviä olette.

    • koirakoirakoira

      Mikä ihmeen laki. Rahalla selviää purettamisesta ja rahalla selviää pieksämisestä. Rahaa on.

    • Bussiin saa viedä kuka tahansa , itse kyllä jos joudun koiran kanssa bussilla liikkumaan niin mennään siihen oven viereen, jotta jos allerginen ihminen tulee kyytiin niin hän voi jäädä eteen istumaan. Jotkut taksitkin ottavat koiria kyytiin. Mutta apteekkiin/muihin julkisiin rakennuksiin ei saa koiraa viedä kuin he jotka sitä välttämättä tarvitsevat.

      • niin ja jos joku on valmiiksi kyydissä allerginen ja istuu siinä lähellä niin toivottavasti hän avaa suunsa jotta voimme siirtyä kauemmaksi :) puhumalla selviää yleensä kaikesta.


    • Anonyymi

      Mites koirien tuominen julkisiin rakennuksiin? Olen itse töissä paikassa johon on luvallista tuoda koiria asionnin aikana. Nyt eräs työntekijä on alkanut pitää koiraansa mukanaan ja sen ajan kouluttamaton koira on kytkemättömänä asiakkaiden seassa. Eläin haukkuu koko ajan todella voimakkaalla kimeällä äänelle, ja se on ongelma niille, jotka joutuvat tuntitolkulla kuuntelemaan sitä ääntä. En voi pitää kuulosuojaimiakaan työni luonteen vuoksi eikä omistaja tunnu ymmärtävän että koiralle voisi ihan hyvin järjestää jonkin sivupaikan, jossa se olisi kytkettynä ja pois ihmisten harmina. Tai viedään se eläin jonnekkin muualle hoitoon tai jätetään vaikka kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe