Sokeritoukka-armeija

Sauna homeessa

Tarinani: Muutin vuokralle pieneen kaksioon kukkakaupan kanssa samaan rakennukseen. Ennen muuttoa en tiennyt mukavista kämppiksistäni; sokeritoukista. Ensin niitä ilmeni vain muutama, mutta hetkessä niitä vilisi joka huoneessa.
Aloin ihmetellä mistä ne kiusankappaleet tulevat. Mahdollinen vastaus löytyi saunasta: saunan lattia on betonia, sen päälle ei ole vedetty minkäänlaista maalia. Lattia siis imee kaiken kosteuden sisäänsä (on jo halkeillut aika hurjasti). Sauna on myös kovin vanha minkä huomaa lauteiden kunnosta (ehkäpä myös seinät ovat homeessa). Voisiko saunan lattian alla olla näiden toukkien pesä? Jos lattian avaa ja laittaa uusiksi, voisiko toukkaongelma hävitä?
Näitä toukkia on kuitenkin koko asunnon laajuudella, ihan jokaisessa huoneessa. Niille ei riitä lattiatila, ne kiipeilee sohvilla, seinillä, sängyllä ja tasoilla. Ne änkee laatikoihin, astioiden väliin, ruokiin, kerran yksi ui jopa kahvissa. Olen myös herännyt sokeritoukka päässäni, usein myös vaatteissani kävelee niitä kun poimin ne kaapistani.
Olen siis kestänyt nolot tilanteet vieraiden juodessa lihaista kahvia ja nähdessä sokeritoukkien tulevan esiin sokerista sekä kävelevän tiskipöydällä. Olen ollut muina miehinä kun toukkia tippuu aamulla päästäni tai kolikkopussista löytyy kolikoiden sijaan sokertoukka. Viimeinen pisara oli kuitenkin se kun löysin töissä kassistani 6 isoa toukkaa vipeltämässä. Onneksi ei kukaan nähnyt kun toukkia tulee ulos laukusta!
Voinko siis saada tilanteen kuriin remontoimalla saunan, missä nämä toukat todennäköisesti pesivät, ja sen jälkeen myrkyttämällä koko asunnon. Minua kuitenkin ihmetyttää sokeritoukkien paljous (näen niitä yli 20 päivittäin!), joten voiko olla että sauna ei ole yksin syypää, vaan koko asunto on yksi kosteusvaurio. Tilannettahan ei yhtään helpota seinän takana oleva kukkakauppa, mikä oikein hehkuu kosteutta.
Auttakaa. :(

178

129827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkääjä

      ole ajatellut katsella mitä quuqle tietäisi asiasta. Ne taitaa tulla sieltä viemäristä niinkuin yleensä.

      • minnasanni

        sokeritoukka on yksineuvoinen eli voi lisääntyä itse ja olen sen verran asunut sokeritoukka-asunnossa yli 24v sitten,että tiedän.aamulla niitä näkyy eniten,valot kun sytyttää,ne juoksee karkuun.ammeessa,tiskialtaassa,nousee jopa kylpytakin ripustuskoukkuun asti ja listoissa niitä oli eniten lattian raossa.
        otettiin yhteys isännöitsijään,sanoi,että ne tulee viemäristöstä ja keskustassa oli myrkytetty koko kerrostalo ja ne oli tulleet uudelleen silti.siksipä ei huvittanut ostaa sitä asuntoa,vaikka sen olisi saanut halvalla siihen aikaan,niin paljon yökötti!joskus niitä on näkynyt työpaikallakin wc:ssä ja todella isojakin!uskomaton tuo sinun tarinasi kuitekin on,mutta mahdollinen!


      • siivoaminen auta
        minnasanni kirjoitti:

        sokeritoukka on yksineuvoinen eli voi lisääntyä itse ja olen sen verran asunut sokeritoukka-asunnossa yli 24v sitten,että tiedän.aamulla niitä näkyy eniten,valot kun sytyttää,ne juoksee karkuun.ammeessa,tiskialtaassa,nousee jopa kylpytakin ripustuskoukkuun asti ja listoissa niitä oli eniten lattian raossa.
        otettiin yhteys isännöitsijään,sanoi,että ne tulee viemäristöstä ja keskustassa oli myrkytetty koko kerrostalo ja ne oli tulleet uudelleen silti.siksipä ei huvittanut ostaa sitä asuntoa,vaikka sen olisi saanut halvalla siihen aikaan,niin paljon yökötti!joskus niitä on näkynyt työpaikallakin wc:ssä ja todella isojakin!uskomaton tuo sinun tarinasi kuitekin on,mutta mahdollinen!

        Tosi - ne tulisi naapurista takaisin.

        Ei sen takia kannata hyvää asuntoa olla ostamatta tai vuokraamatta, ei ne nyt maata kaada.


      • kokemusta on...
        siivoaminen auta kirjoitti:

        Tosi - ne tulisi naapurista takaisin.

        Ei sen takia kannata hyvää asuntoa olla ostamatta tai vuokraamatta, ei ne nyt maata kaada.

        Täytyy myrkyttää koko taloyhtiön huoneistot ennen kuin häviää toukat. ja jos oikea oppisesti menee niin myrkytys on tehtävä kaksi kertaa.


      • PUHDASTA
        kokemusta on... kirjoitti:

        Täytyy myrkyttää koko taloyhtiön huoneistot ennen kuin häviää toukat. ja jos oikea oppisesti menee niin myrkytys on tehtävä kaksi kertaa.

        joo, kaksi kertaa myrkytys. kahden viikon välein. ilmoita terveystarkastajalle. hän tietää neuvot.


      • namC----------

        Ei muuta ku kerräät paljon niitä ja pannule tirisemään. MAHTAVAA HERKKUA


    • varmasti jossain

      rakenteissa. Tuo ei ole ihan normaali määrä noita toukkia!

      • normaali määrä?

        Siis mitä tarkoittaa normaali määrä toukkia? Pitäisikö niitä olla joka asunnossa joku kiintiö, vai mitä?

        Pitääpä ryhtyä katselemaan tarkemmin, kun en ole moisia omassa kodissani enkä kylässäkään nähnyt?? Kovinko on yleinen? Voiko ne tarttua kylästä? onneksi on facebook,jossa voi hoitaa ympäristöystävällisesti sosiaaliset kanssakäymiset...täytyy varmaan siirtyä myös etätöihin, jos työkavereiden laukuista alkaa pursuamaan matoja. jaks!

        Kait noille joku myrkky on olemassa?


      • kömmi laukkuun
        normaali määrä? kirjoitti:

        Siis mitä tarkoittaa normaali määrä toukkia? Pitäisikö niitä olla joka asunnossa joku kiintiö, vai mitä?

        Pitääpä ryhtyä katselemaan tarkemmin, kun en ole moisia omassa kodissani enkä kylässäkään nähnyt?? Kovinko on yleinen? Voiko ne tarttua kylästä? onneksi on facebook,jossa voi hoitaa ympäristöystävällisesti sosiaaliset kanssakäymiset...täytyy varmaan siirtyä myös etätöihin, jos työkavereiden laukuista alkaa pursuamaan matoja. jaks!

        Kait noille joku myrkky on olemassa?

        Ei ne kulje kylästä toiseen!

        Eikö niitä kannata ryhtyä myrkyttämään ja pilaamaan luontoa.


    • toukkasota

      saunasta, sillä sokeritoukat viihtyvät yhtä hyvin myös kuivassa, kuten itsekin kerroit, että niitä vilisee kaikkialla. Kohdalleni on sattunut samanlainen kurja juttu. Toin vanhoja, hieman kosteita makarooneja leirioloista (mitäköhän niillä olisin edes tehnyt?) ja lähdin taas seuraavalle leirille. Kotiin palattuani valkoinen paimentolaismattoni oli alapuoleltaan aivan mustanaan toukkia. Paljon oli myös kuivamuonakaapissa ja esim. ruokakirjojeni välissä. Niistä lähti kummallinen hapanimelä haju. Menin kertomaan asiasta heti isännöitsijälle, joka asusti yläpuolellani. Hän kauhistui sitä, että nyt tämä armeija kiipeää tuuletushormeja pitkin heidän huoneustoonsa ja kaikkialla koko taloon. Jo seuraavaksi päiväksi isännöitsijä oli hankkinut elintarviketeollisuudesta tjs, myrkyttäjän ja koko talo myrkytettiin. Ainakin nuo vihollisewt olivat kuolleita ja jokainen joutui tekemään omassa asunnossaan suursiivousta. Tapahtumasta on jo yli 40 v. aikaa. En muista, miten maksut myrkytyksestä menivät, mutta minä en ainakaan maksanut markan markkaa. Isännöitsijä oli vain mielissään, että olin asian huomattuani siitä heti hänelle ilmoittanut. Ehkä juttu pantiin nuoruuteni muutenkin aika tietämättömään tiliin.

      • toukkasi

        eivät ole olleet sokeritoukkia kuvailustasi päätellen. Sekotat varmaan johonkin muuhun.


      • riisihärö

        eivät minun mielestäni ole sokeritoukkia vaan jotan aivan muuta. vaikea sanoa kun ei ole kuva. mutta sokeritoukka se ei ole.


      • sokeriin tunge
        riisihärö kirjoitti:

        eivät minun mielestäni ole sokeritoukkia vaan jotan aivan muuta. vaikea sanoa kun ei ole kuva. mutta sokeritoukka se ei ole.

        Kyllä se pysyttelee lattiala.

        Yhden kerran yksi on sänkyyn kiivennyt, muttei se kuulu niiden tapoihin.

        Tosi sci-fiä näköjään iltapäivän ratoksi.


      • sänkyyn tullu yks kans
        sokeriin tunge kirjoitti:

        Kyllä se pysyttelee lattiala.

        Yhden kerran yksi on sänkyyn kiivennyt, muttei se kuulu niiden tapoihin.

        Tosi sci-fiä näköjään iltapäivän ratoksi.

        Mulkin tuli sänkyyn yks sokeritoukka, luulen et se oli niiden kuningas mut ei tullut alas enää kun listin sen :) Nyt niillä ei oo kunkkua enää ja ei oo sänkyyn uskaltanut enää tulla :) Pitää niitä lemmikkejä aina vähän olla :)


      • Myrkyttäjän sanoin
        sokeriin tunge kirjoitti:

        Kyllä se pysyttelee lattiala.

        Yhden kerran yksi on sänkyyn kiivennyt, muttei se kuulu niiden tapoihin.

        Tosi sci-fiä näköjään iltapäivän ratoksi.

        Kyllä sokeritoukat nousevat lattianrajasta muuallekin. Jos niitä on paljon, voi löytyä mitä ihmeellisimmistä paikoista.


    • ykkösenä

      paljon tolua ja ihan kuumaa vettä viemäreihin,kyllä häviävät,tosin yksin et saa niitä katoamaan vaan kaikkien pitää osallistua.viemäreistä mönkivät olen jättänyt pyttyynkin desinfoivaa silloin tällöin muhimaan jopa yöksi

      • Plää50000

        Tolu on hyvää ainetta. Kun toukkia alkaa ilmetä, niin jokaiseen viemäriin joka ilta raakaa tolua. Pitää vain olla johdonmukainen ja kärsivällinen. Siihen menee noin pari viikkoa niin ne häipyvät. Tosin naapurin asuntoon, mutta hällä väliä.


      • Sokrutoukka
        Plää50000 kirjoitti:

        Tolu on hyvää ainetta. Kun toukkia alkaa ilmetä, niin jokaiseen viemäriin joka ilta raakaa tolua. Pitää vain olla johdonmukainen ja kärsivällinen. Siihen menee noin pari viikkoa niin ne häipyvät. Tosin naapurin asuntoon, mutta hällä väliä.

        Eivät menneet naapuriin. Sokeritoukat ei pääse kulkemaan huoneistosta toiseen, koska ne ei pääse vesilukon läpi.


      • Myrkkyä
        Sokrutoukka kirjoitti:

        Eivät menneet naapuriin. Sokeritoukat ei pääse kulkemaan huoneistosta toiseen, koska ne ei pääse vesilukon läpi.

        Ei ne viemärien vesilukoista pääse, siinä olen samaa mieltä.

        Mutta reittejähän löytyy. Patteriputkistojen läpiviennit mm. Mut siihen riittäis varmaan kun hyvin "massais" tms. Vähän kuin palokatkomassaus. Ja myrkkyä vaa elikoille niin ne kuolee eikä lisäänny.


      • mahtimoukka
        Sokrutoukka kirjoitti:

        Eivät menneet naapuriin. Sokeritoukat ei pääse kulkemaan huoneistosta toiseen, koska ne ei pääse vesilukon läpi.

        Asunnot eivät ole ilmatiivitä ja sokerotoukat menevät todellakin pienistä elementtien väleistä ja ovenraoista helposti asunnoista toiseen. Tuo ongelma on ollut jo pitkään tiedossa. Tietenkin se on asia erikseen jos sinun asuntosi on ilmatiivis jätesäkki jota vahvasti tässä epäilinkin.
        Voi raasua kun sulla ei ole kotia. Ei kotia ei järkeä eli ei kaikki kotona ! :)


      • Sokeritoukka

        Meillä on myös sokeritoukkia. Itse mun mummulla on ollut home ongelma ja nyt ehkä minun luona. En osaa arvioida mitään selvää paikkaa.


    • myös runsaasti

      Meillä oli ennen remonttia runsaasti sokeritoukkia (tosin ei niin paljon kuin ap:llä). Remontin yhteydessä paljastui, että koko alakerran lattia oli kostea rakennusvirheen vuoksi (muovi betonin sisässä). Nyt toukat ovat kadonneet kun koko lattia piikattiin pois ja rakennettiin uudelleen. Ennen remonttia sain ne "katoamaan" Bio-Kill nimisellä aineella, jota saa marketeista ym. Itse suihkutin seinän vierustoihin.

      • ...

        Katosivatko toukat siis aivan kokonaan remontin jälkeen? Meillä sama urakka edessä ja ahdistaa jo valmiiksi että jos ei päästäkään niistä ällöttävistä nilviäisistä eroon.. :-(


      • ritis vappu

        "Ennen remonttia sain ne "katoamaan" Bio-Kill nimisellä aineella, jota saa marketeista ym. Itse suihkutin seinän vierustoihin."

        Sama aine tepsi mulle kun asuin ritakadulla tampereella tampereen insinöörioppilastalon asuinnoissa ruotulassa osoitteessa ritakatu jossa asuu muitakin opiskelijoita. Siellä asunnossa oli myös hometta. Juhlia pidimme silti kun tamkissa kerran olimme.


      • Hometalot_julkiseksi
        ritis vappu kirjoitti:

        "Ennen remonttia sain ne "katoamaan" Bio-Kill nimisellä aineella, jota saa marketeista ym. Itse suihkutin seinän vierustoihin."

        Sama aine tepsi mulle kun asuin ritakadulla tampereella tampereen insinöörioppilastalon asuinnoissa ruotulassa osoitteessa ritakatu jossa asuu muitakin opiskelijoita. Siellä asunnossa oli myös hometta. Juhlia pidimme silti kun tamkissa kerran olimme.

        Tampereella opiskelija-asuntolassa Ritakadulla tosiaan oli minunkin asunnossa hometta, Asuin vuosia ja oireet pahenivat vuosi vuodelta. Loppuivat heti kaksi viikkoa siitä ku muutin pois. Varmaan olisin sairastunut pysyvästi jos sinne olisin jäänyt. Jonkun aikaa muuttoni jälkeen talo ns. saneerattiin. Epäilen että tehtiinkö täydellinen rakenteiden uusiminen missä se home siis oli. Tuskin, kun kukaan ei edes puhunut mistään homeesta mitään, eikä kartoituksia tehty. Luultavasti uusittiin vaan sisäkalusteet ja pinnat.
        Mitään asukkaiden aiheuttamaa vesivahinkoa ei huoneistossani ollut. Tasakatto varmaan kyllä vuoti siis jonnekin, jostainhan se kosteus tuli. . Home kämppäni osoite siis oli Ritakatu 3 C 4 3 x... Nykynumeroinnilla osoite Ritakatu 13 C.
        Tässä ko. talo ja asunto näkyvissä. Ja ikkuna auki, kuten mullakin oli jatkuvasti, että siellä homeluukussa pystyi hengittämään.

        https://www.google.fi/maps/@61.5031967,23.8300415,3a,75y,39.52h,92.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sANbwdo_22vsqiskNhmugOg!2e0!7i13312!8i6656


    • Maria ja sokeritoukat

      Meillä oli/on myös sama ongelma ja kyllä ovat sokeritoukkia. Syyksi paljastui kuivalaho lattia ja alaparrut, lisäksi kattolaudat ym homeessa. Nyt ollaan piikattu myös puolet kämpän lattioista auki ja uusittu kaikki alaparrut ym rakenteet ja sama käsittely odottaa loppuosaa talosta.

      Eivät elä viemäreissä koska eivät yksinkertaisesti osaa uida, syövät viemäreistä ihmisen "likaa" siksi niissä viihtyvät (kuivissa). Syövät myös esim tapettiliisteriä ja lattioilta murusia ja muuta ylimääräistä samoin vaatteista "likaa", kuivalahoa puuta ja hometta.

      Kaiken rempan päälle otamme vielä varmuuden vuoksi myrkytyksen että tästä erittäin karmeasta ongelmasta pääsisimme eroon..

      • Mammamariana

        Kyllä vain osaavat uida,testattu 1 yön yli ja aamulla hengissä vesialtaassa.Menevät joka paikkaan kiipeävät ja jos sanomalehti esim,laskevat poikasia sinne väliin sekä kuiviin nurkkauksiin pimeää.Ne vilistävät myös lujaa.Muistaakseni n 4 vk välein lisääntyvät.Myös kerrottu niiden tuhoavan mm paperia senkin laatikoissa.Viemäreistä kosteista oloista pitävät,yöliikkujia pysähtyvät tai katoavat valon osuessa.Usein jos yksi löytyy on myös kaveri ja tai koko pesue lähistöllä.
        On sitten laitettu pulveria,etikkaa altaisiin kph:ssa ja saunalla.Lattiakaivoon on saatavissa kangassuojia.Vanhoissa taloissa useimmin.


    • TAPPAA

      siis ihan tavallista raidia joka paikkaan, otappa muutama pullo ja vetelet sillä koko korsun joka paikkaan ,,viemäriin listoihin..ilmaan jne. sitten menet pariksi tunniksi ulos ja johan on raatoa

      • kokomusta on...

        Juu kyllä tuo myrkytys toimii.
        Jos pelkää väkeviä myrkkyjä, niin esim.
        biokill on hyvä. Pitää laittaa vain joka paikkaan,
        kuten edellisessä viestissä kerrottiin.


      • väärä
        kokomusta on... kirjoitti:

        Juu kyllä tuo myrkytys toimii.
        Jos pelkää väkeviä myrkkyjä, niin esim.
        biokill on hyvä. Pitää laittaa vain joka paikkaan,
        kuten edellisessä viestissä kerrottiin.

        Sokeritoukta on hopean kiiltäviä ja tosiaan nopeita. Eri kokoisia sen mukaan, koska ovat syntyneet. Pieniä harvemmin näkee, jotkut voi olla aika pulleitakin.


      • raidia

        Tavallinen punainen Raid on varmaan hyvä koko kämppään. Itse käytin tehokkaampaa sinistä Raidin versiota. Sitä laitoin parin viikon ajan lähes päivittäin keittiön alakaappeihin ja kylppärissä lattiakaivoon sekä seinänvierillle.

        Raatoja sain minäkin keräillä. Eläviä sokeritoukkia ei enää näkynyt.


      • jdfjd

        tuo raid kuulostaa tehokkaalta:DDD pitääkin kokeilla jos tännekkin sitten raadot sais eikä eläviä:DD


    • Onko sokeritoukka sama kuin saunamaija? Sellainen hopeanvärinen nopeasti lattioilla liikkuva toukka?

      • latezkizi

        oliha nuita iteläki, ongelmasta selvittiin täälä hyvälä huumorilla ja muutolla :)


      • saunamaijoista

        mutta eivätköhän ole ihan samaa lajia kuvauksesta päätellen.


    • voi olla

      lahoavia puunpaloja joita syövät

      • syövät

        keittiön kaapin alla oli lastulevyn pala jonka ympärillä satoja sokeritoukkia


    • as omistajalle

      ilmoita toukista asunnon omistajalle ja isännöitsijälle, ne hommaa myrkytyksen, sillä koko talossa niitä varmaan vilisee...

    • murhaaminen

      Myrkytä myrkyttämästä päästyäsi.. ne tulee viemäristä, menee jonnekin jota syövät. Seuraa hetki niiden reittejä ja iske silloin niiden keskittymään. Myrkytä myös viemärit muutamana kerran kunnolla. Kyseiset toukat ei muuten tykkää valosta, pienenä vihjeenä, eivätkä ne myöskään lisäänny kovin nopeasti. Alat niitä lahtaamaan niin joskus ne loppuu. Tai sitte muutat pois.

    • jyri.

      Itselläni oli rivari asunnossa sama ongelma n 10 vuotta sitten. Kun pesu tiloista ja wc-stä poistettiin muovi matot. Sieltä löytyi jopa 1- 1.5 kg pesiä. Kun nois putsattiin pois ja laatoitettiin. Ei kovinkaan montaa ole enää näkynyt vuosiin. Suihku tiloissa kannattaa käyttää lattia lämmitystä.

    • raid toimii aina

      itsellänikin niitä löytyy, ei tosin noin suuressa mittakaavassa.. meillä niitä juoksentelee lähinnä vessassa, ja olen saanut pidettyä kurissa kylmän viileesti raidilla. sitä illalla vessan ovenpieliin mistä pääsevät muualle taloon ni johan pysähtyvät siihen. välillä desinfioin kloritilla viemärit. kaiken hyvän lisäksi tulevat ilmeisesti naapurirapussa olevasta lasten kerhotilasta, eli niistä ei voi päästä lopullisesti eroon ennen kun koko talo myrkytetään. listojen vierustojen imurointi säännöllisesti on myös vähentäny muualla talossa juoksentelijoita. toivottavasti pääset niistä vielä eroon!

      • opiskeliaj

        Hmmmm...yleesnsä sokeritoukka viihtyy pimeässä ja kosteassa,ei päivänvalossa,olisiko kysymyksessä joku muu kuin sokeritoukka.Yleensä runsas sokeritoukka- kanta on merkki kosteusvaurioista,sillä niiden herkkuihin kuuluu homesienten rihmastot ja itiöt.Hetkellisesti viemäriin kaadettu kiehuva vesi saattaa karkottaa ne,mutta ei pysyvästi.Kyllä ne ikäviä on jos koko kämppä vilisee toukkia.Nyt vaan heti vuokranantajan juttusille sekä talonyhtiön vastaavalle että toimeksi!!!Ja jos hometta sinun asunnossa niin nuo toukat kyllä pieni ongelma...Terveys edelle!!!!


    • hopeakala

      Meillä oli sama ongelma kun muutimme juuri ostamaamme kymmenisen vuotta vanhaan omakotitaloon. Sokeritoukkia oli joka puolella ja niitä oli tuhansia!!! ne oikein villiintyivät kun aloimme pestä melko likaiksei jätettyä taloa ja etenkin kun tapetoimme seinät.
      Tarvittiin ammattilaiset myrkyttäjät jotka 8 kuukauden aikana kävivät myrkyttämässä aluksi viikon välein, sitten harvemmin. Yhteensä 8 myrkytystä! Mutta niistä päästiin!!!!

      • hopeakala

        Jatkoksi vielä: talomme oli ostohetkellä hyvin likainen. Kylpyhuone jouduttiin uusimaan sillä se oli läpimärkä. Lika ja kosteus edesauttaa toukkien lisääntymistä ja viihtymistä, mutta alunperin ne kai tulevat viemäreistä!


    • ............

      Viikossa 1-5kpl tulee vastaan.Tosin nykyään vähemmän ,kun jos ei kyseessä ole iso esiintymä niin kuin meillä niin kanta vähenee kun jokaisen tappaa mitä näkee! :) Jostain luin, että elävät jopa 4 vuotiaiksi ja lisääntyvät tosi hitaasti.
      Yleensä törmää vessassa tai kylppärissä nyt jopa pannuhuoneessa olen muutaman nähnyt eli jokapaikassa missä on lattiakaivo. Pesuhuone on juuri rempan alla ja kosteutta ei lattiasta löytynyt.
      Ja olemme kaupungin viemäriverkossa. Onko kellään jolla on oma likakaivo sokeritoukkia?

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokeritoukka

      • Muuta äkkiä pois

        Minä en asuisi tuollaisessa kämpässä ja vielä vuokraa pitäisi maksaa!!!


      • Asun vanhassa rivitalossa vuokralla, meillä noita toukkia oli aluksi enemmän, nyt niitä näkyy muutamia per viikko. Kaikki olen liiskannut mitkä olen saanut pyydystettyä, ovat tooosi nopeita :)

        Kylppärissä on laatojen saumausaine ainakin mustassa homeessa, mutta tuskin toukkaongelma ja home toisiinsa liittyy? Olen kaatanut kloritea reippaasti kylppärin lattiakaivoon ja käsialtaan viemärireikään. Tämän tempun jälkeen niitä näkyy yleensä eteiskäytävällä, tulevat vissiin kylppäristä karkuun.

        Olen monesti huomannut kun olen tullut illalla kotiin ja tempaissut valot päälle, niin toukka sinkoaa täysillä lähimmän lattialistan alle.

        Pikku hiljaa ne toivottavasti katoavat, ovat ainakin tähän mennessä vähentyneet koko ajan.

        En ole koskaan kuitenkaan nähnyt sellaista toukkaa muualla kuin lattialla. voivatko ne todella kiipeillä kaapeissakin?


      • Voivat
        Maikku24 kirjoitti:

        Asun vanhassa rivitalossa vuokralla, meillä noita toukkia oli aluksi enemmän, nyt niitä näkyy muutamia per viikko. Kaikki olen liiskannut mitkä olen saanut pyydystettyä, ovat tooosi nopeita :)

        Kylppärissä on laatojen saumausaine ainakin mustassa homeessa, mutta tuskin toukkaongelma ja home toisiinsa liittyy? Olen kaatanut kloritea reippaasti kylppärin lattiakaivoon ja käsialtaan viemärireikään. Tämän tempun jälkeen niitä näkyy yleensä eteiskäytävällä, tulevat vissiin kylppäristä karkuun.

        Olen monesti huomannut kun olen tullut illalla kotiin ja tempaissut valot päälle, niin toukka sinkoaa täysillä lähimmän lattialistan alle.

        Pikku hiljaa ne toivottavasti katoavat, ovat ainakin tähän mennessä vähentyneet koko ajan.

        En ole koskaan kuitenkaan nähnyt sellaista toukkaa muualla kuin lattialla. voivatko ne todella kiipeillä kaapeissakin?

        Kyllä ne voivat kiivetä myös seinää pitkin. Mun kylpyhuonees niit vilisee lattial mutta muutaman kerran olen nähnyt myös seinällä.
        Inhottavia otuksia. Pitäänee lähtä taas myrkyttämään :D


    • Jaska33

      Kuule, kaikkein helpointa sinun on hankkia uusi vuokra-asunto. Onnesi on, että asut vuokralla, etkä ostanut kyseistä toukkapesää.

      Minun neuvoni on, että muuta pois. Kärsit siellä vain sen ajan kunnes saat uuden.

    • helpompi ratkaisu

      Mikset vain luovu asunnosta ja muuta muualle? Noin iso remontti tulee aika kalliiksi, ja lieneekö ratkaisu sittenkään. Jos epäilet että asunnossa on muutenkin homeongelmaa, sinuna häippäisin sieltä aika nopeasti. Johan tuollainen toukkaongelma nyt vie järjen, itse olisin ainakin aivan hysteerisenä jo, kun inhoan kaikenlaisia öttiäisiä :P

    • Silberfischen

      Siis jos näissä on nyt kyse niistä hopeanvärisistä viiksiniekoista, jotka lintattaessa menee aivan "jauhoksi", niin kyllä on vaikea päästä eroon vaikka suihkuttaisit Raidia joka päivä. Niitä tulee viemäreistä jatkuvalla syötöllä. En sitten tiedä, auttaisiko koko talon myrkytys tai sitten oman kämpän remontti.

      Kukkakaupan kosteudella tuskin on mitään merkitystä.

      Vaarallisiahan ne ei ole mutta ei tosiaan mieltä ylennä.

      Onko niitä naapureillakin?

      • myrkyttäjä...

        Ainoa keino päästä niistä eroon on kunnon myrkytys. Etelä-Suomessa se maksaa about 50-150€. Tämä tosin vasta sitten kun rempat on tehty. Mikä on muuten täysin vuoranantajan homma


    • sumuinen

      Sanoit että saunassasi on betonilattia ilman maalia, no betonissahan ei maali oikein pysy koska se on aina hiukan pölyinen eli sitä ei kannata maalata.Kuivaruokakaappiin kannattaisi kokeilla kannellisia tiiviitä rasioita joihin sitten nämä elukat eivät pääse sisälle.Netistä voisi etsiä jonkun "ötökkä" asiantuntijan ja lähettää hänelle kuva ötökästä ja kysyä neuvoa niiden hävittämiseen.

      • se on hyötyeläin

        Minulla saa luonnon hämikset liikkua kämpässä ihan vapaasti, syövät punkit, muurahaiset ja kaikenmaailman mönkiäiset tehokkaasti. Seitit on pieni pulma sen hyödyn rinnalla mitä hämyt tuovat! :)
        Jokin tarantella varmaan napsisi ilomielin noita sokeritoukkia pois. Kenties liskot tykkäisivät myös.'


    • kaameeta touhuu

      mä en asuis päivääkä toukkien kanssa. Meillä niitä vilístää yöseen aikaan joskus vessassa mut onneks on vähentyny. Asunnossa muutenki niihin saatto törmää sillon ku muutettiin mut tässähän asu täys possu ennen..yök!

      Mä en voi sietää mitään likaa! Oon eteisen seiniä maalatessa ja huoneitten seiniä tapetoidessa ni repiny listat irti ja siivonnu taukset ni ei oo enää näkyny.
      Yhteen aikaan niitä näin pari meidän sängyssä..hyi olkoon!!!
      Naapuriltaki utelin ni niit on niilläki ja naapuri talossakin kuulemma. Asutaan rivitalossa.

    • Leijona 76

      Ei ne kyseiset ötökät ole sokeritoukkia vaan riisihäröjä. Meilläkin on niitä ihan riesaksi asti. Aikaisemmin löysin niitä keittiön kaapeista , mut nyt niitä hyppii makuuhuoneessa, wc.ssä, kylpyhuoneessa enkä todellakaan tiedä miten niistä eroon pääsis...?

      • Sokrutoukka.

      • hävisi kaikki

        Meillä riisihäröjen koti oli keittiön pöydällä oleva puinen veitsiteline. Vein telineen ja KAIKKI kuivat ruokatavarat roskiin. Keittiön kaapit pesin vahvalla tolulla. KAIKKI HÄVISI KERRALLA.
        (Kuivamuonaa ei kannata "hampstrata" kaappeihin!)


      • Härön hävittäjä
        hävisi kaikki kirjoitti:

        Meillä riisihäröjen koti oli keittiön pöydällä oleva puinen veitsiteline. Vein telineen ja KAIKKI kuivat ruokatavarat roskiin. Keittiön kaapit pesin vahvalla tolulla. KAIKKI HÄVISI KERRALLA.
        (Kuivamuonaa ei kannata "hampstrata" kaappeihin!)

        Riisihärö voi tulla kaupasta riisipaketin mukana. Niiden pääasiallinen ruoka ja koti tuntuu olevan juuri riisipurkki, mutta myös leivän muruset kelpaa ja muutakin ruokaa kuten kaakaojauho, muut jauhot, ... etsivät.

        Häröjä sisältävät ruuat lienee viisasta heittää roskiin. Sitten pestä hyllyt ja kaapit huolella. Ja lopuksi pakata uusi kuivatavara ainakin joitakin viikkoja tiiviisiin purkkeihin. Ja hyllyt kannattaa pitää erityisen puhtaina.

        Häröt ovat ilmeisen sitkeitä, olikohan niin että munat kuoriutuvat vasta parin viikon päästä munimisesta. Siksi suosittelen tiiviitä pakkauksia useaksi viikoksi, ettei näille uusille ole syötävää.


    • korvatulpat

      yöksi.. kaverilla meni korvaan s.toukka!

      • eläin aktivisti

        HAHHHHAAAHHHAAAA :Ddd


    • tuttua

      seetripuu öljy auttoi meillä
      se on semmoinen pikku pullo.
      Sokeritoukat on kyllä inhottavia!! :(

    • Savolainen äijä

      Meillä tuo samainen toukka ilmoitti itsestään kylpyhuoneessa ja tarkensin tulopaikan eli kylpyhuoneen listan välistä tuli.

      Noh, ei ole näkynyt vuoteen yhteen. SYY:

      Suihkutin listan välin ja ovenkarmien välit josta toukka voi tulla AXELLA. NIIn, tällä miesten deodorantilla joka on selvästikin myrkkyä näillä jäppisille.

      Siis vuoteen ei ole näkynyt yhtään toukkaa.

      • tökötti

        Vahva hiuslakka on myös hyvä myrkky niille! :D


    • **KKKKKKKKKKKKKKKKÄ

      Sokereitoukka on 100% merkki siitä, että huoneistossa on kosteutta, ilmoita asiasta heti vuokranantajalle ja muuta pois.. kosteus= homevaurio (lähes aina), toukista ei pääse eroon muulla kuin mittavilla purku/kuivaus ja saneeraustöillä, hätäapuna voit koittaa seetripuunpaloja tai öljyä esim pesuveden joukkoon jolla peset lattiat ja listojen päälle voi sutaista öljyä myös. Huoneistosi on suoraan sanottuna asumiskelvottomassa kunnossa!

      • kansan konsti

        jonka olen kuullut mutta en itse koskaan kokeillut kun ei ole ollut tarvetta. Joka paikkaan ripotellaan kunnon kerros merisuolaa ja annetaan olla vuorokausi tai pari, siis kaikille lattioille. Tämän pitäisi häätää elukat pois. En tiedä onko niin mutta tämmöisen olen kuullut.


      • Nimetön

        Minullakin oli asunnossani loppujen lopuksi satoja sokeritoukkia. Rak. Systems teki kuntokartoituksen ja lähes 200m2 omakotitalo 1 tasossa oli kokonaan homeessa ja asumiskelvoton. Ottakaa tosissanne jos näitä toukkia löytyy runsaasti.


      • Nimetön

        Ei sokeritoukka ole varma merkki homeesta, kosteudesta tai liasta. Meille ilmestyi sokeritoukka kylppäriin juuri rakennettuun omakotitaloon hyvin pian muuton jälkeen ja talossa on lattialämmitys.


    • an-kara

      VAIHDA ASUNTOA!!! Yäk, minä en ainakaan asuisi vuokralla sokeritoukkien keskellä!!!

    • Jussi_003

      taloyhtiöllä. Vaikka omistaisit asuntosi niin taloyhtiön pitäisi tällaiset asiat hoitaa kuntoon.
      Ole ensi tilassa yhteydessä isännöitsijään!

    • ja hävitysvelvollisuus

      Kyllä noita näkemiäsi sokeritoukkia on kerrostaloissa ja niistä on hyvä tehdä ilmoitus joten kysäseppä kaupungin terveystarkastajalta.Kosteusvauriot elättävät toukkia.

    • werew

      Jos sokrutoukatkin viihtyy ja lisääntyy

    • onnistunut hävittäjä

      Sokerikuoriaisia ne varmaankin ovat?Itse olin kauhistunut,muutettuamme asuntoon kun niitä vilisti joka helkkarin nurkassa ja varsinkin kylpyhuoneessa.Kokeilin monenlaista konstia niiden hävittämiseen ja löysin aineen joka aika hyvin ne on pitänyt kurissa.Laitappa joka ilta viikon ajan lattiakaivon reunoihin Baygonia ja voit sujauttaa vähän lattian reunoillekkin.Olisi hyvä jos laskisit ennen myrkyttämistä kuumaa vettä lattiakaivoon.Tuolla konstilla pääsin niistä otuksista eroon.

      • onnistui

        Meillä oli pari vuotta sitten riisihäröongelma. Sen hävittäminen kesti kolmisen viikkoa. Kaapit,jossa niitä oli tyhjennettiin kokonaan. Keittiön tasot tyhjennettiin. Ryyni- ja jauhopussit yms elintarvikkeet hävitettiin. Kaappeja seurattiin ja myrkytettiin Raid:lla yms. Tätä tehtiin niin kauan, että häröjä ei enää löytynyt. Sen jälkeen niitä ei ole enää näkynyt. Ne ilmeisesti oli tulleet ryynipakkausten mukana.


      • suositteli
        onnistui kirjoitti:

        Meillä oli pari vuotta sitten riisihäröongelma. Sen hävittäminen kesti kolmisen viikkoa. Kaapit,jossa niitä oli tyhjennettiin kokonaan. Keittiön tasot tyhjennettiin. Ryyni- ja jauhopussit yms elintarvikkeet hävitettiin. Kaappeja seurattiin ja myrkytettiin Raid:lla yms. Tätä tehtiin niin kauan, että häröjä ei enää löytynyt. Sen jälkeen niitä ei ole enää näkynyt. Ne ilmeisesti oli tulleet ryynipakkausten mukana.

        Cooper-nimistä myrkkyä. Ei haise niin pahalle, eikä ole niin vaarallista pikkulapsille ja kotieläimille. Kuulemma siis, kai ammattilaisena tietää mitä puhuu.


    • jonnanen89

      minä kyllä olisin muuttanu jo pois :D hah

    • huomaa.

      sinun olevan epäsiisti.Jos asunnossasi on oikeasti sokeritoukkia,silloinhan kannattaisi ruokatarvikkeet pitää lasipurkeissa ja puhdistaa asunto läpikotaisin,aina lattiakaivoja myöten.Sillä ei toukkiisi ole merkitystä,onko naapurissasi kukkakauppa tai optikko.Otapa nyt itseäsi niskasta kiinni ja siivoa asuntosi,tai sama se,elä hyönteisten kanssa.

      • Koti puhtaana

        Joka ikinen viikko huolehdin kotini puhtaudesta ja sen siisteydestä,pidän myöskin kaappini puhtaina.Tuhon tarinaan en usko että ne otukset vilistävät likaisissa kodeissa,niitä kyllä näyttää vilistävän puhtaissa kodeissakin.


      • ...

        kyllä se vaan niin on että siistinä minä asuntoni pidän. Hyvin mahdat sokeritoukista tietää kun niiden olemassa olon epäsiisteyden piikkiin laitat. Tsemppiä! :D:D


    • eläin aktivisti

      ne on ihan kivoja kavereita..anna niiden olla ihan rauhassa, ja ne on ihan kunnolla,,,,

      • homeisti

        Suurimpia ongelmapaikkoja taitaa olla kaupunkien isot asutuskeskukset, joissa on paljon taloja ja iso viemäriverkosto. Käsittääkseni sokeritoukka ei kuitenkaan pysty uimaan hajulukollisen vertaa, joten ne vilistävät tulla jostain muualta, vaikka kyllä sitte viihtyvätkin kaivoissa. Ilmastointiputket/kuilut taitavat olla niiden leviämispaikkoja. Kosteus/homevaurio vetää niitä puoleensa ja esimerkiksi varmaankin kerrostalojenkin ilmastointikuilut olisi hyvä joskus sudata rasvasta, pölystä, homeesta yms... likainen ilmastointikuilukin auttaa varmasti leviämisessä ja vetää niitä puoleensa. Kerrostaloissa taitaa ensimmäisessä kerroksessa olla suurin riski sokeritoukille ja muillekkin nilviäisille.


    • Nurse

      Itse sai sokeritoukat häviämään kaatamalla kiehuvaa vettä viemäriin pari kertaa viikossa. Ekologinen vaihtoehto.

    • SatamaJätkänPoika

      http://tbn0.google.com/images?q=tbn:9MfXC4Jn449DJM:http://www.keuruu.fi/terve/sokerito.jpg. Meillä oli sama ongelma, emme päässeet niistä eroon muuta ku muuttamalla toiseen kaupungiin. Katso hellan/jääkaapin alle, sieltä saatat löytää niitten pesän, meillä oli myös kämppä täysi noita öttiäisiä, ei ollut todellakaan mukavaa asua niitten kanssa, kun olivat vallottaneet koko kämpän. Luulisin että joudut myrkkyttämään koko kämpän, en tiedä onko siitä apua? Toivotaan että pääset niistä eroon.

      • kuva.

        Joku kyllä voi tuosta saada sellaisen käsityksen kuin että kyseessä olisi joku ravun kokoinen eläin.


    • jsk2

      koita suihkuttaa sitruunahappoa,karkoittaa useimmat ötökät,vaaraton aine ihmiselle

    • myrkytän...

      Sokeritoukka on noin sentin mittainen, siivetön hopeanhohtoinen, taaksepäin suippeneva. Sen takapäässä on kolme pitkää sukasta. Sokeritoukka elää kosteissa sisätiloissa, usein kerrostaloissa, keittiöissä ja kylpyhuoneissa pesiytyen levyjen ja kaakeleiden alle sekä putkikanaviin. Eläin liikkuu yleensä pimeässä. Ravinnokseen se käyttää tärkkelyspitoisia aineita kuten leivänmuruja ja homesieniä.

      Haitta on yleensä vähäinen johtuen pienestä yksilömäärästä. Liikkuessaan paikasta toiseen se saattaa levittää tartuntaa varsinkin sairaaloissa ja muissa laitoksissa. Sen on todettu nakertavan mm. kirjojen nahkakansia.


      TORJUNTA:
      Sokeritoukka pysyy poissa kuivista ja hyvin ilmastoiduista paikoista. Pesu- ja sosiaalitiloista se voidaan torjua käsittelemällä nämä Cooper-aerosolilla tai Bio-Kill-sumutteella kerran viikossa kuutena peräkkäisenä viikkona esim. illalla tilojen viimeisen käytön jälkeen. Käsittelyn jälkeen tilat pidetään suljettuina yön yli.

    • minä_vaan_78

      Jaa voi että sokeritoukkia ne on, mitä mulla vessassa on. Olenkin ihmetellyt että mitä ne ovat. Muualla asunnossa niitä ei juuri näe. Itseäni ne ei haittaa.

    • SatamaJätkänPoika
    • tehtäväsi ole??

      Tuskin vuokralaisena olet vastuussa jonkun muun omistamasta kämpästä?! Eiköhän se ole vuokranantajan tehtävä maksaa saunaremppa ym. myrkytykset?!

      • uskottava tarina

        Eiköhän ne elä putkistoissa, tyypillistä vanhoille taloille, eikä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa, onko esimerkiki likaista.

        Sen kun litsit vaan, ei ne ole vaarallisia.


    • vieraita

      sokeritoukkia on melkein aina vanhoissa taloissa,tulevat viemäreistä,joten pitää myrkyttää koko talo kerralla.sinänsä vaarattomia mutta todella vastenmielisiä vieraita.

    • Risu

      www.raksystems-anticimex.fi auttaa!

    • @Stiina

      Kosteusongelmista kuulema syntyvät.Ja viemärit kannattaa desinfioida myös. Kiehuvaa vettä ja desinfiointia.Mutta se auttaa vain toviksi. Itse kutsuisin tuholaistorjunta firmasta ammattilaisen paikalle.Niiden määrä ihmetyttää. Et pärjää enää yksin.Ota keltaiset sivut esille ja soita ammattilainen paikalle! Mahdollisimman pian tekoihin, ei kannata enää yksin pohtia asiaa, tilanne vain pahenee.Onnea!!!

    • :-(

      Niin,onko se sit merkkikosteusvauriosta jos toukkia ilmenee?,on se vissiin,ja merkki myös homeesta.
      Itse muutin reilut neljä vuotta sitten nykyseen vuokrayksiöön ja melko pian huomasin,että pesuhuoneessa,missä on myös sauna niin oli toukkia,ensireaktio ei ollut mitenkään myönteinen.
      Yleensä täällä toukat ovat pesuhuoneessa,tai mistä ne aivottomina tietää missä vilisevät.Saunakin tässä on.
      Mutta joskus oon tosiaan kauhakaapistakin niitä löytänyt kauhasta mm.Ja yöllä kun olen käynyt jääkaapilla niin huomannut että keittiön lattiallakin ollut toukkia.Oli tosi surullista kuulla tarinasi,että sulla lähes kaikkialla toukkia.Mitäköhän tosiaan asialle pitäis tehä.Itsekään en ole vuokranantajalle ilmoittanut,mutta kyllähän hän tietää,tiiä sitte mitä vaikuttais asunnon myymiseen jos useampi sais tietää.

    • Varpaaton

      Voih, ole varovainen ne muuttuu lihansyöjiksi ennen pitkää.
      Etenkin varpaat ovat niiden suurta herkkua. Minulta ne söivät lähes kaikki.
      Eräältä ruotsalaiselta ne olivat syöneet kissan.
      Oleppa varovainen niiden kanssa,,;))

      • kissat on

        Hei, nyt muistat väärin. Sen kissan söi ruotsissa feng shui


    • Asunnossasi on ilman muuta kosteusvaurio. Meillä oli kerran lähes vastaava tilanne. Syylliseksi paljastui vuotava putki seinän sisällä. Kosteus saa toukat viihtymään. Myrkyistä on vain tilapäinen apu. Ongelma kuuluu asunnon omistajalle ja taloyhtiölle, jos on sellainen. Muuta pois, kun kerran olet vuokralla.

    • Toukat pois

      Jos olet vuokralla niin ota yhteyttä asunnon omistajaan tai mahdollisesti isännöitsijään, heille kuuluu hommata myrkytys ym. toimenpiteet. Jos asia ei etene ota yhteys kuntasi terveysvirastoon ja pyydä sieltä ao. virkamiestä käymään paikalla joka tutkii onko asunnossasi myös hometta. Todennäköisesti asunnossa on paha kosteusvaurio, koska saunasikin on jo aika huonossa kunnossa.

    • mia70

      Ota nyt hyvä ihminen yhteyttä taloyhtiön edustajiin ja huoltoyhtiöihin ja vaadi remonttia ja myrkytystä...tuohan on järkyttävää. Terveysviranomaisnen käy kaupungilta ilmaiseski tarkistamassa kosteudet ja sen onko asunnossa jotakin asumattomaksi kelpaamatonta ..nyt tuumasta toimeen ja hoida asia ennen kun saat jonkun taudin noista herhiläisistä ja mahdollisista hyomeista!!!

    • AUTTAA..

      Meillä oli kylppärissä ja eteisessä sokeritoukkia.. harvoin myös keittiössä. Ostin Rautiasta yleis torjunta-ainesumuttimen (10e), käy myös muurahaisiin ym.

      Suihkuttelin yhtenä iltana sillä kaikki kynnykset, seinän nurkat jne.. paikat joissa sokeritoukkia on ollut. Seuraavasta päivästä eteenpäin en ole yhtä ainoatakaan sokeritoukkaa nähnyt.. (vaikka olen tarkistanut niitä taskulampulla ja etsinyt turhaan joka paikasta) Ne ovat kadonneet!!! LOL

      Suosittelen ehdottomasti jotain torjunta-ainetta.. koko talon kynnyksen ym sumuta kaikki läpi niin olen aika varma että tulee olemaan oikein positiivinen vaikutus.

      Rohkeasti vaan sitä torjunta-ainetta hakemaan ja HETI! Ei kannata odottaa monta vuotta ja niitata niitä iltaisin kuin minä tein.. :S

    • maalta kotoisin

      Millainen om sokeritoukka alkuvaiheessa??Minun ruokakaapistani on löytynyt,sokerikupista pieni n.2mm.kokoinen mönkijä ja jauhopusseista ja korppujauhoista pieniä mustia siivellisiä,nekin vain parin mm.kokoisia.Tosi ällöttävää,heitin täysinäisiä pusseja heti roskapaikalle ja siivosin kaapin,silti niitä löytyy sieltä aina,osa kiemurtelee pöytätasolla.Tosi inhottavaa

    • Terminator 77

      Ongelmaasi löytyy suhteellisen helppo lievitys.
      Pyydä isännöitsijää tiivistämään ainakin seinässä olevat raot lattialistojen alta ja viemäreiden lattialiitoskohdasta silikoonilla. Mahdollisesti myös muualta.

      Tällä eivät sokeritoukat kuole, mutta eivät myöskään pääse asuntoosi. Niiden hävittämiseen tarvitaankin sitten jo paljon järeämpiä aseita, eikä ole ihan varmaa tapaa päästä niistä eroon sittenkään.

    • opplk

      Mulla oli kellari asunto mikkelissä, kostea ku mikä, valkoisia iljettäviä siiroja/ toukkia vessa täynnä. Mutta ei se mitään ne pysy vessassa ja kuoli kiehuvalla vedellä ja raidilla, mutta kesällä rupes tunkee oranssin punasia siiroja joka nurkasta. Ja niitä sitten vasta oli, huomattiin naapurin mummon kanssa että takapihan kaikki kukka penkit oli täynnä niitä elivät siellä mullassa ja jostain syystä ( kosteuden luulen) ne tuli roudan sulattua mulle kylään. Nämä siirat oli parhaillaan jopa keskisormen mittasia (naisen), ja niitä löyty koulu laukusta ja tukasta ja alushousiustakin jos ei aamulla tarkistanut kunnolla. No se talo meni jyrän alle aikanaan, homeessa koko pulju. Minä en ostaisi taloa missa on mitään elukoita, myrkyttäminen nimittäin tulee kalliimmaksi ukuin purkaminen jos tilanne on noin paha. Niitä sokeri toukkia on ihan varmasti siellä kukkakaupassakin, jos on teilläkin, silloin pitäisi koko taloyhtiö myrkyttää ( siis tietää muuttoa siksi aikaa muihin maisemiin, sen kukkakaupankin myös.)

    • ...

      Itse olen niitä torjunut seuraavilla keinoilla: siivoamalla kotini viikottain (imurointi, lattian pesu, vuodevaatteet, pölyt), laittamalla teipit lattialistoihin (toukat tulevat listojen kautta eri huoneisiin, siis pesivät listojen välissä ja talon rakenteissa), saunomisen jälkeen tuulettamalla sauna ja muu huoneisto (eli saunan ovi jätetään auki ja muu huoneisto myös tuuletetaan), mitään ylimääräistä ei saa jättää lattialle lojumaan (vaatteet, rievut, tavarat mitä vain..).

      Pelkällä siivoamisella kuitenkaan toukat eivät lopullisesti pysy poissa, mutta vähenevät. Niitä tulee kosteudesta, mutta muutenkin. Tuuleta vuodevaatteet, pidä lattia siistinä, laita teippiä myös astiakaappien ja muiden kaappien nurkkaan. Älä jätä laukkua lattialle, vaan nosta se johonkin vaikka ylös. Älä pidä ruokia pöydällä, vaan nosta ne jääkaappiin ja kuivamuona taas pidä visusti suljettuna. Toukat myös viihtyvät vaatteissa (useimmiten kuitenkin turkiskuoriaisen toukat). Pese ihan kaikki vaatteet kerralla, laita teipit myös vaatekomeroiden nurkkiin (näin toukat eivät pääse vaatteisiin, tarkista vaate ennen kuin puet päälle:) Sokeritoukat eivät syö sokeria, vaan likaa ja esim. mustetta (joten viihtyvät esim. kirjojen välissä), turkiskuoriaisen toukat taas pitävät enemmän tietyistä kankaista, liasta..

      Myös tuholaistorjuntaan erikoistuneet yritykset voisivat auttaa sinua asiassa. Voi olla, että talo on vanha ja niitä toukkia pesii siellä paljon, erikoisen paljon jos niitä kävelee, niin on se hälyttävää, voi olla kosteusvaurio tai homekin.

    • pois!

      Muutimme opiskelija-asuntoon toiseen kaupunkiin. Kun sitä ensin käytiin katsomassa, näimme myöskin muutaman toukan vipeltämässä keittiössä, opiskelijoiden vuokratoimistossa sanottiin että koska asunto on vanha niin niitä aina näkyy muutamia. Ajattelimme että ok, kai sen on ihan sit ihan normaalia. Veimme tavaroitamme muutamassa erässä, kun saimme asunnon ajoissa ja kävimme vielä töissä toisella paikkakunnalla. Järkytys oli aivan valtava kun menimme viemään toisen satsin tavaroita. Toukkia oli jokaisessa pahvilaatikossa, niitä oli lakanoissa, matoissa, vaatteissa, pojan pehmoleluissa. Saimme pitkään taistella että meillä tultiin käymään ja kattomaan. Joku tuli kosteusmittarin kanssa ja joka paikassa näytti mittarilukema nollaa..siis myös vessan viemärin aukko... Vihdoin saimme myrkyttäjän joka kuitenkin vain aukaisi listat ja suihkutti sinne raidia. hmm.. No pakkohan meidän oli siellä asua kun ei vaihtaakkaan saatu (opiskelijatoimiston mukaan asunto oli todella hyvässä kunnossa). Haimme koko ajan uutta asuntoa ja vihdoin saimme yksityiseltä uuden vuokra-asunnon. Asuimme siellä reilut puoli vuotta. Koko tänä aikana emme pitäneet mattoja lattialla eikä kaapeissa ollut paljoa tavaraa. Kaikki ruoka laitettiin eri astiaan suojaan. Pelkkä toukan ajatteleminen saa minut nykyään pahoin.

    • ****

      Sokeritoukista ja otappa yhteys terveystarkastajaan kyllä myrkytys on paikallaan ja toimii....
      Pääset eroon inhoittavista ötököistä...

    • sokeritoukaton asuminen

      Jos kyseessä todella ovat sokeritoukat niin tee näin:

      Osta Baygon-nimistä hyönteismyrkkyä (ent Baytione) suihkepullo. Suihkuta kaikki lattialistat, nurkat, läpiviennit, lattiakaivot, suihkun latiaritilät ym suihkeella kerran viikossa kuuden viikon ajan. Poistu suihkutuksen jälkeen itse asunnosta pariksi tunniksi, vie kotieläimet mukanasai ja peitä akvaariot. Sulje ruoat turvalliseen paikkaan. Kun tulet takaisin kotiin saat lakaista kuolleita ja kuolevia sokeritoukkia lattialta.

      Sokeritoukat asuvat lattialistojen alla ja niiden ilmestyminen on merkki siitä että asunnossa on kosteusvaurioita. Kuusi viikkoa kestävä hoitokerta tuhoaa jo munituista munista kuoriutuvat uudet toukat ja on yleensä riittävä. Itselläni kesti tällaisen kuurin jälkeen yli kaksi vuotta ennenkuin naapurista alkoi jälleen ilmestyä uusia toukkia jolloin uusin kuurin. Sen jälkeen ei ole sokeritoukkia näkynyt.

      Tehokas kuuri joka auttaa varmasti mikäli kyseessä ovat sokeritoukat. Mitkään tolukäsittelyt, siivoamiset tms eivät poista toukkaongelmaa vaikka tietenkin on hyvä siivota ja pitää asuntonsa siistinä. Näihin iljetyksiin tehoaa vain myrkky.

      Kokeile ja hämmästy!

    • ............

      Asutaan 1999 valmistuneessa VVO:n vuokratalossa ja meillä oli sama ongelma reilu 1,5 vuotta sitten. Koko rapun huoneistoissa ja jopa rapussa vilisi inhotuksia. Otimme yhteyttä isännöitsijaan ja myrkyttäjät kävivät joka asunnon myrkyttämässä kahteen kertaan. Yhden aunnon myrkytys ei riitä, koska kanta on mahdotonta hävittää siten, nimittäin asuntonne ei taatusti ole ainoa. Jos ei myrkytyksiä hoida kunnolla ne ei häviä koskaan. Myrkky on sen verran stydiä, että asuntoon ei voi mennä ainakaan kolmeen tuntiin myrkytyksen jälkeen ja jos on allergiaa ym. ei mielellään alle 6 tuntiin. (Ensiapuna voi hetkellisesti auttaa kiehuvan veden kaataminen lavuaareihin ja lattiakaivoihin, tai ainakin hieman vähentää niitä, mutta se ei poista ongelmaa.)

    • SilverFish

      Meilläkin vilisee näitä inhottavia sokeritoukkia. Väritykseltään ne ovat vaaleanhopeasta tummanhopeaan. Niitä on ihan pieniä; hyvä jos erottaa ja todella jättejä; n. 2 cm:n pituisia. Suomuilla ja ilman. Ja niitä löytyy miltei joka paikasta; lattioilta eniten mutta myös lavuaareista, sohvalta, pöydiltä..


      http://asumisterveysliitto.fi/pages/sivut2/haju-oireet-home-laho/kutsumattomat-pikkuvieraat.php:

      Sokeritoukka

      Aikuinen n. 12 mm pitkä, hopeanharmaa, suomuinen, taaksepäin suppeneva. Takapäässä kolme sukasta. Voi elää jopa kolmivuotiaaksi. Sokeritoukka viihtyy kosteassa tilassa ja kosteutta tulisi olla 75-95 viihtyvyyden takaamiseksi. Sokeritoukat ovat myös erittäin valonarkoja. Sokeritoukkia voi tavata WC/kylpyhuoneissa, kellareissa, linnunpesissä ullakolla.
      Haitat yleensä vähäisiä, mutta voivat tietyissä tilanteissa aiheuttaa merkittäviä tuhoja levittämällä mm. bakteereita (liikkuvat viemäreissä).
      Sokeritoukkien massaesiintymä voi merkitä kosteusvaurioita rakenteissa. Ravinnoksi kelpaavat tärkkelyspitoiset aineet, leivän muruset, homesienet, kuolleet hyönteiset.
      Sokeritoukka pysyy poissa kuivista paikoista.
      Torjunta: Kemiallisessa torjunnassa voidaan käyttää pyretriini/pyretroidi -valmisteita.

      Myös:
      http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/991868004a1722b79accfa3d8d1d4668/otokkaesite1409net.pdf?MOD=AJPERES

    • Kloritea

      Kuten jo sanottu, niin taloyhtiön tuo kuuluu hoitaa, mutta...
      Raidia kehiin. Kaapit, nurkat, viemäröinnit ja kaikkialle missä niitä on vähänkin näkyny. Kaapit tyhjiks, matot pesuun ja RAIDIAAA kaikkialle ! Mut älä tapa itteäs :D
      Loppusilauksena klorittea aina viemäreihin, jos olet vähänkin poissa asunnosta ja aina välillä muutenkin siivouksen yhteydessä. PLUS sitten koita tuulettaa sauna ja pesuhuone niin paljon, kuin pystyt jotta kuivaa. Osta vaikka pieni lämpöpuhallin. Niitä saa parilla kympillä. Meillä noita on kiitettävän vähän, mutta aina jos vähänkin näkyy niin MYRRRKYTÄN!! ;)

    • Painajaisia nähnyt

      Asumme luhtitalossa..ensin asuimme yläkerrassa ja alakerran asunnon vapauduttua muutimme maan tasalle! Ja voi mikä painajainen niitä toukkia oli joka kolo täynnä hyvä että nukkumaan pysytin.Tuli eka myrkytys ei tehonnut sen jälkeen kaikki asunnot tästä talosta myrkytettiin 2 kertaa..Rauhallista oli hetken kunnes tässä taannoin näin jälleen toukan vipeltävän olohuoneessa...Enään illan tullen en lattialle katso! MUISTA ÄLÄ LUUTTUA LATTIOITA LISTOJEN VIERESTÄ!!! Jos luutulla heiluu niin kosteus muhii listoissa ja siittä ne toukat riemastuu! kärsivällisyyttä ja koita saada myrkytys operaatio kotiisi!

    • aki-petteri-

      Moi, ovat tuttu riesa puutalostani maalta, sittemmin ajoin ne pois. Nehän ovat vaarattomia, mutta toki iljettäviä "alivuokralaisia", jotka penteleet eivät maksa edes vuokraansa : p

      Toisessa asunnossani kerrostalossa niitä ei sen sijaan ole näkynyt. Niin asuitkos sinä vuokra- vai omistusasunnossa, miten se oli? Noitahan voisit pyytää myrkyttämään, silloin taloyhtiö yleensä myrkyttää samalla talon jokaisen huoneiston, siitä ilmoitetaan kirjallisesti kaikille. Nuohan saattaa liituilla asunnosta toiseen ilmastointikanavia pitkin ym. Toinen mahollisuus on, että ostat esimerkiksi RAIDia ja annat niille kyydit sillä.

      Baygon on melko mieto, mutta RAID ja varsinkin super raid ajaa nuo kyllä pois. Mytkytyksessä kannattaa käydä läpiu kaikki katto- ja jalkalistat, peseytymistilat huolellisesti myös, sekä kaikki kaapistot. Elintarvikekaapisatoihin on syytä vaihtaa mykyttämisen jälkeen siistit hyllypaperit. Sit vaan siivoaa raadot pois ja siistii asunnon ja viimeistelee vaikkapa kloriittipesuaineella. Tämän kuurin voi noille ötököille toistaakin

      p.s. taloyhtiö muuten toistaa myrkytyskuurin parin viikon kuluessa itsekin, jos he sen tekevät. Heidän myrkkyjää'n en tiedä, mut ovat kai melkoisen vahvoja.

      • yskityisellä

        Asun vuokralla yksityisella vuokrantajalla. Kuten jo mainitsin, asunto on kukkakauppaan liitettynä, muita naapureita ei ole, asuntomme on ainut. Vuokraemäntämme ei noteerannut kissan kusisiin jalkalistoihin, ei kissan kusiseen tapettiin, edes uutta maalia ei ollu valmis maksamaan vaikka itse tajouduin seinät maalaamaan. Sokeritoukista hän totesi "niitä on kaikissa maan tasalla olevissa asunnoissa, ei niille mahda mitään". Tyhmänähän se mua pitää, kun olen vielä niin nuori. Olen päättänyt tuosta kammotus kämpästä muuttaa pois, ja tosissani toivon ettei kukaan enään siihen asuntoon muuttaisi.


    • Nimetön

      kokeile kaataa kiehuvaa vettä viemäreihin aika ajoin,sen pitäisi tuhota sokeritoukkia.Toinen konsti on kloriitti,kolmas rautakaupasta saatavat syötit.Ne tuhoavat pesän kokonaan,tehoaine on jotain hormonia.

      • Putkimiesss

        Katsotaan mitä viemäriputkistot tykkääpi kiehuvasta..


    • ei näy enää

      Ne sokrutoukat viihtyy likaisissa kämpissä missä on hiuksia, hilsettä, ruoanmurusia ym. lattialla.
      Ja imurin pölypussiinkin tykkäävät mennä!
      Riittävä puhtaustaso ja ei ainakaan enää ole täällä näkynyt. Kannattaa ne lattiakaivotkin putsata, siellä on paljon niille syötävää kun hiukset mätääntyvät. Ja keittiön kaapit, alakaappien lokerot pois ja imurointia sokkelin sisältä....

    • VAARALLILNEN!

      Asutko maan tasossa? Ja maavaraiselle laatalle rakennetussa talossa? Silloin sokeritoukat ovat varmoja vierailijoita. Asuessani maavaraisessa rivitalossa niitä oli minulla alakerrassa, muttei yläkerrassa, missä oli kylppäri ja sauna.

      Siivoaminen ei välttämättä auta, myrkyttäminen kylläkin. Toisaalta voi vain totutella näihin hyyryläisiin: ne eivät tee tuhojaan eivätkä kerro huonoista elämäntavoistasi, vaan pikemminkin väärästä rakentamisesta. Sokeritoukka ei ole tuhoeläin, nimestään huolimatta. Huolestu, jos sinulla on torakoita.

    • huolestu homeesta

      Homeella ja sokeritoukilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Sokeritoukat tykkäävät maavaraisista laatoista, ts. betonista. Maavaraiset laatat saattavat johtaa kosteutta rakenteisiin ja siten aiheuttaa hometta. Sokeritoukat sinänsä ovat täysin vaarattomia, mutta voivat olla merkkinä liiasta läheisyydestä maaperän kosteuteen. Yleinen rakentamisen virhe etenkin 80-luvulla.

      Sinänsä sokeritoukka ei ole vaarallinen eikä esim. saastuta ruokaa, kuten moni tuhoeläin tekee. Liian kosteasta ympäristöstä se kuitenkin kertoo, kuten myös homeinen saunasi.

      Alas maavaraiset laatat! Eläkööt rossipohjat!

      • ihan selviö

        Meinaatkos että jos sokeritoukka möyryää viemäreissä ja sen jälkeen on tekemisissä ruokiesi kanssa, ettei se levitä pöpöjä? Herää pahvi!


      • herää itse, pahvi
        ihan selviö kirjoitti:

        Meinaatkos että jos sokeritoukka möyryää viemäreissä ja sen jälkeen on tekemisissä ruokiesi kanssa, ettei se levitä pöpöjä? Herää pahvi!

        sokeritoukat eivät ole tuhoeläimiä, kuten esim. torakat. Ne vain näyttäytyvät suotuisissa olosuhteissa, kuten esim. betonipohjaisissa taloissa.

        Sinänsä sokeritoukka ei ole vaarallinen, eikä se esim. pesiydy kuivaruokiin kuten jauhoihin (jauhotoukka!) tai sokeriin, niin kuin nimi ehkä antaisi ymmärtää.

        Tämän ketjun alkuperäinen kirjoittaja voisi vaikka googlata sokeritoukan tai katsoa wikipediasta, ja niin päästä peloistaan. Paljon enemmän kannattaisi pelätä sitä hometta, jonka kanssa sokeritoukalla ei ole muuta tekemistä, kuin että kumpikin tykkää kosteasta maavaraisesta laatasta.


      • sokeritoukka!!!
        ihan selviö kirjoitti:

        Meinaatkos että jos sokeritoukka möyryää viemäreissä ja sen jälkeen on tekemisissä ruokiesi kanssa, ettei se levitä pöpöjä? Herää pahvi!

        Ota selvää asioista, ennen kuin hölötät omiasi.

        Sokeritoukka ei saastuta. Ei pesiydy ruokiin. Mutta jostain muusta se on oire, kuten liiasta kosteudesta. Itse sokeritoukka (siira) on täysin vaaraton ja puhdas elikko.


      • sokeritoukat ok
        herää itse, pahvi kirjoitti:

        sokeritoukat eivät ole tuhoeläimiä, kuten esim. torakat. Ne vain näyttäytyvät suotuisissa olosuhteissa, kuten esim. betonipohjaisissa taloissa.

        Sinänsä sokeritoukka ei ole vaarallinen, eikä se esim. pesiydy kuivaruokiin kuten jauhoihin (jauhotoukka!) tai sokeriin, niin kuin nimi ehkä antaisi ymmärtää.

        Tämän ketjun alkuperäinen kirjoittaja voisi vaikka googlata sokeritoukan tai katsoa wikipediasta, ja niin päästä peloistaan. Paljon enemmän kannattaisi pelätä sitä hometta, jonka kanssa sokeritoukalla ei ole muuta tekemistä, kuin että kumpikin tykkää kosteasta maavaraisesta laatasta.

        sokeritoukat on vaan vieraita kylppärissä ja muualla betonilattioilla. ei ne mee viemäristä ruokiin, niin kuin jotkut luulee. niistä pääsee eroon siivoamalla ja myrkyttämällä ja jos ei pääse niin ei niistä isompaa haittaakaan oo.
        Mieti mitä teet sen homeisen saunan kanssa. se on paljon pahempi juttu kuin joku harmiton sokeritoukka! Jos ei sitä saa kurii niin sitten on asiat tosi huonosti, kannattaa vaihtaa kuivaan kämppään.


    • Meillä oli avovaimoni kanssa samanlainen ongelma, mutta ammattilaisen tekemä myrkytys teki siitä lopun. Jos on kotieläimiä tai astmaa, ei tartte olla evakossa kuin viisi tuntia, muuten riittää kolme... Myrkytyksen jälkeen toukkia näkyi muutaman päivän (2-3), sen jälkeen ei ole pahemmin näkynyt (yx eksynyt)? Jos ei isännöitsijä auta, tilaa myrkytys ammattitaitoisesta liikkeestä ja laita lasku talonyhtiön piikkiin. Lisäksi kannatta kysyä vakuutusyhtiöstösi. Meillä taloyhtiö maksoi myrkytyksen.

    • vaan oire

      Sokeritoukka ei ole tuhoeläin. Sitä ei tarvitse välttämättä hävittää, mutta siivoaminen ja myrkyttäminen auttaa kyllä.

      Sokeritoukka tykkää samoista asioista kuin saunasi homekin: maavaraisista laatoista. Liika kosteus saa homeen elämään, sokeritoukka ei ole siihen syypää eikä myöskään elä siitä. Hankkiudu sokeritoukista eroon siivoamalla ja myrkyttämällä. Homeen osalta ota yhteyttä taloyhtiöön. Se on paljon isompi ongelma! (Muttei johdu sokeritoukista.)

    • eräs vaan

      Sokeritoukat on ällöttäviä mutta ootapa vaan jos ne olisiki jauhopukkeja ja niiden toukkia, talossa meillä on ollut jauhopukkeja varsin isoja ja ällöjä kuoriaisia ja niiden toukat on jopa kuoriaisia isompia ällöjä kellertäviä inhotuksia! Noita oli välillä sairaan paljon lukemattomia raatoja myrkytyksen jäljiltä, ehkä yli sata ainakin. Noitten ääni vieläpä kuului selvästi kun ne rapisi kattolistojen lähellä, mutta myrkky antoi kyytiä noillekin. Tsemppiä torjuntaan!

      http://www.rentokil.fi/fi/tuholaisoppaat-koti/insects-and-spiders/insects-found-in-food/jauhopukin-sivu/

    • lupiini

      minun mielestä niitä on usein vanhoissa rakennuksissa. Ne tulee viemäreistä ja silloin kun on pimeää, valoissa ne luikkii piiloon.

    • VIEMÄRISTÄ EIKÄ

      niitä pysty oikein mitenkään hävittämään kokonaan pois, myrkkyjä ja tuhopalveluita voi tilata tekemään "siivouksen" mutta ne ei häviä, putkistot pitäis vaihtaa kokonaan, kokemusta on.

    • toukista eroonpäässyt

      meillä hävis sokeritoukat ku laitettiin pyykkikone pesuhuoneeseen, koneesta laskee vesi suoraan lattiakaivoon, ja pesuainevesi on ilmeisesti niin myrkyllistä että se on tappanut toukat..:D

    • jelppari.

      niksejä:

      myrkytä lattialistat, kattolistat ja kaikki ilmastointikanavat sekä saniteettitilat erityisesti viemäristö.
      Viemäriverkostot on usein ne putket siis aivan sika tähnässä koska ovat jo vanhoja, usein jotain 60-70-luvuilla rakenettuja jo risaisia paskoja, ne usein tukkiutuukin koska niissä on kaikkea köhnää niin paljon, viemärille harvoin mahtaa mitään mutta lorauttele pönttöön, ja kaikkiin lattiakaivoihin aika-ajoittain jotain myrkkyä sen lisäks että perusteellisesti myrkytät ensin noi em. kohteet!
      Onnea tuhotorjunnalle!

    • kokemus puhuu

      Ei muuta kuin Bio kill pullo rautakaupasta tai muusta hyvin varustetusta puutarhamyymälästä ja sitä ruiskuttaa kaikki nurkat ja pinnat säännöllisesti nii jo lähtee kuin kuppa töölöstä.... ja toimii pitkään

    • Kaunotar tai Hirviö

      Onpa kamalaa kun sellaisia ötököitä löytyy omasta kodista!

      Laitapa jotakin myrkkyä niille...

    • pikku-ukkoja

      kyrsii kun ne höpöttää koko ajan. Lääkityksenä asperin 500mg pore, kolme krt pv. Auttaako jos avaan ulko-oven edes kerran tänä vuonna, lähteekö ne pois??? Pliis auttakee

    • Terveystarkastaja

      Sokeritoukat viihtyvät kosteissa oloissa ja niiden runsas esiintyminen asunnossa viittaakin usein kosteusvaurioihin. Kuvailemasi saunan kosteus vaikuttaa siis hyvinkin todennäköiseltä syyltä. Toki sokeritoukat voi myrkyttää, mutta ne hyvin varmasti valtaavat asuntosi taas pian uudelleen, mikäli niiden elinolosuhteita ei pilata, eli käytännössä siis kosteusvaurioita korjata.

      Suosittelen siis ottamaan yhteyttä vuokranantajaasi, tai mikäli hän ei ole halukas korjauksia tekeemään, voit ottaa yhteyttä paikalliseen terveystarkastajaan, joka tarkastaa asunnon ja antaa tarvittavat korjauskehotukset/-määräykset vuokranantajallesi/taloyhtiölle.

      • ASIALLISILLE

        Juuri näin on asia, kuin terveystarkastaja sanoo. Ei sokeritoukka ole syy, vaan oire.

        Home saunassa kertoo kosteusvauriosta, samoin kuin sokeritoukka. Äkkiä korjaukseen, ja mieluiten etsimään uutta kämppää, koska homevaurio on todella vaikea korjattava!


      • rakentanut

        Kun etsii vanhaa rakennusta/asuntoa, pitää osata kiinnittää huomiota mahdollisiin kosteusvaurioihin. Kun rakentaa uutta, pitää yrittää estää tulevat kosteusvauriot. Olen tehnyt aika paljon kumpaakin, ja Terveystarkastajan kommentit ovat harvinaisen osuvia tällä palstalla. Lue ne!

        Älä pelkää sokeritoukkia. Ne eivät levitä mitään tauteja eivätkä pesiydy sokeriin tai jauhoihin. Pelkää sitä, mistä ne ja saunan home ovat oire: rakenteiden kosteus! Home on sinulle vaaraksi, se voi jopa (pahimmassa tapauksessa) tappaa sinut. Muuta äkkiä pois tuosta liian kosteasta kämpästäsi!


    • kjkjkjk

      Ehkä hiukan liioitellusti kirjoittelit, mutta osittain kyllä juttusi uskoin.

      Minullakin on kokemusta, muuttamalla niistä vasta kokonaan pääsi eroon!

      Asuimme rivitalossa ja sokeritoukkia esiintyi wessassa, kylppärissä ja wessan vieressä olevassa makkarissa. Wessassa ainakin oli jotain kostevaurioita, esim. seinä muovimaton alta mätä. Seinän toisella puolella oli makuuhuoneen vaatekaapit ja välistä kun vaatekaapin pinoja kaiveli, sieltä välistä jostain vilisteli sokeritoukkia. Ei auttanut tolukäsittelyt, eikä kloriitit ja kämppämme oli kyllä ihan perussiisti.

      Ainoa keino oli myrkyttää Raid:lla tai vastaavalla ja kuukauden taisivat pysyäkin näkymättömissä.Kunnes taas niitä alkoi ilmaantua. Ammattilaiset sanoivat että jos esiintymä on runsasta, se on selvä merkki homevauriosta. Muutamia silloin tällöin lattiakaivojen läheisyydessä on ihan normaalia, koska syövät kaivojen mömmöjä.

      Muuta ihmeessä pois kun vuokralla asut! Meillä niitä näkyi 5-6/päivä, jos niitä osasi etsiä. Varmin paikka on pimeä märkätila, esim. ikkunaton vessa. Kun oven avaa nopeasti ja osaa tiirata nopeasti alueen.

      Niin ja ymmärräthän miten iso riski home on terveydellesi, eli aika tehdä jotain!

      Joskus ihmiset häpeävät näistä ötököistä puhua, koska luulevat ötöjen olemassa olon juuri johtuvan huonosta siivouksesta. Minäkin otin asia puheeksi naapurin kanssa ja hän kielsi koko asia. Kuukausien jälkeen otin asian taas puheeksi, koska ihmettelin suuresti, miten ongelma kosketti vain meitä, vaikka olin niitä listinyt, myrkytellyt yms... ja myönsihän se naapurikin sitten niitä myrkyttäneen.

      Onnea metsästykseen!

      • on se ongelma

        Ongelma ei oo ne sokeritoukat, vaan kosteus. Väärin rakennettu talo. Home on jo tosi iso hälytysmerkki!

        Muuta pois ja ilmavampaan (jos löydät niin rossipohjaiseen) asuntoon heti kun voit!!!


    • yökkistä

      yökkistä

    • äi81

      Vaikka hurjalta kuulostaakin , itse olen taistellut kans toukkien kans, mutta en koskaan ole kuullut noin suuresta määrästä. Mummoni aikoinaan sanoi, että kaataa tolua,kloriittia kaikkiin viemäreihin,altaisiin ja sit suolata listat yms.raot...vaikuttaa pitää antaa ainakin yön yli....sit konjakkia perään vielä viemäreihin,altaisiin....pysyvät jonnin aikaa hiljasena ja pullo kaikkia myös konjakkia ja iso:)Kannaattaa ainakin kokeilla!

    • hyvä ihminen

      googlaa sokeritoukka. googlaa homesieni. saat selville sen, ettei sokeritoukka oo syypää siihen, että asuntosi on asumiskelvoton.

      • ei ole ei

        Jos olisit lukenut tekstini huolellisesti, niin olisit kyllä ymmärtänyt että epäilen kosteusvauriota, saunan lattiaa. En epäile että sokeritoukat ovat tulleet pilaamaan saunan ja muun asunnon suihkuttamalla sen homeeseen jota sitten alkavat syömään, en ollenkaan. Epäilen että joku tampio on rakentanut koko läävän kännissä, ilman varsinaista ammattitaitoa, jonka tuloksena asunto rapistuu ennen aikojaan. Itse olen vielä nuori, joten en osannut asuntoon muuttaessani alkaa tutkimaan joka nurkkaa etsien mahdollisia rakenteellisia vikoja, vieläpä kun meitä ennen asunnossa asui avomieheni sisko, joka ei sanallakaan maininnut sokeritoukista.


    • ttrtrtrtrt

      Sinä voisit tappaa nuo sokeritoukat!

      • tappaa sokeritoukat

        Ei ongelma sokeritoukkien tappamisella mihinkään katoa.

        Kämpässä on hometta, ja ihan selvästi kosteusongelma. Muuta pois. Mitäs siellä lojut ja hankit syövän?


      • käkkäräpääkkönen
        tappaa sokeritoukat kirjoitti:

        Ei ongelma sokeritoukkien tappamisella mihinkään katoa.

        Kämpässä on hometta, ja ihan selvästi kosteusongelma. Muuta pois. Mitäs siellä lojut ja hankit syövän?

        Suomessa on harjoitettu väärää rakentamista jo aivan liian pitkään. Pahimmillaan se oli 80-luvulla.

        Maavaraiset laatat suovat oivan kasvuympäristön kaikille kosteudesta tykkääville haittaeliöille (homesienet, ei niinkään siirat, jotka ovat vain oire kosteudesta).

        Tulosvastuuta myös rakentamiseen! Ja dynamiittia väärin rakennettujen kellaririvareiden alle!


    • ..vaikkakin hieman pienempi...

      Asustelen Hollannissa ja ostettiin siipan kanssa asunto Huhtikuussa. Remontoitiin koko kämppä edellisten jäljiltä, keittiö upouusi, lattiat, seinät yms. ja vielä löytyy noita sokeritoukkia silti.

      Totta se on, että koko asunto ja melkein koko kortteli pitää myrkyttää, jos meinaat eroon päästä niistä. Ensi hätään keittiössä vaihda pois pahviset elintarvikepaketit muovisiin tai lasisiin, näitten pitäis olla liian liukkaita mokomille madoille käveltäviksi.

      Onnea ja voimia taistoon! :)

    • Ota hyvä ihminen yhteys vuokranantajaan, se on sen asia hoitaa mahd. myrkytykset ja ylipäänsä niiden hävitys. Mä ite olen asunu useammassa kohteessa vuokralla kerrostaloissa ja niitä on ollut aina. Mutta vain pesuhuoneessa ja keittiössä eikä koskaan armeijaa. Jos ei asiaan puututa mitenkään, mieti muuttoa. Helppo sanoo mutta mä en kestäis ees asua tommosessa paikassa.
      Jaksamista!

      • kosteusongelma

        Ota yhteyttä vuokranantajaasi, ja ennen muuta:

        MUUTA POIS KOSTEUSVAURIOISESTA ASUNNOSTA!!!

        Mitä väliä parilla sokeritoukalla? Niistä ei ole oikeasti haittaa kellekään, mutta ne kertovat mukavan kosteasta elinympäristöstä. Jos niitä on paljon, sitä pahemmin.

        Vieläkin pahempi asia on saunan home. Etkö siitä huolestu?

        Sokeritoukka ei aiheuta sinulle terveyshaittaa, mutta home on hengenvaarallista. Ja jos sitä on huomattavasti saunassa, sitä voi olla huomaamattomasti muualla. Sokeritoukat ystävällisesti ilmoittavat, että suotuisaa ympäristöä vaaralliselle homeelle on tarjolla, kummatkin kun näes tykkäävät kosteasta.

        Sokeritoukkia on sulla kyllä ällistyttävän paljon, niin että kosteusongelmakin on varmaan tosi iso. Hankkiudu äkkiä eroon kämpästäsi, sokeritoukat vain varoittaa sua isommisata ongelmista!

        Ei sokeritoukkien myrkyttäminen auta yhtään, kosteusongelma on se, mikä oikeasti on vaaraksi asukkaiden terveydelle.


    • LUTTERO...

      Olen luotettavasta lähteestä kuullut, että avaajan kuvaamat vikkelät toukat, jotka tunkeutuvat asunnon joka soppeen, ehkä jääkaappia lukuun ottamatta...

      Ovat nimeltään LUTTEROITA, nimi kuvaa niitä paljon paremmin kuin mikään söpö sokeritoukka.

      Uuteen(käytettyyn) asuntoon muuton jälkeen onkin tapana aina kysyä, että onkos jo LUTTEROITA näkynyt.

      Helsingissä ovat todella yleisiä kämppiksiä. Se joka ei niitä asunnossaan ole nähnyt, on joko sokea tai hidas... ehkä onnekaskin.

      Jos niitä ei tajua yöllä vessan/keittiön valot sytytettyään katsella viemäreiden seuduilta, voi todella elää uskossa ettei niitä olisi.

      Keittiöstä ne bongaa helpoiten pitkään astiakaapin perillä olleista kulhoista, ainakin niiden kuoria niistä löytynee...

      Ne on äärimmäisen epämiellyttäviä ötököitä!

    • rajansa kaikella

      Ihmettelen vain miten hermosi kestää..
      Itsellänikin näitä kutsumattomia vieraita rivitalokämpästä löytyy. Asunnon ikä alkaa olla jo myös suuri tekijä sille, että kaikenlaista öppiäistä löytyy. Nämä toukat viihtyvät listojen välissä, josta ne myös voivat matkata tiensä sinne seinärakenteidenkin väliin. (se selittäisi sen naapuristostakin siirtymisen viemäreitten lisäksi) Hyvää tehdäksesi listat olisi hyvä irroitella ja myrkyttää sitten. Jos tämä ei ole mahdollista, suihkuttele ensihätään ainakin siihen viereen.
      Meillä niitä on myös esiintynyt joka huoneessa. Saunassa sekä wc:ssä. Tähän asti vain yksi (koputtaa puuta) on ollut vaatekaapissa. Juuri mustassa vaatteessa, yllättäen.
      Omituisesti lieden päältä on myös löytynyt joitakin yksittäisiä silloin tällöin. Joskus ne on löytyneet valmiiksi kuolleena. Liekkö ottaneet karusellikyytiä liesituulettimessa..heh... Niitä on kaappien alla yms. kaikki paikat niille käy jossa on pimeää tai hämärää. Valot kun laittaa, osaavat pirulaiset jähmettyä paikalleen. Voi äkkiseltään luulla roskaksi. Kerran sain keittiön lattialta valot laitettuani yhdessä kohdassa vain seisoessani tapettua 5 kpl:tta.
      Tuo jonkun heitto väristä ei ihan pidä paikkaansa. Meillä niitä on löytynyt ihan vaaleista sekä hopeisista melkein mustiin asti. Kokoskaala myös vaihtelee hurjasti. Liekkö kokonainen sukukunta. Tietääkö kukaan kuinka kauan se elää? Herkästi se kyllä ainakin kuolee jos kiinni saa...
      Mutta onko kellään seuraavasta linkistä avautuvaa tuttavuutta tullut vastaan?

      http://radiosuomi.yle.fi/node/1397

      Ihmettelin erikoisuutta ja löysinkin aikani haettuani vastauksen netistä... tietenkin..
      Se kaveri varmaan on harmiton.. mutta on suurella todennäköisyydellä, muutenkin ollessaan harvinainen, merkki kosteusvauriosta, jossa ainakin on jo hometta. Meillä näitä kulkee joitakin seiniä pitkin alas.. olisikohan katossa jotain.. luulisin. Onneksi olen asunnossa vain vuokralla... ei tätä eläintarhaa oikeesti viiti enää katsella. Ja tärkein pointti; jos ja kun lapsen tai oma terveys on vaarassa, vaihdan maisemaa. Asuntoja saa aina uusia, mutta terveys jos menee, siihen ei enää apua saa!

    • Barrikadeille, perkele!

      Miten kauan tätä surkeaa rakentamista ja sen seurauksia kestetään?

      Sokeritoukat eivät ole mikään ongelma, vaan sen ongelman kaikkein vaarattomin oire.

      Matalalle laatalle rakentaminen, kosteuden kapillaarisen johtumisen estäminen, sisäisten kosteuslähteiden puutteellinen eristäminen - siinä alkuun syitä homevaurioille! Lisäksi liiallinen vanhojen rakennusten eristäminen (=tukkiminen) ja liian tiiviisti rakentaminen. Välinpitämättömyys. Vanhojen, hyväksi havaittujen niksien ja sääntöjen ylimielinen väheksyminen.

      Tässä vain muutamia syitä nykyiseen homeongelmaan. Lukekaa vaikkapa Panu Kailaa.

      • TARKOITIN TIETENKIN!

        Ongelma ei ole kosteuden kapillaarisen johtumisen estäminen, vaan kosteuden kapillaarinen johtuminen. Se pitäisi osata estää, tai sitten lakata rakentamasta laatalle.


    • keskustelun aloittaja

      Tulipas yhtäkkiä paljon vastauksia. Lieneekö eilinen sokeritoukista kertova juttu asialla. Monet ovat puhuneet siitä kuinka nämä toukat ovat listojen välissä. Siihen voin vaan sanoa että minäpä olen ottanut listat pois, niitä ei ole ollut moneen kuukauteen. Entisen asukkaan kissat olivat kusseet ne niin pilalle että koko asunto haisi pissalle. Myrkyttänyt en vielä ole. Olen kuitenkin sen verran onnellisessa pisteessä että olen päättänyt muuttaa pois, suurimmaksi osaksi näiden toukkien takia. Tyhmänä rakastuin asunnon malliin niin paljon että maalasin kaikki seinät, sekä tein kaikenlaista muuta remonttia asunnon ilmettä kohentaakseni. Tosiasia on kuitenkin se että asunto on täys läävä, ei siellä voi normaali ihminen asua.
      Olen myös saanut selville että viereinen kukkatalo sekin vilisee näitä toukkia. Älkää vain ostako sieltä enään kukkia ellette halua lemmikkiä samaan hintaan mukaan. :D On ollut myös puhetta vuokraemännästä, että hänelle pitäisi kertoa. Minä olen hänelle kertonut, mutta hän tokaisi "niitä on kaikissa maan tasalla olevissa asunnoissa, ei niille mahda mitään."
      Sitten yksi jopa puhui hämähäkistä, joka pitäisi hankkia niitä syömään. Meillä on myös niitä, kasapäin lukkeja joiden olen nähnyt jopa syövänkin näitä toukkia.
      Ja viimeiseksi: kyllä ne ovat sokeritoukkia, olen kyllä asian moneen kertaan tarkistanut! :)

    • kukkanen

      Luin kirjoitustasi ja olen ihmetellyt samaa ongelmaa, että mistä niitä toukkia oikein tulee. Selvyyttä ei oikein ole tullut, että mistä niitä tulee. Rupesin tutkimaan asiaa keittiössä ylä ja kaappeja ja hyllyjä. Ajattelin, että siivoan vähäsen keittiötä. Sain hirveän pakokauhun kun siirsin lieden kokonaan paikoiltaan. Järkytys oli kuulkaa hirveä. Selvisi se missä ne ainakin viihtyvät. Lieden alla kuhisi valtoimenaan toukkia. En ole eläissäni nähnyt mitään niin järkyttävää. Todellisia iljetyksiä, en kerinnyt mitään tekemään kun menivät pieniin rakoihin piiloon. Niitä on meillä todella paljon. Näen niitä ainakin reilut 20 päivässä. Niitä on näkynyt vaatekaapeissa, ruokapöydällä, elintarvikkeissa, ulkovaatteissa, kengissä, sängyssä, vierashuoneessa, vessassa, mökillä, asunnossa, työpaikalla, autossa ja kasseissa, joka puolella. Yöllä tai hämärällä alkavat enemmän liikkua. Sisko ja työkaverit käy meillä usein ja ne on ruvennut puhumaan, että heille on ilmestynyt nyt samoja toukkia kuin kokonani. Olen yrittänyt päästä niistä eroon mutta tuntuu, että tilanne vain pahenee. Isäntä on jo hermona kun niitä on joka paikassa. Sen työpaikallakin on jo niitä. On kertonut nähneensä niitä useasti. Onneksi työkaverit ei ole vielä huomannut, tai ei ole ainakaan sanoneet mitään miehelleni. Voisiko ne tulla mieheni työpaikalta kun on töissä ruokaravintolassa ja elintarvikekaupassa töissä. Myös mieheni tuntee toukan kävelyn tunteen iholla kun sellanen tulee sänkyyn. Mieheni ei kuitenkaan ymmärrä minua vaikka olemme yrittäneet keskustella asiasta. Olen uskossa ja periaatteeni on, ettei mitään elollista saa tappaa. Mieheni tietää kyllä, mutta ystäväni eivät tiedä, että olen uskossa, ja siksi en koskaan tapa vaan hätistelen puhaltamalla pois. Onko mitään keinoa, millä niistä iljetyksistä pääsee eroon ja pääseekö ikinä kun niitä on jo joka paikassa vilistämässä.

      Mikä siis avuksi ?

      • teu_vo

        Meillä, 30 vuotta sitten, omin hartiavoimin rakennetussa omakotitalossa on ollut alusta saakka sokeritoukia. Ilmeisesti tulivat muuttokuorman mukana vanhasta paikasta.

        Olemme luulleet olevamme ikuisesti tuomittuja asumaan sokeritoukkien kanssa.

        Viikko sitten lueskelin näiltä sivuilta asiasta ja aktivoiduin - löysin meidän kaapista yhtä suositeltua myrkkyä - Raidtia ja ruiskuttelin sitä tuossa yks päivä erilaisiin kriittisiin paikkoihin kuten esim. ovikarmien alkulmissa oleviin pikku koloihin, kynnysrakoihin ... vessaan ympäri ja muuta ja liedentaa ja ...

        Olen katsellut ja ihmetellyt myrkytyksen voimaa, siellä sun täällä on ollut kuolleita sokeritoukkia, eläviä ei ole enää näkynyt yhtään. Heti kun ensimmäinen ötökkä livahtaa jostakin, meinään heti perään pruutata myrkkyä.

        Näköjään niistä pääsee ainakin niskanpäälle, vaika ei ne kaikki ihan nolliin kuolisikaan.

        Ystävällisesti
        Teuvo


      • joups
        teu_vo kirjoitti:

        Meillä, 30 vuotta sitten, omin hartiavoimin rakennetussa omakotitalossa on ollut alusta saakka sokeritoukia. Ilmeisesti tulivat muuttokuorman mukana vanhasta paikasta.

        Olemme luulleet olevamme ikuisesti tuomittuja asumaan sokeritoukkien kanssa.

        Viikko sitten lueskelin näiltä sivuilta asiasta ja aktivoiduin - löysin meidän kaapista yhtä suositeltua myrkkyä - Raidtia ja ruiskuttelin sitä tuossa yks päivä erilaisiin kriittisiin paikkoihin kuten esim. ovikarmien alkulmissa oleviin pikku koloihin, kynnysrakoihin ... vessaan ympäri ja muuta ja liedentaa ja ...

        Olen katsellut ja ihmetellyt myrkytyksen voimaa, siellä sun täällä on ollut kuolleita sokeritoukkia, eläviä ei ole enää näkynyt yhtään. Heti kun ensimmäinen ötökkä livahtaa jostakin, meinään heti perään pruutata myrkkyä.

        Näköjään niistä pääsee ainakin niskanpäälle, vaika ei ne kaikki ihan nolliin kuolisikaan.

        Ystävällisesti
        Teuvo

        tässä ongelmassa! Et omista asuntoasi vaan olet vain vuokralla. Sinuna muuttaisin poes...


      • Anti-toukka
        joups kirjoitti:

        tässä ongelmassa! Et omista asuntoasi vaan olet vain vuokralla. Sinuna muuttaisin poes...

        Toinen sokeritoukita kärsiväkin ilmoittautuu... Muutin 3 vuotta sitten vuokra-astuntoon jossa niitä oli. Näen niitä päivittäin, ehkä 5-10, riippuen haluanko nähdä vai suljenko silmät. Vanhempieni luona niitä näki aina välillä, vessan lattialla aamulla esimerkiksi, mutta ei edes päivittäin eikä muistaakseni edes viikoittain. Vuokra-asunnossani niitä näkee kyllä väkisinkin päivittäin. MInusta ne ovat aivan karmeita vaikka eivt mitään tee, mutta minulla nousee kylmä hiki kun niitä näen ja yritän sitten niitä metsästää... Luin että ne voivat johtua vesivaurioista mutta en tietenkään kehdannut mennä vuokranantajalle (joka ei muutenkaan ole kovin ystävällinen/yhteistyöhaluinen) sanomaan että olen nähnyt perus sokeritoukkia ja nyt uskon asunnossa olevan veivaurio...

        No, muutama viikkoa sitten asunnossani todettiin vesivahinko, vettä tuli katosta asuntoni alta, putki on vuotanut luultavasti kauankin jo ja lattia joudutaan repimään auki ja kuivattamaan. Sanoisin siis, että sokeritoukkia on kylla monessa asunnossa, niitä voi nähdä aina joskus, muitta kun niitä näkee päivittäin ja monta niin kannattaisi kyllä miettiä onko kyseessä vesivaurio. Kosteutta voi mitata helpolla keinolla, mielestäni kannattaisi tehdä nni eikä odottaa että vesi tulee katosta läpi niin kuin minun tiklanteessani.

        Ovatko ne teillä muilla sitten hävinneet rempan jälkeen, jos kyseessä siis on ollut vesivaurio? Kolme viikkoa kämppää on nyt kuivuteltu, odotan koska pääsisin takaisin ja toivon, ettei niitä olisi enää ainakaan yhtä paljon.....


      • poistunut sokeri...
        Anti-toukka kirjoitti:

        Toinen sokeritoukita kärsiväkin ilmoittautuu... Muutin 3 vuotta sitten vuokra-astuntoon jossa niitä oli. Näen niitä päivittäin, ehkä 5-10, riippuen haluanko nähdä vai suljenko silmät. Vanhempieni luona niitä näki aina välillä, vessan lattialla aamulla esimerkiksi, mutta ei edes päivittäin eikä muistaakseni edes viikoittain. Vuokra-asunnossani niitä näkee kyllä väkisinkin päivittäin. MInusta ne ovat aivan karmeita vaikka eivt mitään tee, mutta minulla nousee kylmä hiki kun niitä näen ja yritän sitten niitä metsästää... Luin että ne voivat johtua vesivaurioista mutta en tietenkään kehdannut mennä vuokranantajalle (joka ei muutenkaan ole kovin ystävällinen/yhteistyöhaluinen) sanomaan että olen nähnyt perus sokeritoukkia ja nyt uskon asunnossa olevan veivaurio...

        No, muutama viikkoa sitten asunnossani todettiin vesivahinko, vettä tuli katosta asuntoni alta, putki on vuotanut luultavasti kauankin jo ja lattia joudutaan repimään auki ja kuivattamaan. Sanoisin siis, että sokeritoukkia on kylla monessa asunnossa, niitä voi nähdä aina joskus, muitta kun niitä näkee päivittäin ja monta niin kannattaisi kyllä miettiä onko kyseessä vesivaurio. Kosteutta voi mitata helpolla keinolla, mielestäni kannattaisi tehdä nni eikä odottaa että vesi tulee katosta läpi niin kuin minun tiklanteessani.

        Ovatko ne teillä muilla sitten hävinneet rempan jälkeen, jos kyseessä siis on ollut vesivaurio? Kolme viikkoa kämppää on nyt kuivuteltu, odotan koska pääsisin takaisin ja toivon, ettei niitä olisi enää ainakaan yhtä paljon.....

        juurikin kosteusvaurion korjauksen jälkeen ( rossilattia ).


    • SikaNaama

      Hanki kunnasta tai kaupungista joku MYRKYTTÄJÄ, eihän noin voi elää! Voi s-tana sentäs..

    • Toivottavasti auttaa

      Minun naapurillani oli samanlainen ongelma. Hänelle neuvottiin hakemaan metsästä katajaa eli hae kataja ja paloittele se runko- osa n. 10cm mittaisiksi paloiksi ja kuori se kuoriosa pois niin, että sieltä tulee paljas puu näkyviin ja laita niitä paljaita runkopaloja pitkin asuntoa, samaan huoneeseen useampi eri puolelle, niitä täytyy välillä raaputella, että niistä lähtee sitä hajua. Ainakin naapurillani se auttoi, ei ole enää näkynyt toukkia.

    • Ei jaksa:/

      Minulla oli niitä, näin väh. 5 päivässä. TOSI inhottavaa. Sitten todettiin vesivaurio lattiassani, kuivattiin, korjattiin, lattia auki ja uusi laminaatti muovimaton sijaan. Ensimmäinen päivä asunnossa rempan jälkeen takana, ja illalla tapoin jo kolme.... En kestä. Eivätkö ne nyt sittenkään ole poistuneet!? Mistä niitä tulee taas? Koko asunnon lattia vaihdettu (paitsi kylppäri, jossa ei ollut kosteusvaurioita) ja desinfioitu. Voinko enää tehdä mitään?? Kylpyhuone on tarkistettu kosteuden varalta ja kosteusarvot ovat normaalit, eli ei niitä sen vuoksi pitäisi täällä olla. Mitä pitäisi nyt tehdä, jotain nopeasti ennen kuin leviävät taas koko asuntoon..... En ymmärrä miksei kosteusvaurioiden korjaus poistanut niitä! :(

      • kallen elätit

        bio kill maksaa muutman euron ja sumutra sitä tiettyihin paikkohin, uusi sumutus tarpeen mukaan on tehokas ja otukset häviää


    • Hyvää yötä.

      Nimimerkille SAUNA HOMEESSA.Hanki Valvoja,pitkäjalkainen hämähäkki joka valvoo öisin.Mulla on tässäkin kämpässä valvoja,eikä ole sokeritoukkia.

      • naukuuko

        JA muistakaa niiden myrkkyjen kanssa viedä lemmikit pois. Mummoni nuoresta kissasta tuli aivan flegmaattinen yhdessä yössä, kun mummo myrkytti kaapin ja laittoi oven kiinni. Kissa sisällä. Nyt sekä mummo ja kissa ovat höperöitä


      • naukuuko kirjoitti:

        JA muistakaa niiden myrkkyjen kanssa viedä lemmikit pois. Mummoni nuoresta kissasta tuli aivan flegmaattinen yhdessä yössä, kun mummo myrkytti kaapin ja laittoi oven kiinni. Kissa sisällä. Nyt sekä mummo ja kissa ovat höperöitä

        Kissoilla ei muutenkaan ole mitään järkeä, mutta mummosi kohtalo surettaa!


    • mustamato

      meillä on vuosia silloin tällöin näkynyt mustia vikkeliä matoja joita ei kerinnyt millään polkaista kun ne kerkes karkuun listojen alle ne aina ajoittain tulivat ja välillä oli taukoa.
      sitten löysimme remontin yhteydessä kuivaa lohoa alajuoksu lankkua joka poistettiin ja uusittiin ja homemyrkytettiin sen jälkeen ei ole enään matoja näkynyt.
      ne varmaan tykkäs lahosta puusta...
      ...muten mitähän matoja ne sitten olivatkaan samanlaisia olen kyllä nähnyt muuallakin kyläilemässä
      kun olen vessassa poikennut joskus siellä vilahtanut sellainen listan alle..

    • Puhdista viemäri

      Meilläkin oli lisääntyvät kyllä nopeasti. Sain tietää, että yleensä viemäreissä olevat pääsevät sieltä asuntoihin ja todellakin asustelevat mattojen alla, lattialistoissa. Kyllähän mekin ensin ajattelimme oman talon kosteusasioita, kuitenkin meillä on tehty tarkastukset ja mitään kosteusvarioita ei löytynyt. Joten uskon tähän viemäri asiaan. BioKill myrkuýtys tehtiin ainakin kolmeen kertaan ja hävisivär, senjälkeen olen viemäreitten läheisyydessä pitänyt muuharaisrasioita, eikä meillä ole nähty yhtään sokeritoukkaa tämän jälkeen. Työkainnaki vessassa, kerrostalo näin myös näitä ötököitä, joten kyllä se viemäri on asustavat.
      Myrkytys täytyy uusia senvuoksi, että ovat ehtineet munia listojen väliin ja näin sitten yksi myrkytys ei missään tapauksessa riitä.

    • os..

      Sokeritoukat ovat niin vikkeliä, että niitä ei helposti saa tapettua. Hyväksi koettu keino on kuitenkin hiussuihke. Sillä kun suhauttaa päälle, niin eivät pääse karkuun.
      Tapoin kirputkin Austraaliassa ollessani suihkuttamalle niille hiuslakkaa. Hiuslakka on halpaa eikä haise pahalle.

    • Annala

      Mulla niitä alko vilistä keittiön kaapissa jossa säilytin kanin kuivaruokia. Pussin suu jäänyt auki ja siellä niitä kuhisi kymmenittäin. Pussin hävitin, mutta puolen vuoden aikana niitä alkoi vilistä jo kanin häkissä muonan perässä, olohuoneen lattialistan vieressä partioimassa sekä keittiön työtasoilla. Myrkytyskiekko laitettiin alakaappiin ja jänön murkinat ylimpään kaappiin. Lohtu lyhyt. Tänään taas (opitusti suljettujen ja alkujaan pakastettujen) yläkaapissa täys kuhina päällänsä. Jollain pääsevät siis jopa katon rajassa olevalle kaapille. Muurahaismyrkky ym ei toimi, näyttävät uivan siinä oikein mielelläänkin kunnes jatkavat matkaansa. Sitkeitä pirulaisia.

    • miss.007

      Kokeile aspartaamia sisältävää limua ;)

      • Liikkeet hidastuu

        Mutta ei kossua sekaan! Pelkkää limua! Muista.


      • Liikkeet hidastuu kirjoitti:

        Mutta ei kossua sekaan! Pelkkää limua! Muista.

        Saa niiden liikkeetkin hidastua. Kossu vaan menee sitten haaskuun.


    • eineoovaarallisia

      Minä asuin aiemmin kosteusvauriosessa asunnossa,myös siellä vilisi päivittäin erikokoisia sokeritoukkia!Mulla oli vaatehuoneen nurkassa koriste-esineitä paperiin käärittynä,niistäkin löytyi,syövät kai paperiakin?Viemäriin kaadoin sillointällöin kiehuvaa vettä,perään etikkaa ja ruokasoodaa...yöksi jätin vaikuttamaan.

    • heleppo.nakki

      Lattialle illalla jos kaataa viemärin ympärille koskenkorvaa, niin aamulla on helppo listiä pörrääviä toukkia, kun eivät muista tuloreittiä heh heh.

    • Faktatietoa

      Sokertoukkiin ei lopullisesti auta kuin ammattilaisfirman 2 krt. / muutaman viikon välein tekemä tuholaismyrkytys. Muussa tapauksessa tuholaisongelma riistäytyy hallinnasta niinkuin kysyjällä oli käynytkin, ja leviää valitettavasti ympäri taloa. Sanomattakin on selvää että ruoka-aineet pidetään kaapeissa vain suljettavissa lasi tai muovipurkeissa. Wc lattian kuivauskaappi on hyvä väline tappaa vilisevät yksilöitä myrkytyksen odotellessa, mutta ilman sitä niitä saa metsästää loppuelämänsä. Vuokralla asuva voi tilata myrkytyksen oman huoltoyhtiön kautta maksutta. Jos ongelma uusiutuu niin sama uudelleen. Eroon lopullisesti päässyt.

      • Faktatietoa

        Kuivauslasta (ei kuivauskaappi) Sori...


    • Anonyymi

      Omat sokeritoukkani ristin Pertsaksi ja Emiliaksi, koitin pitää hyvää huolta ja katsoa saammeko iloista perheenlisäystä, mutta pariskuntaa ei nyt enää ole näkynyt. Mikä on voinut tappaa Pertsan ja Emilian vai ovatko toukat kenties löytäneet paremmat kesämestat ja tulevat taas syksymmällä takaisin piristämään öisiä vessareissuja?

      • Anonyymi

        Ennen pariskynnan katoamista löysin WC:stäni vieraan huonokuntoisen sokeritoukan, joka ei vipeltänyt valoa karkuun, ja käyttäytyi muutenkin erikoisesti. Koitin lempeästi aktivoida pikkukaveria, mutta reppana vain sekavasti laahusti pientä ympyrää. Mikä voi aihettaa tällaisia oireita? Onko mahdollisesti vaikutuksia myös ihmiseen tai kotieläimiin?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe