Ärtynyt suoli ja ripuli

Kuinka usein?

te joilla on ärtynyt suoli, montako kertaa huonona aikana ripuloitte pahimmillaan päivässä? pahentaako stressi vaivaanne?

26

7820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • norjaava

      Minulla on ollut jo yli 20 vuotta kyseinen vaiva.
      Nykyisin aamulla ensimmäisenä vessaan, ja ihan kuravelliä.
      Pientä syömistä ja taas vessaan. Jokaisen suupalan jälkeen aamupäivällä vessareissu.
      Lounaan jälkeen ehkä vielä kerran, sitten iltapäivällä alkaakin mennä ummetuksen puolelle. Siis minulle se on ummetusta, jos 6 tunnin aikana ei vatsa toimi.

      Käytän maitohappobakteereja, gefilusjuomia, bulgarian jugurttia.
      Myös päivittäin omegaa, b-vitamiinia ja enzyymejä.
      Joskus kokeilin agiocuria, muttei mitään huomattavaa parannusta. Maitotuotteita en ole käyttänyt koko vaivan aikana.
      Leivästä en ole osannut luopua, vaikka olisi varmaan hyvä kokeilla sitäkin, kun tuntuu lisäävän noita ilmavaivoja ja turvotusta.

      Stressi varmaan pahentaa oireita jonkin verran, mutta kun tämä on jokapäiväistä, niin ei sitä oikein voi ihan varmana pitää.

      Ulostuskertoja en osaa sanoa, kun niitä voi olla todella paljonkin.

      • Wilson

        Ensin kirjoitat että käytät bulgarian jugurttia, ja sitten heti perään mainitset ettet käytä maitotuotteita. Mitäh?

        Luuletko että bulgarian jugurtti on tehty jostain muusta kuin maidosta? Sitä ei missään nimessä kannata käyttää jos kärsii ärtyneestä paksusuolesta.

        Kalsiumia kuitenkin tarvitsee jos kärsii ripuli-pohjaisesta ärtyneestä paksusuolesta. Suosittelen lisäämään ruokavalioon jotain joka sisältää kalsiumia; esim. eräät kalalajit kuten silakka ja muikku sisältävät sitä paljon. Tuttavani ei ole oireillut enää yhtä pahoin sen jälkeen kun hän alkoi säännöllisesti syömään silakkapihvejä. Myöskin kuitupitoiset ruuat auttavat, joskin niiden käytön täytyy aloittaa vähitellen. Esim. täysjyväkaura ja -ruis ovat hyväksi havaittuja, mutta vältä vehnää.


      • norjaava
        Wilson kirjoitti:

        Ensin kirjoitat että käytät bulgarian jugurttia, ja sitten heti perään mainitset ettet käytä maitotuotteita. Mitäh?

        Luuletko että bulgarian jugurtti on tehty jostain muusta kuin maidosta? Sitä ei missään nimessä kannata käyttää jos kärsii ärtyneestä paksusuolesta.

        Kalsiumia kuitenkin tarvitsee jos kärsii ripuli-pohjaisesta ärtyneestä paksusuolesta. Suosittelen lisäämään ruokavalioon jotain joka sisältää kalsiumia; esim. eräät kalalajit kuten silakka ja muikku sisältävät sitä paljon. Tuttavani ei ole oireillut enää yhtä pahoin sen jälkeen kun hän alkoi säännöllisesti syömään silakkapihvejä. Myöskin kuitupitoiset ruuat auttavat, joskin niiden käytön täytyy aloittaa vähitellen. Esim. täysjyväkaura ja -ruis ovat hyväksi havaittuja, mutta vältä vehnää.

        Tarkennan nyt sen verran, että en voi esim. juoda maitoa tai piimää, eivätkä maustetut jugurtit sovi. Bulgarian jugurtti ei ole aiheuttanut mitään oireita, senhän kuitenkin sanotaan sisältävän (jotain) maitohappobakteereja. Samoin juustot sopivat. Kermajutuista käytän laktoosittomia tuotteita.
        Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta vatsani/suoleni ei siedä e.m. tuotteita.

        Kuitujen kanssa on vähän niin ja näin. Tuntuvat muodostavan myös kaasua. Viljatuotteista ruis on pahin, eikä kuitenkaan keliakiaa.

        Kalaa olen aina syönyt paljon, viime päiviin asti.
        Nyt on (suvussa runsaasti tätä) alkanut kala aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä kurkussa, ja joskus jopa ahdistavaa tunnetta. Lähinnä järvikalat, joten on varovasti syötävä niitäkin.

        Monenmoista allergiaa minulla myös on, ihosairautta, refluksi, astma jne.

        Vuosi sitten jouduin syömään hyvin pitkän tetrasykliinikuurin, jonka jälkeen suolisto-ongelmat ovat pahentuneet.


      • vittu saatana
        norjaava kirjoitti:

        Tarkennan nyt sen verran, että en voi esim. juoda maitoa tai piimää, eivätkä maustetut jugurtit sovi. Bulgarian jugurtti ei ole aiheuttanut mitään oireita, senhän kuitenkin sanotaan sisältävän (jotain) maitohappobakteereja. Samoin juustot sopivat. Kermajutuista käytän laktoosittomia tuotteita.
        Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta vatsani/suoleni ei siedä e.m. tuotteita.

        Kuitujen kanssa on vähän niin ja näin. Tuntuvat muodostavan myös kaasua. Viljatuotteista ruis on pahin, eikä kuitenkaan keliakiaa.

        Kalaa olen aina syönyt paljon, viime päiviin asti.
        Nyt on (suvussa runsaasti tätä) alkanut kala aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä kurkussa, ja joskus jopa ahdistavaa tunnetta. Lähinnä järvikalat, joten on varovasti syötävä niitäkin.

        Monenmoista allergiaa minulla myös on, ihosairautta, refluksi, astma jne.

        Vuosi sitten jouduin syömään hyvin pitkän tetrasykliinikuurin, jonka jälkeen suolisto-ongelmat ovat pahentuneet.

        moi
        minulla kans diagnosoitu ärtynyt paksusuoli mutta en usko että sellasta on! olen kokeillut syödä vaikka mitä niin maha koko ajan kipee välillä löysällä välillä kovallä taas eilen olin niiin kipeä maha että jouduin lähteä sairaalaan:( onko tässä kyseisessä taudissa sitten jotkut veri arvot koholla minulla on b-leuk ollut koholla jo ainakin 1v mutta ei kuulemma mitenkään haittaa mutta hikoilen koko ajan ja äillä kylmä ja kuuuma kuuuluuko tähän sairauteen tälläisiäkin oireita?? tarvitsen kipeästi apua, olen taas sairas lomalla kyseisen vaivan takia:(


      • äsrtyvä suoli
        vittu saatana kirjoitti:

        moi
        minulla kans diagnosoitu ärtynyt paksusuoli mutta en usko että sellasta on! olen kokeillut syödä vaikka mitä niin maha koko ajan kipee välillä löysällä välillä kovallä taas eilen olin niiin kipeä maha että jouduin lähteä sairaalaan:( onko tässä kyseisessä taudissa sitten jotkut veri arvot koholla minulla on b-leuk ollut koholla jo ainakin 1v mutta ei kuulemma mitenkään haittaa mutta hikoilen koko ajan ja äillä kylmä ja kuuuma kuuuluuko tähän sairauteen tälläisiäkin oireita?? tarvitsen kipeästi apua, olen taas sairas lomalla kyseisen vaivan takia:(

        Pahimpina päivinä joudun ripuloimaan noin kymmenen kertaa päivässä. Ja stressi pahentaa vaivaa huomattavasti. Aina kun on jotain vähänkin normaali-rutiineista poikkeavaa, niin varmasti saa istua vessassa ja maha elää ihan omaa elämäänsä, vaikkei varsinaisesti edes jännittäisi/stressaisi.

        Olen saanut onneksi helpotusta Imodiumista/Imocurista, jota nappaan joka aamu 1-2mg ja tarvittaessa enemmänkin. Lääkärin mukaan tästä ei ole haittaa, kun suoleni on kuitenkin niin yliaktiivista sorttia ja kakkaa tulee Imodiumin ansiosta niinkin normaali määrä kuin 2 krt/päivässä. Apteekissa myytävät ulosteen koostumusta normalisoivat kuituvalmisteet(Ispaghula yms.), kun pahensivat ilmavaivat aivan sietämättömiksi.

        Ruokavalion muuttaminen/huomioiminen on myös auttanut vähän, muttei mitään suurempia helpotuksia tuonut. Mutta varmasti huomaa, kun on tullut jotain erityisen sopimatonta syötyä.
        Suoli on ihan mahdoton mm. omenan, sipulin ja ruisleivän jälkeen. Harmikseen on joutunut monta herkkua jättämään pois..

        B-leuk tarkoittaa varmastikin B-soluja (immuunijärjestelmän tietynlaisia valkosoluja l. leukosyyttejä, jotka osallistuvat tulehdusreaktioihin, kohonnut arvo viittaa toisin sanoen tulehdukseen). Mutta en ole lääkäri, joten jos sinulle on sanottu kaiken olevan kunnossa, niin tuosta ei sitten haittaa ilmeisesti ole.

        Ärtynyt suoli-syndroomaan ei tietääkseni kuulu "kylmä-kuuma-tuntemuksia". Itse kyllä palelen todella helposti ja tarkemmin ajateltuna kaikki tästä samaisesta vaivasta kärsivät tuttunikin ovat herkästi palelevia..


      • äsrtyvä suoli kirjoitti:

        Pahimpina päivinä joudun ripuloimaan noin kymmenen kertaa päivässä. Ja stressi pahentaa vaivaa huomattavasti. Aina kun on jotain vähänkin normaali-rutiineista poikkeavaa, niin varmasti saa istua vessassa ja maha elää ihan omaa elämäänsä, vaikkei varsinaisesti edes jännittäisi/stressaisi.

        Olen saanut onneksi helpotusta Imodiumista/Imocurista, jota nappaan joka aamu 1-2mg ja tarvittaessa enemmänkin. Lääkärin mukaan tästä ei ole haittaa, kun suoleni on kuitenkin niin yliaktiivista sorttia ja kakkaa tulee Imodiumin ansiosta niinkin normaali määrä kuin 2 krt/päivässä. Apteekissa myytävät ulosteen koostumusta normalisoivat kuituvalmisteet(Ispaghula yms.), kun pahensivat ilmavaivat aivan sietämättömiksi.

        Ruokavalion muuttaminen/huomioiminen on myös auttanut vähän, muttei mitään suurempia helpotuksia tuonut. Mutta varmasti huomaa, kun on tullut jotain erityisen sopimatonta syötyä.
        Suoli on ihan mahdoton mm. omenan, sipulin ja ruisleivän jälkeen. Harmikseen on joutunut monta herkkua jättämään pois..

        B-leuk tarkoittaa varmastikin B-soluja (immuunijärjestelmän tietynlaisia valkosoluja l. leukosyyttejä, jotka osallistuvat tulehdusreaktioihin, kohonnut arvo viittaa toisin sanoen tulehdukseen). Mutta en ole lääkäri, joten jos sinulle on sanottu kaiken olevan kunnossa, niin tuosta ei sitten haittaa ilmeisesti ole.

        Ärtynyt suoli-syndroomaan ei tietääkseni kuulu "kylmä-kuuma-tuntemuksia". Itse kyllä palelen todella helposti ja tarkemmin ajateltuna kaikki tästä samaisesta vaivasta kärsivät tuttunikin ovat herkästi palelevia..

        tehty. Onko tähystyksiä.. Mulle tehty kaikki kapseliendoskopiasta lähtien. Mulle tuli sairaalasta ruokavalio-ohje et mm. pitäis välttää sipulia, omenaa,ym. sit syödä päivän vanhaa leipää. Itse leipä mulla on pöydällä kuivumassa seuraavaan päivään ja vielä leikkaan kolmanneksen et oikein kerkeää kuivaa. Mulla lähti melkein kaikki ruuat. Poistatin amalgaamipaikat. Syön antioksidatteja et saisin kaikki ravintoaineet. Niistäkään en ihan kaikkea voi syödä. Mulla on ruokalajeina peruna, mustikkasoppa(itse valmistettu) kaurapuuro. Leipä No pizzan oon saanu takaisin ruokavalioon. Yritän sillä lihottaa itseäni. Mut hidasta on. Paino ennen n. 60kg. Putos alimmillaan 40.3kg. Kesän oon syöny pizzaa. Nyt paino noussu 43.5kg. Niitä ruokalajeja, joita ei maha kestä ei kannata laittaa suuhun. Mulla on ollu niin painajaismaisía ripulioireet, ettei vähässä kummassa kokeile mitään uutta. Minäkin syön nykyään Imodiumia, kun lääkäri anto luvan syödä tarvittaessa vaikka 10 päivässä. En oo kyllä niin paljoa tarvinnu. Alkuannos 2 tab. ja tunnin päästä 1 tab. jokaisen ripuliulosteen jälkeen.(en oo tarvinnu ku kolmea syödä..silloin kun syön) Mitkään muut lääkkeet ei auta. Minä en jaksa uskoa ärtyneeseen suoleen. Uskon että on muuta takana.


      • Wilson
        norjaava kirjoitti:

        Tarkennan nyt sen verran, että en voi esim. juoda maitoa tai piimää, eivätkä maustetut jugurtit sovi. Bulgarian jugurtti ei ole aiheuttanut mitään oireita, senhän kuitenkin sanotaan sisältävän (jotain) maitohappobakteereja. Samoin juustot sopivat. Kermajutuista käytän laktoosittomia tuotteita.
        Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta vatsani/suoleni ei siedä e.m. tuotteita.

        Kuitujen kanssa on vähän niin ja näin. Tuntuvat muodostavan myös kaasua. Viljatuotteista ruis on pahin, eikä kuitenkaan keliakiaa.

        Kalaa olen aina syönyt paljon, viime päiviin asti.
        Nyt on (suvussa runsaasti tätä) alkanut kala aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä kurkussa, ja joskus jopa ahdistavaa tunnetta. Lähinnä järvikalat, joten on varovasti syötävä niitäkin.

        Monenmoista allergiaa minulla myös on, ihosairautta, refluksi, astma jne.

        Vuosi sitten jouduin syömään hyvin pitkän tetrasykliinikuurin, jonka jälkeen suolisto-ongelmat ovat pahentuneet.

        Ymmärrän.
        Yllättävää kyllä että juustot sopivat; yleensä kaikki meijerituotteet aiheuttavat oireita.

        Kannattaa muuten muistaa että jokainen bakteeri-laji on oma lajinsa. Niillä kaikilla on oma vaikutuksensa, ja tutkimuksiin viitaten, ei ole kovin montaa lajia jotka auttaisivat ärtyneeseen paksusuoleen.

        Eniten tutkimustietoa on maitohappobakteeri Bifidobacterium infanti:sta. Useissa kokeissa on osoitettu että siitä on apua tähän vaivaan. Kyseessä on bakteeri jota ihminen saa normaalisti vain äidinmaidosta; kanta ei uusiudu itsestään mikäli sen hävittää esim. antibiootti-kuurilla. Voin suositella; söin niitä puoli vuotta, ja sen jälkeen ei ole vatsa oireillut läheskään yhtä voimakkaasti.

        (En tiedä löytyykö kyseistä bakteeria apteekin tuotteista; itse ostin Biolatte Original-nimistä tuotetta luontaistuoteliikkeestä.)

        Ai niin, kuiduista puheenollen: ne todella aiheuttavat herkästi oireita, joten kannattaa aloittaa pienillä annoksilla. Ruisleivässä on ongelmana se, että lähes kaikki suomalaiset 'ruis'leivät sisältävät enemmän vehnää kuin ruista. Itse käytän Uotilan maalaisruislimppua, eikä se ole aiheuttanut mitään oireita, toisin kuin esim. Fazerin tuotteet.


      • norjaava
        äsrtyvä suoli kirjoitti:

        Pahimpina päivinä joudun ripuloimaan noin kymmenen kertaa päivässä. Ja stressi pahentaa vaivaa huomattavasti. Aina kun on jotain vähänkin normaali-rutiineista poikkeavaa, niin varmasti saa istua vessassa ja maha elää ihan omaa elämäänsä, vaikkei varsinaisesti edes jännittäisi/stressaisi.

        Olen saanut onneksi helpotusta Imodiumista/Imocurista, jota nappaan joka aamu 1-2mg ja tarvittaessa enemmänkin. Lääkärin mukaan tästä ei ole haittaa, kun suoleni on kuitenkin niin yliaktiivista sorttia ja kakkaa tulee Imodiumin ansiosta niinkin normaali määrä kuin 2 krt/päivässä. Apteekissa myytävät ulosteen koostumusta normalisoivat kuituvalmisteet(Ispaghula yms.), kun pahensivat ilmavaivat aivan sietämättömiksi.

        Ruokavalion muuttaminen/huomioiminen on myös auttanut vähän, muttei mitään suurempia helpotuksia tuonut. Mutta varmasti huomaa, kun on tullut jotain erityisen sopimatonta syötyä.
        Suoli on ihan mahdoton mm. omenan, sipulin ja ruisleivän jälkeen. Harmikseen on joutunut monta herkkua jättämään pois..

        B-leuk tarkoittaa varmastikin B-soluja (immuunijärjestelmän tietynlaisia valkosoluja l. leukosyyttejä, jotka osallistuvat tulehdusreaktioihin, kohonnut arvo viittaa toisin sanoen tulehdukseen). Mutta en ole lääkäri, joten jos sinulle on sanottu kaiken olevan kunnossa, niin tuosta ei sitten haittaa ilmeisesti ole.

        Ärtynyt suoli-syndroomaan ei tietääkseni kuulu "kylmä-kuuma-tuntemuksia". Itse kyllä palelen todella helposti ja tarkemmin ajateltuna kaikki tästä samaisesta vaivasta kärsivät tuttunikin ovat herkästi palelevia..

        Kyllä minuakin usein palelee, tosin varmaan johtuu osittain siitä, että olen laihtunut.
        Minulla on ollut myös ranteidan ja käsivarsien jomotusta, en tiedä voisiko liittyä tuohon ärtyneeseen, vai liekö jotain muuta.
        Onko muilla ollut vastaavaa?


      • ihmeessä
        äsrtyvä suoli kirjoitti:

        Pahimpina päivinä joudun ripuloimaan noin kymmenen kertaa päivässä. Ja stressi pahentaa vaivaa huomattavasti. Aina kun on jotain vähänkin normaali-rutiineista poikkeavaa, niin varmasti saa istua vessassa ja maha elää ihan omaa elämäänsä, vaikkei varsinaisesti edes jännittäisi/stressaisi.

        Olen saanut onneksi helpotusta Imodiumista/Imocurista, jota nappaan joka aamu 1-2mg ja tarvittaessa enemmänkin. Lääkärin mukaan tästä ei ole haittaa, kun suoleni on kuitenkin niin yliaktiivista sorttia ja kakkaa tulee Imodiumin ansiosta niinkin normaali määrä kuin 2 krt/päivässä. Apteekissa myytävät ulosteen koostumusta normalisoivat kuituvalmisteet(Ispaghula yms.), kun pahensivat ilmavaivat aivan sietämättömiksi.

        Ruokavalion muuttaminen/huomioiminen on myös auttanut vähän, muttei mitään suurempia helpotuksia tuonut. Mutta varmasti huomaa, kun on tullut jotain erityisen sopimatonta syötyä.
        Suoli on ihan mahdoton mm. omenan, sipulin ja ruisleivän jälkeen. Harmikseen on joutunut monta herkkua jättämään pois..

        B-leuk tarkoittaa varmastikin B-soluja (immuunijärjestelmän tietynlaisia valkosoluja l. leukosyyttejä, jotka osallistuvat tulehdusreaktioihin, kohonnut arvo viittaa toisin sanoen tulehdukseen). Mutta en ole lääkäri, joten jos sinulle on sanottu kaiken olevan kunnossa, niin tuosta ei sitten haittaa ilmeisesti ole.

        Ärtynyt suoli-syndroomaan ei tietääkseni kuulu "kylmä-kuuma-tuntemuksia". Itse kyllä palelen todella helposti ja tarkemmin ajateltuna kaikki tästä samaisesta vaivasta kärsivät tuttunikin ovat herkästi palelevia..

        maitohappobakteereja rathiopharm b pääsettä eroon suolistovaivoista kun saatte suoliston bakteerikannan tasapainoon.niin paranin itsekkin ja käytän bakuja nyt jatkuvasti ei ole vaivoja enään....kahvin lopetin koska paahdettu alkaa keittää suolistossa.. ottakaa vinkkiä tästä.tv.vesa.


      • ihmeessä kirjoitti:

        maitohappobakteereja rathiopharm b pääsettä eroon suolistovaivoista kun saatte suoliston bakteerikannan tasapainoon.niin paranin itsekkin ja käytän bakuja nyt jatkuvasti ei ole vaivoja enään....kahvin lopetin koska paahdettu alkaa keittää suolistossa.. ottakaa vinkkiä tästä.tv.vesa.

        maitohappobakteereista. Tosi paha ripuli. En oo juonu kahvia paljon sen jälkeen, kun vaivat alko.


      • ..........
        äsrtyvä suoli kirjoitti:

        Pahimpina päivinä joudun ripuloimaan noin kymmenen kertaa päivässä. Ja stressi pahentaa vaivaa huomattavasti. Aina kun on jotain vähänkin normaali-rutiineista poikkeavaa, niin varmasti saa istua vessassa ja maha elää ihan omaa elämäänsä, vaikkei varsinaisesti edes jännittäisi/stressaisi.

        Olen saanut onneksi helpotusta Imodiumista/Imocurista, jota nappaan joka aamu 1-2mg ja tarvittaessa enemmänkin. Lääkärin mukaan tästä ei ole haittaa, kun suoleni on kuitenkin niin yliaktiivista sorttia ja kakkaa tulee Imodiumin ansiosta niinkin normaali määrä kuin 2 krt/päivässä. Apteekissa myytävät ulosteen koostumusta normalisoivat kuituvalmisteet(Ispaghula yms.), kun pahensivat ilmavaivat aivan sietämättömiksi.

        Ruokavalion muuttaminen/huomioiminen on myös auttanut vähän, muttei mitään suurempia helpotuksia tuonut. Mutta varmasti huomaa, kun on tullut jotain erityisen sopimatonta syötyä.
        Suoli on ihan mahdoton mm. omenan, sipulin ja ruisleivän jälkeen. Harmikseen on joutunut monta herkkua jättämään pois..

        B-leuk tarkoittaa varmastikin B-soluja (immuunijärjestelmän tietynlaisia valkosoluja l. leukosyyttejä, jotka osallistuvat tulehdusreaktioihin, kohonnut arvo viittaa toisin sanoen tulehdukseen). Mutta en ole lääkäri, joten jos sinulle on sanottu kaiken olevan kunnossa, niin tuosta ei sitten haittaa ilmeisesti ole.

        Ärtynyt suoli-syndroomaan ei tietääkseni kuulu "kylmä-kuuma-tuntemuksia". Itse kyllä palelen todella helposti ja tarkemmin ajateltuna kaikki tästä samaisesta vaivasta kärsivät tuttunikin ovat herkästi palelevia..

        B-leuk tarkoittaa koko veren(ei plasma tai seerumi...) kokonais leukosyytti(=valkosolu) arvoa!!!!


      • näitä..
        norjaava kirjoitti:

        Tarkennan nyt sen verran, että en voi esim. juoda maitoa tai piimää, eivätkä maustetut jugurtit sovi. Bulgarian jugurtti ei ole aiheuttanut mitään oireita, senhän kuitenkin sanotaan sisältävän (jotain) maitohappobakteereja. Samoin juustot sopivat. Kermajutuista käytän laktoosittomia tuotteita.
        Minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, mutta vatsani/suoleni ei siedä e.m. tuotteita.

        Kuitujen kanssa on vähän niin ja näin. Tuntuvat muodostavan myös kaasua. Viljatuotteista ruis on pahin, eikä kuitenkaan keliakiaa.

        Kalaa olen aina syönyt paljon, viime päiviin asti.
        Nyt on (suvussa runsaasti tätä) alkanut kala aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä kurkussa, ja joskus jopa ahdistavaa tunnetta. Lähinnä järvikalat, joten on varovasti syötävä niitäkin.

        Monenmoista allergiaa minulla myös on, ihosairautta, refluksi, astma jne.

        Vuosi sitten jouduin syömään hyvin pitkän tetrasykliinikuurin, jonka jälkeen suolisto-ongelmat ovat pahentuneet.

        Yksipuolinen ruokavalio voi aiheuttaa allergiareaktioita. Olen tämän todennut itselläni. Eli jos syöt paljon samoja kalalajikkeita niin sekin on voinut pitkällä aikavälillä vaikuttaa tuolla lailla.

        Viljatuotteita voit vaihtaa gluteenittomiin tuotteisiin (usein kalliimpia) tai kokeilla esim. kauratuotteita tai tuotteita joissa on vähän vehnää ym. että miten sopivat. Varsinkin gluteenittomat tuotteet sopivat usein paremmin.


    • bulgarisus ja Bifidopacteri...

      ovat ne bakteerit, joiden puutteesta Suomessa dignosoidaan refluksi, ärtynyt suoli, jne joiden aiheuttajaa ei Suomen lääketiede tiedä. Eli em.t ovat yleisnimityksiä vatsavaivoille joiden aiheuttajaa ei lääketiede tiedä VIELÄ!

      Runsas kaasun muodostus johtuu siitä, että laktoosi ei pilkkoudu/imeydy noiden bakteereiden puutteen takia, vaan laktoosi jatkaa paksusuoleen, jossa aiheuttaa voimikasta kaasun muodostusta.

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kolme_vaikutukseltaan_tarkeinta_bakteeria.html

      • Wilson

        Et osaa edes kirjoittaa bakteerien nimiä oikein sivuillasi, ja ne ovat täynnä muitakin asiavirheitä. Sanoisin suoraan että täyttä humpuukia. Todennäköisesti yrität kaupitella jotain omaa tuotettasi, tms; ikävää jos noita juttujasi uskoo joku.

        Esimerkiksi Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus ei voi millään tavalla liitttyä kyseisiin vaivoihin, sillä se ei ole ihmisen luontainen bakteeri. Tutkimuksissa vain häviävän pienellä osalla tutkituista on kyseistä bakteeria elimistössään; esim. Japanissa sitä ei ole löydetty keneltäkään, ja silti siellä listaamasi vaivat ovat paljon harvinaisempia kuin täällä. Syytä täytyy etsiä muualta.

        Lactobacillus acidophiluksen puutettaa puolestaan ei ole kyetty osoittamaan. Kyseistä bakteeria saa niin monesta lähteestä että Suomessa ei ole mitään vaaraa että siitä olisi puutetta, ellei sitten ruokavalio ole todella yksipuolinen.


      • Wilson
        Wilson kirjoitti:

        Et osaa edes kirjoittaa bakteerien nimiä oikein sivuillasi, ja ne ovat täynnä muitakin asiavirheitä. Sanoisin suoraan että täyttä humpuukia. Todennäköisesti yrität kaupitella jotain omaa tuotettasi, tms; ikävää jos noita juttujasi uskoo joku.

        Esimerkiksi Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus ei voi millään tavalla liitttyä kyseisiin vaivoihin, sillä se ei ole ihmisen luontainen bakteeri. Tutkimuksissa vain häviävän pienellä osalla tutkituista on kyseistä bakteeria elimistössään; esim. Japanissa sitä ei ole löydetty keneltäkään, ja silti siellä listaamasi vaivat ovat paljon harvinaisempia kuin täällä. Syytä täytyy etsiä muualta.

        Lactobacillus acidophiluksen puutettaa puolestaan ei ole kyetty osoittamaan. Kyseistä bakteeria saa niin monesta lähteestä että Suomessa ei ole mitään vaaraa että siitä olisi puutetta, ellei sitten ruokavalio ole todella yksipuolinen.

        Kolmas listaamasi, Bifidobacterium, sentään osui lähes oikeaan. Bifidobacterium on tosin pelkkä suku, eikä sivulla mainita että tarkalleen mitä lajia siinä suositellaan.

        Jotkut niistä ovat ihmiselle vaarallisia, joten ei ole järkevää kehottaa ihmisiä syömään jotain satunnaista lajiketta. Esim. bifidobacterium inopinatum aiheuttaa voimakasta hammaskariesta, ja Bifidobacterium dentium tulehduksia.

        Varmuudella ärtyneeseen paksusuoleen auttaa aiemmin mainitsemani Bifidobacterium infantis. Myös lajikkeista B. animalis (toiselta nimeltään B. lactis) ja B. bifidum voi olla apua, mutta niistä ei ole riittävää tutkimustietoa.


      • noita aineita saa
        Wilson kirjoitti:

        Kolmas listaamasi, Bifidobacterium, sentään osui lähes oikeaan. Bifidobacterium on tosin pelkkä suku, eikä sivulla mainita että tarkalleen mitä lajia siinä suositellaan.

        Jotkut niistä ovat ihmiselle vaarallisia, joten ei ole järkevää kehottaa ihmisiä syömään jotain satunnaista lajiketta. Esim. bifidobacterium inopinatum aiheuttaa voimakasta hammaskariesta, ja Bifidobacterium dentium tulehduksia.

        Varmuudella ärtyneeseen paksusuoleen auttaa aiemmin mainitsemani Bifidobacterium infantis. Myös lajikkeista B. animalis (toiselta nimeltään B. lactis) ja B. bifidum voi olla apua, mutta niistä ei ole riittävää tutkimustietoa.

        Mistä aineista noita lajikkeita saa ja miltä alalta olet valmistunut Wilson?


      • apua etsivä

        Mulla kans epäiltiin/epäillään ärtynyttä, mutta tutkimukset vielä kesken. Tänään taas lääkäriin..
        Mulla vessakertoja 4-8 suunnilleen, vaihtelee koostumus normaalista "liejuun". Imodiumeja käytän lähes päivittäin. Ruokavaliota jo muokattu. Laktoosi-vaivat on ollu jo vuosia. Keliakiaa ei.

        Kolonoskopia oli ok, ylävatsan ultra oli ok.

        Ootteko miettinyt sappihappojen imeytymishäiriötä?

        Oon lukenut asiasta paljon, ja mulla täsmää ainakin niin paljon oireet ja vaivat ihmisten kanssa, että uskon kärsiväni siis sappihapporipulista toisinaan. Vielä kun lääkärini sen uskoisi/teilaisi perustein.
        Tutkimuksista löytyy tieto googlettamalla "Sehcat".

        En usko kans ärtyneeseen, se on vaan mielestäni nimike, kun ei viitsitä tai haluta tutkia. Tai tieto loppuu.

        Ummetusta mulla ei tule edes imodiumeilla, ja kipuja vatsassa päivittäin.

        Voimia teille kanssakärsiät ;)


      • Maitohappobakteerit erityisesti pitkäaikaiskäytössä saattavat aiheuttaa vaikea-asteista nivelreumaa. Siitä on tutkittua tietoa ja minulla omakohtaista kokemusta.
        6 kuukauden maitohappobakteerien käyttö vatsaa rauhoittamaan, sai aikaan senkan nousua. Reumapahkuroita kasvoi käsiin, ranteisiin, jalkoihin ja polviin! Eikä mitään kolmen maitohappobakteerin yhteiskäyttöä kuten tuossa yllämainitussa linkissä.
        Jotenkin on kohtuutonta, että tuollaista saa mainostaa täällä sivustoilla ja ilmaiseksi.
        http://domino.utu.fi/tiedotus/tiedotukset.nsf/0/deec6e7 e2ace282ec2256a77003d8b86?OpenDocument
        Tutkittua tietoa Turun Yliopistosta:
        Väitös, LL Egle Šimelyte:
        IHMISEN SUOLISTON BAKTEERIEN SOLUSEINÄN MERKITYS NIVELREUMASSA
        Julkaisuvapaa 29.06.2001 klo 12:00

        Perjantaina 29. kesäkuuta 2001 kello 12 esitetään Turun yliopistossa Mikron luentosalissa (Kiinamyllynkatu 13) julkisesti tarkastettavaksi lääket. lis. Egle Šimelyten väitöskirja ”What factors determine arthritogenicity of bacterial cell wall? Experimental study with Eubacterium and Lactobacillus species” (Ihmisen suoliston Eubacterium ja Lactobacillus -bakteerien soluseinän merkitys nivelreumassa). Virallisena vastaväittäjänä toimii prof. Paul-Peter Tak (Academic Medical Center, Amsterdam, The Netherlands) ja kustoksena prof. Matti Viljanen.

        LL Egle Šimelyte on syntynyt 1970 Vilnassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi 1988 S.Neris lukiosta Vilnassa. Hän on suorittanut lääketieteen lisensiaatin tutkinnon 1994 Vilnan yliopistossa. Hän toimii tutkijana Turun yliopistossa. Väitös kuuluu lääketieteellisen mikrobiologian alaan.

        Väittelijän yhteystiedot toimittajia varten: puhelinnumero työhön (02) 333 7405 ja kotiin 041 531 8588.

        Ohessa seloste väitösaiheesta.

        Väitöskirjan myynti: Turun yliopiston kirjakauppa, [email protected], p. (02) 333 6661.

        IHMISEN SUOLISTON BAKTEERIEN SOLUSEINÄN MERKITYS NIVELREUMASSA

        LL Egle Šimelyten väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin Eubacterium ja Lactobacillus -bakteerien soluseinän merkitystä nivelreuman synnyssä.

        Nivelreuma on koko elimistön tulehdustauti, jolle on tyypillistä krooninen nivelien tulehdus (artriitti). Taudin esiintyvyys koko maapallon väestössä on noin prosentin luokkaa, mutta Suomessa ja Baltian maissa tautia esiintyy kuitenkin noin kaksi prosenttia. Nivelreumaan sairastuu esimerkiksi Suomessa noin 34 henkilöä 100 000:sta per vuosi.

        Nivelreuman aiheuttajaa ei tunneta, mutta useita yleisesti esiintyviä bakteereja on ehdotettu reuman aiheuttajiksi. Bakteerien soluseinän aiheuttama kokeellinen artriitti koe-eläimissä on yhteisten piirteidensä vuoksi verrattavissa ihmisen tautiin, joten se on yksi parhaista kokeellisista tautimalleista.

        Ihmisen suoliston bakteeristo

        Ihmisen suolisto sisältää runsaasti bakteereja, yli 400 eri lajia. Niistä Eubacterium ja Lactobacillus -lajit kuuluvat suurimpaan ryhmään. Kaikilla bakteereilla on soluseinässä peptidoglykaani-niminen rakenne. Osalla ihmisen suoliston bakteereista on soluseinä, jolla on kyky aiheuttaa kokeellista kroonista artriittia, tulehdusta, koe-eläimissä. Egle Šimelyte selvitti väitöstutkimuksessaan, miten ohut- ja paksusuolessa olevien Eubacterium ja Lactobacillus -bakteerien peptidoglykaani vaikuttaa nivelreuman syntyyn ja tautimekanismiin.

        Bakteerien kyky aiheuttaa niveltulehdusta

        Tutkimuksessa todettiin, että eräiden Eubacterium ja Lactobacillus -bakteerien soluseinä aiheuttaa kokeellista niveltulehdusta rotissa. Se on ihmisen nivelreumaan verrattavissa oleva kokeellinen tauti.

        Bakteerien soluseinän kokeellista nivelreumaa aiheuttavaa rakennetta ei tunneta. Jokaisen tutkimuksessa käytetyn soluseinän peptidoglykaanin rakenne luokiteltiin ja tiettyjen muunnelmien todettiin olevan erityisen artritogeenisia, tulehdusta edistäviä.

        Bakteerien soluseinän jakautuminen rotan kudoksissa

        Tutkin soluseinän jakautumista ja säilymistä rotan kudoksissa hyvin herkkää kaasukromatografi-massapektrometri -menetelmää käyttäen. Sen avulla voidaan identifioida bakteerien seinän sisältämä muramiinihappo. Rottien puolustusmekanismit reagoivat eri tavoin artritogeenista ja ei-artritogeenista bakteerin soluseinää kohtaan. Lisäksi bakteerien soluseinää hajottavan entsyymin, lysotsyymin, ei todettu vaikuttavan artritogeenisuuteen.

        Nivelreuman immunopatologiaa voidaan selvittää rottien artriitin, kroonisen nivelten tulehduksen, avulla. Lisäksi voidaan analysoida ihmisen taudin mekanismeja. Tämän tutkimustyön tulokset antavat tietoa nivelreumasta ja muista järjestelmällisistä reumataudeista. Nykyisin nivelreuman aiheuttajaa ei tunneta, jonka vuoksi taudille ei ole kyetty kehittämään parantavaa hoitoa, ja kaikki hoitomenetelmät ovat siten enemmän tai vähemmän epätäydellisiä. Tulevaisuudessa Egle Šimelyten väitöstutkimuksen tulokset voivat auttaa kehittämään uusia lääkkeitä nivelreumaan.


    • ....

      Vaihtelee. Välillä useinkin ja välillä ei ole ollenkaan..

      Ruokavaliomuutoksilla olen saanut pahimmat ongelmat pois ja tuonkin ongelman vähenemään...

      Stressi pahentaa vaivaa ilmiselvästi, mutta ei aiheuta sitä. Ongelma on siis ollut jo paha aikaisemmin ja stressi korkeintaan lisää sekavuutta.

    • partaterienpaskoja

      Jaa mikähän se itellä sitte vaivaa kun juo tai syö heti paska lentää ja saatanan kivuliasta ihan ku paskois jotain akkuhappoa tai lasinsirpaleita äiti tulee väkisinki mielee iha saatanallinen kipu.Yrittäny juua kamomilla teetä joka kuulemani mukaan auttaa vatsahaavaan ja juuva mustikkakeittoo.Maitohappopakteereita kurttia ja ties mikä nyt yleensä on hyvää vatsalle itellä kyl toiminu et juo maitoo nii vatsa rauhottuu mut kuukauden vikat viikot työttömäl ei ole edes varaa ostaa mitään terveys tuotteita pitää vaan kärvistellä.Kaikki somacit närästyspaskat käyny läpi eikä mikään auta lisäks haisee aivan saatana pahalle pierasee nii koko kerrostalo pitää evakoida.Ikääki vast 28v jannu on tosin tullu juotuu kaljaa säännöllisesti sellaset 10-12vuotta runsaastikki ja käytetty debis pillereitä ja otettu yliannostuksia niillä ja väärinkäyttöä humaltarkoituksessa.Kai se pitää kohta mennä lääkärii kuukauden jo kärsiny vaikka ne lääkärit ei tee millekkään asialle mitään siks käy kaikki palstat läpi jos löytyis joku hyvä luontaistuote,haimaa veikkaan ite et paskana.

    • Vatsas

      Ärtynyt paksusuoli voi tosiaan oireilla ripulina, ummetuksena tai jonkinlaisena sekamuotona. Itselläni tuntuu että on vaan melkeinpä ummetusta koko ajan, sillä en hirveästi muista että ripulia olisi ollut pitkään aikaan.

      Oireiden kuitenkin ilmaantuessa kannattaa käydä ainakin nuo peruskokeet lävitse ihan mielenrauhan vuoksi. Sitten kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen että mitä syö ja myös tajuta että kyllähän se stressi myös tekee todella paljon oireita pahemmaksi. Itselläni esimerkiksi tämä ummetuspainotteinen ärtynyt paksusuoli eli IBS oireili siten että ennen lääkärille pääsyä ja kokeita olin aivan hermoraunio ja pelkäsin jo vaikka ties mitä, mikä vaikutti vessassakäyntien tiheyteen ynnä muuhun.

      Toki kipuja on edelleen, mutta se hermoilu pahentaa asiaa. Jos epäilee jonkun sisäelimen reistailevan, niin yleensä kyllä verikokeissa jotakin selviää siihen liittyen aivan varmasti ennen pitkää. Etenkin jos haimassa on häikkää, niin kyllä pitäisi näkyä veriarvoissa moinen.

      Mitä tulee alkoholiin, niin kieltämättä sen runsasta käyttöä kannattaa välttää vaikkei nyt ehkä täysin kieltäytykään omien mieltymystensä mukaisesti. Itse olen vetänyt aikamoisen elintaparemontin näiden oireiden ilmaannuttua ja kyllä kai se olisi ihan terveellistä ehdottaa muillekin.

      Mikähän siinä muuten on että nyt meitä noin 28-vuotiaita miehiä seikkailee täällä jo aika runsaasti vatsavaivoinemme pitkin keskustelupalstoja viime aikoina?

    • elämäpilallax(

      Nii itel samal juttu, oon vasta nuori kans. Päihteitä tuli joskus tosiaan käytettyä enemmän kun jotkut koko elämänsä aikana :/ Nykysin maha kramppailee ja tuskanhiki päällä joka päivä. Ja siis suht selvänä tullu oltua kuitenki jo pari vuotta.

    • rgqgetg

      Viitisen kertaa päivässä ja ei ole ripulia kuin ihan viimeiset käynnit eikä tätä ole joka päivä. Mulla on lääkkeenä Gasterix ja tarvittaessa Litalgin kipuihin. Sappi on poistettu ja diabetes juuri todettu.

    • Lessu54

      Voisko olla, että nuo kovat aineet, joissa on ollut mitä tahansa, ovat kemiallisesti tuhonneet vatsan toimintaa?

    • Kipuisa

      Ripuloin pahimmillaan 23 krt/vrk. Siitä on jo 15v. Nyt ripulointi on palannut kipujen kanssa. Käyn 3-6 krt veskissä/vrk. Ripuli on kuin puhaltaisi oksennusta, jossa on "sattumia". Ällöttää kuvata tätä, mutta kärsimys on päivittäinen. Menen tällä viikolla taas lääkäriin. Elämän varrella on tehty tähystyksiä, muttei koskaan määrätty mitään lääkkeitä vaivaan. Suoli on näyttänyt normaalilta, viimeksi 2011.
      En voi aamuisin sopia mitään menoa, koska joudun odottamaan vatsaani ja sen tuotoksia. Puolelle päivin saa odotella.
      Minulla on kuulemma zik-zak -suoli, mutta luulen sen olevan aika monella, mutta ilman vaivoja. On sanottu, että ongelma on toiminnallinen vaiva, mutta mitään apua/neuvoa en ole saanut. Verikokeita ei ole otettu koskaan eikä ulostusnäytteitä.
      Tässä istun ja alamahaan koskee taas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7877
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      174
      1705
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      968
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      186
      906
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      181
      888
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      793
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe