Kahvin käytöstä

Paniikkihäiriö

Täällä joku ihminen väittää että kahvi on myrkkyä.

Haluan oikaista hänen käsityksiään.

Ensinnäkin mulla oli paniikkihäiriöitä, joita ei suostuttu ensiksi poistamaan lääkkeillä, vaan kerrottiin elämäntapaohjeet ja kehoitettiin lopettamaan kahvin käyttö. Lääkärin mukaan kahvi aiheutti minulla vaivoja.

No lopetin kahvin käytön, ja olin kahvia ilman vuoden päivät, koko ajan ahdistus ja paniikkihäiriö vaan paheni. Menin psykiatrille, joka kertoi minulle että päinvastoin kahvi vaikuttaa positiivisesti mielialaan, kun negatiivisesti. Hän antoi luvan minulle juoda kahvia, antoi myös lääkityksen. Cipralexilla poistui paniikkihäiriöt ja kahvin käytöllä pääsin eroon myös vatsavaivoista, eli suolistoni alkoi taas toimimaan normaalilla tavalla.

Se, joka väittää että kahvi on myrkkyä, kehoittaisin miettimään vähän mitä hysteriaa täällä ylläpitää. Jos kahvi olisi myrkkyä, se olisi vedetty pois markkinoilta tai ainakin varoitettu sen vaaroista kuten tehdään tupakan kohdalla.

En juo kahvia mitenkään paljon, 3 kupillista päivässä, enkä kehoita kenenkään juomaan kahvia masennukseen ja paniikkihäiriöihin, mutta totean vain että kahvi ei todellakaan ole myrkkyä, kuten täällä yksi ihminen koko ajan jankuttaa.

20

3283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttei vaaratontakaan

      Ei kahvi täysin vaaratonta ole, mutta ei kyllä myrkyksi laskettavaakaan. Eikä missään nimessä yhtä vaarallista ja haitallista kuin tupakointi.

      Tässä eräitä kofeiinin haittavaikutuksia:

      "Kofeiini voi aiheuttaa pahoinvointia, vapinaa, virtsanerityksen lisääntymistä, takykardiaa ja sydämen lisälyöntejä. Kofeiini voi aiheuttaa nukahtamishäiriöitä, jos sitä nautitaan ennen nukkumaanmenoa. Kofeiini saattaa lisätä vapaiden rasvahappojen ja kolesterolin määrää veressä. Suuret annokset kofeiinia voivat aiheuttaa levottomuutta ja päänsärkyä sekä lisätä mahdollista kouristustaipumusta."

      Lähteenä lääkelaitoksen kofeiinitablettien tuoteseloste: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/89935.shtml

      Todennäköisesti joku tulee selittämään, ettei kahvi ja kofeiinitabletit ole sama asia. Eihän ne ole joo, tabletteja ottaessa tiedät paljonko saat kofeiinia, kahvia juodessa voit vain arvioida määrän. On aivan eri asia juoda pieni kahvikupillinen tai iso mukillinen kahvia.

      Uusimpien tutkimusten mukaan raskaana olevien naisien ei pitäisi nauttia kofeiinia yli 200mg/pvä, sillä suurempi määrä lisää keskenmenojen määrää. Tämä tarkoittaa siis kahta kofeiinitablettia tai kahta kuppia kahvia(riippuu kupin koosta!). Oletko sitä mieltä että keskenmenoja lisäävä aine on turvallista?

      Ja tässä vielä kopioituna, mitä terveysportti sanoo kofeiinista ja mielenterveydestä. Huomatkaa myös lainauksen viimeinen lause, maailma ei ole mustavalkoinen:

      "Jatkuva, vähäinenkin kahvinjuonti ja kofeiinin saanti voi aiheuttaa nykytiedon mukaan osalle käyttäjistä fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden, joka ilmenee ajoittain vieroitusoireina, esimerkiksi päänsärkynä. Jo kohtuullinen kofeiinin saanti saattaa herkillä ihmisillä pahentaa koettua ahdistuneisuutta, saada aikaan paniikkihäiriökohtauksia, lisätä masentuneisuutta ja vaikeuttaa syömishäiriöiden hoitoa. Hyvin runsas käyttö puolestaan voi yksittäistapauksina aiheuttaa paranoidisia harhaluuloja, maniaa, deliriumin kaltaisen tilan ja jopa pahentaa skitsofreenista prosessia. Kofeiinin psyykkiset haittavaikutukset ovat luultua yleisempiä, mutta kuitenkin melko harvinaisia väestötasolla. Lisäksi kofeiinin kohtuullinen käyttö (1–4 kupillista/vrk) näyttäisi olevan mielenterveyden kannalta turvallista kaikille niille, joille kofeiini tuntuu sopivan fysiologisesti."Duodecim 1997;113(3):191

      Joten yhteenvetona, kahvi ei sovi kaikille, eikä se missään nimessä ole vaaratonta. Osalla ihmisistä se aiheuttaa koviakin oireita. Osa ihmisitä voi juoda jopa 30 kuppia kahvia päivässä, ilman oireita. Itse todennäköisesti heittäisin henkeni jos joisin noin paljon, sillä olen herkkä kofeiinille. JOS oireesi olisivat loppuneet kahvin lopettamisen jälkeen, olisit todennäköisesti onnellinen siitä ettet tarvitsisi lääkitystä. Jollakin se voi olla näin. Siksi kannattaa kokeilla tuota kahvilakkoa.

    • kaikkia oireita

      joita kroonistunut kofeiiniriippuvuus aiheuttaa osalla potilaita, joiden maksa ei kykene suodattamaan kofeiinia ja sen hajoamistuoetteita.

      En ole väittänyt että *jokainen* ¨paniikkihäiriö aiheutuu kahvista, vaan että kofeiinimyrkytyksen aiheuttamia fyysisiä oiteita ei ole tutkittu ja kun niitä ei ole tutkittu, niitä ei lääkärin kannalta ole olemassa ja siksi ne diagnosoidan väärin payykkistenoireiden aiheuttamiksi psykofyysisiksi oireiksi.

      Sama koskee psykoositapauksia, hiedän elimistönsä kofeiinin ja sen aineevaihdunta-aineiden määrää ei tutkita laboratoriokokeilla, vaan heidät diagnosoidaan automaattisesti jollakin skitsofreniaan liittyvällä diagnoosilla.

      • Muista tämä

        että kahvia on myrkkyä, ja olet syyllistynyt valehteluun.


      • kahvia myrkyksi
        Muista tämä kirjoitti:

        että kahvia on myrkkyä, ja olet syyllistynyt valehteluun.

        mutta kahvin sisältämä kofeiini on tappavaa myrkkyä, tappavana annoksena pidetää 10 grammaa mutta tiedetään myös 6,5 gramman annoksen aiheuttaneen kuolemantapauksen.

        Kofeiini on minun kokemukseni mukaan vaarallisempaa ainetta kuin heroiini tai kokaiini, sen aiheuttamaa kroonista myrkytystä ei huomaa potilas itse,eikä lääkäri koska se kehittyy hitaasti ja salakavalasti.

        Sen aiheuttamat vauriot ovat samaa luokkaa tai pahempia kuin heroiinin ja kokaiinin, minulta se vei laskukyvyn, yksinkertaisimmankin yhteen- tai vähennyslaskun suorittamiseen menee minuuttikaupalla aikaa. Se siis aiheuttaa dementiaa.


      • just joo
        kahvia myrkyksi kirjoitti:

        mutta kahvin sisältämä kofeiini on tappavaa myrkkyä, tappavana annoksena pidetää 10 grammaa mutta tiedetään myös 6,5 gramman annoksen aiheuttaneen kuolemantapauksen.

        Kofeiini on minun kokemukseni mukaan vaarallisempaa ainetta kuin heroiini tai kokaiini, sen aiheuttamaa kroonista myrkytystä ei huomaa potilas itse,eikä lääkäri koska se kehittyy hitaasti ja salakavalasti.

        Sen aiheuttamat vauriot ovat samaa luokkaa tai pahempia kuin heroiinin ja kokaiinin, minulta se vei laskukyvyn, yksinkertaisimmankin yhteen- tai vähennyslaskun suorittamiseen menee minuuttikaupalla aikaa. Se siis aiheuttaa dementiaa.

        luuletko olevasi joku lääkäri vai?


      • olevani lääkäri
        just joo kirjoitti:

        luuletko olevasi joku lääkäri vai?

        mutta osaanlukea ja etsiä lääketieteellistä tietoa ja lääketiede ilmoittaa kofeiinin tappavaksi annokseksi keskimäärin 10 grammaa. Kahvia juomalla et saa itseäsi hengiltä, elimistö tunnistaa sen myrkyksi ja panee sinut oksentamaan.

        "The adult mean lethal dose is approximately 10 gm"

        http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/C0165.htm


      • Kahvi-matti
        kahvia myrkyksi kirjoitti:

        mutta kahvin sisältämä kofeiini on tappavaa myrkkyä, tappavana annoksena pidetää 10 grammaa mutta tiedetään myös 6,5 gramman annoksen aiheuttaneen kuolemantapauksen.

        Kofeiini on minun kokemukseni mukaan vaarallisempaa ainetta kuin heroiini tai kokaiini, sen aiheuttamaa kroonista myrkytystä ei huomaa potilas itse,eikä lääkäri koska se kehittyy hitaasti ja salakavalasti.

        Sen aiheuttamat vauriot ovat samaa luokkaa tai pahempia kuin heroiinin ja kokaiinin, minulta se vei laskukyvyn, yksinkertaisimmankin yhteen- tai vähennyslaskun suorittamiseen menee minuuttikaupalla aikaa. Se siis aiheuttaa dementiaa.

        Mielenkiintoinen keskustelu. En ota kantaa puolesta enkä vastaan. Totean vain, että lääkefirmat satsaavat todella paljon sivuvaikutusten selvittämiseen ja ennenkaikkea selostamiseen. Jos kaikki haittavaikutukset ajatellaan kohdistuvan jokaiseen käyttäjään, ei yhtäkään lääkeainetta voitaisi mihinkään sairauteen määrätä.

        Korvaukset haitoista ovat ilmeisesti sitä luokkaa, (jos yksikin esim. 100 000:sta kykenee osoittamaan syy-yhteyden tuotteeseen) että lääkefirmat mieluusti kertovat esitteissään kaiken mahdollisen haitan. Näin välttääkseen korvausvaatimukset.

        Toki se on vain hyvä asia. Parempi liian suuri tietomäärä kuin liian vähäinen.

        Ihmettelen, mihin ovat jääneet kahvin hyvät vaikutuksen, joita ainakin mediassa on informoitu ihan vasta viimeaikoina: - ehkäisee diabeetesta ja on luultua vaarattomampaa rasva-aineenvaihdunnalle, jos nauttii suodatinkahvia!

        Ota näistä nyt sitten selvää. Olkoon kohtuus kaikessa - myös kahvin juonnissa ohjenuoranamme.
        Jos joku huomaa yhteyden oireidensa ja kahvinjuonnin välillä - lopettakoon tai rajoittakoon käyttöä.

        Kalkkitabl. ja D-vitam. käyttö on ainakin omasta näkövinkkelistä varteenotettava seikka sivuvaikutusten hoidossa, mikäli juo paljon kahvia ja on taipumusta osteoporoosiin.


      • Costa Rica
        Kahvi-matti kirjoitti:

        Mielenkiintoinen keskustelu. En ota kantaa puolesta enkä vastaan. Totean vain, että lääkefirmat satsaavat todella paljon sivuvaikutusten selvittämiseen ja ennenkaikkea selostamiseen. Jos kaikki haittavaikutukset ajatellaan kohdistuvan jokaiseen käyttäjään, ei yhtäkään lääkeainetta voitaisi mihinkään sairauteen määrätä.

        Korvaukset haitoista ovat ilmeisesti sitä luokkaa, (jos yksikin esim. 100 000:sta kykenee osoittamaan syy-yhteyden tuotteeseen) että lääkefirmat mieluusti kertovat esitteissään kaiken mahdollisen haitan. Näin välttääkseen korvausvaatimukset.

        Toki se on vain hyvä asia. Parempi liian suuri tietomäärä kuin liian vähäinen.

        Ihmettelen, mihin ovat jääneet kahvin hyvät vaikutuksen, joita ainakin mediassa on informoitu ihan vasta viimeaikoina: - ehkäisee diabeetesta ja on luultua vaarattomampaa rasva-aineenvaihdunnalle, jos nauttii suodatinkahvia!

        Ota näistä nyt sitten selvää. Olkoon kohtuus kaikessa - myös kahvin juonnissa ohjenuoranamme.
        Jos joku huomaa yhteyden oireidensa ja kahvinjuonnin välillä - lopettakoon tai rajoittakoon käyttöä.

        Kalkkitabl. ja D-vitam. käyttö on ainakin omasta näkövinkkelistä varteenotettava seikka sivuvaikutusten hoidossa, mikäli juo paljon kahvia ja on taipumusta osteoporoosiin.

        vuotta ollut tiedossa kahvin myönteiset vaikutukset.

        Joku täällä jo mainitsikin että kahvi auttaa suolisto-ongelmissa, ja minulla kahvi vaikuttaa mielialaan positiivisesti. Teen juonnilla on mm. se vaikutus että se saattaa käynnistää ummetuksen.

        Voihan se kahvi jollakin vaikuttaa negatiivisestikin, sitä kiellä en, mutta että kaikilla, niin siihen en kyllä usko.


      • vaikuttaa positiivisesti
        Costa Rica kirjoitti:

        vuotta ollut tiedossa kahvin myönteiset vaikutukset.

        Joku täällä jo mainitsikin että kahvi auttaa suolisto-ongelmissa, ja minulla kahvi vaikuttaa mielialaan positiivisesti. Teen juonnilla on mm. se vaikutus että se saattaa käynnistää ummetuksen.

        Voihan se kahvi jollakin vaikuttaa negatiivisestikin, sitä kiellä en, mutta että kaikilla, niin siihen en kyllä usko.

        kun uusi annos poistaa vieroitusoireita, sillä tavalla huumeriippuvuus syntyy.


      • Siis hetkinen...
        vaikuttaa positiivisesti kirjoitti:

        kun uusi annos poistaa vieroitusoireita, sillä tavalla huumeriippuvuus syntyy.

        myös huumeita kun tiedät asiat noin hyvin?


      • mitään päihteitä
        Siis hetkinen... kirjoitti:

        myös huumeita kun tiedät asiat noin hyvin?

        huumeita tai lääkkeitä mutta ei niitä tarvitsekaan käyttää tämän asian tajuamiseen.


      • Sitruunax
        Costa Rica kirjoitti:

        vuotta ollut tiedossa kahvin myönteiset vaikutukset.

        Joku täällä jo mainitsikin että kahvi auttaa suolisto-ongelmissa, ja minulla kahvi vaikuttaa mielialaan positiivisesti. Teen juonnilla on mm. se vaikutus että se saattaa käynnistää ummetuksen.

        Voihan se kahvi jollakin vaikuttaa negatiivisestikin, sitä kiellä en, mutta että kaikilla, niin siihen en kyllä usko.

        Ei kahvia ja huumeta voi verrata keskenään! Itse olin juomatta kahvia, kun sain lääkkeistä vatsakatarrin enkä siis saanut syödä/ juoda mitään mikä saattaa saada vatsan kipeäksi. Lähinnä siis kaurapuuro linjalla, mutta siis kahvin "vieroitus oireet" kestivät 2 päivää esiintyen päänsärkynä. Olen kuitenkin juonut kahvia n. 20 vuotta. Seurasin sivusta kun exäni rimpuili eroon amfetamiinista ja muutamasta lääkkeestä, eikä siinä todellakaan 2 päivää riittänyt mihinkään, vaan n. 3kk laitoksella ja taistelu jatkuu yhä vuodenkin jälkeen.

        Mitä raskauteen tulee, raskaana ei saa juoda vihreää teetä yhtään ja se on varmasti kuitenkin terveellistä ihmiselle, joka ei ole raskaana. Myöskään tiettyjä vitamiineja ei saa saada liikaa, ettei vain tule keskenmeno. Eikä vatsalihaksia saa tehdä, vaikka nekin ihan hyvää tekevät noin muuten.

        Itse olen herkistynyt kissan hilseelle, mutten siltikään paasaa nettisivuilla, kuinka kissan hilse tappaa. Minkä se minulle tekee.


    • Samaa mieltä

      Kahvi on elimistölle terveellistä, jos en saa kahvia joka päivä, kärsin ummetuksesta.

      • fkfghhhh

        kahvista riippuvainen


    • Muistille!!!!!!

      Ja muutenkin on hyvää, ja virkistää mieltä ja kehoa. Parantaa aineenvaihduntaakin. Kahvi on terveellinen juoma.

    • lonely heart

      Kahvi on voimakas stimulantti ja jotkut ihmiset eivät vaan kestä sen voimakasta kofeiinia.
      Olen useasti yrittänyt lopettaa, mutta en pääse siitä eroon.
      Itse olen parantunut paniikkihäiriöstä homeopatialla, koska en
      halunnut mielialalääkitystä, mutta tiedän kyllä miten karsea
      tauti paniikkihäiriö on. Jos löydät jossain klassisen homeopaatin,
      esim. Marita Isomäki Helsingissä, niin kantsii mennä hänelle.
      Tsemppiä sulle. T. Ilona

      • Alprox71

        Eikai kyseessä ole tämä meidän ikioma hihhulimme skitsofreenikko ex-kofeinisti?


      • ex-kofeinisti
        Alprox71 kirjoitti:

        Eikai kyseessä ole tämä meidän ikioma hihhulimme skitsofreenikko ex-kofeinisti?

        Ei ole ex-kofeinisti. En ole homeopaatti, tai minkään muunkaan sortin parantaja.


    • hahahahahhahahahah

      kahvi on myrkkyä .se vaan on helpompi myydä kanssa jos sanotaan että se on terveysjuoma. muistakaa juoda 5-7 kuppia päivässä niin olette terveitä tosin sanoen riippuvuus taattu ja kauppiaan saavat muhkea tilipussin XD

    • Kopoti kopoti

      Kahvin kanssa on sama kuin monen muun syötävän tai juotavan kanssa: epäterveellistähän se on, jos sitä ämpärikaupalla juo. Ihan sama minkä tahansa aineen kanssa. ei mikään meitä paranna tai tuhoa, jos ei anna sille aineelle valtaa.

      Täällä hihhutaan millon jeesuksesta, million magnesioumista, million liikunnasta ja vissiin voista, viinasta ja tillilihastakin. Jonkun mielestä ne on autuaaksi tekeviä asioita ja kun niitä käyttää/ ei käytä, niin naps! tulee hetkessä terveeksi.

      Jos maailma olisi noin yksioikoinen ja kaikki toimisi kaikilla, niin rahasampojahan moiset aineet ja toiminnat olisivat. Ne olisi tuotteistettu kaiken kansan parantajiksi ja haettu patentti. Ei meillä olisi kohta ainuttakaan sairasta, hoitoalan ammatit saiai lopettaa. Lääketehtaat tekisivät konkurssin. Ihmiset eläisivät onnellisina jonkun kannon alla, pureksisisivat juuria. Kukaan ei tekisi töitä, kukaan ei joisi kahvia. Magnesiumia järsittäisiin luonnonkasveista ja päivät pääksytysten punnerrettaisiin, juostaisiin tai painittaisiin pareittain. Kaiken yllä paistaisi lempeä aurinko ja jesse ja jussi hymyilisivät pilven päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe