Olen etsinyt Koraanista mainintaa Muhammedin taivaaseen nousemisesta, joka tapahtui Jerusalemissa Al-Aqsan moskeijasta, mutta en ole löytänyt.
Voisiko joku kertoa mistä kohtaa Koraania löytyy ko. maininta?
Kysyn siksi, koska tuttavani väittää ettei Koraani kerro Muhammedin edes käyneen Jerusalemissa)
Kyllä näin on näreet
>>>>Olen etsinyt Koraanista mainintaa Muhammedin taivaaseen nousemisesta, joka tapahtui Jerusalemissa Al-Aqsan moskeijasta, mutta en ole löytänyt.Voisiko joku kertoa mistä kohtaa Koraania löytyy ko. maininta?
Kysyn siksi, koska tuttavani väittää ettei Koraani kerro Muhammedin edes käyneen Jerusalemissa)<<<<
-Muhammed on kuollut ja kuopattu ja jos jotain hänestä on jäljellä, se makaa edeelleenkin maan povessa.
Muhammed ei koskaan noussut edes haudastaan, kuinka hän olisi voinut nousta taivaaseen?
17:1
"Muhammadin ihmeistä näyttävin on hänen yöllinen matkansa (isrá') Mekasta Jerusalemiin ja nousu taivaaseen (mi'ráj) sieltä...""Ylistetty olkoon Hän, joka näyttääkseen palvelijalleen merkkejään kuljetti yöllä hänet suojatusta temppelistä kaukaisimpaan temppeliin, jonka tienoon olemme siunanneet. Hän on Kuuleva, Näkevä."
"Tämän sangen väljän ja vaikeasti tulkittavan kohdan pohjalle myöhempi perimätieto rakensi laajan kertomussyklin, joka vakiintui profeetan elämäkerran tärkeäksi osaksi jo 700-luvulla. Siinä "suojattu temppeli" samaistettiin Kaaban temppeliin Mekassa ja "kaukaisin temppeli" Jerusalemin temppeliin, jonka paikalle myöhemmin rakennettiin Kalliomoskeija..."
Jaakko Hämeen-Anttila, Islamin käsikirja, Otava, kuudes painos, 2008, sivu 118.
Voisitko
>>"Ylistetty olkoon Hän, joka näyttääkseen palvelijalleen merkkejään kuljetti yöllä hänet suojatusta temppelistä kaukaisimpaan temppeliin, jonka tienoon olemme siunanneet. Hän on Kuuleva, Näkevä."Mistä päättelet, että "kaukaisimmalla temppelillä" tarkoitetaan vielä tuohon aikaan rakentamatonta Al-Aqsan moskeijaa Jerusalemissa?
>>Siinä "suojattu temppeli" samaistettiin Kaaban temppeliin Mekassa ja "kaukaisin temppeli" Jerusalemin temppeliin, jonka paikalle myöhemmin rakennettiin Kalliomoskeija..."
Mikä tämä temppeli tuolloin oli, jos moskeija rakennettiin vasta kauan Muhammedin kuoleman jälkeen?
Ei ollut mitään moskeijaa
Ei siellä ollut ainakaan mitään moskeijaa Muhammadin eläessä. Roomalaisten sotajoukko tuhosi juutalaisten temppelin v.70 jKr. Muhammadin taivasmatka oli hänen näkemänsä uni. Aisha kertoi Muhammadin maanneen koko kyseisen yön hänen vieressään. Muhammad muka taivaassa käydessään johti rukoustilaisuuden. Ketähän siellä rukoiltiin, kun kaikki korkeimmat olennot itse osallistuivat rukoukseen?en minä
En minä päättele yhtään mitään. Noin asia vain tulkitaan islamilaisten parissa, on tulkittu jo iät ja ajat. Ehkäpä sinun kannattaa alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin, jos se sinua kiinnostaa. Aloita vaikka siitä kirjasta, jonka tuolla edellä mainitsin.Täältä löydät
http://tulevaisuus.org/koraani/index.phpTerve! Katsopas tulevaisuus.orgista, sieltä löydät Koraanin suomennoksen ja "hakukoneen". Sivustolta löytyy myös paljon muutakin mielenkiintoista luettavaa, jos on kiinnostunut lukemaan Islamista.
Miksi?
Olen vähän skeptinen käännösten suhteen.Esim. Saksassa on useita erilaisia käännöksiä Koraanista.
Miksi kaikki käännökset eivät ole käännetty alkuperäisisetä arabiankielisestä tekstistä?
Tietoa Islamista
Tätä asiaa ja paljon muitakin Islamia koskevia on käsitelty Pekka Sartolan kirjoissa.