Hei kaikki uusperheelliset!

pööh

Hei kaikki! Olen 18-vuotias tyttö, ja tarvisin tietoa uusperheiden arjesta ja ongelmista.
Lopputyön aiheenani on nimittäin uusperhe.
Etenkin ongelmista tarvitsisin tietoa, ja miten ongelmat esiintyy ja kuinka niistä selvitään!

Kiitos, jos vastaat.

Voit myös kirjoittaa sähköpostiini tästä aiheesta, osoite on: [email protected]

9

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Kurjaa jos lopputyön pohjana on ongelmalähtöinen näkökulma. Rajaat lopputyösi melko yksipuoliseksi.

      Ongelmat ovat samat kuin missä tahansa parisuhteessa:
      rahan- ja ajankäyttö
      kotitöiden jakaantuminen
      mahdollinen mustasukkaisuus
      väkivalta
      riippuvuudet
      seksi

      • tahansa perheessä

        eli lastenkasvatukseen liittyvät eriävät näkökulmat.

        Tietysti uusperheessä jossa lapset käyvät vähemmän kuin enemmän, ehkä ei puhuta niinkään kasvatuksesta vaan tavoista toimia. Ja uusperheessä, jossa lapset ovat enemmän kuin vähemmän, korostuu tasa-arvoisen kohtelun tarve - jos se uupuu, se on ongelma.

        Joillekin tunnesuhteen luominen toisen lapsiin voi olla se ongelma, joillakin se käy helpommin. Että eipä loppuviimeksi kovin erikoisia ongelmia.

        Ja vaikka täällä palstalla aika ajoin on ex-nyx häröjä, ei sekään oikeastaan ole uusperheen ongelma sen enempää kuin minkään muunkaan perheen ongelma, johon iskee ulkopuolinen häirikkö. Ymmärtääkseni siis loppuviimeksi melko harvinaista.


      • kuten missä tahansa perheessä
        tahansa perheessä kirjoitti:

        eli lastenkasvatukseen liittyvät eriävät näkökulmat.

        Tietysti uusperheessä jossa lapset käyvät vähemmän kuin enemmän, ehkä ei puhuta niinkään kasvatuksesta vaan tavoista toimia. Ja uusperheessä, jossa lapset ovat enemmän kuin vähemmän, korostuu tasa-arvoisen kohtelun tarve - jos se uupuu, se on ongelma.

        Joillekin tunnesuhteen luominen toisen lapsiin voi olla se ongelma, joillakin se käy helpommin. Että eipä loppuviimeksi kovin erikoisia ongelmia.

        Ja vaikka täällä palstalla aika ajoin on ex-nyx häröjä, ei sekään oikeastaan ole uusperheen ongelma sen enempää kuin minkään muunkaan perheen ongelma, johon iskee ulkopuolinen häirikkö. Ymmärtääkseni siis loppuviimeksi melko harvinaista.

        Niin se selviytymispuoli. Ongelmista selvitään kuten missä tahansa perheissä.

        a) perheen aikuisten kommunikoinnilla, sopimuksilla tasavertaisista käytännöistä eri osa-aluiden kohdalla.
        b) kompromisseilla, halulla tehdä yhteisen hyvän eteen enemmän kuin oman hyvän eteen (pitää olla molemminpuolista toimiakseen pidemmän päälle)
        c) riitelemällä niillä keinoin jotka omaan persoonaan istuvat ja jotka kotoa on opittu - sitten selvittämällä riidat niillä keinoin jotka kts. ylempää samasta lauseesta.
        d) Jos ei osata kommunikoida, eikä riidellä niin että asiat myös selvitetään, mennään joko pariterapiaan, erotaan tai jatketaan elämää liitossa jossa ei kukaan ole onnellinen.

        Eli ihan samoin keinoin ongelmista selvitään tai ollaan selviämättä kuin missä tahansa parisuhteessa.


    • sar71

      minulla on uusperhe eli ongelmia jos on uudessa perheessä lapsia niin ne tappelee ja omaa aikaa ei löydy miehen kans ollenkaan kun on joku lapsista on aina kotona.
      tottelemattomuus.

      t [email protected]

    • suuremmat ongelmat

      Kyllä mielestäni uusperheen arki on huomattavasti haasteellisempaa kuin ns ydinperheen arki johon kuuluu vain yhteisiä lapsia.
      Uusperheen ongelmat ovat siinä kun perheessä asuu sinun ja minun lapsia ja kaikkien pitäisi tulla toimeen ja hyväksyä toisensa tasavertaisesti. Siinä on todella paljon haastetta ja stressin aiheuttajaa. (Ja lisäksi vielä uudet etäperheet mahdollisesti)

      Toki voi olla samanlaisia ongelmia kuin ydinperheissäkin, kasvatusongelmia, uskottomuutta, päihdeongelmia, riitoja jne. mutta uusperheillä kaikki korostuu tuplana, onhan jo lähtötilanne paljon stressaavampi, jokainen on jo kokenut ainakin yhden eron, experhe hajonnut.

      Ainakin minä olen tätä mieltä, omasta kokemuksestani.

      Tosin uusperhe voi olla myös rikkaus. Enemmistö lapsista ainakin pitää monilapsisista perheistä enemmän kuin niistä missä on vain 1-2 lasta. Lapset tulevat sosiaalisimmiksi ja lähes aina on joku kotona :=)

      • edelliseen

        Niin, ongelmista selviytyminen vielä.
        Ongelmista selviydytään varmaan parhaiten, mikäli perheellä on yhteiset pelisäännöt, joita jokainen sitoutuu noudattamaan.
        Jokainen osallistuu esim. kotitöihin, auttaa toisiaan, on rehellinen eikä kukaan alista ketään. Näin perheenjäsenet välttyvät liialta stressiltä.

        (Eri juttu sitten käytännössä, toimiiko tämä oikeasti jollakin?)


      • eri mieltä

        Minusta uusperheen arki on huomattavasti helpompaa kuin ns. ydinperheen. Uusperheessä aikuiset eivät pidä puolisoaan itsestään selvänä ja kumpikin aikuinen kantaa vastuuta (jos kummallakin lapsia myös ennestään). Mikäli kummallakin aikuisella on takana myös ero, niin edellisestä suhteesta on opittu ja suhdetta osataan hoitaa paremmin ja tiedetän mikä on tärkeää ja mikä ei.

        Ongelmia osataan myös havainnoida ja ratkaista paremmin kuin aiemmassa suhteessa. Uusperheen vahvuus on siis keskustelutaito, joka useimmissa ydinperheissä on heikkoa.


      • mieltä tässä mutta..
        eri mieltä kirjoitti:

        Minusta uusperheen arki on huomattavasti helpompaa kuin ns. ydinperheen. Uusperheessä aikuiset eivät pidä puolisoaan itsestään selvänä ja kumpikin aikuinen kantaa vastuuta (jos kummallakin lapsia myös ennestään). Mikäli kummallakin aikuisella on takana myös ero, niin edellisestä suhteesta on opittu ja suhdetta osataan hoitaa paremmin ja tiedetän mikä on tärkeää ja mikä ei.

        Ongelmia osataan myös havainnoida ja ratkaista paremmin kuin aiemmassa suhteessa. Uusperheen vahvuus on siis keskustelutaito, joka useimmissa ydinperheissä on heikkoa.

        Olen samaa mieltä kanssasi tuossa asiassa, että virheistä on opittu ja varmasti osataan huomioida ja varoa niitä vanhoja virheitä, ja keskustella asiat selviksi, toisin kuin ekassa liitossa. Ja siinäkin että nyt molemmat vanhemmat ovat vastuullisia lasten hoidosta ja huolehtimisesta , kun ekassa liitossa usein vastuu jää äidille, ei kaikissa liitoissa mutta useasti.
        Mutta toisen lasten kanssa elämisen ja kasvattamisen koen haasteellisemmaksi, koska kasvatusperiaatteet ensinnäkin ovat saattaneet poiketa paljonkin kahdella perheellä, ja muutenkin jännitteitä syntyy väkisinkin esim toisen lasten ja äitipuolen / isäpuolen kesken, kanssakäyminen ei ole niin luontevaa kuin omien lasten kanssa. Riippuu tietysti tapauksesta, minkä ikäisiä lapset ovat olleet uusperheeseen muutettuaan. Ihan pieni lapsi tottuu nopeasti uuteen perheeseen mutta jos lapsi on liki kouluikäinen tai vanhempi, vie varmasti enemmän aikaa tottumiseen eikä aina ole taetta mitenkä hyviksi suhteet muodostuu. Siinä on haastetta.


    • pööh

      Hei, iso kiitos kaikille, jotka vastasivat ja kertoivat omia kokemuksiaan. Oli todella paljon apua ja hyötyä. :) Lopputyöni ei koske vain uusperheen ongelmia, vaan ihan uusperhettä kokonaisuudessaan; arkea, ongelmia, hyötyjä jne.

      Nyt haluaisin vielä tietoa uusperheen hyödyistä, jos joku haluaa vielä vastata. Kiitos! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe