Millainen järjestelmäkamera aloittelijalle?

Ongelma.

Hei,
millainen järjestelmä kamera kannattaa ostaa aloittelijalle? Olen itse vähän aikaa katsellut Sonyn A300:satasta se näyttää/tuntuu hyvältä.Myös canonin EOS 100D näyttää hyvältä.Onko kumpikaan niistä hyvä aloittelijalle?

Ja minkälainen kone tarvittaisiin kuville? Käykö ihan tavallinen kone jossa on vaan paljon muistia? Vievätkä kuvat paljon tilaa?

13

5800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiipi

      Osta ensin tavallinen digikamera ja opettele käyttämään sitä. Järjestelmäkameran ostamisella ei vielä tehdä hienoja kuvia, vaikka ne ovatkin nyt "muotia". Jos et ole koskaan kuvia siirtänyt tietokoneelle, voin kertoa ettei järjestelmäkameralla otetut kuvat vie sen enempää tilaa kuin tavallisella pokkarikameralla otetut. Tiedostojen koko riippuu kameran pikselimäärästä, joka on nykyään keskimäärin ehkä 6-13 megapikselin välillä. Huom 5 (ja allekkin) megepikseliä riittää A4 tulostukseen vallan mainiosti. Kameraksi suosittelen marketista n. 100-150e pokkarikameraa. Miel Canon tai Nikon merkkinen. Jos käsitin väärin, eli et olekaan aivan alottelija, osta esim Nikon D40, Canon 1000D, Ne ovat hyviä ja kohtuuhintaisia digijärkkäreitä.

    • Noi käy

      Aloittelijalle.
      Vanhalla konkarilla on enemmän päänvaivaa valinnassa.

    • kokeile

      Sekä Sony että Canon tekevät hyvää jälkeä. Sony mahtuu paremmin keskikokoiseen tai isoon käteen. Sonyn liveview-ratkaisu on helppokäyttöinen ja nopea. Canonin liveview-systeemistä ei ole tavallisessa kuvauksessa juurikaan iloa, ainoastaan jalustakuvauksessa. Sonyssa on lisäksi kääntyvä näyttö joka antaa mahdollisuuden kuvata liveview:lla vaikka päiden yläpuolelta, Canonissahan tuo ei onnistu. Normaalilla optisella etsimellä kuvatessa kumpikin on suunnilleen tasoissa.

    • Simo

      Molemmat käy. Ensimmäiseksi järjestelmärungoksi on jo käytännön syistäkin valittava halpa laite, jos epäilee harrastuksen kestävyyttä. Molemmat merkit ovat perinteikkäitä laadukkaiden kameroiden valmistajia, joskin Sony on tullut haastajana valokuvauksen puolelle vasta äskettäin.

      Jos kuvausharrastus (harjoittelu) on ihan aluillaan, niin ehkä myös käytetty filmikamera voisi olla vaihtoehto hintansa takia. Esim Canonin käytetyt eivät maksa paljoakaan, kestävät melkein mitä tahansa ja samat objektiivit käyvät sitten myös digirunkoihinkin. Sonylta tämä vaihtehto ei käy. Tietysti hyvä käytetty digirunkokin voi olla mahdollinen, muttei sekään kannata olla kovinkaan vanha, tai sitten hinta pitää olla tosi alhainen.

      Konevaatimukset riippuu siitä, mitä aiot koneella tehdä kuvien kanssa. Jos koneesta tulee vain varastointiväline kuville, ei koneella ole kovinkaan paljon merkitystä. Säilytyspaikkana voi olla myös ulkoiset kovalevyt, jotka vaan saa kiinni siihen omaan koneeseen. Periaatteessa kuvat vievät ajan myötä kaiken tilan, minkä niiden sallii vievän. Yksittäinen kuva vie tilaa keskimäärin n. 3-6Mt, joten jos tilaa on 100Gt kuvia mahtunee n. 30000-60000 kpl.

      • tällänen hyvä

        itekkin oon tässä miettinyt järkkärin hankkimista, ja kun ei hirveesti saisi tuo kuitenkaan maksaa, niin tietäiskö joku onko sony A230 minkätasoinen? ja onko helppo käyttää, eroaako huomattavasti esim. nikoneista? kaikki käytännön tieto olisi plussaa, edes yleisesti sonyn järkkäreistä, ei noista kauppojen ylistysvirsistä saa minkäänlaista kuvaa..


      • tällänen hyvä kirjoitti:

        itekkin oon tässä miettinyt järkkärin hankkimista, ja kun ei hirveesti saisi tuo kuitenkaan maksaa, niin tietäiskö joku onko sony A230 minkätasoinen? ja onko helppo käyttää, eroaako huomattavasti esim. nikoneista? kaikki käytännön tieto olisi plussaa, edes yleisesti sonyn järkkäreistä, ei noista kauppojen ylistysvirsistä saa minkäänlaista kuvaa..

        "itekkin oon tässä miettinyt järkkärin hankkimista, ja kun ei hirveesti saisi tuo kuitenkaan maksaa, niin tietäiskö joku onko sony A230 minkätasoinen?"

        ...Sonyltä vähän sellainen välimalli, kuten sen kanssa julkaistut A330/A380 mallit. Niissä pyrittiin kameran pieneen kokoon akunkeston kustannuksella, jolloin niihin tuli aiempaa pienempitehoinen akku. Tuon jälkeen julkaistut A450/A500/A550 mallit siirtyivät takaisin vanhaan tehokkaanpaan akkuun, jota myös muut mallit käyttävät. Ennemmin kannattaa ostaa vaikka tämä A450 malli, joka tulee näinä aikoina kauppoihin ja siinä on A500/A550 malleja suurempi etsin ja kuvanlaatu vastaa A550 mallia ollen silti noita halvempi.


    • valinta_

      osta budjettiisi sopivista se jossa on paras dynamiikka

    • melkoinen nosto.

      Yli vuoden vanha juttu jota joku erehtyi kommentoimaan.
      Mutta mutta, ei se maailma ole vuodessa eikä kahdessa mihinkään muuttunut. Perusasiat ovat pysyneet täysin samoina:

      Jos tarvitset pokkarin, niin osta Canon.
      Jos tarvitset järkkärin, niin osta Nikon.
      Muut ovat marginaalimerkkejä, joihin ei kannata rahojaan tuhlata. Niihin ei löydä helposti ja halvalla lisälaitteita, eikä objektiiveja. Eikä varsinkaan käytettyinä.
      C- ja N-merkkeihin sensijaan liikkuu osto- ja myyntipalstoillakin paljon hyvälaatuista tavaraa. Ja kohtuu hintaan. Lisäksi näihin on saatavissa myös muiden valmistajien (esim. Sigman ja Tamronin) hyviä objektiiveja.

      • "C- ja N-merkkeihin sensijaan liikkuu osto- ja myyntipalstoillakin paljon hyvälaatuista tavaraa. Ja kohtuu hintaan."

        ...ihan paljon ja hyvälaatuistakin on myynnissä liikkeellä, niin mikäköhän ne pisti omistajilla myyntiin? Minua ainakin arveluttaisi ostaa käytettyä tavaraa jota on pilvin pimein myynnissä, tosin omia rahojani vaan käytän.


      • kierrätyksessä
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

        "C- ja N-merkkeihin sensijaan liikkuu osto- ja myyntipalstoillakin paljon hyvälaatuista tavaraa. Ja kohtuu hintaan."

        ...ihan paljon ja hyvälaatuistakin on myynnissä liikkeellä, niin mikäköhän ne pisti omistajilla myyntiin? Minua ainakin arveluttaisi ostaa käytettyä tavaraa jota on pilvin pimein myynnissä, tosin omia rahojani vaan käytän.

        C&N merkkisiä digiajan tavaroita liikkuu vain ostajan hylkääminä huonolaatuisina.

        Ihan toista on nuo 4:3 rungot joihin käy myös lähes kaikki filmiajan huippuobjektiivit kierrekiinnityksestä ja Leicasta alkaen.


      • Salainen_Agentti
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

        "C- ja N-merkkeihin sensijaan liikkuu osto- ja myyntipalstoillakin paljon hyvälaatuista tavaraa. Ja kohtuu hintaan."

        ...ihan paljon ja hyvälaatuistakin on myynnissä liikkeellä, niin mikäköhän ne pisti omistajilla myyntiin? Minua ainakin arveluttaisi ostaa käytettyä tavaraa jota on pilvin pimein myynnissä, tosin omia rahojani vaan käytän.

        Se, että valmistaja toi uudemman ja paremman rungon/obiskan markkinoille.


    • Järki käteen

      Tule täältä tuollaista kysymään. Täältä löytyy satoja kusipäitä, jotka mainostavat omia välineitään. Mene
      oikeaan valokuvausliikkeeseen ja ratkaise valintasi siellä. Marketit ja hämärät nettikaupat eivät ole valokuvausliikkeitä.

      • valokuvausliikkeestä

        Suomessa saat asiantuntevia neuvoja. Kauppiaan tarkoituksena on aina myydä Sinulle sellainen tuote josta hän saa parhaan katteen. Joten älä luota myöskään heihin. Paras tapa on käyttää aikaa (valitettavasti) ja lukea itse alaan liittyvää kirjallisuutta. Kirjastoista löytyy, samoin netissä on ihan oikeaa tietoakin, kun vaivautuu etsimään.
        Sitten kun on itse selvillä siitä mitä tarvii, on paljon helpompi tehdä se ostopäätös. Nyt kun ollaan EU:ssa, niin kannattaa hyödyntää esim. Saksalaisten ja Hollantilaisten nettikauppojen Suomea halvemmat hinnat (ja pienempi ALV). Takuu jutut toimii kyllä EU-alueella. Rahtikulut esim. Saksasta ovat vain parin kympin luokkaa kameran ja objektiivin kokoiselle paketille. Maksu kannattaa tehdä aina Visa-kortilla. Lisäksi nettikaupan hyvä puoli on 14pv palautusoikeus. Tätä oikeutta ei kivijalkakaupasta ostetulla tuotteella ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1247
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      84
      841
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe