AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Kuidutettu puuvene

Kuidutettu puuvene

22 Vastausta 2 575 Lukukertaa
täällä varmaan on joillakin oikeatakin kokemusta asiasta siis: olisi tiedossa iso puumeriläinen halvalla,, varusteita ja kokoa on riittävästi ja tunnen veneen historiaa jo muutamien vuosien ajalta. Suurin ongelma on runko, se on yksinkertaisesti löysä ja alimittaiselle trailerille telakoitaessa perä alkaa roikkua hyvinkin 20 senttiä, asia ei kuitenkaan ole häirinnut omistajaa mitenkään. Paatti vuotaa viikon pari keväisin, mitään erityistä ei kuitenkaan tarvitse tehdä vaan pilssipumppu kyllä riittää. Pikaisesti tutkittaessa näkyvää hometta tai silkkaa lahoa ei löydy mutta koko pohja on niinkuin vettynyt, tai paremminkin öljyyntynyt koska kone on vuotanut ties kuinka monta vuotta rutkasti öljyä pilssiin.

Veneen moottori on n. 30 vuotta vanha k-auton moottori joka käy kyllä siististi vieläkin, paitsi mitä sitä öljyä tiputtaa. Mitäs sanoo raati, onko purkki arvoton ongelmajäte vai vieläkö tuollaisella saattaisi muutaman vuoden veneillä? joo joo näkemättä tietty paha sanoo mutta miltä tuo rungon löysyys esim. vaikuttaa? Kuidutus on todella ohut, mutta tuntuisi olevan kuitenkin kiinni laudoituksessa.

Vaikea sanoo...

Jos vene on pitkä niin ainahan ne elää. Jollei sisäpuolelta löydy pehmeetä kohtaa niin soivapeli se sitten on, koneesta on vaikea sanoa, ainahan ne vanhat vähän kusee. Itellä auttoi peltiallas koneen alle niin uskaltaa pilssatakin ihmisten ilmoilla...

Ei kuulosta hyvältä!

Joo mullakin on kuidutettu meriläinen, melko isokin ja ihan hyvässä kunnossa. Tuo perän roikkuminen kuulostaa pahalta. Ilmeisesti kölipuu on jo aika pehmeätä ja kölipuun remontoiminen kuidutettuun veneeseen on ei kiitos! En oikein usko kuvauksesi perusteella että kuitu olisi kovin hyvin veneen rungossa kiinni jos puu on pahoin vettynyttä/pehmeätä.
Kuidutettu puuvene EI saisi koskaan vuotaa. Jos kuidutetu vene vuotaa, ja on vuotanut jo mahdollisesti vuosia, on varmaa että kuidun ja puurungon väliin on jäänyt kosteutta joka jäätyessään on irrottanut kuitua.

Ja kysymykseesi voiko ko. veneellä ajaa pari vuotta? Itse en sekaantuisi koska ihan suht. kohtuullisen kuntoisiakin veneitä on markkinoilla vuosittain. Ruotsista saa näitä meriläisiä puoleen hintaan meidän hintoihin verrattuna vielä lisäksi jos suomesta ei tahdo löytyä.

Jos kuitenkin päädyt ostamaan ko. veneen, kannattaisi pistää lisää kuitua paksua mattoa pari-kolme kerrosta vähintään ja pahimpia kohtia rungosta vahvistaa/rakentaa uusiksi. Niin että ehkä sitten tosiaa muutaman vuoden muttei paljon enempää... Kuitenkin vieläkin tuo rongon löysyys pelottaa... mitäs jos menet kovassa aallokossa jossa todella meri paiskii venettä, meneekö runko poikki? Kannattaa miettiä omaa turvallisuuttakin.

Kokonaisuutena ei siis kannata uskoa myyjän puheita ja ei kannata sekaantua moiseen hötykseen, moottorikin on jo liian vanha ja tietenkin kaiken lisäksi vielä merivesijäähdytteinen? Öljytkään ei pysy sisällä. remonttia, remonttia, rahan menoa, päänsärkyä loppujen lopuksi kuitenkin kadut myöhemmin.

katsele rauhassa vaihtoveneitä kyllä sieltä syksyisin löytyy ihan kohtuuhintaisiakin joihin ei tarvitse välttämättä sitten laittaa remontteihin hulvattomia summia. Ja tosiaan, nin ruotsista saa puolella hinnalla näitä meriläisiä sun muita. Rahanmeno ei lakkaa veneen ostamiseen vaan sitten se vasta alkaakin, tietenkin riippuen veneen kunnosta. lasikuidutettu vene ei saa vuotaa.

Kiitokset molemmille

asiallisista mielipiteistä! TÄmä on vaivannut minua: miten voi lisätä sitä kuitua kun vene on maalattu ties kuinka monta kertaa ja ties millä? Pitääkö hiota aivan kaikki maali pois? Onko joku poistanut sen maalin koko veneestä? Mahtaako joku tietää toista foorumia jossa keskustellaan näistä vanhojen kunnostusasioista?

Ruottista haku ei tule kyseeseen, on sen hintaluokan paatista kyse että hintaero hupenisi taatusti jo rahtiin..

Kannattaisi soittaa

Terpol nimiseen firmaan joka myy lasikuitutarvikkeita ja antaa auliiisti neuvojakin. Sieltä saat ainakin kunnolliset neuvot lisälasikuidutukseen jos moiseen projektiin meinaat ryhtyä.

Tosin sanoisin että jos jo pelkkä rahtu/ajaminen ruotsista tulisi liian kalliiksi, voit samantien unohtaa lasikuidutuksenkin! ison veneen lasikuidutuskustannukset on jo sitä luokkaa että hyvällä tuurilla löydät halvemmalla vähän parempikuntoisen veneen. Tiedän siitä kun olen lasikuiduttanut huomattavasti pienemmän (n. 5 m) avoveneen eikä sekään halpaa herkkua ollut.

Jos olet ollut todella oikeassa aallokossa, tiedät miten lujilla hyväkuntoinenkin runko siellä on kun natisee ja nitisee ja paiskii oikein ryminällä. Sellaisessa ei huono runko kestä mikä on varmaa. En lähtisi henkeäni riskeeraamaan veneellä jonka runko notkuu noin paljon. Normaalisti talvisäilytyksen aikana jos esim. moottorinkohtaa ei ole kunnolla tuettu, tapahtuu että runko voi vääntyä hiljalleen talven mittaan mutta enpä ole koskaan nähnyt että veneen ollessa trailerilla perä "roikkuu" /notkuu...

Mullakin on vanha kuidutettu fiskari mutta jokavuotisissa nostoissa kun katsoo niin mikään kohta ei nostaessa notku mihinkään päin vaan vene pysyy muodossaan vaikka se olisi pelkästään keskeltä kölin alta yhdestä kohtaa tuettu.

Minkälaisessa hintaluokassa pyöritään? Kysyn siksi että voin antaa käsitykseni siitä onko edes mahdollista löytää kohtuukuntoista vesikelpoista venettä ko. hintaan vai kannattaako mieluummin ruveta säästötalkoisiin ja odottaa vielä muutama vuosi? Ei tietenkään ole pakko vastata!

Täytyy soitella jos innostuu sittenkin siihen

jotain hintoja näkyy olevan täällä:

http://www.harraste.fi/lasikuitu.html

ja biilteemassa käydä.

No sen verran vielä paatista että vanhempi sukulaismieshän sitä mulle myy tai omasta mielestään lahjoittaa mutta kun sen tunnearvon käyttöarvo on vähän niin ja näin. Oikeaa rahaa kuitenkin tarvitaan ihan useampia tonneja. Jotakuinkin vastaavan sorttiset tehdastekoiset mutta pienemmät "muovi" paatit näyttää maksavan nytten 10 - 20 ke, eli iso yli 12 m ja runsaasti varusteltu se kyllä on, äkkivilkasulla suorastaan hieno ja mahonki kiiltää kaikissa sävyissä niin arvokkaasti tummuneena ja jostain kuprunneena vanerina kkuin jopa erikseen retostettuna umpitavarana.. mutta suuri osa varusteista on kyllä jo 70-luvulta, toimii kyllä ainakin suurin piirtein.

Paatti on täynnään erilaisia virityksiä mitä ukkeli on viimeisen reilun 20 v aikana sinne laittanut, ja aina halavalla, ei oo kyllä venepuoteihin rahaa kannettu :) Hyvä esimerkki on katkaisin, jolla saa sen alimman pilssipumpun virran poikki, se kun on noloo jos se hörähtää väärässä paikassa ja tekee sateenkaariläikän. Ei voi fairilla joka paikassa uskottavsti netraloida.. eli ei mua varmaan tietoisesti huijata, alkaa ukkelin veneilyt vaan olla veneilty kun se kaverikin kuoli..

Itte en oo sillä isommassa tuulessa ollu, ukkeli on ollut useasti jopa niin suuressa että aallot löivät suoraan paatin yli, sinänsä aika hämmästyttävää täällä Saimaalla :)

Mutta onhan siinä vielä tuo konekin. Eli pitäs pois ottaa ja tietty katto purkaa ennen sitä, eikä yhtään tiedä mitä se kone on syöny. 100000 yrityksestä huolimatta kone ei ainakaan oo tiivistyny vaikka kaikki maholliset yllijääneet "sikaflexit" on trategisiin paikkoihin ruutattu ja eri ölöjyjä kokkeiltu.. Mutta osoittaa tuo sen että kyllä ne koneet sinänsä kestää jos hiukkakin huolletaan. Kerkesin jo kattoon mitä uudet koneet maksaa=liikaa ehdottomasti tähän paattiin vaikka kyllähän se menis pienemmälläkin. Eli moottorivene jossa paskaa on moottori ja vene :)

Täytyy varmaan miettiä vielä josko sittenkin parempi, ei vaan huvittaisi paljo venelainoja ottaa kun ajat on mitä on.

Hinnasta

No jos kyse on kuitenkin tonneista, oletan että 100-3000 euroa niin esim. ruotsista saat varmuudella sillä hinnalla helvetin paljon paremman veneen ja väitän että viimeistään ensi syksynä löydät suomestakin paremman tuohon rotiskoon verrattuna. Ei missään tapauksessa kannata tonneja maksaa, -ajattele nyt; moottorikin jo 30 vuotias?
kaueat laitot ja päänsäryt vaan hommaat itelles.

Katos vaikka näitä:

http://www.blocket.se/vi/18467813.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/18257328.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/19230700.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/19184857.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/18934562.htm?ca=11_s

Tuollaisen veneen ajokustannukset ruotsista itse tuotuna, vaikka ajaisit sinne saimaalle asti, ei tule enempää kun 200 euroa vettä pitkin. Jos et itse kykene, maksat jollekin tutulle.

Nättejä paatteja pikkurahalla

kyllä näyttää sveduissa olevan ei siinä mitään. Kyllä tänne Saimaalle ajossa menis ainakin se kesäloma, tänne tullessa kun on yksi maa välissäkin luotseineen ja en edes tiiä mitä papereita sinne veneen kanssa nykyään tarvitaan, eikä se 200 riittäs edes 1. viikoon kaljaan :)

Sinänsä vois olla kivakin reissu mutta muija tunkee noille pidemmille aina mukaan, joten se olis helvettiä jo ennen kuin oltas Suomen puolella. Kyllä se taitas tulla hiaabbiautokeikka ja se väkisinkin maksaa vaikkei ehkä nyt sitä alvia tarttiskaan maksaa.

Tota konetta määkin nyt mietin. Vaikka se käy ok niin en kehtaisi kyllä ajaa ennnen kuin öljy pysyy sisällä.

Taitaa se "enonapen" lahopaatti jäädä, enemmän tosiaan tykkäisin noissa halpapaateista sellaisesta mahdollisimman yksinkertaisista joissa kaaret näkyy jne, vituttaa ja vie aikaa noi sähköhommat sen verran.

Ei haku Ruotsista

jos paatti on kunnossa. Ruotsin itärannikolta ajat helposti kotiin.
Älä hylkää ajatusta kokonaan ennenkuin olet selvitellyt, mitä veneitä Ruotsissa on tarjolla mihinkin hintaan. Kruunun kurssin heikkous kannattaisi hyödyntää.

Laho, mätä ja rakenne löystynyt?

Siis oliko kyseessä jo kuidutettu vene vai suunnitteletko kuidutusta. Periaatteessa hyvä puuvene kuidutettuna voi olla kestävä ja huoletonkin ratkaisu. Miksi kuitenkaan kuiduttaa hyvää puuvenettä kun hyvä puuvene on ylläpidettävissä muutoinkin kohtuu vaivalla. Kuidutetussa on omat probleemasa kun kosteus ei pääse puusta haihtiumaan kuin sisälle päin ja jos puu on vettynyt voi olla että jäljellä on käytännössä vain kukkamultaa ja lasikuitukuori. Oma 8m puuveneeni ei kyllä muuta muotoansa nostettaessa tai talvipukeilla mitenkään näkyvästi, vuotaa kyllä keväällä, mutta sehän on puuvene. Onko sieltä kaaria kuinka monta poikki, vai onko vene laho, jokin selitys tuollaiselle notkumiselle pitää olla. Vanhan puuveneen ruuviliitokset antavat periksi vuosien ja elämisen saatossa jolloin vene menettää ryhtiään, mielestäni tämäkään ei kuitenkaan riitä selitykseksi. Yritä saada jonkin riippumattoman pitkän linjan puuveneilijän arvio veneestä siten että kaveri tulee paikan päälle katsomaan ko venettä.

Käytännössä jos veneilet ilman peruskunnostusta tuolla veneellä menee se vähitellen huonompaan kuntoon ja joudut joka kevät tekemmään suuremman keväthuollon että saat sen vesillelaskukuntoon. Onkohan tuo ihan turvallistakaan veneillä tuollaisella veneellä jos joutuu huonopaan säähän.

Oikea tapa olisi, perusteellinen kuntokartoitus ja arvio siitä onko vene peruskunnostettavissa, kaikki maali pois, lahot osat vaihtoon ja kaaret kuntoon, puun kyllästys ja maalaus/lakkaus. Runko ensin kuntoon ja sitten kansirakenteet.

Kannattaa myös vähän katsella ympärilleen josko olisi hyväkuntoisempaa vähän pienempää puuvenettä tarjolla. Kysele neuvoja myös puuvene keskustelupalstalta palstalta osoitteesta www.puuvene.fi

VOI VOI

Panes nyt jäitä hattuun. Älä sellaiseen raatoon sekaannu. Jos runko noin paljon notkuu, miten mahtaa käydä kunnon aallokossa, ja vuotaa vielä???? Laho mikä laho.

Olen ollut aallokossa

ei se siellä tunnu notkuvan, paatista on hyvinkin joku 30% trailerin ulkopuolella siinä talvisäilytyksessä, kone on sentään tukipisteen oikealla puolella. Vuoto myös loppuu kun paatti kelluu pari viikkoa, tiedän asian kun se on ollut mulla lainassa. Tiedä vaikka vuotas potkurinakselista..??

Ostoa en voi suositella, mutta

Lasikuituhan ei vettä pidä, vaan vaatii aina gelcoatin, tai sitä vastaavaa ainetta sulkemaan veden oikealle puolelle runkoa.

Gelcoatia vastaava aine voi olla myös kunnon epoksipraimeri, kuten Hempelsín light primer.

Itsellä on aikoinaan ollut (yhden kesän) kuidutettu puuvene, ja kölitukki osottautui läpimädäksi. Kyseinen vene ei kylläkään notkunut mistään, mutta jatkuvasti märkä kohta kölissä (maissa ollessa) paljasti asian.

Muista että puun mätäneminen lisääntyy kuiduttaessa kun hengittäminen tapahutuu vain ylöspäin, eli pilssiin jossa aina on vettä.

mahdoton

puuvenehän turpoaa ja vuotaminen loppuu, mutta paatti on lasikuidutettu, joten eihän sen pitäisi turvota ?!?!?!. kuidutuksenhan tarvitsee olla täysin perseellään, jos siittä tulee vedet läpi ja turvottaa puurungon vuotamattomaksi.

hintaluokka jäi minullekin epäselväksi, mutta vaikka maksaisit paatista esim 6000e, niin kuulostaa sille, että remontteihin menee ainakin toiset 6000e ja aikaa. jättäisin kyllä väliin, koska rungon korjailu menee lähelle mahdottomuutta mikäli se on niin letku mille kuulostaa.

Juuh venekuume...

...kova paikka kun se iskee!

Kannattaisi silti säilyttää maltti. Jos ostaa huonon rostikon ei taatusti pääse halvalla sen ylläpitämisessä. Jos nimittäin vesillekin vielä haluaa eikä vaan pihassa säilytellä.

Faktaa on...

Jos traileri on alimittainen niin vääntyyhän se runko kuivilla materiaalista riippumatta, vedessä taas tilanne on toinen...

Ei ihan noinkaan!

Joo, mut on 2 eri asiaa jos runko vääntyy talven mittaan liian lyhyen trailerin takia tai jos se "roikkuu" /retkahtaa välittömästi trailerille nostettaessa!

Maalaisjärki jo pitäisi sanoa ettei moinen runko kestä suurtakaan rasitusta että se on poikki tai tulee vesillä joku helkatinmoinen vuoto josta ei enää pilssipumpulla ja äyskärillä selvitäkään. Runko on löysä ja liian pehmennyt. Suomeksi =VAARALLINEN!

Ettei itelläs ois...

Vääntyilee ne laivatkin ja vielä ajossa...

Asiantuntiat....

Älä ota kovin tosissaan näitä vastauksia. Kova on selitys vaikka kukaan ei ole edes nähnyt kyseistä venettä (eli silloin ei pitäisi myöskään arvostella/tuomita)mutta jos veneen tunnet ja halpa on niin osta pois, kyllä tälle harrastukselle asiantuntioita riittää 8)

oletkos nyt

kaveri kysyy meiltä mielipidettä ja sinunmielestäsi meidän ei kuuluisi arvostella?

kuvittelitko kenties että kaikki palstalaiset lähtevät ensin katsomaan venettä ja kirjoittelemme sitten vasta tänne?

ei mahtanut kirjoittajakaan odottaa muuta kuin oman kuvauksensa mukaiseen kertomukseen annettuja vastauksia. vaikka kaikki eivät olisi oikeita, niin niistä voi saada hyviä vinkkejä mitä ylipäätään veneestä kannattaa tarkistaa.

toivottavasti jatkat sekoilujasi purkkaripuolella. kiitos

Älä osta huono "projektia"

Kun auto on ruostunut ja romu, niin se menee hajottamoon. Jostain syystä veneestä kuvitellaan saavan vielä kunnostamalla toimiva paatti. Ja saahan niistä, mutta kunnostuskulut ovat suuremmat kuin lopputuloksen arvo. Tänä päivänä saat muutamalla tonnilla ihan kivan lasikuituisenkin veneen, jossa on moottori kunnossa jne.

Entten tentten

Et kertonut millaiseen käyttöön vene tulee mutta kuvauksesi perusteella runko ei ole kunnossa eli kovaan keliin sillä ei tule enää lähteä. Mutta kauniilla ilmalla miksei sillä voi tehdä pieniä lenkkejä.

Eri asia kuinka järkevää veneen osto on. Jos olisin sinä, hankkisin venettä katsomaan puuveneistä jotain ymmärtävää. Se maksaa mutta voit välttää sillä pommin ostamisen.

Romulta kuulostaa

Jos runko alkaa olla noinkin löysä, on vain ajan kysymys koska kuidutus repeää ja tulee iso vuoto suuntana meren/järven pohja. Kukkamultaa koko rahalla ja paskaa käteen tonni kaupalla, jos tuohon sorrut.
 /   /  /  / Kuidutettu puuvene

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta