AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / putoamisen tunne nukkuessa
12 Vastausta 1 699 Lukukertaa

putoamisen tunne nukkuessa

mistä ihmeestä voi johtua sellainen "putoamisen tunne" juuri ennen nukahtamista tai nukkumaan käydessä? tuntuu todella inhottavalta, nyt tullut jo useampana yönä sellaista.

Ihan normaalia,

"laukeaminen"

en tiedä

johtuu,mutta itse koin eilen illalla nukkumaan mennessä.ensin tuntui että sänky tai huone alkaa pyörimään,mutta sitten yhtäkkiä tuntuikin että "putoan/syöksyn" pää edellä jonnekkin alas tyhjyyteen.tunne ei ollut epämiellyttävä,pikemminkin päin vastoin.ei ole ennen tullut tällaista tuntemusta.mietin että olisiko voinut johtua kun päivällä otin migreenilääkkeen...?osaako joku sanoa tai laittaa linkkiä mistä löytyisi tietoa?

wiki

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus toi kertoo aika paljo.

Harvinaista

Putoamisen tunne on harvinaista unihalvauksessa.

Ei ole kyseessä unihalvaus

Aloittaja siis kertoi että hän on unessa. Unihalvauksessa ollaan valvella itse, mutta vartalo nukkuu.

Sama täällä.

Monella on tuollaista. Jopa minullakin. Tunnen samoin putoavan alas ylhäältä rappusia, eikä se ole mukavaa. Samoin myös joskus tulee sellaisia, että alkaa pyörimään kun silmät on kiinni. Ne ei ole silti haitanneet nukkumistani, joten en välitä.
Jos tämä 'putoaminen' ei vaikuta nukkumiseesi, niin älä välitä siitä, mutta toisaalta, enhän minä tiedä sinua , joten annan olla. Mutta nyt, toivottanen oikein mukavia hyviä öitä.

- Sali
mulla on tapahtunu monta kertaa toi, se on ihan siisti fiilis :)
Tuo putoamisen tunne ennen nukahtamista on normaalia. Jos sitä tapahtuu jatkuvasti koko yön monta kertaa niin on kyseessä sitten pahempi asia, josta en enempää tiedä.
Minulla käy tuota todella usein, varsinkin päiväunilla kun olen juuri saamassa unenpäästä kiinni. Uneen aina minulla liittyy sellainen jännä termi kuten näin kerran unta että kaverini heitti kynällä seinään ja alkoinauraa ja minäputosin siinäsamalla seinään päin, tai esimerkiksi kaverini heitti ikkunan rikki ja kaikki alkoivat nauraa ja minän taas tunsin putoamista.. eli suomeksi sanottuna aina joku heittää esinettä ja alkaa nauru ja minä putoan... jännää ..aina sama juttu... en tiedä mistä johtuu mutta itse arvelen sen olevan jokin juttu aivoissa joka ei halua minun nukahtavan kesken päivän...
Itselläni tuo putoamisen tunne on sellainen kuin astuisi yhden portaan yli, tai lipeää rotvallin reunalta. Juuri ennen nukahtamista. Epämiellyttävä säikäyttävä tunne. Luin jostain joskus että lihakset rentoutuu kaikki yhtä aikaa, siitä tuo tunne.
Vaikkakin tämä aihe on jo vanha, niin kerron oman tarinan.

Muutama vuosi sitten näin usein sellasta unta, että olin putoamassa alas ja juuri kun olin lattialla tms. vartaloni nytkähti ja siihen heräsin.

Mä luulenkin, että toi johtui vain siitä, että lihakseni rentoutui ja nytkähteli.
Ohitin tuon kaamean putoamisvaiheen monia vuosia sitten. Uneen pääsyvaiheessa tunsin putoavani pohjattomaan syvyyteen.
Heräsin tästä karmivasta tunteesta pulssi kahtasataa lyöden. Tätä kesti ainakin kuukausia, ellei vuosiakin.

Uskon, että putoamis'unet' tai tunne on suistanut monen ihmisen elämän pois raiteiltaan. Ilmiötä tunnetaan luultavasti vähän.

Ilmiö johti merkilliseen tapahtumasarjaan aivan spontaanisti. Se jatkuu vieläkin. Kotitreenin yhteydessä tunsin tunsin siirtyneeni 300 km pohjoiseen, kotiseudulleni.
Alueen läpi kulkeva maantie alkoi häipymään maisemineen kaikkineen olemattomiin.

Lepäsin painottomassa tilassa tähtikirkkaassa yössä. Myös molemmilla sivuillani alhaalla tuikkivat tähdet. Olin varmasti silti hereillä.
Tunne oli niin euforisen nautittava, ettei siitä kukaan olisi halunnut lähteä - ei olisi pystynytkään. Tapausta saattoi kestää ehkä tunnin.

Olen myöhemmin päässyt tähän tilaan uudelleen, mutta ei enää niin voimakkaana. Se on valtava rentoutumisen tila, hyvin koukuttava.

Jo tuo, että se tapahtui kevyen treenin aikana, kertoo omalla kohdallani aivojen hapenpuutteen tilasta.
Toteutin työhistoriani aikana tiedostamattani euforiseen tilaan pääsemistä työnarkomanian kautta. se johti työuupumiseen. ajan pitkään.
 /   /  /  / putoamisen tunne nukkuessa

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua