kajuutan lämpöeristys

kondenssi

Mikä olisi fiksuin tapa parantaa kajuutan seinien lämpöeristystä, jotta saisi keväistä ja syksyistä kondenssivesiongelmaa ja homevaaraa pienemmäksi reissussa? Materiaali? Liimaus? Pitääkö alkuperäinen muovimaton näköinen pinnoite ensin poistaa? Kyseessä lasikuitunen matkavene, jossa puhaltava lämmitin savukaasujen poistolla.

14

4298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Mika-

      Fiksuudesta en tiedä, mutta yleisin ja helpoin on umpisoluinen solumuovi. Sellainen retkipatjan tyyppinen.
      Löytyy useita paksuukssia ja sitä on helppo työstää, taipuu veneen muotoihin.
      Tuollaisella viimekesänä itse eristin purjeveneeni keulakajuutan ja salongin. Tavaraa saa esim. teollisuusetolasta Helsigissä.

      • liimaa

        käytit?


      • -Mika-
        liimaa kirjoitti:

        käytit?

        ...kysymys.
        Alkuun kokeilin kahta eri sprayliimaa, huonoin tuloksin.
        Lopulta päädyin käyttämään kosteiden tilojen muovimattojen liimaamiseen tarkoitettua vesiliukoista liimaa. Valmistajaa en muista, mutta rautakaupasta 5 litran pöntössä maksoi alle 20 euroa tarjouksessa ;-)
        On hajutonta ja tuntuu pysyvän hyvin.
        Voin illalla tarkistaa vielä valmistajan, mutta lienevät samanlaisia eri valmistajien liimat.


      • mennään
        -Mika- kirjoitti:

        ...kysymys.
        Alkuun kokeilin kahta eri sprayliimaa, huonoin tuloksin.
        Lopulta päädyin käyttämään kosteiden tilojen muovimattojen liimaamiseen tarkoitettua vesiliukoista liimaa. Valmistajaa en muista, mutta rautakaupasta 5 litran pöntössä maksoi alle 20 euroa tarjouksessa ;-)
        On hajutonta ja tuntuu pysyvän hyvin.
        Voin illalla tarkistaa vielä valmistajan, mutta lienevät samanlaisia eri valmistajien liimat.

        Yritän sitten aikanaan kertoilla omiakin kokemuksia. Kiitos tiedoista.


      • käytetty muoviveneissä?
        -Mika- kirjoitti:

        ...kysymys.
        Alkuun kokeilin kahta eri sprayliimaa, huonoin tuloksin.
        Lopulta päädyin käyttämään kosteiden tilojen muovimattojen liimaamiseen tarkoitettua vesiliukoista liimaa. Valmistajaa en muista, mutta rautakaupasta 5 litran pöntössä maksoi alle 20 euroa tarjouksessa ;-)
        On hajutonta ja tuntuu pysyvän hyvin.
        Voin illalla tarkistaa vielä valmistajan, mutta lienevät samanlaisia eri valmistajien liimat.

        Itselläni on teräsvene, joka on eristetty 5cm paksuisella uretaanikerroksella. Sen päällä on mahonkilaudoitus. Ei kondenssia ja hyvä äänieristys.
        Miksei uretaanivaahto kävisi myös lasikuituveneeseen? Tarttuvuushan on hyvä.


      • - Ansis -
        -Mika- kirjoitti:

        ...kysymys.
        Alkuun kokeilin kahta eri sprayliimaa, huonoin tuloksin.
        Lopulta päädyin käyttämään kosteiden tilojen muovimattojen liimaamiseen tarkoitettua vesiliukoista liimaa. Valmistajaa en muista, mutta rautakaupasta 5 litran pöntössä maksoi alle 20 euroa tarjouksessa ;-)
        On hajutonta ja tuntuu pysyvän hyvin.
        Voin illalla tarkistaa vielä valmistajan, mutta lienevät samanlaisia eri valmistajien liimat.

        Liimasin teräsveneeseen umpisolumuovin epoksimaalattuun pintaan em. rakennusseinäliimalla. Pysyi hyvin kesän, mutta pari päivää sitten veneellä käydessäni oli alkanut irtoilemaan.


      • -Mika-
        -Mika- kirjoitti:

        ...kysymys.
        Alkuun kokeilin kahta eri sprayliimaa, huonoin tuloksin.
        Lopulta päädyin käyttämään kosteiden tilojen muovimattojen liimaamiseen tarkoitettua vesiliukoista liimaa. Valmistajaa en muista, mutta rautakaupasta 5 litran pöntössä maksoi alle 20 euroa tarjouksessa ;-)
        On hajutonta ja tuntuu pysyvän hyvin.
        Voin illalla tarkistaa vielä valmistajan, mutta lienevät samanlaisia eri valmistajien liimat.

        Käyttämäni liima on: Thomsit K188E ja kävinpä tänään veneellä, vielä on eristeet kiinni kunnolla.
        Käytitkö Ansis varmasti samaa liimaa? Oliko työskentelylämpötila varmasti yli 18 astetta?
        Lisäksi tulee työskentelyssä huomioida riittävän pitkä odotusaika liiman levyttämisen jälkeen ennen eristeen kiinnittämistä (jopa tunti).

        Varmaan muitakin liimoja on, ja luulisin perinteisten kontaktiliimojen toimivan hyvin tässäkin. Olihan vanha verhoilumateriaalikin kontakstiliimalla kiinni, ja oli pysynyt sen parikymmentä vuotta paikallaan. Sprayliima vaan oli pettymys. Liimaa oli vähän kaikkialla ja pitävyys oli kuitenkin onnettoman ja surkean välimaastossa.

        Vielä eristämisestä: Aiemmin oli keulakajuutassa nukkuminen kaikilla keleillä sellaista, että kun paljas iho osui verhoiltuun kangaspintaan, se tuntui poikkeuksetta kylmältä. Eristämisen jälkeen ei tuntunut eroa patjan ja kylkien lämpötiloissa.... mukavan lämpöstä vaan...


      • G.C.

        Verhoilitko tuon solumuovin päälle jollakin kankaalla vai käykö se solumuovi sellaisenaan pinnaksi?


      • Toivo
        - Ansis - kirjoitti:

        Liimasin teräsveneeseen umpisolumuovin epoksimaalattuun pintaan em. rakennusseinäliimalla. Pysyi hyvin kesän, mutta pari päivää sitten veneellä käydessäni oli alkanut irtoilemaan.

        Eihän vaan ollut epoksipikeä siihen ei tartu oikein mikään kunnolla.


    • Nyt en muista tehtaan nineä mutta jos ajetaan Inkoon kiittymän ohi ja kääntää oikealle Torpin suuntaan niin kohta vasemalla kädellä on tehdas ja iso varastoalue.
      Siellä myydään solumuovimattoja. Löytyy melkein mitä paksuutta tahanssa ja jos valitsee "sekunda" niin myyvät pilkkahintaan. Viime kerralla auto oli täynnä 30 € hinnalla.
      Matto soveltuu hyvin sinun tarkoitukseen sekä esim lämmittimen ilmaputken eristämiseen.
      Jos ajat ohi, käy katsomassa.

      • -Mika-

    • Joakim

      Ensiksi lämmitin. Ilmeisesti kyseessä on Webasto/Wallas tms. puhalluslämmitin. Savukaasut toki sisältävät kosteutta, mutta vähintään yhtä oleellista on, että lämmitettävä ilma otetaan ulkoa ja lämminta ilmaa päästetään riittävästi ulos. Kylmä ulkoilma sisältää aina vähemmän kosteutta kuin sisäilma (vrt. auton lasien huuruuntuminen sisäkierrolla).

      Edelliseen veneeseen liimasin lasikuitupinnalle Finlaysonin Marina Softia Bostikin vesiohenteisella kontaktiliimalla. Se vähensi kondenssia merkittävästi ilman lisäeristystä. Hae googlella tuota, niin löydät pari kertomusta muiden liimailuista.

      • Matilda 26-v.

        Kuinka paksua tuon eristeen on syytä olla? Onko 9 mm riittävä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      184
      1392
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      80
      1070
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      876
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      855
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      82
      767
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      705
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      116
      618
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      587
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      548
    Aihe