AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Ikkunan avausmekanismi paskana

Ikkunan avausmekanismi paskana

31 Vastausta 6 520 Lukukertaa
Ja taas saa paskaa roudata pajalle. Apukuskin etuikkuna oli parkissa ollessaan päättänyt hajota. Ikkuna oli valunut 10cm alaspäin eikä kuulunut kuin sähkömoottorin hurinaa.
Kuulemma avausmekanismi vaihdettava á 420eur + työ.
vittu mikä romu.
Saako tuota oviverhoilua mitenkään itse irti, niin pääsisi virittämään homman kuntoon itse.

Katso Lagu-palstalta ohjeet

Ebaysta saatava vaijeripaketti (20 puntaa) on riittänyt monelle korjaukseksi.

Sama vika...

... mutta toinen ovi, se kalliimpi. Eli mulla meni samalla tavalla, kuskin oven ikkuna ei enää pysynyt ylhäällä. Käsillä sai nostettu sen ylös ja ei muuta kuin motarille. Valui pikkuhiljaa alaspäin joten korjaamolle kans. Biliasta en edes viitsinyt kysyä vaan vein lähimpään AutoFit korjaamoon jossa muutenkin olen autoani huollattanut. Avasivat oven ja vaijerit rikki, rullautuneet mottorin sisään --> moottoria ei pystynyt kuulemma avaamaan joten koko roska uusiksi. Uusi aika parin päivän päähän, jolloin saivat tilatuksia paketin. Hinnaksi tuli yhteensä 600€ jossa oli 2 tuntia työtä. Muistaakseni osan hinta oli 460€.

Kallistahan tuo on, mutta mikä tässä elämässä olisi halpaa??? Lasten teko vai... =)

Murphyn laki

Rellujen kanssa tosiaan joskus tuntuu, että tuota otsikonmukaista on vähintään tuplasti verrattuna keskimääräiseen. Mutta onneks nää on käytettynä niin halpoja ja jos omastaan meinaa luopua niin joutuu melkein maksamaan vastaanottavalle osapuolelle että päätös pysyä merkissä on hyvin helppo.

Ai niin, ei se lasten teko nyt niin kovin kallista ole mutta ylläpito sitäkin kalliimpaa.
Tietysti jos alottaa ihan puhtaalta pöydältä niin se naisen väsyttäminen saattaa kyllä maksaa muutaman Rellun verran. d=)

takaisinkutsu?

Sain kutsun korjaamolle, ja siellä he tekivät "jotain" ikkunanostomekanismeille, ennen kuin jotain tapahtuu. Tämä tapahtui aika pian auton oston jälkeen. 2005 2.0T Priv.

Takaikkuna valui alas

Meillä tipahti takasivulasi alas ihan yhtäkkiä parkissa ollessa.
Lasinnostimen moottori kyllä hurisi, mutta ikkuna pysyi alhaalla.
Käsin sen sai nostettua ylös ja eikun teipillä kiinni, että kesti ylhäällä.

Avattiin oviverhoilu (muutamalla ruuvilla kiinni) ja sieltä oli hajonnut muovipalikka,
joka kannattelee ikkunaa ja yhdistää nostimen vaijerit.

Pikainen selailu netissä ja osia ei moottoriin kuulemma saa irrallaan vaan on ostettava kokonaan uusi moottori. Soitto liikkeeseen ja sieltäkin vastaus oli ensin, että ostettava uusi moottori ja hintaahan sillä sitten olisi ollut.

"Pienen" neuvottelun jälkeen sain varmaan maininnan tietoihini, että asiaks on mulk..
mutta löytyi kuin löytyikin ihan varaosina kyseinen muovipalikka, kun tein selväksi etten osta uutta moottoria, kun se moottori toimii ja vain se muovipalikka on rikki.

Muovipalikat tulivat ihan kahden kappaleen pussissa ja hintaa oli kokonaiset 10 euroa!

Takaikkuna täälläkin murheena....

Vaimo kävi kaupassa ja ihmetteli miksi auton toinen sivutakalasi oli alhaalla. Yritti nostaa sen kytkimestä ylös, mutta mitään ei tapahtunut. Otin verhoilut irti ja tutkin vähän aikaa. Huomasin että vaijerit olivat pahasti solmussa, ja mekanismin yläosan valkoinen muoviosa oli rikkoontunut. Muoviosa sijaitsee lähimpänä ikkunan alareunaa. Otin koko paketin irti moottoreineen päivineen. Ajattelin että vien koko paketin joskus sellaiselle joka ymmärtää niiden päälle. Tein seuraavanlaisen väliaikaiskorjauksen: Laitoin mekanismin kiinnityspaikkojen ylimpään reikään n.7cm pitkän pultin johon ujutin kumiletkun päälle. Lasi makaa nyt pultin varassa yläasennossaan. Nyt pysyy lasi ylhäällä, ja eikä maksanut paljon. Onhan autossa ilmastointi, ettei ikkunoita periaatteessa paljoa tarvita. Eipähän muksutkaan enää räpellä ikkunoiden kanssa :=)

Hienoa että tulee

Se on vaan niin ihmeellistä ettei tuota pulttisysteemiä ole keksitty jo kokoonpano linjalla vaan autoon asennetaan turhia kalliita moottoreita vaijjereineen sekä rikkoutuvia muovi osia.

Hintakin olisi uusissa silloin hieman alempi eikä hinnan pudotus olisi Renaulteissa korjaus tavoista johtuen niin kovin kauhea, kuten tänäpäivänä.
Esim. sähköt voisi johtaa kuparilatoilla, kiljuvat takajarrut muutetaan rumpujarruiksi.......... jne.

Näin saataisiin paremmin arvoaan pitävä ja ennenkaikkea luotettavampi Renault auto.

Mainostekstikin on ilmeisesti vapautunut takaikkunalle: "LUJAA LAATUA" RENAULT.
No vaatisihan tuo vastahakoiselle Volvo konsernille pieniä ponnistuksia hommata tarroja sekä saada myyjät kahvikupin ja lehden takaa myymään kysyntää vastaava määrä Renaultteja.

Myytiinhän nuita "rautaisia" Ladojakin käsittääkseni aikalailla.
mistä sait ne muovi palikat??
Muovipulikoita saa Renault-jälleenmyyjiltä. Omani ostin Olarin Bilian hyllystä, 11 euroa / pari.

Nostimen vaijerin pää saattaa olla rispaantunut jos se on mennyt pahasti sykkyrälle. Vaijerin voi silloin kääntää toisin päin ja taas pelittää. Vaijerin kummassakin päässä on samanlainen mötikkä. Tarvikevaijereita saa myös mittojen mukaan ainakin Motonetistä.

Se on soopapuhetta ettei nostinmoottoria muka saisi auki vaijerin selvittämiseksi, niinkuin jollekin oli sanottu.

8.90€

Eli takaa meni jo viime kesänä, avasin verhoilun (muutama ruuvi ja verhoilua piti "nostaa" ei vetää) ja lukitsin lasin yläasentoon holkilla.

Nyt laski etuoven lasi alas, molemmat lasit ovat oikealta puoleta autoa. Soitto käyttöautoon ja sieltä löytyy kannattimia pareittain (takaoviin / etuoviin). Hinta sarjalle 8.90€

Vaihdan nuo paikoilleen seuraavana vapaapäivänä ja napsin muutaman "työkuvan", josko olisi apuja jollekulle..

No jo

Eli Rellun huolloilla on jo "orkkis" osia.

Milloinhan auton saa tilata sähköikkunoin tai karvalakkimallisena ?

No nyt vas`t hokasin et kaikis karvalakeis on veivi............Sori !

Mut mikä helavitkutin toi sit ois ????

Muoviosa

Sama homma kävi sitten meilläkin, eli tuo muovinen kannatin hajosi kahteen kappaleeseen oikeanpuolimmaisesta takalasista.

Onneksi osasin tämän keskustelun pohjalta alkaa asiaa kaivelemaan paikallisen huollon kanssa, eli tiesin jo soittaessani että kyseistä muoviosaa löytyy erikseen, jottei tarvitse ostaa koko pakettia. Huollossa tosin kaveri ei löytänyt kuvista osanumeroa tälle takalasinnostimen muovikiinnikkeelle. Etuoven nostimen kuvista sellainen löytyi. Muutaman minuutin googlettamisella löytyi kyllä sitten osanumero myös takalasin vastaavalle osalle. Hauskinta asiassa oli, että takalasin kiinnikkeen osanumerolla kyllä löytyi osa suoraan liikkeen hyllystä, vaikkei kuvien perusteella moista osaa pitänyt edes olla erikseen?

Osan vaihtaminen sinällään oli yllättävänkin helppoa. Verhoilu lähti suht helposti irti ja uuden osan sai nostimeen paikalleen suht helposti (hieman järkeilyä piti käyttää, jotta sai vaijerit pujotettua paikoilleen oikeassa järjestyksessä). Uusien kiinnikkeiden hintakin oli yllättävän alhainen, eli pari maksoi karvan alle 6,5 euroa. Alla vielä ko. osien osanumerot niitä tarvitseville.

77 01 209 365 - Etulasin nostimen kiinnike
77 01 209 366 - Takalasin nostimen kiinnike

hinnanvaihtelua

Hauskasti nuo hinnat vaihtelevat. Parihinta 6.5 - 8,9 € -luultavasti muoviosan katteet kohdallaan. Nuo itse hankkimani on "vahvistettu", eli niissä on metallia valettuna muovin sisään.

Valitettavasti kuvat ei onnistuneet, mutta tässä sanallista ohjetta.
Takaovi, kaikki ruuvit auki (osa pienten muoviläppien alla). Verhoilu "nostetaan" pois.

Etuovi (oikea) avaa "kahvan" verhoilumuovi, alla muutama ruuvi. Vedä kangasosa auki ikkunan reunasta, sen alla yksi ruuvi. Avaa kaikki muut näkyvät ruuvit ja nosta verhoilu pois.

Kummassakin kannattaa oven avaus kahva vetää irti ja työntää sitten reiästään läpi ja irroittaa lasinnostimen kytkimen liitin jolloin ovea saa siirrettyä ja tilaa löytyy enemmän. Takaoveen muovin sai vaihdettua paikoillaan mutta etuoveen onnistui ainoastaan irroittamalla koneiston (takaoveenkin luultavasti helpompi siten. Uusi osa vanhan tilalle, samaan asentoon vaijerit kiinni muoviosaan ja sitten vain nuljauttaa vaijeri ylärullan läpi. Alaosassa on "jousikuorma".

Meni puoli tuntia / ovi ja säästö oli 800€ + työt 450€ - 8,90 - 8,90 = 1232.2€
Eli pääsin hyvinkin kohtuulliseen tuntipalkkaan ;)
Hei!

Sama vika lasin kanssa. Yhtäkkiä oli lasi valunut alas.... Voisiko sada työkuvat postiin? jannejuh@hmail.com
Kaikilla muilla kirjoittajilla homma sujui parin muoviholkin vaihtamisella, mutta se joka vei korjaamoon (ei Bilia) joutui maksamaan uuden moottorin. Onkohan niin että korjaamolla eivät viitsi tutkia vaijereita, on helpompi tilata uusi moottori kun asiakas maksaa - vaikka olis tavallinen korjaamo. Miksikähän se moottori olisi pantu kiinni niin ettei sitä ei voi avata - onhan ruuvit keksitty?

Minulta meni eilen -04 Scenicistä kuskin oven ikkunamekanismi. Huomasin vaan lähtiessä että kuskin ikkuna on 2 cm raollaan. Nostin nappia, mutta sisältä kuuluikin räps räps ja hurinaa. Tiesin heti että tää on nyt tätä kun lukee tätä saittia. Ikkunan sai nostettua kädellä ylös josta se valui alas vähän väliä. Puolen tunnin ajon ja ähellyksen jälkeen muistin että mullahan on tarraliimalla varustettu lipukeklipsi jonka liimasin lasin alanurkkaan. Se lopetti valumisen.

Mitäs nyt, ostetaanko Biliasta muoviholkit (tossahan on varaosanumerot ) ja viedään AD-korjaamoon vai mitä? En mä osaa tehdä verhoiluhommia. Onko pääkaupunkiseudulla korjaamoa joka osaa fiksata ton ilman että tarvii vaihtaa moottori?
Nostinmekanismeja saa halvalla täältä relluihin:
http://www.lasinnostin.com/tuotteet.html?id=1/

Vaihto ei ole vaikeaa, oviverhoiulun irroitus hakalin rasti. Tarkoitan sitä että sen saa silleen irti että sen myös saa takaisin siististi. Haynesin korjausopas hyvä apu tässäkin proseduurissa.
Osaatko sanoa, selviääkö 10 euron muoviklipsien vaihdolla, vai pitääkö ostaa koko nostinmekanismi? Antamassasi saitissa oli suurennettava kuva Scenic II:n kuskin oven nosturista. Mihin kohtaan tuossa kuvassa ne klipsit tulevat, vaijerien päässä näkyisi olevan jonkinlaista muovihärpäkettä

http://www.lasinnostin.com/tuotteet.html?id=1/5

Mihin kohtaan lasi tulee tuossa kuvassa - ihan kuin siinä olisi lasin ylä- ja alareunaa varten kolot? Rellufoorumin kuvaukset pelkän muoviosan vaihtamisestakin tuntuvat aika mutkikkailta. Onkohan moottoreita mennyt vaihtoon juuri muoviklipsien halkeamisen takia, jos esim on kelannut konetta sen jälkeen kun klipsit sanoo räks?
Hei,

Laita minulle sähköpostia, jos ongelma on edelleen akuutti.

Asun Tuusulassa.

thatinen gmail com
Ikkunahissin alkuperäinen muovinen pidin rikkoutuu helposti, mutta sen saa hankittua edullisesti vahvistettuna varaosana.

Kun ikkunan mekanismi antaa periksi, niin tärkein ja paras neuvo on se, että ikkunaa ei yritä siirtää sähköisesti enää ylös eikä alas vaan joko ikkuna kannattaa jättää ala-asentoonsa ja irrottaa ikkunahissi tai vaihtoehtoisesti kiilata ikkuna yläasentoonsa, jos hissin irrotus ei heti onnistu.

Ohessa slideshow ko. projektista.

http://s1234.photobucket.com/albums/ff411/thatinen/?albumview=slideshow

Ei ainakaan missään tapauksessa kannata maksaa useita satoja euroja (450-550€) uudesta hissistä.

Minulta saa apua tarvittaessa sähköpostitse:
javascript:void(0);
thatinen gmail com
muuten kuinka monta wattia tussa ikkuna hissin moottorissa on tehoa riittääkö puhkupyörän liikuttimeksi vai onko tuulilasin pyyhkimen moottori tohon parempi molemmat alennusvaihteen kanssa
Hei, Aihe on vanha, mutta tulevaisuudessa ihmisille helpotukseksi.

Tyyppivikanahan näissä on tuo ikkunannostimen kiinnikkeen hajoaminen. Alhaalla ohjeet myös sen korjaukseen.

Autona Renault Scenic II -05, mutta ohjeiden pitäisi toimia myös Meganen malleihin

http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=7499

Tässä resetointi ohje:
http://draga.kapsi.fi/renault/Ikkunannostimen_resetointi.pdf

Ikkunannostimen irroitus:
http://draga.kapsi.fi/renault/Ikkunannostimen_irroitus.pdf

Ikkunannostimen kiinnikkeen vaihto:
http://draga.kapsi.fi/renault/Ikkunannostimen_kannattimen_vaihto.pdf
Kiitos ohjeista.

Linnanmaan Prisma Oulu - tulin kaupasta ja kuskin puoleinen etuikkuna alhaalla. Soitto Wetterille, hinta-arvio noudattelee palstan euromääriä. Kontaktimuovi ikkunaan ja 180 kilometriä kotiin. Vaimo takapenkille katsomaan oikealta tulevia.

Huomenna läheiselle korjaamolle, verhoilu pois, tulppaan lasin yläasentoon, ikuisesti.
Mun Scenicin ikkunamekanismista murtui nostovaijerin muovinen ohjuri. Vaijerit sekosivat toivottomaksi sykkyräksi. Arvaanpa, että sulla on sama vika. Koska moottori toimii, löytyi erinomainen varaosapaikka; www.automotoparts.eu jonka sarjassa on kaikki vaijerit ja vinksuttimet. Hinta tais olla 36 euroa.
Vaihtotyö on aika kinkkinen homma, koska oven sisus on sokkeloinen. Naarmuja tuli käsiin ja tuskanhikeä tihkui. Purkaessa kannattaa kirjata mihin eripituiset ruuvit kuuluvat ja napsia kuvia osien oikeasta asennosta. Kyllä siitä silti muhkea tuntipalkka kertyi, että kannatti äheltää.
Meillä meni myös Scenicistä (vm. 2004) tuo lasinnostimen pidike rikki. Ikkuna valui alaspäin ja sitä sai kädellä liikuteltua ylös ja alas. Sen verran olin lukenut viasta aiemminkin, joten tiesin, että sitä lasinnostinta ei saa enää käyttää.

Avasin sen oven verhoilun ja irrotin sen lasinnostimen. Muovinen klipsu oli murtunut kahteen palaan, toinen pala kiskossa ja toinen ikkunan reunassa kiinni.

Seinäjoen Käyttöautosta olisivat auliisti myyneet lasinnostimen hintaan 220 euroa. Sitä muovista klipsua ei kuulemma saa erikseen ostettua. Aikani Googletin ja etsin, Bilian verkkokaupasta löytyy osat hintaan 11,00 euroa

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Products/7701209365

Ja nuo olivat Renaultin alkuperäisosia. Ei muuta kuin pala kiskoon kiinni ja tarkistin vaijerien toimivuuden. Hyvin toimii. Säästin tässä hommassa varmaan 400 euroa (lasinnostin + työn hinta Käyttöautossa)
Ja jos vaijeri napsahtaa, täältä saa sentään kohtuuhintaisen mekanismin (ilman moottoria). Posteineen 84 euroa - ei halvinta, mutta vielä kohtuuden rajoissa. Myös Rellun avaimia korjataan järkihintaan:

http://www.lasinnostin.com/
Onko tuo automotoparts ihan luotettava paikka? Ja toimiiko maksaminen siis luottokortilla? Miten nopiasti tuli osat? Itellä lävähti iv golffin lasi alas ja oli juuri pettänyt nuo muoviklipsulasinnostimet ja huomasin että tuolta saisi tilattua pelkät klipsut eikä tarvitse koko systeemiin tällöin pistää rahoja.
Muoviklipsut saa Biliasta, maksaa 11 euroa /pari. On Renault alkuperäisvaraosat - vahvistettu metallilla vanhoihin verrattuna. Osat sai tiskiltä kun kävin hakemassa, mutta Bilia toimittaa verkkokaupallakin. Varaosanumerot löytyy esim pari viestiä ylöspäin, tässä samassa ketjussa otsikolla "897895666767" (12.6. 2012).

Mutta Golfin osia Bilia ei myy
Vielä vanhaa aihetta herätellen..itsellä jäi scenicin (2004) oikeasta etuovesta lasi alas. Napista painamalla ei tapahdu mitään, ei rutinoita eikä mitään. Avasin oven yo. ohjeilla ja klipsut ja vaijerti näyttäisivät olevan kuitenkin kunnossa. Lasia ei saa käsin liikuteltua (ainakaan helposti, en koittanut isommalla voimalla).
Eli olisko nyt sitten kuitenkin nostimen moottori mennyt? Ja oliko sen vaihdosta raadilla ohjeita/kuvia tarjota? Mistä halvimmalla? Lasinostin.com:ista näytti olevan 161€, mutta jostain syystä näytti hieman erilaiselta tuo scenic 2:n nostin.
liittimet hapettuneet
onko mitän väliä mihin kohtaa asettaa palikka jos vaijerit ovat olleet irti? moottori käy molempiin suuntiin loputtomiin
Sieltä ei ole hajonnut kun se muovihärpäke jonka saa merkkiliikkeestä noin kympillä ja vaihto kestää noin puolituntia.
 /   /  /  /  /  / Ikkunan avausmekanismi paskana

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta