Kuristukset

4M4TÓÓR1

Ostin joku aika sitten -06 vuosimallin derbi senda drd pron. Mopo oli vakio kun sen ostin. Haluaisin siihen vähän lisää vauhtia niin ajattelin ainakin ensialkuun ottaa kuristukset pois. Siksi nyt kysynkin että tietääkö joku miten ne helpoiten saisi irti? En ole ennen nähkääs kuristuksia poistanut. Kyse ei ole siitä etten osaisi sillä olen näppärä käsistäni. Kyse on vain siitä etten tietä tarkalleen miten ne kuristukset kannattaisi poistaa :).

86

38340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfjj

      Lyöt taltan sitä alkukäyrän holkkia vasten ja hakkaat/naputtelet vasaralla nii kyllä se ajanmyötä lähtee

      • Myös pro mies

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.


      • 4M4TÓÓR1
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        Ok kiitos kun sain noin selkeän vastauksen =) siis iha oikeesti ettet luule et muka vittuilisin. Kysyisin vielä että paljonko mopon nopeus nousee jos tuon kuristuksen poistaa/viilaa? Iha niinku selitit. Kaverilla on tommone sm drd racing ja kun se tukki siitä hukkaputken ni mopo menee nyt noin 60-65. Mut siis kuinka kovaa arvelet mopon kulkevan jos tuon holkin poistaa?


      • pro mies
        4M4TÓÓR1 kirjoitti:

        Ok kiitos kun sain noin selkeän vastauksen =) siis iha oikeesti ettet luule et muka vittuilisin. Kysyisin vielä että paljonko mopon nopeus nousee jos tuon kuristuksen poistaa/viilaa? Iha niinku selitit. Kaverilla on tommone sm drd racing ja kun se tukki siitä hukkaputken ni mopo menee nyt noin 60-65. Mut siis kuinka kovaa arvelet mopon kulkevan jos tuon holkin poistaa?

        Vaikee sanoa ihan tarkallee. Oma sm pro malossi meni ihan vakiona 39 km/h kun oikein laulatti.
        Sanoisin että tuo pakoaukon holkin poisto ei vielä itsessään hirveästi lisää nopeutta koska vakio Derbi kärsii bensan puutetta, mutta raaka arvio on että pelkkä holkin poisto nostaa nopeuden sinne 45-50 km/h
        Itselläni siis tehty nyt holkin poisto pakoaukosta, 90 suutin, reikälevy pois ja ysi piikkiä isompi eturatas kuin vakio, niin huiput pidemmällä suoralla 69 km/h (navilla mitattu)
        mutta kiihtyy hyvin aina 55 km/h Itse haluan että pyörä kulkee tuon koska ajelen kavereiden kanssa pitkiä matka-ajoja, ja haluan, että 6 vaihteella ajettaessa 45 - 48 km/h tunti nopeutta moottori kiertää normaali kierroksilla


      • pro mies 2
        pro mies kirjoitti:

        Vaikee sanoa ihan tarkallee. Oma sm pro malossi meni ihan vakiona 39 km/h kun oikein laulatti.
        Sanoisin että tuo pakoaukon holkin poisto ei vielä itsessään hirveästi lisää nopeutta koska vakio Derbi kärsii bensan puutetta, mutta raaka arvio on että pelkkä holkin poisto nostaa nopeuden sinne 45-50 km/h
        Itselläni siis tehty nyt holkin poisto pakoaukosta, 90 suutin, reikälevy pois ja ysi piikkiä isompi eturatas kuin vakio, niin huiput pidemmällä suoralla 69 km/h (navilla mitattu)
        mutta kiihtyy hyvin aina 55 km/h Itse haluan että pyörä kulkee tuon koska ajelen kavereiden kanssa pitkiä matka-ajoja, ja haluan, että 6 vaihteella ajettaessa 45 - 48 km/h tunti nopeutta moottori kiertää normaali kierroksilla

        Kysyisin vielä että miten tuo reikälevy poistetaan? Luin netistä että sen sais aika helposti käsin pois. Ja moniko piikkinen eturatas siinä on vakiona?


      • Derbi man
        pro mies 2 kirjoitti:

        Kysyisin vielä että miten tuo reikälevy poistetaan? Luin netistä että sen sais aika helposti käsin pois. Ja moniko piikkinen eturatas siinä on vakiona?

        Reikälevy löytyy kaasarin ja litteän kumiletkun välistä joka johtaa kaasarista penkin alle ilmanpuhdistuskoteloon. Tämä kuminen retku tai ennemminkin ilma-kanaali on ovaalin muotoinen ja se on todellakin helppo irroittaa kaasarin päästä.
        Se on kiinnitetty kaasariin pro malleissa ainakin käsin avattavalla puristus klemmarilla, Irroitus tapahtuu mopon vasemmalta puolelta siitä runkopalkin vierestä. Muista että et tarvitse irroittaa koko letkua moposta, vain se pää joka on kaasarissa kiinni. Siirrrät käsin klemmaria hieman taakse päin ja taivutat letkun kaksin kerroin rungon väliin. Letku kyllä kestää hyvin taivuttelua koska se on erittäin joustavaa kumia. Kun letku on pois edestä reikälevy lähtee ihan vetämällä pois, ja sit eikun vaan kumiletku paikalleen.
        En nyt jaksa muistaa minkä kokoinen on 08 pro:n eturatas mutta sehän selviää kun otat vasemman kylkikopan irti ja lasket piikkien määrän.


      • Derbi amatööri 2 :D
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        Hei! Katoin tuota teidän keskustelua noista kuristuksista. Itse olen ostamassa ihan kohta 09 mallin drd prota. Kun puhuit tuosta alkukäyrän holkista ja siitä että alkukäyrä pitää poistaa pytystä holkin poiston ajaksi... niin miten se alkukäyrä siitä pytystä tarkalleen ottaen poistetaan? Eli pitääkö se alkukäyrä leikata irti siitä pytystä vai saako sen jotenkin muuten pois, esim. ruuvaamalla joku ruuvi tai joku irti :D?


      • Derbi man
        Derbi amatööri 2 :D kirjoitti:

        Hei! Katoin tuota teidän keskustelua noista kuristuksista. Itse olen ostamassa ihan kohta 09 mallin drd prota. Kun puhuit tuosta alkukäyrän holkista ja siitä että alkukäyrä pitää poistaa pytystä holkin poiston ajaksi... niin miten se alkukäyrä siitä pytystä tarkalleen ottaen poistetaan? Eli pitääkö se alkukäyrä leikata irti siitä pytystä vai saako sen jotenkin muuten pois, esim. ruuvaamalla joku ruuvi tai joku irti :D?

        Joo kyllä se pakoputki lähtee pytystä irti ihan ruuvaamalla, eli ei tarvitse mitenkään leikata.
        Pakoputken irroitus kestää keskimäärin 10 min.
        Eli kaksi mutteria auki pytyn etupäästä, en nyt muista minkä kokoiset mutterit ne on mutta jotain 13-17 mm mutterit suunilleen. Pakoputki on myös rungossa kiinni katin kohdalta, eli siitä pakoputken paksuimmasta kohdasta joka on ajaessa kuskin oikean polven kohdalla. Pakoputki on derbissä kaksi-osainen eli se katkeaa suunilleen oikean puolen taka-jalkatapin kohdalta, se liitos on myös syytä löystyttäää alkukäyrän irroituksen ajaksi. ( äänenvaimenninta ei kuitenkaan tarvitse irroittaa moposta operaation aikana,,, ainoastaan löystyttäminen riittää )


      • monano
        Derbi amatööri 2 :D kirjoitti:

        Hei! Katoin tuota teidän keskustelua noista kuristuksista. Itse olen ostamassa ihan kohta 09 mallin drd prota. Kun puhuit tuosta alkukäyrän holkista ja siitä että alkukäyrä pitää poistaa pytystä holkin poiston ajaksi... niin miten se alkukäyrä siitä pytystä tarkalleen ottaen poistetaan? Eli pitääkö se alkukäyrä leikata irti siitä pytystä vai saako sen jotenkin muuten pois, esim. ruuvaamalla joku ruuvi tai joku irti :D?

        se on heleppoa. se on ruuveilla kiinni pytyssä ( alkukäyrä on pytyssä kiinni) avaat ruuvit kympin lenkillä ja irrotat koko putken muutkin pultit ja otat pois putken. mää ainakin viilasin holkin pois.


      • ghfhfd
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        Oma derbi drd pro meni vakiona noin 49-50 km/h. Mopon oma mittari näytti 49 ja mittasin viel gps ni se näytti 50 km/h. Poistin sisäänajon jälkeen holkin ja tukin hukkaputken ja vaihoin oliko nyt 82 tai 85 suuttimen niin meni joku 65-70 km/h. Nyt kiinni Gianellin tehari ja 13 piikkinen hammasratas eessä ja 91 suutin ni menee noin 95 km/h.


      • derbi123
        Derbi amatööri 2 :D kirjoitti:

        Hei! Katoin tuota teidän keskustelua noista kuristuksista. Itse olen ostamassa ihan kohta 09 mallin drd prota. Kun puhuit tuosta alkukäyrän holkista ja siitä että alkukäyrä pitää poistaa pytystä holkin poiston ajaksi... niin miten se alkukäyrä siitä pytystä tarkalleen ottaen poistetaan? Eli pitääkö se alkukäyrä leikata irti siitä pytystä vai saako sen jotenkin muuten pois, esim. ruuvaamalla joku ruuvi tai joku irti :D?

        tyhmä...


      • Juu ei se kyl tolla taltalla irtoo kaikista paras on ottaa se pois "Kartioterällä" ( :


      • jjhuiuiu
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        JOS SINÄ SAAT MOPOSTA PELKÄT KURISTUKSET POISTAMALLA 6HV IRTI NIIN TULEPPA OTTAMAAN MINUNKIN MOPOSTA KURIT POIS!


      • Mr. MBK
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        moi mulla on tollane 02 MBK ja on se hieman noloo ku skobalikat ajaa ohi ja haluisin tietää ensinnäkin missä kuristin on ja miten se poistetaan että sais hieman lisävauhtii?


      • derbi13
        Myös pro mies kirjoitti:

        Itselläni on 08 Derbin pro malli, joka on samalla koneella kuin sinullakin.
        Tärkeimmät kurit on pakoputken alussa oleva holkki, joka kuristaa että pakokaasut eivät pääse vapaasti virtaamaan. Se on siinä heti alussa kun irroitat alkukäyrän pytystä. Reikä on kavennettu holkilla 22 mm, 9 mm. Ja sitä et saa kyllä millään taltalla irti. Se on kunnolla hitsattu. Eli ei kuin vain joko tremel:lillä tai poranterillä, tai sitten ihan vain hitaasti ja rauhallisesti pyöreellä viilalla. Itse suurensin noin 20 mm. Helppo homma, viilallakin homman hoitaa noin 30 - 60 min. Pakoputkessa on myös toinen kuristus, eli hukkaputki joka on se käyrä, noin 30 cm pätkä joka ei johda mihinkään. Se on asennettu mopoon sotkemaan 2t koneelle tärkeitä pakokaasun virtauksia. Sen poistamiseen juuresta ja reijän tukkimiseen tarviit rälläkkää ja hitsiä, ja itse en ole siihen ruvennut... Poistattaessa tuo huomattavasti lisää kierrosherkyyttä.
        Seuraava huomattava kuristus on kaasarin pää suutin. Minulla oli muistaakseni vakio suutin 64. Itse nostin suutin kokoa asteittain aina 5 numeroa isommaksi, päätyen lopulta 90.
        VINKKI: Jos moposi kiihtyy ajaessa paremmin ryyppy päällä, niin mopossasi on liian pieni pääsutin. Muista myös että kun isonnat suutimen kokoa, niin sinun tulee myös isontaa öljypumpun öljyn syttöä. Siihen minulla ei ole antaa ohjeita. Sen homman minulla hoiti merkkiliike josta pyöräni ostin.
        Kaasarissa on myös toinen kuristus. Se on reikälevy joka "ahistaa muka" kaasarin ilman saantia. Se löytyy kaasarin ja ilmanpudistinkoteloon johtavan kumiletkun välistä. Noin 6 cm halkaisijaltaan kokoinen kuparin värinen reikälevy jossa on pieniä reikiä. Lähteen ihan vetämällä irti.
        ( minä en ainakaan huomannut teho eroja kun poistin reikälevyn )
        Sitten on tietenkin vielä cdi yksikkö joka rajoittaa kierroksia. Itse en ole kajonnut siihen olenkaan. Derbin myyjän mukaan 06-09 vuosien derbien koneista saa 9 - 10 hv irti kun poistaa kaikki rajoittimet.
        Itselläni tällä hetkellä noin 6 hv, ja riittää liikenteessä oikein mainiosti myös täällä Helsinkin ruuhkissa.

        HUOM: MUISTATHAN ETTÄ YHDENKIN KURISTUKSEN POISTATTAESSA MOPOSI EI OLE SUOMEN LAIN MUKAAN TIELIIKENNE KELVOLLINEN.

        ITSE EN MYÖSKÄÄN OTA VASTUUTA JOS PYÖRÄSI VAURIOITUU TAI HAJOAA, NÄIDEN OHJEIDEN TAKIA.

        Drd prossa putki on hitsattu kiinni. Miten holkkia pääsee muka poistamaan, tavallisesti se pulteilla kiinni???


      • jooh2
        derbi13 kirjoitti:

        Drd prossa putki on hitsattu kiinni. Miten holkkia pääsee muka poistamaan, tavallisesti se pulteilla kiinni???

        Käytä päätäs. Poraa, hakkaa yms...


      • jhcm
        ghfhfd kirjoitti:

        Oma derbi drd pro meni vakiona noin 49-50 km/h. Mopon oma mittari näytti 49 ja mittasin viel gps ni se näytti 50 km/h. Poistin sisäänajon jälkeen holkin ja tukin hukkaputken ja vaihoin oliko nyt 82 tai 85 suuttimen niin meni joku 65-70 km/h. Nyt kiinni Gianellin tehari ja 13 piikkinen hammasratas eessä ja 91 suutin ni menee noin 95 km/h.

        Minkä kokone suutin drd prohon kannattaa vaihtaa jos ostaa turbokit hq teharin?


      • riejumaisteri
        jjhuiuiu kirjoitti:

        JOS SINÄ SAAT MOPOSTA PELKÄT KURISTUKSET POISTAMALLA 6HV IRTI NIIN TULEPPA OTTAMAAN MINUNKIN MOPOSTA KURIT POIS!

        Xd


      • ..........
        Derbi amatööri 2 :D kirjoitti:

        Hei! Katoin tuota teidän keskustelua noista kuristuksista. Itse olen ostamassa ihan kohta 09 mallin drd prota. Kun puhuit tuosta alkukäyrän holkista ja siitä että alkukäyrä pitää poistaa pytystä holkin poiston ajaksi... niin miten se alkukäyrä siitä pytystä tarkalleen ottaen poistetaan? Eli pitääkö se alkukäyrä leikata irti siitä pytystä vai saako sen jotenkin muuten pois, esim. ruuvaamalla joku ruuvi tai joku irti :D?

        ei tarvitse leikata... pv:ssä oli 2 10mm mutteria pytyssä ja yksi kiinnitetty runkoon ne kaikki pitää ottaa pois kestää noin 5min


      • Onko tämä sama alkukäyrän holkki derbi senda sm:ssäkin?


      • Anonyymi
        pro mies kirjoitti:

        Vaikee sanoa ihan tarkallee. Oma sm pro malossi meni ihan vakiona 39 km/h kun oikein laulatti.
        Sanoisin että tuo pakoaukon holkin poisto ei vielä itsessään hirveästi lisää nopeutta koska vakio Derbi kärsii bensan puutetta, mutta raaka arvio on että pelkkä holkin poisto nostaa nopeuden sinne 45-50 km/h
        Itselläni siis tehty nyt holkin poisto pakoaukosta, 90 suutin, reikälevy pois ja ysi piikkiä isompi eturatas kuin vakio, niin huiput pidemmällä suoralla 69 km/h (navilla mitattu)
        mutta kiihtyy hyvin aina 55 km/h Itse haluan että pyörä kulkee tuon koska ajelen kavereiden kanssa pitkiä matka-ajoja, ja haluan, että 6 vaihteella ajettaessa 45 - 48 km/h tunti nopeutta moottori kiertää normaali kierroksilla

        Itellä nousi 63kmh 110 pääsuutin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itellä nousi 63kmh 110 pääsuutin

        itellä drac smx 2017 poistin alkukäyrän kurin pois, 105 suutin ja reikälevy vittuun niin kulki 70


    • jani1993

      sain viime kesänä drd pro sm:n ja olen poistanut siitä holkin, vaihtanut isomman suuttimen -> 85 ja laitoin vielä 12 piikkisen eturattaan niin mopo kulkee 68km/h. oon kuullut vielä että putken katalysaattori kuristaisi mopoa melko paljo. reikälevyn poistoa en suosittele.

    • franklin1423e69

      Entäpä tekeekö se pahaa koneelle jos poistaa vain kurit eikä tee muuta?

    • diCK!

      Pakko vaihtaa isompi suutin muute leikkaa kii

    • asdasdahvbnb

      outoja nuo teidän drd prot. omani menee pelkän alkukäyrän kuristuksen poistolla, 82 suuttimella 71 gps:ään. Huom! vakiovälit.
      Reikälevy osittain pois paikaltaan, parhaiten toimivaksi tavaksi huomasin reikälevyn poisottamisen kaasarin ja ilmanputsarin välistä, siirsin sen vain ilmanputsarin puolelle, kaasarin kurkku jää täysin auki mutta se reikälevy kuristaa jollain tavalla siinä ilmanputsarissa.
      ilman reikälevyä huiput 64-66, reikälevy paikallaan 63-64 ja reikälevy ilmanputsarissa 70-71.

      • En oikeen ymmärtänyt tuota että miten sen siirsit sinne kaasarin puolelle, joten voisitkos selittää?


    • Evoilija

      Voisitteko siis selittä vielä kerran yksityiskohtaisesti miten sen reikälevyn saa irti ja miten se vaikuttaa mopoon? Siis kulkeeko enemmän vai tuliko vain enemmän ns. tehoa vai molempia? Mopo josta irrottamassa olen levyä on drd evo limited edition.


      Ja kyllä. Tiedän. Tyhmempää/ärsyttävämpää saa hakea noiden ekojen kommenttien jälkeen.

      • OMGheteh

        Reikä levyn löydät kaasarin imupuolelta.Se on kaasarista lähtevän muoviputken päässä.Otat muoviputken auki ja revit sormilla reikälevyn pois.
        Kun olet ottanut levyn pois, moposi saa lisää vääntöä,eli kiihtyy hieman paremmin,jaksaa vääntää ylämäissä hyytymättä ja saattaa jopa tuoda muutaman km/h lisää.


      • ogswgrhrwhrw
        OMGheteh kirjoitti:

        Reikä levyn löydät kaasarin imupuolelta.Se on kaasarista lähtevän muoviputken päässä.Otat muoviputken auki ja revit sormilla reikälevyn pois.
        Kun olet ottanut levyn pois, moposi saa lisää vääntöä,eli kiihtyy hieman paremmin,jaksaa vääntää ylämäissä hyytymättä ja saattaa jopa tuoda muutaman km/h lisää.

        Voisiko joku kertoa mitä virkaa derbeissä penkin alla olevalla muovilärpäkkeellä on?
        Se on akun vieressä ja ilmeisestikkin imee ilmaa.
        Mitä jos sen ottaa pois? Koveneeko äänet?antaako lisää vääntöä?


      • derbi321
        OMGheteh kirjoitti:

        Reikä levyn löydät kaasarin imupuolelta.Se on kaasarista lähtevän muoviputken päässä.Otat muoviputken auki ja revit sormilla reikälevyn pois.
        Kun olet ottanut levyn pois, moposi saa lisää vääntöä,eli kiihtyy hieman paremmin,jaksaa vääntää ylämäissä hyytymättä ja saattaa jopa tuoda muutaman km/h lisää.

        Jos otan levyn pois joudunko vaihtaa suutinta tai säätämään öljynsyöttöö


      • minä
        ogswgrhrwhrw kirjoitti:

        Voisiko joku kertoa mitä virkaa derbeissä penkin alla olevalla muovilärpäkkeellä on?
        Se on akun vieressä ja ilmeisestikkin imee ilmaa.
        Mitä jos sen ottaa pois? Koveneeko äänet?antaako lisää vääntöä?

        no se on ilmanputsarin piippu ja jos otat pois nii tulee enemmän ääntä mutta ei tehoja ja kerää lisää paskaa


    • Jincheng JC

      Ittelläni on on manki (Jincheng JC 50Q-7LKC) nii tietääkö joku siihe miten sais kulkee kovempaa (nyt vakio kulkee 50-55km/h) nii haluasin saada sen kulkemaan noin 60-65km/h ja kiihtymään kovempaa? Onko jollain ideoita? Mutta hitsaamaan en rupea. Ja ehkä vähän kovemmat äänet? mutta ei mitää reikää pakoputkeen. muuten se on kunnpn kyttämagneetti :D

      • Trollercoaster

        Suora putki koneesta ulos ilman äänenvaimenninta on paras vaihtoehto koneelle mutta ei kukkahattutädeille.


    • Gilera

      Mulla omassa Gilera SMT:ssä tyhjä putki kulkee sen 85km/h ja vääntää ihan pirusti. Oon kyllä vaihtanu turbo kitin änkän toi hieman korkeemmat kierrokset ja komeet äänet ja hienoutta ja otin ilmanputsarista ilmanohjaimen pois joka lisää vääntöä. Viritys helppoa ja en ota mitään omalle kontilleni jos jäätte poliisille kiinni tai teijän mopolle käy jotain.

      • Derbi drd racing 09

        Vittu se turbokitin änklä vaikuta mitenkään kierroksii ääniin vaan XD


    • ttloltt
    • antti 9v

      pennut

    • kymysys1

      kun otin "pilli"kuristuksesta rälläkällä pois n.1-2cm.eli sen pilli osan joka töröttää alkukäyrästä ulos.pitääkö laittaa isompi suutin.ei tuonut nopeutta kun n.1-3kmh.äänet on inan möreemät.kiihtyy kyl vähän paremmin.VASTATKAA EDES JOKU JOKA TIETÄÄ

    • 2rgehbhzae

      ei pidä olla isompaa suutint mut ei pros oo kyl mtn pillii? onkos sulla racing vai xtreme?

    • kepspeedin rearfork!

      porailet vaa alkukäyrän kurituksii nii kyllä se sen 24km/h menee ainakin mun terpillä

    • juumoroo

      Mikä mahtaa derbi drd pro sm 2011 duoden mallia vaivata kun painaa kaasua niin se jääkin korkeille kierrokksille käymään, miten se saisi palaamaan takaisin normaaleille kierroksille, Vai onko siellä vain neula tukossa vai mitä???

      • vakio derbi 55kmh

        säädä tyhjäkäyntii, itel se oli aika millipeliä. jos käänti 1/4 liikaa nii jäi huutaa ja 1/4 toiseesuuntaa nii ei kestäny käynnissä


    • rieju<3

      Miks kaikil on derbi ostaa yamaha mbk tai rieju

    • DErbi poika

      ¨Jos ottaa pelkän reikälevyn pitääkkö vaihtaa suutin? vastatkaa nopeaa!!

    • DErbi Poika

      Nii ja mikä suutn derbeisä on vakiona? ossaan kyllä kattoaki mutta helpommin sen täältä saa selville

    • Reikälevy

      Ite otin ton reikälevyn pois ja vauhit tippu 57km/h (vakio suutin vaihettu) 40km/h. Et en tiiä kui hyvä toi viritysohje on, mulla ei ainakaan toiminu.

    • mooooooi

      Hei jonnet.. ostakaa samantien semmonen mopo jossa ei oo noita kuristimia :D ?

    • Nitroooooooooooooooo

      LAittakaa nitrooo tankkiii niii keulii kaasust ympäri ja huutaaaa niii vitusti huiput n.190 km/H

    • Vaeinoe1

      Minulla on myös -06 vuosimallin DRD Pro. Niissä tosiaan kuristuksina alkukäyrän holkki ja hukkaputki. Sen vain halusin lisätä että DRD Pro malleissa on vakiona rjaoittamaton CDI-poksi, eli älä turhaan sitä mene vaihtamaan. Tärkeintä on vaihtaa suutin koska vakiona suutin on aivan liian pieni! Itsellä on 82 kiinni.

    • jalostava ukki

      Ennemmin kun raiskaa vakiopillin kannattaa ostaa tehoputki. Silloin jää vielä vakioputki ehjäksi ja toiseksi saat tehoputkella muomattavasti enemmän teho kuin kurittomalla vakiokampelalla. käytettynä teharin saa noin 60e. niistäkin kannattaa toki lukea hieman ennenkuin ostaa suinpäin. motot.net sivustolta löydät kunkin putken hyvät ja huonot puolet.

    • assdd1

      Oisko kellään tietoa gilera rcr 2011 vm. putken kuristuksesta mikä sijaitsee paisarin alussa. eli tämä kohta missä on 3 ruuvin kiinnitys. kun pitäisi laittaa vakioks katsastukseen. eli mitat (halkaisija, ruuvien reikijen etäisyydet toisistaan)

    • jeis112233

      ¨mulla on peugeot xps evo 3 ja mä halusin tietää miten saan sen helposti kulkemaan vahän nopeemmin, (takaratas jo vaihdettu)

      • Idiootit

        Idiootit


    • xtremer3

      Vuoden 2006 Derbi Senda Xtremessä on pakoputkessa kuristuksena hukkaputki sekä liitoskohdassa oleva holkki. Tätä liitoskohdassa olevaa holkkia on turha yrittää irroittaa kokonaan, koska et saa putkea enää sen jälkeen kiinni, mutta holkkiin voit porata pieniä reikiä sivuille. Suosittelen kuitenkin, että ostat tehoputken tai kuristamattoman vakioputken ja, jos jäät kiinni poliiseille niin sinulla on toivottavasti kuristettu vakioputki tallella, jotta pääset katsastuksesta läpi. Näiden toimenpiteiden jälkeen on hyvä vaihtaa suutinkin kokoon 70 tai isommaksi.
      Jos näidenkin jälkeen haluaa lisää tehoa niin kannattaa joko porata/vaihtaa uusi kaasutin sekä imukaula.
      Myös tuorevoitelu kannattaa ottaa pois käytöstä raskaampien viritysten jälkeen ja alkaa tekemään seokset itse.

      • jdfjfjf

        Paljo kulkee derbi drd pro sm 2013 vakiona?


      • ewjjwjww
        jdfjfjf kirjoitti:

        Paljo kulkee derbi drd pro sm 2013 vakiona?

        Vastatkaa nyt saatana jotai


      • Anonyymi
        jdfjfjf kirjoitti:

        Paljo kulkee derbi drd pro sm 2013 vakiona?

        no vittu varmaan sen 45;D


    • Jooh2

      Varmaan jotai 45-55 km/h

    • Derbyy

      mulla on derbi drd pro sm 2012 ja se meni vakiona 56 ja porasin porakoneella holkkia pari milliä niin nyt menee 62 ja laitoin isomman suuttimen. käytin tänää reikälevyä pois ja huiput nous ryyppy pääl 66 ja ilman ryyppyä 45.. :D

    • masai<33

      Ei vittu joku Derbi, hommatkaa Yamaha niin ei tarvi itkeä

      • JokuRandomiTyyppi

        mutta kuin siinä on Munarallin AM6, useimmissa on paskat laatikot ja kytkin, rabasa


    • jouuuuu

      miten saa rajottimen pois jos haluaa tehoa vähä enemmä

    • Joni lappi123

      Tiiättekö yhtään käykö vuoden 06 tehoputket uudempiin malleihin, esim gianelli, tecnigas ?

      • hdehheeb25

        Nii ,tiiättekö käykö drd pron 06-12malleihin tarkoitettu tehari 2013 malliin?


    • asd647

      järellä.. älkää ees alkako virittää mopoa jos ette edes tiedä miten alkukäyrä on kiinni pytyssä..

    • hauki on kala

      Miten saa rieju ajmaan 60-65 helposti
      VASTATKAA TURBO VAUHTIIN

      • Fag

        Sun pitää ottaa jarrut irti ja laittaa 50cc moottorin tilalle makkaraa


    • jaaajaaajaa

      Tietääkö joku paljonko rieju mrt europa 2014 kulkee pelkän alkukäyrän kurin ottamisen pois ja suuttimen kokoon 95 vaihon jälkee?

      • gdgfd

        oisko noin 65km/h mutta uusissa riejuissa ottaa sähkönen rajotin heti 60km/h jälkeen eli en suosittele kauheesti sitä virittää ellet osta uutta boxia. ja kun se rajotin huutaa niin tietenki kone vähä ottaa itteensä siitä eikä äänikään ole mikään miellyttävä.


    • Kuustanen932222

      Yksi vinkki: jos te niistä vehkeistä otatte kuristukset pois viritätte niin ei kannattais virittää mihinkään 80km/h koska useimissa nyky mopoissa kyllä on ihan hyvät jarrut ja runko kestää, mutta nekin on justiinsa suunniteltu siihen 60-70km/h vaihtiin mitä ne mopot menee enimmillään ennein kuin ne tuodaan suomeen myytin ja kuristetaan. joten kannattaa ottaa selvää mopon runkosta että kestääkö se ja hommata laalukkaimat jarrut mitä rahalla saa jos noihin 80km/h nopeuksiin virittää.
      olishan se aika noloo jos mopo lajoo kun ajat vaikka töyssyyn ja varmaan uutta pitää ostaa titalle koska korjaaminen maksais todennökösesti enemmän kuin uus mopo =D

    • klol

      Mulla on derbi senda -06 ja kulkee 70 km/h koska pakoputken kurit otettu pois

    • Sendaxrace

      Mulla on Derbi sendassa xrace 2010 ei mitää muuta ku 14 eturatas ja kulkee 55km/h jos ottaa hukka putken pois niin menis ainaki 65km/h

    • Rabasa

      Kannattaako tuorevoitelu ottaa pois jos poistaa putken kurit reikälevyn ja on 80suutin

    • mopohullu123

      kui paljon kurit voi antaa tehoa?
      en uskoisi paljoa mutta tommoselle 2k18 malliselle rieju motard 50

    • Anonyymi

      Mitenkähä noi kurien poisto vaikuttaa tuorevoiteluun?

    • Anonyymi

      Irrota reikälevy

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan mistä saan drac/riejuun kurin (2019 malliin)

    • Anonyymi

      En tiiä kauheesti mopoista mitää nii miten kurit laitetaan takaisin kun ostin käytetyn mopon joka kulkee 80km/h ja haluaisin pitää mopon vakiona

      • Anonyymi

        Mopon merkki ja malli ja vuosimalli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopon merkki ja malli ja vuosimalli?

        Ei tossa mopon virittämisessä ole mitään järkeä. Aiheutetaan vaan itselle ja muille vaarallisia tilanteita. Mopo pois vaan kaverilta joka on virittänyt niin tulisi jotain järkeä mopoiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tossa mopon virittämisessä ole mitään järkeä. Aiheutetaan vaan itselle ja muille vaarallisia tilanteita. Mopo pois vaan kaverilta joka on virittänyt niin tulisi jotain järkeä mopoiluun.

        Perusteletko millä tapaa virittäminen aiheuttaa vaaratilanteita?


    • Anonyymi

      Itselläni on Aprilia Sx50 2018 malli. Siitä on otettu kureja pois ja takaratas vaihdettu onko vinkkejä miten sais menee noin 60 ku tällä hetkellä menee noin 55

    • Anonyymi

      Onko tutorial videoo miten saa melkein vakion

    • Anonyymi

      Miten saisin helpoiten mankin vakioputkesta kurit pois olisiko kellään tietoa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe