Tv ohjelma idean / formaatin myyminen

T87

Terve!

Mulla on huippuhyvä tv ohjelma idea, josta voisi kehittää formaatin jota voi myös myydä eteenpäin ulkomaille. Olen täysin varma, että ohjelma menestyisi.

Kiinnostaisi kokeilla myydä tämä idea jollekkin tv tuotantoyhtiölle.

Mitä voin tehdä varmistaakseni, että jos kerron, ideaa ei varasteta? En voi palkata lakimiestä avuksi.

Täytyy ruveta kyselemään tv tuotanto yhtiöiltä, että kiinnostaako keskustella asiasta.

Mielipiteitä?

17

6884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitenkään

      ..Mitä voin tehdä varmistaakseni, että jos kerron, ideaa ei varasteta?...

      Pelkällä idealla ei ole tekijänoikeussuojaa. Joten kun kerrot sen jollekin tuotantoyhtiölle, niin se firma voi sitä käyttää maksamatta mitään korvauksia

      ....Mikäli formaatti mielletään vain ideaksi, se ei saa tekijänoikeussuojaa. Idean ympärille voidaan, ja useasti rakennetaankin, tietty toteutusmuoto. Tämä toteutusmuoto voi saada tekijänoikeussuojaa, mikäli se on riittävän omaperäinen. Tekijänoikeussuojan olemassaolo ratkaistaan viime kädessä tuomioistuimessa....

    • on jo

      lauantai-illan kiima.
      ei kiitos lisää samaa.

    • suojaa

      Tekijänoikeus ei suojaa ideoita. Patentti suojaa, mutta keksinnön on oltava tekninen. Salassapitosopimus on käyttökelpoinen silloin kun tarjoaa ideoita jatkojalostukseen.

      • Tosissasi

        Uskotko tosissasi, että jokin tuotantoyhtiö allekirjoittaa ensin jonkin salassapitosopimuksen, jos kadunmies tulee esittelemään sinne ideaansa.
        Älä unta näe.


    • kirjoittelee

      Tässä yksi lisää. Idean varastamista on todella vaikea estää. Tavaramerkit ja mallisuojaukset eivät käy. Hyvin paljon on tapauksia, että henkilö menee esim. esittämään kunnan elinkeinoasiamiehelle loistavan idean kunnan elvyttämiseksi. Vastaus on, että ei se nyt käy. Vuoden päästä asiamehen kumminkaima on sitä toteuttamassa.
      Minun neuvoni on, että paperille luonnos, formaattisuunnitelma, kaikki oleellinen. Siihen päiväys allekirjoitus ja todistajat. Tai filmille, tikulle tai mille lie, mutta idea ja päiväys ja toteamus että tämä on minun keksintöni ja ideani.
      Idean varastamista tämäkään ei estä, mutta on mahdollisuus korvauksiin siinä vaiheessa kun tapellaan kumpi keksi ensin.
      Ainahan pari kolmekin toisistaan täysin riippumatonta henkilöä saattaa keksiä saman jutun yhtä aikaa...

      • T87

        Oon aatellut, että ensin kuvaan videon, missä ensin näkyy tekstitv:ssä ja sanomalehdissä päivämäärä, jonka jälkeen kerron perusteellisesti ideasta.

        Kun järjestyy tapaaminen jonkun televisio tuotantoyhtiön kanssa, pyydän ensin kirjoittamaan sopimuksen, että mikäli he eivät osta ja käytä ideaa, he joutuvat kirjoittamaan laillisen salassapitosopimuksen. Jos he eivät suostu allekirjoittamaan tuota, en kerro ideaa.

        Äänitän ja mahdollisesti myös kuvaan keskustelun.

        Tuota, jos onnistun saamaan sopimuksen (idea on kyllä huippuhyvä), mites verotus? Mulla ei ole vielä paljon kokemusta verokortista (opiskelija), kykeeneekö muuttamaan tulorajan kuukaudessa nopeahkosti, en tahdo maksaa tuota 27 % veroa tulorajan ylittävistä tuloista. Tällä hetkellä en ole töissä, etsin sitten tämän jälkeen.


    • asiantuntija

      Formaatilla EI todellisuudessa ole minkäänlaista tekijänoikeussuojaa !

      Valmiilla tv -ohjelmalla toki sitten on tekijänoikeussuoja.

      Tässä vaiheessa moni varmasti ihmettelee, miksi tv -yhtiöt sitten maksavat formaateista toisilleen, vaikka mitään juridista pakkoa siihen ei ole.

      Kyseessä on alan oma käytäntö. Ei siis perustu mihinkään lakiin eikä asetukseen, vaan siihen, että alalla on yhteisesti sovittu, että formaateista maksetaan.

      Joku yksittäinen tv -yhtiö siis hyvin voisi ottaa toisen yhtiön kehittämän formaatin ilmaiseksi käyttöönsä, eikä tuo toinen yhtiö juridisin keinoin voisi asialle yhtään mitään.

      Mutta vaikka formaatin kehittäjällä ei tuossa tilanteessa juridista suojaa olekaan, niin se voisi jatkossa joko kieltäytyä myymästä mitään yhtiölle joka kieltäytyy maksamasta formaatista tai sitten esim. vaatisi tuolta yhtiöltä vaikkapa 10-kertaista hintaa tuotteistaan verrattuna muihin asiakkaisiin.

      Lisäksi, koska eri tv -yhtiöiden omistus on keskittynyt harvoihin käsiin, niin voi olla, että alan yhteisiä pelisääntöjä vastoin toimiva yhtiö saisi huomata, että joutuu paitsi tuon formaatin kehittäjän itsensä, myös monien muiden sellaisten tv -yhtiöiden, joiden kanssa tuolla yhdellä on jonkinlainen yhteistyösopimus ja/tai yhteisiä omistajia, boikottilistalle.

      Eli juridisessa mielessä formaatin voi ihan vapaasti "varastaa" ilman minkäänlaisia juridisia seuraamuksia, mutta vaikka tuosta ei juridisia seurauksia tule ollenkaan, niin muut seuraukset (=muiden tv -yhtiöiden boikotin kohteeksi joutuminen) on ilmeisesti niin vakava pelote, ettei yksikään itsensä vakavasti ottava tv -yhtiö uskalla rikkoa pelisääntöjä toisen (ison) tv -yhtiön vahingoksi.

      Sensijaam, koska itse et ilmeisesti ole minkään (varsinkaan ison ja/tunnetun) tv -yhtiön omistaja, niin valitettavasti tuossa tilanteessa omalle formaatille voi olla vaikeaa tai mahdotonta saada kattavaa suojaa, sillä yksi yksityishenkilö tuskin pystyy laittamaan tv -yhtiötä minkäänlaiseen uskottavaan boikottiin.

      Eli käytännössä sellainen yhtiö, jonka omistaja aikoo lopettaa toiminnan tv / elokuva -alalla, voisi hyvinkin viimeisenä toimintavuotenaan pummia muiden formaatit vapaasti käyttöönsä, sillä jos yritys aikoo lopettaa alalla, niin silloin tuksin muiden boikotin kohteeksi joutuminen pahemmin pelottaa.

      Toki tässäkin, esim. Suomessa, jos noilla alan isoilla on hyvät suhteet esim. Digitaan, niin sitä kautta voisivat toki yrittää esim. saada Digitan katkaisemaan tuollaisen yhtiön lähetykset, jos joku ei kunnioittaisi alan pelisääntöjä.

      Näin siis joillakim aloilla on omat "de facto" -pelisääntönsä, joita käytännössä joutuu noudattamaan, vaikka niillä ei mitään lain suojaa olekaan.

      • T87

        Tuo salassapitosopimus ainakin estää käyttämästä.

        Mutta yrittänyttä ei laiteta. ;-)


      • Rahaa ideasta!
        T87 kirjoitti:

        Tuo salassapitosopimus ainakin estää käyttämästä.

        Mutta yrittänyttä ei laiteta. ;-)

        Eli onko kellään tietoa paljonko noista ohjelma- ideoista on maksettu / voi saada palkkiota???


      • jupe.-..,m
        Rahaa ideasta! kirjoitti:

        Eli onko kellään tietoa paljonko noista ohjelma- ideoista on maksettu / voi saada palkkiota???

        No tämä asia kiinnostaa minuakin.
        Minullakin olisi antaa ohjelmaidea.
        Mutta paljonko niista maksetaan, ideoista?


    • vahingosta viisastun

      Kannattaa tarjota käsikirjouitus, ei ohjelmaideaa, käsikirjoitus on taiteellinen teos, jolla on täysi tekijänsuoja.

      • atgh argh arghgg

        Ne perekeeet varastivat mun idean...nyt se pyörii televisiossa..ja onko mulla pwnniäkään .eii ole


    • televisso

      Moi.

      minulla on oma televisio ohjelman kuvaus firma olen täysin kiinnostunut. Firma toimii periaatteella että kuvaamme sen ja annamme sille tekiänoikeydet sen jälkeennalamme myydä sitä eteen päin.

      Olen avoimin mielin kiinnostunut

    • Raiders

      Olutta meillä ja maailmalla tutustutaan kaikkiin .

    • Raikkää

      Olutta meillä ja muualla kuka voittaa

    • Räikkää

      Kuka voittaa me vai maailma?

    • Räikkää

      Olut suomi vastaan maailma kuka on kuka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe