Lisämaito HÖRPYTTÄMÄLLÄ!!

Viiden äippä

Tuttipullo tuhoaa imetyksen ennemmin tai ennemmin, koska imemistekniikka pullosta on vauvalle helpompi kuin rinnasta imeminen...vauva siis ei enää viitsi imeä rinnasta, kun on aikansa saanut pullosta.

TUTTIPULLOT ROSKIIN!!

Korvikkeet Suomessa ovat laadukkaita, joten niillä kasvaa kyllä terve vauva. Jos siis vauva tarvitsee lisämaitoa mm isän hoidossa (ja et lypsämällä saa sitä talteen tarpeeksi), niin voit hyvin antaa korviketta, mutta anna se vain ja ainoastaan HÖRPYTTÄMÄLLÄ pienestä kupista (tuttipullon korkki, lääkemitta tms). Eli kupilla tarjoat maitoa vauvan huulille, josta vauva hörppii tarvitsemansa (ei siis kaadeta suuhun). Harsovaippa rullalle kaulukseksi, kun aina vähän hutikin valuu maitoa.

Näin vauva ei saa lisämaidon myötä tyydytettyä imemisen tarvetta, vaan hän on halukas imemään myös rinnasta. (Tutit myös pois jatkuvasta käytöstä.)
Iskältäkin onnistuu!

Olen itse hörpyttänyt kolmea nuorinta lastani, joista yhden kanssa pääsin ensimmäisen kuukauden jälkeen eroon lisämaidosta ja täysimetin 6 kk:n ikään ja edelleen 1v asti kiinteän ruoan ohella. Sujui jo heti vastasyntyneeltä tuo hörppiminen ja iskäkin osasi mainiosti homman.

Lisämaitoa annoin vain silloin, kun imetettyäni en saanut vauvaa tyytyväiseksi. Itselläni oli kaikkia mahdollisia imetysongelmia, lukuunottamatta runsasta maidontuloa! :(

Kukaan lapsistani ei ole allerginen yhtään millekään eikä korvatulehduskierteitä ole ollut kenelläkään... eli kaikki "teoriat" korvikkeiden vaaroista voin tältä osin kumota. Ja päivähoidossakin ovat olleet! Tuttipullokin oli kahdella vanhimmalla, kun vasta kolmannen kohdalla sattui KYS:n asiantunteva kätilö neuvomaan hörpytyksen. Kaksi vanhinta syntyi Kätilöopistolla, joka markkinoi itseään imetysmyönteiseksi sairaalaksi...ja silti käytti tuttipulloja lisämaidon antamiseen. HALOOOO!!!

18

5054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustavalkoista kaikilla

Vauvani sai laitoksella lisämaitoa pullosta ja pari viikkoa sen jälkeen kotona iltaisin. Sen jälkeen ei vauvalle ole enää pullo kelvannut eikä imemistekniikka voi meidän kohadallamme olla helpompaa kuin rinnasta, sillä vauvan ei tarvitse kuin avata suunsa alkaa niellä.

Imettäminen on jokaiselle niin erilainen asia, että minusta ei pitäisi antaa yhtäkään muka pitävää ohjetta, muuta kuin että imettäminen on onnistuessaan se ihanteellisin vauvan ruokintatapa.

Meillä tuon tutinkin kanssa on eri tilanne. Vauvalla on niin kova imemisen tarve, että kaikki suosittelevat meille (neuvola, lääkäri) tutin käyttöä. Vaan eipä kelpaa tuttikaan.

• joka

asiaan löydy poikkeuksia. Ja vaikuttaahan lisämaidon antamistapaan kuinka paljon sitä tarvitaan, mihin aikaan vuorokaudesta ja minkä ikäisiä ja kuinka monta lasta on ennestään. Yhden lapsen kanssa voisin kuvitella yöllä hörpyttäväni useinkin kun aamulla voi jatkaa unia, mutta jos on toinen pieni aamulla herättämässä on tilanne jo ihan toinen. Samoin sairaalassa kun ei tarvitse siinä sivussa tehdä ruokaa ja muita kotitöitä. Kokeilemisen arvoista kuitenkin.

• Viiden äippä
        joka kirjoitti:

asiaan löydy poikkeuksia. Ja vaikuttaahan lisämaidon antamistapaan kuinka paljon sitä tarvitaan, mihin aikaan vuorokaudesta ja minkä ikäisiä ja kuinka monta lasta on ennestään. Yhden lapsen kanssa voisin kuvitella yöllä hörpyttäväni useinkin kun aamulla voi jatkaa unia, mutta jos on toinen pieni aamulla herättämässä on tilanne jo ihan toinen. Samoin sairaalassa kun ei tarvitse siinä sivussa tehdä ruokaa ja muita kotitöitä. Kokeilemisen arvoista kuitenkin.

...ei kannata puhua asiasta, josta ei tiedä käytännössä yhtään mitään!!

Hörpyttäminen on nopea ja helppo juttu, myös paljpn tuttipulloa vähemmän ilmavaivoja aiheuttava juttu!

• mutta...

meillä vauva on saanut ihan syntymästään asti korviketta imetyksen lisäksi tuttipullosta, ja edelleen mennään samaa rataa. Vauva 8 kk. Ja tutin kans sama homma.

Että ei se nyt noin mene, haloo!

En jaksais ruveta pelaamaan jonkun korkin kanssa, ruokailuun menis ikuisuus ja puolet valuis leukaa pitkin...

Eläköön tuttipullot, nopeaa ja näppärää!

• Viiden äippä

Anteeksi nyt vain, mutta valaisen tietämättömälle hörpytyksen saloja:
        *paljon nopeampi ja helpompi juttu kuin tuttipulloruokinta
        *ilmavaivoja tulee paljon vähemmän
        *leukaa pitkin maito ei valu, jos hörpytyksen tekee oikein eli tarjoaa maidon hörpittäväksi huulille (jos kaataa vaan, niin varmasti menee huti)

• Viiden äiti ja kolmen isoäiti

joka antaa äidille välillä vapaa-aikaa. Kyllä normaali terve lapsi osaa syödä sekä rinnasta että pullosta. Itse hoidan välillä lapsenlastani 6kk, ja hän juo silloin pullosta korviketta, muuten imee äitinsä rintaa.

Ennen pullosta imemistaitoa pidettiin yllä juottamalla lapselle vettä pullosta. Näin ei jouduttu hätään, jos lapsen äiti ei ollut aina paikalla. Pullonimemistaidon ylläpito vaatii rintalapsen äidiltä hiukan vaivannäköä, mutta se kannattaa.

Älkää uskoko kaikkea imetyspropagandaa. Nykyisin imetysvalistusta antavat kaikenmaailman kiihkoilijat, jotka eivät tiedä asiasta mitään.

• Viiden äippä

"Älkää uskoko kaikkea imetyspropagandaa. Nykyisin imetysvalistusta antavat kaikenmaailman kiihkoilijat, jotka eivät tiedä asiasta mitään."

Ja hahhahhaaaa!!
        Et taida todellakaan olla viiden äiti, kun heität noin paksua juttua!!

Minä olen tehnyt kaikkeni yrittääkseni kyetä täysimetykseen j-o-k-a-i-s-e-n lapseni kohdalla...ja kahden ensimmäisen kohdalla se oli nimenomaan tuttipullo, joka tuhosi imetyksen. Tuttia ovat käyttäneet nuorimmatkin, mutta se ei ole ollut haitaksi meillä.

Käyttäkööt ne tuttipulloa, jotka haluavat...mutta varoituksen sanana halusin tuttipullon vaikutuksesta kertoa!

*avaa sateenvarjon*

• Viiden äiti ja kolmen isoäiti
        Viiden äippä kirjoitti:

"Älkää uskoko kaikkea imetyspropagandaa. Nykyisin imetysvalistusta antavat kaikenmaailman kiihkoilijat, jotka eivät tiedä asiasta mitään."

Ja hahhahhaaaa!!
        Et taida todellakaan olla viiden äiti, kun heität noin paksua juttua!!

Minä olen tehnyt kaikkeni yrittääkseni kyetä täysimetykseen j-o-k-a-i-s-e-n lapseni kohdalla...ja kahden ensimmäisen kohdalla se oli nimenomaan tuttipullo, joka tuhosi imetyksen. Tuttia ovat käyttäneet nuorimmatkin, mutta se ei ole ollut haitaksi meillä.

Käyttäkööt ne tuttipulloa, jotka haluavat...mutta varoituksen sanana halusin tuttipullon vaikutuksesta kertoa!

*avaa sateenvarjon*

viisi lasta kaikki ylivuotisiksi, joten tiedän asioista paljon enemmän kuin sinä. Lisämaitoa en ole koskaan antanut. Ainoastaan vettä pullosta.

Nuorin lapseni on 13 vuotias, ja silloin, kun hän oli vauva, alkoi tämä naurettava täysimetyspropaganda kaikkine hörpyyttämisineen.

Älkää hyvät ihmiset uskoko kaikenlaisia typeryyksiä. Täytyyhän äidin ehtiä tehdä paljon muutakin kuin hoitaa nuorimmaista. Jos teidän pitää antaa lisämaitoa, niin antakaa sitä reilusti pullosta. Hörppyyttämiseen kuluu aivan liian paljon aikaa.

• Viiden äippä

Lopulta ainakin mulle aivan sama miten vauvanne ruokitte, kunhan ruokitte!!

*kiittää, kuittaa ja jättää saitin*

• ....

No ei todellakaan ole niin mustavalkoista. Meidän muksu sai juuri kättärillä ensin hörppymaitoa ja koska hoitajienkin antamana se meni 90% hukkaan niin vaihdettiin pulloon. Lisämaitoa annettiin ekat 6vkoa pullosta...mutta eipä se jäänytkään siihen kiinni vaan siirtyi täysimetykseen.
        Tunnen myös toisen alussa lisäpullotetun joka silti siirtyi vain rintaruokaan.
        Turhaa tulla huutelemaan mitään totuuksia koska sellasta ei tässäkään asiassa ole mikä pitäs kutinsa joka vauvan kohdalla.

• yleistä!

Olen jokaista 5 lastani täysimettänyt 6kk ja sen jälkeen antanut silloin tällöin lisämaitoa ja velliä pullosta eikä KOSKAAN ole rintaa hylkinyt.Ei koskaan!

• useamman vuoden putkeen ime...

Minä ihmettelen kyllä että hörppyyttämistä pidetään jonain imetyspropagandana. Faktahan on että osa vauvoista selviää siitä että pullosta ja rinnasta syödään eri tekniikalla, eikä se häiritse imetystä. Mutta todella monella osittaisimettäjällä pullo kuitenkin hiljalleen voittaa rinnan. Eikä sitä voi etukäteen tietää kumpaan ryhmään vauva kuuluu.

Ei se hörppyyttäminen mitenkään vaikeaa ole, vaikka sitä tekisi ihan varmuuden vuoksi. Ihan ensimmäisinä viikkoina se ainakin on hyvin perusteltua, jos tarvetta lisämaidolle on.

Meillä ei ole kumpaakaan lasta opetettu pullolle koskaan, ja ihan hyvin on pärjätty. Sen verran harvoin olen poissa ollut, että olisi tuntunut aika turhalta varta vasten opettaa pullolle (esikoiselle sitä pari kertaa huonolla menestyksellä tarjottiin) ja riskeerata sillä rinnanimemistekniikka. Oikein hyvin isä sai lypsymaidot hörppyytettyä poissaollessani.

Itseasiassa vauva oppii hyvin aikaisin imemään vaikka pillillä tai juomaan nokkamukista. Vähän reilusta puolivuotiaasta meidän lapset ovat ainakin sellaiset oppineet, eikä sitten ole tarvinnut pulloa eikä hörppyytystä.

• asiaa on

Aloittajan ohje on tosiaan ihan hyvä. Kirjoitin ton ihan ekan kommentin ja siitä jäi vähän väärä mielikuva. Munkin mielestä sitä hörpyyttämistä kannattaa ainakin kokeilla, jos lisämaitoa tarvitsee. Meillä sai pullosta, mutta se ei häirinnyt imetystä. Ehkä osittain siksi, että sai pullosta korkeintaan 1/10 juomastaan maidosta ja rinnalla sai viettää aikaansa ihan niin kauan kuin ikinä halusi, eli alkuun tunteja joka ilta. Tämä ei luonnollisesti oikein onnistu kuin esikoisen kohdalla.

• on hyvin vähän

Valtaosa imettäjistä on täysimettäjiä, joiden lapset saavat pulloa vain, jos äiti ei ole paikalla. Pullon imeminen ei häiritse rinnan imemistä, koska niitä imetään aivan eri tekniikalla.

• joten turha tuomita
        on hyvin vähän kirjoitti:

Valtaosa imettäjistä on täysimettäjiä, joiden lapset saavat pulloa vain, jos äiti ei ole paikalla. Pullon imeminen ei häiritse rinnan imemistä, koska niitä imetään aivan eri tekniikalla.

Itse olin vannoutunut täysimetyksen puolustaja - kunnes elämä opetti. Huolimatta imetyksestä vauva alkoi saada allergiaoireita, joiden selvittäjää en saanut selville, yrityksistä huolimatta. Olin aivan loppu tilanteeseen, kunnes lääkärimme kehoitti lopettamaan imetyksen. Mutta mutta... Vauvapas ei osannutkaan imeä tuttipullosta, joten siinä sitä sitten ihmeteltiin, kuinka maito saataisiin alas. Olin ONNEKSI opettanut vauvan nielemään, joten saimme sentään maitoaltistuksen tehtyä ja sopiva maito löytyikin heti. Mutta tuttipulloa ei huolittu sitten millään. Vauva oli alle 6 kk... Lopulta tyttö oli erään reissun jälkeen niin väsynyt ja seksisin, että lutkutti ihan mitä tahansa yhden päivän ajan - jopa tuttipullo kelpasi! Elämä helpotti välittömästi, maito saatiin alas ja masuvaivat alkoivat helpottaa ja allergiaongelmat myös. Nyt neiti on yli vuoden ja täysin kunnossa. Tuon kokemuksen jälkeen en enää usko mitään täysimetyshömppää. Tietysti mieluummin rinnasta, varsinkin ihan pienenä, mutta nyt pitäisin yllä taidon juoda myös tuttipullosta, vaikka vain kerran viikossa pienen määrän pumpattua rintamaitoa juottamalla. Meillä ainakin täytyi siirtyä lähes kokonaan tuttipulloon, ennen kuin taito imeä rintaa katosi. Sekin tapahtui, mutta ei ihan heti.

• jamare
        on hyvin vähän kirjoitti:

Hyvin moni alle puolivuotiaan äiti on osittaisimettäjä - joskus tarkoituksella, joskus omaksi mielipahakseen. V. 2005 tehdyn seurantatutkimuksen mukaan (STM:n julkaisuja: Imeväisikäisen lapsen ruokinta Suomessa, löytyy mm. STM:n nettisivuilta) 4kk ikäisistä vauvoista enää 34% oli täysimetettyjä. Äidinmaitoa 4kk ikäisistä sai vähän suurempi prosentti, muistaakseni n. 65%.

Ja pullon imeminen mielletään rinnan imemistä häiritseväksi juuri siitä syystä, että sitä imetään kovin eri tekniikalla. Etenkin alkuvaiheessa, kun vauva vielä harjoittelee rinnan oikeaa imemistä (keskimäärin ensimmäiset 4-6 viikkoa syntymän jälkeen) voi pullon ottaminen mukaan kuvioihin olla riski imetyksen sujumiselle. Jos riskin ottaa tietoisesti, siihen pystyy yleensä myös reagoimaan riittävän nopeasti, jos reagoinnin katsoo tarpeelliseksi. Tiedostamattomana otettu riski (esim. joku auktoriteetti sanoo, ettei pullosta ole mitään vaaraa) voi johtaa imetyksen ennen aikaiseen loppumiseen äidin (suureksi mutta ehkä vaietuksi) suruksi.

Kun vanhemmille kertoo pulloruokinnan riskit ja hyödyt (ja mielellään ilman kiihkomielistä paatosta), he todennäköisesti osaavat tehdä faktoihin perustuvan päätöksen ilman, että kokevat olleen pakotettuja tilanteeseen, suuntaan jos toiseen.

Se, ettei naapurin vauvan imetystä satunnainen pulloruokinta häirinnyt yhtään ei tarkoita, etteikö se jonkun toisen vauvan imetystä häiritsisi. Yksilöitähän me ollaan, vauvat ja vanhemmat :)

• että sinulla
        joten turha tuomita kirjoitti:

Itse olin vannoutunut täysimetyksen puolustaja - kunnes elämä opetti. Huolimatta imetyksestä vauva alkoi saada allergiaoireita, joiden selvittäjää en saanut selville, yrityksistä huolimatta. Olin aivan loppu tilanteeseen, kunnes lääkärimme kehoitti lopettamaan imetyksen. Mutta mutta... Vauvapas ei osannutkaan imeä tuttipullosta, joten siinä sitä sitten ihmeteltiin, kuinka maito saataisiin alas. Olin ONNEKSI opettanut vauvan nielemään, joten saimme sentään maitoaltistuksen tehtyä ja sopiva maito löytyikin heti. Mutta tuttipulloa ei huolittu sitten millään. Vauva oli alle 6 kk... Lopulta tyttö oli erään reissun jälkeen niin väsynyt ja seksisin, että lutkutti ihan mitä tahansa yhden päivän ajan - jopa tuttipullo kelpasi! Elämä helpotti välittömästi, maito saatiin alas ja masuvaivat alkoivat helpottaa ja allergiaongelmat myös. Nyt neiti on yli vuoden ja täysin kunnossa. Tuon kokemuksen jälkeen en enää usko mitään täysimetyshömppää. Tietysti mieluummin rinnasta, varsinkin ihan pienenä, mutta nyt pitäisin yllä taidon juoda myös tuttipullosta, vaikka vain kerran viikossa pienen määrän pumpattua rintamaitoa juottamalla. Meillä ainakin täytyi siirtyä lähes kokonaan tuttipulloon, ennen kuin taito imeä rintaa katosi. Sekin tapahtui, mutta ei ihan heti.

oli noin huono kokemus tee imetyksestä hömppää..

• ihmettelee....

Ihmettelen kaikissa asioissa tuota tulen palavaa kiihkoa...
      Itse olen esikoisen imettänyt yli 2 vuotiaaksi, korviketta ei ole suostunut syömään lainkaan. Toisen imetin 13 kk ikäiseksi korviketta taisi jonkin kerran syödä. Nuorimmaisen kohdalla hän itse lopetti rinnasta syömisen 7kk ikäisenä ja alkoi syödä pullosta, vaikka tätä ennen ei koskaan ollut pulloa saanut. Silloinkin kelpasi vain yhden merkkinen vastike :)
      Minun imetykseni taustalla on puhdas laiskuus, ei mikään kiihko. Imetys on helppoa, hauskaa ja halpaa. Meillä kaikkeen syömiseen on liittynyt lapsilla kovaa vastustusta ;) Mikään kiinteä ei ole kelvannut, ei vastikket ei mikään. Luoja en todellakaan olisi jaksanut hörppyyttää. Jokainen tyylillään. Hörppyytä sinä ja joku toinen ei.
      Lupaan, että jos jostain kieroutuneesta syystä vielä saan lapsia en hörppyytä ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      490
      8551
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      120
      5852
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      272
      4822
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      58
      4635
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      71
      4166
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3940
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3768
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1708
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      99