Turbo hajosi

Mersu?

Ostin käytetyn mersun. Mittarissa nyt 130.000, diesel s 320. Kiva lelu, mutta. Turbo hajosi ja kun menin korjaamosta hakemaan niin lasku oli yli 6000 ekee. Sanoinkin etten uutta tullut ostamaan, Ei mitään selitystä, ei takuuta, maksa pois. Huh HUH. Uskallatko ostaa käytetyn mersun? Koko ajan joku paikka prakaa ja vain merkkihuolto pystyy korjaamaan. Aikaisemmassa mersussa meni automaattilaatikko ja sekin lasku oli hirveä. Luotto mennyt.

36

7950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Mersu ei sovellu vähemmän varakkaille.
      Ylläpidosta pitää pystyä maksamaan.

      • mitä??

        mitä helv..laatua se semmoinen on joka ei kestä vaan hajoaa jo tuomoisilla kilometreillä. Sitä sanotaan paskalaaduksi. Oletko ihan tärätänyt vai etkö osaa Suomen kieltä.


      • tärätänyt
        mitä?? kirjoitti:

        mitä helv..laatua se semmoinen on joka ei kestä vaan hajoaa jo tuomoisilla kilometreillä. Sitä sanotaan paskalaaduksi. Oletko ihan tärätänyt vai etkö osaa Suomen kieltä.

        Suomen kielen maisteri?


    • Jep.

      Kaikki eivät kykene maksamaan siirtymisvälineensä yhdestä korjauksesta käytetyn auton hintaa.
      Rahan pitää näkyä.

    • tostat samaa virhettä

      Isä opetti että köyhällä ei ole varaa huonoon.

      Parempi siirtyä kunnon autoihin ja unohtaa nuo rikkaiden lelut.

    • mikamikamika

      Harmillinen vahinko sinulle käynyt. Autot on kulutustavaraa ja huonolla hoidolla hajoavat nopeastikin. Mersulla joka pihassani nytkin odottaa ajamista on vasta reilu 560 tkm mittarissa ja hienosti kulkee. Seurasin joskus sivusta kun uudesta autosta sai omistaja alle sataan tuhanteen turbon rikki.

    • maksaa

      siitä tähtimerkistä käytetyn mersun hinta? Viimeinen oikea mersu on w124 korimalli, sen jälkeen kaikki mersut on paskoja, nyky mersut kulkee vanhal maineel ja siitä joutuu maksamaan!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • vastaavan

      Niin vastaava Garret ja itse vaihtaen kustannukset olisivat jääneet alle tonnin. Kiva lelu, jos maksaa 6000€. Vähän, kun hitsaa, niin kyllä se sopii. Siihen nimenomaiseen Mersuun valmistetaan vain sitä tiettyä ahdinta joita ei saa, kuin erikoistilauksesta. Mitäs ostit naapurissa 400000km. ajettu passat ja turbo on edelleen kunnossa. Ellei, niin ostaa uuden maksaa jotain Garret lienee se.

      • neljäsataa

        Biltemassa, oli sitten 1.8T taikka 1.9TDI.
        Kannattaa siis meidän kaikkien siirtyä Passatiin, ja Mersu-miesten ja muiden "ässien" on turha valittaa kalleutta.
        Itse ovat johtotähtensä valinneet. 250D ilman turboa toimisi vielä?


    • se,

      mikään yllätys pitäisi olla jos automaattilaatikko menee. Itseäsi voit vain syyttää kun tomaatin olet laittanut.

    • ct20

      kyllä viimenen hyvä malli on ollut 124 koppanen. uudemmat ihan paskoja ja uusimmissa ei ole edes öljy tikkua enää kuulemma :O

    • Jartsuli

      Ota yhteyttä asuinkuntasi kuluttajaneuvojaan, hän antaa ohjeet kuinka tuossa voi menetellä. Noilla ajokilometreillä turbon hajoaminen ei ole odotettavissa, ja mitä ilmeisimmin siinä on ollut virhe josta auton sinulle myynyt liike on edelleenkin vastuussa virhevastuulain perusteella.

      Et varmaankaan saa koko korjausta myyjän piikkiin, mutta he joutuvat tulemaan sinua vastaan tässä tapauksessa.

      Kuluttajaneuvonnan yhteydet löydät linkistä,
      http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/02fdef09-4c3a-45a3-bc12-799837c6e5d7.aspx


      Toivottavasti asia selviää.

    • ns. Saksan kilometrejä

      sehän vastaa noin 3-5 Suomen kilometriä!!

    • ninnniiii

      sitten copypastannut melkein joka palstalle :(

    • Sana Muunnos

      Vi**uako ostelette mersuja? Kyllähän niiden laatuongelmat on jo pitkään ollut tiedossa. Mihin ihmeen 1800 -luvulle olet jäänyt kun kuvittelet että muuttuvassa maailmassa joku myyttinen saksalainen laatu olisi pysyvä tosiasia? Minä luottaisin nykyisin enneminkin vaikkapa korealaiseen laatuun. Ja ensi vuonna voi olla että kiinalainen tekee parempaa tuotetta kuin mihin sakemanni on ikinä pystynyt. Jos Mercedes-Benz alkaisi rakentamaan autoja tulitikkuja yhteen liimaamalla niin kyllä sinunlaisesi juntit edelleen pitäisivät sitä maailman parhaana superautona. Silmät auki ja menet seuraavaksi ostamaan vaikkapa Daewoon. Saatat yllättyä.

      • silmäsi!

        Ja huomaat, ettei Daewoota ole enää myynnissä, vaan sen nimi muuttui jo vuosikaudet sitten Chevroletiksi!

        Tule sitten neuvomaan saksalaisten tosiautojen ostajia, kiitos.


      • Jymppä
        silmäsi! kirjoitti:

        Ja huomaat, ettei Daewoota ole enää myynnissä, vaan sen nimi muuttui jo vuosikaudet sitten Chevroletiksi!

        Tule sitten neuvomaan saksalaisten tosiautojen ostajia, kiitos.

        Aloittaja sanoi ostaneensa käytetyn Mersun, niin miksei voisi ostaa käytettyä Daewoota? Ei niiden merkki ole vaihtunut mihinkään =)


    • puuttua muutama

      kilometri mittarista, tai unohtunut monesti öljyjen vaihto ja jälkikäyttäminen kovan ajon jälkeen.

      • kiitos vastauksista

        Kiitos vastauksista, tuo jartsulin vastaus oli hyvä täytyy tutkia. Kilometrit kyllä oikein, joista itse olen osan ajanut. Eikä tässä rahasta ole kysymys vaan periaattesta. Mielestäni on todellakin toivotonta että auto voi näin hajota. Öljynvaihdot tehty ajallaan eikä autolla mitään erikoista kovaa ajoa. Ei nykyajan autoa voi olettaa tarvisevan jälkikäyttää normaalin ajon jälkeen. Ei ainakaan missään ohjeissa niin sanota.


      • ei silti haittaa
        kiitos vastauksista kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, tuo jartsulin vastaus oli hyvä täytyy tutkia. Kilometrit kyllä oikein, joista itse olen osan ajanut. Eikä tässä rahasta ole kysymys vaan periaattesta. Mielestäni on todellakin toivotonta että auto voi näin hajota. Öljynvaihdot tehty ajallaan eikä autolla mitään erikoista kovaa ajoa. Ei nykyajan autoa voi olettaa tarvisevan jälkikäyttää normaalin ajon jälkeen. Ei ainakaan missään ohjeissa niin sanota.

        varsinkaan jos on välijäähdytin. Sitä varten se öljyputki turbolle menee, että se jotain voitelee: tyhjäkäynnillä parhaiten kaiketi.

        Ainakin Mondeon ohjekirjassa neuvotaan että auton tulee "palata tyhjäkäynnille" ennen sammuttamista. Samantien saa olla siinä minuutin jookos?


      • jeps.
        ei silti haittaa kirjoitti:

        varsinkaan jos on välijäähdytin. Sitä varten se öljyputki turbolle menee, että se jotain voitelee: tyhjäkäynnillä parhaiten kaiketi.

        Ainakin Mondeon ohjekirjassa neuvotaan että auton tulee "palata tyhjäkäynnille" ennen sammuttamista. Samantien saa olla siinä minuutin jookos?

        Kyllä jälkikäyttö on nykyään aivan turhaa. Käytännössä niin kovaa ajoa ei suomessa tule ajettua edes kärryä hinaten, että joku 3.2 litrainen joutuisi koville. Joka tapauksessa ajon lopussa on yleensä pienempää tietä ja sen sellaista, jolloin kuormitus on jo muutenkin riittävän pientä.


      • mersu?
        jeps. kirjoitti:

        Kyllä jälkikäyttö on nykyään aivan turhaa. Käytännössä niin kovaa ajoa ei suomessa tule ajettua edes kärryä hinaten, että joku 3.2 litrainen joutuisi koville. Joka tapauksessa ajon lopussa on yleensä pienempää tietä ja sen sellaista, jolloin kuormitus on jo muutenkin riittävän pientä.

        Turbo hajosi keväällä, ja nyt uudestaan heinäkuun alulla, huh. Noh tällä kertaa meni takuuseen ja veho hoiti jutun hyvin ja nopeasti. Mutta ei kaks ilman kolmatta.
        Sitä vain jäin ihmettelemään että suosittelivat ajon jälkeen jälkikäyttöä veholla.
        Nyt täytyy luopua mersusta takuuaikana. Kaamee riesa koko kärry.


      • käyttö
        jeps. kirjoitti:

        Kyllä jälkikäyttö on nykyään aivan turhaa. Käytännössä niin kovaa ajoa ei suomessa tule ajettua edes kärryä hinaten, että joku 3.2 litrainen joutuisi koville. Joka tapauksessa ajon lopussa on yleensä pienempää tietä ja sen sellaista, jolloin kuormitus on jo muutenkin riittävän pientä.

        on aina ollut turhaa. Jälkikäytöstä on hyötyä kun jotakin työkonetta, esim. traktoria, puskukonetta tms. jota rasitetaan niin paljon, että turbo hehkuu punaisena. Silloin jälkikäyttö on välttämätöntä. Käytännössä henkilöautossa se tarkoittaa sitä, että vedetään jäähallin kokoista asuntovaunua suurta mäkeä ylös, niin paljon kuin autosta ikinä irtoaa ja sammutetaan moottori vauhdissa.


      • ope74
        käyttö kirjoitti:

        on aina ollut turhaa. Jälkikäytöstä on hyötyä kun jotakin työkonetta, esim. traktoria, puskukonetta tms. jota rasitetaan niin paljon, että turbo hehkuu punaisena. Silloin jälkikäyttö on välttämätöntä. Käytännössä henkilöautossa se tarkoittaa sitä, että vedetään jäähallin kokoista asuntovaunua suurta mäkeä ylös, niin paljon kuin autosta ikinä irtoaa ja sammutetaan moottori vauhdissa.

        Jälkikäyttö ajon jälkeen lisää paitsi turboahtimen myös koko moottorin elinikää. Koneen lämmöt tasaantuvat eikä koneeseen jää niin paljoa lämpökuormaa sammuttamisen jälkeen. Turbon pyörimisnopeudet ovat pienelläkin kaasulla kymmeniätuhansia kierroksia minuutissa, vedätettäessä parikinsataatuhatta kierrosta. Parkkiin tullessa antaa kierrosten laskeutua rauhassa ja turbon ja koneen jäähtyä, niin se säästää konetta. Se on ihan sama, onko kyseessä moottorisaha, kaivuri vai katumaasturi, jos siinä on ahdettu kone.


      • ex transporter mies
        ope74 kirjoitti:

        Jälkikäyttö ajon jälkeen lisää paitsi turboahtimen myös koko moottorin elinikää. Koneen lämmöt tasaantuvat eikä koneeseen jää niin paljoa lämpökuormaa sammuttamisen jälkeen. Turbon pyörimisnopeudet ovat pienelläkin kaasulla kymmeniätuhansia kierroksia minuutissa, vedätettäessä parikinsataatuhatta kierrosta. Parkkiin tullessa antaa kierrosten laskeutua rauhassa ja turbon ja koneen jäähtyä, niin se säästää konetta. Se on ihan sama, onko kyseessä moottorisaha, kaivuri vai katumaasturi, jos siinä on ahdettu kone.

        avatkaa ikkuna ja sammuttakaas turbokone täysillä kierroksilla. Kyllä se turbo ainakin yheskytluvun puolenvälin koneissa aika kauan pitää vihellystä koneen sammuttua. Ja öljynpaineethan menee nollaan heti kun kone sammuu. Eli kyllä se kone olisi hyvä olla tyhjäkäynnillä kun sammuttaa. Jälkikäytösrtä en tiedä nykykoneissa, mutta vuoden -89 volkkaripaku kuulemma halkaisi kantensa paljon aiemmin, jos ei koskaan jälkiläyttänyt, koska sammuttuaan sen lämpä nousi kanteen elikkäs kansi kuumeni kuumimmilleen vasta juuri koneen sammuttamisen jälkeen. Olihan turbomalleissa termostaatti ja pieni pumppu, joka kierrätti nestettä koneessa, mutta vanhemmiten ne termostaatit ja pumput olivat aina epäkunnossa.


      • kpg
        ex transporter mies kirjoitti:

        avatkaa ikkuna ja sammuttakaas turbokone täysillä kierroksilla. Kyllä se turbo ainakin yheskytluvun puolenvälin koneissa aika kauan pitää vihellystä koneen sammuttua. Ja öljynpaineethan menee nollaan heti kun kone sammuu. Eli kyllä se kone olisi hyvä olla tyhjäkäynnillä kun sammuttaa. Jälkikäytösrtä en tiedä nykykoneissa, mutta vuoden -89 volkkaripaku kuulemma halkaisi kantensa paljon aiemmin, jos ei koskaan jälkiläyttänyt, koska sammuttuaan sen lämpä nousi kanteen elikkäs kansi kuumeni kuumimmilleen vasta juuri koneen sammuttamisen jälkeen. Olihan turbomalleissa termostaatti ja pieni pumppu, joka kierrätti nestettä koneessa, mutta vanhemmiten ne termostaatit ja pumput olivat aina epäkunnossa.

        Ite käytän kyllä hetken n 30 sekunttia ennen sammutusta. Vaikka uusi kone onkin.
        Syy: Turbon pyörivätosat leijuu öljypedillä, ei siellä mitkään laakerit kestä.
        Korjataa, jos olen väärässä.


      • diesel herätyskello
        kpg kirjoitti:

        Ite käytän kyllä hetken n 30 sekunttia ennen sammutusta. Vaikka uusi kone onkin.
        Syy: Turbon pyörivätosat leijuu öljypedillä, ei siellä mitkään laakerit kestä.
        Korjataa, jos olen väärässä.

        Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka pysäköityään pitävät autoaan käynnissä minuuttitolkulla. Olen ajatellut, että he joko rakastavat autossa istumista niin paljon, etteivät malta heti tulla ulos tai sitten kuulostelevat onko autossa joku sivuääni.

        Kun aamuisin herään diesel -moottorin ääneen, joka kestää minuuttitolkulla, joskus talvisin jopa lähes puolituntia, niin mietin, miksi autoilija ei voi lähteä heti liikkeelle, vaan kiusaa naapureita. Onko siis sama asia myös käynnistyksessä?


      • kpg
        diesel herätyskello kirjoitti:

        Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka pysäköityään pitävät autoaan käynnissä minuuttitolkulla. Olen ajatellut, että he joko rakastavat autossa istumista niin paljon, etteivät malta heti tulla ulos tai sitten kuulostelevat onko autossa joku sivuääni.

        Kun aamuisin herään diesel -moottorin ääneen, joka kestää minuuttitolkulla, joskus talvisin jopa lähes puolituntia, niin mietin, miksi autoilija ei voi lähteä heti liikkeelle, vaan kiusaa naapureita. Onko siis sama asia myös käynnistyksessä?

        Jos se moottorinääni kantaa sisälle asti on ko. auto tosi vanha ja ikkunan tiivisteet rapistuneet . Nykydieselin ääni ei ole ongelma, käyttäjien laiskuus käyttää säköisiä lämmittimiä voi sitä olla jossakin ympäristössä.Vastaus kysymykseesi: ei ole.

        Mutta jälkikäyttöön löysin pohjaa esim. toyotan ohjekirjasta löytyi jäähdytys ohje:
        taajama-ajo: ei tarvetta
        nopea-ajo 80 Km/h: 20 sek
        nopea-ajo 100 Km/h: 1 Min
        raskas kuormitus tai jatkuva-ajo yli 100 Km/h: 2 Min


    • huonosti käytetyllä

      autolla ja mersu lisä huolloissa.

    • miäts.

      Onnittelut ketjun aloittajalle, vedit oikein tupla provot. Ensin aloitus ja puoli-vuotta myöhemmin hämmennys samaan soppaan. Toyotamieskin meni jo lueskelemaan käyttöohjekirjaansa:)

      • kpg

        Elä sotke Volvoja tähän. Keskustelu on täällä täysin vapaaehtoista, osa kysymyksistä voi olla täysin fiktiivisiä tai provoja, mutta niinhän on kommenttienkin tulkintakin lukijan omallavastuulla.

        Useat autoilijat ovat siirtyneet hiljattain dieselien pariin omaten kokemusta vain bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista.
        Täten tietämättömyyttään saattaa tulla ongelmia, kun ei viitsitä lukea sitä monen sentin paksuista ohjekirjaa auton "oikeasta" käytöstä.

        Siis autojen turbo ja kansi ongelmat saattavat johtua osittain yllämainitusta.
        Ainakin jatkuvasti on kirjoituksia "tankkasin bensaa dieseliin".
        Tottumus ohjaa toimintojamme, siksi virheitä tulee vaikka tietäisikin oikean toimintatavan.


      • ugt9tt
        kpg kirjoitti:

        Elä sotke Volvoja tähän. Keskustelu on täällä täysin vapaaehtoista, osa kysymyksistä voi olla täysin fiktiivisiä tai provoja, mutta niinhän on kommenttienkin tulkintakin lukijan omallavastuulla.

        Useat autoilijat ovat siirtyneet hiljattain dieselien pariin omaten kokemusta vain bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista.
        Täten tietämättömyyttään saattaa tulla ongelmia, kun ei viitsitä lukea sitä monen sentin paksuista ohjekirjaa auton "oikeasta" käytöstä.

        Siis autojen turbo ja kansi ongelmat saattavat johtua osittain yllämainitusta.
        Ainakin jatkuvasti on kirjoituksia "tankkasin bensaa dieseliin".
        Tottumus ohjaa toimintojamme, siksi virheitä tulee vaikka tietäisikin oikean toimintatavan.

        Turbot ovat lähes samaa kamaa kaikissa autoissa. Samat tunnetut turbomerkit pyörivät. Ei ole Mersun vika jos se hajoaa. Takuu niissä on uusissa. Huolto ja oikea käyttö on tärkeää.

        Korjaamoon mennessä aina sanon, että ottavat yhtettä ennen kuin alkavat tekemään mitään kalliimpaa remonttia.

        W124 Mersuun, jonka arvo on n. 1000e, ostin siistin käytetyn turbon 50e, ja alle 300e yleensä lähtee. Jos ei ole ihan samanlainen, niin kyläseppä hitsaa sopivan laipan väliin muutamalla kympillä.

        Uusien autojen huollot ovat kalliita.. jakoketjun vaihto esim. 700-1000e. Onneksi
        mun Mersussa on ketjukone, ja siitä on kyllä ketju vaihdettu 500tkm huollossa.
        ja huollot taahtoo kiivetä 500e uudemmissa autoissa joka kerta (ainakin takuun jälkeen).
        Vanhempi Mersu tarvii vuodessa vain huonolla tuurilla yli 500e huoltoa yhteensä.

        Vaikka minulla on vain n. 1000e arvoinen Mersu, niin silti on kateellisia. Meillä päin oli aikoinaan sanonta, että jos tulee rahapula, niin osta mersu. Nykylaaduista ei ole mulla kokemusta/tieto.


    • oikea käyttö säästä

      Turbon saa rikki väärinkäytöllä nopeastikkin.
      Onko auton kilometrit oikeat, siis tuonti- vai suomiauto.

    • lipavittupro

      mersuissakin on noita maanantai päivän eriä. joillakin kestää ja joillain ei.

    • uvgtyfvyulyhgbuihb

      Mikähän oli syynä, että turbo oli hajonnut, onko siinä joku surullisen kuuluisa softa tai lastu, joka muttaa pakokaasujen lämpötilaa. Siinä oululaisessa taksimersussa turbo oli vaihdettu 850000km ja vaihteisto remontista ei puhuttu mitään.

      • hajoo jos rikotaan

        saksan halpatuonti. Tuboautolla pitää osta jäähdytellä kovemman ajon jälkeen. Vika on todennäköisesti nykyisen omistajan tai edellisen sen saksalaisen eläkeläismamman joka on ajanut tosi vähän ja vain kesällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3404
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3093
    3. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1953
    4. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1916
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1887
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      22
      1756
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1697
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1459
    9. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe