Jatkuvat pahat unet, useita yössä

apuaaaa

Näen valehtelematta joka yö unia. Unielämäni ei koskaan ennen ole ollut näin vilkasta. Muistan lähes aina aamulla herätessäni uneni, ja varsin usein myös herään kesken unien (yleensä siksi, että ne eivät ole miellyttäviä).

Unet eivät ole juuri koskaan mukavia tai neutraaleja, vaan niissä on aina epämiellyttävä sävy. Eivät ne toisaalta ole välttämättä varsinaisia painajaisiakaan, mutta usein herään sydän hakaten.

Esimerkkejä unista:
- Autoni käsijarru ei toimi, se lähtee vierimään mäkeä alas, itse juoksen perässä ja saan ohjattua sitä niin ettei se ajaudu mereen. Jonkunlaista "nolouden" tunnetta
- Pikkuveljeni kanssa olemme taas lapsia, kaivamme jotain käytäviä/möyrimme maassa, mitä emme saisi tehdä
- Edellinen uni, mutta pyydystämme koiranpentuja mökistä ja laitamme ämpäriin, isä näkee sen ja tulee moittimaan, häpeän tunne
- Avomieheni on menossa naimisiin exänsä kanssa, minä olen menossa häihin äitini ja veljeni kanssa, tulee kiire enkä ehdi meikata
- Avomieheni kertoo seurustelleensa kahden etäisesti tutun tytön kanssa ja menee tupakalle, minä kiukustun (mies ei oikeasti polta)
- Mies juttelee liian pitkään exänsä kanssa ja viihtyy, halaa jopa, minä suutun ja riehun
- Mies haluaa erota petettyään, minä itken ja huudan, lyön ja raavin ja yritän parhaani mukaan satuttaa, hän on välinpitämätön. Kuitenkin koko ajan unessakin tunnen, etten voi enkä halua olla erossa hänestä, vaikka on pettänyt

Kun ensimmäisiä kertoja heräsin näihin miehen pettämisuniin, olin aivan hysteerinen ja itkin miehelle. Nyt alan jo melkein tottua, mutta edelleen voi päiväni mennä pilalle tällaisten unien takia. Mieheni ei ole oikeasti pettänyt minua eikä haikaile exänsä perään. Olen herkkä ihminen, mutta en käsitä miksi yö toisensa jälkeen näen tällaisia unia. Yleensä mieheni on näissä unissa hyvin välinpitämätön ja ilkeä, täysin päinvastainen kuin oikeassa elävässä elämässä. Hän on usein niin välinpitämätön (ei sano mitään, ei oikeastaan ole unessa varsinaisesti "läsnä"), että hakkaan ja lyön häntä, yritän saada reagoimaan edes jotenkin...

Ja noita unia voi siis olla useampiakin yössä. Yleensä ne alkavat vasta aamulla ja kellosta katsottuna ovat melko lyhyitä, usein parinkymmenen minuutin mittaisia.

17

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unihiiri

      Yksi selitys voisi olla sellainen, että pelkäät elämänhallinnan menetystä tilanteissa, joihin ei voi suoraan itse vaikuttaa -- auton käsijarruissa on vikaa, eikä sinussa.

      Pelastat auton ennen kuin se joutuu mereen -- aikamoinen suoritus, oletko ylisuoriutuja.

      Häpeän tunne lapsen mitättömistä rikkeistä --Sinulla on voinut olla vaativat vanhemmat -- olet vieläkin liian ankara itsellesi.

      Avomies on sinulle tärkeä ja siksi pelkäät, että välinne rikkoutuvat.
      Miksi kukaan haikailisi exänsä perään? Haikailetko sinä yhdenkään exän perään?
      Koita selittää asia itsellesi järjellä ja herättyäsi ajattele onneksi se oli vain unta.

      Se, että unessasi hakkaat miestäsi voi tarkoittaa sitä, että pelkäät omalla hysteerisellä käytökselläsi rikkovasi parisuhteen.

      Mitä jos kirjoittaisit joka kerta unesi päivämäärineen paperille/vihkoon herättyäsi.
      Tutkiskele edellistä päivää vaikuttaako jokin tilanne tai vaikka syömäsi raskas ateria painajaisiisi.

      Alkuinnostuksen jälkeen homma voi jonkin ajan kuluttua vaikuttaa niin tylsältä, että unetkin vähitellen loppuvat. Jos innostut lisää, niin vuoden päästä sinulla on jo romaanin ainekset kasassa.

    • Unien orja

      Hei,
      Minulla on ollut myös hyvin väkivaltaisia unia, anoppia kohtaan, joka kohteli minun mielestäni miestäni huonosti lapsena, mutta ei mieheni.
      Hän kohteli nuoruus aikana minua selkeästi mustasukkaisuuden takia, miten lystäsi. Kun kysyin, miksi teit niin, hän valehteli ja ymmärsin, ettei hän pysty olemaan vilpittön tai valehtelematta vaan sanoo aina, " Enhän minä ole mustasukkainen".
      Laitoin välit poikki, kun yritin sopia ja setviä asioita 2 vuotta, mutta anoppi ei ottanut minkään laista askelta sopimiseen päin, vaan valehteli ja koitti esittää pojalleen hyväsydämistä. Mieheni on (tai ainakin ollut) mammanpoika. Mm. kun ensimmäisen kerran tulin hänen luokseen yöksi (olimme 16 vuotiaita) Olisimme nukkuneet jopa eri vuoteissa, mutta äiti halusi nukkua mieheni kanssa, kysyin mieheltäni, että nukutko usein äitisi vieressä ja tämä sanoi nukkuvansa n. pari kertaa viikossa. Mielestäni asia vaikutti sairaalta.
      Nyt näen unia, missä mieheni katsoo vierestä kun äiti kaltoin kohtelee minua ja minä pieksen hyvin agressiivisesti ja väkivalloin vastaan. Niitä on nähty viikkoja, vaikka välien poikkilaittamisesta on kulunut paljon aikaa...

      • Unien orja

        Luulen, että väkivaltaisuus (joka ei luultavasti sinullakaan ole tavallista), tulee pettymyksestä tai jostain todella kiusaavasta asiasta.


    • :D nenänpää

      olen itse nähnyt enne unia paras on alkaa puhua kaikille minä aloin itse keskellä yötä puhua itsekseni kun muu ei auttanut.....sain unta loppuyöstä

    • kuin riivaaja

      Hei,

      Minulla on ollut jo reilut 1,5kk joka yö hyvin vaikeita ja painajaisia. Tiedostan unessa että se on vain unta ja tiedän että herään siitä, mutat silti ne ovat hyvin ahdistavia ja aggressivisia. Esimerkkejä:

      Jään hyökyaallon alle mutten kuole, voin hengittää veden alla normaalisti. (Tästä seurannut vesipelko, en voi enää uida meressä tai missään luonnonvesissä)

      Äitini heittää pommin päälleni, se räjähtää ja kuolen. Tässä unessa kuolema tuntui siltä, että voisi jopa aatella sen oikeastikin tuntuvan siltä. paljon kipua. Herään kuolemaan.

      Isäni yrittää tappaa kaikki sukulaiseni. Loppujen lopuksi koko sukumme on hirtetty saman puiston puihin ja muut ihmiset ammuttu ympärille. Tästä seurasi erittäin outo tunne seuraavana aamuna läheisteni seurassa, "kaikki ovatkin vielä elossa"

      Mies, jonka kanssa oli alussa hauskaa, alkoi yhtäkkiä pahoinpidellä, raiskata, kaivoi syvän kuopan ja laittoi minut sinne, ja lopulta yritti tappaa ja syöttää ihmislihaa. Tässä unessa tiesin olevani unessa ja että heräisin siitä pian. Heräsin vasta kun sain miehen irti itsestäni. En tunnistanut miestä tutuksi.

      Nämä unet vain jatkuvat, unipäiväkirjaa olen aloitellut. Näen joko tällaisia kamalia painajaisia tai en näe unta ollenkaan. Onko kenelläkään samanlaista kokemusta näin raaoista unista, jotka eivät ole loppuneet. Aamuinen panikointi alkaa jo kyllästyttää, ja kuolema alkaa pyöriä mielessä jo ihan valve-elämässäkin.

      • KuuMaljassa

        Itselläni on ollut samanlaisia univaiheita, missä kuolema ja pelottavat asiat ovat olleet läsnä. Loputtomilta tuntuvat painajaiset johtuvat yleensä stressistä, itsensä estämisestä, huonosta itsetuntemuksesta/muusta henkisestä ongelmasta, arjen ja elämän laadusta.

        Kannattaa tutkia mikä on pielessä elämässään ja korjata tilannetta. Päivittäinen meditointi auttaa Paljon.


    • erkki

      Pahoin pelkään että olette eroamassa.

    • JK

      NIINKÖ

    • Dreamland.
    • muuttu kohta hulluks

      näen unia siitä että olen jossain tappelussa jossa on aseita ja joudun autoon jossa muutuun hysteeriseksi ja alan panikoida siellä ja sitten minut viedään taloon joka on tyhjä ja panikointi vai pahenee. Herään yöllä sen takia ja koulunkäynti on hankalaa koska en pysty keskittymään. Valvoessanikin tuntuu siltä kuin panikoisin ja muuttusin hysteeriseksi ja niin. Kun nukun niin unessani tärisen koko ajan ja tuntuu siltä että mua ammutaan aseella ja joudun teholle ja sityen herään. Auttakaa mua en kykene menemään uloskaa yksin koska pelkään ihan jumalasti että mua ammutaan ja että postilaatikon takaa tulee joku ja kidnappaa mut. Joskus näen myös sellaisia unia et olen ulkona näen jonkun ja se lähtee jahtaan mua ja menen sisälle ja aion laittaa oven lukkoon mut se ei mee ja sit mulle käy pahasti. Pliis auttakaa, en tunne olooni turvalliseksi enää missään!!

      • muuttu kohta hullu

        auttakaa mua en kestä enää tätä tärisen ja oon peloissani kokoajan


      • ;'(
        muuttu kohta hullu kirjoitti:

        auttakaa mua en kestä enää tätä tärisen ja oon peloissani kokoajan

        Koita kestää. :(


      • Huhhuh :(
        ;'( kirjoitti:

        Koita kestää. :(

        En ole koskaa kirjottanut tälläsille palstoille mutta mulla on kans vähän väliä hirveitä unia ja en keksi niille minkäänlaista selitystä.
        -hyppään/ajan autolla kalliolta alas, herään kuolemaan
        - mieheni suutelee/lähtee jonkun toisen naisen kanssa kahdestaan ja jään yksin tässä unessa mieheni myös kertoo ettei oikeasti rakasta minua ja haluaa erota. Herään siihen kun itken täysillä unessa ja hoen ettei hän voi jättää minua että rakastan häntä.. Herään siihen kun itken sydän tykyttää lujaa ja en saa henkeä..

        Viimeisimmästä unesta olen mieheni kanssa puhunut ja hänkin ihmettelee että mistä noita epämääräisiä kuvia oikein tulee.. Nyt on käynyt mielessä käydä puhumassa asiasta jonkun kanssa mutta en oikein tiedä että auttaako se mihinkää ja että onko se vain jotain hölönlöröä koko homma..

        - yksi uni oli että ajan autolla ja yhtäkkiä junaa ajaa autoni lävitse, herään taas siihen että olen kuollut..


      • Akileija
        Huhhuh :( kirjoitti:

        En ole koskaa kirjottanut tälläsille palstoille mutta mulla on kans vähän väliä hirveitä unia ja en keksi niille minkäänlaista selitystä.
        -hyppään/ajan autolla kalliolta alas, herään kuolemaan
        - mieheni suutelee/lähtee jonkun toisen naisen kanssa kahdestaan ja jään yksin tässä unessa mieheni myös kertoo ettei oikeasti rakasta minua ja haluaa erota. Herään siihen kun itken täysillä unessa ja hoen ettei hän voi jättää minua että rakastan häntä.. Herään siihen kun itken sydän tykyttää lujaa ja en saa henkeä..

        Viimeisimmästä unesta olen mieheni kanssa puhunut ja hänkin ihmettelee että mistä noita epämääräisiä kuvia oikein tulee.. Nyt on käynyt mielessä käydä puhumassa asiasta jonkun kanssa mutta en oikein tiedä että auttaako se mihinkää ja että onko se vain jotain hölönlöröä koko homma..

        - yksi uni oli että ajan autolla ja yhtäkkiä junaa ajaa autoni lävitse, herään taas siihen että olen kuollut..

        Kalvaako sinua jonkinlainen yleinen epävarmuus elämässä?


      • Huhuh :(
        Akileija kirjoitti:

        Kalvaako sinua jonkinlainen yleinen epävarmuus elämässä?

        Olen itsevarma ihminen..


    • hyviäunia

      Mulla on kans ollut painajaisia ja ne ovat juurikin liittyneet oman elämän silloisiin tapahtumiin melko suorastikkin.:D Olen tottunut siihen, että yleensä yön aikana tulee käsitelytä melko monetkin reaalielämän tapahtumat.

      Yksi esimerkki olisi vaikka oman isäni kanssa käydyn riidan jälkeen nähty painajainen, joka meni jokseenkin näin: Siis koko unen ajan vallitsi aivan mielettömän ahdistava tunnelma, (tässä vaiheessa repeän nauramaan, jälkikäteen kirjoitettuna vaikuttaa vaan niin hupaisalta) isäni siis jahatasi jonkun teräaseen kanssa minua koko unen ajan.
      Yritin päästä karkuun isääni ja juoksin sängyn alle piiloon, jonne jäin hetkeksi kunnes hän sitten löysi minut ja kurkkasi sängyn alle. Siinä vaiheessa unta huomasin isäni olevan sokea ja hänen silmänsä olivat valkoiset. Hän ei siis nähnyt minua. Pääsin hetkeksi taas karkuun häntä ja juoksin naapuriin jossa joku outo perhe vietti aikaa keskenänsä. Yritin kertoa heille, että tarvitsisin apua, mutta kukaan ei kuullut minua ja oli todella hysteerinen.
      Kun kukaan ei kuunnellut minua. päätin palata takaisin taloon ja tottakai isäni oli siellä ja hän heitti minut lattiaan, tuli päälleni ja tappoi minut siihen paikkaan.

      Tämän jälkeen heräsin yltäpäältä hiestä ja todellatodella ahdistuneena, en meinannut enää uskaltautua takaisin nukkumaan. Se oli ehkä elämäni pahin painajainen, jonka muistan.
      Mutta ihmeellisellä tavalla kuitenkin ahdistukseni asiaa kohtaan on hellittänyt ja en muista sitä enään niin ahdistavana kuin se itseasiassa ennen unta oli. Eli uskon syvästi, että niillä painajaisillakin on jonkinmoinen merkitys. Kaikellahan on:)

      Olen nähnyt myös enneunia ja minusta unimaailmaa arvostetaan liian vähän.

      • hyviäunia

        Yks on taas eräs exä, josta olen nähnyt liikaakin unia. Meidän "suhteemme" oli melkoinen katastrofi ja meitä todellakin yhdisti vain rakkaus, vaikka ensirakkauttani muutoin todella lämöllä yritän ajatella, ei kuitenkaan unet päästä minua valehtelemaan itselleni!:D

        Eli siihenkin uneen liittyi syvä ahdistun, jossa uin uimahallin isossa altaassa. Altaalla oli muistakin ihmisiä. Kun olin päässyt altaan keskivaiheille minua odotti vastassa tyttö, jota pyysin mukaani ja lähdimme sitten uimaan altaan toiseen päähän.
        Päästyämme altaan päätyyn, pysähdyimme ja siellä odotti toinenkin tyttö joka purskahti itkuun ja alkoi tarinoimaan "pahasta" exästään, jonka seurauksena mukanani uinut tyttö myös purskahti itkuun. Minä olin heidän edessä ja yhtäkkiä minäkin tavallaan muistin, että hetkinen minullakinhan on samanlainen tilanne ja yritin pidätellä omia kyyneleitä.
        Sitten tapahtui sikäli mielenkiintoisesti, että havahduin ja käsitin olevani unessa.
        Tämän seurauksena heräsin unesta ja huomasin, että olin oikeastikin itkenyt ja taas ahdistus oli aika suuri.:D Mutta nää on jänniä!! Johtuuko siitä, etten uskalla olla tarpeeksi tunteikas oikeassa elämässä, että siksi asiat käsitellään ns. loppuun unissa, saattaa hyvinkin olla!!:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe