kesädaalia

voiko kasvattaa

Ostin viimekesänä kesädaalian nimellä daalioita ja kukkivat ruukussa ulkona koko kesän. Talveksi vein kellariin. Onkohan kesädaalia seuraavan kesän kasvi vai vain yksivuotinen? Kiinnostas jo tietää et kannattaako kasvattaa...

14

4634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minullakin ovat jo viisi senttisellä taimella!

    • Humpuukirallaa

      Ei tietääkseni ole olemassa mitään "talvidaalioita" ainakaan tällä pallonpuoliskolla ! Luottakaa terveeseen järkeenne, älkää antako hämätä itseänne.

    • Järki nyt käteen !

      Tiedätkö jonkun Suomessa puutarhassa elävän talvikukan tai talvidaalian . . .? Markkinointi ja mainostus on harhaanjohtavaa niin monilla alueilla, myös kukkien markkinoinnissa, luottakaa järkeenne !

      • Voi teitä tärkeilijöitä

        siemenpussin kyljessä lukee kesädaalia niin ei kai se ole hämäystä. Kukka jokatapauksessa voi talvehtia ja keväällä taas laitetaan kasvamaan.


    • daaliasta yksi

      kuollakupsahti ja kun otin sen mullasta pois niin huomasin, että siinä ei ollut lainkaan mukuloita vain juuria. Talvetin ne multineen päivineen purkeissa. Kaksi on oikein hyvässä mallissa nuppuja tekevät. Ostin sen mukulattoman daalian viimekesänä torilta ja oli iso ja kukki kovasti. En tiedä mikä laji oli.

      • Ostin kuukausi

        takaperin viisi daalian juurakkoa K-raudasta pistin ne heti purkkeihin mustaanmultaan, nyt on 15cm alut, mutta (vaikuttaa, että hän Marja-Liisa on daalia-asiantuntija)nyt haluaisin tietää, mikä lannoite olisi daalialle parasta, että kukkisi komeasti?


      • ilman juurakkoa
        Ostin kuukausi kirjoitti:

        takaperin viisi daalian juurakkoa K-raudasta pistin ne heti purkkeihin mustaanmultaan, nyt on 15cm alut, mutta (vaikuttaa, että hän Marja-Liisa on daalia-asiantuntija)nyt haluaisin tietää, mikä lannoite olisi daalialle parasta, että kukkisi komeasti?

        Kesädaaliaksi sanotaan sitä,joka kasvatetaan siemenestä tai pistokkasta, siinä ei ole juurakkoa,ainostaan juuret. En ole Marja-liisa, mutta itse olen lannoittanut sillä punaisella lannoitteella.


      • vararavintoa

        Daalioita voi kasvattaa siemenestäkin. Mukula kehittyy, kun kasvilla on vara panna ravintoa talteen. Jos istutat mukulan ja annat sen kukkia lannoittamatta, ravintopakkaus häipyy ja seuraavana keväänä ei ole koko mukulaa. Sama juttu siemenestä kasvaneella laihalla muonalla.


    • T. Dahlia

      Mikä olis talvidaalia ?

      • O-mukulakiurunkannus

        No voi hyvänen aika teitä saivartelijoita! Kesäkukiksi kutsutaan kukkia, joita yleensä kasvatetaan yksivuotisina. Kesädaaliaksi kutsutaan daaliaa, joka on tarkoitettu kasvatettavaksi vain yhden kesän ja sen jälkeen lähetettäväksi daalioitten taivaaseen.

        Monista kesäkukista saa melko helposti monivuotisen ilon, jos vaan on talvetukseen sopivat tilat. Kesädaalian "vastakohta" ei siis ole talvidaalia, vaan monivuotinen daalia. Kesäkukan "vastakohta" ei ole talvikukka, vaan monivuotinen kukka, joista osaa myös perennoiksi kutsutaan.

        Yritin joskus talvettaa valkoisen kesädaalian juurakkoa jääkaapin vihanneslokerossa löyhästi vähäsen kostutettuun talouspaperiin kääräistynä avoimessa muovipussissa. En onnistunut, vaikka joskus keskitalvella juurakko mielestäni vielä vaikutti elävältä.


    • Letja

      Kiitos tiedosta ! Oli ihan uus asia 40 vuoteen. En ole kuullutkaan kokeneilta kukkaihmisiltä koskaan.
      Olen tiedostanut, että on yksivuotisia ja monivuotisia.
      En ole kuullut koskaan kesävuotisista kukista.

    • 1000+1

      Kivoja kesäkukkia: särkynyt sydän, leimut/floxiat, jaloritarinkannukset, pionit, akileijat, ruusut, kärhöt ja 1000 muuta.

      • Hevonka**aa 16

        Ikävää, että tällekin palstalle on jo tunkeutumassa ihmisiä, joiden tarkoitus näyttää olevan vain ilkeillä toisille. He paljastavat vain oman typeryytensä.

        Melkein kaikki puutarhaihmiset ovat onneksi kuitenkin avuliaita ja toisia kohtaan ystävällisiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3480
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2820
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2708
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2614
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2415
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1998
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1837
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1753
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      158
      1650
    Aihe