trileptal

Ego UP!!

Itselläni ns. tuntematon epilepsia-tyyppi, käytän trileptal 300:sta, joka tekee todella väsyneeksi puol`tuntia käytön jälkeen. Olen kuullut että trileptalia käytetään johonkin muuhunkin oireeseen..Muistaisiko kukaan mihin?
Vaivaa..

94

34216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katiska

      Joo noita Trileptal lääkkeitä määrätään myös todellakin kaksisuuntaisen mielenhäiriön hoitoon!?
      Sivu vaikutukset on AIVAN KAUHEET!
      Väsyttää, etoo, huippaa, ja tuntuu kuin kroppa olis ihan puuduksissa et sika makeita nappuloita. Mulla on vielä kaiken kukkuraks noita 150 mg ja syön vaan puolikkaan päivässä ja teho on aika kova!? ei yhtään hyvii lääkkeitä mun mielestä, tai ainakaan ne ei oo mun "sairauteen" auttanut.

      • töpö

        heippa katiska ja muut!!!! joo,todellakin syön itekkin kyseistä trileptal lääkeyyä ja mun annos alko 150mg aamulla ja 150 mg illalla ja nyt 300mg aamu ja 300mg ilta siis 600mg päivä ja jumankauta sillo ku alotin tuntu et kuolen ku oksennus lensi ja ihan kuin ois ihan järkyttävä krapula koko ajan!sitten väsymys mikä oli/ja on ajottaista ...ja vielä se ihana päänsärky!!mutta oon nyt syöny vajaa 2vko.a ja enempi on plussaa ku miinusta.IHME KYLLÄ!mutta kärsivällisyyttä koetellaan...ihana kuulla muittenkin mielipiteitä asiasta...kauanko olet syöny lääkettä ja onko sulla muita lääkkeitä.mulla vielä seronil 20mg ja oxsopam ja immovane tarvittaessa...mutta ne tulee jäämään pikkuhiljaa pois ja kohtahan nähään voinko jatkaa trileptalin syömistä että tuleeko muita oireita.jaksamista teille kanssakärsijöille!!!moikka.t.töpö


      • beijo

        no elekäähä viittikö
        ei nuo lääkkeet toimi ollenkaa!
        aiva paskoja ryynejä


      • khimaira
        beijo kirjoitti:

        no elekäähä viittikö
        ei nuo lääkkeet toimi ollenkaa!
        aiva paskoja ryynejä

        nii minustakin tuntuu..pään ne kyl pistää jotenkin "sekaisin"..mut kohtaukset jatkuu..


      • Viinamäen Mies
        töpö kirjoitti:

        heippa katiska ja muut!!!! joo,todellakin syön itekkin kyseistä trileptal lääkeyyä ja mun annos alko 150mg aamulla ja 150 mg illalla ja nyt 300mg aamu ja 300mg ilta siis 600mg päivä ja jumankauta sillo ku alotin tuntu et kuolen ku oksennus lensi ja ihan kuin ois ihan järkyttävä krapula koko ajan!sitten väsymys mikä oli/ja on ajottaista ...ja vielä se ihana päänsärky!!mutta oon nyt syöny vajaa 2vko.a ja enempi on plussaa ku miinusta.IHME KYLLÄ!mutta kärsivällisyyttä koetellaan...ihana kuulla muittenkin mielipiteitä asiasta...kauanko olet syöny lääkettä ja onko sulla muita lääkkeitä.mulla vielä seronil 20mg ja oxsopam ja immovane tarvittaessa...mutta ne tulee jäämään pikkuhiljaa pois ja kohtahan nähään voinko jatkaa trileptalin syömistä että tuleeko muita oireita.jaksamista teille kanssakärsijöille!!!moikka.t.töpö

        Itse otin juuri elämäni ensimmäisen kapsyylin (300mg) noin kaksi tuntia sitten, eikä sitten niin minkäänlaisia sivuoireita.

        Ainoa lääkkeeseen liittyvä huolenaiheeni on alkoholin nauttiminen lääkkeen vaikutuksen alaisena. Onko kellään kokemuksia?


      • fdvj
        Viinamäen Mies kirjoitti:

        Itse otin juuri elämäni ensimmäisen kapsyylin (300mg) noin kaksi tuntia sitten, eikä sitten niin minkäänlaisia sivuoireita.

        Ainoa lääkkeeseen liittyvä huolenaiheeni on alkoholin nauttiminen lääkkeen vaikutuksen alaisena. Onko kellään kokemuksia?

        Alkoholi ei ole aiheuttanut minulle mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeen kanssa ( käyttänyt 5 vuotta lääkettä), eli nuppi ei ole mennyt sekaisin yms. Muutenkin lääkitys on näyttänyt toimivat ja ainoat kohtaukset ( 5v. aikana yht 3kpl) ovat tulleet liiallisesta juopottelusta, eli itse alkoholi ei välttämättä ole se paras "lääke" tähän sairauteen. Välillä tosin vähän lievästi huimaa ja veren suolat on hieman alhaalla, mutta ne ei ole elämääni hirveästi haitannut.


      • 3545435
        fdvj kirjoitti:

        Alkoholi ei ole aiheuttanut minulle mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeen kanssa ( käyttänyt 5 vuotta lääkettä), eli nuppi ei ole mennyt sekaisin yms. Muutenkin lääkitys on näyttänyt toimivat ja ainoat kohtaukset ( 5v. aikana yht 3kpl) ovat tulleet liiallisesta juopottelusta, eli itse alkoholi ei välttämättä ole se paras "lääke" tähän sairauteen. Välillä tosin vähän lievästi huimaa ja veren suolat on hieman alhaalla, mutta ne ei ole elämääni hirveästi haitannut.

        Elikkä sen kanssa ei saa nauttia alkoholia koska se on vaarallista. Itse en käytä mutta etsin mielenkiinnosta lisää tietoa koska pikkuveljellä on epilepsia ja käyttää samaa lääkettä 300 mg muodossa.


      • jpt69
        fdvj kirjoitti:

        Alkoholi ei ole aiheuttanut minulle mitään sivuvaikutuksia ko. lääkkeen kanssa ( käyttänyt 5 vuotta lääkettä), eli nuppi ei ole mennyt sekaisin yms. Muutenkin lääkitys on näyttänyt toimivat ja ainoat kohtaukset ( 5v. aikana yht 3kpl) ovat tulleet liiallisesta juopottelusta, eli itse alkoholi ei välttämättä ole se paras "lääke" tähän sairauteen. Välillä tosin vähän lievästi huimaa ja veren suolat on hieman alhaalla, mutta ne ei ole elämääni hirveästi haitannut.

        minulla sama tarina,olen käyttänyt lääkettä.n5v(2*300mg) ja kohtauksia on ollut muutama johtuen liiasta juopottelusta muuten ei varmaan kohtauksia olisi ollutkaan.


      • beldaran.
        Viinamäen Mies kirjoitti:

        Itse otin juuri elämäni ensimmäisen kapsyylin (300mg) noin kaksi tuntia sitten, eikä sitten niin minkäänlaisia sivuoireita.

        Ainoa lääkkeeseen liittyvä huolenaiheeni on alkoholin nauttiminen lääkkeen vaikutuksen alaisena. Onko kellään kokemuksia?

        Mulla loppu juominen siihen kun aloin käyttämään Trileptalia (300*300). Ekalla kerralla nukahdin melkein pystyyn ihan laakista vaikka oli juonut vaan lasillisen viiniä ja kaks olutta. Onneksi olin kotona. Sillon olin syönyt noin kuukauden lääkkeitä. Nykyään (n. kaksi vuotta myöhemmin) voin ottaa illan aikana noin kolme tai neljä olutta ja lasin viiniä (siis 5-7 tunnin aikana), jotta pysyn tolpillani. Jos juon liian nopeasti niin "känni" iskee kuin olisi kirkkaita juonut ja sitten väsymys.

        Sivuvaikutukseksi jäi väsymys, joka pysyy kurissa kun nukkuu min. 7 tuntia yössä, mielummin 8,5 tuntia. Alussa, parin päivän käytön jälkeen aina noin kahteen kuukauteen, oli hirveitä päänsärkyjä, nukuin noin 11-12 tuntia yössä ja olin silti sika väsynyt.
        Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että Trileptalin hyödyt ovat haittoja suuremmat ja kohtaukset ovat enimmäkseen pysyneet poissa.


      • tauno.s
        beldaran. kirjoitti:

        Mulla loppu juominen siihen kun aloin käyttämään Trileptalia (300*300). Ekalla kerralla nukahdin melkein pystyyn ihan laakista vaikka oli juonut vaan lasillisen viiniä ja kaks olutta. Onneksi olin kotona. Sillon olin syönyt noin kuukauden lääkkeitä. Nykyään (n. kaksi vuotta myöhemmin) voin ottaa illan aikana noin kolme tai neljä olutta ja lasin viiniä (siis 5-7 tunnin aikana), jotta pysyn tolpillani. Jos juon liian nopeasti niin "känni" iskee kuin olisi kirkkaita juonut ja sitten väsymys.

        Sivuvaikutukseksi jäi väsymys, joka pysyy kurissa kun nukkuu min. 7 tuntia yössä, mielummin 8,5 tuntia. Alussa, parin päivän käytön jälkeen aina noin kahteen kuukauteen, oli hirveitä päänsärkyjä, nukuin noin 11-12 tuntia yössä ja olin silti sika väsynyt.
        Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että Trileptalin hyödyt ovat haittoja suuremmat ja kohtaukset ovat enimmäkseen pysyneet poissa.

        olen itse syönyt nyt kolmisen kuukautta trileptalia aamulla 300mg ja illalla 600mg.muuten ei ole ollu sivu vaikutuksia paitsi semmonen krooninen väsymys.tosiaan yö unien määrä on lisääntynyt 1/3 lisää.muuten ei ole ollut ongelmia.EIKÄ YHTÄÄN kohtausta tullut.olen sinut sen asian kanssa koska se on minun mielestä pienempi paha ku noi kohtaukset.olen loppujen lopuksi tyytyväinen lääkkeeseen.alkoholia kannattee välttää vaikka ei sitä tarvi absolutiksi alkaa.kanuuna tulee tuplana ja väsymys haittaa enemmän.muuten hyvä.


      • Anonyymi
        töpö kirjoitti:

        heippa katiska ja muut!!!! joo,todellakin syön itekkin kyseistä trileptal lääkeyyä ja mun annos alko 150mg aamulla ja 150 mg illalla ja nyt 300mg aamu ja 300mg ilta siis 600mg päivä ja jumankauta sillo ku alotin tuntu et kuolen ku oksennus lensi ja ihan kuin ois ihan järkyttävä krapula koko ajan!sitten väsymys mikä oli/ja on ajottaista ...ja vielä se ihana päänsärky!!mutta oon nyt syöny vajaa 2vko.a ja enempi on plussaa ku miinusta.IHME KYLLÄ!mutta kärsivällisyyttä koetellaan...ihana kuulla muittenkin mielipiteitä asiasta...kauanko olet syöny lääkettä ja onko sulla muita lääkkeitä.mulla vielä seronil 20mg ja oxsopam ja immovane tarvittaessa...mutta ne tulee jäämään pikkuhiljaa pois ja kohtahan nähään voinko jatkaa trileptalin syömistä että tuleeko muita oireita.jaksamista teille kanssakärsijöille!!!moikka.t.töpö

        Olen käyttänyt Trileptal 300mg noin kolmevuotta.Tuttava kahdenvuoden takaa tuli käymään ihmetteli MITÄ SUN KASVOILLE TAPAHTUNUT KUN NOIN TURVOKSISSA,ei voi johtua muusta kuin tästä lääkkeestä syön terveellisesti,ei alkoholia pisaraakaan.Onko muilla vastaavia kokemuksia?mikä on ollut lääkärin kommentti?


      • Anonyymi
        Viinamäen Mies kirjoitti:

        Itse otin juuri elämäni ensimmäisen kapsyylin (300mg) noin kaksi tuntia sitten, eikä sitten niin minkäänlaisia sivuoireita.

        Ainoa lääkkeeseen liittyvä huolenaiheeni on alkoholin nauttiminen lääkkeen vaikutuksen alaisena. Onko kellään kokemuksia?

        En suosittele🤕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käyttänyt Trileptal 300mg noin kolmevuotta.Tuttava kahdenvuoden takaa tuli käymään ihmetteli MITÄ SUN KASVOILLE TAPAHTUNUT KUN NOIN TURVOKSISSA,ei voi johtua muusta kuin tästä lääkkeestä syön terveellisesti,ei alkoholia pisaraakaan.Onko muilla vastaavia kokemuksia?mikä on ollut lääkärin kommentti?

        Mulla on tuo aloitettu sieltä pienimmästä, nyt 3v myöhemmin menee 900+1200. Lihoin lääkkeiden alotettua +-10kg. Kasvot turvokissa myös usein. Yhdistelmälääkkeeksi otetttiin vielä briviact ja koska kohtaukset ei vieläkään loppunut niin otettiin testiin fycompa.

        Pian kokeillaan ontozrya!


    • töpö

      moikasta! jäipä vielä vaivaamaan ku selailin sivuja että tietääkö kukaan lihottaako trileptalin syönti...ja sitten ihmettelin sitä että epileptikoilla niin pieniä annoksia kyseistä lääkettä kun psykiatrian erikoislääkäri määränny mulle sen 600mg!huh huh.jouduin lopettamaan sen lamictalin noin 1 kk.syönnin jälkeen juuri sivuoireiden takia.en kyllä halua paisua lääkkeistä ku nyt oon suhkot normaalipainonen mutta lisäkiloja en kyllä kaipaa?!mutta onhan se kiva ku ruoka on maistunnu noitte yrjöilyjen ja huonojen olojen jälkeen...no moikka taas.

      • hääääh

        mäkin ihmettelin noita pieniä annoksia. Itselleni lääkäri määräsi 600mg 2krt/pvm. Oon ihan normaali painoinen et koko ei vaikuta annoksen suuruuteen.


      • Epiä monenlaista
        hääääh kirjoitti:

        mäkin ihmettelin noita pieniä annoksia. Itselleni lääkäri määräsi 600mg 2krt/pvm. Oon ihan normaali painoinen et koko ei vaikuta annoksen suuruuteen.

        Oiskohan tilanteessa nyt kumminkin kyse enemmälti epilepsian "asteesta"? Vaikea sanoa, niitä käsittääkseni on lähes saman verran kuin meitä sairastajiakin.

        Oma annos 300mg aamuisin ja 450mg iltaisin. Mitä katselin virallisia ohjeita (lääkeinfo.fi), niin "Parhaat hoitotulokset saavutetaan yleensä 600–2 400 mg okskarbatsepiiniannoksilla (= vaikuttava aine Trileptalissa) vuorokaudessa".

        Minulle lääkäri on antanut luvan nauttia alkoholia, kunhan käytän kohtuudella (Humaltuminen ei ole aiheuttanut kohtauksia, joten tarkoittanee pitkäaikaisen "putken" välttämistä) sekä huolehdin seuraavan päivän levosta.


    • Piippari

      Minulla on todettu epämääräinen kasvohermokipu, johon sain kyseistä lääkettä.

      • ms.tautinen

        Hei hermokipuileva.Mulla annettiin neuropaattiseen kipuun,siis hermokipuun,ei sivuvaikutuksia,hyötyä en ole vielä huomannu.


      • -
        ms.tautinen kirjoitti:

        Hei hermokipuileva.Mulla annettiin neuropaattiseen kipuun,siis hermokipuun,ei sivuvaikutuksia,hyötyä en ole vielä huomannu.

        BBC uutisoi muutama kuukausi sitten psyykenlääkkeiden, mm. trileptan/droleptan, valium, haloperidol, depixol, diazepam, sparine, aiheuttaneen lapsille geneettisesti periytyviä kehityshäiriöitä vuosia lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen.
        Linkki:
        http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_7982000/7982021.stm
        Sivut löytyvät BBC:n sivuilta hakusanoilla "sedation link" tai "Kendall house".


      • -
        ms.tautinen kirjoitti:

        Hei hermokipuileva.Mulla annettiin neuropaattiseen kipuun,siis hermokipuun,ei sivuvaikutuksia,hyötyä en ole vielä huomannu.

        BBC uutisoi muutama kuukausi sitten psyykenlääkkeiden, mm. trileptan/droleptan, valium, haloperidol, depixol, diazepam, sparine, aiheuttaneen lapsille geneettisesti periytyviä kehityshäiriöitä vuosia lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen.
        Linkki:
        http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_7982000/7982021.stm
        Sivut löytyvät BBC:n sivuilta hakusanoilla "sedation link" tai "Kendall house".


      • eräs gaijin
        - kirjoitti:

        BBC uutisoi muutama kuukausi sitten psyykenlääkkeiden, mm. trileptan/droleptan, valium, haloperidol, depixol, diazepam, sparine, aiheuttaneen lapsille geneettisesti periytyviä kehityshäiriöitä vuosia lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen.
        Linkki:
        http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_7982000/7982021.stm
        Sivut löytyvät BBC:n sivuilta hakusanoilla "sedation link" tai "Kendall house".

        on teksti mutten ihan ymmärtänyt miten Trileptal asiaan liittyy? Ei tekstissä mainittu siitä mitään (eikä Trileptal ole myöskään sama kuin Droleptan) eikä kai voisikaan, koska kyseinen lääke on tullut markkinoille n. 10 vuotta sitten, ei 70-80 -luvulla, josta BBC:n juttu juontaa juurensa.

        Ilmeisesti tuossa kidutuslaitoksessa annettiin luokkaa kymmenkertaisia annoksia suosituksiin nähden ja varmuudeksi useampaa kerralla. Ehkäpä joutuvat vielä tekosistaan tilille.


      • wooman
        eräs gaijin kirjoitti:

        on teksti mutten ihan ymmärtänyt miten Trileptal asiaan liittyy? Ei tekstissä mainittu siitä mitään (eikä Trileptal ole myöskään sama kuin Droleptan) eikä kai voisikaan, koska kyseinen lääke on tullut markkinoille n. 10 vuotta sitten, ei 70-80 -luvulla, josta BBC:n juttu juontaa juurensa.

        Ilmeisesti tuossa kidutuslaitoksessa annettiin luokkaa kymmenkertaisia annoksia suosituksiin nähden ja varmuudeksi useampaa kerralla. Ehkäpä joutuvat vielä tekosistaan tilille.

        Itse syön kyseistä lääkettä 6ja puoli tablettia päivässä ja kyseessä on 300mg ...joten laittakaa annos yhteen niin annos on aika tuhti...aloitin pienestä mutta kohtaukset ei vielä jääneet täysin pois. Helpottaneet kyllä. Ei siis ihme jos sauna ja helle hiukan tuntuu päässäni :)


      • eräs gaijin
        wooman kirjoitti:

        Itse syön kyseistä lääkettä 6ja puoli tablettia päivässä ja kyseessä on 300mg ...joten laittakaa annos yhteen niin annos on aika tuhti...aloitin pienestä mutta kohtaukset ei vielä jääneet täysin pois. Helpottaneet kyllä. Ei siis ihme jos sauna ja helle hiukan tuntuu päässäni :)

        Trileptal ei liity tuohon BBC:n uutiseen millään lailla, en ymmärrä miksi linkittäjä niin halusi väittää.

        Omaa annoskoota ei mielestäni kannata kauheasti ajatella ainakaan vertailumielessä. Joku 600 mg yhtä lääkettä vastaa 50 mg toista, riippuu lääkeaineesta:) Mä syön vastaavaa lääkettä ja suurin ongelma saunan/kuumuuden kanssa on natriumpitoisuuden tippuminen hikoilun kautta kun se muutenkin tuon lääkkeen kanssa tuppaa huitelemaan alarajoilla. Oletko kokeillut vai onko natrium ollut ok? Muutama suolarae tai muu äkkisuolainen korjaa olon täällä nopeasti.


      • wooman
        eräs gaijin kirjoitti:

        Trileptal ei liity tuohon BBC:n uutiseen millään lailla, en ymmärrä miksi linkittäjä niin halusi väittää.

        Omaa annoskoota ei mielestäni kannata kauheasti ajatella ainakaan vertailumielessä. Joku 600 mg yhtä lääkettä vastaa 50 mg toista, riippuu lääkeaineesta:) Mä syön vastaavaa lääkettä ja suurin ongelma saunan/kuumuuden kanssa on natriumpitoisuuden tippuminen hikoilun kautta kun se muutenkin tuon lääkkeen kanssa tuppaa huitelemaan alarajoilla. Oletko kokeillut vai onko natrium ollut ok? Muutama suolarae tai muu äkkisuolainen korjaa olon täällä nopeasti.

        Syön kaliumtabletteja kaksi päivässä ja koetan syödä suolaista ettei heittelehdi. Hikoan kyllä muutenkin kun treenaan joten en osaa sanoa johtuuko vaan muuten päästä että saan noin kolmen kk välein kohtauksen. En halua kuitenkaan rajoittaa eloa vaikka aamulla kun otan lääkkeen ja noin tunti siitä on olo kuin olisi hiukan pöhnässä. Pyöräilen onneksi töihin ja sitten vasta otan lääkkeen.

        Kiitos sinulle kysymyksestä....eka joka kysyy suolasta jotain .

        Väsy tai sanoisko veto poissa välillä joten koetan potkia itseesi eloa ....ikää on kuitenkin jo 50v joten jotkuj hyvin mielin makoilee vaan ja nauttia sohvan anneista :p-


      • huh..huh
        wooman kirjoitti:

        Itse syön kyseistä lääkettä 6ja puoli tablettia päivässä ja kyseessä on 300mg ...joten laittakaa annos yhteen niin annos on aika tuhti...aloitin pienestä mutta kohtaukset ei vielä jääneet täysin pois. Helpottaneet kyllä. Ei siis ihme jos sauna ja helle hiukan tuntuu päässäni :)

        Sama juttu ja rinnalle tuli vielä pikku hiljaa uusi lääke kun ei kohtaukset loppuneet. Eli annos on 3500 mg yhteensä joten jos ei kunto olisi hyvä oisin sängyssä varmaan koko ajan ...helle kyllä ottaa voimille joten talvi on parempi aika. Tripetalista koetetaan pikkuhiljaa vähentää...toivottavasti pääsen vaan tähän uuteen lääkkeeseen pelkästään (keppra)...pitäkää peukkuja !!!


      • ms.tautinen kirjoitti:

        Hei hermokipuileva.Mulla annettiin neuropaattiseen kipuun,siis hermokipuun,ei sivuvaikutuksia,hyötyä en ole vielä huomannu.

        hermokipuihin laisinkaan.

        Itselläni krooninen kiputila ja syön trileptalia epilepsiaan.

        Kipuja yritetty hoitaa myös toisella epilääkkeellä, mutta tulos on nolla.


    • joku vaan

      Moi olen myöskin huomannut saman väsyttää todellakin kun on lääkeen ottanut itseki siis syön samaa lääkettä trileptal 300 taa.Itselläni ainakin hetkellisen väsymyksen lisäksi tekee janon tunteen tuntuu kuin olisi kameli kun saa olla melkein jatkuvasti juomassa

      • r4yi

        Ite vedän 600mg aamuin illoin, eli yhteensä 1200mg päivässä. Annoskoot on noin tuplaantunu siitä, mitä alussa oli, eli n. 3 vuotta sitten. Totta puhuakseni en ole kyllä yhtään varma, että toimiiko toi lääke. Tosin en oikeen usko et mulla edes on epilepsiaa vaikka lääkärit näin väittävätkin! :D Nyt kun mietin noita sivuoireita niin itsellä ei ainakaan ole mitään ollut. Yhtään mitenkään en ole epilepsian antanut vaikuttaa normi elämään. Uimassa käyn aina ihan miten huvittaa ja alkoholia nautin todellakin jos sille päälle satun. Tykkään myös pelata paljon tietokoneella ja valvoa myöhään, eikä tämänkään tunnu kamalasti vaikuttavan kohtausalttiuteen Tosin jotenkin välillä on tuntunut, että sellainen lievä kohtaus, jolloin en siis menetä tajuntaani saattaisi iskeä, jolloin yleensä olen vähän viilannut ja vähintään mennyt happihyppelylle, yleensä kuitenkin nukkumaan.

        Empiiristen kokemuksieni perusteella ja lääkäreidenkin mukaan väsymystila varmasti vaikuttaa siihen epilepsiakohtauksen mahdollisuuten, mutta koska olen mm. valvonut käytännössä 4 päivää Assembly -laneilla useaan otteeseen, näyttää se kohtauksen tuleminen aika lailla perustua arpapeliin. Eli sattumalta tiettyjä sähköpurkauksia nyt vaan sattuu purkautumaan paljon tjms.


      • Anonyymi

        kamelit ei juo jatkuvasta vaan harvoin paljon kerralla varastoon


    • -Peikko-

      Mulla menee Trileptalia 3 x 600mg päivässä ja tunnot on sen mukaiset. Väsyttää todella rajusti n. kaksi tuntia lääkkeiden popsimisen jälkeen ja keskittymiskyky laskee. Pitää pitää itsensä liikunnalla tms. häärimisellä hereillä. Lisää painoa on myös tullut, ei niinkään ruokahalun lisääntymisen myötä vaan nesteiden kerääntymisen.

      Alkoholia nautin kohtuudella silloin kun tekee mieli, en kuitenkaan vahvoja. Ainoastaan mietoja. Korkeintaan viisi annosta illan aikana on mun oma sääntöni. Siis silloin kun ylipäätään jotain nautin, se voi olla joskus monena viikonloppuna peräkkäin, joskus kerran kuussa. En ole mitään vaivoja tuosta saanut. Ehkäisytehoahan tuo lääke laskee e-pillereistä, joten se on huomattava.

    • koht 40

      kyseisen lääkkeen oton jälkeen oon aina ihan pöllyssä hetken ja väsyttäähän se

      onneksi olen saanut jakaa sen niin että suurempi annos (600mg) otan illalla ja 300mg aamulla, auttaa kestämään oireet..mielummin tietty olisin ilman, mutta minkäs teet

      joissakin pahoissa mielenterveysongelmissa trileptalia voidaan kokeilla, jos muista lääkkeistä ei liene apua

    • Trileptalisti...

      käytetään Trileptalia, mutta ei aina. Rauhoittaa kummasti aivotoimintaa.

      Itselläni 2 x 300 mg annos iltaisin, jonka jälkeen huippaa aika pahasti ja on pakko mennä sänkyyn. Joskus alkaa naurattamaan sängyssä. Ajelen autolla ihan luvan kanssa. Voitte vaan uskoa, että klo 5 aamulla väsyttää, kun pitää töihin lähteä...

      Muita haittavaikutuksia on se, että sykemittarit eivät toimi kuntosalilla, kun kropan sähkönjohtavuus ja ionit ovat mitä ovat.

      • eräs gaijin

        Eikö paremminkin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön (maanis-depres.) kuin skitsofreniaan? Siinä maanisessa vaiheessahan se rauhoittavuus tulee tarpeen.

        Mulla on sama annos, tai siis 2x600 mg päivässä mutta Apydania. En ole kokeillut sykemittaria mutta aika mielenkiintoista tuo toimimattomuus! Täytyykin testata:) Vaikka aika hassultahan se kuulostaa, onhan kehossa melkoisen paljon johtavia ioneja eikä okskarban pitäisi vaikuttaa kuin natriumiin?


      • Trileptalisti...
        eräs gaijin kirjoitti:

        Eikö paremminkin kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön (maanis-depres.) kuin skitsofreniaan? Siinä maanisessa vaiheessahan se rauhoittavuus tulee tarpeen.

        Mulla on sama annos, tai siis 2x600 mg päivässä mutta Apydania. En ole kokeillut sykemittaria mutta aika mielenkiintoista tuo toimimattomuus! Täytyykin testata:) Vaikka aika hassultahan se kuulostaa, onhan kehossa melkoisen paljon johtavia ioneja eikä okskarban pitäisi vaikuttaa kuin natriumiin?

        Täällä kuntosalin laitteista yksi näytti hetken aikaa sykettä pitkän suorituksen jälkeen, mutta sekin loppui pian. Muissa laitteissa ei näkynyt mitään, vaikka kokeilin kaikenlaisia otteita. Kaverilla näkyi kaikki ja pikkukosketuksella.

        Spinningistä ei oikein tullut mitään, kun mulla ei sykemittaus toiminut.


      • epi-hki
        Trileptalisti... kirjoitti:

        Täällä kuntosalin laitteista yksi näytti hetken aikaa sykettä pitkän suorituksen jälkeen, mutta sekin loppui pian. Muissa laitteissa ei näkynyt mitään, vaikka kokeilin kaikenlaisia otteita. Kaverilla näkyi kaikki ja pikkukosketuksella.

        Spinningistä ei oikein tullut mitään, kun mulla ei sykemittaus toiminut.

        heh en ymmärrä.Siis olen innokas liikuntakeskuksessa kävijä ajatellut pitäiskö munkin ostaa sykemittari.
        Mutta tuosta Trileptal mulla oli se vuosia käytös:valitin lääkärille että aamulääkkeen oton jälkeen oli ihmeellinen olo;( päätä vähän jyskytti ja sellainen leijaileva olo ja myös joskus iltaisin sellainen "pimee"olo.No sitten vaihettiin tohon abydaniin ja oireet hävis jipii.Olen ymmärtänyt että tuo abydan ja trileptal ovat kuitenkin aika samankaltaisia.Ja nyt mietin etttä kun tuo trileptal lopetettiin olen myös laihtunut.Heh voi jeesus johtuko se turvotus tosta lääkkeestä.??


      • okskarbatsebiini

        todellakin käytetään Trileptalia. Lääkettä käytetään aggressiivisesti oireileville potilaille ihan skitsofrenian käypähoitosuosituksen mukaankin. Myös muita epilepsia lääkkeitä, kuten Neurotol ja Deprakine käyttetään antiaggressiivisessa mielessä.


    • Päänsärkyyn...

      Trileptalia käytetään myös päänsärkyyn.

    • satuskainen

      trileptal joissain tapauksissa tosiaan johonkin mielenterveyshäiriöön, olen olettanut että ei kovin yleistä? Mulla menee lepsiaan trileptal 600 1 1 ja keppra 1 1, olo onkin sit sen mukanen! Kaikki seittemän vuotta mitä lepsiaa olen sairastanu, on menny trileptalilla, ja sillon kun se meni yksinään, oli elämäkin ihan normaalia. Alkoholi ei aiheuttanut mitään muuta kun ihan normaalin humalatilan, unta en tarvinnut enemmän kun ennenkään ja kaikinpuolin oli olo hyvä, ei sivuvaikutuksia. Sitten tuli elämänmuutos eli lapsi, lääkitys petti ja hakeminen alko alusta.

      Sitten kun rinnalle vihdoin löyty toi keppra, alko väsyttämään ihan älyttömästi, unta mielellään 9 tuntia yössä, mikä käytännössä on viikolla mahdotonta, otan sit viikonloppuna takasin. Huimailee aamuisin, ja välistä tulee sellanen olo etten voi kun tuijottaa yhteen kohtaan eli täydellinen jumi. Lääkäriltä kysyin jotta onko se jotain poissaolokohtauksen mallia, niin ei kuulema, johtuu väsymyksestä. Alkoholia siedän yhden tai kaksi olutta tms, ja silti on aamulla krapula, eli en juo, mikä ei kyllä tee tiukkaa. Hyvä puoli tässä on se, että kohtaukset on pysyny poissa nyt jo 3 vuotta, tosin tuntuu siltä että pitäis varmaan koputtaa puuta. Lääkityksen vaihtoon en kyl lähtis tässä vaiheessa enää, kun se viimeksikin vei puolitoista vuotta löytää hyvä ja se on sitä vekslaamista, jolloin puolet elämästä jää elämättä. Tosin lääkäri onkin vähän sitä mieltä, että tämän parempaa ei enää minulle löydy.

      Olisipas muuten kiva kuulla, onko kellään ollut lääkityksen sivuvaikutuksena sellasta dejavu tunnetta? Kun aloitin keppran, sitä tuli jatkuvasti, monta kertaa päivässä, ja väheni sitten hiljalleen, nykyään tällasta tunnetta tulee lähinnä "normaalin" verran, eli sillointällöin. Oli aika veikeetä, vähän pelottavaa kylläkin kun en heti tajunnut mistä se voi johtua.

      Eteenpäin mennään, vaikka pää kainalossa jos ei muuten;) Kevättä!

      • epineitokainen

        Mulla tuli "deja vu" -tunne silloin kun en käyttänyt mitään lääkettä, ts. se oli poissaolokohtaus. Kun aloin käyttää lääkettä, niin ne loppuivat. Ootko varma ettei se ole poissaolokohtaus?


    • ty765tyjb

      Faktaa lääkkeestä nimeltä Trileptal: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1374&i=NOVARTIS_TRILEPTAL - tuon linkin takaa löytyy siis nämä tiedot:

      1. Mitä Trileptal on ja mihin sitä käytetään
      2. Ennen kuin käytät Trileptalia
      3. Miten Trileptalia käytetään
      4. Mahdolliset haittavaikutukset
      5. Trileptalin säilyttäminen
      6. Muuta tietoa

    • swindon

      Ainakin migreeniin. Toimii mulla nimittäin myös migreenin estolääkkeenä, vaikka määrätty epilepsiaan.

      • dejavu1

        Mulle on tullut juuri näitä dejavu -tunteita, jotka on aikasemmin ainakin ollu aika pelottavia. Myös sen dejavu tunteen jälkeen on ollu kevyesti sekanen olo, eli ajatus siitä tekemisestä mitä on aikasemmin tehny on katkennu. Esim. "Mitäs mä nyt olinkaan sanomassa" -tasolla. Vähän harmittaa kun lääkärit kait luulee sit näit kohtauksia epilepsiakohtauksiksi, ja varsinaisia kohtauksia jossa tärisen ja menetän tajuntani on kait ollut tasan 1, ja sekin erittäin väsyneenä.


      • Epileptikko
        dejavu1 kirjoitti:

        Mulle on tullut juuri näitä dejavu -tunteita, jotka on aikasemmin ainakin ollu aika pelottavia. Myös sen dejavu tunteen jälkeen on ollu kevyesti sekanen olo, eli ajatus siitä tekemisestä mitä on aikasemmin tehny on katkennu. Esim. "Mitäs mä nyt olinkaan sanomassa" -tasolla. Vähän harmittaa kun lääkärit kait luulee sit näit kohtauksia epilepsiakohtauksiksi, ja varsinaisia kohtauksia jossa tärisen ja menetän tajuntani on kait ollut tasan 1, ja sekin erittäin väsyneenä.

        Mulla yleistyvä paikallisalkuinen epilepsia diagnosoitiin vasta täysi-ikäisyyden kynneksellä. Ensin meni natriumvalporaatti, joka lopetettiin vuoden kuluttua haittavaikutusten vuoksi. Hiukset lähti ja lepovapina oli todella inhottavaa. Kohtaukset eivät pysyneet iltaisin/öisin poissa, joten vaihdettiin Trileptaliin.

        Ainakin omien kokemuksieni mukaan 1 2 x 300mg lääkettä päivässä, pitää edelleen noin viiden vuoden jälkeen kohtaukset poissa, mutta huomasin maksa-arvojeni olevan jatkuvasti arvojen yläpuolella 17-vuotiaasta lähtien. Nyt myöhemmin hakeutuessani yleislääkärin vastaanotolle, minun epäillään olevan kaappijuoppo. En pysty nauttimaan alkoholia kovinkaan paljon kerralla tai jos haluan nostaa "turnauskestävyyttä" täytyy tapahtumaan valmistutua useita viikkoja hyvällä ruokavaliolla ja unirytmillä, ettei saa kohtausta. Naurahdin ko. kommenttia, mutta onko kenelläkään kokemuksia siitä, että "akne" jatkuu edelleen 23-vuotiaana, punaisina keskeltä tulehtuneina rakkuloina, ja maksa-arvot koko ajan koholla, huolimatta siitä onko nauttinut alkoholia vai ei. Itse pidin noin 9 kuukautta TÄYSIN holittomana ja vaikutusta oli jonkin verran, mutta GT-arvot pysyivät edelleen "riman" yläpuolella.

        Suolainen ruoka on ollut lääkityksen aloittamisen jälkeen ollut todella houkuttelevaa. Huomaan myös usein juovani TODELLA paljon nestettä kerralla. Painonhallinta on ollut todella vaikeaa, sillä ennen lääkityksen aloittamista painoindeksi noin 19,5, nyt jatkuvasti suuremmalla vaivalla pysyy juuri ja juuri alle 29. En voi allekirjoittaa sitä, että kyse elämäntavoista, sillä liikun enemmän kuin 17-19-vuotiaana.

        Vaikka ko. lääkitys pitää oireeni hyvin poissa (nyt 4 vuotta oireetonta), olen huolissani kehoni kestävyydestä oksakarbatsemiinia kohtaan. Onko kokemuksia lääkärin toteamista haittavaikutuksista?


      • GT-arvot
        Epileptikko kirjoitti:

        Mulla yleistyvä paikallisalkuinen epilepsia diagnosoitiin vasta täysi-ikäisyyden kynneksellä. Ensin meni natriumvalporaatti, joka lopetettiin vuoden kuluttua haittavaikutusten vuoksi. Hiukset lähti ja lepovapina oli todella inhottavaa. Kohtaukset eivät pysyneet iltaisin/öisin poissa, joten vaihdettiin Trileptaliin.

        Ainakin omien kokemuksieni mukaan 1 2 x 300mg lääkettä päivässä, pitää edelleen noin viiden vuoden jälkeen kohtaukset poissa, mutta huomasin maksa-arvojeni olevan jatkuvasti arvojen yläpuolella 17-vuotiaasta lähtien. Nyt myöhemmin hakeutuessani yleislääkärin vastaanotolle, minun epäillään olevan kaappijuoppo. En pysty nauttimaan alkoholia kovinkaan paljon kerralla tai jos haluan nostaa "turnauskestävyyttä" täytyy tapahtumaan valmistutua useita viikkoja hyvällä ruokavaliolla ja unirytmillä, ettei saa kohtausta. Naurahdin ko. kommenttia, mutta onko kenelläkään kokemuksia siitä, että "akne" jatkuu edelleen 23-vuotiaana, punaisina keskeltä tulehtuneina rakkuloina, ja maksa-arvot koko ajan koholla, huolimatta siitä onko nauttinut alkoholia vai ei. Itse pidin noin 9 kuukautta TÄYSIN holittomana ja vaikutusta oli jonkin verran, mutta GT-arvot pysyivät edelleen "riman" yläpuolella.

        Suolainen ruoka on ollut lääkityksen aloittamisen jälkeen ollut todella houkuttelevaa. Huomaan myös usein juovani TODELLA paljon nestettä kerralla. Painonhallinta on ollut todella vaikeaa, sillä ennen lääkityksen aloittamista painoindeksi noin 19,5, nyt jatkuvasti suuremmalla vaivalla pysyy juuri ja juuri alle 29. En voi allekirjoittaa sitä, että kyse elämäntavoista, sillä liikun enemmän kuin 17-19-vuotiaana.

        Vaikka ko. lääkitys pitää oireeni hyvin poissa (nyt 4 vuotta oireetonta), olen huolissani kehoni kestävyydestä oksakarbatsemiinia kohtaan. Onko kokemuksia lääkärin toteamista haittavaikutuksista?

        Apteekeissakin otettava GT-arvo pysyy ylhäällä nimenomaan epilepsialääkkeiden, mm. Trileptalin, takia. Alkoholinkäyttö ei vaikuta asiaan, sillä olen aina ollut absolutisti korkeasta GT-arvosta huolimatta. ASAT, ALAT ja AFOS ovat olleet minulla normaaleita.

        Oletan, että kohonnut painoindeksisi yksi tekijä monista olisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Sekä karbamatsepiini että okskarbatsepiini aiheuttavat kilpparin vajista (lähde: endokrinologit). Ota laboratoriossa TSH ja T4V sekä varaa aika endokrinologille, älä terveyskeskuslääkärille. Katso Kilpirauhasliiton tai Terveyskirjaston sivuilta lisää kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita.

        Eihän sitä tiedä, onko mainitsemasi "akne" allergia vai finni, kun olet urheilija (turnauskestävyys). Kannattaa katsoa Trileptalin sivuvaikutukset ja verrata oireisiinsa.


    • Herra N¤ -51

      Hyviä kommentteja ! Olen itse vasta-alkaja tämän lääkkeen käytössä n. 2 kk ja tänään luin ekakertaa vaikutuksista ja kokemuksista . Onneksi istuin ! kaikkia (en onneksi ole oksentanut) oireita on ollut. Toi hiusten lähtö oli viimenen tikki . olen käyttänyt -85 alkaen tapaturman seurauksena Diapam ,Hacion, Dormicum erilaisia särkylääkkeitä . Ollut aina aamuvirkku ja nyt 12h nukkumista . Alotekyvytön ,pahantuulinen ,masentunut ym. Ensin 300 kahtena puolikkaana ,sitten 2 x 300 sitten olis pitäny ottaa 450 450 eli aina viikon päästä lisätä annosta :onneksi menin oikeeseen lääkäriin uudestaan ja sanoi puolikas=150 aamulla ja puolikas illalla . Silti ku pienes jurris tai rapulas kokoajan .Eikä oikee sänkyhommatkaan inspiroi . ja kaikki alko ku alko tän lääkkeen käyttö. Huomen soi lekurin puh taas . Ei vanha rupee TÄHÄN ennen ottaa paukkua ja lähtee ku aika on täys.Onneks en oo ottanut tippaakaan lääkityksen aikana . Meikä ku ottaa siin menee Korvalääkettä yleensä 1-2 lasi ....pulloo / vrk 7 pv viikossa ,ilman vapaapäiviä . Kiitos tiedoista teille :)

    • Alkaa pelottaan!!!!!

      Onko kennelläkään kokemusta : vuorokausi annos 2x600mg Trileptal
      juuri ollaan nostamassa Keppraa 2x1000mg.Tähän asti Kepraa on mennyt 2x500mg.vuorokaudessa,Trileptalin lisäksi!
      Alkaa "pelottaa"jo tuo lääkemäärä....

      • omnomnom

        meikäläisellä kokeiltiin 2x1500mg mutta silloin ei kyl pysyny hereillä. nyt siis 2x1000mg kepprat ja 2x600mg trileptaali, lisäksi sitten mitä miloinkin on kokeilussa


    • tuulahdus89

      Alkaa pelottaan!!!! Sul on kyl ihan hirveen iso annos!

      Itel on lääkkeenä trileptal 3x600mg ja keppra 2x250mg. Oloki on sen mukane väsyttää ihan hirveesti etenki ny ku on pitäny nousta viien aikaan et ehtii harjottelupaikalle. Yöunet jää sellaseks 6h mittasiks mikä on aivan liian vähän, mutta kun ei illalla meinaa saada unta. Toi trileptal keppra yhdistelmä kyl yhtä helvettiä ei sitä kukaan meinaa jaksaa kun väsyttää kokoajan nii pinnakin kireämmällä.

    • näinpä näin

      mä oon vasta 14v ja syön trileptalia epilepsiaan. mulla ainoo sivuvaikutus huimaus, sekin menee ohi 30 min. et semmosta, nii ja syön 300mg aamuin illoin joskus vähän jomottaa. mut kerran koulus kävi hupasa juttu, kun otan lääkkeen kasin pintaan aamuin illoin, ni sit otin sen ennen kun lähin kouluu ja kun pääsin koululle huimas nii pirusti, et menin käytävän puolelta toiselle ni yks sijainen sitten tuli ja huus et mitä sinä kännissä koulussa teet ja sanoin että lääkepöllyssä tässä ollaan.

    • "mumisee myötistä"

      Hermokipuihin. Serkkuni sai sillä "elämänsä takaisin"

    • -.-

      Kyllä siihen vuosien saatossa tottuu. Itsellä annostuksena 900 900, nykyään pystyy jopa töissä käymään eikä päivät mene lääkehuurussa. Kyllähän siinä aikaa meni vuosia, mutta nyt pystyy normaalia elämää viettämään. Tässä sivussa menee myös Deprakine.

      • Köpa

        Löysin tämän keskustelun hakusanalla Tripletal. Olen juuri lääkkeiden vaihtotilanteessa. Entinen hydantin 100 mg rivatril (pienet annokset) ovat nyt muuttuneet n. 1 viikko siten, että Tripletal 300 alkanut rinnakkain Hydantin 100 mg kanssa. Siksi uteliaisuus tätä Tripletalia kohtaan. Olen nyt kohta 66 v ja sairastanut epiä 16 v. asti. Diagnoosi silloin. Hyvin on mennyt ja täysi työpanos tehty n. 40 vuotta työelämässä vaativissakin tehtävissä.

        Nyt kohta 6 v. eläkkeellä. Jos joku tämän palstan kävijöistä tietää todelliset haittavaikutukset tästä Tripletalista omien kokemustensa perusteella, olisin kiinnostunut tietämään. Nyt labrakokeet edessä muutaman päivän päästä aloittamani lääkityksen tsekkaamiseksi. Kiitos mahdollisista lisätiedoista.


      • Köpa kirjoitti:

        Löysin tämän keskustelun hakusanalla Tripletal. Olen juuri lääkkeiden vaihtotilanteessa. Entinen hydantin 100 mg rivatril (pienet annokset) ovat nyt muuttuneet n. 1 viikko siten, että Tripletal 300 alkanut rinnakkain Hydantin 100 mg kanssa. Siksi uteliaisuus tätä Tripletalia kohtaan. Olen nyt kohta 66 v ja sairastanut epiä 16 v. asti. Diagnoosi silloin. Hyvin on mennyt ja täysi työpanos tehty n. 40 vuotta työelämässä vaativissakin tehtävissä.

        Nyt kohta 6 v. eläkkeellä. Jos joku tämän palstan kävijöistä tietää todelliset haittavaikutukset tästä Tripletalista omien kokemustensa perusteella, olisin kiinnostunut tietämään. Nyt labrakokeet edessä muutaman päivän päästä aloittamani lääkityksen tsekkaamiseksi. Kiitos mahdollisista lisätiedoista.

        Tarkoitin lääkettä Trileptal. Trileptal 300. P-kirjain oli eksyi väärään kohtaan.


      • Lixi
        Köpa kirjoitti:

        Löysin tämän keskustelun hakusanalla Tripletal. Olen juuri lääkkeiden vaihtotilanteessa. Entinen hydantin 100 mg rivatril (pienet annokset) ovat nyt muuttuneet n. 1 viikko siten, että Tripletal 300 alkanut rinnakkain Hydantin 100 mg kanssa. Siksi uteliaisuus tätä Tripletalia kohtaan. Olen nyt kohta 66 v ja sairastanut epiä 16 v. asti. Diagnoosi silloin. Hyvin on mennyt ja täysi työpanos tehty n. 40 vuotta työelämässä vaativissakin tehtävissä.

        Nyt kohta 6 v. eläkkeellä. Jos joku tämän palstan kävijöistä tietää todelliset haittavaikutukset tästä Tripletalista omien kokemustensa perusteella, olisin kiinnostunut tietämään. Nyt labrakokeet edessä muutaman päivän päästä aloittamani lääkityksen tsekkaamiseksi. Kiitos mahdollisista lisätiedoista.

        Olen syönyt Trileptalia 300mg reilun vuoden yksi aamulla, kaksi illalla. Alkuun oli koko ajan tokkurassa ja väsytti. Nyt elimistö tottunut ja kohtaukset pysyneet poissa. Muisti vaan on huonontunut. Ensimmäinen lääke mitä koitettiin ja sopi heti.


    • eräs gaijin

      Olen syönyt Trileptalin rinnakkaislääkettä viitisen vuotta. Kyllä alussa kaikkea vikaa oli mutta nyt jos useamman vuoden mennyt aika OK. Muistan ainakin lihasnykinät, hillittömän väsymyksen, sydämentykytykset, aineenvaihduntaongelmat ja natriumin laskun (suolaa sai pahimmillaan syödä suoraan purkista kun olo meni oikein kamalaksi). Kaikki sittemmin tasaantunut ja nyt tosiaan mennyt aika harmittomasti.

      • veromoonika

        lapseni syö tuota kysesitä lääkettä ja hänellä alkoi lääkeen aloituksen myötä unen aikainen säpsähtely ja nytkähtely oikein urakalla. tätä ilmenee koko keholla muutamia kertoja peräkkäin. Onkohan kyseessä mahdollisesti lääkkeen sivuvaikutus, myoklonia vai jokin muu juttu? onko täällä kokemusta myokloniasta ja miten se ilmenee?


      • NME ja sivuv.
        veromoonika kirjoitti:

        lapseni syö tuota kysesitä lääkettä ja hänellä alkoi lääkeen aloituksen myötä unen aikainen säpsähtely ja nytkähtely oikein urakalla. tätä ilmenee koko keholla muutamia kertoja peräkkäin. Onkohan kyseessä mahdollisesti lääkkeen sivuvaikutus, myoklonia vai jokin muu juttu? onko täällä kokemusta myokloniasta ja miten se ilmenee?

        http://www.epilepsia.fi/files/586/nuoruusianmykolonus.pdf

        Tuossa on myoklonisesta epilepsiasta. Tosin myoklonian osuus tekstistä on varmasti vähäinen haluamaasi nähden, mutta googlaamalla löytää lisää.

        Ihan yhtä hyvin voi olla lääkkeen sivuvaikutus. Useimmat lääkärit eivät myönnä lääkkeiden sivuvaikutuksia.


      • Äläsyö
        veromoonika kirjoitti:

        lapseni syö tuota kysesitä lääkettä ja hänellä alkoi lääkeen aloituksen myötä unen aikainen säpsähtely ja nytkähtely oikein urakalla. tätä ilmenee koko keholla muutamia kertoja peräkkäin. Onkohan kyseessä mahdollisesti lääkkeen sivuvaikutus, myoklonia vai jokin muu juttu? onko täällä kokemusta myokloniasta ja miten se ilmenee?

        Itse vedin kerran 8 trileptaalia ja tärisin kun perkele! Kaveri anto rivan niin sain tärinän pois! Lopetin sen syömisen kokonaan, vedin viel toisen kerran 9 x 300mg ja laatta lens, tuntu et henki ois melkee lähteny! Mulle määrättii niit ad/hd takia ja heitin ne menee, lopetin seinään niiden popsimisen.


    • 28v

      Itse syönyt trileptal 300mg 13v ja sitä ennen oli 3v tauko jota ennen 5v. Ikää nyt 28v. Joskus alussa oli dejavuta ja vielä on joskus harvoin alku-unen säpsähtelyä. Väsymystä on usein, mutta siihen on jo tottunut.. Hiukan pidempi yöuni auttaa. Alkoholia välillä useinkin ja paljon. Krapula tulee aina tosi pahana. Lääkeannos aamulla 1 ja illalla 1,5 tablettia. Plussana se etttä pääkipuja ei ole juuri koskaan paitsi krapulassa kun on niskat jumissa. :)

      • Kokemuksia

        Omalla kohdallani olen tullut siihen tulokseen, että sekä karba että okskarba aiheuttavat takaraivomigreeniä. Kannattaa googlata "takaraivomigreeni epilepsia" ilman lainausmerkkejä. Minulla migreeniä on päivittäin, nimenomaan Trileptalin aikana, vaikka olen absolutisti (vertailumielessä). Vielä neurologit eivät ole löytäneet estolääkitystä.

        Mielestäni Trileptal väsyttää enemmän kuin Neurotol Slow.


      • Kokemuksia kirjoitti:

        Omalla kohdallani olen tullut siihen tulokseen, että sekä karba että okskarba aiheuttavat takaraivomigreeniä. Kannattaa googlata "takaraivomigreeni epilepsia" ilman lainausmerkkejä. Minulla migreeniä on päivittäin, nimenomaan Trileptalin aikana, vaikka olen absolutisti (vertailumielessä). Vielä neurologit eivät ole löytäneet estolääkitystä.

        Mielestäni Trileptal väsyttää enemmän kuin Neurotol Slow.

        Minulla oli rajuja särkyjä takaraivossa pari vuotta sitten. Johtui pienistä lihaksista.

        http://www.kivunhoitoklinikka.fi/takaraivopaeaensaerky.html

        Hieroja/fysioterapeutti hoiti nuo kuntoon ja helpotti kummasti. Ei johtunut siis epilepsiastani eikä Trileptaleista.


    • Epileptikko

      Itselläni on vaikeahoitoinen epilepsia mihin joudun ottamaan Keppraa 3000mg/Deprakinee 1600mg/Trileptalia 900mg päivässä. Itselläni ei ole tullut mitään oireita. Alkoholia en käytä ollenkaan.

    • Tsemmottii

      Mieheni syö Trileptalia 300mg aamulla ja 450 illalla, syönyt 3 vuotta, alussa 300aamuin illoin. Sivuoireina väsymys, hermojen kireys ja muistiongelmat. Lisäksi kohtaukset tulee vain krapulan ja väsyn seurauksena. Alkoholia siis menee, mutta kohtaukset pysyy poissa jos nukkuu ennen juomista tosi hyvin.

    • Hyvääonnamnam

      Trileptalia noin 10 käyttäneenä voisin sanoa, ettei ole paha lääke. Ei minkäänlaisia haittavaikutuksia. Alkoholilla ei vaikutusta suuremmissakaan määrissä. Alkoholia nyt ei tietenkään juuri voi suositella epileptikolle. Ensialkuun nyt oli pientä väsymystä. Annostus on minulla 600 450.

    • epi alkoi 14vuotiaan

      hydantin toimi mulla 20 vuotta
      alkoi nostaa maksa-arvoja muutama vuosi sitten
      tässä ollut deprakinea=kauhistuksen paikka, sitten rivatril=ainainen paksu olo
      tripaptal=väsyttää ja kohtaustuntemuksia ja isot kohtaukset lähellä
      koko tämä ruljanssi vie elämänilon:o(((((

    • Trileptal

      Mulla alkoi epilepsia jo lapsena ja sitten lääkityksen avulla pysyi kurissa., nyt kuitenkin kolme vuotta sitten tuli jälleen kohtaus ja silloin muistaakseni tuli kehiin toi trileptal. Ite en siitä mitään sivuoireita saanut. Nyt sitten 1.5 vuotta sitten tuli taas kohtaus ja nostettiin lääkitystä eikä vieläkään mennyt nuppi sekaisin eikä mitään muitakaan oireita tullut ja kohtauksetkin on poissa pysynyt vaikka kaljaakin olen nauttinut silloin tällöin(nyt tosin päätin että enää en juo). Se tuli tässä mieleen, kun nyt on aina alkanut iltaisin päässä hieman tuntumaan että voisiko se epiöepsia alkaa sieltä pois lähtemään kun lääkärikin totesi että luultavasti murrosiän aikana tai jälkeen lähtee ja nyt ikää on 16v. Ja annokseni on kohtuullisen suuri (aamulla 600mg ja illalla 900mg.

    • Winetto

      Minäkin aloitin Trileptanin syönnin 3 kuukautta sitten 2x300 päivässä.Ruusufinni pamahti naamaan. Rozasol voidetta apteekista ilman reseptiä, sillä se pysyy kurissa. Huimaa vielä ja viinaa ei kärsi ottaa kuin puolilasia, niin johan siinä ollaan ihan kännissä. Samoin kävi yskänlääkkeen kanssa. Olin ihmeissäni. Noh, nytpähän tietää. Kohtaukset poissa ja se riittää mulle.

    • Tyytyväinen popsija

      Minä olen käyttänyt Trileptalia n.15 vuotta. Se on sopinut minulle erinomaisesti. Päiväannos on 2x600mg. Ihan alussa taisi olla väsymystä, mutta ei sitä kestänyt varmasti kuukautta kauempaa.

      Alkoholin käytöstä kysyin suoraan kerran lääkäriltä. Kysyin jätänkö lääkkeen ottamatta mikäli haluan ottaa pari lasillista viiniä. Lääkkeet tuli lääkärin mukaan ehdottomasti ottaa ja varoa suuria alkoholimääriä. Hyvin suhtautui siis kysymykseeni. Monet kerrat olen juonut itseni kunnolla humalaankin muttei mitään ongelmia ole tullut. Krapulat ovat tosin pahoja.

      Mitään sivuvaikutuksia lääkkeestä minulle ei ole tullut. Deprakine sen sijaan oli minulle kuin myrkkyä!!!

      • mikko 57

        moi itsellä sama lääke coctail kun monella muulla. 2 x600 trileptal ja 2x500 kepraa. tietysti väsyttää , mutta ei meinaa uni tulla ja sekin mikä tulee on katkonaista ja ei tarvitse kauan nukkua. aikamoisia aivokemikaaleja.


    • Iho karrella

      Olen kokeillut kaikki epilepsialääkkeet, yksinään ja monta samanaikaisesti. Trileptal on tehonnut sairauteen, mutta sivuoireet... tällä hetkellä pahin on fototoksinen reaktio. Jos menen vähänkin ulos, palan välittömästi. Vaikka käytän vahvaa aurinkovoidetta, jne. Olen palannut jo 10 kertaa tänä kesänä, vaikka olen ollut kokonaan sisällä nämä varsinaiset hellepäivät. Onko kellään samanlaisia ongelmia? Mitä olette tehneet? Ei voi oikein lopettaakaan, kun on ainut lääke, joka tehoaa eikä ole aiheuttanut vaarallisia sivuoireita.

      • iho-ongelmat

    • pamipi

      Minulla alotettiin kokeilulääkkeenä (uusi tuttavavuus, siis epilepsia) pääsiäisenä -14 Trileptal 300mg, (300mg aamuisin ja 600mg iltaisin.) Jossain vaiheessa tuntui, että aamuannos ei mitenkään riitä iltaan asti, siksi itsenäisesti vaihdoin 300mg 3 kertaa päivässä. Ja se oli hyvä...mutta nyt aamulla, tuntuu, ettei iltalääke riitä yöksi? Ei saa oikein sanaa suusta, puhumisen vaikeus ja jotenkin ei ymmärrä vaikka kuinka lapset selittää jotaki...ei niinku mee jakeluun. Sen takia pitää herätä klo.6-7, että saa ottaa aamulääkkeen. (Vaikka kotona lasten kanssa olenki) Viimeviikolla lääkäri soitti tutkimusten ja lääkekokeilun jälkeen, ja diagnosoi Epilepsian. Juuri tänään tuli B-lausunto lääkekorvattavuuden vuoksi. Mulla ei mitään sivuvaikutusta Trileptanista, ihan alussa aivan järkyttävä oksennusolo, ja väsy..se kesti vain 2päivää. Nyt huomannut 2kk lääkkeen käytön jälkeen...että suunnilleen puolen tunnin päästä lääkkeen popsimisesta..silmät jotenki harittaa. Mutta ei aina, tai oikeastaan ei läheskään aina. Ja musta tuntuu että se lihottaa.. Koska urheilen enempi ku koskaan(ku olen pirteämpi ja terveempi ku ennen trileptania) ja ruokatottumuksia en ole muuttanu?? Mitä mieltä olette tämän lääkkeen ottoa, omatoimisesti?? Sanoin kyllä lääkärille, mutta se ei varmaan rekisteröiny...ku oli niin monta asiaa! ;)

      • Soita

        Varaa soittoaika neurologillesi. Kyseessä joko alhainen annos tai väärä lääke kuvaamasi perusteella. Käske samalla lisätä säännöllisiin tutkimuksiin TSH ja T4V. Trileptal aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, jonka oireisiin kuuluu mm. lihoaminen.


      • Marsu32

        Soita heti epilepsiahoitajalle ja kerro tuntemuksesi. Sairastumisesi on vielä niin uusi, että voi olla, että joudut kokeilemaan useampia lääkkeitä ennen kuin kohtaustasapaino saavutetaan. Näin ainakin minulla kävi.


      • Sähköpää

        Hei pamipi. Sun pitää myös huomioida se asia, jos lääkäri on kirjottanut siitä lääkkeesta b-lausunnon, sehän merkitään uuteen sairasvakuutuskorttiin numeroilla sinne taakse (ainakin ennen), eli siis kelan korvattavat lääkkeet, jolloin maksat vain omavastuun eli 3 euroo. Reseptiin on tietty kirjotettuna lääkärin määräämä annostelu, eli jos ylität sen, toisinsanoen sun lääkkeet onkin syöty, ennenkuin ois pitänyt reseptin mukaan.....et saa lisää, ennen kun resepti määrää. Joten sun kannattaa ehdottomasti lääkärin kautta muutattaa se vuorokausi määrä, muuten saatan joutua maksaa koko lääkkeen itse, jjos edes saat sitä apeekista ilman lääkärin lupaa. Toisissa lääkkeissä ne on tarkkoja milloin antavat uuden pakkauksen, edellinen pittää olla melkein loppu, tai viikko pari jäljellä, jotenkin noin se menee. Ittse otan aina kolmen kuukauden satsin, mulla kolmee eri lääkettä ja niitä pitää hakee eri aikaan, kun määrät päivässä on erilaiset, joskus kysynkin, saako jonkun vähenemässä olevan jo kelakorvauksella, joskus saan vastaukseksi, että vasta ensi viikolla.....että ovat siis aika tarkkoja.
        Hyvää jatkoo sulle, mun pitäs varmaan miettiä lääkkeen tai pitosuuden vaihtoa, illalla juur ennen nukahtamista usein nykyään tulee läpi kropan sähkönen tunne, joskus lähtee jaloista ylöspäin hitaasti sellanen outo tunne, joskus poistuu pian, joskus hitaammin, yritän hengittää rauhallisesti ja nukahdan siihen kyllä, mutta jotenkin pelottavaa. Pelottaa lisäks jos pitää muuttaa jotain lääkettä! Moni sanoo, et mulla on niin kova srtessi, miesystävä sai aivoinfarktin ttammikuussa, eikä pysty puhumaan, joudun selvittelemään sen asioita ja olemaan "tulkkina", terapeutit, kela ym......ehkä ourkautuu sit, kun elimistö on rentona, en tiä, onks kellään muulla. Mun lääkkeet aamulla isompi satsi, samoin illalla: tegretol, rivatril, levetirasetam 500 mg ja 250 g, aamul 5 kpl yht, illalla yht 6,5. Sit päivällä pariin eri aikaan yks rivatril. Siis melkonen määrä. Päivät hyvin, jos ei satu tulee mitään paniikkihäiriöoireita, harvoin, mut ei sais miettii näitä, se on pahin.


      • Lääkityssuunnittelu
        Sähköpää kirjoitti:

        Hei pamipi. Sun pitää myös huomioida se asia, jos lääkäri on kirjottanut siitä lääkkeesta b-lausunnon, sehän merkitään uuteen sairasvakuutuskorttiin numeroilla sinne taakse (ainakin ennen), eli siis kelan korvattavat lääkkeet, jolloin maksat vain omavastuun eli 3 euroo. Reseptiin on tietty kirjotettuna lääkärin määräämä annostelu, eli jos ylität sen, toisinsanoen sun lääkkeet onkin syöty, ennenkuin ois pitänyt reseptin mukaan.....et saa lisää, ennen kun resepti määrää. Joten sun kannattaa ehdottomasti lääkärin kautta muutattaa se vuorokausi määrä, muuten saatan joutua maksaa koko lääkkeen itse, jjos edes saat sitä apeekista ilman lääkärin lupaa. Toisissa lääkkeissä ne on tarkkoja milloin antavat uuden pakkauksen, edellinen pittää olla melkein loppu, tai viikko pari jäljellä, jotenkin noin se menee. Ittse otan aina kolmen kuukauden satsin, mulla kolmee eri lääkettä ja niitä pitää hakee eri aikaan, kun määrät päivässä on erilaiset, joskus kysynkin, saako jonkun vähenemässä olevan jo kelakorvauksella, joskus saan vastaukseksi, että vasta ensi viikolla.....että ovat siis aika tarkkoja.
        Hyvää jatkoo sulle, mun pitäs varmaan miettiä lääkkeen tai pitosuuden vaihtoa, illalla juur ennen nukahtamista usein nykyään tulee läpi kropan sähkönen tunne, joskus lähtee jaloista ylöspäin hitaasti sellanen outo tunne, joskus poistuu pian, joskus hitaammin, yritän hengittää rauhallisesti ja nukahdan siihen kyllä, mutta jotenkin pelottavaa. Pelottaa lisäks jos pitää muuttaa jotain lääkettä! Moni sanoo, et mulla on niin kova srtessi, miesystävä sai aivoinfarktin ttammikuussa, eikä pysty puhumaan, joudun selvittelemään sen asioita ja olemaan "tulkkina", terapeutit, kela ym......ehkä ourkautuu sit, kun elimistö on rentona, en tiä, onks kellään muulla. Mun lääkkeet aamulla isompi satsi, samoin illalla: tegretol, rivatril, levetirasetam 500 mg ja 250 g, aamul 5 kpl yht, illalla yht 6,5. Sit päivällä pariin eri aikaan yks rivatril. Siis melkonen määrä. Päivät hyvin, jos ei satu tulee mitään paniikkihäiriöoireita, harvoin, mut ei sais miettii näitä, se on pahin.

        "Mun pitäisi varmaan miettiä lääkkeen tai pitoisuuden vaihtoa."
        Tuon tietää varmimmin lääkäri, ja laboratoriohan kertoo asian toden. Jos nämä lääkkeet sopivat epilepsiatyyppiisi, voivat olla oikeakin lääkitys.

        Minulle mikään lääkkeistäsi ole aiheuttanut sähköistä tunnetta. Se saattaa olla paniikkihäiriökohtaus, joka johtuu esim. stressistä tai hapen puutteesta, ahdistuksesta tms. Paniikkihäiriössä useimmiten oikea asiantuntija on psykiatri, mutta kannattaa huomata lääkityksen suunittelussa epilepsialääkkeiden ja psyk. valmisteiden yhteensopivuus. Samoin stressi laukaisee epilepsiakohtauksia, kuten aikanaan minulla.

        Stressin ennaltaehkäisy on ollut kohdallani "ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus". Toinen oma kokemusperäinen ohjeeni on Maslow:n tarvehierarkia. Näillä kokemuksilla kohtaukseni hävisivät Tegretolilla ja Rivatrilila.


    • Epileptikoko

      Minäkin olen epäillyt että trileptal lihottaa. Olen syönyt vuoden ja paino on noussut tasaisesti. Ärsyttää. Olen ottanut sitä vain yötä varten vaikka mulla on 1*300 aamulla ja 2*300 illalla. En ole ottanut aamulääkettä moneen kuukauteen ja on ollut hyvä olo. Olen saanutkin kaikki kohtaukseni vain öisin.

    • pamipi

      Minä soitin lääkärille, mutta en tosiaan heti. Jotenki selvisin Trileptanin kanssa. Mutta Elokuun loppupuolella tuntui, että ny en ala ollenkaan! Isot kauppakeskukset ja ruokakaupat olivat aivan hirveitä! Prismassa tuli oksettava olo, silmät kipiät, ei tienny mihin päin katsoa, joka puolella liikaa valoa, ärsykkeitä, tavaramääriä...menin vauhilla kassalle -rupes väsyttämään ankarasti, janon tunne ja tunne etten saa sanaa suusta (kassalle en viitsinyt sanoa edes hei!) Just sain raahattua itseni autoon, mutta en uskaltanu heti ajaa. Prismasta lähtiessäni piti mennä vielä apteekkiin... apteekissa en saanut asioita toimitettua, kun en vain muistanut lääkkeen nimeä mitä olin ostamassa(ihan tuttu lääke) änkytin vain. Illalla olin kahvakuulailemassa kuntosalilla...sarjat ei menneet päähän...kyselin tunnin loputtua ohjaajalta, että näytäppä vielä se yks juttu. Mutta ei! Voi että mä tunsin itseni tyhmäksi! Ja sitte vielä änkytin, enkä saanut sanaa suusta, ja ohjaaja katsoi mua ihan pöllistyneenä! Musta tuntu, että mä olisin halunnut vajota maanalle! Itsetunto kärsi niin kovasti -että se oli viimeinen kahvakuulailu! Vaikka ois kuntosalikortilla vielä käyntejä! :( Seuraavana päivänä olin seppälässä, tytär osti yhden paidan, ja oli sovituskopissa. Minä sanoin tyttölle "Oo ihan rauhassa" nimittäin musta tuntui että ny tulee järkyttävä kohtaus, katsoin vain sinistä sovituskopinverhoa...en pystynyt katsomaan vaatetankoilla riippuvia vaatteita ja se lattia semmonen laattaa jossa pieniä kiviä -eiii! se oli aivan hirviä. Tyttö osti paidan ja lähettiin. Mua pelotti aivan hirviänä. Pyyhkimet ja auringon valo häikäs ja kipeytti silmiä.

      Soitin neurolle, ja sain soittoajan seuraavana maanantaina. Tuommosia tilanteita oli tullut jo niin monta päivää. Maanantaina lääkäri soitti (en ollu ikinä sen lääkärin juttusilla ollut, ihan tuntematon siis) Lääkäri sanoi, kuule sulla ei ole mitään EPILEPSIAA! Sulla on aika raju Migreeni! Musta tuntu aivan kummalliselta! Mulla oli jo diagnosoitu epilepsia kesällä -14. Kela-korttikin oli tullut uusi postissa, että saan lääkekorvattavuuden! Nyt ihmettelen ja vähän pelottaakin, voiko eri lääkäri purkaa diagnoosin??

      Nyt olen ollut suunnilleen viikon ilman Trileptaania (lopetin pikkuhiljaa) ja alotin rinnalla Triptyl 10mg migreeniin.

      Migreeni lääkkeet on kyllä auttanut. Tosin muutaman päivän ihmetellyt taas mun saamattomuutta ja änkytystä -ja jäätävää väsymystä! No, katsotaanpa nyt! Ei mitään soittoaikaa eikä lääkäriaikaa jatkossa... Hirvittää vain... Niin aivoinfarktiin sairastuin 5/2013 ja puhe meni kokonaan silloin! Sain onneksi sen takasin , kun aika puhelias oon.. Isoa lapsilaumaa hoitelen, niin olisi mukavaa olla pirteä ja energinen niinku ennenki..! En uskalla mennä lääkäriin enää -en tiedä minkä diagnoosin seuraavaksi ne keksii... ???

      • Kokeneena

        Asiantuntijoissa olen kokenut merkittäviä eroja. Kokemistani vain lääketieteellisen tiedekunnan kaupunkien neurologit osaavat riittävästi. Usein turvaudun heidän yksityisvastaanottoon laatutyön vuoksi.

        Triptylistä on kirjoituksia Lääkkeet- ja Migreeni-palstoilla. Väsyttävä vaikutus on yleistä.
        Ihmettelin, että sait Trileptalin migreeniin, sillä minulle se yliannoksen aikana AIHEUTTI aurallista migreeniä. Vain vähentämällä Trileptalia migreeni on loppunut. Minulla Triptyl ei tehonnut migreeniin.

        Jos sinulla ei tule migreenikohtauksia, uusi halutessasi terveyskeskuksessa tai yksityisellä neurologilla. Jos sinulle vuoden aikana tulee yksikin migreenikohtaus, kuulut sairaanhoitopiirin neurologille. Samaa voidaan soveltaa epilepsiakohtausten osalta, samoin sisätaudeissa jne. Tämä mainitaan vuoden 2005 potilasdirektiivissä. Itse olen liian terve sairaanhoitopiirin vastaanotolle, koska ei ole ollut kohtauksia.


      • Kokeneena kirjoitti:

        Asiantuntijoissa olen kokenut merkittäviä eroja. Kokemistani vain lääketieteellisen tiedekunnan kaupunkien neurologit osaavat riittävästi. Usein turvaudun heidän yksityisvastaanottoon laatutyön vuoksi.

        Triptylistä on kirjoituksia Lääkkeet- ja Migreeni-palstoilla. Väsyttävä vaikutus on yleistä.
        Ihmettelin, että sait Trileptalin migreeniin, sillä minulle se yliannoksen aikana AIHEUTTI aurallista migreeniä. Vain vähentämällä Trileptalia migreeni on loppunut. Minulla Triptyl ei tehonnut migreeniin.

        Jos sinulla ei tule migreenikohtauksia, uusi halutessasi terveyskeskuksessa tai yksityisellä neurologilla. Jos sinulle vuoden aikana tulee yksikin migreenikohtaus, kuulut sairaanhoitopiirin neurologille. Samaa voidaan soveltaa epilepsiakohtausten osalta, samoin sisätaudeissa jne. Tämä mainitaan vuoden 2005 potilasdirektiivissä. Itse olen liian terve sairaanhoitopiirin vastaanotolle, koska ei ole ollut kohtauksia.

        Eikös Triptyl-asiat voisi siirtää sinne minne kuuluvatkin.

        Trileptal aivan eri lääke...


    • pamipi

      Kiitos "kokeneena" vastauksesta.
      Olen vähä äimän käkenä nyt. Siis ensi todettiin Epilepsia ja määrättiin Trileptania. Nyt sitten n.kolme-neljä viikkoa sitten lääkärin soittoajalla peruttiin Epilepsia-diagnoosi ja sanottiin, että mulla on raju Migreeni eikä epilepsiaa! (Halusin soittoajan siksi, koska minusta Trileptan ei sopinut mulle, aiheutti erilaisia oireita esim.silmien valonarkuuden jne..)

      Viikon verran söin täysillä Trileptania ja Triptyliä. Nyt trileptan (epilepsia-lääke) on lopetettu kokonaan ja syön ainoastaan Triptyl 10mgX3 iltaisin.

      Väsy siis voi johtua siitä Triptylistä! Jos tää väsy ei lopu vaadin uuden lääkkeen Migreeniin (jos se nyt mulla onkaan?)

      Pelkään vain, että jos kuitenki on se epilepsia.. No jospa kunnon kohtauksella selvitettäis sekin. Paitsi pelkään kohtauksia.. :(

      Kiitos vastanneille! Lopetan Epilepsia-palstalla olon ja siirryn Migreeni-palstalle, jos sinnekkään! Tietokone ei oo hyvä mun päälle!

      Hyvää syksyä kaikille!

    • Anonyymi

      Hei, onko kellään lihasten huonoa kuntoa, kuin jalat okisivat maitohapoilla. Trileptal aamulla 150 mg ja illalla sama

      • Anonyymi

        Voisiko johtua nestetasapainosta? Trileptal kun laskee natrium-arvoja, niin tämä kannattaa tsekata.


    • Anonyymi

      itse ryypännyt ja narkannut tuon kanssa vuosia ei mitään sivu vaikutuksia suosittelen

    • Anonyymi

      Olen syönyt Trileptalia nyt noin kaksi kuukautta. Suunnilleen ensimmäiset neljä viikkoa lääke väsytti hyvin paljon n. tunti ottamisen jälkeen ja heti lääkkeen aloittamisen jälkeen nukuin yöt sikeästi, olen kyllä ollut aina hyvä nukkumaan. Nyt noin kk myöhemmin lääke ei juurikaan väsytä päiväsaikssn (yöt nukut kyllä edelleen hyvin), eikä muitakaan oireita minulla ole.

      • Anonyymi

        Minulla oli samat käyttäjäkokemukset aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli samat käyttäjäkokemukset aikanaan.

        Itselleni määrättiin Trileptal 300 mg x2 aivoleikkauksen jälkeiseksi lääkitykseksi ja olen sen kanssa pärjännyt ilman sivuoireita. Trileptal aloitettiin heti magneetin jälkeen, kun aivokasvain löytyi.
        Epämääräiset kaatumiset loppuneet ja muutkin oireet.Kaatuessani mm. silmälasit rikkoutuivat kaksi kertaa.Tietysti leikkauksella suuri osuus kaatumisten loppumisiin.
        Neurologi ja neurokirurgi ovat sitä mieltä, että lääkitystä jatketaan edelleen . Aivoissa edelleen lievää turvotusta.
        Aivokasvain leikkauksesta 2,5 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni määrättiin Trileptal 300 mg x2 aivoleikkauksen jälkeiseksi lääkitykseksi ja olen sen kanssa pärjännyt ilman sivuoireita. Trileptal aloitettiin heti magneetin jälkeen, kun aivokasvain löytyi.
        Epämääräiset kaatumiset loppuneet ja muutkin oireet.Kaatuessani mm. silmälasit rikkoutuivat kaksi kertaa.Tietysti leikkauksella suuri osuus kaatumisten loppumisiin.
        Neurologi ja neurokirurgi ovat sitä mieltä, että lääkitystä jatketaan edelleen . Aivoissa edelleen lievää turvotusta.
        Aivokasvain leikkauksesta 2,5 vuotta.

        Hyvä, ettei ole pahoja sivuvaikutuksia. (tyytyv. hymiö)
        Seuraa silti natriumarvojasi. Mm. Trileptalin aikana minulla oli hyponatremiaa.


    • Anonyymi

      Tämä oli eka epi lääke. En muista oireita, ilmeisesti sen verran lieviä. No ainoastaan semmoinen outo väsymys. Tiiättekö kun joskus yliväsyneenä tuntuu et kaikki asiat naurattaa? Sitä hirnuu vaikka yksikseen jollekin muka hauskalle lauseelle kirjassa tai joku sanoo ihan tavallisen asian/lauseen, niin se muka tuntuukin tosi hauskalta ja sitä hekottaa ku heikkopäinen, yksinään. Ja tätä jatkui, ei jäänyt yhteen kertaan vaan kohta kaikki asiat alkoi olla muka jotenkin hauskoja.

      Näitä tulee varmaan kaikille tietyssä määrin. Mulla liittyi selkeästi trileptaliin. Myös paino nousi. Paniikkiakin tuli, mutta saattoi hyvin johtua vaan elämäntilanteen muutoksesta, kohtauspelko julkisesti.

      Ei pitänyt sairautta aisoissa ja siks vaihto. Lääkäri sanoi jo aluksi ettei usko tän lääkkeen voimaan, mutta alussa näistä vanhoista pakko aloittaa. Eivät voi heti kirjoittaa uusia ja kalliita lääkkeitä, pitää ensin saada vähintään 6kk ajalta näyttöä onko tehoa vai ei. Tämän kokeilun siis vaatii Kela, jotta antavat korvauksen! Tän jälkeen sain Keppran, jota piti myös yli 6kk kokeilla huonolla menestyksellä. Sitten vasta sain Lamictalin, ja sen voimalla oon ollut yli 10v kohtaukseton! Näin oli virallinen käytäntö 2000-luvulla, en tiedä onko muuttunut.

    • Anonyymi

      Käytän Trileptalia kolmoishermosäryn hoitoon ja sivuvaikutuksena väsymys ja jatkuva huono olo. Olen käyttänyt vasta vajaan kuukauden ja toivon et se menee ajan kanssa pois. Suurimman osan päivästä on ihan vetämätön olo.

      • Anonyymi

        Ensimmäiset pari kuukautta väsymys on yleistä annosmäärästä (mg) riippuen. Aikaa myöten elimistö tottuu päivittäisannokseen.

        Samoin kuin karbamatsepiinit, Trileptal aiheuttaa hyponatremiaa ja hypotyreoosia.


    • Anonyymi

      Mulla on 2 x 300 mg Trileptalia vuorokaudessa. Hetkellisen väsymyksen takia otan molemmat tabletit kerralla illalla. Lääkärille tämäkin on ok ja tällä taktiikalla on menty kohta 20 vuotta. :) Auttaapahan nukahtamaan, jos tulee väsymys. Aina ei tule.

    • Anonyymi

      Käytetään mm vyöruusu jälkeiseen postherpeettisen hermokivun hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe