Kovasti ihmettelin, mihin joutui Turun Lentokerhon entinen Steen Skybolt OH-XTS eli "Pultti". Viimeisimmässä Ilmailu-lehdessä olikin siitä sitten kuva. Se on nykyisin Ruotsissa rekisteritunnuksella
SE-XNS. Kone on ruskea/musta, se on muutettu kaksipaikkaiseksi ja nokalla on 260hp kuutonen.
Onko kenelläkään tietoa, koska ko. Skybolt lensi Suomessa ensilentonsa ja koskahan se myytiin? Mikä mahtoi olla syy siihen, että Turkulaiset rakensivat sen, eivätkä kevyempää Pittsiä? Luulisin sen olevan kankeampi lentää, mutta pitääköhän paikkansa? Olikohan koneessa alunperin 180hp moottori? Onko Skyboltissa siivekkeet myös yläsiivessä vai oliko se "Flat Wing" Pittsin tapainen?
Olisiko OH-XTS:stä valokuvia jossakin nähtävillä?
Steen Skybolt
2
802
Vastaukset
- voi olla
Myytiin Ruotsiin 90-luvun alussa muistaakseni. Ja taisi olla 180hp moottori, joka oli täysin alitehoinen. Korkeusperäsin oli myös epäonnistunut. Ja kone taidettiin tehdä kylläkin Loimaalla. Pääpäsmärinä oli viime vuonna lento-onnettomuudessa menehtynyt harrastaja.
- putteri01
OH-XTS hankittiin keskeneräisenä Tampereelta ja rakennettiin valmiiksi osin Turussa ja osin Loimaalla . Koneessa oli 180 hv Lycoming ja se on ollut aina kaksipaikkainen . Etuohjaamon päällä käytettiin välillä suojalevyä .Koneessa oli siivekkeet myös ylätasossa . Se oli armottoman alitehoinen ja raskas .Korkeusperäsimessä kokeiltiin erilaisia virityksiä vaihtelevalla menentyksellä .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1263880- 793187
Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe563185- 193125
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans63041- 292815
- 542557
- 662296
- 192287
- 412141