Pöllönpönttö

psfgf

Hei. Ajattelin ripustaa mökilleni pohjois-pirkanmaalle, Virroille, pöllönpöntön. Tiedän jo mistä semmoisen hankin, mutta kysymys kuuluukin, että millekkä pöllöille sen ripustan? Mitä pöllöjä sielläpäin liikuskelee ja pesii pönttöihin? Tiedän että ne pesii kevät-talvella mutta eikös se ole hyvä jo nyt ripustaa niin voivat halutessaan nukkua öitä siellä kesällä ja talvella ja katsella valmiiksi ensivuoden pesimäpaikkaa? Mitä pöntön pohjalle kannattaa laittaa ja kuinka paljon?

32

7695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Helmipöllö nyt ainakin on semmoinen yleinen "pönttöpöllö". Meilläpäin on vuosikaudet ne pesineet hyvällä menestyksellä pöntöissä, eikä kyllä myyrätuhojakaan pahemmin ole ollut. Varpuspöllölle voit laittaa myös pönttöjä. Kummatkin ovat siitä mukavia, etteivät hyökkäile pesällä pahemmin ihmisten kimppuun, niin kuin esim. viirupöllö. Siltikään en suosittele hirveästi liikuskelemaan pesän lähistöllä etteivät hylkää poikasiaan. Yleensä pöllöt etsii pesäpaikan syksyllä. Öitään ne eivät pöntössä vietä, vaan ovat silloin sapuskaa etsimässä (huom. yökukkuja). Päivät viettävät jossain kuusen oksalla pesäpaikan lähimaastossa. Pöntön pohjalle kannattaa laittaa muutama sentti sahanpurua pehmikkeeksi. Muistathan putsata pöntön vuosittain ja laittaa uutta purua.

    • Hukka-Musti

      Pönttö kannattaa asettaa vähintään 3-4 metrin korkeuteen maasta. Sellaiseen puuhun kiinni, joka ei tuulessa paljoa heilu. Tosin varpuspöllölle riittää pöntön korkeudeksi jo 2 metriä, ehkä hieman allekin, mutta mieluusti yli 2 metrin korkeuteen sekin. Aukean reunat ja mäen päät ovat pöllöistä viihtyisiä paikkoja. Paikan on hyvä olla myös sellainen rauhaisa, jossa ei kuljeskele paljoa ihmisiä. Pöntölle ei saa olla lentoesteitä, vaan ympärillä kannattaa olla ainakin vähän aukeata. Pöllönpöntön pohja-aineeksi olen itse asettanut karkeaa purua, puulastuja ja murskattua lahoa puuainesta, jotka olen sekoittanut sopivaksi. Pohja ei saisi olla liian upottava (kuten pehmeästä purusta), vaan suunnilleen saman tuntuinen kuin luonnonkoloissa. Sen verran pohjalle pohja-ainesta, että pöntössä on lämmin oltava, eikä pöllö pienellä kaivalluksella saa pöntön todellsta pohjaa esiin. Mutta tilaa tulee myös jättää pöllölle. Kunnon, lämmittävä kerros pohja-ainesta pohjalle silti. Pohja-aineen on oltava kuivaa, ettei se tartu poikasiin kiinni niiden kuoriutuessa. Pönttö ei saa olla sellaisella paikalla, että auringonpaiste paahduttaisi poikaset, vaan varjoisalla paikalla, kuten puun pohjoispuolella tai ympärillä olevien puiden varjostamana. Suosittelisin ripustamaan pöntöt vähän syksymmällä, ettei se häiritsisi lintujen pesintää. Itselläni on täällä Pirkanmaalla monta pöllönpönttöä. Täällä asustelee melkein kaikkia suomalaisia pöllölajeja. Itse olen saanut pönttöihini houkuteltua viiru-, lehto-, helmi- ja varpuspöllön pesimään. Hiiripöllönpönttöjä en ole kokeillut. Pöllönpönttöihin voi kumminkin tulla muitakin lajeja asumaan, kuten uuttukyyhky, naakka, telkkä, orava, liito-orava tai näätä.

    • Hukka-Musti

      Kannattaa sitten yrittää pitää pönttö sinun ja metsänomistajan salassa, ettei tieto siitä laajalle leviä. Olen kuullun jo useasta tapauksesta, jossa pöllö, kalasääski tai joku muu lintu om hylännyt pesänsä ja poikasensa rengastajien aiheuttaman häiriön takia. Ja yhtä pahan häiriön aiheuttaja on pöntön ympörille kertynyt lintuharrastajajoukko. Laajalle levinnyt tieto komean linnun pesinnästä johtaa siis helposti pesinnän tuhoutumiseen.

      • mitä höpiset

        juttusi on täyttä potaskaa


      • Hukka-Musti
        mitä höpiset kirjoitti:

        juttusi on täyttä potaskaa

        ...se on täyttä totta. Rengastus aiheuttaa suuren riskin linnun pesinnälle. Siksi pidän itsekin salassa kaikki tietämäni pöllöjen ja petolintujen pesät.


      • asian harrastaja
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...se on täyttä totta. Rengastus aiheuttaa suuren riskin linnun pesinnälle. Siksi pidän itsekin salassa kaikki tietämäni pöllöjen ja petolintujen pesät.

        Rengastuksen ehdoton edellytys on, ettei lintujen pesintä häiriinny niin, että ne hylkäävät pesän. Siksi on laadittu tarkat lajikohtaiset ohjeet, milloin minkin pöllölajin pesälle voi mennä turvallisesti. Esim. viiru- ja helmipöllö ei hylkää pesäänsä koskaan, mutta huuhkaja saattaa hylätä jos sen karkoittaa hautomasta. Poikasaikaan se ei tätä tee.
        Tietysti jonkun on tämä pitänyt todeta ja huomata, emmehän tätä muuten tietäisi. Hylkäystapaukset ovat silti promillejen luokkaa ja nykyään niitä osataan välttää em. ohjeiden takia.

        Kannattaa muistaa, että ilman rengastajien viemiä kymmeniä tuhansia pönttöjä Suomen pöllökanta olisi äärimmäisen pieni. Esimerkiksi viirupöllölle kelpaa luonnossa vain suuren katkenneen puun kolo tms. onkalo, jollaista on erittäin vaikea löytää nykymetsistä. Haukanpesissäkin ne toki pesivät, mutta ei niitäkään liikaa tuolla ole.


      • Hukka-Musti
        asian harrastaja kirjoitti:

        Rengastuksen ehdoton edellytys on, ettei lintujen pesintä häiriinny niin, että ne hylkäävät pesän. Siksi on laadittu tarkat lajikohtaiset ohjeet, milloin minkin pöllölajin pesälle voi mennä turvallisesti. Esim. viiru- ja helmipöllö ei hylkää pesäänsä koskaan, mutta huuhkaja saattaa hylätä jos sen karkoittaa hautomasta. Poikasaikaan se ei tätä tee.
        Tietysti jonkun on tämä pitänyt todeta ja huomata, emmehän tätä muuten tietäisi. Hylkäystapaukset ovat silti promillejen luokkaa ja nykyään niitä osataan välttää em. ohjeiden takia.

        Kannattaa muistaa, että ilman rengastajien viemiä kymmeniä tuhansia pönttöjä Suomen pöllökanta olisi äärimmäisen pieni. Esimerkiksi viirupöllölle kelpaa luonnossa vain suuren katkenneen puun kolo tms. onkalo, jollaista on erittäin vaikea löytää nykymetsistä. Haukanpesissäkin ne toki pesivät, mutta ei niitäkään liikaa tuolla ole.

        ...kyllä niitä pönttöjä asettelevat muutkin kuin rengastajat. Tunnen monta, jotka asettelevat pöllöille pönttöjä, eivätkä kerro siitä kuin tutuilleen, koska eivät välitä rengastuksesta, vaan halauvat päästä nauttimaan luonnosta aiheuttamatta sille harmeja. Mutta vaikka rengastuksesta ei olisi haittaa, minä en siitä piittaa. Pönttöni pöllöineen ovat kätköisissä paikoissa. Viis rengastuksesta, sanon minä. Saavat rengastaa pöllöni, jos pönttöni löytävät ja asukkaita siellä havaitsevat, mutta itse yritän pitää nuo lemmikkini salassa. Mitkään suomalaiset pöllölajit eivät ole uhanalaisiakaan.


    • pskka

      Etko mitenkään meinaa kiittää näitä vastaajia? He ovat sentään antaneet sinulle merkittäviä neuvoja ja tietoa.

      • Ruma mies

        Osaako kukaan selittää, mistä johtuu vaatimus pöntön etuseinän paksuudesta? Kaikki sanovat, että paksu pitää olla, mutta kukaan ei kerro miksi?


      • asian harrastaja
        Ruma mies kirjoitti:

        Osaako kukaan selittää, mistä johtuu vaatimus pöntön etuseinän paksuudesta? Kaikki sanovat, että paksu pitää olla, mutta kukaan ei kerro miksi?

        Sanotaan, että varpuspöllö haluaa tuntea olevansa turvassa paksun seinän sisällä. Vastaa käpy- tai pohjantikan koloa luonnossa, jossa se normaalisti pesii. On tärkeää, ettei pöntössä ole rakosia, josta valo pääsee sisälle.
        Riittää kun etuseinä on paksu.


      • Hukka-Musti
        Ruma mies kirjoitti:

        Osaako kukaan selittää, mistä johtuu vaatimus pöntön etuseinän paksuudesta? Kaikki sanovat, että paksu pitää olla, mutta kukaan ei kerro miksi?

        Varpuspöllö on erikoistunut käyttämään luonnossakin sellaisia puunkoloja pesäpaikkoina, joissa on paksu seinämä. Sinne varpuspöllö joutuu oikein työntäytymään sisään. Ohutseinäisessä, varsinkin jos kyse on etuseinästä, pöntössä varpuspöllö saattaa tuntea olonsa epämukavaksi ja turvattomaksi.


      • äDIA
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Varpuspöllö on erikoistunut käyttämään luonnossakin sellaisia puunkoloja pesäpaikkoina, joissa on paksu seinämä. Sinne varpuspöllö joutuu oikein työntäytymään sisään. Ohutseinäisessä, varsinkin jos kyse on etuseinästä, pöntössä varpuspöllö saattaa tuntea olonsa epämukavaksi ja turvattomaksi.

        No niin, alkaa tulee syksy. Ajattelin nyt tänne pohjois-pirkanmaalle ripustaa pöllönpöntön.
        Olen ymmärtänyt että suosituimmat pöllöt olisivat just varpuspöllö ja helmipöllö jotka varmuudella saisi sitte pönttöön.
        Muta, varpuspöllö syä pikkulintuja, mistä en tykkää. Ja helmipöllö pesii kuulemma mieluiten pellon tai hakkuuaukenlaitaan jota mökilläni ei ole. Puusto on havuvoittoista.

        Tilaan pöntön netistä. Mitä lajia nyt lähtisin suosimaan, kun siellä kotisivuilla on "kaikille" pöllölajeille, melkein, omat pöntöt. Ja mitä laitaa pehmusteeksi nyt syksyllä?


      • Hukka-Musti
        äDIA kirjoitti:

        No niin, alkaa tulee syksy. Ajattelin nyt tänne pohjois-pirkanmaalle ripustaa pöllönpöntön.
        Olen ymmärtänyt että suosituimmat pöllöt olisivat just varpuspöllö ja helmipöllö jotka varmuudella saisi sitte pönttöön.
        Muta, varpuspöllö syä pikkulintuja, mistä en tykkää. Ja helmipöllö pesii kuulemma mieluiten pellon tai hakkuuaukenlaitaan jota mökilläni ei ole. Puusto on havuvoittoista.

        Tilaan pöntön netistä. Mitä lajia nyt lähtisin suosimaan, kun siellä kotisivuilla on "kaikille" pöllölajeille, melkein, omat pöntöt. Ja mitä laitaa pehmusteeksi nyt syksyllä?

        Mitä jos asettaisit pöntön useammalle lajille, niin olisi mahdollisempaa saada ainakin johonkin pesijä ja siten tietoa alueen lajistosta. Tosin jonkin matkan päähän kannattaa silloin plöntöt asettaa toisistaan. Varpuspöllölle tulee asettaa ainakin kaksi pönttöä, sillä se tarvitsee pesäpöntön lisäksi >>saalisvarastopöntön>>. Mutta kyllä Pirkanmaalla pesii ainakin varpus-, helmi-, lehto- ja viirupöllöjä, mikäli mukaan lasketaan vain ne lajit, jotka pesivät pöntöissä.

        Pohja-aineena minä ainakin käytän karkeaa purua, puulastuja ja kuivattua lahoa puuainesta murskattuna. Niitä sekoitetaan, eikä pohja-aine saa olla mahdottoman jäykkää, eikä liian pehmeää, eikä märkää, sillä se ei oikein kuivu pöntössä.


      • pöllönpönttö
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mitä jos asettaisit pöntön useammalle lajille, niin olisi mahdollisempaa saada ainakin johonkin pesijä ja siten tietoa alueen lajistosta. Tosin jonkin matkan päähän kannattaa silloin plöntöt asettaa toisistaan. Varpuspöllölle tulee asettaa ainakin kaksi pönttöä, sillä se tarvitsee pesäpöntön lisäksi >>saalisvarastopöntön>>. Mutta kyllä Pirkanmaalla pesii ainakin varpus-, helmi-, lehto- ja viirupöllöjä, mikäli mukaan lasketaan vain ne lajit, jotka pesivät pöntöissä.

        Pohja-aineena minä ainakin käytän karkeaa purua, puulastuja ja kuivattua lahoa puuainesta murskattuna. Niitä sekoitetaan, eikä pohja-aine saa olla mahdottoman jäykkää, eikä liian pehmeää, eikä märkää, sillä se ei oikein kuivu pöntössä.

        Itse olen vienyt viirupöllön pöntön metsään, ja vien lähi aikoina varpuspöllön pöntön metsään. Ei siellä tänä vuonna pesi mut on sit valmis ens vuodelle ottaapahan puulauta väriä eli tummuu. Olen tekemässä myös helmipöllön pönttöä.


      • megafisherman
        pöllönpönttö kirjoitti:

        Itse olen vienyt viirupöllön pöntön metsään, ja vien lähi aikoina varpuspöllön pöntön metsään. Ei siellä tänä vuonna pesi mut on sit valmis ens vuodelle ottaapahan puulauta väriä eli tummuu. Olen tekemässä myös helmipöllön pönttöä.

        Vein helmipöllön pöntön mäen päälle hakkuualueen reunaan, luulisi olevan otollinen paikka pöllölle?.Pohja aineeksi laitoin kuivaa lahopuu silppua,puulastuja ja heinää.Pönttö tuli vähän löysästi kiinni puuhun, pitänee kiristää keväämmällä muuten kiristää kylmyys liikaa hermoja...


      • korpikuus
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mitä jos asettaisit pöntön useammalle lajille, niin olisi mahdollisempaa saada ainakin johonkin pesijä ja siten tietoa alueen lajistosta. Tosin jonkin matkan päähän kannattaa silloin plöntöt asettaa toisistaan. Varpuspöllölle tulee asettaa ainakin kaksi pönttöä, sillä se tarvitsee pesäpöntön lisäksi >>saalisvarastopöntön>>. Mutta kyllä Pirkanmaalla pesii ainakin varpus-, helmi-, lehto- ja viirupöllöjä, mikäli mukaan lasketaan vain ne lajit, jotka pesivät pöntöissä.

        Pohja-aineena minä ainakin käytän karkeaa purua, puulastuja ja kuivattua lahoa puuainesta murskattuna. Niitä sekoitetaan, eikä pohja-aine saa olla mahdottoman jäykkää, eikä liian pehmeää, eikä märkää, sillä se ei oikein kuivu pöntössä.

        Varpuspöllö suosii paksuseinäisiä koloja oletettavasti näätien pelossa. Ohutseinäisessä kolossa näätä voisi ehkä koukkia käpälällään poikasia pesästä.

        Varpuspöllöt ja helmipöllöt ovat yleisimpiä. Myös viirupöllö on aika yleinen, mutta niiden reviirit ovat hiukan isompia. Lehtopöllö on melko eteläinen laji. Sarvipöllöllekin voi pesäalustoja tehdä, mutta ne löytävät yleensä kyllä kelvollisen variksenpesänkin maastosta.

        Kaikkien pöllöjen pönttöjä voi viedä maastoon. Kannattaa suosia kuusivaltaisia varttuneita metsiä, jotta pesästä lähteneille poikasille on suojaa maastossa.

        Pöntön pohjalle tulee laittaa pehmustetta (kuivana), esim. sahanpurua tai vaikka sammalta

        Pönttöjen pohjaan voi porata reikiä niin että pönttöön joutuva enin kosteus pääsee valumaan pois.

        Mikäli lähialueilla rengastetaan pöllöjä, rengastajat olisivat iloisia jos ilmoitat heille pönttösi ja annat luvan käydä rengastamassa poikaset. Tällöin olisi hyvä jos pöntöt eivät ole kovin kaukana tiestä, varsinkin jos paikalle pitää kantaa tikkaan pönttöön päästäkseen.


    • linkki1

      Linnunpönttöjen tai tekopesien tekemisestä kiinnostuneiden kannattaa hankkia käsiinsä tuore kirja Linnunpöntöt ja niiden asukkaat - Lennart Bolund - Karisto 2011
      http://www.karisto.fi/portal/suomi/kustannusliike/kirjat/?action=kirja&pid=1378

      Kirjasta löytyy selkeät kuvat käytännössä kaikkien suomalaisten pönttölintujen pesien tekemiseen, sekä joidenkin muidenkin eläinten kuten siilin, lepakkojen ja kimalaisten.
      Kirjassa on esitelty myös mahdollisuus tekopesien tekemiseen pöllöille ja haukoille.
      Myös erilaisia kelluvia lauttoja ehdotetaan tehtäväksi mm. kuikalle, lokeille ja tiiroille.
      Erittäin mielenkiintoista luettavaa ja antaa uusia ideoita tavallisten pönttöjen parissa ahertaneille.

    • pöllönpönttö

      Sain tänään valmiiksi lehtopöllön pöntön sioitan sen sekametsään 3-4 m korkeuteen.

    • pöllönpönttö

      Lehtopöllön pönttö tuli vietyä sekametsään 3m korkeuteen.Pöntön lähettyvillä on metsä aukea, vielä olisi yksi pöllönpönttö viemättä. Olen siottanut seuraavat pöntöt metsiin nimittäin Helmipöllön, viirupöllön, lehtopöllön, telkänpöntön ja kohta ripustan varpuspöllön pöntön.

    • pöllönpönttö

      Tämä kyseinen pönttö sai uuden paikan, Syynä tähän oli kun muurahaiset menivät pönttöön. Onko siitä haittaa pöllölle? tosin sillon ei välttämättä ole muurahaisia kiipeämässä puussa kun pöllö on siinä pesimässä? Nyt pönttö tuli vähän korkeammalle johonkin 4,5m Luulisi näin premmin.

    • pöllönpönttö

      Kävin tänään katkomassa oksia helmipöllönpöntön edestä, koska ne oli lento esteenä. Katsoin samalla pöntön sisälle ja siellä oli sulkia ja 3 vihertävää munaa. Tietäisikö kukaan mikä lintu saattaisi olla kyseessä?.Pönttö on noin 3,7m korkeudessa seka metsässä haukkuualueen reunalla.

      • Aarne Ajos

        Tuliko lehtopöllö pönttöösi?


    • ****

      omat kokemuksemme pesivästä viirupöllöstä ovat hyvät - nytkin poikaspesä hoidettavana 100 metrin päässä talostamme, metsänreunassa, ei tämä sukupolvi eikä sen edeltäjät ole ihmisiä ahdistelleet - mutta ei me siellä puissa kiipeile, eikä äänettömästi päämme yläpuolella etenevä hiirirahti haittaa saunapolullakaan
      - huolena tulee olemaan erityisen vähäinen jyrsijäkanta ja ihmisten myrkkyintoilut talvisten loukkujen sijaan

      tuttavani lähimetsässä on toinen pari, samalla parilla nyt toinen pesintä - ensimmäinen pesintä tuotti yhden poikasen muutama vuosi sitten. nyt tuota riiustelua katselimme huhtikuussa. haudonta sujui hyvin mutta sitten näiden maanomistajien kotiintullessa pöntöllä oli rengastaja!
      - lupaa kysymättä ja häipyi lopulta metsän kautta isännälle vastailematta ja taloon tulematta
      tuollekaan yksityiselle maalle - talon välittömään läheisyyteen itse ripustettu pönttö ei todellakaan ollut tässäkään tapauksessa tarkoitettu häiritseville lintumiehille saati rengastajille - ei kenellekään vieraalla kulkijalla tuonne ei ole asiaa lähimmät tiet ja muut talot ovat 3 km päässä
      nyt siellä pihapiirissä ei voikaan enää kukaan liikkua, pöllöpari on rauhaton ja agressiivinen sekä hyökkäilee - alkoi samana päivänä kun rengastaja siellä pesällä kävi!

      että miettikäähän ihmiset mitä saatte aikaan - turha puhua lajiagressiviivisuudesta jos itse tällaisen aiheutatte - ihan ymmärrettävää on linnun häiriintyvän , rengastaja ei koskaan ole jokin haitaton olento,
      turhaa touhua muutenkin noiden rengastus, montako rengasta maastosta lopulta takaisin saa - ei lintukanta teidän käsissä ole, kyllä me muutkin pöllönpönttöjä maastoon sijoitamme!

      • Putkiboy

        Itsekin harkitsen syksyllä pöllönpöntön ripustamista pihaani.
        rengastajille en tule hiiskumaankaan asiasta.


      • Knud Kyrpelin

        Nämä rengastajat eivät ole mitään lintujen ystäviä. Kehoitan kaikkia linnuista aidosti välittäviä henkilöitä valttämään rengastajia.


      • korpikuuss

        Rengastaja on kyllä ollut selvästi epäkohtelias kun on noin lähellä taloa olleesta pöntöstä käynyt rengastamassa ilman lupaa.

        Saattaa hyvinkin olla niinkin, että ihmisten liikkumiseen tottuneet pöllöt tulevat eremmiksi jos ihminen yhtäkkiä kiipeääkin pesälle poikasen "kimppuun".

        Toisaalta kyllä tuo agressiivisuus on ihan todellinen ilmiö niidenkin pöllöjen keskuudessa joiden pesällä ei varmasti ole koskaan käyty rengastamassa, tai muutenkaan kiivetty. Kyllä ne ihmistä pitävät potentiaalisena petona siinä missä näätää, korppia tms.
        Varsinkin poikasten lähdettyä pesästä, emot(viirupöllöllä ja muilla isoilla pöllöillä) ovat usein agressiivisia, kun poikaset ovat siellä lähempänä kulkijaa.


    • Von Gerich

      Itse ajattelin pistää helmpöllölle pöntön tampereen teiskoon.
      Tietääkö kukaan, onko seuduilla paljon helmipöllöjä?

    • p önttö

      Viirupöllön pönttöä tässä juuri rakentelin. Kiitos neuvoista. Pidän rengastajat loitolla !

    • talkoissa mukana

      Rakentelin minäkin 6 asumusta viiru-/lehtopöllölle ja kiikutin loppuvuodesta maastoon, saapi nährä joko kevät tuo asukkahia. Ainakin täällä Lahden suunnalla on hyvästi myyriä ja jokuu pöllökin jo ilmoitellut itsestään.

    • pönttöjä maastoon

      Moi!
      Tässä vaan aattelin muistutella muitakin, että alkaa olla parhaat ajat käsillä laitella pöllöille pesäpönttöjä ensi kevättä varten. On ilmeistä, että ainakin viiru- ja lehtopöllöt jo syksyllä kattelee koloa valmiiksi seuraavan kevään pesintää varten.
      Tässä sateilla oon itse alkanut rakentelee mainituille pönttöjä, jotka tosiaan on hyvä saada maastoon mieluusti jo syyskuun aikana, viimeistään lokakuulla.

    • jhcjhcjhcsjcsd

      http://helmipollonpontto.blogspot.fi

      Hetikohta puolentoistavuoden päästä muutti helmipöllö pönttöön ja 4 poikastakin toukokuussa.
      Kolme muuta pönttöä ei kelvannut. Vielä.

      Kaksi pöntönripustajaa kuoli kesällä 2016.
      Eli kiinnitä tikapuut kuormaliinoilla puuhun, ei kaadu.

      Pöntönrakennusohjeeseen pitäs laittaa vaatimus/suositus kattohuovasta vielä kattoon päällimmäiseksi, kestää 111 vuotta näin katto.

    • Anonyymi

      Pöllönpönttöjen ripustamisesta sen verran, että on aina parempi, kun se saadaan nostettua aika korkealle. Itselläni on maastossa reilut 20 ko. pönttöä ja parhaiten olen saanut ainakin viirupöllön asettumaanm kun olen roikottanut asunnon jopa 7-8 metrin korkeuteen. Eli 3-4 metriäkin riittää mutta ylempänä parempi.
      Ja jos et itse tykkää korkeista paikoista, kannattaa pyytää joku luotettava kaveri avuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe