hybridi valtatiellä

börb

MIstäs on peräisin sellainen käsitys, että hybridiauton kulutus on pieni ainoastaan kaupunkiliikenteessa, missä on kiihdytystä ja jarrutusta vuoron perään?

Tasanopeudella valtatiellä ei hybridin edut tulisi esiin ollenkaan?

Polttomoottori voidaan rekennettaessa optimoida monella tavalla. Voi olla teho-optimointi jolloin pyritään saamaan mahdollisimman paljon tehoa, hyötysuhteesta viis. Tai talousoptimointi, jolloin pääpaino on taloudellisuudessa ja moottori jää heikkotehoiseksi.

Hybridiauton moottori on talousoptimoitu, koska sen ei tarvitse antaa paljoa tehoa kiihdytyksessä, sähkövetojärjestelmä avustaa maksimitehopiikeissä. Talousoptimointi on toteutettu esim. Miller- tai Atkinson-prosesseilla, jolloin moottorin litrateho laskee mutta hyötysuhde nousee.

Ajettaessa tasanopeudella valtatiellä on Toyota Priuksen moottori polttoainetalouteen pyrkivän ja suurta litratehoa syrjivän suunnittelun ansioista taloudellisempi kuin samankokoinen tavallisen auton moottori, joten kyllä se hybridi kuluttaa tasanopeudellakin vähemmän. Ero kulutuksissa ei tietenkään ole yhtä suuri hybridin hyväksi kuin kaupunkiajossa.

Vai onko joku eri mieltä?

45

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avensisti

      Teoria on tuttu ja olen teoriassa samaa mieltä, mutta osaiskohan joku hybridin omistaja sanoa, paljonko se ero on käytännössä?

      Paljonko esimerkiksi Prius vie, jos ajaa tasasta 100 tai 120 kilsaa tunnissa motarilla?

      Omalla Avensiksellani (1.6 vvt-i hb vm.01) noi lukemat on noin 6 ja 7 litraa satasella, niin kiinnostais tietää, paljonko vois käytännössä säästää bensaa Priuksella kun ajoni on pääasiassa moottoritietä.

      • ja toissapäivänä ajoin 20 vuotta täyttäneellä Pösö 205:llä 1000 km. Vei 46 litraa bensaa. Ajonopeus rajoitusten mukainen. Ajettu enimmäkseen maantieajoa, mutta osa kaupungeissakin.
        Pääsetkös uudella Priuksellasi samaan tai alle?
        Onko tekniikka kehittynyt 20 vuodessa vai ei?
        Kerro sitten totuus; niin minäkin.


      • Avensisti
        sitroen kirjoitti:

        ja toissapäivänä ajoin 20 vuotta täyttäneellä Pösö 205:llä 1000 km. Vei 46 litraa bensaa. Ajonopeus rajoitusten mukainen. Ajettu enimmäkseen maantieajoa, mutta osa kaupungeissakin.
        Pääsetkös uudella Priuksellasi samaan tai alle?
        Onko tekniikka kehittynyt 20 vuodessa vai ei?
        Kerro sitten totuus; niin minäkin.

        Ajoin tänään fillarilla töihin ja se kulutti tasan 0 litraa satasella bensaa. Fillari kait keksittiin v. 1839, eli onko tekniikka kehittynyt 170 vuodessa vai ei? ;)


      • teoriaa...

        käytäntö kertoo jotain aivan muuta.
        Priusista löytyy aivan kotimaisiakin koeajoja, jossa kulutuksia on mitattu nastojen rouhimilla teillämme.
        TM 6/2004 on koeajo Prius 1,5 HSD, eli siis tämä Suomessa myynnissä ollut malli, jonka korvaajaa ei taida vielä olla kaupoissa.
        Moottorieajo (113km/h keskinopeudella) vei tasan 7l, suorahko kestotie (85km/h) 5,1l/100km ja kaupunkiajo (39km/h) 5,7l/100km.

        Ei kovin kummoisia lukemia jos vertaa kaikin puolin isompaan, painavampaan, kuljetuskykyisempään ja suorituskykyisempään Golf Variant 1,4 TSI:in. Sen vastaavat lukemat (TM 16/2007) moottoritiellä (114km/h) 7,0l/100km, suorahkolla kestotiellä (84km/h) 4,7l/100km ja kaupungissa 6,9l/100km.

        Prius säästää siis ainoastaan kaupunkiajossa Golfiin verrattuna. Maantiejossa Prius vie enemmän ja motarilla saman kuin Golf. Priusin yhtä hyvä moottoritiekulutus on vain ja ainoastaan ylivoimaisen pienen ilmanvastuksen ansiota. Priusin tekniikalla Golf veisi 100% varmasti paljon enemmän bensaa moottoritiellä kuin TSI:llä.


      • KOKEMUKSELLA !

        Prius kuluttaa 5,2 l / 100KM Jos ajeleepi reippaanpuoleisesti moottoritieosuuksia.
        Tänään ajoin priuksella 20km pihistelykierroksella 3.1 L Keskikulutuksella !


      • Avensisti
        teoriaa... kirjoitti:

        käytäntö kertoo jotain aivan muuta.
        Priusista löytyy aivan kotimaisiakin koeajoja, jossa kulutuksia on mitattu nastojen rouhimilla teillämme.
        TM 6/2004 on koeajo Prius 1,5 HSD, eli siis tämä Suomessa myynnissä ollut malli, jonka korvaajaa ei taida vielä olla kaupoissa.
        Moottorieajo (113km/h keskinopeudella) vei tasan 7l, suorahko kestotie (85km/h) 5,1l/100km ja kaupunkiajo (39km/h) 5,7l/100km.

        Ei kovin kummoisia lukemia jos vertaa kaikin puolin isompaan, painavampaan, kuljetuskykyisempään ja suorituskykyisempään Golf Variant 1,4 TSI:in. Sen vastaavat lukemat (TM 16/2007) moottoritiellä (114km/h) 7,0l/100km, suorahkolla kestotiellä (84km/h) 4,7l/100km ja kaupungissa 6,9l/100km.

        Prius säästää siis ainoastaan kaupunkiajossa Golfiin verrattuna. Maantiejossa Prius vie enemmän ja motarilla saman kuin Golf. Priusin yhtä hyvä moottoritiekulutus on vain ja ainoastaan ylivoimaisen pienen ilmanvastuksen ansiota. Priusin tekniikalla Golf veisi 100% varmasti paljon enemmän bensaa moottoritiellä kuin TSI:llä.

        Aika korkealle kuulostaa kyllä TM:n lukemat. Onkohan ne ajettu ylämäkeen vaiko kylmällä moottorilla? Sen vähän mitä ite oon Priusta koeajanut, niin en kyllä läheskään noin kovia lukemia saanut, paitsi koeajon alussa kylmällä koneella tietysti. Täytyy kattoo jos jaksais jostain divarista kaivaa kyseisen teknarin.


      • Avensisti
        KOKEMUKSELLA ! kirjoitti:

        Prius kuluttaa 5,2 l / 100KM Jos ajeleepi reippaanpuoleisesti moottoritieosuuksia.
        Tänään ajoin priuksella 20km pihistelykierroksella 3.1 L Keskikulutuksella !

        Vähän reilu 5 satasella kuulostaa kyllä uskottavammalle kuin edellä esitetty 7. Tai en ainakaan ihan kyselemättä usko, että Prius ilmanvastuskertoimella 0,26 (vai oliko se 0,27) veisi ENEMMÄN kuin Avensis kertoimella 0,29. Eilen ajoin noin 100 kilsaa motaria molempiin suuntiin 120 lasissa (tod. nopeus n. 110), keskikulutus noin 6,6 satasella.


      • Rius
        sitroen kirjoitti:

        ja toissapäivänä ajoin 20 vuotta täyttäneellä Pösö 205:llä 1000 km. Vei 46 litraa bensaa. Ajonopeus rajoitusten mukainen. Ajettu enimmäkseen maantieajoa, mutta osa kaupungeissakin.
        Pääsetkös uudella Priuksellasi samaan tai alle?
        Onko tekniikka kehittynyt 20 vuodessa vai ei?
        Kerro sitten totuus; niin minäkin.

        Pidät sitten 205.sta autona... nauretaan yhdessä...


      • rrrrrrrrrrrrrr
        Avensisti kirjoitti:

        Vähän reilu 5 satasella kuulostaa kyllä uskottavammalle kuin edellä esitetty 7. Tai en ainakaan ihan kyselemättä usko, että Prius ilmanvastuskertoimella 0,26 (vai oliko se 0,27) veisi ENEMMÄN kuin Avensis kertoimella 0,29. Eilen ajoin noin 100 kilsaa motaria molempiin suuntiin 120 lasissa (tod. nopeus n. 110), keskikulutus noin 6,6 satasella.

        Sulla on sitten kulutusmittari autossa vai miten olet määrittänyt toteutuneen kulutuksen? ...älä vaan sano, että ajotietokoneesta!


      • Avensisti
        rrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:

        Sulla on sitten kulutusmittari autossa vai miten olet määrittänyt toteutuneen kulutuksen? ...älä vaan sano, että ajotietokoneesta!

        On kato autoja, joissa ajotietokone näyttää mitä sattuu, ja sitten on autoja, joissa ajotietokone antaa 0,1 litran tarkkuudella saman keskikulutuksen kuin tankkaus- ja matkamittaritiedoista laskettu. Sulla on ilmeisesti ensin mainittua tyyppiä, mulla jälkimmäistä. Kuulemma Priuksen ajotietokoneen lukemat on kans aika luotettavia.


      • Pyöritään ympyrää
        Rius kirjoitti:

        Pidät sitten 205.sta autona... nauretaan yhdessä...

        Tuolla omistamallani Pösöllä pyörii tarvittaessa kahdeksikkoa Priuksen ympärillä.
        No..polttoainetakin se vie miehekkäästi 11 litraa satasella kaupunkiliikenteessä.

        Enemmän sellainen tehokas ja perinteinen auto siis ainakin tuo 205:n malli on.
        Itse asiassa Auto isolla a:lla.

        Mutta aika on ajanut siitä ohi. Nyt odotellaan täyssähköautoja.


      • Avensisti
        teoriaa... kirjoitti:

        käytäntö kertoo jotain aivan muuta.
        Priusista löytyy aivan kotimaisiakin koeajoja, jossa kulutuksia on mitattu nastojen rouhimilla teillämme.
        TM 6/2004 on koeajo Prius 1,5 HSD, eli siis tämä Suomessa myynnissä ollut malli, jonka korvaajaa ei taida vielä olla kaupoissa.
        Moottorieajo (113km/h keskinopeudella) vei tasan 7l, suorahko kestotie (85km/h) 5,1l/100km ja kaupunkiajo (39km/h) 5,7l/100km.

        Ei kovin kummoisia lukemia jos vertaa kaikin puolin isompaan, painavampaan, kuljetuskykyisempään ja suorituskykyisempään Golf Variant 1,4 TSI:in. Sen vastaavat lukemat (TM 16/2007) moottoritiellä (114km/h) 7,0l/100km, suorahkolla kestotiellä (84km/h) 4,7l/100km ja kaupungissa 6,9l/100km.

        Prius säästää siis ainoastaan kaupunkiajossa Golfiin verrattuna. Maantiejossa Prius vie enemmän ja motarilla saman kuin Golf. Priusin yhtä hyvä moottoritiekulutus on vain ja ainoastaan ylivoimaisen pienen ilmanvastuksen ansiota. Priusin tekniikalla Golf veisi 100% varmasti paljon enemmän bensaa moottoritiellä kuin TSI:llä.

        Teknarin foorumilla joku on näköjään keräillyt noita kyseisen lehden lukuja osoitteessa http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568 . Tässä muutamia mielenkiintoisia poimintoja:

        Kulutus nopeuksissa 60 / 80 /100 / 120 km/h:
        Honda Civic 1,4 Hybrid 3,5 / 4,1 / 5,0 / 6,4
        Honda Civic 1,8 Sport 5,1 / 5,8 / 6,8 / 8,1
        Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 5,1 / 5,9 / 7,0 / 8,6
        Toyota Prius 4,3 / 4,8 / 5,9 / 7,0
        Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A - / 3,9 / 5,1 / 6,7
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline 4,6 / 5,7 / 6,9 / 8,8
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 5,1 / 6,0 / 7,2 / 8,9

        -Civic hybridi siis kuluttaa aika mukavasti vähemmän kuin perus bensa kaikissa nopeuksissa (olisi tosin mielenkiintoista tietää, onko toi 1,8 myös sedan malli vaiko hatchback)

        -Hiukan hämäävää, että Priukselle on 2 eri luvut, onkohan ne 2 eri vuosimallia vai mikä (eikös Priusissa ollut joku sähkösysteemien uudistus v.2006).

        -Joka tapauksessa aivan sama kumman noista luvuista ottaa, niin alle Volkkarin 1,4 TSI:n lukemien mennään Priusilla ja kohtuullisen reilusti.

        -Mielenkiintoista myös, että tässä vertailussa TSI ei oikein kunnolla päihitä edes ykskutosta Avensista, joka oman kokemukseni mukaan kuluttaa kyllä motarilla vielä litran vähemmän kuin tässä väitetään (tod.näköisesti eri korimalli).


      • vai mitä
        Avensisti kirjoitti:

        Teknarin foorumilla joku on näköjään keräillyt noita kyseisen lehden lukuja osoitteessa http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568 . Tässä muutamia mielenkiintoisia poimintoja:

        Kulutus nopeuksissa 60 / 80 /100 / 120 km/h:
        Honda Civic 1,4 Hybrid 3,5 / 4,1 / 5,0 / 6,4
        Honda Civic 1,8 Sport 5,1 / 5,8 / 6,8 / 8,1
        Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 5,1 / 5,9 / 7,0 / 8,6
        Toyota Prius 4,3 / 4,8 / 5,9 / 7,0
        Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A - / 3,9 / 5,1 / 6,7
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline 4,6 / 5,7 / 6,9 / 8,8
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 5,1 / 6,0 / 7,2 / 8,9

        -Civic hybridi siis kuluttaa aika mukavasti vähemmän kuin perus bensa kaikissa nopeuksissa (olisi tosin mielenkiintoista tietää, onko toi 1,8 myös sedan malli vaiko hatchback)

        -Hiukan hämäävää, että Priukselle on 2 eri luvut, onkohan ne 2 eri vuosimallia vai mikä (eikös Priusissa ollut joku sähkösysteemien uudistus v.2006).

        -Joka tapauksessa aivan sama kumman noista luvuista ottaa, niin alle Volkkarin 1,4 TSI:n lukemien mennään Priusilla ja kohtuullisen reilusti.

        -Mielenkiintoista myös, että tässä vertailussa TSI ei oikein kunnolla päihitä edes ykskutosta Avensista, joka oman kokemukseni mukaan kuluttaa kyllä motarilla vielä litran vähemmän kuin tässä väitetään (tod.näköisesti eri korimalli).

        Honda Civic 1,8 Sport 5,1 / 5,8 / 6,8 / 8,1

        Tämä on tietysti hatchback versio koska sedanissa ei ole sport-varustetasoa.


      • Avensisti
        vai mitä kirjoitti:

        Honda Civic 1,8 Sport 5,1 / 5,8 / 6,8 / 8,1

        Tämä on tietysti hatchback versio koska sedanissa ei ole sport-varustetasoa.

        Joo sitä just tarkotin. Kiitti tiedosta. Ehkä se korimalli sitten osaltaan selittää kulutuseroa (hatchback ei yhtä aerodynaaminen kuin sedan).


      • Prius06

        Omat keskikulutukset / tankkausväli (850km>)ovat olleet välillä 4,4-5,3 l/100km.

        Talvella kulutusta kasvattaa tietenkin kylmä, mutta yllättäen ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on merkittävä. Viime talvena kovilla pakkasilla laitoin keulan maskit umpeen.
        Vaikutus keskikulutukseen oli 0,2 l. (5,3>5,1).
        Mitä enempi kylmäkäynnistyksiä, sitä korkeampi kulutus. Kulutusmittarista voi todeta, että talvella ekat 5 min. vie paljon bensaa, mutta koneen lämmettyä kulutus tippuu reippaasti. Nyt kesällä kulutus 4,7-4,8 l.
        Pihistelemällä ajot on sitten erikseen...


      • Priussisti
        Prius06 kirjoitti:

        Omat keskikulutukset / tankkausväli (850km>)ovat olleet välillä 4,4-5,3 l/100km.

        Talvella kulutusta kasvattaa tietenkin kylmä, mutta yllättäen ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on merkittävä. Viime talvena kovilla pakkasilla laitoin keulan maskit umpeen.
        Vaikutus keskikulutukseen oli 0,2 l. (5,3>5,1).
        Mitä enempi kylmäkäynnistyksiä, sitä korkeampi kulutus. Kulutusmittarista voi todeta, että talvella ekat 5 min. vie paljon bensaa, mutta koneen lämmettyä kulutus tippuu reippaasti. Nyt kesällä kulutus 4,7-4,8 l.
        Pihistelemällä ajot on sitten erikseen...

        Milläs tavaralla laitoit keulan maskit umpeen? Ylempään ritilän voi tuupata vaikka retkipatjan suikaleita mutta alempi maski on vähän hankalampi..


      • Juhy
        sitroen kirjoitti:

        ja toissapäivänä ajoin 20 vuotta täyttäneellä Pösö 205:llä 1000 km. Vei 46 litraa bensaa. Ajonopeus rajoitusten mukainen. Ajettu enimmäkseen maantieajoa, mutta osa kaupungeissakin.
        Pääsetkös uudella Priuksellasi samaan tai alle?
        Onko tekniikka kehittynyt 20 vuodessa vai ei?
        Kerro sitten totuus; niin minäkin.

        Jollain tommosella Lapin matkalla tms, missä ajetaan tasaista nopeutta tasaisella tiellä, eikä pysähdellä pääsis esim. Priuksella tms. nykyisellä bensa-autolla helpostikin noihin lukuihin tai alle.


      • Prius06
        Priussisti kirjoitti:

        Milläs tavaralla laitoit keulan maskit umpeen? Ylempään ritilän voi tuupata vaikka retkipatjan suikaleita mutta alempi maski on vähän hankalampi..

        Käteen sattui kutistemuovia, josta muotoilin semmosen nauhan. Painelin nauhan maskin ritilän väleihin.
        Tein jo mallineen uutta maskipeittoa varten, mutten vielä tehnyt lopullista versiota. Retkipatja tyyppinen helposti työstettävä solumuovi vois olla aivan soiva ratkaisu.


      • tuo teknarin listaa
        Avensisti kirjoitti:

        Teknarin foorumilla joku on näköjään keräillyt noita kyseisen lehden lukuja osoitteessa http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t5568 . Tässä muutamia mielenkiintoisia poimintoja:

        Kulutus nopeuksissa 60 / 80 /100 / 120 km/h:
        Honda Civic 1,4 Hybrid 3,5 / 4,1 / 5,0 / 6,4
        Honda Civic 1,8 Sport 5,1 / 5,8 / 6,8 / 8,1
        Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 5,1 / 5,9 / 7,0 / 8,6
        Toyota Prius 4,3 / 4,8 / 5,9 / 7,0
        Toyota Prius 1,5 HSD 5-ov. A - / 3,9 / 5,1 / 6,7
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline 4,6 / 5,7 / 6,9 / 8,8
        Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 5,1 / 6,0 / 7,2 / 8,9

        -Civic hybridi siis kuluttaa aika mukavasti vähemmän kuin perus bensa kaikissa nopeuksissa (olisi tosin mielenkiintoista tietää, onko toi 1,8 myös sedan malli vaiko hatchback)

        -Hiukan hämäävää, että Priukselle on 2 eri luvut, onkohan ne 2 eri vuosimallia vai mikä (eikös Priusissa ollut joku sähkösysteemien uudistus v.2006).

        -Joka tapauksessa aivan sama kumman noista luvuista ottaa, niin alle Volkkarin 1,4 TSI:n lukemien mennään Priusilla ja kohtuullisen reilusti.

        -Mielenkiintoista myös, että tässä vertailussa TSI ei oikein kunnolla päihitä edes ykskutosta Avensista, joka oman kokemukseni mukaan kuluttaa kyllä motarilla vielä litran vähemmän kuin tässä väitetään (tod.näköisesti eri korimalli).

        ja sieltä löytyy hiukan ristiriitaista tietoa. Vaikea sanoa että mitä TSI-versioita tässä on käsitelty mutta löytyy sieltä tämmöisiäkin:

        Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 4,4 / 5,2 / 6,2 / 7,5
        Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol 4,1 / 5,1 / 6,3 / 7,5

        Eli tehokkaampi perheauto kuluttaa saman verran kuin pikkuauto. Hybridien lukuihin ei tämäkään kaksikko pysty. Minun mielestä on ihan hyviä lukuja kohtalaisen kokoiselta perheautolta.


      • Linssiin...
        Avensisti kirjoitti:

        Aika korkealle kuulostaa kyllä TM:n lukemat. Onkohan ne ajettu ylämäkeen vaiko kylmällä moottorilla? Sen vähän mitä ite oon Priusta koeajanut, niin en kyllä läheskään noin kovia lukemia saanut, paitsi koeajon alussa kylmällä koneella tietysti. Täytyy kattoo jos jaksais jostain divarista kaivaa kyseisen teknarin.

        Jos on Priuksen tulokset tekaistuja, katso ketkä omistavat valtaosan TM:n osakekannasta, mitä jos sieltä löytyisi vastaus?Vai joutuvatko viilaamaan tuloksia mainosrahoja maksavien tahojen mieliksi?

        Itse en ole asiaa tutkinut, kuka vaivaituisi?


      • Avensisti
        tuo teknarin listaa kirjoitti:

        ja sieltä löytyy hiukan ristiriitaista tietoa. Vaikea sanoa että mitä TSI-versioita tässä on käsitelty mutta löytyy sieltä tämmöisiäkin:

        Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 4,4 / 5,2 / 6,2 / 7,5
        Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Stop & Start Linea Sol 4,1 / 5,1 / 6,3 / 7,5

        Eli tehokkaampi perheauto kuluttaa saman verran kuin pikkuauto. Hybridien lukuihin ei tämäkään kaksikko pysty. Minun mielestä on ihan hyviä lukuja kohtalaisen kokoiselta perheautolta.

        Kyllähän tollanen pikkuturbo on taloudellinen kone. Skodan 5-ovinen kori todennäköisesti on myös muodoltaan aerodynaamisempi kuin Yaris, eli ihan järkeenkäypää että noi menee suunnilleen samoihin kulutuslukemiin motarinopeuksilla. Kaupunkiajossa, missä auton massalla on enemmän merkitystä, Yaris on varmaan pieniruokaisempi.

        Octavia 1,4 TSI viistolla perällä muuten vie aika paljon vähemmän kuin Golf 1,4 TSI pystyllä perällä. Varmaan kertoo jotain aerodynamiikan merkityksestä tämäkin yksityiskohta.


      • Avensisti
        Avensisti kirjoitti:

        On kato autoja, joissa ajotietokone näyttää mitä sattuu, ja sitten on autoja, joissa ajotietokone antaa 0,1 litran tarkkuudella saman keskikulutuksen kuin tankkaus- ja matkamittaritiedoista laskettu. Sulla on ilmeisesti ensin mainittua tyyppiä, mulla jälkimmäistä. Kuulemma Priuksen ajotietokoneen lukemat on kans aika luotettavia.

        Sellanen homma tuli mieleen, että vaikka olen tosiaan tarkastanut että ajotietokone näyttää hyvällä tarkkuudella saman kuin tankkaus- ja matkamittarintiedoista laskettu kulutus, niin en kyllä ole matkamittarin virhettä koskaan tullut tarkastaneeksi.

        Kellään hyvää konstia tiedossa asian tarkastamiseen?

        Nopeusmittarin tiedän heittävän luokkaa 10%, eli jos matkamittarin virhe olis sama, niin noihin mun ilmoittamiini kulutuksiin täytyis lisätä noin kymmenys.


      • laittaa..
        Avensisti kirjoitti:

        Sellanen homma tuli mieleen, että vaikka olen tosiaan tarkastanut että ajotietokone näyttää hyvällä tarkkuudella saman kuin tankkaus- ja matkamittarintiedoista laskettu kulutus, niin en kyllä ole matkamittarin virhettä koskaan tullut tarkastaneeksi.

        Kellään hyvää konstia tiedossa asian tarkastamiseen?

        Nopeusmittarin tiedän heittävän luokkaa 10%, eli jos matkamittarin virhe olis sama, niin noihin mun ilmoittamiini kulutuksiin täytyis lisätä noin kymmenys.

        sen saman kymmenen ropsenttia kilometreihin lisää, minkä nopeusmittarikin heittää.


    • MiQui

      Hybridin taloutta maantienopeuksissa huonontaa se, että ajoenergiaa pyöritetään ylimääräisiä kierroksia, muuttuen generaattorissa sähköksi ja taas moottorissa mekaaniseksi energiaksi. Joissain hybrideissä kaikki ajoenergia menee näin, joissain osa. Rinnakkaishybrideissä ei välttämättä yhtään mutta niissäkin pyörii ylimääräistä rautaa vapaalla mukana.

      Nämä kaikki syövät osan energiasta lämmöksi. Toteutuksesta riippuen ehkä enemmän kuin tavallisessa mekaanisessa vaihdelaatikossa.

      Eihän tämä paljoa vaikuta, mutta jonkinverran kuitenkin.

    • Sähköautoerkki

      jota on monasti sanottu vanhahtavaksi ja epätaloudelliseksi. Eipä sitä ole ihmeemmin optimoitu. Ja kuluttaa keskimäärin enemmän kun vastaavat "tavalliset" autot ainakin koeajojen mukaan. Ns. hybridillä saadaan pienempää kulutusta jos käytetään moottoria vakiokierroksilla ja ladataan generaattorilla akkuja.
      Tai sitten tehdään Priukselle kuten muualla maailmassa eli pannaan isommat akut, verkkoakkulaturi ja muutetaan elektroniikan ohjausta niin ettei polttomoottori pörähdä käyntiin koko ajan. Haittana on tietty että kun ladataan akut verkosta niin päälle pamahtaa dieselvero Suomessa, taitaa olla noin 450e Priuksen osalta.
      Todella viisasta ja vihreää ja ihmettelenkin miten Suomi selittää tämänkin maailmalla kun sille jo nauretaan mm. Englannissa jossa aletaan maksaa 5000 punnan sähköauton ostobonusta hankinnasta ja lataus on ilmaista kaupungeissa. Pitävät meitä melkein venäläisinä jossa sielläkään ei ole dieselveroa sähköautolle. Eikä muuallakaan koko maailmassa. Paitsi meillä.

    • älli tälli

      No yleisesti samaa mieltä tottakai, mutta on ko laitteella voitettu taloudelsuusajossa hyviäkin palkintopaikkoja?

      Vastaus taitaa kuitenkin olla EI!

    • kyllä kulkee

      joo kyllä hybridi säästää myös polttoainetta moottoritielläkin kun se ottaa huomioon kaikki maanpinnan muodot ja menee sen mukaan joko sähköllä tai bensalla. kulutus tos viimeksi 5.3l/100km. et ostakaa itselle oma hybridi niin ei tarvii morkata eihän mekään muita morkata.

      • 2.4 STW

        Kun muinoin seitsemisen vuotta sitten hankin Avensiksen oli yhtenä vaihtoehtona Prius. Se oli saman hintainen. Prius vaan oli autona niin onneton räpellys ettei tullut kyseeseen. Kulkupuoli oli loppujen lopuksi ihan riittävä.
        Priuksessa vaan kuskin ergonomia on surkein mitä tuon hintaisissa autoissa löytää ja tuuliherkkyys jotain aivan käsittmätöntä. Hiljainen tuo oli ja suuntavakaus oli myös loistava kunhan ei tuullut.

        Niinpä ongelma Hybridien kanssa on se, että autona ne on heikkoja esityksiä vaikka voima ja sen siirto tekniikka onkin hienoa ja toimivaa.

        No nyt alla on iso kokoinen 170hp diesel automaatilla ja työmatkakulutukset 5L kieppeillä kun Avensis joka oli kevyempi ja vähän pienempi ynnä laiskempi kulutti 9-10L samassa ajossa.

        Jos olisi saatavilla järkevään hintaan hybridi joka vastaisi ominaisuuksiltaan autona ja kulultaan nykyistä dieseliäni niin varmasti kiinnostaisi. Ainoat sopivat hybridit on Lexuksia ja niiden hintalappu on niin törkeä ettei hintaeroa perheautoluokan kulkineisiin ikinä säästä hybriditekniikan avulla.

        Jos Toyota nyt ensin pisäisi uuden Avensiksen automaattimallien kulkupuolen ja kulutuksen kuntoon ....


      • Kiinnostunut???
        2.4 STW kirjoitti:

        Kun muinoin seitsemisen vuotta sitten hankin Avensiksen oli yhtenä vaihtoehtona Prius. Se oli saman hintainen. Prius vaan oli autona niin onneton räpellys ettei tullut kyseeseen. Kulkupuoli oli loppujen lopuksi ihan riittävä.
        Priuksessa vaan kuskin ergonomia on surkein mitä tuon hintaisissa autoissa löytää ja tuuliherkkyys jotain aivan käsittmätöntä. Hiljainen tuo oli ja suuntavakaus oli myös loistava kunhan ei tuullut.

        Niinpä ongelma Hybridien kanssa on se, että autona ne on heikkoja esityksiä vaikka voima ja sen siirto tekniikka onkin hienoa ja toimivaa.

        No nyt alla on iso kokoinen 170hp diesel automaatilla ja työmatkakulutukset 5L kieppeillä kun Avensis joka oli kevyempi ja vähän pienempi ynnä laiskempi kulutti 9-10L samassa ajossa.

        Jos olisi saatavilla järkevään hintaan hybridi joka vastaisi ominaisuuksiltaan autona ja kulultaan nykyistä dieseliäni niin varmasti kiinnostaisi. Ainoat sopivat hybridit on Lexuksia ja niiden hintalappu on niin törkeä ettei hintaeroa perheautoluokan kulkineisiin ikinä säästä hybriditekniikan avulla.

        Jos Toyota nyt ensin pisäisi uuden Avensiksen automaattimallien kulkupuolen ja kulutuksen kuntoon ....

        Niin mikä se 170hp automaatti on? Ja mikä hinta?


      • arvattavaksi
        Kiinnostunut??? kirjoitti:

        Niin mikä se 170hp automaatti on? Ja mikä hinta?

        Sitä sopii arvailla mutta hintaa on saman verran kuin oli Avella eli n. 38ke.


      • että se olis ollut
        arvattavaksi kirjoitti:

        Sitä sopii arvailla mutta hintaa on saman verran kuin oli Avella eli n. 38ke.

        Skoda Superb. Miten on muuten matka taittunut? Tyytyväinen valintaasi?


      • Skoda Suberb
        että se olis ollut kirjoitti:

        Skoda Superb. Miten on muuten matka taittunut? Tyytyväinen valintaasi?

        2,4 STW?


      • 2.4 STW
        että se olis ollut kirjoitti:

        Skoda Superb. Miten on muuten matka taittunut? Tyytyväinen valintaasi?

        Jep Sokotahan se on alla.
        Kyllä sillä ajelee. Kaupungissa kulutus on kyllä jotain aivan muuta kuin luvattu mutta jos ei tarvi jatkuvasti pysähdellä niin kulutus on varsin maltillinen.

        Jos omalla rahalla olisin auton ostanut niin valinta olisi ollut joku muu mutta pienet päästöt oli pääkriteeri liisarissa jottei palkkaviakutus olisi mennyt katosta läpi.


      • vlvo
        Skoda Suberb kirjoitti:

        2,4 STW?

        Ymmärrä jo. Farmari volvo 5-pyttysellä ahdetulla koneella


    • tuntuvasti

      Hybridin suurin hyötyhän on siinä että jarutusenergiaa saadaan talteen ja voidaan käyttää apuna kiihdytyksessä. Jos ajetaan tasasista nopeutta ilman jarrutuksia, niin edellä mainittua hyötyä ei pääse syntymään.

      Mutta sekin on totta että matka-ajossa pienempi moottori kuluttaa vähemmän kuin suuri. Hybridissä moottori voidaan "alimitoittaa" kun tarvittava lisäteho saadaan sähkömoottorista.

      Akkutekniikka on se mikä edelleen hiertää. Energian tallennus ja purku tapahtuu melko heikolla hyötysuhteella ja akut ovat kalliita, painavia ja lyhyt ikäisiä.

      • Prius06

        noinhan se menee. Tosin, kyllä akut latautuvat myös "tasaisessa" ajossa.

        Suurin pointi tosiaan on akustossa, mikä lienee ollut kautta aikojen sähköautojen kehityksen esteenä, öljyteollisuuden lisäksi;)

        Itse olen mielenkiinnolla seurannut Plug-In versioiden kehittymistä. Niissä on päästy kulutuslukemiin 2-2,5 l. silloin kun lisäakustossa on mistä antaa.


      • Migueliina

        "Mutta sekin on totta että matka-ajossa pienempi moottori kuluttaa vähemmän kuin suuri". Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Itselläni on kaksi autoa tallissa ja ajettaessa moottoritiellä matkanopeuksilla n. 140 km/h Saab 93 kuluttaa 9.2 ja Corolla 1.6 lähes yhtä paljon. Pieni moottori huutaa kuin syötävä kun nopeus nousee n. 145 km/h, nouseen myös kulutus hurjasti. Isoilla moottoreilla kulutus nousee paljon vähemmän prosentuaalisesti.

        Itseäni tuo Prius on kiinnostanut, mutta mikä sen kulutus on 140 km/h, koska ajan motarilla joka päivä n. 150 km.


      • Prius06
        Migueliina kirjoitti:

        "Mutta sekin on totta että matka-ajossa pienempi moottori kuluttaa vähemmän kuin suuri". Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Itselläni on kaksi autoa tallissa ja ajettaessa moottoritiellä matkanopeuksilla n. 140 km/h Saab 93 kuluttaa 9.2 ja Corolla 1.6 lähes yhtä paljon. Pieni moottori huutaa kuin syötävä kun nopeus nousee n. 145 km/h, nouseen myös kulutus hurjasti. Isoilla moottoreilla kulutus nousee paljon vähemmän prosentuaalisesti.

        Itseäni tuo Prius on kiinnostanut, mutta mikä sen kulutus on 140 km/h, koska ajan motarilla joka päivä n. 150 km.

        Ajoin viime kesänä läpi Ruotsin E4:sta, joka on suurelta osin moottoritietä ja ohituskaistatietä. Matkaa 1530 km, keskikulutus 4,64 l.

        En ajanut motarilla 140km/h, mutta en jäänyt jalkoihinkaan.

        Kun ruvetaan menemään yli 80 km/h, aletaan puskemaan päin melkoista ilmapatsasta, tuolloin aerodynamiikan merkitys kasvaa, vrt Prius 0,26.

        Miksi motarilla 140 km/h?


      • köröttelyllä
        Prius06 kirjoitti:

        Ajoin viime kesänä läpi Ruotsin E4:sta, joka on suurelta osin moottoritietä ja ohituskaistatietä. Matkaa 1530 km, keskikulutus 4,64 l.

        En ajanut motarilla 140km/h, mutta en jäänyt jalkoihinkaan.

        Kun ruvetaan menemään yli 80 km/h, aletaan puskemaan päin melkoista ilmapatsasta, tuolloin aerodynamiikan merkitys kasvaa, vrt Prius 0,26.

        Miksi motarilla 140 km/h?

        Köröttelit siis alle 90km/h nopeuksilla!
        Priuksen tasanopeuden kulutus ylittää 5l jo hiukan yli 9-kympissä ja 7l ylittyy vajaassa 120km/h nopeudessa (TM 6/2004 ja 8/2005). Em. kulutusluvut ovat siis faktoja kahdesta eri autoyksilöstä, eivätkä auton oman kulutusmittarin mukaan uskoteltuja.


      • SähköAutoEki
        köröttelyllä kirjoitti:

        Köröttelit siis alle 90km/h nopeuksilla!
        Priuksen tasanopeuden kulutus ylittää 5l jo hiukan yli 9-kympissä ja 7l ylittyy vajaassa 120km/h nopeudessa (TM 6/2004 ja 8/2005). Em. kulutusluvut ovat siis faktoja kahdesta eri autoyksilöstä, eivätkä auton oman kulutusmittarin mukaan uskoteltuja.

        siltä että oman auton kulutukset ilmoitetaan ruusunpunaisten silmälasien läpitse parhaimmalla hetkellä. Silloin saadaan lukemia joilla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa. Oma 5 hengen Priusta hieman isompi sähköpelini vie parhaimmillaan karvan alle 30kW tehoa 120-125km/h nopeudessa. Se tekee melkein 3e/100km. Siistimmin ajaessa taajamissa ja kun regenerointi on käytössä päästään 1-1,5e/100km. Talvella pakkasilla täytyy lisätä tuohon 1e/100km vierintävastuksesta ja Webastosta johtuen. Onneksi ne päivät etelässä ovat harvassa ja harvemmiksi käyvät.


      • Prius06
        SähköAutoEki kirjoitti:

        siltä että oman auton kulutukset ilmoitetaan ruusunpunaisten silmälasien läpitse parhaimmalla hetkellä. Silloin saadaan lukemia joilla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa. Oma 5 hengen Priusta hieman isompi sähköpelini vie parhaimmillaan karvan alle 30kW tehoa 120-125km/h nopeudessa. Se tekee melkein 3e/100km. Siistimmin ajaessa taajamissa ja kun regenerointi on käytössä päästään 1-1,5e/100km. Talvella pakkasilla täytyy lisätä tuohon 1e/100km vierintävastuksesta ja Webastosta johtuen. Onneksi ne päivät etelässä ovat harvassa ja harvemmiksi käyvät.

        Tuo oma ilmoittani lukema perustuu puhtaasti omaan kirjanpitoon, ei tietokoneen laskemaan, joka ei muuten heitä Priuksessa kovin paljon. Oma lukunsa tietenkin on pitääkö viilata mittariheitolla vai ei...

        Ruotsissa nopeusrajoitukset olivat vielä tuolloin niitä alempia, nehän rupesivat vaihtamamaan niitä syksyllä. Esim. moottoriteillä 110>120.

        En tullut tosiaan laskeneeksi keskinopeutta, mutta voi hyvinkin olla tuota mainitsemaasi 90? Minusta se jo aivan hyvä, kun osan matkaa kuitenkin on alempiakin rajoituksia, muu liikenne, taajamien läpiajoja ym ja kattokin 110.

        Toisessa ketjussa kerroinkin, että kulutus elokuu-toukokuu keskim. 4,95 ja huonoin tankillinen kovilla pakkasella 5,24.

        Jos Priuksella ajaa kuten "normaalilla" autolla, kulutus toki nousee selvästi, mutta hyödyntämällä Priuksen tekniikkaa nuo lukemat ovat helposti saavutettavissa.

        Hieman opiskelua ja harjoittelua; hakusanoilla; stealth, warp stealth, glide, pulse & glide löytyy materiaalia.

        PlugIn systeemillä vielä noista lukemista reilut puolet pois!


      • Hybrid man
        Prius06 kirjoitti:

        Tuo oma ilmoittani lukema perustuu puhtaasti omaan kirjanpitoon, ei tietokoneen laskemaan, joka ei muuten heitä Priuksessa kovin paljon. Oma lukunsa tietenkin on pitääkö viilata mittariheitolla vai ei...

        Ruotsissa nopeusrajoitukset olivat vielä tuolloin niitä alempia, nehän rupesivat vaihtamamaan niitä syksyllä. Esim. moottoriteillä 110>120.

        En tullut tosiaan laskeneeksi keskinopeutta, mutta voi hyvinkin olla tuota mainitsemaasi 90? Minusta se jo aivan hyvä, kun osan matkaa kuitenkin on alempiakin rajoituksia, muu liikenne, taajamien läpiajoja ym ja kattokin 110.

        Toisessa ketjussa kerroinkin, että kulutus elokuu-toukokuu keskim. 4,95 ja huonoin tankillinen kovilla pakkasella 5,24.

        Jos Priuksella ajaa kuten "normaalilla" autolla, kulutus toki nousee selvästi, mutta hyödyntämällä Priuksen tekniikkaa nuo lukemat ovat helposti saavutettavissa.

        Hieman opiskelua ja harjoittelua; hakusanoilla; stealth, warp stealth, glide, pulse & glide löytyy materiaalia.

        PlugIn systeemillä vielä noista lukemista reilut puolet pois!

        Minulla oli koeajossa Insight elegance.

        Ajoin autolla kaupunkissa 3,9 litran kulutuksella, auto menee econ-ohjelma päällä tasaisella maalla ihan itsestään 50km/h, ylämäessä joutuu vähän kaasupedaalia koskemaan ja silloinkin sähkömoottori auttaa väännössä.

        Ajoin autolla myös kaverini kanssa Helsingistä Lahteen ja takaisin econ -asetuksella. Vakionopeudensäätimen asetin 130km/h. Menopaluun keskikulutus oli 5,5 litraa satasella, vaikka ilmastointi ja radio oli normaalisti päällä. Mielestäni tämä oli erinomaisen hieno tulos. Auto on myös erinomaisen hiljainen.


      • Migueliina
        Prius06 kirjoitti:

        Ajoin viime kesänä läpi Ruotsin E4:sta, joka on suurelta osin moottoritietä ja ohituskaistatietä. Matkaa 1530 km, keskikulutus 4,64 l.

        En ajanut motarilla 140km/h, mutta en jäänyt jalkoihinkaan.

        Kun ruvetaan menemään yli 80 km/h, aletaan puskemaan päin melkoista ilmapatsasta, tuolloin aerodynamiikan merkitys kasvaa, vrt Prius 0,26.

        Miksi motarilla 140 km/h?

        Anteeksi, mutta hiukan outo kysymys. Autoilun ja yleensäkin liikkumisen tarkoituksena on mielestäni siirtyä paikasta paikkaan mahdollisimman nopeasti.

        Saksassa asuneena suomalaiset tiet ja nopeusrajoitukset ovat todella syvältä.


      • Istahtelija
        Migueliina kirjoitti:

        Anteeksi, mutta hiukan outo kysymys. Autoilun ja yleensäkin liikkumisen tarkoituksena on mielestäni siirtyä paikasta paikkaan mahdollisimman nopeasti.

        Saksassa asuneena suomalaiset tiet ja nopeusrajoitukset ovat todella syvältä.

        'Autoilun ja yleensäkin liikkumisen tarkoituksena on mielestäni siirtyä paikasta paikkaan mahdollisimman nopeasti.'
        - Jos näin on (ottamatta nyt kantaa siihen, onko tuo järkevää), niin miksi sitten ajat 140 km/h? Eikö paikasta paikkaan pääsisi nopeammin ajamalla vaikkapa 180-190 km/h?


      • Ex Priuksen omistaja
        Migueliina kirjoitti:

        "Mutta sekin on totta että matka-ajossa pienempi moottori kuluttaa vähemmän kuin suuri". Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Itselläni on kaksi autoa tallissa ja ajettaessa moottoritiellä matkanopeuksilla n. 140 km/h Saab 93 kuluttaa 9.2 ja Corolla 1.6 lähes yhtä paljon. Pieni moottori huutaa kuin syötävä kun nopeus nousee n. 145 km/h, nouseen myös kulutus hurjasti. Isoilla moottoreilla kulutus nousee paljon vähemmän prosentuaalisesti.

        Itseäni tuo Prius on kiinnostanut, mutta mikä sen kulutus on 140 km/h, koska ajan motarilla joka päivä n. 150 km.

        Jos ajat autoa joka päivä 150 km moottoritiellä hybridi ei välttämättä ole paras valinta käyttöösi. Lisäksi Priusta ei ole tarkoitettu moottoritieajoon, se on siihen aivan liian sivutuuliherkkä.

        Vastaavankokoinen diesel saattaisi olla käyttöösi parempi valinta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      393
      2020
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1849
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      242
      1367
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      77
      999
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      52
      961
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      928
    7. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      33
      765
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      759
    9. Hyvää yötä mies

      Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      714
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      63
      713
    Aihe