Concerta

sanna

Haluaisin kertoa omista kokemuksistamme Concerta nimisestä lääkkeestä. 12 v. poikamme alkoi syödä Concertaa viime syksynä. Päätös lääkityksen aloittamisesta oli tosi vaikea. Punnitsimme sitä monelta suunnalta ja kuulin mm. että Amerikassa asuvan ADHD-sukulaispoikamme lääkäri oli sanonut suosittelevansa lääkettä seuraavissa tapauksissa:
- mitkään muut tukitoimet koulussa tai päiväkodissa eivät auta
- lapsella on huono itsetunto epäonnistumisten vuoksi
- asia kuormittaa perhetilannetta kohtuuttomasti
Eräs suomalaislääkäri taas sanoi että nimenomaan lapsilla on lääkkeen käyttö erityisen perusteltua koska heillä on kuitenkin niin paljon menetettävää: koulutus, sosiaalien elämä jne. Sama lääkäri sanoi myös että hänestä on suorastaan moraalitonta olla ainakin kokeilematta lääkettä koska kyseessä on oikeasti välittäjäaineen puute joka voidaan lääkkellä korvata. Eihän esim. diabetespotilasta syyllistetä lääkkeen käytöstä.

Nämä seikat vaikuttivat siihen että aloimme antaa lääkettä pojallemme. Vaikutus ei ollut mikään välitön mutta nyt kun sitä on käytetty jo vähän pitempään alkavat vaikutukset näkyä: kärsivällisyyttä on tullut lisää, kavereita paljon, elämän ilo palannut jne. Ja mikä myös tärkeää: se sama omapäinen, tempperamenttinen ja syvällisiä ajatteleva poika on edelleen tallella. Ongelmat ovat vaan asettuneet ihmisen kokoisiksi ja niitä pystytään käsittelemään.

124

64985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Addin äiti

      Meillä sama tilanne elikkä muut tukitoimet ei auttaneet. Poika rupesi syömään Concertaa ja muutos tapahtui välittömästi: ekasta lääkkeestä lähtien meillä on ollut iloinen ja kivasti koulussa pärjäilevä poika, jolla viimeinkin on myös kavereita! Jippii! Känkkäkohtauksia tietysti tulee niin kuin kaikilla lapsilla, mutta nekin ovat hermolepoa entiseen arkielämään ja raivareihin verrattuna!

      • sartza

        joo oon itse 15 vuotias ADD:tä poteva nuori tyttö. mulle on syötetty tota lääkettä jo parisen vuotta enkä huomaa enään mitään eroa ittessäni... eikä huomaa muutkaan! aluksi mulle annettiin tota 36mg ja nyt 54mg multa on ihan taju pois kun vetelen niitä! ne on liian vahvoja mulle, mutta lääkäri vaan sanoo että se on vaan hyväksi. kyllä se siitä piristyy kun tottuu. joopa joo! oon nyt puoli vuotta niitä vedelly ja edelleen on puhti pois! ainakin vanhemmat on tyytyväisiä ku lapsi on rauhallinen!!! JA *ASKAT MINÄ SANON!!!


      • sartza kirjoitti:

        joo oon itse 15 vuotias ADD:tä poteva nuori tyttö. mulle on syötetty tota lääkettä jo parisen vuotta enkä huomaa enään mitään eroa ittessäni... eikä huomaa muutkaan! aluksi mulle annettiin tota 36mg ja nyt 54mg multa on ihan taju pois kun vetelen niitä! ne on liian vahvoja mulle, mutta lääkäri vaan sanoo että se on vaan hyväksi. kyllä se siitä piristyy kun tottuu. joopa joo! oon nyt puoli vuotta niitä vedelly ja edelleen on puhti pois! ainakin vanhemmat on tyytyväisiä ku lapsi on rauhallinen!!! JA *ASKAT MINÄ SANON!!!

        Ehkä sulla on vaan murrosiän kapina päällä ja tosiaanki suosittelen että tiputat annostusta vähintää siihen 36mg takas. Se sun lääkäri luulee et noi on jotain ihmenappeja et se korjaa kyllä noi ongelmat. Mulla alotettii toi 36mg enkä kyllä huomaa mitää muuta vaikutusta ku et mun ei tarvi hötkyillä enää edestakas. Mulla oli ensinnäki todella vaikee saada noi päihdetaustani vuoksi mut näyttää siltä et noita määrätää vähän liianki helposti sit lapsille/nuorille ja luotetaa et se auttaa. Kyllä jos sulla on ADD ni noitten pitäis auttaa sua keskittyy mut jos ei ni kannattais kokeilla eri valmistetta. Mut yritä nyt puhua sille lääkärille että tiputtaa sitä annosta. Sano et sä meet ihan sekasin niistä tms. ku eihän noilla oo tarkotus pistää ihmisii sekasin vaa mielellää mahd. pienel annoksel kuhan aivot sais vaan sen tarvittavan välittäjäaineen.


      • idiootti
        sartza kirjoitti:

        joo oon itse 15 vuotias ADD:tä poteva nuori tyttö. mulle on syötetty tota lääkettä jo parisen vuotta enkä huomaa enään mitään eroa ittessäni... eikä huomaa muutkaan! aluksi mulle annettiin tota 36mg ja nyt 54mg multa on ihan taju pois kun vetelen niitä! ne on liian vahvoja mulle, mutta lääkäri vaan sanoo että se on vaan hyväksi. kyllä se siitä piristyy kun tottuu. joopa joo! oon nyt puoli vuotta niitä vedelly ja edelleen on puhti pois! ainakin vanhemmat on tyytyväisiä ku lapsi on rauhallinen!!! JA *ASKAT MINÄ SANON!!!

        Siis eikö se lääkäri tajua että sä et tarvitse koko lääkettä, käy ottaa päähän ku kuulee tommosta et väkisin syötetää ja huumataa ihmisiä. Sanoppa että kattelee vähän ohjeita Pharmaca fennicasta siellä lukee että:

        Yli 54 mg:n vuorokausiannosta ei suositella.

        Jos paranemista ei havaita, kun annosta on asianmukaisesti suurennettu yhden kuukauden aikana, lääkkeen käyttö tulee lopettaa.


      • Anonyymi
        sartza kirjoitti:

        joo oon itse 15 vuotias ADD:tä poteva nuori tyttö. mulle on syötetty tota lääkettä jo parisen vuotta enkä huomaa enään mitään eroa ittessäni... eikä huomaa muutkaan! aluksi mulle annettiin tota 36mg ja nyt 54mg multa on ihan taju pois kun vetelen niitä! ne on liian vahvoja mulle, mutta lääkäri vaan sanoo että se on vaan hyväksi. kyllä se siitä piristyy kun tottuu. joopa joo! oon nyt puoli vuotta niitä vedelly ja edelleen on puhti pois! ainakin vanhemmat on tyytyväisiä ku lapsi on rauhallinen!!! JA *ASKAT MINÄ SANON!!!

        16 vuotias poika ne on vaa hyväks fr mulki on add vihdoin voi vaa chilla


      • Anonyymi
        sartza kirjoitti:

        joo oon itse 15 vuotias ADD:tä poteva nuori tyttö. mulle on syötetty tota lääkettä jo parisen vuotta enkä huomaa enään mitään eroa ittessäni... eikä huomaa muutkaan! aluksi mulle annettiin tota 36mg ja nyt 54mg multa on ihan taju pois kun vetelen niitä! ne on liian vahvoja mulle, mutta lääkäri vaan sanoo että se on vaan hyväksi. kyllä se siitä piristyy kun tottuu. joopa joo! oon nyt puoli vuotta niitä vedelly ja edelleen on puhti pois! ainakin vanhemmat on tyytyväisiä ku lapsi on rauhallinen!!! JA *ASKAT MINÄ SANON!!!

        Ite en valittais, toiha kuullostaa iha mahtavalta


      • Anonyymi

        Strattera ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/strattera-generic
        Meidän 9v syö koulupäivinä medikinetiä joka sopii kun nenä päähän. Vaikutus kestää juuri sopivasti kotiintulon ja läksyt. Koulu menee hienosti ja kykenee opiskelemaan tuhoamatta omaa ja muiden tunteja. Persoonallisuus ei muutu tms, lääke vain auttaa lasta toimimaan ja suoriutumaan. Se järkyttävä pyörremyrsky istuu ja tekee hommia.


    • Marja

      ...käynyt, ei Concerta ja joku toinen pitkävaikutteinen kokeiltiin myös. Sitten tuli esiin pojan (eka lääkekokeilu 8v, nyt 10v) käänteinen oireilu lääkekokeilujen aikana; äärettömän hermostunut, kielenkäyttö ennenkin pahaa = paheni entisestään, kuitenkin kokonaisvaltaisesti keskittymiskyky parani. Uutta olikin että nämä lääkkeet laittavat toureten näkyville, jos sitä hiemankin on siellä mukana. No Ritalinia ei sitten uskallettu kokeillakkaan vaan hän sai nimenomaan touretteen kohdennetun lääkityksen.

      Nyt homma toimii! ei se mihinkään hänen temperamenttiaan vienyt, pystyy vain paremmin kuuntelemaan ja toimimaan sitten (ennen toisinpäin), keskittyminen hieman parempaa, tosi ruma kielenkäyttö hillitympää (tai pikemminkin ajattelee missä tilanteissa kannattaa pitää ne mölyt mahassaan), pinna pidempi.

      • addin äiti

        Meillä Ritalin ja Concerta ovat lievittäneet Touretten oireita, "tikityksiä", vaikka usein käykin päinvastoin.


      • sanna

        Kielenkäyttö on meidänkin pojalla ollut rumaa. Mitkään rangaistukset eivätkä torut ole tähän auttaneet. Toisaalta, nyt kun on lääkitys, tätä tapahtuu sentään enää kotioloissa mutta silti se on tosi kurjaa, koska meillä vielä pikkuveljet ottavat innokkasti mallia.


      • anttimatias

        ..kiroiluhan on yksi osa tourettea. totta on että concertta aluksi tuo touretten vahvasti esille, mutta laantuu myöhemmin. tikit meidänkin 14 -vuotiaalla murkulla pahenivat, mutta sitä keskittymistä tämä concertta parantaa, koska risperdal ei siihen pysty.


    • njäää

      just tuli tänää mulle concerta lääkitys,aattelin kysästä mikkä niistä sivuvaikutuksista on yleisemmät mitä sielä takana on aika pitkä litannia?

      • vasta-alkaja

        Meillä aloitettiin 7-vuotiaalle pojalle lääkitys perjantaina ja jo siitä illasta huomasi, että lääke vaikuttaa nukahtamiseen eli aiheuttaa unettomuutta. Ennen on nukahtanut hetimiten ja nukkunut yö rauhallisesti kunnes herätetään. Eilen illalla ei nukahtanut kuin vasta kahdentoista aikoihin eli pyöri sängyssä 3 tuntia ja aamulla kömysi kuuden jälkeen ylös. Tosin päivät ovat nyt ihania entiseen verrattuna. Ruokahaluun ei lääke ainakaan vielä ole vaikuttanut.


      • AdHdläheinen

        Vittu sinä mistään mitään tiedä...


      • -----------

        Wikipediasta lainattua:

        Metyylifenidaatti tunnetaan yleisesti kauppanimillä Ritalin, Concerta ja Equasym Retard

        Vastoin yleistä käsitystä metyylifenidaatti ei ole amfetamiinijohdannainen.

        Että näin...


      • anttimatias
        vasta-alkaja kirjoitti:

        Meillä aloitettiin 7-vuotiaalle pojalle lääkitys perjantaina ja jo siitä illasta huomasi, että lääke vaikuttaa nukahtamiseen eli aiheuttaa unettomuutta. Ennen on nukahtanut hetimiten ja nukkunut yö rauhallisesti kunnes herätetään. Eilen illalla ei nukahtanut kuin vasta kahdentoista aikoihin eli pyöri sängyssä 3 tuntia ja aamulla kömysi kuuden jälkeen ylös. Tosin päivät ovat nyt ihania entiseen verrattuna. Ruokahaluun ei lääke ainakaan vielä ole vaikuttanut.

        aloitetun käytön myötä ilmeni heti päänsärkyä ja laihtumista oli havaittavissa. koko persoonaan se vaikuttaa myös. keskittymistä se on myös parantanut.


      • biotech
        ----------- kirjoitti:

        Wikipediasta lainattua:

        Metyylifenidaatti tunnetaan yleisesti kauppanimillä Ritalin, Concerta ja Equasym Retard

        Vastoin yleistä käsitystä metyylifenidaatti ei ole amfetamiinijohdannainen.

        Että näin...

        Wikipedia on tavallisten erehtyväisten ihmisten kirjoittama, eikä näinollen luotettava lähde. Sitä ei saa käyttää lähdetietona edes yliopistossa.

        Metyylifenidaatti ON amfetamiinin johdannainen. Myöskään kaikki ADHD-kirjojen antamat tiedot eivät kokemukseni mukaan välttämättä pidä sataprosenttisesti ja mustavalkoisesti paikkaansa. Käsitykseni on seuraavanlainen: ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan väittävät, että se ei ole amfetamiinijohdannainen. Heidän kuitenkin tulisi sanoa, että kyseessä on amfetamiinijohdannainen, joka on niin pitkälle jalostettu, ettei sen ominaisuuksia voi enää kovinkaan kattavasti amfetamiiniin verrata. Ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan korostavat puolestaan amfetamiinijohdannaisuutta, mutta jättävät mainitsematta, metyylifenidaatti on niin kauas johdettu, että on yhdentekevää käyttääkö siitä nimitystä amfetamiinijohdannainen vai ei. Koska metyylifenidaatti on niin pitkälle johdettu amfetamiinista, pidetään usein "helpompana" vain sanoa ettei aineilla ole tekemistä keskenään.

        Tässä jalostuksen kaikki vaiheet:
        a)ykköshiileen lisätty metyyli,
        b)johon lisätty karboksyylihapporyhmä,
        c)johon lisätty alkoholi,
        d)jolloin muodostuu esteri
        e)kakkoshiilestä lähtevä amiiniryhmä liitetty kolmella hiilellä kolmoshiileen.

        Jos haluat asiasta konkreettisen todisteen, googlaa netistä amfetamiinin ja metyylifenidaatin kemialliset rakennekaavat ja vertaa itse. Metyylifenidaatin runkona on amfetamiinimolekyyli. Amfetamiinin ja metyylifenidaatin erot ovat seuraavat: amfetamiinissa ykköshiilestä lähtee ainoastaan fenyyliryhmä, metyylifenidaatissa ykköshiilestä lähtee fenyyliryhmän lisäksi metyyliesteriryhmä; kakkoshiilen perässä on molemmissa aineissa typpi, joka on amfetamiinin kohdalla pelkkä amiiniryhmä, mutta metyylifenidaatissa liitetty kolmen hiilen avulla kolmoshiileen (amfetamiinissä kyseinen kolmoshiili on "vapaana"). Nämä muutokset aiheuttavat sen, että metyylifenidaatin kemialliset ja näinollen lääketieteelliset ominaisuudet ovat todella erilaisia kuin amfetamiinin.

        Opiskelen korkeakoulutasolla kemiaa ja minulla on adhd.

        ADHD:sta kirjoitettuja kirjoja (ja wikipediaa!) ei pidä lukea täysin fundamentalisesti, monet asiat on yksinkertaistettu ihmisiä varten joilla ei asiantuntijuutta aiheesta ole. Pointti on kuitenkin se, että Concerta on ihan turvallinen, tehkas ja tutkittu lääke. Omasta mielestäni amfetamiinijohdannaisuuden käyttäminen puolesta tai vastaan argumenttina on täysin turhaa, sillä se ei vaikuta millään tavalla lääkkeen toimintaan. Metyylifenidaatti on ominaisuuksiltaan täysin irrallaan amfetamiinista, joka toimii vain lääkkeen runkona.


      • varmat tiedot

        Ne on lääkkeitä,eikä mitää pirii.Hyvä,jos saa jo lapsena lääkkeet,niin ei tule narkomaania.Tunnen paljon ihmisiä,joilla sitä ei aikoinaan todettu,pidettiin vaan yli vilkkaana ja tarkkikselle,sieltä poika,tai tyttökotiin.Sitten alkaa huumeiDEN KÄYTTÖ;KOSKA TARVII ELIMISTÖÖNSÄ PUUTTUVAN AINEEN:SIITTÄ ALKAA VANKILAKIERTEET HUUMEVELAT RIKOLLISUUS YMS.Elkää siis luulko et ihmiset käyttävät niitä huumaantuakseen,vaan oikeaan elämiseen,ne on niiden tarvittavat lääkkeet ja kannatan sitä.Ihmisten pitäisi saada enemmän niitä,ettei joudu sinne pimeälle polulle.


      • Faktoja
        varmat tiedot kirjoitti:

        Ne on lääkkeitä,eikä mitää pirii.Hyvä,jos saa jo lapsena lääkkeet,niin ei tule narkomaania.Tunnen paljon ihmisiä,joilla sitä ei aikoinaan todettu,pidettiin vaan yli vilkkaana ja tarkkikselle,sieltä poika,tai tyttökotiin.Sitten alkaa huumeiDEN KÄYTTÖ;KOSKA TARVII ELIMISTÖÖNSÄ PUUTTUVAN AINEEN:SIITTÄ ALKAA VANKILAKIERTEET HUUMEVELAT RIKOLLISUUS YMS.Elkää siis luulko et ihmiset käyttävät niitä huumaantuakseen,vaan oikeaan elämiseen,ne on niiden tarvittavat lääkkeet ja kannatan sitä.Ihmisten pitäisi saada enemmän niitä,ettei joudu sinne pimeälle polulle.

        Joo mä yhdyn tohon edellisee ite kärsin melkei 30 vuotta tarkkaavaisuushäiriöstä ja mulle kävi just noin paitsi linnassa en oo käyny ku en oo tehny mitää niin tyhmää tai sit en oo vaa jääny kii ;) Mut anyway yli 50% vangeista on todettu ADHD että se puhuu aika karua kieltä mihin toi voi viedä. Tässä liitteeksi webistä kopioitu juttu:

        Tutkimuksessa mukana olleista 78 vangista yli puolella oli ADHD:n piirteitä, kun normaaliväestössä ADHD todetaan enimmilläänkin noin kahdeksalla prosentilla. Lähes puolella oli oppimisvaikeuksia, kun väestössä yleensä tämäkin ongelma on noin kahdeksalla prosentilla.

        Hoitamaton ADHD voi Tuomisen mukaan jopa kymmenkertaistaa riskin joutua vankilaan aikuisiällä. Tarkkaavaisuushäiriö ei sinänsä vielä suista kaidalta tieltä, mutta siihen usein aikuisiällä liittyvät päihdeongelmat lisäävät riskiä syrjäytyä.

        Kymmenen vuotta vankisairaalassa työskennellyt Tuominen on nähnyt vankien kärsimyksen. Hän pitää tärkeänä auttaa heitä parempaan elämänhallintaan.

        Oireisiin olisi puututtava varhain, ennen kuin päihderiippuvuus tulee kuvaan mukaan. Päihteet vaikeuttavat sekä häiriön tunnistamista että hoitoa myöhemmin, katsoo Tuominen.


      • Lääkkeitä
        varmat tiedot kirjoitti:

        Ne on lääkkeitä,eikä mitää pirii.Hyvä,jos saa jo lapsena lääkkeet,niin ei tule narkomaania.Tunnen paljon ihmisiä,joilla sitä ei aikoinaan todettu,pidettiin vaan yli vilkkaana ja tarkkikselle,sieltä poika,tai tyttökotiin.Sitten alkaa huumeiDEN KÄYTTÖ;KOSKA TARVII ELIMISTÖÖNSÄ PUUTTUVAN AINEEN:SIITTÄ ALKAA VANKILAKIERTEET HUUMEVELAT RIKOLLISUUS YMS.Elkää siis luulko et ihmiset käyttävät niitä huumaantuakseen,vaan oikeaan elämiseen,ne on niiden tarvittavat lääkkeet ja kannatan sitä.Ihmisten pitäisi saada enemmän niitä,ettei joudu sinne pimeälle polulle.

        Mitkä vaikuttaa melkein identtisesti pirin kanssa. Vaikka ne on lääkkeitä ni huumausaine rikoksen saat jos kävelet noita taskuissa ilman reseptiä mikäli Poliisi pysäyttää. Ne on huumaavia lääkkeitä ihan samalla tavalla ku Subutex. Sekin on vaan lääke!


      • "asiantuntijoita"
        Lääkkeitä kirjoitti:

        Mitkä vaikuttaa melkein identtisesti pirin kanssa. Vaikka ne on lääkkeitä ni huumausaine rikoksen saat jos kävelet noita taskuissa ilman reseptiä mikäli Poliisi pysäyttää. Ne on huumaavia lääkkeitä ihan samalla tavalla ku Subutex. Sekin on vaan lääke!

        Huolestuttavampaa on jos sinulla olisi se resepti, koska niitä ei anneta asiakkaalle vaan säilytetään apteekissa.........


      • adhd-lapsen äiti
        "asiantuntijoita" kirjoitti:

        Huolestuttavampaa on jos sinulla olisi se resepti, koska niitä ei anneta asiakkaalle vaan säilytetään apteekissa.........

        Resepti jää apteekkiin, ja joka ikinen pilleri tsekataan. Ulkomaille matkustaessa kannattaa pyytää lääkärin todistus lääkityksestä, jolloin välttyy hankaluuksilta, jos läkettä sinulta löydetään. Seuranta on tarkkaa, ja turhaan niitä ei myönnellä. Meillä on pojalla equasym, koska se ei aiheuta niin ikäviä sivuvaikutuksia kuin concerta. Missään nimessä lääkitystä ei ole aloitettu kevein perustein.


      • tsaidu
        vasta-alkaja kirjoitti:

        Meillä aloitettiin 7-vuotiaalle pojalle lääkitys perjantaina ja jo siitä illasta huomasi, että lääke vaikuttaa nukahtamiseen eli aiheuttaa unettomuutta. Ennen on nukahtanut hetimiten ja nukkunut yö rauhallisesti kunnes herätetään. Eilen illalla ei nukahtanut kuin vasta kahdentoista aikoihin eli pyöri sängyssä 3 tuntia ja aamulla kömysi kuuden jälkeen ylös. Tosin päivät ovat nyt ihania entiseen verrattuna. Ruokahaluun ei lääke ainakaan vielä ole vaikuttanut.

        Pyydäppä lääkäriltä Melatoniini-resepti.Auttaa nukahtamaan...=) Meillä käytetty Concertan kanssa jo monta vuotta ja hyväksi todettu.=) Tsemppiä!


      • kokemusta myös
        tsaidu kirjoitti:

        Pyydäppä lääkäriltä Melatoniini-resepti.Auttaa nukahtamaan...=) Meillä käytetty Concertan kanssa jo monta vuotta ja hyväksi todettu.=) Tsemppiä!

        Se, mitä ne yleensä kirjoittaa on sitä Circadinia (jos muistan nimen oikein). Se on suhteellisen hinnakasta. Mutta yliopiston apteekin melatoniinivalmiste on huomattavasti halvempaa, sitä vaan ei saa, jos ei jo reseptiä kirjoittaessa ole huomioitu asiaa. Hintaero on todella merkittävä. Moni lääkäri vaan ei tiedä, että (meillä ainakin) tuo halvempi vaihtoehto on ihan yhtä hyvä.


      • Hehhehehehehehee
        tsaidu kirjoitti:

        Pyydäppä lääkäriltä Melatoniini-resepti.Auttaa nukahtamaan...=) Meillä käytetty Concertan kanssa jo monta vuotta ja hyväksi todettu.=) Tsemppiä!

        Heh! Sivuvaikutuksen hoitoa toisella lääkkeellä ;-)


      • ijduuiewu ADHD
        "asiantuntijoita" kirjoitti:

        Huolestuttavampaa on jos sinulla olisi se resepti, koska niitä ei anneta asiakkaalle vaan säilytetään apteekissa.........

        olin just kirjottamas samaa :D ei mullakaa reseptiä kyllä ole kun ottivatten apteekkiin, kuten pitää. Joten ei ihme jos H.merkintä tulee jos molemmat, resepti ja lääkkeet löytyvät ;)

        pilkkua on kiva nushia!


      • slowmow

        Taitaa olla vanha veturi kun noin asiantuntevasti puuskuttaa! Kysehän on vain tavallisesta neurologia
        lääkkeestä jolla ei mitään amfetamiinin kaltaisia tuntemuksia jos on adhd.:-=) siis dexedrine-


      • Lasten oikeus
        Hehhehehehehehee kirjoitti:

        Heh! Sivuvaikutuksen hoitoa toisella lääkkeellä ;-)

        Jänniä sanamuotoja muuten tässä ketjussa, kuten "Te syötätte..." Vanhemmathan niitä lääkkeitä lapsille määrää, tekee labroissa lääketutkimuksia ja kehittää uusia auttavia lääkkeitä jne. Vielä enemmän saa joillain palstoilla ihmetellä niitä asenteita, että lapsille ei saisi hakea MITÄÄN apua, diagnoosista alkaen tuntuu kaikki NIIIIIN kielletylle. Tosi outoa.

        Minuun teki lähtemättömän vaikutuksen kuulemani radiohaastattelu, jossa päälle parikymppinen kaveri kertoi, miten valtava helpotus hänelle oli kun vihdoin sai oikean dg:n ja muistaakseni just Concerta-lääkityksen. Hän kertoi ihmetelleensä tyyliin "Uskomatonta! Ai tällaiselle muista ihmisistä on aina tuntunut..." Siis kun voi keskittyä asioihin ja kaikki turha kohellus jää pois, työ ja jatko-opinnotkin alkoivat luistaa, elämänlaatu siis parani kertaheitolla.

        Jos itselläni olisi ADHD-lapsi, hakisin hänelle varmasti kaiken mahdollisen avun kuntoutuksesta ja lääkkeistä, mitä vain voi saada. Olisi edesvastuutonta olla hankkimatta helpotusta elämään, kun sitä kerran on saatavissa, jopa jo Suomessakin.


      • tui_kku
        Hehhehehehehehee kirjoitti:

        Heh! Sivuvaikutuksen hoitoa toisella lääkkeellä ;-)

        - ja siis melatoniinihan on hämärän ajan HORMONI jota kaikilla ihmisillä on siis luontaisesti, mutta sen lisääminen on tarpeen esim. ylivilkkailla lapsilla tai vanhemmilla ihmisillä, joilla tuotanto on häiriintynyt ja heidän on vaikeata nukahtaa. Ei siis ole lääke, parahin "Hehhehehehehehee"....


      • abc12355
        vasta-alkaja kirjoitti:

        Meillä aloitettiin 7-vuotiaalle pojalle lääkitys perjantaina ja jo siitä illasta huomasi, että lääke vaikuttaa nukahtamiseen eli aiheuttaa unettomuutta. Ennen on nukahtanut hetimiten ja nukkunut yö rauhallisesti kunnes herätetään. Eilen illalla ei nukahtanut kuin vasta kahdentoista aikoihin eli pyöri sängyssä 3 tuntia ja aamulla kömysi kuuden jälkeen ylös. Tosin päivät ovat nyt ihania entiseen verrattuna. Ruokahaluun ei lääke ainakaan vielä ole vaikuttanut.

        itse ostin concertaa pimenä ja käytin sitä valvomiseen


      • kem.pro
        biotech kirjoitti:

        Wikipedia on tavallisten erehtyväisten ihmisten kirjoittama, eikä näinollen luotettava lähde. Sitä ei saa käyttää lähdetietona edes yliopistossa.

        Metyylifenidaatti ON amfetamiinin johdannainen. Myöskään kaikki ADHD-kirjojen antamat tiedot eivät kokemukseni mukaan välttämättä pidä sataprosenttisesti ja mustavalkoisesti paikkaansa. Käsitykseni on seuraavanlainen: ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan väittävät, että se ei ole amfetamiinijohdannainen. Heidän kuitenkin tulisi sanoa, että kyseessä on amfetamiinijohdannainen, joka on niin pitkälle jalostettu, ettei sen ominaisuuksia voi enää kovinkaan kattavasti amfetamiiniin verrata. Ihmiset, jotka ovat lääkettä vastaan korostavat puolestaan amfetamiinijohdannaisuutta, mutta jättävät mainitsematta, metyylifenidaatti on niin kauas johdettu, että on yhdentekevää käyttääkö siitä nimitystä amfetamiinijohdannainen vai ei. Koska metyylifenidaatti on niin pitkälle johdettu amfetamiinista, pidetään usein "helpompana" vain sanoa ettei aineilla ole tekemistä keskenään.

        Tässä jalostuksen kaikki vaiheet:
        a)ykköshiileen lisätty metyyli,
        b)johon lisätty karboksyylihapporyhmä,
        c)johon lisätty alkoholi,
        d)jolloin muodostuu esteri
        e)kakkoshiilestä lähtevä amiiniryhmä liitetty kolmella hiilellä kolmoshiileen.

        Jos haluat asiasta konkreettisen todisteen, googlaa netistä amfetamiinin ja metyylifenidaatin kemialliset rakennekaavat ja vertaa itse. Metyylifenidaatin runkona on amfetamiinimolekyyli. Amfetamiinin ja metyylifenidaatin erot ovat seuraavat: amfetamiinissa ykköshiilestä lähtee ainoastaan fenyyliryhmä, metyylifenidaatissa ykköshiilestä lähtee fenyyliryhmän lisäksi metyyliesteriryhmä; kakkoshiilen perässä on molemmissa aineissa typpi, joka on amfetamiinin kohdalla pelkkä amiiniryhmä, mutta metyylifenidaatissa liitetty kolmen hiilen avulla kolmoshiileen (amfetamiinissä kyseinen kolmoshiili on "vapaana"). Nämä muutokset aiheuttavat sen, että metyylifenidaatin kemialliset ja näinollen lääketieteelliset ominaisuudet ovat todella erilaisia kuin amfetamiinin.

        Opiskelen korkeakoulutasolla kemiaa ja minulla on adhd.

        ADHD:sta kirjoitettuja kirjoja (ja wikipediaa!) ei pidä lukea täysin fundamentalisesti, monet asiat on yksinkertaistettu ihmisiä varten joilla ei asiantuntijuutta aiheesta ole. Pointti on kuitenkin se, että Concerta on ihan turvallinen, tehkas ja tutkittu lääke. Omasta mielestäni amfetamiinijohdannaisuuden käyttäminen puolesta tai vastaan argumenttina on täysin turhaa, sillä se ei vaikuta millään tavalla lääkkeen toimintaan. Metyylifenidaatti on ominaisuuksiltaan täysin irrallaan amfetamiinista, joka toimii vain lääkkeen runkona.

        metyylifenidaatti on bentsyylipiperidiinijohdannainen. olet väärässä.


    • äippä

      Meidän "uneksivasta" pikkupojastamme on tullut murkkuikäinen ja yläasteaika on ollut aivan kaaottista. Poika itsekään ei ymmärrä miksi hän ei toimi kuin muut, eikä jaksa keskittyä kouluasioihin, vaikka haluaisikin-> todettiin ADD ja hän aloitti Conserta lääkityksen. Poika kertoi huomanneensa itsekin heti muutoksen ja näin ollen koulunkäynti maistuu paremmalle. Nostimme sovitusti kokeilumielessä lääkitystä 36mg ja eka päivänä poika sanoi että nyt tuntui tosi mukavalta kun jaksoi kuunnella tunnilla ja ymmärsi monet ohjeistukset mitä ope oli antanut. Opetkin ova olleet sitä mieltä, että on ihan eri poika kuin viime keväänä, positiivisessä mielessä siis.

      • anttimatias

        aivan kuin puhuisit meidän pojastamme. 14 -vuotis kasiluokkalaisemme on käytön myötä saavuttanut samansuuntaisia kokemuksia. nyt koulu on tuonut tulostakin.


      • Ihme

        Pojastanne tuli sitten kertaheitolla rumasti sanottuna, Pirinisti. Onneks olkoo! Yhtäläisyydet Amfetamiinin kanssa ovat todella suuret! Tää ei vaan nouse niin korkelle eikä valvota ja tän kanssa pystyy syömäänkin Mulla 36 toimii just sen 12 tuntia. Eli jos ei ruoka maistu lapsille eikä nukuta ni toisin sanoen ne on vahvasti huumaantuneita. Eihän ne itse edes tajua sitä että ne on sen vaikutuksen alla. Amfetamiini ei aiheuta sekavaa käytöstä (Ellei valvo useaa yötä) Olen jutellut asiasta ystävien kanssa keillä usean vuoden käyttötausta ni kaikki sanoo että vaikuttaa ku Piri. Toki toivoisin ettei itselleni tulis noita ikäviä laskuja mistä tulee hirvee olo. Ehkä sitten voisin jopa harkita tän lääkityksen jatkamista.


      • tui_kku
        Ihme kirjoitti:

        Pojastanne tuli sitten kertaheitolla rumasti sanottuna, Pirinisti. Onneks olkoo! Yhtäläisyydet Amfetamiinin kanssa ovat todella suuret! Tää ei vaan nouse niin korkelle eikä valvota ja tän kanssa pystyy syömäänkin Mulla 36 toimii just sen 12 tuntia. Eli jos ei ruoka maistu lapsille eikä nukuta ni toisin sanoen ne on vahvasti huumaantuneita. Eihän ne itse edes tajua sitä että ne on sen vaikutuksen alla. Amfetamiini ei aiheuta sekavaa käytöstä (Ellei valvo useaa yötä) Olen jutellut asiasta ystävien kanssa keillä usean vuoden käyttötausta ni kaikki sanoo että vaikuttaa ku Piri. Toki toivoisin ettei itselleni tulis noita ikäviä laskuja mistä tulee hirvee olo. Ehkä sitten voisin jopa harkita tän lääkityksen jatkamista.

        Ja tätähän ei olekaan tarkoitus käyttää huvikseen kun ei muutakaan ole... Pitäisi ainakin olla kyseessä harkittu lääkinnän aloitus, jolla pyritään tukemaan henkilöä saamaan elämänhallintansa tasapainoon (vaikuttaa siis olennaisesti akselilla sosiaaliset suhteet - koulumenestys - työpaikka - perheestä huolehtiminen). Toinen laita on sitten varmaan sinullekin tuttu: selkeästi kasvanut riski addiktoitua päihdeaineisiin (olit jo vissiin kokeillut jotain?), syrjäytyminen, rikollisuus. Hmmmmm... kumman valitsen jos mietin oman lapseni tai oman elämäni mahdollista kaarta??? Vaikeaa... Mutta joo, taidan sittenkin valita sen mikä auttaa lastani. Ja jos on unettomuutta, annan Concertan klo 7 aamulla niin vaikutus on lakannut 19-20 aikoihin jolloin onkin jo aika mennä nukkumaan...


    • anttimatias

      kiitos sanna kirjoituksestasi ja haluan kommentoida sitä.
      meillä on 14-vuotias murkkupoika, tourettiko, joka alkoi käyttää lääkettä pari viikkoa sitten. hänellä on tourette ollut diagnosoituna täsmälleen kuusi vuotta. tähän vaivaan on oma lääkityksensä. murkkupoikamme oli lapsena erittäin valoisa ja aurinkoinen lapsi, mutta touretten diagnosoinnin jälkeen ja sen yhteydessä aloitetun serenaselääkityksen myötä häneltä katosivat nämä "avut". Muutamien käyttövuosien jälkeen hän myös pyöristyi, joten havahduimme toden teolla lääkityksen sivuoireisiin. Sittemmin lääkitys vaihtui risperdaaliin ja nyt tilanne alkoi hieman parantua - ei kuitenkaan aurinkoisuus vielä näyttäytynyt. hän käy kerran kahdessa viikossa terapiassa lasten psykiatrin luona, jonne menee mielellään. Tämä lasten psykiatri on sitten jo pari vuotta sitten maininnut concertasta, ja hän oli sen kannalla lisälääkityksenä. Pohjallamme on hyvä sosiaalinen verkosto ja hän tulee juttuun erilaisten ihmisten kanssa. Heikkoutena on koulussa ilmenevä keskittymiskyvyttömyys. Koulussa sujuisi paljon paremmin jos hän vain malttaisi ja jaksaisi keskittyä kokeissa loppuun saakka. Niin kuin opettajat asian ilmaisevat, aina jää alle oikean tasonsa, vaikka lahjoja olisi. Olemme olleet alusta alkaen lääkitystä ja concertan aloittamista vastaan. Olemme kuulleet siitä monenlaisia kkemuksia niin tourettepäivillä ja -leireillä kuin netistäkin sekä adhd -tuttavien perheiltämme. Jotenkin tökkäsi, pelotti, ja nytten vielä kun murrosikäkin on päällä. Viimein päätimme suostua kokeiluun, aluksi todella ajattelimme vain kokeilua. Vaikka käyttö on ollut vain kaksi viikkoa, on jo nyt havaittavissa paljon parempaa kä
      ytöstä niin koulussa kuin jotona pikkuveljien parissa. Mikä ilahduttavinta, laihtuminen on alkanut (hän ei ole mikään sikalihava, vaikka tässä yhteydessä laihtumisesta puhunkin; on lievästi ylipainoinen), päänkipu hellitti viikon jälkeen ja nyt pilkahtaa se aurinkoisuus. Uskoa on, ja luulemme ettäpitkällä tähtäyksellä lääkkeen käyttö vapautta häntä ja tuo sen aurinkoisen ja valoisan "isäaurinkoisemme" takaisin. Näin häntä päiväkodin tädit puhuttelivat alla kouluikäisenä, hän kun oli niin ihanan suloinen valosine kasvoine. Nyt on jo suupielissä hymynkaretta, jaksamista näkyvissä ja itsensä kanssa tasapainottelu vahvistumassa. Olemme tyytyväisiä, että aloitimme kokeilun ja näillä näkymin jatketaan ellei käännettä huonompaan ilmene. Uskoa sen kaikkivoipaisuuteen on.

      • SHUATANA

        NO ON SE NYT PERKELE, ETTEI POJAT SAA ENÄÄ OLLA POIKIA!!!!

        MITÄHÄN VITUN VAATIMUKSIA NUO KESKITTYMISVAATIMUKSET OVAT POJILLE, POIKIA EI OLE TARKOITETTU ISTUMAAN MONTA TUNTIA PÖYDÄN ÄÄRESSÄ!!!

        SAATANA, ETTÄ PISTÄÄ VIHAKSI TUOLLAISET KEMIALLISET KASTAROINNIT NORMAALEILLE POJILLE!!!!

        JOS SAMA OLISI TEHTY VAIKKAPA MAROKON KAUHU JUUTILAISELLE, EIPÄ OLISI SUOMI ITSENÄINEN. JUUTILAINEN SAI POTKUT PARISTAKIN KOULUSTA, ONNEKSI SILLOIN EI SYÖTETTY MÖMMÖJÄ POJILLE!!!!!


      • Anonyymi
        SHUATANA kirjoitti:

        NO ON SE NYT PERKELE, ETTEI POJAT SAA ENÄÄ OLLA POIKIA!!!!

        MITÄHÄN VITUN VAATIMUKSIA NUO KESKITTYMISVAATIMUKSET OVAT POJILLE, POIKIA EI OLE TARKOITETTU ISTUMAAN MONTA TUNTIA PÖYDÄN ÄÄRESSÄ!!!

        SAATANA, ETTÄ PISTÄÄ VIHAKSI TUOLLAISET KEMIALLISET KASTAROINNIT NORMAALEILLE POJILLE!!!!

        JOS SAMA OLISI TEHTY VAIKKAPA MAROKON KAUHU JUUTILAISELLE, EIPÄ OLISI SUOMI ITSENÄINEN. JUUTILAINEN SAI POTKUT PARISTAKIN KOULUSTA, ONNEKSI SILLOIN EI SYÖTETTY MÖMMÖJÄ POJILLE!!!!!

        Marokon Kauhu (Aarne Juutilainen) käytti paljon Pervitiniä (kuten muutkin sotilaat), joka on metamfetamiini. Siis amfetamiini, mutta paljon vahvempi! Lauri törni käytti myös samaa ainetta, auttoi keskittymään, vähensi nälkää ja unettomuutta ym... Otapa vähän enemmän selvää kemiasta ja sotahistoriasta. Ne "mömmöt" on suuri syy siihen, että Suomi on itsenäinen! Kaukopartiomiesten oli jaksettava hiihtää pitkiä matkoja, valvoa monta yötä putkeen ilman ruokaa; ei olisi onnistunut ilman tätä ainetta. Ja ilman heidän tiedusteluretkiään rajan taakse Suomi ei olisi saanut elintärkeitä tietoja sodan ja koko Suomen kannalta. Luepa muutamia kaukopartiomiesten tarinoita. Löytyy netistä myös ihan videoina. Itse ovat veteraanit kertoneet avoimesti haastatteluissa näistä asioista. Ja se on ainakin varma, että Kollaa ei olisi kestänyt ilman pervitiiniä, perkele!


    • pikku siili.

      minkä hintainen on tämä lääke???

      • diidii adhdddd

        36mg 30kpl = 76,60 €

        josta SAA kelan korvaukset joten maksettavaa jää noin 40-45€/30kpl (1kk)

        ja tosiaan kannattaa hieman olla varovainen ala-aste ikäiselle antaessa, lapset on villejä koulussa, koska alkavat oppia sosiaalistumista ym, mutta yläasteella kannattaa jo harkita pienimmän annostuksen aloittamista jos lääkäri tätä ehdottaa. alle 15 vuotiaille en kyllä antaisi enempää kuin mitä se pienin lääkeannos on (oliko se jotain 20mg tms)


    • Aloitin aikoinaan 8- vuotiaalle pojalle tämän samaisen lääkityksen lääkärien ja opettajien "painostuksesta", ja kuinkas ollakkaan pojasta tuli helposti käsiteltävä ja käskettävä persoonaton olio..opettaja tykkäsi me emme. Lopetin lääkityksen ensimmäisen pidemmän loman aikana ilmoittamatta opettajalle ja pojan käytös oli moitteetonta vielä opettaja oppilas palaavereissa siihen asti kuin kerroin ettei lääke ole käytössä. poika ei ole lääkettä enää syönyt pärjää kkoulussa oman tasonsa mukaan on oma persoonansa ja olen tyytyväinen ratkaisuuni lääkkeen lopettamiseen, lapset on lapsia eikä yli vilkkaus ole sairaus joka on kivulias ja lääkehoidon tarpeessa.

      • Duuva

        Eri lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin ja eri ikäisiin ihmisiin eri tavalla. Tämänkin lääkkeen vaikutus on siis subjektiivista.

        Mutta ai niin! Meillä ihmisillähän on tapana luoda käsityksemme oman kokemuspohjamme kautta. Ai niin, se ei kuitenkaan välttämättä ole se universaali totuus.

        Jos lapsella on ADHD (toki diagnosointi voi olla pielessä?) kannattaa ehdottomasti hoitaa se. Toisin kuin aikuisilla, lapsilla siitä on lääkityksen ja muun hoidon avulla hyyyyyvät mahdollisuudet irtautua kokonaan. Siitä on ikävä kärsiä aikuisena, koska se tulee vaikuttamaan hamaan tulevaisuuten asti mm.työssä, koulussa, oman perheenperustamisen kanssa. Aikuisiän hoito ei olekaan sitten niin yksinkertainen juttu. ADHD:lla ei tarkoiteta vilkkautta, eikä yritetä luokitella vilkkaita ihmisiä huonoiksi ja sairaiksi.

        Niin ja:
        Jokainen Nipa Nisti tietää että Concerta ei ole käytettävissä millään tavoin amfetamiinin tapaan. Se on aika surkeaa douppailla, joten hakekaa pässinpäät sitten mielummin vaikka Xanoreita ja viinaa tai oikeastaan mitä vaan, jos haluatte nauttia omasta surkeudestanne.


      • Seka-keskittyjä

        Reippaus ja robottisuus ehkä liittyvät toisiinsa, koska ainakin kriittisyys on helpompaa silloin, kun on ulkopuolinen ja huonosti motivaatiota. Joskus kun oma ajatus katkeaa niin havahtuu siihen, että se juttu alun alkaenkin oli typerä - ja koulussa on paljon hölmöjä tehtäviä ja lapsella/nuorella pitäisi olla oikeus olla myös sitä mieltä.

        Mutta eihän concertaa tarvitsekaan ottaa joka päivä - varsinkin jos innokkuuden kanssa alkaa esiintyä robottimaista käytöstä.

        Itse käytän lääkitystä lähinnä silloin kun on koeviikko - ja myös psykiatri hyväksyy sen. Concerta antaa roimasti keskittymistä, mutta toisaalta joskus tykkään myös olla levoton ja säntäillä.


      • ÄH!

        Mä olen aikalailla samaa mieltä että on pikkusen liian kova lääke lapsille. Ite oon käyttäny 10 vuotta Amfetamiinia ja mulla alotettiin concerta 36mg no en mä huomannu mitää muuta ku et jaksaa olla paremmin paikallaa mikä on tosi positiivista sillä pitkän aikaa kärsittyäni kyseisestä häiriöstä siitä tuli mulle tosi iso taakka. Mutta niin alotin tosiaan tolla 36mg ja siitä 14 tuntia ni otin toisen 36mg ja huomasin että sehän käy päähän tosin todella lievästi mutta jos puhutaa lapsista ketkä ei oo mitää koskaa käyttäny ni mä en osaa ees kuvitella miten noi kolahtaa. Kyllä varmasti murrosikäset pojat tykkää syödä ja nostaa vaikka vähän annosta et vaikuttais vähän enemmän vielä. Mulle ainaki riittää toi 36mg että pystyn olemaa paikallani ja olenhan jo aikuinen. On se kauheeta ajatella että ylivilkkaat lapset syö tommosta "huumetta"
        onhan sitä lapsena muutenki vilkas ja menevä. Mun mielestä lääkettä ei sais antaa ku "vasta" yläasteella tai sen jälkeen. Itselläni yläaste meni hyvin tarkkailuluokalla ilman lääkitystä. Mulla oli hyvä opettaja ja sain vielä stipendin. Todenteolla ADHD on käyny haittamaan aikuisena ku ei voi mennä ja tehdä samanlailla ku lapsena.
        Mutta jos lapsen koulumenestys on vanhemmille tärkeämpää ku mielenterveys ni siitä vaa... Ei 15 vuotta sitten mulle syötetty lääkkeen lääkettä ja olen siitä todella kiitollinen. Ystävät kellä on todettu ADHD aikasemmassa iässä on nyt sanonu että he ovat todella kiitollisia ettei heitä pakotettu syömää mitään lääkkeitä.


    • mb1

      Concerta ratkaisi ongelmat.

      • Concertasta

        Pojallani aloitettiin 10-vuotiaana Ritalinin käyttö ja se selkeästi oikeana annostuksena auttoi keskittymään koulutyöhön paremmin, haittapuolena vain 4 tunnin vaikutusaika. 1-2 v myöhemmin vaihdettiin Concertaan ja se on toiminut erittäin hyvin. Sen avulla on nyt pakolliset koulut käyty ja pitkäaikaisia ystävyyssuhteitakin on tullut. Haittavaikutuksena ko lääkkeisiin kuului oman lapseni kohdalla unentarpeen väheneminen, ruokahaluttomuus ja myöskin ärtyisyys etenkin aamuisin. Haittavaikutusten vähentämiseen olen käyttänyt Sana-Sol:ia ruokahalun lisäämiseen kuuriluontoisesti, omega3 kapseleita mielialaan jatkuvakäyttöisenä ja unihäiriöihin Melatonin tarvittaessa. Tämä on toiminut meillä, joten kerron vinkiksi niille, jotka painivat samojen ongelmien kanssa.


      • ADD-aikuinen
        Concertasta kirjoitti:

        Pojallani aloitettiin 10-vuotiaana Ritalinin käyttö ja se selkeästi oikeana annostuksena auttoi keskittymään koulutyöhön paremmin, haittapuolena vain 4 tunnin vaikutusaika. 1-2 v myöhemmin vaihdettiin Concertaan ja se on toiminut erittäin hyvin. Sen avulla on nyt pakolliset koulut käyty ja pitkäaikaisia ystävyyssuhteitakin on tullut. Haittavaikutuksena ko lääkkeisiin kuului oman lapseni kohdalla unentarpeen väheneminen, ruokahaluttomuus ja myöskin ärtyisyys etenkin aamuisin. Haittavaikutusten vähentämiseen olen käyttänyt Sana-Sol:ia ruokahalun lisäämiseen kuuriluontoisesti, omega3 kapseleita mielialaan jatkuvakäyttöisenä ja unihäiriöihin Melatonin tarvittaessa. Tämä on toiminut meillä, joten kerron vinkiksi niille, jotka painivat samojen ongelmien kanssa.

        Itse sain yli 40-kymppisenä apua Consertasta. Käytän nykyään 18 mg tabletteja 0-2 päivässä, olen huomannut, että isompi annos ei auta väsyneenä. Eli jos keskittyminen alkaa mennä huonoksi nukkumattomuuden takia, on syytä jättää tabletti pois. Itse pystyn tosin väsyneenä hyperfokusoitumaan aika tylsäänkin juttuun ilman lääkettäkin. Toisaalta minulla jo 18 mg annos (painan 75kg) auttaa aistiyliherkkyyteen toimisto-oloissa, mutta se ei vielä estä lepoa.

        Voin suositella kalaöljyä, se ainakin minulla "pidentää pinnaa" ihan riippumatta muista lääkkeistä.

        Concertan toinen hyöty on ollut kohtuuttoman kahvinjuonnin väheneminen. Concerta ei aiheuta vieroitusoireita samalla tavalla kuin kahvi tai tupakka. Tupakasta onneksi pääsin eroon 10 v sitten, vuoden ajan kärsin kovia vieroitusoireita, ennen lopettamista poltin vahvoja savukkeita noin 50 päivässä. Nikotiini kyllä auttaa hetkeksi keskittymään, mutta sekä nikotiinin, että kofeiinin toleranssi kasvaa ja varsinkin nikotiinin vieroitusoireet ovat karmeat. Nyt kahvia kuluu enää ehkä "kohtuulliset" 2-6 kuppia päivässä.


      • mamma76
        Concertasta kirjoitti:

        Pojallani aloitettiin 10-vuotiaana Ritalinin käyttö ja se selkeästi oikeana annostuksena auttoi keskittymään koulutyöhön paremmin, haittapuolena vain 4 tunnin vaikutusaika. 1-2 v myöhemmin vaihdettiin Concertaan ja se on toiminut erittäin hyvin. Sen avulla on nyt pakolliset koulut käyty ja pitkäaikaisia ystävyyssuhteitakin on tullut. Haittavaikutuksena ko lääkkeisiin kuului oman lapseni kohdalla unentarpeen väheneminen, ruokahaluttomuus ja myöskin ärtyisyys etenkin aamuisin. Haittavaikutusten vähentämiseen olen käyttänyt Sana-Sol:ia ruokahalun lisäämiseen kuuriluontoisesti, omega3 kapseleita mielialaan jatkuvakäyttöisenä ja unihäiriöihin Melatonin tarvittaessa. Tämä on toiminut meillä, joten kerron vinkiksi niille, jotka painivat samojen ongelmien kanssa.

        mun poika on nyt syönyt vuoden ajan concertaa.sivuoireita on ruokahaluttomuus joka huolettaa.Lääkäri sanoin minulle,kun kerroin että olen huolestunut pojan painosta, että lääkettä on ennen käytetty laihdutuslääkkeenä,mutta siitä on sitten luovuttu!viime talvena alkoi yhtä´äkkiä selkäkivut ja jouduttiin käymään tutkimuksissa.Heti kesäloman alkaessa,jolloin lopetimme läkkeen käytön,ruokahalu palasi ja selkäkivut hävisivät.(lääkärin mielestä ei concertan syy selkäkivuissa.Itse ajattelen että laihtuminen syy selkäkivuille??)?Poika söi koko kesän hyvin,ja myös lihoi muutaman kilon ja oli taas "normaali" nyt kun katson poika alkaa taas muistuttaa luurankoa..Viikonloppuisin ,kun lääke ei käytössä.Poika villi kuin mikä mutta SYÖ ja PALJON :) Lääkkeestä on aivan valtava apu ollut koulussa.Jaksaa keskittyä,antaa työrauhan muille eikä lähde muiden tyhmyyksiin mukaan.Kokeista tulee 9 ja 10 ja opettaja kehuu miten huomattava ero viime vuoteen.Poika syö EPA-rasvahappoja joka päivä lisäksi.Viime talvena käytetty sanasol ei lisännyt minun mielestä ruokahalua tippaakaan..Onko muita ehdotuksi?


      • Åkäpussi
        ADD-aikuinen kirjoitti:

        Itse sain yli 40-kymppisenä apua Consertasta. Käytän nykyään 18 mg tabletteja 0-2 päivässä, olen huomannut, että isompi annos ei auta väsyneenä. Eli jos keskittyminen alkaa mennä huonoksi nukkumattomuuden takia, on syytä jättää tabletti pois. Itse pystyn tosin väsyneenä hyperfokusoitumaan aika tylsäänkin juttuun ilman lääkettäkin. Toisaalta minulla jo 18 mg annos (painan 75kg) auttaa aistiyliherkkyyteen toimisto-oloissa, mutta se ei vielä estä lepoa.

        Voin suositella kalaöljyä, se ainakin minulla "pidentää pinnaa" ihan riippumatta muista lääkkeistä.

        Concertan toinen hyöty on ollut kohtuuttoman kahvinjuonnin väheneminen. Concerta ei aiheuta vieroitusoireita samalla tavalla kuin kahvi tai tupakka. Tupakasta onneksi pääsin eroon 10 v sitten, vuoden ajan kärsin kovia vieroitusoireita, ennen lopettamista poltin vahvoja savukkeita noin 50 päivässä. Nikotiini kyllä auttaa hetkeksi keskittymään, mutta sekä nikotiinin, että kofeiinin toleranssi kasvaa ja varsinkin nikotiinin vieroitusoireet ovat karmeat. Nyt kahvia kuluu enää ehkä "kohtuulliset" 2-6 kuppia päivässä.

        Olen myös huomannut, että kalaöljyistä on apua.


    • jeppeliini43242

      Mulla olis pitkä elämänkerta mutta ei jaksa tänne nyt avautua kun vähän.
      Tosiaan meni ala-aste iästä lähtien kaikki metsään, jouduin tarkkikselle, 15 vuotiaana koulukotiin, paljon sakkoja ja ongelmia päihteiden kanssa.
      Concertaa sain joskus myöhemmin kun päihdeongelmasta pääsin uskoontulon myötä. Mutta silloisen tilanteen takia lopetin lääkityksen.

      Muutama vuosi myöhemmin rupesin syömään uudelleen ja katsomaan oikeesti että
      miten vaikuttaa ja positiivisia tuloksia on tullut. Pystyn keskittymään, olen levollisempi mutta osalta nämä ominaisuudet tulevat uskon kautta, lääkkeet kyllä vahvistaa näitä puolia.

      No vasta peruskoulu pohjalla mutta jumala on avannut mulle työpaikan julkishallinnossa ja toinen aste on loppumaisillaan.
      Tässä se elämä nyt menee, kiitollinen olen kun olen saanut uuden tilaisuuden ja aloittaa kaikki alusta.

      • ..........

        Koulussa keskittymiskyky parani, mutta muu elämä meni alaspäin. Lapsi oli alkuun hiljainen, pikkuhiljaa tilanne paheni siihen, että lapsi oli iloton, lopulta erittäin agressiivinen, ja lopulta käytös alkoi täyttämään psykopaatin tuntomerkit. Tuossa vaiheessa oli oikeasti pakko laittaa lääkitys tauolle, vaikka se hiukan lisäsikin keskittymisvaikeuksia. Lähes välittömästi lapsi alkoi muuttumaan omaksi entiseksi itsekseen, nauravaiseksi ja iloiseksi lapseksi. Väkivaltainen käytös loppui, sekä lapseen sai yhteyden taas, jolloin konflikteja saatiin ratkaistua ihan puhumallakin. tauon jälkeen aloitimme equasymin, se oli sellainen kompromissi. Sama lääkeaine, mutta lyhytaikaisempi vaikutustapa.

        Lääkkeen sivuvaikutuksissa on mm. harhaisuutta, agresiivisuutta ja mitä kaikkea niitä nyt olikaan. Ja jotenkin epäilen, että ne eivät ole niin harvinaisia kun väitetään, koska hyvin moni vanhempi on puhunut samoista asioista, ja lääkäritkin puhuvat niistä nykyään avoimesti.

        Mikä se sitten onkaan parasta. Meillä laitettiin muu elämä koulun sujumisen edelle. Koulussa sitten opettajat hiukan muuttivat opetustapaansa (yleisopetuksen pienryhmä) sekä tukea myös välitunneille. Näillä eväillä pärjättiin ihan hyvin. Valitettavasti vaan taitaa olla niin, että koulutusta arvostetaan liikaa muun elämän kustannuksella. Tukea ei lapsille järjestetä, vaan lääkkeisiin turvaudutaan herkästi. Koulujärjestelmää ei sen sijaan rukata, vaikka koko ajan vaan enemmän ja enemmän on tarvetta erityisopetukselle. Se on ihan suoraan verrannollinen siihen, että mitä lapsilta vaaditaan. Lapsen oppimiskyky on rajallinen, mutta oppimistavalla on merkitystä tuloksellisuuden kannalta. Mutta alati suurenevat luokkakoot sekä koko ajan vaan turhautuneemmat ja uupuneemmat opettajat eivät ole yhteensopiva yhtälö. Ja loppujen lopuksi tilanteesta kärsii se ihan tavallinenkin lapsi.


      • Yskän
        .......... kirjoitti:

        Koulussa keskittymiskyky parani, mutta muu elämä meni alaspäin. Lapsi oli alkuun hiljainen, pikkuhiljaa tilanne paheni siihen, että lapsi oli iloton, lopulta erittäin agressiivinen, ja lopulta käytös alkoi täyttämään psykopaatin tuntomerkit. Tuossa vaiheessa oli oikeasti pakko laittaa lääkitys tauolle, vaikka se hiukan lisäsikin keskittymisvaikeuksia. Lähes välittömästi lapsi alkoi muuttumaan omaksi entiseksi itsekseen, nauravaiseksi ja iloiseksi lapseksi. Väkivaltainen käytös loppui, sekä lapseen sai yhteyden taas, jolloin konflikteja saatiin ratkaistua ihan puhumallakin. tauon jälkeen aloitimme equasymin, se oli sellainen kompromissi. Sama lääkeaine, mutta lyhytaikaisempi vaikutustapa.

        Lääkkeen sivuvaikutuksissa on mm. harhaisuutta, agresiivisuutta ja mitä kaikkea niitä nyt olikaan. Ja jotenkin epäilen, että ne eivät ole niin harvinaisia kun väitetään, koska hyvin moni vanhempi on puhunut samoista asioista, ja lääkäritkin puhuvat niistä nykyään avoimesti.

        Mikä se sitten onkaan parasta. Meillä laitettiin muu elämä koulun sujumisen edelle. Koulussa sitten opettajat hiukan muuttivat opetustapaansa (yleisopetuksen pienryhmä) sekä tukea myös välitunneille. Näillä eväillä pärjättiin ihan hyvin. Valitettavasti vaan taitaa olla niin, että koulutusta arvostetaan liikaa muun elämän kustannuksella. Tukea ei lapsille järjestetä, vaan lääkkeisiin turvaudutaan herkästi. Koulujärjestelmää ei sen sijaan rukata, vaikka koko ajan vaan enemmän ja enemmän on tarvetta erityisopetukselle. Se on ihan suoraan verrannollinen siihen, että mitä lapsilta vaaditaan. Lapsen oppimiskyky on rajallinen, mutta oppimistavalla on merkitystä tuloksellisuuden kannalta. Mutta alati suurenevat luokkakoot sekä koko ajan vaan turhautuneemmat ja uupuneemmat opettajat eivät ole yhteensopiva yhtälö. Ja loppujen lopuksi tilanteesta kärsii se ihan tavallinenkin lapsi.

        Siis joo mulla tulee jo muutaman tunnin päästä samnalainen sivuvaikutus ku Amfetamiini laskuissa. Siihen kuuluu just semmonen mitäänsanomaton olo ja tulee enemmänkin myrtsi olo. Kyllä mulki kävis kilahtelee päässä jos joka päivä olis pirilaskut. Voin sanoa että kyseessä on todella vahva "lääke" jota ei tulisi syöttää lapselle. Oikeestaa mä ajattelen tota suoraan pirinä.


    • Katselin että täällä on aika paljon lapsia ja nuoria jolla toi lääke on alotettu. Mulle aloitettiin tänään vähän ennen kun täytän 29v. ADHD:ta ei pidä ainakaan vähätellä.
      Mulla se on pilannut koko nuoruuteni. Yläasteelle siirryttäessä aloitin tarkkailuluokalla ja huumeiden käyttö alkoi 15 vuotiaana ja nykyään olen käynyt korvaushoidossa n. 2v. Pääsin yläasteelta vuonna 97 jonka jälkeen olen syrjäytynyt pois opiskeluista/työelämästä. Mulle määrättiin Concerta vasta tänään pitkän väännön jälkeen ja toivon että tämä tasoittaisi oloani ja parantaisi keskittymistä. Opiskelut olisi tarkoitus aloittaa syksyllä.. Itse kärsin ainakin ADHD:sta todella paljon. Mahdotonta käydä sukulaisilla kun ei pysty istumaan paikallaan, koulussa ei pystytnyt keskittymään opetukseen ja nykyään kun noi päihteet on jäänyt ni on mahdotonta olla vaan kotona ku tuntuu että tota energiaa olis loputon määrä mikä pitäis voida purkaa pois. Ei ADHD ole pelkästään lasten tauti. Valtava helpotus kun tietää että sitä aletaan vihdoin hoitamaan. Ehkä tästä elämästä tulee vielä jotain.

      • sulle tosi

        paljon onnea ja toivottavasti Concerta auttaa. Itselläni on 2 adhd-lasta ja tuntuu, että enemmän ja vähemmän monella lähisukulaisella on diagnosoimatta adhd.

        Näiden ns. diagnosoimattomien ja tuetta jääneiden aikuisten elämä on monelta osin mennyt ihan päin seiniä. Meilläkin on kehissä huumeet, alkoholi, peliriippuvuus, konkurssit, avioerot ja kaikenlaiset muut "sotkut". Aikuisilla hoidon ja tuen saaminen on tosi vaikeaa.

        Minun molemmat lapset ovat saaneet diagnoosit n. 6 vuotiaana. Olen tiedostanut sen, että diagnosoimatta jääminen ja tuetta kasvaminen on vielä vaikeampaa kuin ilman lääkettä tai tukea.

        Toisella lapsellani on ollut Concerta vuosikausia. Hän itse on kokenut sen tosi myönteisenä ja sanookin, ettei opiskelusta tule mitään jos lääkettä ei ole tukena.

        Ja muista se, että vaikka et pysty keskittymään, ei tarkoita sitä, että olisit tyhmä! Valitettavasti tähän luuloon vaan törmään jatkuvasti.

        T: kahden äippä


      • sulle tosi kirjoitti:

        paljon onnea ja toivottavasti Concerta auttaa. Itselläni on 2 adhd-lasta ja tuntuu, että enemmän ja vähemmän monella lähisukulaisella on diagnosoimatta adhd.

        Näiden ns. diagnosoimattomien ja tuetta jääneiden aikuisten elämä on monelta osin mennyt ihan päin seiniä. Meilläkin on kehissä huumeet, alkoholi, peliriippuvuus, konkurssit, avioerot ja kaikenlaiset muut "sotkut". Aikuisilla hoidon ja tuen saaminen on tosi vaikeaa.

        Minun molemmat lapset ovat saaneet diagnoosit n. 6 vuotiaana. Olen tiedostanut sen, että diagnosoimatta jääminen ja tuetta kasvaminen on vielä vaikeampaa kuin ilman lääkettä tai tukea.

        Toisella lapsellani on ollut Concerta vuosikausia. Hän itse on kokenut sen tosi myönteisenä ja sanookin, ettei opiskelusta tule mitään jos lääkettä ei ole tukena.

        Ja muista se, että vaikka et pysty keskittymään, ei tarkoita sitä, että olisit tyhmä! Valitettavasti tähän luuloon vaan törmään jatkuvasti.

        T: kahden äippä

        Voin sanoa ensimmäisen päivän jälkee että toi on ollu se puuttuva lenkki mitä oon etsiny aineista ainaki viimevuodet. Mulla on tasasen hyvä olo vois sanoo et mä melkein leijun onnesta. (eikä se olo huumaavaa vaikutusta)
        En huomaa tossa mitää muuta vaikutusta ku et mulla on vaan todella paljon parempi olla. En tiedä pitäiskö mun olla vihanen vai ilonen siitä että mulla meni 12 vuotta elämästä aineitten kaa ja sit yks pien pilleri korjaa ton vian päästä. No onneks oon vielä suht nuori että tässä on elämää edessä ja nyt itsetunto nous kyllä sen verran että innostusta riittää ruveta rakentaakki tätä elämää.


      • piri
        pzione kirjoitti:

        Voin sanoa ensimmäisen päivän jälkee että toi on ollu se puuttuva lenkki mitä oon etsiny aineista ainaki viimevuodet. Mulla on tasasen hyvä olo vois sanoo et mä melkein leijun onnesta. (eikä se olo huumaavaa vaikutusta)
        En huomaa tossa mitää muuta vaikutusta ku et mulla on vaan todella paljon parempi olla. En tiedä pitäiskö mun olla vihanen vai ilonen siitä että mulla meni 12 vuotta elämästä aineitten kaa ja sit yks pien pilleri korjaa ton vian päästä. No onneks oon vielä suht nuori että tässä on elämää edessä ja nyt itsetunto nous kyllä sen verran että innostusta riittää ruveta rakentaakki tätä elämää.

        Tossa lääkkeessä on aineita jotka on amfetamiinijohdannaisia eli melkeinoä sama asia ku 12v lapses vetäis pirii


      • Real ADHD
        piri kirjoitti:

        Tossa lääkkeessä on aineita jotka on amfetamiinijohdannaisia eli melkeinoä sama asia ku 12v lapses vetäis pirii

        Haista sä homeinen villasukka !

        Jos joku tykkää käyttää aineita laillisesti lääkkeen muodossa, ni onx se sulta pois ? -tanan pelle !

        Mee sää vaan vetää sitä laitonta katukamaa ja hyppää sit vaikka järveen (mielellään ojarumpu jalkaan sidottuna) !


      • OG
        piri kirjoitti:

        Tossa lääkkeessä on aineita jotka on amfetamiinijohdannaisia eli melkeinoä sama asia ku 12v lapses vetäis pirii

        Piri on lääketieteellisillä annoksilla lääke siinä missä muutkin. Älkää nyt oikeasti jaksako "toi on hUUUUme!!"-jeesustelua. Kaikki on väärinkäytettynä huumetta.


      • OG
        OG kirjoitti:

        Piri on lääketieteellisillä annoksilla lääke siinä missä muutkin. Älkää nyt oikeasti jaksako "toi on hUUUUme!!"-jeesustelua. Kaikki on väärinkäytettynä huumetta.

        Metyylifenidaattihan ei edes ole amfetamiinia. Sen sijaan esimerkiksi toinen ADHD:n hoitoon käytetty lääke - Dexedrine, taas on. Mutta se että lääkkeen vaikuttava aine on amfetamiini (tai oikeastaan Dexedrinen tapauksessa dekstroamfetamiini), ei tee siitä sen kummempaa lääkettä kun mikään muukaan.


    • Isä..

      Meillä 10 vuotias tyttö söi viimetalven 18 milligramman Concertaa pillerin aamulla ja kokemukset oli ainoastaan myönteiset.
      Koulukäytös parani huomattavasti, riitely kavereitten kanssa väheni ja kuitenkin mitään sivuoireita ei ilmennyt.
      Aamulla nautittu lääke vaikutti noin 6 - 8 tuntia ja tuossa ajassa kerittiin jopa läksytehtävätkin suorittaa, eikä yöuniin todettu ennustettua vaikutustakaan olevan.

      Oli tuo lääke valmistettu mistä hyväänsä, niin kannattaa sitä kuitenkin kokeilla. Meillä siitä hyödyttiin.

      Joku kysy lääkkeen hintaa. Muistelen 30 pillerin purkin maksaneen jotain 33 €.

      • Rehellinen Valistaja

        Olen 21 vuotias ADHD mies.

        Lapsuuteni aikana ei vielä ollut mailmalla tiedossa tätä keskittymishäiriödiagnoosia ja ei ollut näitä lääkkeitäkään. Ongelmat alkoivat päiväkodissa ja olivat pahimmillaan päiväkoti - ala-aste ikäisenä, jolloin olin erilaisissa tutkimuksissa ja mm parin viikon jaksolla jossain laitoksessa tarkkailtavana. Opettajien ja viranomaisten yritys saada minut tarkkailukouluun oli kova, mutta äitini vastustus onneksi kovempi ja suoriuduin kouluista rimaa hipoen. Ala-asteella olin välillä erikoisryhmissä ja samoin ylä-asteella.

        Asiallisen kaveripiirin ja harrastusten ja vanhempien ansiosta huumeet tulivat vasta 19 vuotiaana. Amfetamiinin sivuvaukutuksista ja vieroitusoireista johtuen kuitenkin vihasin ainetta ja en jäänyt tai ehtinyt jäädä siihen pahemmin koukkuun. Toisin kävi rauhoittavien bentsodiatsepiinilääkkeiden kanssa, kuten Xanor ja Rivatril. Lääkärin tietämättömyyden ja hoitovirheen takia 4mg per päivä Xanor reseptin, olin toivottomassa rappiokoukussa jo parissa kuukaudessa. Tilannetta edisti myös se, että lääkäri jatkoi hoitovirheitään ja myönsi minulle aina uuden reseptin, kun valehtelin, että purkki katosi tai se varastettiin ja loppujen lopuksi annokset olivat keskimärin kymmentä milligrammaa päivässä, usein bissen kera. Tähän väliin pitää KOKEMUKSEN PERUSTEELLA valistaa ihmisiä, että bentsodiatsepiinivalmisteet, joista koukuttavin on Xanor, ovat oikeasti vahvimpia, ja ihmisen mielelle sanoinkuvaamattoman pahoja huumeita. Näitä saa helposti laillisesti apteekista reseptillä, helpommin kuin Concertaa tai Ritaliinia. Amfetamiini, kokaiini ja varsinkin heroiini ovat tuhoisia kropalle, mutta elämäni ylivoimaisesti pahin ja traumaattiin kokemus on melkein vuoden pituinen vieroitusjakso kolmen kuukauden laillisen valmisteen laillisen käytön jälkeen. Heterona nuorena miehenä olen varma, että olisin mielummin tullut raiskatuksi fyysisesti moneen kertaan, kuin kokenut tämän lääkkeen vieroituksen. En liioittele. Kokemusta ei voi kokematon mitenkään edes yrittää kuvitella.

        Halusin kertoa tämän, jotta te, pienten lasten vanhemmat osaisitte suhtautua varauksella laillisiin "lääkkeisiin" ja lääkäreiden tietoon, kokemukseen ja kenties jopa motiiviin. Tarpeeksi amfetamiinia käyttäneenä voin myös sanoa, että Metyylifelidaatti ei ole kaukana amfetamiinista! Ainoana erona huomaan fyysisen euforian puutteen.

        Lapsuuteni oli erittäin antoisa ja ennen kaikkea mielenkiintoinen ja monipuolinen juuri sen takia mitä kaikkea olen silloin tehnyt ja olen todella kiitollinen etenkin äidilleni, että hän piti huolen siitä, että sain mennä "normaalien" lasten virrassa, enkä joutunut esim tarkkailukouluun. Olen myös täysin varma, että äitini ei olisi ikinä suostunut moisen "lääkkeen" käytön aloittamiseen jos sitä olisi ollut silloin olemassa!
        Kaikkien kokemusten perusteella mielipiteeni on se, että teidän pitää muokata itsenne ja lapsenne ympäristön lapsenne mukaan, EIKÄ LAPSIANNE enemmän tai vähemmän HUUMAUSAINEELLA! Luin kyllä threadin läpi, myös ADHD kemistin kirjoittaman viestin, jossa hän puhui kemiallisesta rakenteesta ja suuresta erosta amfetamiinin rakenteeseen. Hän on varmaan oikeassa kaavan suhteen, mutta tosiasia on se, että vaikutukset ja sivuvaikutukset ovat liian samankaltaisia, joskin paljon lievempiä kuin varsinaisilla amfetamiineilla, joita on muuten erilaisia.

        Lapsille aineen syöttäminen jokaisen, huumeidenkäyttäjän tai entisen huumeidenkäyttäjän mielestä on varmasti poikkeuksetta vähintään vaikeaa käsittää. Huumeidenkäyttäjäthän ovat kuitenkin ne, joilla on oikeasti käytännön kokemusta ja sitä kautta saatua tietoa, toisin kuin ns. "ammattilaisilla", eli reseptin kirjoittavilla lääkäreillä. Huomatkaa myös se, että huumeet ovat hyvin erilaisia ja niistä vain osa pistää pään ns. sekaisin. Esimerkiksi amfetamiini ja kokaiini nimenomaan tekee päinvastoin: Ihmisestä tulee nopeammin ja paremmin ajatteleva, jonka psykiatrit ja vanhemmat ilokseen sokeasti huomaavat...

        Vaikea keksiä mitään syytä miksi tätä lääkettä joku antaisi lapselleen. Jos syy on koulumenestys, niin vanhemmat suotaisivat saada anteeksi vain jos kyseessä on selvää tietämättömyyttä...

        Tilanteessa, jossa ihminen on jo kehittynyt aikuinen ihminen ja kokee jatkuvasti elämässään vastoinkäymisiä (todellisia, joita muut eivät koe) ja elämä ei ole siitä syystä kunnossa, niin on jo aivan eri asia kokeilla lääkettä ja käyttää sitä elämän kuntoon saamiseksi, mutta lapset, joilla kehitys on kesken ja vanhemmat ovat apuna, tukena ja lapsi elää lasten maailmassa, niin MIKSI?


        En ainakaan toistaiseksi


      • Sama kirjoittaja
        Rehellinen Valistaja kirjoitti:

        Olen 21 vuotias ADHD mies.

        Lapsuuteni aikana ei vielä ollut mailmalla tiedossa tätä keskittymishäiriödiagnoosia ja ei ollut näitä lääkkeitäkään. Ongelmat alkoivat päiväkodissa ja olivat pahimmillaan päiväkoti - ala-aste ikäisenä, jolloin olin erilaisissa tutkimuksissa ja mm parin viikon jaksolla jossain laitoksessa tarkkailtavana. Opettajien ja viranomaisten yritys saada minut tarkkailukouluun oli kova, mutta äitini vastustus onneksi kovempi ja suoriuduin kouluista rimaa hipoen. Ala-asteella olin välillä erikoisryhmissä ja samoin ylä-asteella.

        Asiallisen kaveripiirin ja harrastusten ja vanhempien ansiosta huumeet tulivat vasta 19 vuotiaana. Amfetamiinin sivuvaukutuksista ja vieroitusoireista johtuen kuitenkin vihasin ainetta ja en jäänyt tai ehtinyt jäädä siihen pahemmin koukkuun. Toisin kävi rauhoittavien bentsodiatsepiinilääkkeiden kanssa, kuten Xanor ja Rivatril. Lääkärin tietämättömyyden ja hoitovirheen takia 4mg per päivä Xanor reseptin, olin toivottomassa rappiokoukussa jo parissa kuukaudessa. Tilannetta edisti myös se, että lääkäri jatkoi hoitovirheitään ja myönsi minulle aina uuden reseptin, kun valehtelin, että purkki katosi tai se varastettiin ja loppujen lopuksi annokset olivat keskimärin kymmentä milligrammaa päivässä, usein bissen kera. Tähän väliin pitää KOKEMUKSEN PERUSTEELLA valistaa ihmisiä, että bentsodiatsepiinivalmisteet, joista koukuttavin on Xanor, ovat oikeasti vahvimpia, ja ihmisen mielelle sanoinkuvaamattoman pahoja huumeita. Näitä saa helposti laillisesti apteekista reseptillä, helpommin kuin Concertaa tai Ritaliinia. Amfetamiini, kokaiini ja varsinkin heroiini ovat tuhoisia kropalle, mutta elämäni ylivoimaisesti pahin ja traumaattiin kokemus on melkein vuoden pituinen vieroitusjakso kolmen kuukauden laillisen valmisteen laillisen käytön jälkeen. Heterona nuorena miehenä olen varma, että olisin mielummin tullut raiskatuksi fyysisesti moneen kertaan, kuin kokenut tämän lääkkeen vieroituksen. En liioittele. Kokemusta ei voi kokematon mitenkään edes yrittää kuvitella.

        Halusin kertoa tämän, jotta te, pienten lasten vanhemmat osaisitte suhtautua varauksella laillisiin "lääkkeisiin" ja lääkäreiden tietoon, kokemukseen ja kenties jopa motiiviin. Tarpeeksi amfetamiinia käyttäneenä voin myös sanoa, että Metyylifelidaatti ei ole kaukana amfetamiinista! Ainoana erona huomaan fyysisen euforian puutteen.

        Lapsuuteni oli erittäin antoisa ja ennen kaikkea mielenkiintoinen ja monipuolinen juuri sen takia mitä kaikkea olen silloin tehnyt ja olen todella kiitollinen etenkin äidilleni, että hän piti huolen siitä, että sain mennä "normaalien" lasten virrassa, enkä joutunut esim tarkkailukouluun. Olen myös täysin varma, että äitini ei olisi ikinä suostunut moisen "lääkkeen" käytön aloittamiseen jos sitä olisi ollut silloin olemassa!
        Kaikkien kokemusten perusteella mielipiteeni on se, että teidän pitää muokata itsenne ja lapsenne ympäristön lapsenne mukaan, EIKÄ LAPSIANNE enemmän tai vähemmän HUUMAUSAINEELLA! Luin kyllä threadin läpi, myös ADHD kemistin kirjoittaman viestin, jossa hän puhui kemiallisesta rakenteesta ja suuresta erosta amfetamiinin rakenteeseen. Hän on varmaan oikeassa kaavan suhteen, mutta tosiasia on se, että vaikutukset ja sivuvaikutukset ovat liian samankaltaisia, joskin paljon lievempiä kuin varsinaisilla amfetamiineilla, joita on muuten erilaisia.

        Lapsille aineen syöttäminen jokaisen, huumeidenkäyttäjän tai entisen huumeidenkäyttäjän mielestä on varmasti poikkeuksetta vähintään vaikeaa käsittää. Huumeidenkäyttäjäthän ovat kuitenkin ne, joilla on oikeasti käytännön kokemusta ja sitä kautta saatua tietoa, toisin kuin ns. "ammattilaisilla", eli reseptin kirjoittavilla lääkäreillä. Huomatkaa myös se, että huumeet ovat hyvin erilaisia ja niistä vain osa pistää pään ns. sekaisin. Esimerkiksi amfetamiini ja kokaiini nimenomaan tekee päinvastoin: Ihmisestä tulee nopeammin ja paremmin ajatteleva, jonka psykiatrit ja vanhemmat ilokseen sokeasti huomaavat...

        Vaikea keksiä mitään syytä miksi tätä lääkettä joku antaisi lapselleen. Jos syy on koulumenestys, niin vanhemmat suotaisivat saada anteeksi vain jos kyseessä on selvää tietämättömyyttä...

        Tilanteessa, jossa ihminen on jo kehittynyt aikuinen ihminen ja kokee jatkuvasti elämässään vastoinkäymisiä (todellisia, joita muut eivät koe) ja elämä ei ole siitä syystä kunnossa, niin on jo aivan eri asia kokeilla lääkettä ja käyttää sitä elämän kuntoon saamiseksi, mutta lapset, joilla kehitys on kesken ja vanhemmat ovat apuna, tukena ja lapsi elää lasten maailmassa, niin MIKSI?


        En ainakaan toistaiseksi

        Lisäys ja tarkennus edelliseen samana kirjoittajana:
        -Ei ole kokemuksia vahvoista huumeista, kuten kokaiini tai heroiini.
        -En ehtinyt jäädä amfetamiiniin koukkuun vuoden epäsäännöllisellä käytöllä
        -Kammosin piikkejä ja sitä "statusta", niin se jäi kokeilematta.
        -Pilleri pisti pahaan ja syvälle muutamassa kuukaudessa.
        .Lopetin kaiken ja olen ollut kauan clean. Myös tupakan.

        Sori offtopic päihteistä, mutta halusin tarkentaa, ettei viestiin suhtauduta liian välipitämättömästi :P


      • No huhhuh
        Rehellinen Valistaja kirjoitti:

        Olen 21 vuotias ADHD mies.

        Lapsuuteni aikana ei vielä ollut mailmalla tiedossa tätä keskittymishäiriödiagnoosia ja ei ollut näitä lääkkeitäkään. Ongelmat alkoivat päiväkodissa ja olivat pahimmillaan päiväkoti - ala-aste ikäisenä, jolloin olin erilaisissa tutkimuksissa ja mm parin viikon jaksolla jossain laitoksessa tarkkailtavana. Opettajien ja viranomaisten yritys saada minut tarkkailukouluun oli kova, mutta äitini vastustus onneksi kovempi ja suoriuduin kouluista rimaa hipoen. Ala-asteella olin välillä erikoisryhmissä ja samoin ylä-asteella.

        Asiallisen kaveripiirin ja harrastusten ja vanhempien ansiosta huumeet tulivat vasta 19 vuotiaana. Amfetamiinin sivuvaukutuksista ja vieroitusoireista johtuen kuitenkin vihasin ainetta ja en jäänyt tai ehtinyt jäädä siihen pahemmin koukkuun. Toisin kävi rauhoittavien bentsodiatsepiinilääkkeiden kanssa, kuten Xanor ja Rivatril. Lääkärin tietämättömyyden ja hoitovirheen takia 4mg per päivä Xanor reseptin, olin toivottomassa rappiokoukussa jo parissa kuukaudessa. Tilannetta edisti myös se, että lääkäri jatkoi hoitovirheitään ja myönsi minulle aina uuden reseptin, kun valehtelin, että purkki katosi tai se varastettiin ja loppujen lopuksi annokset olivat keskimärin kymmentä milligrammaa päivässä, usein bissen kera. Tähän väliin pitää KOKEMUKSEN PERUSTEELLA valistaa ihmisiä, että bentsodiatsepiinivalmisteet, joista koukuttavin on Xanor, ovat oikeasti vahvimpia, ja ihmisen mielelle sanoinkuvaamattoman pahoja huumeita. Näitä saa helposti laillisesti apteekista reseptillä, helpommin kuin Concertaa tai Ritaliinia. Amfetamiini, kokaiini ja varsinkin heroiini ovat tuhoisia kropalle, mutta elämäni ylivoimaisesti pahin ja traumaattiin kokemus on melkein vuoden pituinen vieroitusjakso kolmen kuukauden laillisen valmisteen laillisen käytön jälkeen. Heterona nuorena miehenä olen varma, että olisin mielummin tullut raiskatuksi fyysisesti moneen kertaan, kuin kokenut tämän lääkkeen vieroituksen. En liioittele. Kokemusta ei voi kokematon mitenkään edes yrittää kuvitella.

        Halusin kertoa tämän, jotta te, pienten lasten vanhemmat osaisitte suhtautua varauksella laillisiin "lääkkeisiin" ja lääkäreiden tietoon, kokemukseen ja kenties jopa motiiviin. Tarpeeksi amfetamiinia käyttäneenä voin myös sanoa, että Metyylifelidaatti ei ole kaukana amfetamiinista! Ainoana erona huomaan fyysisen euforian puutteen.

        Lapsuuteni oli erittäin antoisa ja ennen kaikkea mielenkiintoinen ja monipuolinen juuri sen takia mitä kaikkea olen silloin tehnyt ja olen todella kiitollinen etenkin äidilleni, että hän piti huolen siitä, että sain mennä "normaalien" lasten virrassa, enkä joutunut esim tarkkailukouluun. Olen myös täysin varma, että äitini ei olisi ikinä suostunut moisen "lääkkeen" käytön aloittamiseen jos sitä olisi ollut silloin olemassa!
        Kaikkien kokemusten perusteella mielipiteeni on se, että teidän pitää muokata itsenne ja lapsenne ympäristön lapsenne mukaan, EIKÄ LAPSIANNE enemmän tai vähemmän HUUMAUSAINEELLA! Luin kyllä threadin läpi, myös ADHD kemistin kirjoittaman viestin, jossa hän puhui kemiallisesta rakenteesta ja suuresta erosta amfetamiinin rakenteeseen. Hän on varmaan oikeassa kaavan suhteen, mutta tosiasia on se, että vaikutukset ja sivuvaikutukset ovat liian samankaltaisia, joskin paljon lievempiä kuin varsinaisilla amfetamiineilla, joita on muuten erilaisia.

        Lapsille aineen syöttäminen jokaisen, huumeidenkäyttäjän tai entisen huumeidenkäyttäjän mielestä on varmasti poikkeuksetta vähintään vaikeaa käsittää. Huumeidenkäyttäjäthän ovat kuitenkin ne, joilla on oikeasti käytännön kokemusta ja sitä kautta saatua tietoa, toisin kuin ns. "ammattilaisilla", eli reseptin kirjoittavilla lääkäreillä. Huomatkaa myös se, että huumeet ovat hyvin erilaisia ja niistä vain osa pistää pään ns. sekaisin. Esimerkiksi amfetamiini ja kokaiini nimenomaan tekee päinvastoin: Ihmisestä tulee nopeammin ja paremmin ajatteleva, jonka psykiatrit ja vanhemmat ilokseen sokeasti huomaavat...

        Vaikea keksiä mitään syytä miksi tätä lääkettä joku antaisi lapselleen. Jos syy on koulumenestys, niin vanhemmat suotaisivat saada anteeksi vain jos kyseessä on selvää tietämättömyyttä...

        Tilanteessa, jossa ihminen on jo kehittynyt aikuinen ihminen ja kokee jatkuvasti elämässään vastoinkäymisiä (todellisia, joita muut eivät koe) ja elämä ei ole siitä syystä kunnossa, niin on jo aivan eri asia kokeilla lääkettä ja käyttää sitä elämän kuntoon saamiseksi, mutta lapset, joilla kehitys on kesken ja vanhemmat ovat apuna, tukena ja lapsi elää lasten maailmassa, niin MIKSI?


        En ainakaan toistaiseksi

        ...provokaatiota edellinen teksti. Itse olen juuri add-aspergerpiirtein diagnosoidun pojan äiti ja suorastaan raivostuttaa lukea tuollaista asiasta mitään tietämättömän henkilön ajatuksen tuotosta.
        Eiköhän huumeriippuvuus ja keskushermoston kehityshäiriö ole hieman eri asia!


      • erityinen poika
        No huhhuh kirjoitti:

        ...provokaatiota edellinen teksti. Itse olen juuri add-aspergerpiirtein diagnosoidun pojan äiti ja suorastaan raivostuttaa lukea tuollaista asiasta mitään tietämättömän henkilön ajatuksen tuotosta.
        Eiköhän huumeriippuvuus ja keskushermoston kehityshäiriö ole hieman eri asia!

        Meillä poika aloitti concerta lääkityksen samoihin aikoihin kun aloitti ensimmäisen luokan koulussa. Koulua kerkesi käymään 1kk ennen lääkitystä. Eka kk koulussa oli jatkuvaa pojan kotiin hakemista parin tunnin koulupäivän jälkeen. Mistään ei tullut mitään, ei läksyjen teosta, ei koulussa tehtävien teosta jne. Opettajat sauhusivat meille kotiin, miten eivät jaksa.

        No lääkityksen aloittamista mietiimme todella tarkkaan. Lopulta päädyimme lääkitysken aloittamiseen. Poika muuttui silmissä. Koulunkäynti alkoi sujua, läksyjen teko onnistui, poika oli ihan eri maata.
        Miinuksena tuli mahdottomat nukahtamis vaikeudet. Poikaa ei saanut nukkumaan ei millään, pomppi pystyssä vielä kahden aikaan yöllä, eikä merkkiäkään väsymyksestä. Aamulla sitten tietenkin vaikeaa nousta sängystä.
        Poikamme käy myös kahdessa eri terapiassa, joissa lääkkeen vaikutus huomattiin heti. Tehtävät sujuivat moitteettomasti, kun taas ennen lääkitystä mistään ei tullut yhtään mitään.

        Nyt kuitenkin jouduimme lopettamaan lääkityksen tilapäisesti, kovan laihtumisen takia. Pojalla ruokahalua löytyy, mutta lapsi senkun laihtui ja lääkäri epäili nyt lääkettä laihtumiseen. Nyt ollaan seurannassa. Olimme kk ilman lääkitystä, ja paino rupesi nousemaan. Voitte kuvitella pian 8 vuotias 132cm pitkä poika painoi 18 kiloa, ennen lääkitystä painoa oli 26 kiloa, eli painon pudotus oli jo silmiin pistävän huima. Käytöskin palasi entiseen, ja poika joutui siirtymään parin viikon lääkitysken lopettamisen jälkeen erityisluokalle, jossa jatkuva avustaja.
        Tilanne on vähän hankala. Kukapa äiti, tai isä haluaa lapsen kuihtuvan silmissä, mutta kuka haluaa lapsen kärisvän ongelmistaan.
        Eli nyt siis olemme tarkassa seurannassa, poika syö pienempää annosta lääkettä kuin ekalla kerralla, käytökseen ei tunnu vaikuttavan tuo pienempi annos mitenkään, suurempaan eivät lääkärit lähde sivuoireiden takia ainakaan vielä. Joten katsellaan miten käy.
        Terapiaa on lisätty, mutta hyöty on ollut pientä. Ilman lääkettä lapsi siis kärsii, mutta myös lääkityksen aikana.


      • Jeesus 2000
        No huhhuh kirjoitti:

        ...provokaatiota edellinen teksti. Itse olen juuri add-aspergerpiirtein diagnosoidun pojan äiti ja suorastaan raivostuttaa lukea tuollaista asiasta mitään tietämättömän henkilön ajatuksen tuotosta.
        Eiköhän huumeriippuvuus ja keskushermoston kehityshäiriö ole hieman eri asia!

        Ymmärrän, että vanhemmat haluavat auttaa ja tehdä lapselleen oikeat ratkaisut ja että tilanne on aika vaikea ja masentava, kun lapsi ei käyttäytymisen takia pysty käymään koulua ja erottuu joukosta "viallisena yksilönä". Voin myös kuvitella kuinka raivostuttavaa on lukea tai kuulla sivullisen arvosteluja ongelman ratkaisemiseksi tehdyistä päätöksistä ja toimista. En siis todellakaan halua lietsoa raivoa tai muita turhia tunteita, vaan otan palan ajastani ja sijoitan sen tänne, sillä luettuani näitä kirjoituksia, järkytyin (tai en tiedä mikä verbi sopisi parhaiten) siitä, että mitä on oikeasti meneillään maailmalla...

        Ja sinulle, add-aspergerpiirtein diagnosoidun pojan äidille halusin sanoa, että:
        Mikä saa sinut uskomaan, että minä en tiedä asiasta mitään tai että sinä tietäisit minua paremmin ja enemmän? Sen lisäksi, että olen itse ollut mahdoton lapsi päiväkodista asti ja voin nyt aikuisena analysoida itseäni ja menneisyyttä. Tämän lisäksi olen valitettavasti kokeillut huumeitakin, joista amfetamiini tunnetaan adhd/add/yms potilaiden koukkuna, tiedätte miksi. Pahimmat sivuvaikutukset ovat unettomuus ja ruokahalun puute. Piripäät ovatkin melkein aina sairaalloisen laihoja ja unen puutteen takia alkaa psyykkiset ongelmat. Olen kokeiilut myös Concertaa ja vaikka ruoka meneekin alas ja ostatte huumausaineen rekisteröidyltä, myyntioikeuden omaavalta huumediileriltä laillisesti, maksaen siitä verot ja rikkomatta lakia, niin kaikki muu onkin sitten samaa.

        Itse erotuin alusta asti ylivoimaisen taitavana kädentaitajana ja tekniikan tietäjänä, mutta paperille tuli sutattua enemmän kuvia, kuin kirjaimia. Teknisistä töistä tulikin stipendejä ja kijalliset aineet meinasivat jättää luokalle toistamiseen.

        Ehkä tämäntyyppiselle lapselle pitäisi syöttää mahdollisuuksia kehittää itseään osa alueilla, jotka kiinnostavat ja joihin pystyy jopa paremmin kuin muut? Eihän liikalihavien lasten vanhemmat pistä lapsiaan aitajuoksukisoihin ja juokse itse perässä piikin kanssa tökkien vauhdin ylläpitämiseksi?

        Onko kenenkään lapsen paino muuten pysynyt samana tai noussut kuurin aikana?


    • kasvattajaiskä

      Meidän pojalle ei aloitettu tuota lääkettä, mutta hän alkoikin muuttua itsestään rauhallisemmaksi ja elämä alkoi taas hymyilemään. Tätä kutsutaan kypsymiseksi ja kasvamiseksi.

      • Äippä-68

        Meillä on tehty nyt periaatepäätös myös olla aloittamatta lääkitystä. Pojan omasta toivomuksesta ja meidän vanhempien harkinnan tuloksena.
        Lääkityksen alla olevia lapsia tuntuu nyt olevan hirvittävän paljon, meilläkin syy lääkityksen aloittamiselle on lähinnä keskittymiskyvyttömyys koulussa. Pojalla (12 v) ajatus harhailee helposti, joka näkyy alisuorittamisena koulussa. Kun saa jonkin välineen esim. tietokoneen tehtävien tekemiseen tulos paranee ja esim. kokeiden arvosanat kiitettäviä, paperille työstäminen vaikeampaa.

        Minusta tämä yhteiskunta on aivan liian koulukeskeinen, pelkän koulumenestyksen takia emme lääkkeitä ala syöttämään koska ei ole esim. häiriökäyttäytymistä tms. esiintynyt.


      • iskähänmä
        Äippä-68 kirjoitti:

        Meillä on tehty nyt periaatepäätös myös olla aloittamatta lääkitystä. Pojan omasta toivomuksesta ja meidän vanhempien harkinnan tuloksena.
        Lääkityksen alla olevia lapsia tuntuu nyt olevan hirvittävän paljon, meilläkin syy lääkityksen aloittamiselle on lähinnä keskittymiskyvyttömyys koulussa. Pojalla (12 v) ajatus harhailee helposti, joka näkyy alisuorittamisena koulussa. Kun saa jonkin välineen esim. tietokoneen tehtävien tekemiseen tulos paranee ja esim. kokeiden arvosanat kiitettäviä, paperille työstäminen vaikeampaa.

        Minusta tämä yhteiskunta on aivan liian koulukeskeinen, pelkän koulumenestyksen takia emme lääkkeitä ala syöttämään koska ei ole esim. häiriökäyttäytymistä tms. esiintynyt.

        Sinulle äippä. Tutustu tähän sivustoon, muutetaan tämä Suomen kova tilanne yhdessä inhimillisemmäksi:

        http://www.facebook.com/group.php?gid=44596980521


      • Hengissä selvinnyt
        iskähänmä kirjoitti:

        Sinulle äippä. Tutustu tähän sivustoon, muutetaan tämä Suomen kova tilanne yhdessä inhimillisemmäksi:

        http://www.facebook.com/group.php?gid=44596980521

        Jokainenhan tekee asioista omat päätökset, itsehän niiden kanssa elää. Täällä on ollut hyviä kirjoituksia ja jokaisella on ollut hyvät, omat, perustelut aloittaa lääkitys tai olla aloittamatta.

        Itse en lääkityksen aloitukseen suostunut kovasta painostuksesta ja jopa uhkailuista huolimatta, meidän muksulla ei ollut käytöksessä ongelmia, ainoastaan keskittyminen oli aika ajoittain vaikeaa. koulun asettama painostus hyvään suoritukseen alkoi saada paniikin omaisia piirteitä toisessa, joiden takia alun alkaen alettiin tutkia missä "vika".

        Tulin siihen tulokseen ettei ole salittua olla yksilö, siitäkin täällä oli joillain hieno kirjoitus, olisi mukavampaa jos koulu systeemi aloittaisi ennen lääkityksen harkitsemista kuntoutuksen tai kannustaisivat lasta enemmän omalla osaamis alueella, meillä musku on haka matiikassa, mutta kun tarvitsisi pärjätä kaikissa muissakin aineissa..

        Toinen syy miksi en aloittanut lääkitystä on minun oma lääkkeiden väärinkäyttö tausta,joista yksi lääke oli concerta, se lisäsi mukavasti virtaa. Että näin.

        Mutta kukin tavallaan. Tsemppiä kaikille jotka painivat adhd,asperger,add jne.. kirjain yhdistelmä muksujen kanssa.


    • NÄINO

      Kylä pointti on se, että sille joka kärsii ADD tai ADHD:sta, eli kuten esim. itse siitä, etten saanut potentiaaliani ja kykyjäni "ulos", koska toiminnan ohjauksesta vastaavat aivojen osat eivät toimineet kunnolla, ja kaikki päivät olivat vain taistelua nukahtamista vastaan, näiden asioiden korjaaminen vaikka sitten huumeeksi luokiteltavan lääkkeen avulla on TODELLAKIN helpotus. Kyse on nimenomaan siitä, että saa sen kaiken persoonansa käyttöön, joka vain ADD:n takia on lukittuna sisälle. Joka sen on kokenut, tietää että lapsellekin on vain parempi antaa lääkettä jos se toimii.

      Toimiva lääke ei tee lapsesta robottia tai liian "kilttiä", vaan päinvastoin ehkäisee huonon itsetunnon ja epäonistumisen kierrettä. Hullu on se, joka yrittää esim. concertan avulla tehdä lapsesta flegmaattisen. Kyllä ajatus on tasan tarkkaan vain se, ettei lapsen tarvitsisi kärsiä ihan itsessään, huolimatta siitä mitkä ympäristön vaatimukset ovat. Ymmärtäkää se, te jotka täällä meuhkaatte lapsien hiljaisiksi lääkitsemisestä. Kyse on siitä, että lapsi itse kärsii, ja häntä koetetaan auttaa. Kaikkea voidaan väärinkäyttää, mutta kyseisen lääkkeen tarkoitus ei ole se. JA kannattaa ottaa huomioon myös se seikka, että koska tarkkaavaisuusongelmien takana kaikki ihmiset ovat omia persooniaan, erilaiset mieltymykset ja tarpeet häiriintyvät eri tavoin ADD:n vaikutuksesta. On eri asia jos haluaa tehdä esim. tieteellistä ja sosiaalista työtä, kuin jos on ominaisempaa olla jossain vähemmän tarkkuutta ja ajatuksen sujuvuutta vaativassa työssä. Ei se ADD näitä taipumuksia muuta. Jos lapsella on viehtymys oppia paljon uutta ja lukea paljon, mutta hän ei koskaan saa/pysty toteuttamaan tietämystään käytännössä, se on kuulkaa valtava tuska! Sitä ei voi vähätellä.

    • Mielenkiintoistaon
      • hm

        Saa sitä käyttää muunkin ikäiset, ja monet aikuiset käyttävät sitä. Tapaamani neuropsykiatri ihmetteli itsekin että miksi se on edelleen markkinoilla lasten lääkkeen nimellä.


    • hm

      Ihmetyttää kun täällä on taas jotain aiheesta mitään tietämättömiä (ja jopa ihan adhd/add lapsien vanhempia) jotka tuntuvat ajattelevan että adhd on vain ylivilkkautta ja kouluongelmia. Itselläni on aikuisena diagonoitu add ja se vaikuttaa elämässä monilla aluieilla, ihan arkielämän asioiden hoitamisessa, ihmissuhteissa jne. Kyse siis ei todellakaan ole mistään "antaa vilkkaiden poikien olla poikia" jutusta kuten joku capslockeilla huusi. Vaikka vaikuttaisi että lapsi kasvaessaan "kypsyy" siitä ylivilkkaudesta pois ja rauhoittuu, niin adhd:n tarkkaavaisuushäiriö usein jatkuu elämän loppuun asti, ja monethan syövät juuri tätäkin lääkettä tarkkaavaisuushäiriöön, eikä siihen ylivilkkauteen.

      Itse en lääkkeitä syö ja olen hyvinkin kriittinen niitä kohtaan(sivuoireiden ja riippuvuuden vuoksi). En tuomitse ketään niiden käyttäjiä, mutta toivoisin että vanhemmat tutkisivat omatoimisesti ja laajalti myös niiden haittavaikutuksia(netissä on paljon adhd-vastaista propagandaa yms, kriittisyys mukaan lukiessa). Tuntuu, että monet ottavat ne vastaan pelastavina ihmepillereinä eivätkä kyseenalaista yhtään mitään.

      • vailla tietoa

        lapsellani on todettu pulmia tarkkaavaisuudessa,mutta kun niitä on esim.muistissa ja vähän ymmärryksessäkin esim.saattaa alkaa tekemään tehtävää väärin.eli ei kai tällaiseen ole lääkitystä suositeltu?


      • 9

        suhteen eli suurinta ääntä pitävät ne "asiantuntijat", jotka asiasta kaikkein vähiten tietävät tai jotka ovat onnistuneet haalimaan väärää tietoa itselleen.


    • 26

      joka valittaa keskittymiskyvyn puutetta. Kuvaa oloaan ihan kuin "sumuiseksi", sanoo itse, että ei keksi siihen parempaakaan sanaa, mutta on harmistunut, kun moni tehtävä takkuaa tuon kuvaamansa sumuisuuden takia.

    • minävain:_)

      Meillä poika alkoi syömään concertaa ollessaan 10v. ADHD-piirteet oli diagnosoitu joskus 6...7vuotiaana. Koulu on erityiskoulu, missä on omat oppisuunnitelmat pojalla,
      Aluksi meillä näkyi ruokahaluttomuutta, päivisin, milloin ei otettu lääkettä, poika söi ja oli vilkas. No, nyt on syöty lääkettä 2vuotta, ainoastaan koulupäivinä, annostuksena 34mg. Kesät ollaan ilman, ruokahalu on palannut (vaikka sitä alussa pelättiin kun oli muutenkin niin laihapoika..), opetuksessa ollaan menty eteenpäin, eli melkeen mennään normaalien oppilaiden opetussuunnitelmassa. Ikää on nyt 13vuotta. Itse osaa sanoa, jos ei halua ottaa lääkettä, mutta yleensä vielä syödään koulupäivinä.

    • addi pojan äiti

      poikani on 12 vuotta ja diaknoosi AD/HD:sta tuli 2008 ja aloitettiin conserta meni ruokahalut,illalla ei uni tullu kun melatonin lääkkeellä koulussa keskittyi hyvin muutaman tunnin ja muuttui agressiiviseksi tuli todellisia ongelmia puoli vuotta lääkkeen aloituksesta. Ei ollut meidän pojalle sopiva lääke sitten tuli Risperdal jonka johdosta poikani lihoi 10 kg ja ei enää jaksanu pelaa jalkapalloa enää ei kiinnostanu mistään todella huono lääke sekään ei sopinu. Kyllä lääkkeet pilaa elämän.

    • MAMUSKA5654

      lääkkeen aloittamisen jälkeen sain oman rakkaan poikani takaisin vuosien taisteluiden jälkeen :)! Elämä hymyilee ja (ennen kaikkea) lapsella on hyvä olla.

    • Omainen24

      Hei,

      Veljeni söi Consertaa 3 v. ilman isompia ongelmia. Hänelle oli diagnisoitu ADHD muutama vuosi ennen Consertan aloitusta. Sitten sitä ruvettiin koulukiusaamaan AMK:ssa. Se kehitti paniikkihäiriön. TK lääkäri määräsi Cipralexia paniikkihäiriöihin, eli ei siis ollut masentunut. Se söi sitä 3kk ja sitten yhtenä iltana ilman varotusta hyökkäs yhen kaveris kimppuun ihan pikku asian takia. Kaks muuta kaveria veti sen irti. Sitten se häipys yöhön. Vuorakausi myöhemmin löytyi kuolleena, teki itsemurhan. Ennen sitä iltaa mun broidi ei ollut koskaan ollu masentunut tai itse tuhoinen tai agressiivinen. Se oli 23v. kuollessaan. Surukeskustelu ryhmässä törmäsin pari kuukautta sitten toiseen samankaltaiseen tapauksen. Älkää syökö Concertaa ja Cipralexiä yhdessä. Sen tuoma apu ei ole tämän tuskan arvoista.

      PS. Kirjoitan tämän kaikille Concertasta puhuville sivuille, jos vaikka jonkun voisin säästää tältä tuskalta.

    • t-kauhu

      no joo. oon ite koht 20 ja käytän vieläki konsertaa 54mg. oon käyttäny tarhast asti kylne vähän keskittymist parantaa mut sydän alkaa niist tykyttää kyl kovaa en suosittele kellekkää jol on suvus sydän sairaut tai vastaava suomi on muuteki lääke valtio löytyy nappii jokasee sairautee mut yleensä hyötysuhde lääkeist o pient verratuna sivuoireisii mitä kaikki vitu ad/hd,masennus,kipu ym. lääkkeet aiheuttaa se ongelma o himas tai koulus ei siihe mitää vitu nappei tarvi syyä.

    • Njo

      Oon 17 vuotias ja sain concerta 18mg reseptin joulun alla. Tuntu että tuli lisää energiaa ja motivaatiota tehä asioita mutta e käyttäny ku muutaman päivän ku sydämen syke tiheni nii paljo. Mää en tiiä että onko mulla jotai sydänhäiriöitä/vajaatoimintaa tms, ei oo tutkittu.
      Mutmut, jätin pillerin ottamatta ja halusin kokeilla pari kk jälkee uuestaa. Ja sama homma. Tänää otin taas, aattelin että tarkkailen ny sivuoireita verenpainemittarin avulla vähä tarkemmin, että jos ne oiski vaa oireita mitkä menee ohi ku tottuu lääkkeeseen.
      Koko päivä tuntu muute hyvältä mutta taas illalla alko tää vitu korkea pulssi. Verenpaine näytti olevan ok mutta pulssi oli joku aika sitte 119. Mittasin pari kertaa uudellee myöhemmi ja mittarit näytti 111 ja sitte 102. Aika hurjalta tuntuu pumpussa.
      Tää tuntuu aika rankalta mutta tekis mieli kokeilla jonku aikaa että jos tää oiski vaa ohimenevä oire? Toisaalta tälläki hetkellä sen tuntee että pumppu käy vitun kovilla... Mitä sanotte??

      • sitoc

        Joillekin harvoille kuulemma lääke aiheuttaa verenpaineen nousua. Kannattaa kertoa lääkärille. Voi vaihtaa toiseen lääkkeeseen.


    • dudukki

      Hei! Olen 12 vuotias poika ja mulla todettiin ADD pari vuotta sitten. Painoin 35 kiloa ja söin concertaa. Se toimi hyvin; keskittyminen parantui ja koulu sujui hyvin. Sitten lopetin concertan syönnin omin päin, koska en pitänyt siitä , kun pikkuveli koko ajan sanoi että kerron muille että syöt lääkettä. Kului puoli vuotta lääkityksen lopettamisen jälkeen ja painoin jo 60 kloa, ja koulussa vaikea keskittyä. Aloin syödä nyt keväällä taas lääketta ja keskittyminen hyvä, ja painonhallinta helppoa. Mutta nyt alan pelätä että minulla on tourette eikä add, koska minä teen niitä voimakkaita ticcejä päällä ja silmillä ja äännähdelen usein concertan käytön aikana. Yleensä iltaisin oireet lievenät, koska lääke lakkaa vaikuttamasta. Kuulostaako touretelta? Auttakaa joku.

      • no just joo

        et ole 12 v.äitisi kirjoitti viestin.


    • kokeltaja

      Concertaa ja Lyricaa löytyy näköjään vanhempien lääkekaapista. Mikäs sen komiampaa! Concerta 54mg Lyrica 300mg, toimiiko tuo? Kauniit nimet ainaki, siksi nappasin.

    • halvalla112

      Kerro sitte mitä tekee.Aika outo kombo...

    • KAIKKEE KANNATTAA KO

      Parempi kokeilla lääkitystä ajoissa,kun todeta 27-vuotiaana että "Olisi kannattanut kokeilla..." Kaverini aloitti juuri (27v.) syömään concertaa,36mg 1-2kapselia päivässä,ja toiminut hänellä..Häntä harmittaa vain että kerkesi lääkitä itseään 10-vuotta huumeilla ja hankki jättivelat tähän "itsensä lääkitsemiseen".. no,ehkä parempi myöhään kun ei milloinkaan.

    • näin o

      Suomen vankiloissa 80% kärsii ADHD:sta,HUOM! HOITAMATTOMASTA ADHD:sta.

    • ....................

      Mun työpaikallani kaikki tunnollisimmat ja ahkerimmat tunnustautuvat ADHD-tapauksiksi. Se, että olemme päätyneet vankilan sijaan ahkeriksi työmyyriksi johtuu todennäköisesti siitä, että vanhempamme rakastivat ja opastivat meitä siitäkin huolimatta, ettei asiat menneet aina perille nopeasti ja helposti.
      Vilkkaana ja peruskoulun rimaa hipoen suorittaneena olen kuitenkin pärjännyt hyvin kaikessa, minkä on voinut työn kautta oppia.
      Nyt aikuisena ja äitinä olen järkyttynyt miten tavallisia lapsia huumataan normaaleiksi ja teini-ikääkin hoidetaan masennus-lääkkeillä. Eikö nykypäivänä ehditä huomioimaan edes omia lapsia sitä vertaa, että tuettaisiin, kannustettaisiin ja opastettaissiin heitä heidän tarpeidensa mukaan sensijaan, että tehtäisiin heistä harmittomia huumaamalla heidät.
      Oli lapsi kuinka ADHD tai asperger tahansa, niin ymmärtämällä, rakastamalla ja tukemalla hänestä kasvaa vahva ihminen. Jos on liian rankkaa keskustella lasten kanssa oikeasta ja väärästä niin monta kertaa kuin se on tarpeen, niin kannattaa miettiä tointaako edes lisääntyä.
      Aivan varmasti lapsi päätyy väärille poluille, jos vanhemmat ruikuttavat jatkuvasti miten huono lapsi heillä on. Se syö itsetuntoa ja vaikuttaa negatiivisesti lapsen minäkuvaan.
      Tiedän, että tästä kommentista kaikki täydellisiä lapsia halunneet kasvatustaidottomat ja haluttomat vanhemmat hyökkäävät kimppuuni kertoen, että enhän minä tiedä mistä minä puhun ja miten rankkaa heillä on.
      Voi voi... Lapsen kasvattaminen aikuiseksi ei aina olekaan helppoa. Se on silti vanhemman tehtävä ja hyvä vanhempi rakastaa ja tukee lastaan.
      Minun erityislapseni on erityisen ihana ja tärkeä lapsi ja pärjää mainiosti ilman lääkkeitä. Miten sinä lastasi huumaava äiti tai isä koet oman erityislapsesi?

      • äiti minäkin

        Totisesti rakastan erityislastani, mutta kun koulunkäynti on suorastaan mahdotonta ilman lääkettä!!
        Kotona mennään tuhatta ja sataa, samat asiat käydään päivittäin läpi uudestaan ja taas uudestaan...kyllä minä pärjään poikani kanssa, mutta koulu ei!!!

        Koulupäivän aikana käytössä lyhytvaikutteinen lääke, koska kotona ei siihen ole tarvetta eli luomuna mennään illat, viikonloput ja kaikki lomat!!!


      • ADHD-lapsen isä
        äiti minäkin kirjoitti:

        Totisesti rakastan erityislastani, mutta kun koulunkäynti on suorastaan mahdotonta ilman lääkettä!!
        Kotona mennään tuhatta ja sataa, samat asiat käydään päivittäin läpi uudestaan ja taas uudestaan...kyllä minä pärjään poikani kanssa, mutta koulu ei!!!

        Koulupäivän aikana käytössä lyhytvaikutteinen lääke, koska kotona ei siihen ole tarvetta eli luomuna mennään illat, viikonloput ja kaikki lomat!!!

        Meillä on aivan sama tilanne. Ilman medikinetiä (sama lääkeaine kuin consertassa) koulupäivät eivät onnistu ollenkaan. Pari kertaa on lääke unohtunut antaa aamulla ja poika on pitänyt hakea pois koulusta kesken päivän. Medikinet lakkaa vaikuttamasta koulupäivän loppuessa. Sukujuhlissa ja muissa vastaavissa tilanteissa. joissa on paljon ihmisiä koolla, pojan levottomuuden kurissa pitäminen on hankalaa, mutta en ole sellaisissa tilanteissa vielä lääkettä antanut.


    • 3xäippä

      Minulla on 3 lasta joilla kaikilla on todettu ADHD tai ADD. Keskímmäisemme sai diagnoosin ensimmäisenä ja Conserta lääkityksen. Ensin 27mg mutta myöhemmin paino laski -19% ja oli pakko kokeilla muuta lääkitystä, joka ei auttanut muuhun kuin uhmakkuushäiriöön. Nyt hän syö 18mg ja kalaöljykapseleita ja on pärjännyt aika hyvin koulussakin. Lääkityksen aloittaminen oli hänelle pelastus, kun oli ihan nollissa ja puhui itsetuhoisia, kun mikään ei mennyt putkeen.
      Meillä perhe-elämä on muuttunut kaaoksesta kontrolliksi lääkityksen myötä ja ilo on palannut kotiimme; enään ei tarvitse olla kokopäiväinen erotuomari kotona. Punnitsimme pitkään "pilleriä" mutta kun päädyimme siihen ja annos kolahti kohdalleen, oppi poikamme lukemaankin 4 viikossa. Ruokahalukin on pysynyt hyvänä nyt lievemmällä annoksella. Tyttölle määrättiin juuri isompi annos, kun murrosikä on pahentanut ongelmia. Nuorin diagnosoitiin vasta äskettäin ja raivarit ja jumittaminen ovat jääneet vähemmälle ja mister sunshine is back...Lapset itse kärsivät kuitenkin todella paljon, ennen lääkitystä. Ainoa ongelma on ollut omantoiminnan ohjauksen puute keskimmäisellä ja siihen ei ole auttanut mikään lääke. Siihen auttaa kuulemma vain aika ja kypsyminen.

    • riekale

      onko kenellääkään kokemusta ja neuvoa? minulla on 8v poika joka syntyi keskosena. selvisi kaikista alun epäilyistä huolimatta tähän maailmaan terveenä. nyt kuitenkin on ilmiselvää että hänellä on adhd.....käymme siis vasta tutkimuksissa ja varma diagnoosi ei ole vielä tullut. koulussa todella levoton hidas oppimaan...ei pysty kavereitaan pitämään ja jos kotiin tulee vieraita hän muuttuu ihan duraselliksi. kahdestaan on rauhallinen.
      koulussa käymme kuraattorin, psykologin, erityisopen ja terveydenhoitajan seurannassa......lisäksi nyt sairaalassa psykologin vastaanotolla.
      asumme kerrostalo yhteisössä ja pihapiirissä on paljon poikia.......leikit lähtee lapasesta varmasti myös terveillä lapsilla mutta poikani on silmätikuksi otettu kun hänellä se riehaannuttuaan lähtee.....olen saanut nyt koulun lisäksi naapuriyhteisön kimppuuni....pojan hölmöyksien takia...joissa ei aina ihan yksinään ole. poika ei saa enään pihalle mennä eikä kavereiden kanssa leikkiä....tämän tuli karjumaan jonkun pojan isä ovellemme haukkuen samalla poikani aivan kieroksi....valehtevaksi.....epänormaaliksi yksilöksi......
      onko jollai samallaisia kokemuksia ja mitenkä tämä aika ennenkun diagnoosi apu tulee mennään eteenpäin.......

      • Päiväkirja...

        Moi! Ihan kuin omaa elämäänsä lukisi... Tosin muutaman vuoden takaista, jolloin poika oli suurinpiirtein viisi vuotias. Yritä jaksaa, ja toivottavasti saatte toimivan avun. Meillä auttoi paljon ennakointi ja sen toistaminen. Esim jos oli vieraita (uusia tai ei niin tuttuja lapselle) tulossa käymään, aloitin jo hyvissä ajoin (joskus jopa edellisenä päivänä) muistuttamaan asiasta ja sovittiin käytössäännöistä. Joskus ne auttoi ja joskus taas sai hävetä silmät päästään kun poika veti ennen kunnon raivareita hirveetä kierrosta ja huusi minkä keuhkoista lähtee. Raivareihin puutuin aina ottamalla kiinni kun poika muutoin hajotti paikkoja tai itseään. Pari vuotta kesti meillä kaiken maailman tutkimukset ja terapiat. Nyt on reilun vuoden ollut conserta ja poika on ns. "normaali" kohta 9-vuotias. Koulussa homma toimii ihan ok mutta tarvitsee avustajan päivittäin. Nyt joulun alla kaikki jännitys nousee pintaan eikä rauhoittuminen siirtymien jälkeen tahdo onnistua avustajankaan avulla. Olen myös huomannu ruokavalion suuren merkityksen. Kaikki karkit, herkut, limut, ja lisäaineet pois niin pitkälti kuin mahdollista rauhoittaa ja auttaa toimimaan. Lisäksi omegoilla oli todella suuri merkitys ennen lääkitystä, mutta sen vaukutuksen alkaminen kestää n. pari viikkoa ja annostus oli väh. nelinkertainen max suosituksesta. Olikohan tästä mitään apua?


      • Vintiöpoikanen

        Moi! Ihan kuin omaa elämäänsä lukisi... Tosin muutaman vuoden takaista, jolloin poika oli suurinpiirtein viisi vuotias. Yritä jaksaa, ja toivottavasti saatte toimivan avun. Meillä auttoi paljon ennakointi ja sen toistaminen. Esim jos oli vieraita (uusia tai ei niin tuttuja lapselle) tulossa käymään, aloitin jo hyvissä ajoin (joskus jopa edellisenä päivänä) muistuttamaan asiasta ja sovittiin käytössäännöistä. Joskus ne auttoi ja joskus taas sai hävetä silmät päästään kun poika veti ennen kunnon raivareita hirveetä kierrosta ja huusi minkä keuhkoista lähtee. Raivareihin puutuin aina ottamalla kiinni kun poika muutoin hajotti paikkoja tai itseään. Pari vuotta kesti meillä kaiken maailman tutkimukset ja terapiat. Nyt on reilun vuoden ollut conserta ja poika on ns. "normaali" kohta 9-vuotias. Koulussa homma toimii ihan ok mutta tarvitsee avustajan päivittäin. Nyt joulun alla kaikki jännitys nousee pintaan eikä rauhoittuminen siirtymien jälkeen tahdo onnistua avustajankaan avulla. Olen myös huomannu ruokavalion suuren merkityksen. Kaikki karkit, herkut, limut, ja lisäaineet pois niin pitkälti kuin mahdollista rauhoittaa ja auttaa toimimaan. Lisäksi omegoilla oli todella suuri merkitys ennen lääkitystä, mutta sen vaukutuksen alkaminen kestää n. pari viikkoa ja annostus oli väh. nelinkertainen max suosituksesta. Olikohan tästä mitään apua?


      • pk ja vp...
        Päiväkirja... kirjoitti:

        Moi! Ihan kuin omaa elämäänsä lukisi... Tosin muutaman vuoden takaista, jolloin poika oli suurinpiirtein viisi vuotias. Yritä jaksaa, ja toivottavasti saatte toimivan avun. Meillä auttoi paljon ennakointi ja sen toistaminen. Esim jos oli vieraita (uusia tai ei niin tuttuja lapselle) tulossa käymään, aloitin jo hyvissä ajoin (joskus jopa edellisenä päivänä) muistuttamaan asiasta ja sovittiin käytössäännöistä. Joskus ne auttoi ja joskus taas sai hävetä silmät päästään kun poika veti ennen kunnon raivareita hirveetä kierrosta ja huusi minkä keuhkoista lähtee. Raivareihin puutuin aina ottamalla kiinni kun poika muutoin hajotti paikkoja tai itseään. Pari vuotta kesti meillä kaiken maailman tutkimukset ja terapiat. Nyt on reilun vuoden ollut conserta ja poika on ns. "normaali" kohta 9-vuotias. Koulussa homma toimii ihan ok mutta tarvitsee avustajan päivittäin. Nyt joulun alla kaikki jännitys nousee pintaan eikä rauhoittuminen siirtymien jälkeen tahdo onnistua avustajankaan avulla. Olen myös huomannu ruokavalion suuren merkityksen. Kaikki karkit, herkut, limut, ja lisäaineet pois niin pitkälti kuin mahdollista rauhoittaa ja auttaa toimimaan. Lisäksi omegoilla oli todella suuri merkitys ennen lääkitystä, mutta sen vaukutuksen alkaminen kestää n. pari viikkoa ja annostus oli väh. nelinkertainen max suosituksesta. Olikohan tästä mitään apua?

        ja tietenkin kone tilttasi tossa välissä enkä ollut varma menikö viesti perille... nyt se on sitten kaksi kertaa...


    • kaikkeakokeillut:D

      eräs kaverini antoi minulla hänen vanhoja concerta pillereitä otin muutaman ensin käteni tärisivät sitten tuli virkeä olo ja teki mieli huutaa tunnin päästä mielialat vaihtelivat ja välillä teki mieli tehdä itsari mutta onneksi en tehnyt mielialaat vaihtelivat nopeasti ja ollo oli kuin piripäissäni on kyllä siitä puoleen hyvä lääke jos ei halua nukkua suosittelen niille jotka haluavat valvoa myöhään (älä käytä sekaisin alkoholin kanssa) en suosittele tällästä paskaa kellekkään juokaa mielummin niitä jonnejen energiajuomia! :D

      • erämies69

        olen harrastanut metsästystä jo vuoosia ja olen tarkka ampumaan , mutta viime kesänä kyyhkyjahdissa en saanut yhtään osumaa koska olin vetäny 2kpl 36 concertaa ja neljä kaljaa ja kaksi lonkeroa


    • no joooo

      olen nyt 24v ja ja sain kaksivuotta sitten diaknoosin vakavasta adhd:sta. kouluni meni ensimmäisestä luokasta asti päin v....a enkä pystynyt keskittymään tunneilla saatika pysyä paikoillaan. opettajat eivät ymmärtäneet mikä minussa on vikana ja olin silmä tikkuna aina. vanhempani kävivät useita keskusteluja koulun henkilö kunnan kanssa. kunnes viidennellä luokalla minut laitettiin tutkimuksiin jossa todettiin luki häiriö ja hieman yli vilkkautta, eikä siinä muuta. pääsin kun pääsinkin ylä asteelle jossa kavereiden ynnä muiden seurassa asiat pahenivat minulle tuli pientä äkkipikaisuutta ja hermoistun yllättävän helposti esim: sähly pelissä jäähyn saatua löin opettajaa mailalla kasvoihin.... ynnä muuta tälläista. seitsämännen luokan puolessa välissä minut siirrettiin erikois kouluun (vaikka en olisi halunnut) mutta kuolu siellä sujui kuitenkin jollain tavoi. amikseen mentyäni se jaksoi kiinnostaa se 2kk ja sit se vähän jäi... ja sitten alkoi se hölmöily kavereitten kanssa juomista ja tuli sitä lääkeitäkin vedettyä... (todella typerää) mutta asiat ei oikeestaan muttuneet vaan sitten aloin olla myös akressiivinen tuntui että jos asiat ei mene niin kun minä tahdon niin annan turpaan, ja syytteitähän siitä sai. niitä rupesi tulemaan todella paljon ja olin aina polisien kanssa tekemisissä. kaiken lisäksi minulla on ollut tyttö ystävä jo 8 vuotta joka on joutunut katsomaan tän kaiken paskan sivusta koska ei halunnut olla hölmö, vaan yritti aina auttaa minua pois siitä missä olin. ongelmat jatkui ja joskus hakkasin monia ihmisiä kerralla "hullulla on hullun voimat" mutta asioita joita en voi antaa itselleni anteeksi on se että olen lyönyt myös tyttö ystävääni kaikesta siitä huolimatta vaikka hän yritti auttaa minua. "viimeisen riitamme" jälkeen hakeudui omasta tahdosta hoitoon ja minulla todettiin vakava adhd, ja sain siihen lääkityksen (ja käräjäoikeudelta 8kk ehdotonta) sen jälkeen pystyin hillitsemään itseni asiossa mitkä minua ärsytti. elämäni muuttui täysin ja jopa niin ihanasti että minulla on vuoden ikäinen poika. jos joku epäilee omalla lapsella adhd:ta tutkittakaa asia lapset kiittää myöhemmin

    • voihan v****

      onko kukaan ollu yhtä pahassa tilanteessa? Olen 20v ja neitsyt, sitten yks ilta söin consertan, koska väsytti nii paljon. Menin siinä sit samana iltana pimun kanssa petihommiin, enkä sitten saanut siltä muijalta, vaikka siinä märkänä makas! consertan haittavaikutuksiin kuuluu kyvyttömyys saavuttaa tai säilyttää erektio!!!!! ei v***u sanon minä! XD

    • nuppu75

      Sama täällä! meidänkin 12-vuotiaalle ei muu auttanut kuin kokeilla ko. lääkettä. nyt koulu sujuu hienosti ainakin toistaiseksi. nautitaan jokaisesta hyvästä päivästä.

    • paksua, paksua

      Miksi ei voisi antaa lääkettä jos se on apu ongelmiin? Ei kai ketään ihmistä pidetä fyysisissä kivuissakaan vaan annetaan sitä särkyä lieventävää ja poisvievää lääkettä kun siihen tarve. Miksei siis ADHD-ihmiselle antaa siihen tarkoitettua lääkettä jos kerran se auttaa? Pelkääkö nyky-yhteiskunta että lääkitys tarttuu? Voi elämäni kevät.

    • Concerta nibari 16v

      Olen 16 vuotias poika ja käytän 54 mg concertaa aikasemmin käytin 36 mg ,mutta sillä ei ollut mitään eroa todellisuuden kanssa. Itse olen ajattelut, että todellinen minä on se joka ei ole syönyt lääkettä joten en syö sitä viikonloppuisin. Näen sen ainoastaan keinona hyödyntää maximaalisesti koulu potenttiaalini. Olen nyt siis lukiossa ja saan kymppejä ja ysejä helposti vaikka vain kerran lukisin aluuet tämä voi tietenkin johtua siitä, että on vasta eka vuosi.

      Kaikille vanhemmille tiedoksi, että lääkettä kannattaa kokeilla koska se (voi) vaikuttaa koulumenestykseen positiivisesti, myöskin jos lapsellanne on adhd/add kannattaa siitä ilmoittaa kouluun. Concerta vaikuttaasillä tavalla että ainakin minulle se luo jollakin tavalla todellisemman olon tai ainakin samankaltaisen todellisen olon kuin muillakin ihmisillä. Kuitenkin olen huomannut selvän eron henkilökohtaisesti sosiaalisissa suhteissa jos en ole ottanut lääkettä tuntuu tutustuminen uusiin ihmisiin ja uusien tuttavuuksien kanssa helpommalta lääkkeen kanssa taas vaikeammalta.

      Concertan päihdyttävyydestä en osaa sanoa oikein muuta kuin ,että kuin vaihoin vanhasta lääkkeestä (en muista nimeä) Concerta 36mg tuli päihdyttävä olo hiukan känninen olo mutta sellainen että tuntui että ei tulisi millään pahaa oloa eli aika euforinen ehkä vähän kuin känni pajarit. Sama tapahtui syödessäni 54mg Concertan. Näen kyllä siis väärin käyttö potentiialin lääkkeen kanssa.

      Ja ainiin melkein tärkein unohtui kertokaa lapsellenne että lääkettä ei saa ottaa kun menevät juomaan. Pari kertaa olen unohtanut että olen ottanut sen jolloin seuraukset ovat olleet pelottavia silloin kuin olin juomassa ei mitään ilmennyt
      mutta kun menin nukkumaan se ilmeni esim. istuin huoneeni lattialla oksentamassa ja yhtäkkiä herään kun äiti oli tullut huoneeseen ja alkoi siivota oksennusta kanssani.

      ADHD lääkeen käytöstä voisin kertoa vaikka kuinka paljon toisaalta näen kuitenkin että jotkin asiat ovat pitkälti ihmiskohtaisia. Lääke on myös hyvä siinä että ADHD ihmisille voi olla vaikeaa selittää joitakin asioita ihmisille joilla ADHD:ta ei ole, olen huomannut että lääkkeen kanssa tämä helpottuu ja silloin viihtyy paremmin myös muiden kanssa vaikka heillä ei ole ADHD:ta

      Kuitenkin sanon vielä että tuossa on henkilökohtaisia kokemuksiani eikä concerta välttämättä joillekin sovi. Sen kokeileminen on kuitenkin järkevää koska se voi helpottaa elämää varsinkin tässä vaiheessa missä opiskellaan ja keskittyminen on tärkeää.

    • n23

      Mietiskelen...

      ...nakertaako lääkkeen avulla pärjääminen lapsen kehittyvää itsetuntoa, koska hän ei saa tilaisuutta onnistua omana itsenään ilman lääkitystä...hän ei saa tilaisuutta vastoinkäymisten kautta hyväksyä puutteitaan ja keskittymään vahvuuksiinsa, vaan oppii lääkitsemään! ne pois..

      ....oppiiko lapsi tuntemaan, kuka ja millainen hän todellisuudessa on, häiriintyykö minäkuvan kehitys....

      onko pärjäämisen arvoista, jaa-a...

      t. adhd-lapsuus luomuna koettu, en vaihtaisi

      • n23

        tuleeko lapsella kokemus, ettei hän ole hyväksyttävä ihminen ilman lääkkeitä, vaan että hänet pitää lääkitä siedettäväksi.. hän ei ehkä sano ajatuksiaan koskaan, eikä tiedosta, mistä huonommuuden tunne oikeastaan johtuu...

        ..niin ja selvyyden vuoksi vielä: lapsuudessani SAIN kokea olevani outo/erilainen, yksinäinen, luova, innostuva...tiedän kuka olen..... On ihmisoikeus saada kokea oma luonne -edes lapsena.. Myös vastoinkäymisten kokemus on tärkeää, näitä oppimiskokemuksia ei saa pelätä vaikka ne tuottavatkin tuskaa.

        selvyyden vuoksi 2: olen ITSE, AIKUISENA päättänyt aloittaa lääkityksen. Concerta 54.

        villien poikien äideille: "all the best girls, all the best they got boys so wiiillddd.."


    • Sanna. Minä otin juuri tuon Concertan käyttööni vasta aikuisiällä. olin noin 23, kun aloin käyttää sitä. Nyt lääke on ollut käytössäni jo 7 vuotta ja tämänhetkinen annos on 54mg.

      • yksi tarina

        16v poika. 4v concerttaa takana. 72mg joka aamu. kyllä piristää ja auttaa loistavasti mutta sivuvaikutukset on pahat. 3 vuorokauden täyttä valvomista mutta concertta piristää mukavasti niin selviän pitkistäkin unettomuus jaksoista. laihduin 80kg kasi luokkalaisesta terveestä pojasta 180cm ja 55kg painoiseksi. täydellisyyteen pyrkiminen > turhautumis kohtaukset > agressio ja paniikki. ja hauskaahan on että en kuitenkaan halua luopua lääkkeestä. mieli tekisi syödä illallakin vielä 18mg koska laskuissa kovaa kipua lihaksissa, silmissä ja päänalueella. turha väittää metyylifenidaattia täysin turvalliseksi vaihtoedhoksi. sama se minulle onko piri johdannainen vai ei mutta tiedän kokemuksesta ja lähipiiristä kuinka salakavala se osaa olla väärinkäytettynä mutta myös oikein käytettynä. muuten turha mitään unilääkkeitä nyt tässä ehdottaa koska ketipinorit ja concertat ja jopa tenoxit kokeiltu ja en kokenut mitään muutosta.


    • Hankkiaa tietoa!

      n23 sinulla ei ole aavistustakaan siitä mistä puhut! Lääkitsemätön ADHD jos joku tuhoaa lapen itsetunnon!

      Hauskaahaan on se että deksamfetamiinista tulee vähiten sivuvaikutuksia, ja useammat saavat positiivisia vaikutuksia kuin mistään muusta ADHD-lääkkeestä.

      Tätä saa ihan virallisestikkin nimittää amfetamiiniksi jos siitä jotain tyydytystä saa.

      Katupirillä ja deksamfetamiinilla lääkekäytössä ei ole mitään tekemistä keskenään.

      Väärinkäytettynä levo, deks tai metamfetamiini aiheuttavat paljon haittaa ihmiselle. Lääkinnällinen annostus on noin 20 kertaa pienempi.

      Vertaa: 1 pullo olutta ruokajuomana päivässä. VS 20 pulloa olutta humalahakuisesti päivässä.

    • Miettikää

      Kannattaa kaikkien, jotka tuota myrkkyä lapselleen meinaa antaa, pikkaisen googlailla Concertaa ja sydänkohtauksia.
      Jenkeissä ainakin testataan sydän ennen lääkkeen määräämistä. Suomessa ei!

      Se on aivan sairasta, kuinka sydän alkaa hakkaamaan, kun lääkkeen vaikutus hiipuu. Käskin poikaystäväni kokeilla pulssiani ja hän meni ihan kalpeaksi. Oli aika hilkulla, etten käskenyt soittaa ambulanssia.

      Ihan hullua ettei sydäntäni tutkittu ennen lääkkeen antoa. Minulla on ollut myös huumetausta, jonka lääkäritkin tiesivät. Niin kuin joku jo aikaisemmin sanoikin, kyllä tuo on ihan huumetta, laillista sellaista. Koukuttaa ihan hirveästi.

      Mitäpä vanhemmat luulette, miksi pojat juo energiajuomia? Siihen oloon ("pärinään") jää koukkuun. Tuo lääke pistää pärisemään 100 kertaisesti.
      Kyllähän se auttaa keskittymään, mutta se ei ole se päällimmäinen olotila.

      Itse lopetin tuon lääkkeen, parempi olla sekaisin normaalisti kuin "normaali" sekaisin.

      • Jp.

        Itellä on medikinet cr 10mg viikonloppuisen ja 30 mg arkisin. En ite sinäänsä huomaa vaikutusta mutta läheiset sanoo et kyl ihan oikeesti tekee rauhallisemman. Mutta oman kokemuksen perustella varoittelen että tarkkailkaa väärinkäyttöä! Kaikki metyylifenidaatti lääkkeet menevät kaupaksi kaupaksi vielä ihan hyvällä hinnallakin. Ja monia kiinnostaa kokeillaa omian lääkkeiden käyttö yliannostuksena päihdekäytössä. Mutta voin kertoa että vaikka välillä kannattaa pitää pieni tauko lääkkeiden syömisessä koska vaikka lapsi ei välttämätyäkään söisi lääkettä säännöllisesti niin se yhden/kahden päivän tauko ei vaikuta suurinmäärin koska suurin osa metyylifenidaatti lääkkeistä on pitkävaikutteisia aineita. Itse pidän kerran kuukaudessa viikon taukoa ja läheiseni huomaavat sen kyllä mutta eivät rasittavana. Riippuvuus näihin on aivan totta ite oon syöny melkein kaikki rauhoittavat läpi.. ja kyllä suosittelen esimerkiksi että jos lapsella on koulussa vaikeuksia niin annetta vaan lääkken niinä päivänä kun sitä on tarve. Esim jos annotus on 1-2 niin annettekin lepposempana päivänä sen yhden vain silloin.
        Itse syön medikinettiä säänöllisesti vakavan addd takia mutta taukoja pitämällä minulle ei ole syntynyt resistanssia. Ja aivojen kannattaa todellakin antaa levätä välillä kokonaan ilman lääkkeitä vaikka se läheisestä tuntuisikin erillaiselta. Omaa taustaani voin sen verran kertoa että olen 7 vuotiaasta asti syönyt melkeinpä kaikki rauhoittavat läpi. Alaasteen vanhempani melkeinpä kävivät minun kanssani. Sen kyllä huomasin keskiarvostakin alaasteen päättötodistuksessa mikä oli 9.4 ylä asteen aökaessa käytin runsaasti lääkkeitä väärin
        Houkutus syntyyy helposti!.. siitä ns. Kiinni jäätyäni olin viikon tk.n osastolla tiputuksessa koska lääke ainepitoisuudet olivat niin valtavat. Söin samaan aikaa 10x 10 medikinettäjä. Xanoreja niin paljon kun pystyin ja vielä concertoja ja imovaneja siihen päälle. Olin srn jälkeen puoli viotta täydesdä lääkesdä karensiss mutta silti koulu yms sujui hyvon kun oti sen asenteen et vittu mä pystyn tähän vaik pikku mukulast ast on toitptettu et ilman ei pärjää
        Terveisin pian lähihoitaja ja tuleva sairaanhoitaja!
        N


    • lue!

      Voin kertoa vuosien kokemuksella että lääke auttaa ja oppii selviytymään mutta annos 54mg/pv ei enää ole riittänyt vuoteen koska harrastan voiman-nostoa ja painoa on 106kg.Lääkäri ei nosta annosta ja joudun käymään virtsatesteissätesteissä koska mainitsin rehellisesti että olen ottanut annoksen tuplana ja kerroin että olen polttanut kannabista n1 kerran kuukaudessa koska en juo.No nämä välipäivät tuppaa menemään töiden ja perheen suhteen todella ankeiksi ja saamattomaksi, lisäksi verenpaineet ovat välillä kohollaan.Ja nyttemmin olen miettinyt mitä kaikkea tämä tekee päälle jos joutuu lopettamaan esimerkiksi verenpaineen takia. Olen melko varma ettei paluuta ole koska oma dopamiinin tuotanto on enemmän luokkaa 0 ja ollaan tässä autismin rajamailla jo nämä välipäivät.Vastatkaa jos löydätte jotain tietoa tästä pidemmän ajan vaikutuksista.Tsemppiä kaikille adhd/add ihmisille.

    • Äkäpussi 50v.

      Olen saanut vasta yli 50-vuotiaana ADD-diaknoosin ADHD-piirteillä. Aloitin Concerta lääkityksen ja jo ensimmäisestä päivästä lähtien huomasin positiiviset vaikutukset. Keskittyminen, joka oli ollut ennen diaknoosia todella huono, parani huomattavasti. Itselläni diaknosoitiin työmuisti erittäin huonoksi. Pelkäsin ottaa ensimmäisen pillerin, koska olin lukenut lääkkeen olevan amfetamiinijohdannainen. Hämmästyin, kun en tuntemut mitään poikkeavaa fyysisesti. Iloinen yllätys oli kuitenkin, että jaksoin keskittyä muiden puheeseen. Aiemmin keskittymiseni oli n. 15 sekunnin mittainen kuunnellessani toisten puhetta. Se ei johtunut kiinnostuksen puutteesta, vaan ajatukset vain lähtivät tahdottomasti harhailemaan.
      Ärsyyntymiskynnys oli ennen lääkitystä aivan minimaalinen. En kestänyt mitään häiriöitä ja keskeytyksiä. Jatkuvat häiriötekijät työelämässä kuormittivat aivan mielettömästi, koska ajatusten tulva oli jo muutenkin suuri. Kotonakin oli jatkuvasti riitaa. Olen aina tuntenut olevani kiltti ihminen ja samalla olen ihmetellyt, miksi olen niin äkäinen. Nykyisin olen saanut lähipiirin ihmisiltä kommentteja siitä, että olen aivan muuttunut, siis positiivisessa mielessä. Aiemmin olin tosi äkäisen ihmisen maineessa.
      Aiemmin luulin olevani jotenkin narsistinen, koska pidin itseäni älykkäämpänä kuin keskiverto ihmiset. Ajatukseni ovat aina juosseet nopeasti ( yleensä vielä useampi ajatus kerrallaan), eikä ns. normaalit ihmiset ole pysyneet perässä. Tästä taipumuksesta olen kiitollinen, eikä lääkitys ole tätä taipumusta vienyt pois. Diaknoosin myötä olen ymmärtänyt, että olen EHKÄ nokkelampi kuin ihmiset yleensä, mikä on ymmärtääkseni yleistä ADD/ADHD-ihmisten parissa. Lääkitys on parantanut keskittymistä olennaisesti. Koskaan tästä vaivasta ei parane, mutta lääke on antanut apuvälineen. On harmi, että jotkut kirjoittelevat tuomitsevaan sävyyn "pirin" käyttäjistä. ADD/ADHD-ihmisillä piristeet toimivat juuri päin vastoin kuin muilla. Kahvi esimerkiksi rentouttaa eikä piristä, Koululaiset tarvitsevat esim. stereot huutamaan täysillä, että pystyvät keskittymään läksyihin. Elikkä aivan päinvastoin kuin normi-ihmisillä. Itse en pysty esimerkiksi lääkityksestä huolimatta katsomaan TV:tä ilman, että samalla suffaan netissä tai teen ristikkoa. Aina tarvitaan joku "välittäjä" keskittymisen kohdentamiseen.
      Olen ajatellut tuota "riippuvuutta" lääkkeeseen, mistä jotkut puhuvat. Diapeetikot ovat riipuvaisia insuliinista, sydänpotilaat sydänlääkkeistä yms. Elämänlaadun paraneminen on pääasia. En todellakaan voi kutsua lääkettä huumeeksi, vaikka jotkut tuntuvat niin väittävän. Mielikuvani huumeista on, että ne sekoittavat pään ja ihminen muuttuu jotenkin oudoksi. Olen itsekin muuttunut, mutta todellinen minä on tullut esiin "äkäisen akan" tilalle, Epäsuotuisa impulssiivisuus on jäänyt pois harkintakyvyn parannuttua. Alkoholia ei suositella käytettäväksi lääkkeen kanssa, mutta muutaman siiderin käyttö ei ole saanut ainakaan minua sekoamaan. Impulssiivisuutta pitää silloin kyllä hillitä erityisen tarkkaan. Ajatus lentää silloin potenssiin 10. Parempi pysytellä silloin kotona,

    • Anni271

      Upeasti tehty!

      Nyt niin lääkitystä saaneiden kuin lääkitsemättömienkin lasten perheet!

      Tervetuloa kaikki uutta Lastensairaalaa toivovat perheet lasten ja ystävien kera (ei haittaa, vaikka lapsia vähän yskittäisi tai itkettäisikin) aihetta koskevaan tapaamiseen

      Eduskuntataloon to 24.10. alkaen klo 16, jolloin on täysistunto.

      Levitähän tietoa :)

    • Todella väsynyt äiti

      Meidän poitsu sai ADHD-diagnoosin 7 vuotiaana ja lääkitys aloitettiin 3kuukautta diagnoosin saamisesta. Lääkärinlausunnoissa lukee vaikea ja monioireinen ADHD ja voin sanoa, että elämä pojan kanssa on ollut todella haastavaa kaikki nämä vuodet. Poika on nyt 17vuotias ja lääkityksenä on edelleenkin( täällä sivustolla niin parjattu) Concerta. Annostusta on jouduttu vuosien myötä muutaman kerrran nostamaan ja nyt se on 72mg.Meillä on eron huomannut alusta lähtien aivan selkeästi, sillä n. puoli tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen poika on kuin eri kaveri ja pelkästään positiivisessa mielessä. Ruokahalu ei ole paras mahdollinen, mutta ei se ole sitä ollut koskaan. Kyllä mekin on kokeiltu vaikka mitä, mutta ilman lääkitystä ei elämästä' tule mitään.

    • äkäpussi 50v

      Matkustaville Concertan käyttajille tiedoksi:
      Matkanjärjestäjän lentokenttäopas kävi kysymässä Thaimaassa lentokentällä tullissa, että mitä asiakirjoja tarvitaan mukaan. Englanninkielinen lääkärintodistus riittää. Lääkkeet alkuperäispakkauksissa käsimatkatavaroissa.

    • tuikku3

      Suosittelen Concertaa! Itselläni aikuisena todettu adhd ja lääkityksenä concerta 27mg. Aluksi minulla oli 54mg/ 2x36mg, mutta ajanmyötä huomasin sydämentykytyksien lisääntyvän. Annos laskettiin ja olen sillä tullut toimeen, koska uskon, että aluksi suuremman annoksen avulla "opin" hillitsemään ja hallitsemaan itseäni. Myös 10.v pojallani on sama lääke. Hänellä oli aiemmin 36mg, muta sekin on laskettu 27mg. Sillä annoksella poika on eloisa, mutta koulu sujuu hyvin ja ystäviäkin on :)

      • äkäpussi 50v.

        sydämen tykytys on ilmeisesti yleinen sivuoire. Itselläni lähti leposyke ihan hirveään nousuun. Olen syönyt jo ennen Concertaa verenpainelääkkeitä. Sain lisäksi vielä Beetasalpaajia tuohon sykkeen nousuun. Annos on aivan pieni, mutta nyt on kaikki ihan OK. Luulen että voisin jättää nuo b-salpaajat pois, koska olen pienentänyt Concertan annostusta 18mg vuorokaudessa 36 sijaan. Ainoastaan todella haastavina päivinä otan 36mg. 72mg saa sykkeen ihan hurjaksi. Jo 18mg saa pahimmat vaivat tokenemaan. Tänäänkin 36mg annos oli aivan turha, koska väsyneenä siitä ei ole mitään apua. Sählään vaikka ottaisin kuinka suuren annoksen tahansa. Säännölliset elintavat ja pieni annostus Concertaa on kaikkein paras vaihtoehto. Ei tämä vaiva koskaan häviä kuitenkaan.


    • ADD-potilas

      Miksi täällä vertaatte amfetamiiniin ja sillä perusteella toteatte, että paha paha? Amfetamiini on vain piriste, kuten tämäkin lääke. Huumausaineeksihan se luetaan, mutta se on vain lainsäädännöllinen termi. Se ei sekoita päätä, ainakaan lääkekäytössä. Amfetamiinia määrätään samoihin ongelmiin kuin Concertaa, suomessakin, ja myös Concerta kirjoitetaan huumausainereseptillä ja esimerkiksi sen antaminen kaverille on huumausainerikos.

      Nyt kuitenkin epäselväksi jää, miksi on niin tuomittavaa käyttää ko. lääkettä. Koska viisas lainsäätäjämme sanoo niin? Onko aivokemian muokkaaminen muuten paheksuttavaa, noin yleisesti vai onko lääkkeen vaikutusmekanismi jotenkin moraalisesti arveluttava kun on vallan huumeen kaltainen?

      Pointtini on se, että syön oikein mielelläni tätä ja söisin myös amfetamiinia. Elämä oli aivan päämäärätöntä sontaa ennen lääkityksen aloittamista, lääkettä kokeiltuani totesin että tältä tuntuu olla normaali ihminen... se oli valtavan onnellinen kokemus, kun on hankkiutunut velkoihin saamattomuutensa takia, opiskellut yliopistossa käytännössä tuloksetta vuoden verran ja on ehdonalainen päällä. Mistään ei tullut mitään! Varmaan muilla on erilaisia oireita ja niin ikään, mutta sanoisin että pirin syöminen on aika pieni paha monen kohdalla, verrattuna sen kaltaisiin ongelmiin mitä hoitamattomasta keskittymishäiriöstä voi seurata - kuten jo mainittu, vangeista yli puolella on selkeitä keskittymishäiriöpiireitä jne. Mutta mielestänne piriä ei vissiin saa syödä, koska piri on ihan kamalan paha juttu koska se on huume jota nistit käyttää. Selvä, muistakaa nyt kuitenkin että juttunne perustuvat varmaankin tunnepohjaiseen mutuiluun, ettekä tiedä juuri mitään a) psykostimulanteista ettekä b) keskittymishäiriöistä.

      Ja tämä tulee lääkeskeptikon näppäimistöltä, en todellakaan ihaile lääketeollisuutta tai ajattele lääkehoitoa jotenkin autuaaksitekeväksi. Mutta se toimi minulle, toisin kuin muut vaihtoehdot joita ihan tosissani kokeilin.

    • Consertta

      Minulla on consertta olen 12v ja minulla on sama juttu

    • studentwhoneedspeed

      Myykö kukaa concertaa?

    • Omastakokemuksesta

      Olen kohta 24 ja voin sanoo että itsellä on ikäviä muistoja kyseisestä lääkkeestä. Vähän ennen peruskoulua aloitin Ritalinilla, josta lähti liikkeelle kaikki vaikeudet. Vuotta myöhemmin aloin käyttää Concertaa, mutta epäilen lievän rauhottumisen johtuneen vain edellisen lääkityksen lopettamisesta. Sitten kun kohdallani kokeiltiin olla hetken aikaa ilman mua ei kestetty edes puoltatoista viikkoa(mikä ei riitä riippuvuuden lähtemiseen) kun kehoni jäi niistä koukkuun. Yritin sanoa asiasta, kun tarvetta arvioitiin vain niiden päivien perusteella kun se unohtui(jolloin lapsi levottomuudelle on automaattisesti alttiimpi). Sitten kun niistä vihdoinkin uskallettiin luopua kun olin murkku huomasin päässeeni yli kaikenlaisista pakkomielteistä. Tilannetta tulisi arvioida sen mukaan millainen lapsi on jos hän on ollut vähintään kaksi viikkoa ilman ja mikäli pari ensimmäistä viikkoa tuntuu liian tuskallisilta pitäisi loppukokeilu suorittaa muussa ympäristössä.

    • Anonyymi

      Ette ole ehkä perehtyneet asiaan mutta voin olla väärässä. Kyseessä on siis metyylifenidaatti jossa voi olla hyviä puoli ja huonoja puolia siinä on kokaiini pitoista ainetta sekä liuotetta niitä 16mg/54mg.harvinaisia mutta mahdollisia seurauksia ovat maksamyrkytys sydämmentiheä myönteisyys.

    • Anonyymi

      Mä oon miettiny ku mulla on tullu concertasta aistiharhoja esim ku meen nukkumaan nii herään just enne ku oon nukahtamassa johonkin ääneen esim kiljaisuun ja mun unista on tullut ihan erinlaisia mitä ne on ikinä ollut esim pystyn ohjata itseäni unissa vaikka olen puoli hereillä ja unet ovat yleensä outoja sekä saatan nähdä joitain valoja seinässä tai jotain heijastuksia tai kun räpäytän silmiäni nään esim mustan hahmon että onko tämä normaalia ja mua stressaa et mulla ois puhkeamassa joku skitsofrenia tai sitten vaan yliajattelen sitäkin mutta tää on tosi pelottavaa ja nyt lääkäri sano että pidetään taukoa concertasta ja mietitään toista lääkettä mulle mutta samalla pelottaa että sit ne aistiharhatkin voimistuisi nii osaisko joku auttaa että onks nää harhat vaan concertasta ku se on pitkävaikutteinen lääkekkin vai saattaisko mul puhjeta joku skitsofrenia tai joku?

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe