Myrkytin marjani

vahingossa.

Käytin marjojeni lannoitukseen Substral lannoitepuikkoja vihreille kasveille. Luulin, että siellä on ihan normaalisti aineita, joita kasvit tarvitsevat. Prisman puutarhan myyjäkin ajatteli, ettei olisi vaaraa marjoille. Kuitenkin toissa päivänä toinen myyjä sanoi, että epäilee silti niiden olevan myrkyllisiä.

Käytin kaikki säästöni parvekepuutarhaan. ostin mansikkoita ja marjapensaita. laitoin kaikkiin ahkeraasti niitä puuikkoja. Nyt marjat ovat jo tulossa. Lisäksi on tomattia, salaattia, tilliä ja sipulia.

Tuntuu tosi pahalta, että marjani ovat odennäköisesti niin myrkyllisiä että voivat aiheuttaa jopa syövän tai kuoleman. Todennköisesti niitä myrkkyjä ei saa muuten niistä pois kuin pois heittämällä. Kaikki rahani ja panokseni sen eteen ihan turhaan!

Niissä täytyisi olla varoitus etteivät sopi syötäville kasveille ja
että voivat aiheuttaa vakavia myrkytyksiä sekä syöpää ihmisessä. Mun tyyppiset maallikot lukevat, että vihreille kasveille, eivätkä osaa kuvitella mikä vaara niiden käytössä piileskelee.

Mitä tekisin?

6

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hättäeile

      Ei ne puikot ole sen kummempia lannoitteita, kuin normaalitkaan NPK-lannoitteet. Kätevässä hidasliukoisessa muodossa olevaa ureasta tehtyä typpeä, fosforia, kaliumia ja muita hiveniä. Kyllä niissä varmaan lukisi, jos niissä on vaarallisia määriä kadmiumia ym. raskasmetalleja. Eikä kukaan sellaisia edes ostaisi, saati pitäisi kaupan.

      Jos olet noin stressaantunut asiasta, nyppäise pois ne puikot, ja tuo tilalle kompostia, etsi vaikka jostain hevosen lantakokkare ja käytä sitä. Tai älä laita enää mitään. Marjat, jos niitä tulee, eivät myrkytä sinua eivätkä lapsiasi. Enemmän niihin kertyy jäämiä ilmasta kuin noista lannoitepuikoista.

      • helpotti vähän.

        Luin Substral.fi-sivuilta, että ne on NPK(Mg)-lannoite, ureaformaldehydiä 10-3 7,4( 1,2), vähäkloorinen.

        En itse ymmärrä tuosta kemiasta mitään.

        Hain Grow How-kevättä ja kanakakan rakeita. Yksi biologi sanoi, että tuo Grow How´kin on samanlaista pahaa kemiaa, että hän käyttää pelkästään kanakakkaa.

        Nyt kyllä siirryn pelkästään kanakakkaan. Yritin tehdä parhaani, mutta siinäkin epäonnistuin. Ajattelin jo, ettei niitä marjoja missäkään nimessä voisi antaa lapselleni.


      • edellisen kirjoittaja.

        Sanoit, että "Marjat, jos niitä tulee,...". :)

        Minulla avoimella parvekkeella on uskomaton mansikkasato. Olen laittanut enimmäkseen Polkkaa- lajikketta. Laitoin parvekelaatikot mansikkoineen molemmille puolille parvekekaistaa. Ensimmäiset mansikat istuuttiin jo vappuaikana.

        Myös vadelmapensaat ovat täynnä kukkia ja sato on tulossa runsaasta. Katsoin, että ulkona sekä vieljelypalstoilla olevia vadelmiapensaita. Yhdessäkään ei ole vielä kukkia niin kuin minulla; ne ovat vielä nupussa.

        Tomateista en ole varmaa. Niissä ei ole vielä oikeastaan sitä oikeata kukkaa, josta alkaisi tomaatti kasvaa.


      • hättäellä
        edellisen kirjoittaja. kirjoitti:

        Sanoit, että "Marjat, jos niitä tulee,...". :)

        Minulla avoimella parvekkeella on uskomaton mansikkasato. Olen laittanut enimmäkseen Polkkaa- lajikketta. Laitoin parvekelaatikot mansikkoineen molemmille puolille parvekekaistaa. Ensimmäiset mansikat istuuttiin jo vappuaikana.

        Myös vadelmapensaat ovat täynnä kukkia ja sato on tulossa runsaasta. Katsoin, että ulkona sekä vieljelypalstoilla olevia vadelmiapensaita. Yhdessäkään ei ole vielä kukkia niin kuin minulla; ne ovat vielä nupussa.

        Tomateista en ole varmaa. Niissä ei ole vielä oikeastaan sitä oikeata kukkaa, josta alkaisi tomaatti kasvaa.

        Hyvä kun suomalaiset ovat alkaneet kasvattamaan hyötykasveja ja marjoja itse. Vaikka ammattiviljelijöiden määrä vähenee, ei suomalaisten silti ole pakko syödä Etelän tuontimarjoja. Kotimaiset marjat ovat terveellisiä ja toimivat jopa syöpää estävästi.

        Kasvatatko vadelmia ruukuissa? Kuinkas talveutat marjasi? Vai laitatko joka vuosi uudet. Siten ainakin säästyt tuholaistorjunnoilta ja saat isoja mansikoita.

        Lannoitteista vielä. Kasveille on aivan sama missä muodossa ne saavat pääravinteensa (N-P-K) ja muut hivenet. Kompostinako, rakeisena typpilannoitteena vai lannoitetikkuina. Itse käyttäjille voi olla tärkeää miten luontoa suojellaan lannoitteiden valmistuksessa ja niiden käytössä.

        Tosin hevosenlantakompostilla lannoitetut marjat maistuvat parhaalle. Maku kun tulee maasta ja on sitä mitä maahan laitetaan. tietää: ammattiviljelijä 20 v kokemuksella.


      • selityksistäsi!:)
        hättäellä kirjoitti:

        Hyvä kun suomalaiset ovat alkaneet kasvattamaan hyötykasveja ja marjoja itse. Vaikka ammattiviljelijöiden määrä vähenee, ei suomalaisten silti ole pakko syödä Etelän tuontimarjoja. Kotimaiset marjat ovat terveellisiä ja toimivat jopa syöpää estävästi.

        Kasvatatko vadelmia ruukuissa? Kuinkas talveutat marjasi? Vai laitatko joka vuosi uudet. Siten ainakin säästyt tuholaistorjunnoilta ja saat isoja mansikoita.

        Lannoitteista vielä. Kasveille on aivan sama missä muodossa ne saavat pääravinteensa (N-P-K) ja muut hivenet. Kompostinako, rakeisena typpilannoitteena vai lannoitetikkuina. Itse käyttäjille voi olla tärkeää miten luontoa suojellaan lannoitteiden valmistuksessa ja niiden käytössä.

        Tosin hevosenlantakompostilla lannoitetut marjat maistuvat parhaalle. Maku kun tulee maasta ja on sitä mitä maahan laitetaan. tietää: ammattiviljelijä 20 v kokemuksella.

        Näköjään NPK-lannoite, jota olen laittanut, ei olekaan sitten vaarallinen hyötykasveille.

        Minulla vadelmat ja mansikat oavat parvekkeella eka vuotta. Pari vuotta kasvoi koivu. Alkoi itse kasvaa tyhjässä multaruukussa ja parina talvena se kesti ilman mitään suojaa. Ruukku oli ihan jäässä ja välillä liiankin märkää. Siirsin sen nyt pihalle, kun pelkäsin, että siitä tulee liian iso.

        Vadelmat kasvavat ihan ruukussa ja aikomus on niitä talvellakin jollakin lailla suojattuna pitää parvekkeella. Ajattelin myös mansikkalaatikot kattaa kuusioksilla ja muovilla talveksi.

        Mun mansikat ovat todella isoja jo ja osittain jo punaisiakin. Lupasin, että ensi sunnuntaina laitan jo mansikkakakkua.

        Katsoin myös ulkona viljelypalstoja. Siellä vadelmat eivät lainkaan ole vielä kukissa tai sitten pelkästään 1-2 kukkaa. Minulla on jo ihan kukissa. Minulla on jatsi ja mesimarjavadelma sekä keltainen vadelma. Keltainen on kyllä vielä nupuissa, mutta niitäkin on jo riittävästi.

        Kun laitoin ne ensimmäistä vuotta, sitten olen vielä epävarmaa lannoitteiden suhteessa. Ainakin nyt tulen käyttämään pelkästään kanarakeita, joihin lisätty merilevahuudetta. Hevoslanttaa ei vielä puutarhamyymälöissä myydä sekä se olisi liian iso parvekelaatikkoihin ja ruukkuihin. Mutta kiitos neuvoistasi!:) Jos aletaan myös hevoslanttaa myymään, sitten kyllä muistan sitä laittaa pohjalle.


      • on myynnissä
        selityksistäsi!:) kirjoitti:

        Näköjään NPK-lannoite, jota olen laittanut, ei olekaan sitten vaarallinen hyötykasveille.

        Minulla vadelmat ja mansikat oavat parvekkeella eka vuotta. Pari vuotta kasvoi koivu. Alkoi itse kasvaa tyhjässä multaruukussa ja parina talvena se kesti ilman mitään suojaa. Ruukku oli ihan jäässä ja välillä liiankin märkää. Siirsin sen nyt pihalle, kun pelkäsin, että siitä tulee liian iso.

        Vadelmat kasvavat ihan ruukussa ja aikomus on niitä talvellakin jollakin lailla suojattuna pitää parvekkeella. Ajattelin myös mansikkalaatikot kattaa kuusioksilla ja muovilla talveksi.

        Mun mansikat ovat todella isoja jo ja osittain jo punaisiakin. Lupasin, että ensi sunnuntaina laitan jo mansikkakakkua.

        Katsoin myös ulkona viljelypalstoja. Siellä vadelmat eivät lainkaan ole vielä kukissa tai sitten pelkästään 1-2 kukkaa. Minulla on jo ihan kukissa. Minulla on jatsi ja mesimarjavadelma sekä keltainen vadelma. Keltainen on kyllä vielä nupuissa, mutta niitäkin on jo riittävästi.

        Kun laitoin ne ensimmäistä vuotta, sitten olen vielä epävarmaa lannoitteiden suhteessa. Ainakin nyt tulen käyttämään pelkästään kanarakeita, joihin lisätty merilevahuudetta. Hevoslanttaa ei vielä puutarhamyymälöissä myydä sekä se olisi liian iso parvekelaatikkoihin ja ruukkuihin. Mutta kiitos neuvoistasi!:) Jos aletaan myös hevoslanttaa myymään, sitten kyllä muistan sitä laittaa pohjalle.

        ainakin Plantagenissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe