apua!!! kuvaus häissä!!!

....

Sain pyynnön kuvaamaan häihin, kirkkoon.
Omistan canon eos 400d ja objektiivit: 18-55mm ja 70-300mm ja tietysti hyvät akut ja jalustan.

Olisiko vinkkejä miten saisi hyviä kuvia kirkossa tai kannattaisiko jotain lisätarvikkeita ostaa?

Kiitosksia paljon!!

17

2177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salamalaite

      Ainakin tehokas salama on syytä olla. Suoralla päin naamaa läiskäistyllä salamalla saat aikaiseksi vain kalkkinaamaisia kummituksia. Tehokas salama sen vuoksi että voit ohjata valon heijastumaan kirkon rakenteista valaistuksen pehmentämiseksi. Siis salama osoittamaan kattoa kohti ja lisäksi siinä olisi hyvä olla pieni valkea heijastin joka heijastaa osan valosta eteenpäin.
      Jalustalla ei tee mitään tuontyyppisessä hääkuvauksessa.
      Tutustu kuvauspaikkaan etukäteen. Kysy papilta missä on soveliasta olla kuvaamassa. Älä ravaa edestakaisin paikasta toiseen.

    • ei salamaa

      Itse käytän hääkuvauksissa valovoimaisia kiinteäpolttovälisiä objektiiveja.

      Setissäni on Canon 28mm/2.8 ja Canon 50mm/1.4 sekä Contax Zeiss 135mm/2.8 obiskat.

      Käytän aukkoa f/4 ja nostan ISO-herkkyyttä tilanteen mukaan. Kohinat saan kuvista pois, joten ISO 800-kaan ei vielä ole ongelma.

    • Canonisti minäkin

      Kova haaste harrastelijalle ja vaatii kunnollisen suunnitelman. Tee aikataulu paperille hääpärin, bestmanin ja kaason kanssa. Aikatauluun merkitsette kaikki keskeiset tapahtumat: saapumienn kirkkoon, morsiammen luovutus, vihkitoimitus jne. Katso noista tapahtumista keskeisimmät, mitkä on pakko saada kuvattua. Tee liikesuunnitelmasi sen mukaan.

      Muista ottaa sidekuvia mukaan: kirkko, erilaisia kylttejä, ruokapyöytä jne. Niitä voi osin hyvällä maulla kuvata jo silloin, kun kierrät paikat ennakkoon. Koita ehtiä kiertämään kaikki paikat niin, että valasitus olisi suurin piirtein samanlainen, kun sitten itse tilaisuudessa. Silloin ei esimerkiksi ilta-aurinko pääse yllättämään kakkua leikattaessa. Koita olla paikalla, kun hääparilla on harjoitukset kirkossa.

      Salama on kaksipiippuinen juttu. Jos pärjäät ilman, niin se on hyvä. Yleensä se ei onnistu. Vain kääntyväpäisestä, tehokkaasta salamasta on iloa tuossa tilanteessa. Canoniin esimerkiksi METZ:n isot nuijat ovat toimivia. Canonin omaa 580:stä voi myös ajatella, mutta Canon ei ole parhaimmillaan salamatehtailijana. Salama häiritsee aina, joten koita välttää.

      Liike ja valaistus ovat juuri niitä asioita, jotka ammattikuvaaja osaa. Hän on kuvannut kymmenent häät ja tietää tarkalleen, mitä odottaa. Me amatöörit joudumme panostamaan suunnitteluun paperilla.

      Tuolla pitkällä zoomilla en näe hirveästi käyttöä häätilaisuudessa. Yleensä pääset hyvällä suunnittelulla, ennakoinnilla ja yhteispelilla bestmanin kanssa oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan.

      Kun kerran kysyit, niin salaman lisäksi toinen, parempi runko ja lyhyt valovoimainen tele olisivat poikaa ;) Joko 50D ja f/1.4 50mm tai 5D ja esimerkiksi f/1.8 85mm. Silloin vanhassa rungossa olisi tuo suttu lähinnä laajakulmana ja uudella rungolla otettaisiin pääosa kuvista. Vanhaan runkoon voisi sitten tarvittaessa heittää myös tuon pitkä zoomin, joka käytännössä tarvitsee jalustan.

      Toisen rungon voit korvata myös pokkarilla. Esimerkiksi G10 on tyydyttävä vaihtoehto. Siinä on ilmeisestii jopa sama akku, kuin rungossasi. Joka tapauksessa katso, että kuvia tulee otettua kahdella kameralla. Koskaan ei voi tietää, koska kamera hajoaa!

      Huolehdi hääparille mukaan joku halpa pokkari, kun poistuvat tilaisuudesta, jos bestman ei ole sitä tehnyt.

      Kuvien jälkikäsittely on sitten oma työnsä. Ainakin CD, jossa on myös kaikki raakakuvat. Sovi hääparin kanssa, kuka tekee kuvakirjan. Toinen vaihtoehto on teettää parhasita kuvista tavalliset kopiot ja laittaa ne albumiin. Muista, että (C) kuviin on sinulla.

      Onnea kuvaukseen.

      • Canonisti minäkin

        Sidekuvat tuli jo mainittua.

        Hääpari on ykköskohde tietysti. Olen nähnyt yhden amatöörin sarjan, jossa oli kuvattu vain toista puoliskoa parista, kuvaajan kaveria. Esimerkiksi kaikissa häävalssista otetuissa kuvissa näkyi vain sulhanen kunnolla. Muista tasapuolisuus!

        Muista kuvata myös kaikki vieraat. Siis myös ne, jotka eivät ole sinun sukulaisiasi. Kierrä tilaisuus pariin kertaan kokonaan ympäri eri vaiheissa ja anna palaa surutta ruutuja.

        Jos pääset kuvaamaan sopivasti tilanteen, jossa kaikki odottavat esimerkiksi ulkona sisälle pääsyä, niin ota kuvat ihmisistä niin, että heidän tuomansa lahjat näkyvät. Helpottaa seuraavana aamuna lahjan ja sen antajan yhdistämistä. (Vinkki, jonka antoi yksi ammattilainen pari kymmentä vuotta sitten ;) )


      • Jo on ohjeet. Kehotat kuvaajaa ostamaan kokonaan uuden laitteiston. Jotain järkeä näissä saisi olla. Jos haluava ammattitason palvelua, niin tilatkoon ammattilaisen. Harrastaja kuvaa niillä välineillä, joita hänellä on. Lähinnä valovoimaisen kiinteän objektiivin voi hankkia. Toki pokkari kannattaa olla varalla, mutta ei sellaista tuota varten kannata ostaa jo sen huonon soveltuvuuden takia.

        Tekijänoikeuksista nipottaminen tuollaisessa olisi jo älyttömyyden huippu. Pari tehköön kuvilla, mitä haluaa. Ajatus, että lähtisi tuollaisesta rahastamaan suorastaan oksettaa. Ammattikuvaus on erikseen. Nykyaikana kuvien anto digitaalisessa muodossa lienee itsestäänselvyys.


      • papparazzoreizo
        okaro kirjoitti:

        Jo on ohjeet. Kehotat kuvaajaa ostamaan kokonaan uuden laitteiston. Jotain järkeä näissä saisi olla. Jos haluava ammattitason palvelua, niin tilatkoon ammattilaisen. Harrastaja kuvaa niillä välineillä, joita hänellä on. Lähinnä valovoimaisen kiinteän objektiivin voi hankkia. Toki pokkari kannattaa olla varalla, mutta ei sellaista tuota varten kannata ostaa jo sen huonon soveltuvuuden takia.

        Tekijänoikeuksista nipottaminen tuollaisessa olisi jo älyttömyyden huippu. Pari tehköön kuvilla, mitä haluaa. Ajatus, että lähtisi tuollaisesta rahastamaan suorastaan oksettaa. Ammattikuvaus on erikseen. Nykyaikana kuvien anto digitaalisessa muodossa lienee itsestäänselvyys.

        Itse käytän aina kahta runkoa, toisessa tele ja toisessa laajis.
        Toki jos haluaa vain kokovartalokuvia, niin mitäs sillä telellä sitten.
        Jos haluaa kasvokuvaakin, niin suosittelen telen käyttöä.
        Sulla on surkeavalovoimaset objektiivit, joten toivoa sopii, että kirkkoon tulee jostain valoa. Suosittelisin ostamaan jonkun halvan kakkosrungon, esim. EOS 350D/20D tai vastaavia saa jo parilla sataa, allekkin ja ovat kuitenkin aivan riittäviä käyttöösi. Tällöin saat molemmat objektiivit käyttöön kerralla, koska häissä kun jotain tapahtuu, niin se myös tapahtuu, silloin ei ole aikaa ruveta objektiivia vaihtamaan tilanteeseen sopivaksi. Yksi vaihtoehto olisi sitten myös EF 50mm f1.8 (mielummin 1.4 USM) niissä rittäisi valovoima ja 50mm on kuitenkin suht riittävä, toilanteeseen kuin tilanteeseen, tosin kauheasti ei saa ympäristöä mukaan, mutta pitäisi riittää itse parin pääkohteiden kuvaamiseen.

        Itse olen mennyt setillä: 40D 70-200mm f2.8 L IS USM ja 20D EF-s 17-55mm f2.8 IS USM mutta budjettisi on niin pieni varmaankin, että jos jotain pitää lisää hankkiä, niin se olisi kyllä se salama, että edes jostain tulee valoa kuviin.
        Speedlite 430EX tai vast ja siihen omni-bounce valonhajotin, niin ei tarvitse mistään seinistä kimmottaa valoa. Ja ehdottomasti muutama setti hyviä akkuparistoja (itsellä GP recykoja).


      • Canonisti minäkin
        okaro kirjoitti:

        Jo on ohjeet. Kehotat kuvaajaa ostamaan kokonaan uuden laitteiston. Jotain järkeä näissä saisi olla. Jos haluava ammattitason palvelua, niin tilatkoon ammattilaisen. Harrastaja kuvaa niillä välineillä, joita hänellä on. Lähinnä valovoimaisen kiinteän objektiivin voi hankkia. Toki pokkari kannattaa olla varalla, mutta ei sellaista tuota varten kannata ostaa jo sen huonon soveltuvuuden takia.

        Tekijänoikeuksista nipottaminen tuollaisessa olisi jo älyttömyyden huippu. Pari tehköön kuvilla, mitä haluaa. Ajatus, että lähtisi tuollaisesta rahastamaan suorastaan oksettaa. Ammattikuvaus on erikseen. Nykyaikana kuvien anto digitaalisessa muodossa lienee itsestäänselvyys.

        Tekijänoikeudet ovat aika keskeinen asia! Niistä kannattaa aina sopia edes suullisesti. Itse olen antanut aina kaikki kuvat myös raakaversioina hääparille, koska en kuvaa ammatikseni. Saatesanoina on ollut vapaa, ei kaupallinen käyttö. Joku kuvista saattaa olla niin hyvä, että sitä haluaa käyttää esimerkiksi kilpailuissa, joten asiasta kannattaa sopia.

        Tuo objektiivivalikoima on hääkuvaukseenkin sopimaton. Noita suttuzoomeja ei kannata yleensäkään ostaa. Alkuperäinen kysymys oli: "...tai kannattaisiko jotain lisätarvikkeita ostaa?" Vähintään tuo f/1.4 50mm olisi minulla hankintalistalla ennen hääkeikkaa.

        Perheessä on sekä Canonin satanen että kymppi. Kun kerran kysyttiin, mitä kannattaisi hankkia, niin vastaus on tuo kymppi ;) Kyllä sillä satasellakin pärjää, mutta ero tuollaisessa tilanteessa, jossa on pakko onnistua, on suuri. Samoin sillä runkotulpan korvikkeella pärjää, mutta kunnollinen kiinteä on aivan toista.

        Vitonen on sitten enemmän puoliammattilaistyökalu. Se jollakin kasivitosella ja vaikka kaksnelosella varustettuna olisi varmasti ihannesetti, mutta hinta on yli normaalin harrastajan budjetin.


    • siitä se lähtee

      Jätä jalusta kotiin ja samoin molemmat putket. Käy ostamassa lisää valovoimaa ja salama. Sitten vain kiireesti harjoittelemaan ennen keikkaa.

    • Canonisti minäkin

      Kerro, miten lopulta onnistuit ja millä kalustolla?

      • moimoimmm

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?


      • moimoimmm

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?


      • moimoimmm

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?


      • Canonisti minäkin
        moimoimmm kirjoitti:

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?

        Saat jonkun euron vaihdossa tuosta f/1.8:sta. Vaihto kannattaa ehdottomasti.


      • Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja
        moimoimmm kirjoitti:

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?


      • wqffqw
        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja kirjoitti:

        Jos on jo 1.8 50mm kannattaako mun ostaa f/1.4 50mm myös ja käyttää sitä?

        NO ilman muuta pitää, mitäpä nyt yhdelle viiskytmillisellä tekee. Vähintää kaks pitää olla aina.


    • theKnot

      Kannattaa huomioida muutama asia. Ensinnäkin hääkaava kannattaa opetella ulkoa. Pienellä ennakkosuunnittelulla yhdelläkin rungolla pärjää. Mieti ennakolta, milloin vaihdat linssiä ja mitä linssiä milloinkin kannattaa käyttää.

      Salaman hankintaa tai lainaamista kannattaa harkita. Usein kirkot ovat, varsinkin pilvisellä säällä, tosi pimeitä. Samalla kannattaa hankkia salamaan pieni heijastin tai pehmennin, sillä kirkko on usein niin korkea, että se nielee kaiken seinien tai katon kautta ammutun valon. Jos päädyt salaman hankintaan, harjoittele sen käyttöä kunnolla ennen häitä.

      Uuden kameran tai linssien hankkimista en suosittele juuri ennen häitä. Ne eivät ole oikea paikka kaluston käytön harjoitteluun. Kuvaamallasi kalustolla kyllä pärjää, varsinkin jos sinulla on myös tuo 50/1.8. 1.4-valovoimainen on toki hiukan parempi, mutta siihen sijoittaminen on mielestäni turhaa suurimmalle osalle harrastuksensa alussa olevista harrastajista. Valovoiman ero on pieni ja kuvanlaadussa tuo halpisversiokin pesee kaikki muut optiikkasi helposti. Itse asiassa kyseessä on terävämpi linssi kuin osa L-sarjan zoomeista. Itse olen tuolla linssillä kuvannut useissa häissä eikä kertaakaan ole kukaan valittanut kuvanlaadusta.

      Ennen kaikkea turha häsääminen pois. Mieti mitä teet ja tee se suunnitellusti. Ja muista tarkastaa kameran säädöt muutamalla koekuvalla juuri ennen hääparin/morsiamen sisäänmarssia. Näin varmistat sen, että esimerkiksi ISO-arvo on säädetty kohdalleen vallitseviin olosuhteisiin ettet joudu myöhemmin huomaamaan, että kaikki sisäänmarssikuvasi ovat tärähtäneitä.

      Onnea yritykselle.

      • utelias...

        juu, kesällä täys alottelijana kuvailin häissä n. 800 kuvaa, ja onneksi melkein puolet kuvista oli ok. Surullista oli, että morsiusparin "musta/valko"-konrasti monissa kuvissa teki sen, että morsiamen puku ylivalottui. Ulkokuvissa erityisesti. (Canon EOS 450D,perus kittiputkella) No, onneksi en ollut "virallinen" kuvaaja, mutta vinkkejä tähänkin mustavalko-parin kuvaamiseen vastaanotetaan mieluusti :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe