Moi!
Olen sairastanut tämän H1N1 taudin ja haluan kertoa siitä oman kokemukseni.
Olen 23-vuotias mies, perusterve, juon ja tupakoin kyllä silloin tällöin, en harrasta erikoisesti mitään urheilua.
Olin Lontoossa matkalla, kun tulin sieltä n. 2 vko sitten, tuli minulle kotona suomessa, kun olin kotiutunut Lontoosta, yleinen sairaudentunne, siis kolotti vähän joka paikkaa, ja kuume nousi 37, 9 asteeseen.
Televisiosta luin tästä sikaflunssasta ja soitin terveyskeskukseen, että pitääkö tulla lääkärille?
Antoivat ajan, ja kehottivat tulemaan takaovesta, antoivat yksityiskohtaiset ohjeet mihin tulla.
Siellä odotti suojapukuiset hoitajat, minulta otettiin jotain näytteitä nenästä ja nielusta, sekä verikokeita.
Makasin yksityishuoneessa jotain n.7 tuntia, sanottiin, että pitää odotella vastauksia.
No, varmistui, että minulla oli tämä H1N1.
Kyselivät vointiani, ja koska minusta vointini oli kohtalainen, niin halusin mennä kotio.
Minulla oireena oli siis kuume ja lihassäryt, ei kai korkeampi kuin jotain 38, en sitä koko aikaa mittailluit, söin särkyyn ibuprofeenia ja makoilin kotona.
Itse tauti tuntui kestävän n.2-3 päivää, mutta olin kotona varoiksi viikon ja otin rauhallisesti.
Tauti tuntui samalta kuin esim. armeijassa sairastin influenssan.
En olisi mennyt Lontoon matkalle, mutta kun en ollut seurannut tätä sikainfluenssajuttua, niin en tiennyt, että sieltä sen helposti saa.
Nyt kun olen seurannut, niin on jotenkin ristiriitaista, että WHO on julistanut tämän olevan pandemia, mutta esim. minä olin aika tietämätön asiasta, ja mitään matkustusrajoituksia ei ole.
En siis olisi matkalla lähtenyt, jos olisi varoitettu tautiriskistä.
No, jokatapauksessa olen nyt tuon sikainfluenssan sairastanut ja terve.
Halusin vain antaa oman kokemukseni.
Oma mielipiteeni on, että tauti olisi voitu hyvin eristää, jos olisi annettu tiukat matkustusrajoitukset, sillä olen lukenut, että lähes kaikki sikainfluenssa tartunnat ovat tulleet ulkomailta tulleilta, pääosin USA:sa ja UK:sta tulleilta.
Sairastin sikaflunssan.
22
4971
Vastaukset
- nimenomaan
Olet juurikin oikeassa. Viranomaisten välittömällä toiminnalla taudin eteneminen olisi saatu alkuvaiheessa helposti ehkäistyä tehokkailla ja tarpeeksi laajoilla matkustusrajoituksilla. Lentokoneet maahan ja epidemia-alueiden rajat kiinni niin ei se tauti sieltä itsekseen tuhansia kilometreja olisi levinnyt. Mutta eihän se tietenkään ollut tässä tilanteessa mahdollista kun tauti riehui heti alkuvaiheessa USA:ssa... yllättäen nyt tällä kertaa matkustusrajoitukset eivät olisikaan etenemistä pysäyttäneet... miksi ei...? ...jos sinne ei olisi kukaan matkustanut eikä sieltä kukaan olisi pois matkustanut niin ei olisi tautikaan liikkunut.
Saapa nähdä mikä tilanne olisi ollut jos tauti olisi olisi lähtenyt liikkeelle vaikkapa jostain kehitysmaasta... luulenpa että matkustusrajoitukset olisivat astuneet hyvinkin pian voimaan.. siinä tilanteessa ne viranomaisten mukaan olisivat varmaan tehonneetkin.
Mutta tilanne nyt oli tämä. Kellään päättäjällä ei ollut tarpeeksi rohkeutta ja päättäväisyyttä matkustusrajoituksia asettaa ja tauti etenee vääjäämättä epidemiaksi täälläkin. Halvemmaksi olisi taas tullut estää joitakin tuhansia lomamatkoja ja kuunnella pettyneiden lomamatkansa menettäneiden urputusta siitä kuinka vaarattomasta taudista on kyse, kuin antaa jopa 1/3 kansasta sairastua tautiin ja rasittaa siten sairauslomin muutenkin ahdingossa olevia yrityksiäja julkisia palveluja. Surullista mutta totta ja valitettavaa :/- että kansalaiset
sairastaa.Onhan tässä miljoonaluokan bisnes lääkefirmoille ja ketä lie vielä siellä takahuoneissa.
Itsekin epäilen että perheeni sairasti tämän jo huhtikuussa sillä vaimoni tuli koluttuaan lentokenttiä kotiin hyvin sairaana.Oksenteli ja ripuloi 2 päivää ja oli todella heikossa kunnossa.Kuume oli 38.Toipumiseen meni kuukausi.Itse sairastuin 3 päivänä vaimon kotiintulon jälkeen ,kuumetta 38 ,kova päänsärky,nivelet joka paikasta kipetät,oksensin kerran.Heikko olo vaivasi muutaman viikon ja kova yskä.Lapsille tuli nuha ja yskä ja oksennustauti ja hengitysvaikeuksia toiselle lapselle mitä ei ole ikinä ennen ollut.
Mutta tällöin oli ensimmäisiä tapauksia vasta Tanskassa, Ruotsissa,Englannissa jossa vaimoni oli ollut eikä kukaan terveydenhuoltohenkilöstöstä noteerannut epäilyksiäni eli arvoitukseksi jäi mikä tauti oli.
Tai kai se selviää pian......sairastutaanko. - keväällä
että kansalaiset kirjoitti:
sairastaa.Onhan tässä miljoonaluokan bisnes lääkefirmoille ja ketä lie vielä siellä takahuoneissa.
Itsekin epäilen että perheeni sairasti tämän jo huhtikuussa sillä vaimoni tuli koluttuaan lentokenttiä kotiin hyvin sairaana.Oksenteli ja ripuloi 2 päivää ja oli todella heikossa kunnossa.Kuume oli 38.Toipumiseen meni kuukausi.Itse sairastuin 3 päivänä vaimon kotiintulon jälkeen ,kuumetta 38 ,kova päänsärky,nivelet joka paikasta kipetät,oksensin kerran.Heikko olo vaivasi muutaman viikon ja kova yskä.Lapsille tuli nuha ja yskä ja oksennustauti ja hengitysvaikeuksia toiselle lapselle mitä ei ole ikinä ennen ollut.
Mutta tällöin oli ensimmäisiä tapauksia vasta Tanskassa, Ruotsissa,Englannissa jossa vaimoni oli ollut eikä kukaan terveydenhuoltohenkilöstöstä noteerannut epäilyksiäni eli arvoitukseksi jäi mikä tauti oli.
Tai kai se selviää pian......sairastutaanko.Joo, meidän naapurit kävivät myös ulkomailla (Italiassa) toukokuussa ja sieltä tultuaan aika pian sairastuivat johonkin tautiin, jossa oli korkeaa kuumetta, kolotuksia jne. Kuulosti ihan influenssan oireilta.
Pian sen jälkeen myös mun mies sairastui harvinaisen kovaan flunssaan. Olin jo ihan huolissani hänestä, kun yleensä ei sairasta, ainakaan näin kovin. Hänelle ei normaalisti nouse koskaan edes kuume.
Makasi kuitenkin tuolloin vaan päiväkausia ja näytti TOSI sairaalta, korkea kuume, joka paikka kipeenä, kovat pääkivut ja vatsassakin kait jotain.
No, en tiedä mitä nämä sitten oli. Naapurin mielestä vaan tavallista kovempi flunssa.
Meillä ei kylläkään, ihme ja kumma, muu perhe sairastunut kuitenkaan ollenkaan.
Olis kiva tietää mikä tauti oli kyseessä. - ja todellisuudesta
että kansalaiset kirjoitti:
Tai kai se selviää pian......sairastutaanko."Onhan tässä miljoonaluokan bisnes lääkefirmoille ja ketä lie vielä siellä takahuoneissa."
Todellisuus on tämä: lääkefirmat eivät pysty hallitsemaan edes viruksia, jotka leviävät suht' rajatuissa olosuhteissa ihmisyhteisössä. Vielä vähemmän lääkefirmat pystyvät hallitsemaan viruksia, jotka leviävät hallitsemattomasti! Lääkefirmat eivät pysty hallitsemaan leviämistä eikä viruksen muuntumista. Näin ollen "lääkefirmat teki sen!"-teorian ongelma on siinä, että lääkefirmat menevät nopeasti nurin, jos virus alkaa niittää "asiakkaita" huru mycket.
- taas..
No sittenhän se ei varmaan enää tartu sinulle uudestaan, ainakin itse epäilisin niin.. Hyvä, kun ei sen pahemmaksi mennyt ja oli lievä!
Olen samaa mieltä kanssasi, jos matkustusrajoitukset olisivat ei näinkään monella suomalaisella sitä nyt olisi, harmi vaan ettei niin ole päätetty ja toivottavasti kukaan ei kuole ja pysyy suht lievänä kaikilla joille se tulee.- 3++w3
Oletko sairastanut elämässäsi täsmälleen yhden kausi-influenssan?
Nii-in. Tavalliset A-virukset muuntuvat. Siksi kausi-influenssan vastainen rokote pitää ottaa uudestaan joka vuosi, jos sellaisen joku haluaa ottaa, sillä maailmalla leviää aina uusi virus.
Meksikonviruskin muuntuu koko ajan. Mitä enemmän tartuntoja, sitä enemmän kasvualustaa vaarallisemman muodon tulolle. Tartuntojen määrä nostaa vaarallisen viruksen todennäköisyyttä.
- mutta.....
Kun raha ratkaisee, luuletko tosiaan että lentofirmat laitetaan kiinni? ei jumalauta mikä taloudellinen tilanne lentoyhtiöille, yhtäkkiä vaikka kuukaudeksi kaikki koneet maassa turhan panttina, ei se vaan ole niin yksinkertaista RAHA RATKAISEE. Ihmiset matkustelee $$$$ ihmiset ostaa lääkkeitä $$$$ näin se menee
- Sikatauti
Mulla nousi pari päivää sitten kova kuume (yli 38) Oireisiin liittyi palantunnetta kurkussa, minkä vuoksi välillä yskitytti, ajoittaista hengenahdistusta/epämielyttävää tuntemusta keuhkojen kohdalla. Toisena päivänä kuume nousi jo yli 39, tuli kovaa päänsärkyä, sekavaa olotilaa, lievää huimausta, "sähköiskun" tuntemuksia päässä. Kävin päiystyksessä. Lääkäri teki angiinatestin, joka osoittautui negatiiviseksi. Kyselin olisko tää sikatautia, siihen lääkäri tiedusteli multa ulkomaanreissuista. En ole käynyt lähhiaikoina ulkomailla. Mutta kolme päivää ennen oireiden puhkeamista olin keskustyellut henkilön kanssa, joka oli viikon sisällä palanut USA:sta.
Tänään kaverini soitti influenssa numeroon ja kertoi mun oireista. päivystävä henkilö sanoi niiden viittaavan SIKAINFLUENSSAAN. On tämä kyllä tavallisia flunssia huomattavasti ärhäkämpi. Mulla ei normaalisti ole korkeaa kuumettaOlo on kuin kelluisi jossain ihme nirvanassa, erikoinen ja voimaton. Mutta nyt alkaa vähän kuitenkin helpottaa, ainakin kuume on laskenut, mutta ei poistunut. - tämä...
Sikatauti kirjoitti:
Mulla nousi pari päivää sitten kova kuume (yli 38) Oireisiin liittyi palantunnetta kurkussa, minkä vuoksi välillä yskitytti, ajoittaista hengenahdistusta/epämielyttävää tuntemusta keuhkojen kohdalla. Toisena päivänä kuume nousi jo yli 39, tuli kovaa päänsärkyä, sekavaa olotilaa, lievää huimausta, "sähköiskun" tuntemuksia päässä. Kävin päiystyksessä. Lääkäri teki angiinatestin, joka osoittautui negatiiviseksi. Kyselin olisko tää sikatautia, siihen lääkäri tiedusteli multa ulkomaanreissuista. En ole käynyt lähhiaikoina ulkomailla. Mutta kolme päivää ennen oireiden puhkeamista olin keskustyellut henkilön kanssa, joka oli viikon sisällä palanut USA:sta.
Tänään kaverini soitti influenssa numeroon ja kertoi mun oireista. päivystävä henkilö sanoi niiden viittaavan SIKAINFLUENSSAAN. On tämä kyllä tavallisia flunssia huomattavasti ärhäkämpi. Mulla ei normaalisti ole korkeaa kuumettaOlo on kuin kelluisi jossain ihme nirvanassa, erikoinen ja voimaton. Mutta nyt alkaa vähän kuitenkin helpottaa, ainakin kuume on laskenut, mutta ei poistunut.Tiettävästi tämä meksikonvirus jyllää keuhkoputkissa huomattavasti tavallista kausi-influenssaa voimakkaammin.
Vinkkinä astmaatikoille ja muille, että skarpataan käsien pesussa ja hygieniassa. Ja lopetetaan kaiken ruumiillisen rasituksen harjoittaminen heti, jos ilmaantuu jotain influenssaan viittavia oireita. Kuntosalille ja juoksulenkille voi mennä taudin jälkeen monta kertaa, mutta jos menee sairaana, voi jäädä kerrat vähiin. Kun pitää järjen mukana, ei pahenna tilannetta ja kasvata riskejä omalla kohdallaan. - te astmaatikot
tämä... kirjoitti:
Tiettävästi tämä meksikonvirus jyllää keuhkoputkissa huomattavasti tavallista kausi-influenssaa voimakkaammin.
Vinkkinä astmaatikoille ja muille, että skarpataan käsien pesussa ja hygieniassa. Ja lopetetaan kaiken ruumiillisen rasituksen harjoittaminen heti, jos ilmaantuu jotain influenssaan viittavia oireita. Kuntosalille ja juoksulenkille voi mennä taudin jälkeen monta kertaa, mutta jos menee sairaana, voi jäädä kerrat vähiin. Kun pitää järjen mukana, ei pahenna tilannetta ja kasvata riskejä omalla kohdallaan.Me astmaatikot olemme sitten niitä, jotka päätyvät kuolintilastoihin ihmisinä, jotka OLIVAT JO VALMIIKSI SAIRAITA eli NOU HÄTÄ! ;-)
- tämäkin.
Sikatauti kirjoitti:
Tänään kaverini soitti influenssa numeroon ja kertoi mun oireista. päivystävä henkilö sanoi niiden viittaavan SIKAINFLUENSSAAN. On tämä kyllä tavallisia flunssia huomattavasti ärhäkämpi. Mulla ei normaalisti ole korkeaa kuumettaOlo on kuin kelluisi jossain ihme nirvanassa, erikoinen ja voimaton. Mutta nyt alkaa vähän kuitenkin helpottaa, ainakin kuume on laskenut, mutta ei poistunut.Mulla oli viisi päivää kuumetta ja korkeimmillaan 39, päänsärkyä, kurkkukipua, lihassärkyä. Testiä ei tehty, mutta lääkäri heitti epäilyn sikainfluenssasta.
En ole ollut ulkomailla. Tuttavia kylläkin olen tavannut, jotka ovat tulleet reissusta. - miksi ihmeessä ei
tämäkin. kirjoitti:
Mulla oli viisi päivää kuumetta ja korkeimmillaan 39, päänsärkyä, kurkkukipua, lihassärkyä. Testiä ei tehty, mutta lääkäri heitti epäilyn sikainfluenssasta.
En ole ollut ulkomailla. Tuttavia kylläkin olen tavannut, jotka ovat tulleet reissusta.Miksi ei tehty edelliselle testiä? Eli onko niin, että vaikka olisi miten oireet kun oppikirjasta niin testejä ei enää tehdä? Eli siksi ei tilastoissa näy lainkaan tämänhetkinen tilanne. Ja mikähän se tilanne sitten on? Että puolet väestä on nyt saiastunut vai? Eikä kukaan tiedä kun ovat "kotihoidossa"?
- tehdä muuallakaan
miksi ihmeessä ei kirjoitti:
Miksi ei tehty edelliselle testiä? Eli onko niin, että vaikka olisi miten oireet kun oppikirjasta niin testejä ei enää tehdä? Eli siksi ei tilastoissa näy lainkaan tämänhetkinen tilanne. Ja mikähän se tilanne sitten on? Että puolet väestä on nyt saiastunut vai? Eikä kukaan tiedä kun ovat "kotihoidossa"?
Ei niitä testejä enää tehdä juuri muuallakaan, koska a) resurssit eivät riitä, ja b) tauti on levinnyt niin laajalle.
- tämäkin.
miksi ihmeessä ei kirjoitti:
Miksi ei tehty edelliselle testiä? Eli onko niin, että vaikka olisi miten oireet kun oppikirjasta niin testejä ei enää tehdä? Eli siksi ei tilastoissa näy lainkaan tämänhetkinen tilanne. Ja mikähän se tilanne sitten on? Että puolet väestä on nyt saiastunut vai? Eikä kukaan tiedä kun ovat "kotihoidossa"?
Kävin lääkärissä yksityisellä puolella ja samoin toinen samanlaisen taudin läpikäynyt perheenjäsenemme. Tältä toiselta vain kysyttiin onko käynyt ulkomailla eikä myöskään testistä puhuttu mitään. Minulle ei tullut aluksi mieleeni, että kysymyksessä voisi olla H1N1, koska emme ole olleet ulkomailla. Mutta lääkärikin epäili, että sairastuneiden määrä on suurempi kuin viralliset luvut kertovat.
Mielestäni tuota sairautta ei tarvitse pelätä, jos on perusterve.
- xc-x-
Ylen sivuilla on tällainen juttu:
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/07/sikainfluenssan_sairastanut_yllattyi_oireiden_lievyydesta_885499.html
Taudin lievänä sairastanut sanoi näin: "... tässä huudetaan nyt hieman turhaan sutta. Entä sitten kun tulee seuraava todella vakava maailmanlaajuinen epidemia? Sanovatko ihmiset, että tämä on taas yksi sikaflenssu."
Kyseinen mies ei selvästikään ymmärrä, miksi tilanne on vakava, mutta Yle perinteisen disinformatiiviseen tapaansa päättää jutun noihin kommentteihin, joista puuttuu sekä tieto että ymmärrys. Valitettavasti tiedotusvälineet eivät kerro, MIKSI tällainen pandemia on niin vakava, joten ihmiset tekevät omia päätelmiään puutteellisista lähtökohdista. Pitäisi pitää mielessä ennen susipuheita, että miljoonia tappanut espanjantautikaan ei tappanut tai niin sanotusti melkein tappanut kaikkia tartunnan saaneita. Kaikki eivät sairastuneet vakavasti. Ja silti se oli tappava virus.
Tämä Ylen jutun mies ei näytä tiedostavan myöskään kulovalkean lailla leviävien virusten riskejä vähänkin pidemmällä aikajanalla. Mitä enemmän tartuntoja, sen suurempi todennäköisyys äärimmäisen vaarallisen viruksen muotoutumiselle. Maailmalla leviää tälläkin hetkellä erilaisia variaatioita tästä samasta influenssaviruksesta! Toisin sanoen virus muuntautuu koko ajan. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. WHO:kaan ei pysy muuntuvan viruksen perässä. Se voi vain koota tietoja ja havaintoja uusista muunnoksista. Tämän viruksen lopullinen vaarallisuus on tässä vaiheessa vielä täysin avoin. Kukaan ei tiedä, mitä tuleman pitää. Tässä vaiheessa tiedetään vain, että virus leviää hälyyttävän helposti ja sairastuttaa vakavasti ihmisiä, joille normaali kausi-influenssa ei ole erityinen uhka. Asiantuntijat odottavat syksyä ja varsinaisen influenssakauden käynnistymistä pohjoisella pallonpuoliskolla huolestuneissa tunnelmissa, koska virus on aiheuttanut tällä pallonpuoliskolla huolta jo nyt.- huutamisesta....
"Tämä Ylen jutun mies ei näytä tiedostavan myöskään kulovalkean lailla leviävien virusten riskejä vähänkin pidemmällä aikajanalla. Mitä enemmän tartuntoja, sen suurempi todennäköisyys äärimmäisen vaarallisen viruksen muotoutumiselle."
Ehkäpä tietää. Ehkäpä tietää että viruksia juoksee pitkin maailmaa koko ajan, lukemattomia määriä. Mikä tahansa niistä saattaa muuttua vaaralliseksi. Olet aivan pihalla jos kuvittelet että ne voitaisiin jotenkin pysäyttää. Miksi juosta ympäriinsä pää kolmantena jalkana ennenkuin todella on aihetta? - Lievää influenssaa
huutamisesta.... kirjoitti:
"Tämä Ylen jutun mies ei näytä tiedostavan myöskään kulovalkean lailla leviävien virusten riskejä vähänkin pidemmällä aikajanalla. Mitä enemmän tartuntoja, sen suurempi todennäköisyys äärimmäisen vaarallisen viruksen muotoutumiselle."
Ehkäpä tietää. Ehkäpä tietää että viruksia juoksee pitkin maailmaa koko ajan, lukemattomia määriä. Mikä tahansa niistä saattaa muuttua vaaralliseksi. Olet aivan pihalla jos kuvittelet että ne voitaisiin jotenkin pysäyttää. Miksi juosta ympäriinsä pää kolmantena jalkana ennenkuin todella on aihetta?Aivan hysteeristä panikointia, sikainfluenssa ei eroa tavallisesta kausi-influenssasta, suurin saa sairastaa taudin kotona, ilman lääkärin apua. Itselläni on myös kroonisia sairauksia,mutten pankoi, tulee jos on tullakseen, menee siinä muiden sairauksien ohessa. Jos ei ole todellisia ongelmia, sitä kehittelee niitä ja lietsoo paniikkia ympäristöön.
- sairastuin
Lievää influenssaa kirjoitti:
Aivan hysteeristä panikointia, sikainfluenssa ei eroa tavallisesta kausi-influenssasta, suurin saa sairastaa taudin kotona, ilman lääkärin apua. Itselläni on myös kroonisia sairauksia,mutten pankoi, tulee jos on tullakseen, menee siinä muiden sairauksien ohessa. Jos ei ole todellisia ongelmia, sitä kehittelee niitä ja lietsoo paniikkia ympäristöön.
Kuulun itsekin riskiryhmään kyllä, mutta en edes tiedä mistä taudin sain, en ole edes käynyt ulkomailla. Terveydenhuollon puolella minua tuskineni ( Sietämätön kipu nivelissä ja pistelynä iholla, kurkkukipu ja hengenahdistus, päänsärky, lievä kuume 37,6 , lievä yskä ) palloteltiin pari päivää puolelta toiselle ennen kuin päädyin sikainfulenssa yksikköön jossa tauti todettiin. Nyt 2 vrk Tamiflua syöneenä alan päätyä taas elävien kirjoihin. Miksi taudin levinneisyyttä jonka pari päivää päivystyksissä oleilleena totesin ei medioissa tiedoteta??? montakohan ehdin niiden päivien aikana tartuttaa???
- hyssyttelyä
sairastuin kirjoitti:
Kuulun itsekin riskiryhmään kyllä, mutta en edes tiedä mistä taudin sain, en ole edes käynyt ulkomailla. Terveydenhuollon puolella minua tuskineni ( Sietämätön kipu nivelissä ja pistelynä iholla, kurkkukipu ja hengenahdistus, päänsärky, lievä kuume 37,6 , lievä yskä ) palloteltiin pari päivää puolelta toiselle ennen kuin päädyin sikainfulenssa yksikköön jossa tauti todettiin. Nyt 2 vrk Tamiflua syöneenä alan päätyä taas elävien kirjoihin. Miksi taudin levinneisyyttä jonka pari päivää päivystyksissä oleilleena totesin ei medioissa tiedoteta??? montakohan ehdin niiden päivien aikana tartuttaa???
Levinneisyyttä ei ilmoiteta, koska tauti on jo karannut käsistä eikä kukaan sitä levinneisyyttä enää tiedä.
Toiseksi vaikka tiedettäisiinkin niin tuskinpa kerrottaisiin. Sehän olisi tosiasioiden kertomista, eli ainakin monen täällä kirjoitetun mielipiteen mukaan paniikin lietsomista. Eihän asioista saa kertoa niin kuin ne ovat, vaan aina pitää kertoa se kaunisteltu versio totuudesta, jos kertoo kaunistelematta se on panikointia. - se menee
hyssyttelyä kirjoitti:
Levinneisyyttä ei ilmoiteta, koska tauti on jo karannut käsistä eikä kukaan sitä levinneisyyttä enää tiedä.
Toiseksi vaikka tiedettäisiinkin niin tuskinpa kerrottaisiin. Sehän olisi tosiasioiden kertomista, eli ainakin monen täällä kirjoitetun mielipiteen mukaan paniikin lietsomista. Eihän asioista saa kertoa niin kuin ne ovat, vaan aina pitää kertoa se kaunisteltu versio totuudesta, jos kertoo kaunistelematta se on panikointia.Totuus sattuu kaikkein eniten. Senhän huomaa jo täällä kirjoittelevista, toisia panikoiviksi syyttävistä ihmisistä. Kun totuutta ei halua itselleen myöntää, alkaa ihminen luonnostaan vähättelemään muiden mielipiteitä vähentääkseen ja kumotakseen niiden vaikutuksen omaan "totuuteen".
Ihan luonnollinen tapahan se on parantaa omaa mielenrauhaa tuollainen. - sikaa tai ei
se menee kirjoitti:
Totuus sattuu kaikkein eniten. Senhän huomaa jo täällä kirjoittelevista, toisia panikoiviksi syyttävistä ihmisistä. Kun totuutta ei halua itselleen myöntää, alkaa ihminen luonnostaan vähättelemään muiden mielipiteitä vähentääkseen ja kumotakseen niiden vaikutuksen omaan "totuuteen".
Ihan luonnollinen tapahan se on parantaa omaa mielenrauhaa tuollainen.Sairastuin naapurini kanssa melkein samoihin aikoihin kuumeeseen.Hän on sairaampi.Eilenaamulla kertoi ettei ruoka maita-oksettava olo.Minulla oli vain jäsensärkyä.Kuume nousi eilenillallla 38,4:ään.Ihan hyvä olo.Pitäisi lähteä jatkamaan lepoa.Unimasa on kateissa.Toivottavasti olo pysyy näin hyvänä.
- edrgzwtey
sikaa tai ei kirjoitti:
Sairastuin naapurini kanssa melkein samoihin aikoihin kuumeeseen.Hän on sairaampi.Eilenaamulla kertoi ettei ruoka maita-oksettava olo.Minulla oli vain jäsensärkyä.Kuume nousi eilenillallla 38,4:ään.Ihan hyvä olo.Pitäisi lähteä jatkamaan lepoa.Unimasa on kateissa.Toivottavasti olo pysyy näin hyvänä.
mitä jengi täällä oikein piipittää? ihmisillä näyttää olevan pakonomainen hinku selvittää onko tautinsa nimenomaan sikaflunssa. mitä väliä? mitä merkitystä taudin nimellä? sairastatte tautinne jokatapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544045On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412460Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742437Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221826Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801653- 801610
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?811207Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?641134