On se niin väärin...

ikäloppu

Joo eli otsikko kaiken kertoo... Olen valmistunu valokuvalaborantiksi 17 vuotta sitten. (enää en ole alalla).Olin n. 10 vuotta alalla töissä.
Ostin joku aika sitten digijärjestelmän ja nyt viime viikolla ostin kuvankäsittelyohjelman.
Ei mun koulutuksesta ole enää juuri mitään hyötyä. Opeteltiin valokuvakemian salat. Kehitettiin tietysti filmit purkissa ja suurennuskoneella tehtiin kuvat. Jopa värikuvat tehtiin pimiössä. Oli se sitten hauskaa kun kuva alkoi paperille muodostumaan ja sitä aina jännitti että millanen tulee. Kaikenlaisia vippaskonsteja käytettiin tarvittaessa.
Nyt voin kuvankäsittelyohjelmalla tehdä tuon kaiken nappia painamalla. Kuvasta voit tehdä täysin uudenlaisen hetkessä. Kun kameralla kuvia ottaa, niin tuntuu että voin sohaista sinne päin ja kuvanksittelyohjelmalla teen loput. Voi haikeus sentään.
Ainoa mistä on nykyään hyötyä on valokuvauksen taito. Manuaalista järkkäriä piti osata käsitellä vaikka silmät kiinni. Kamera-asetukset tulivat tutuksi.
Mutta näin... Olen kai kuin joku mummo, joka kaipailee menneitä. :))

15

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen ikäloppu

      Aloitin valokuvaamisen vuonna -77, eka kamerani oli agfamatic(pocket) 2008, sitten siirryin järjestelmäkameraan vanhoja raatoja mutta toimivia, vuonna -90 ostin canon eos 1000F, filmiä paloi..olin vannoutunut filmikameran käyttäjä, vaatimustaso kuvauksessa nousi ja aloin kuvaamaan enemmän luontoa, objektiivivalikoima laajeni, tuli mukaan pitkät polttovälit yms..yhä enemmän tuli epäonnistuneita otoksia, ajattelin kokeilla digikameraa, huima kehitys tapahtui kuvaamisessani, otin huomattavasti enemmän kuvia, ne kuvat joihin en ollut tyytyväinen pystyi poistamaan jo kuvauspaikalla..en nyt katso olevani ammattilainen mutta omilla välineillä saan kyllä ihan kelpo kuvia, toisinaan innostun kuvaamaan mekaanisilla filmikameroilla.

      • Poistaminen

        Heti paikalla on tärkeä psygologinen ominaisuus, ettei tule paha mieli.
        Tuolla tavalla ei niistä epäonnistumisista opita mitään. Ne poistetaan, ennekuin ehditään tajuta, mikä meni pieleen.
        Digi tappoi valokuvauksen ja toi tilalle sunnuntairäpsyt.


      • Leicax
        Poistaminen kirjoitti:

        Heti paikalla on tärkeä psygologinen ominaisuus, ettei tule paha mieli.
        Tuolla tavalla ei niistä epäonnistumisista opita mitään. Ne poistetaan, ennekuin ehditään tajuta, mikä meni pieleen.
        Digi tappoi valokuvauksen ja toi tilalle sunnuntairäpsyt.

        "Digi tappoi valokuvauksen ja toi tilalle sunnuntairäpsyt."

        Ei valokuvausta ole tapettu?

        Päin vastoin. Valokuvausta harrastavaa porukkaa on varmasti tuhansia ihmisiä enemmän kuin esim. 10 vuotta sitten.

        Ihan samanlailla kuvataan niin kuin ennenkin. Nyt vaan näet "sunnuntairäpsysi" heti etkä vasta sitten, kun labra on kehittänyt filmisi kuviksi.
        Jos joku haluaa turaamaan omaan pimiöön litkujensa ja suurennuskoneen kanssa, niin mikäpä siinä.

        Ei valokuvaaminen itse tapahtumana ole muuttunut sen helpommaksi tai vaikeammaksi vaikka digi jyllääkin. Ennen valotettiin filmiä, nyt valotetaan kuvakennoa. Lopputulos on kuitenkin 100% kiinni kuvaajan taidoista ja nouhausta.


      • näin on asiat
        Leicax kirjoitti:

        "Digi tappoi valokuvauksen ja toi tilalle sunnuntairäpsyt."

        Ei valokuvausta ole tapettu?

        Päin vastoin. Valokuvausta harrastavaa porukkaa on varmasti tuhansia ihmisiä enemmän kuin esim. 10 vuotta sitten.

        Ihan samanlailla kuvataan niin kuin ennenkin. Nyt vaan näet "sunnuntairäpsysi" heti etkä vasta sitten, kun labra on kehittänyt filmisi kuviksi.
        Jos joku haluaa turaamaan omaan pimiöön litkujensa ja suurennuskoneen kanssa, niin mikäpä siinä.

        Ei valokuvaaminen itse tapahtumana ole muuttunut sen helpommaksi tai vaikeammaksi vaikka digi jyllääkin. Ennen valotettiin filmiä, nyt valotetaan kuvakennoa. Lopputulos on kuitenkin 100% kiinni kuvaajan taidoista ja nouhausta.

        Kyllä oikea valokuvaus alkaa olla melko lailla tapettu. On kaksi eri asiaa valokuvata ja räpsiä. Hyviä valokuvia näkee nykyään harvoin, niitä ilmanaikuisia räpsyjä on kaikki nettigalleriat pullollaan. Nykyään esitellään ylpeänä sellaistakin paskaa mikä filmiaikana haudattiin johonkin vaatekaapin perälle pahvilaatikkoon.


      • HP
        näin on asiat kirjoitti:

        Kyllä oikea valokuvaus alkaa olla melko lailla tapettu. On kaksi eri asiaa valokuvata ja räpsiä. Hyviä valokuvia näkee nykyään harvoin, niitä ilmanaikuisia räpsyjä on kaikki nettigalleriat pullollaan. Nykyään esitellään ylpeänä sellaistakin paskaa mikä filmiaikana haudattiin johonkin vaatekaapin perälle pahvilaatikkoon.

        Ei ole, oikeaan valokuvaukseen tarvitaan taiteellista silmää, henkisiä ominaisuuksia, asennetta, kärsivällisyyttä ja jonkin verran laitteistoa. Eli tuossa on ne tekijät, ja väitän, että tuo viimeinen löytyy monelta, mutta ei se on vasta 20 % kokonaisuudesta.

        Kyllä se kuulkaa vaan on niin, että jo pari vuotta aktiivisesti valkouvausta harrastanutkin erottaa todella hyvät kuvat noista nettigalleriapelleilyistä. Yleensä niitä nettigalleriapelleilyjä toimittavatkin nuorehkot "digihörhöt", jotka ovat usein tekniikasta kiinnostuneita miehiä ja poikia. En laittaisi kovin paljoa arvoa sille mitä nämä nuoret ja joskus vähän vanhemmatkin "digihörhöt" keskenään noilla nettigallerioilla kirmaavat.

        Kyllä minä ainakin erotan todellista laatua ja taidetta nimekkäiden kuvaajien gallerioista. Luultavasti maallikotkin, mutta eihän kukaan amatööriharrastaja tule varsinkaan toista amatööriharrastajaa saati maallikkoa kehumaan liikaa, koska jokainen "digihörhö" haluaisi olla toisia amatööriharrastajia parempi varsikin silloin jos on sijoittanut laitteistoon enemmän rahaa tai kuluttanut harrastukseen enemmän aikaa kuin muut amatööriharrastajat tai jopa maallikot!

        Terveisin,
        entinen "Digihörhö" nykyinen valokuvaaja.


    • nyyttoninrengas

      pitää toki tietää jos aikoo vähänkään parempia kuvia ottaa. Nykyään kaikissa kameroissa on ns. "vihreä linja" eli "sohi ja lauo." Kameraparka sitten yrittää kovasti parannella kuvia. Ei siinä mitään, niin kauan kun ollaan peruskuvaamisessa, mutta heti kun tahdotaan jotain spesiaalimpaa niin ollaan ongelmissa jos ei osata kuin tämä vihreä linja. "ai mikä aukko?" "siis polttoväli... ei mul mikään pala missään välissä." Monet kuvaavat pelkkää jpg mössöä eikä viitsi nähdä edes sitä pientä vaivaa että raaka tiedostoista lähtisi kuvia vääntämään. Raakakuva vastaa enemmän filmiä kuin jpg. Sommittelu on sitten jo taas asia erikseen jota ei moni osaa.

      Ole vaan onnellinen siitä tiedosta joka sinulla on. Itsekin olen filmejä ja kuvia kehitellyt pimiöissä. Olen moeen kertaan haaveillut omaa kotipimiötäkin taas. Usko pois, vielä tulee aika jolloin "ikäloppujen" tietoja kaivataan. Retroa katsohan..

      • muistin?

        määrä eli tarvittavan muistikortin kapasiteetti kokopäiväkuvauksissa,siis esim. vihkikuvauksissa?Toimiiko raw-kuvaus yhtä vaivattomasti kuin jpeg?

        Olen oikeasti kiinnostunut.En vain ole uskaltanut kokeilla kyseisissä kuvauksissa.JPEG on toiminut tyydyttävästi.

        Entä rungon ja akun toiminta em.tilanteissa?JPEG:tä käyttäessänikin on akku ollut kovilla.Tosin hyvin ovat toimineet, keikalla yksi vara-akku, lämpenemisestään huolimatta.


      • Ei vaikuta
        muistin? kirjoitti:

        määrä eli tarvittavan muistikortin kapasiteetti kokopäiväkuvauksissa,siis esim. vihkikuvauksissa?Toimiiko raw-kuvaus yhtä vaivattomasti kuin jpeg?

        Olen oikeasti kiinnostunut.En vain ole uskaltanut kokeilla kyseisissä kuvauksissa.JPEG on toiminut tyydyttävästi.

        Entä rungon ja akun toiminta em.tilanteissa?JPEG:tä käyttäessänikin on akku ollut kovilla.Tosin hyvin ovat toimineet, keikalla yksi vara-akku, lämpenemisestään huolimatta.

        Raw-kuvaus vaikuttaa vain muistikortin nopeampaan täyttymiseen ja lyhyempiin sarjaotoksiin. Kameran sarjabufferikin tulee nopeammin täyteen, eikä kameralla saa pitkiä sarjoja. (katso manuaali)
        RAW ei vaikuta akun toimintaa, koska kamera ottaa RAW:n joka tapauksessa. On vain kyse siitä talletetaanko RAW, vai ei. Ainut mikä vie heiman enemmän virtaa on suurempi talletettava tietomäärä, mutta kulutus on mitätön ja voidaan helposti kompensoida poistamalla automaattinen jälkinäyttö.

        Kriittisissä tilanteissa on parasta tallettaa RAW jpg, jolloin säästää työtä ja harmia.
        Jos jpg onnistuu ei mitään tarvitse tehdä, mutta jos se ei tyydytä niin kuva väännetään vaikka väkisin RAW:sta.
        Parhaassa tapauksessa, vaikka jpg on mekein musta tai puhkipalanut saa RAW:sta usein silti siedettävän otoksen.


      • vastauksestasi ..
        Ei vaikuta kirjoitti:

        Raw-kuvaus vaikuttaa vain muistikortin nopeampaan täyttymiseen ja lyhyempiin sarjaotoksiin. Kameran sarjabufferikin tulee nopeammin täyteen, eikä kameralla saa pitkiä sarjoja. (katso manuaali)
        RAW ei vaikuta akun toimintaa, koska kamera ottaa RAW:n joka tapauksessa. On vain kyse siitä talletetaanko RAW, vai ei. Ainut mikä vie heiman enemmän virtaa on suurempi talletettava tietomäärä, mutta kulutus on mitätön ja voidaan helposti kompensoida poistamalla automaattinen jälkinäyttö.

        Kriittisissä tilanteissa on parasta tallettaa RAW jpg, jolloin säästää työtä ja harmia.
        Jos jpg onnistuu ei mitään tarvitse tehdä, mutta jos se ei tyydytä niin kuva väännetään vaikka väkisin RAW:sta.
        Parhaassa tapauksessa, vaikka jpg on mekein musta tai puhkipalanut saa RAW:sta usein silti siedettävän otoksen.

        Entä muistikortin tallennuskapasiteettisuositus päivän kestävissä kuvauksissa?Käytössäni Nikon D50. Kolmella gigan kortilla ole selviytynyt jpegin suurimmalla laadulla.


      • Useampi
        vastauksestasi .. kirjoitti:

        Entä muistikortin tallennuskapasiteettisuositus päivän kestävissä kuvauksissa?Käytössäni Nikon D50. Kolmella gigan kortilla ole selviytynyt jpegin suurimmalla laadulla.

        Korteissa ei kannata kitsastella. Hanki pari kolme jotain 4 Gigan korttia.
        On parempi olla kaksi korttia kuin yksi iso. Pienemmät kortit on mukavampia käsitellä. Sen saa joskus täyteenkin, eikä tyhjennettäessä tarvitse pitää kahvitaukoa. Se on myös turvallisempaa, kuin yksi ainoa.


      • tiedosta..
        Useampi kirjoitti:

        Korteissa ei kannata kitsastella. Hanki pari kolme jotain 4 Gigan korttia.
        On parempi olla kaksi korttia kuin yksi iso. Pienemmät kortit on mukavampia käsitellä. Sen saa joskus täyteenkin, eikä tyhjennettäessä tarvitse pitää kahvitaukoa. Se on myös turvallisempaa, kuin yksi ainoa.

        Olen palstaltalta lukenut muistikorttien mahdollisista toimimattomuuksista.Siksikin kyselin.Tosin minulla on erittäin hyvä kivijalkakauppias opastajana myös.Joskus saan kuitenkin nihkeitä neuvoja kysellessäni esim.D50:seen sopivista lisäobjektiiveista.Jotenkin tuntuu ettei halua minulle entisenä,analogiaikaan ammattikuvaajana toimineelle, myydä kuin Nikonin omaa merkkiä.Tietää laatuvaatimukseni.

        D50:senkin myi halvimpana mahdollisena itselleni sopivana, vaikka tarkoitukseni oli vain silloin tällöin kuvata digillä ja hankkia joku simppelimpi digimalli.

        Kiitollinen olen kauppiaalleni tästä ostoksesta.Kuten aloittaja sanoi, paljon asioita pitää opetella lisää kameran käytöstä, vaikka digikuvaus sinällään perustuu täysin analogiajan oppeihin.

        Myös kaksivuotisen valokuvalaborantin kouluksen saaneena olen joutunut opiskelemaan photoshopin käytön ihmeellisyyksiä.Näin eläkeläisenä en raskisi ostaa kuitenkaan kalleinta photoshop-ohjelmaa.Harkinnassa on paljon kehuttu lightroom.Käytössäni toistaiseksi limited edition.

        Ja vielä.Raw kiinnostaa.Pitäisi siis hankkia joku sopiva ohjelma.Onkohan nef-muodolle ilmaisia käsittelyohjelmia?Anteeksi , jos kirjoitteluni tuntuu jankutukselta!


      • pistin..
        tiedosta.. kirjoitti:

        Olen palstaltalta lukenut muistikorttien mahdollisista toimimattomuuksista.Siksikin kyselin.Tosin minulla on erittäin hyvä kivijalkakauppias opastajana myös.Joskus saan kuitenkin nihkeitä neuvoja kysellessäni esim.D50:seen sopivista lisäobjektiiveista.Jotenkin tuntuu ettei halua minulle entisenä,analogiaikaan ammattikuvaajana toimineelle, myydä kuin Nikonin omaa merkkiä.Tietää laatuvaatimukseni.

        D50:senkin myi halvimpana mahdollisena itselleni sopivana, vaikka tarkoitukseni oli vain silloin tällöin kuvata digillä ja hankkia joku simppelimpi digimalli.

        Kiitollinen olen kauppiaalleni tästä ostoksesta.Kuten aloittaja sanoi, paljon asioita pitää opetella lisää kameran käytöstä, vaikka digikuvaus sinällään perustuu täysin analogiajan oppeihin.

        Myös kaksivuotisen valokuvalaborantin kouluksen saaneena olen joutunut opiskelemaan photoshopin käytön ihmeellisyyksiä.Näin eläkeläisenä en raskisi ostaa kuitenkaan kalleinta photoshop-ohjelmaa.Harkinnassa on paljon kehuttu lightroom.Käytössäni toistaiseksi limited edition.

        Ja vielä.Raw kiinnostaa.Pitäisi siis hankkia joku sopiva ohjelma.Onkohan nef-muodolle ilmaisia käsittelyohjelmia?Anteeksi , jos kirjoitteluni tuntuu jankutukselta!

        aloittajan suuhun sanoja, jotka olenkin itse tulkinnut rivien välistä ja ilmeisesti väärin.


      • Ensin
        tiedosta.. kirjoitti:

        Olen palstaltalta lukenut muistikorttien mahdollisista toimimattomuuksista.Siksikin kyselin.Tosin minulla on erittäin hyvä kivijalkakauppias opastajana myös.Joskus saan kuitenkin nihkeitä neuvoja kysellessäni esim.D50:seen sopivista lisäobjektiiveista.Jotenkin tuntuu ettei halua minulle entisenä,analogiaikaan ammattikuvaajana toimineelle, myydä kuin Nikonin omaa merkkiä.Tietää laatuvaatimukseni.

        D50:senkin myi halvimpana mahdollisena itselleni sopivana, vaikka tarkoitukseni oli vain silloin tällöin kuvata digillä ja hankkia joku simppelimpi digimalli.

        Kiitollinen olen kauppiaalleni tästä ostoksesta.Kuten aloittaja sanoi, paljon asioita pitää opetella lisää kameran käytöstä, vaikka digikuvaus sinällään perustuu täysin analogiajan oppeihin.

        Myös kaksivuotisen valokuvalaborantin kouluksen saaneena olen joutunut opiskelemaan photoshopin käytön ihmeellisyyksiä.Näin eläkeläisenä en raskisi ostaa kuitenkaan kalleinta photoshop-ohjelmaa.Harkinnassa on paljon kehuttu lightroom.Käytössäni toistaiseksi limited edition.

        Ja vielä.Raw kiinnostaa.Pitäisi siis hankkia joku sopiva ohjelma.Onkohan nef-muodolle ilmaisia käsittelyohjelmia?Anteeksi , jos kirjoitteluni tuntuu jankutukselta!

        Nikonin omaa ilmaista ViewNX:ää. Siinäkin on jo editointimahdollisuuksia kohtuullisesti ja saat ainakin RAW-konvertoinnin hyvin tehdyksi.

        Muita mahdollisuuksia ovat ainakin Rawtherapee ja Gimp.


      • kaikkia...
        Ensin kirjoitti:

        Nikonin omaa ilmaista ViewNX:ää. Siinäkin on jo editointimahdollisuuksia kohtuullisesti ja saat ainakin RAW-konvertoinnin hyvin tehdyksi.

        Muita mahdollisuuksia ovat ainakin Rawtherapee ja Gimp.

        ehdotettuja.

        Asiallisista vastauksista kiitos.


      • Joh57
        Ensin kirjoitti:

        Nikonin omaa ilmaista ViewNX:ää. Siinäkin on jo editointimahdollisuuksia kohtuullisesti ja saat ainakin RAW-konvertoinnin hyvin tehdyksi.

        Muita mahdollisuuksia ovat ainakin Rawtherapee ja Gimp.

        Lähti vähän rönsyilemään muualle tämä ketju. Se valolla kuvaaminen ei tietenkään ole mihinkään muuttunut, filmistä ja kennoista huolimatta, mutta aina kun tulee uusi systeemi markkinoille, kuten filmistä digiin tai joskus muinoin kaitafilmistä videoon, niin joidenkin on vain niin vaikea luopua/vaihtaa uuteen järjestelmään. Ei se tietenkään pakko olekaan, paitsi sitten kun filmiä ei enää valmisteta. Voihan sen kuvan saada hitaasti esiin näytölläkin, kun himmentää ensin näytön ja sitten hitaasti lisää valoisuutta. Ja ne kemikaalit on paljon vaarallisempia kuin näytön rasitus silmille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe