RF-laitteisiin sopivien oskillaattoreiden ja vahvistimien

kytkentäkaavioita?

Voisiko joku auttaa? Olen tuloksetta etsimällä etsinyt ja googlettanut päiväkausia sopivia kytkentäkaavioita seuraaville:

-VCA joka sopii niin radio ja video rakenteluihin (siis ts. esim. tv-modulaattorin AM-modulaattoriksi) eli pitäisi taajuuskaistan riittää satoihin megahertseihin, mieluiten jopa niin ylhäälle kuin 870 MHz

-VCO joka niin ikään sopii radio ja video rakenteluihin, ja tässä pitäisi oskillaattorin tuottaa siniaaltoa ja kaista 3-7 MHz, on siis FM-modulaattori

-kiinteästi asetettavan taajuuden oskillaattori joka tuottaa siniaaltoa ja taajuuksia voisi olla 100 Hz-60 kHz

-summaava operaatiovahvistin (summaa L R yhteen, koska tavallista vastussummausta ei tässä tapauksessa voi käyttää)

-taajuuskertoja joka sopisi mm. tv-modulaattorikäytöön tai vaihtoehtoisesti sellainen säädettävä (ei VCO) oskillaattori jonka taajuus yltäisi 870 MHz asti

Jos joku tietää tai löytää juuri noille laitteille sopivat kaaviot, niin olen erittäin kiitollinen. Oma hakuni ei siis tuottanut tulosta.

Haluan rakennella radiolaitteita (mm. pienitehoisia lähettimiä ja tv-modulaattoreita). Netissä kyllä löytyy valmiita kaavioita kokonaisiin laitteisiin (esim. tv-modulaattori) mutta ne ei mikään suoraan käy mun erikoisempiin tarpeisiin koska mun pitäisi aika raskaastikin modifioida niitä, siksi mun pitää rakentaa nuo ns. palikoista, eli osanen/lohko kerrallaan. Lisäksi olen kyllä löytänyt mm. kaavioita (esim. vco ja vca) mutta nekään eivät oikein olleet sopivia mun tarkoitukseeni koska esim. taajuusalue saattaa olla liian alhainen tai esim oskillaattori ei tuota siniaaltoa vaan jotain muuta. Tai sitten koko kytkentä on liian suuri tuohon (jossain syntetisaattorin vco:ssa voi olla kymmeniä komponentteja, rf-laitteissa pärjäisi vähemmälläkin).

13

1226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T-ope

Näyttäisi kysymyksesi perusteella todellakin selanneesi nettiä ja löytäneesi sieltä jotakin. Tosiasia on kumminkin ettei ne kytkennät mahdollisesti löytämiäsi kaaviota kummempia olekkaan, mutta mitä tulee komponettien määrään tahtoo lukumäärä kasvaa taajuusvakavuuden mukana. Ensimmäiseksi kumminkin varoituksen sana. Radiolähettimen hallussa pito on kriminalisoitu. On olemassa luvasta vapaita taajuuksia, mutta niihin ei saa rakentaa laitteita itse ellei hyväksytä niitä erikseen. Taajuuden voi myös "ostaa" ficoralta, mutta silloinkin laitteet on hyväksytettävä tai ne on oltava tyypihyväksyttyjä. On olemassa harrastajia jotka rakentavat laitteensa itse, mutta he ovat suorittaneet tutkinnon joka oikeuttaa hallussa pitämään radiolähetintä.

Haluamasi taajuus sinänsä ei ole ongelma vaan ne taajuudet jotka sijoittuvat siihen ympärille. Lähetystaajutena 870MHz on sen verran korkea ettei se rakentaminen onnistu enää yleimittari ja oskilloskooppi kalusteilla. Passivisiakomponetteja et onnistu saamaan kaupasta jotta niiden tarkkuus olisi riittävän tarkka ilman viritystarvetta. Tuohon virittämiseen usein hommat kaatuvat mittalaitteiden puuttuessa. Kun oskillaattorin taajuutta mennään moduloimaan syntyy taajuuksia jotka ovat ei toivottuja ja ne voivat tukkia esim kännykkäverkon jolloin leikitään jo terveyden kanssa. Viittaan mahdolliseen avun tarvitsiaan, mutta pyyntö ei etene puhelinkonetta pitemmälle.

Vaikutat innostuneelta rakentajalta ja hyvä niin. Kannattaisi ehkä kanavoida intoa kaapelissa siirrettävään signaalin jolloin riski RF-signaalin vuotaminen ympäristöön on pienempi. Jutustasi ei selvinnyt missä päin suomea asustat. Meinasin lähinnä paikallisia kerhoja jotka voisivat avustaa harrasteen aloittamisessa tutkinnon muodossa ja myös mahdollisien mittalaitteiden muodossa.

• ap.

"Radiolähettimen hallussa pito on kriminalisoitu. On olemassa luvasta vapaita taajuuksia, mutta niihin ei saa rakentaa laitteita itse ellei hyväksytä niitä erikseen. Taajuuden voi myös "ostaa" ficoralta, mutta silloinkin laitteet on hyväksytettävä tai ne on oltava tyypihyväksyttyjä. On olemassa harrastajia jotka rakentavat laitteensa itse, mutta he ovat suorittaneet tutkinnon joka oikeuttaa hallussa pitämään radiolähetintä."

Silkkaa höpöhöpö! Tuo EI koske esim. jokaisessa kaupassakin myytäviä FM-modulaattoreita joilla esim. mp3 soitin voidaan saada kuulumaan esim. vanhan autoradion kautta, EIKÄ myöskään esim. tv-modulaattoreita! Nekin ovat nimittäin lähettimiä. Ja niitä tv-modulaattoreita on tallentavissa digibokseissa ja videonauhureissa. Joten tuollainen mitä väitit on silkkaa tuubaa! En minä olekaan mitään yleisradiolähetintä rakentamassa vaan sellaista jossa nimenomaan KAAPELIA KÄYTTÄEN signaali siirtyy!!! Mutta kumminkin RF-muodossa! Sellaista kun ei ole missään kielletty jos signaali on ja pysyy vain omassa käytössä eikä sitä jaeta vieraille ihmisille!

Samoin luvasta vapaita ovat esim. tietyt radiopuhelintyypit, eli lähinnä walkie-talkiet, "lällättimet" ja PR27. Joku VHF-puhelin tai Meri-VHF on kokonaan toinen juttu.

Mut näköjään taisin törmätä johonkin fanaattiseen Ficoran edustajaan joka haluaa lannistaa ihmisiä rakentamasta mitään laitteita ottamatta edes selvää millaisista laitteista on kyse.

Samaa se on muutenkin täällä, jos jotain kysyt, et saa vastausta tai saat jotain ihan asiaankuulumatonta, tai vain kehoituksen googlettaa tai sitten kehoitus "mee kauppaan ja osta". Vaan valmiina ostaminen ei tuo sitä samaa tyydytystä kuin itse rakentaminen.

Ei ole tämä S24:n foorumi enää entisenlaisensa, ei täällä juuri neuvoja enää saa.

• Luvallinen rakentelija
        ap. kirjoitti:

"Radiolähettimen hallussa pito on kriminalisoitu. On olemassa luvasta vapaita taajuuksia, mutta niihin ei saa rakentaa laitteita itse ellei hyväksytä niitä erikseen. Taajuuden voi myös "ostaa" ficoralta, mutta silloinkin laitteet on hyväksytettävä tai ne on oltava tyypihyväksyttyjä. On olemassa harrastajia jotka rakentavat laitteensa itse, mutta he ovat suorittaneet tutkinnon joka oikeuttaa hallussa pitämään radiolähetintä."

Silkkaa höpöhöpö! Tuo EI koske esim. jokaisessa kaupassakin myytäviä FM-modulaattoreita joilla esim. mp3 soitin voidaan saada kuulumaan esim. vanhan autoradion kautta, EIKÄ myöskään esim. tv-modulaattoreita! Nekin ovat nimittäin lähettimiä. Ja niitä tv-modulaattoreita on tallentavissa digibokseissa ja videonauhureissa. Joten tuollainen mitä väitit on silkkaa tuubaa! En minä olekaan mitään yleisradiolähetintä rakentamassa vaan sellaista jossa nimenomaan KAAPELIA KÄYTTÄEN signaali siirtyy!!! Mutta kumminkin RF-muodossa! Sellaista kun ei ole missään kielletty jos signaali on ja pysyy vain omassa käytössä eikä sitä jaeta vieraille ihmisille!

Samoin luvasta vapaita ovat esim. tietyt radiopuhelintyypit, eli lähinnä walkie-talkiet, "lällättimet" ja PR27. Joku VHF-puhelin tai Meri-VHF on kokonaan toinen juttu.

Mut näköjään taisin törmätä johonkin fanaattiseen Ficoran edustajaan joka haluaa lannistaa ihmisiä rakentamasta mitään laitteita ottamatta edes selvää millaisista laitteista on kyse.

Samaa se on muutenkin täällä, jos jotain kysyt, et saa vastausta tai saat jotain ihan asiaankuulumatonta, tai vain kehoituksen googlettaa tai sitten kehoitus "mee kauppaan ja osta". Vaan valmiina ostaminen ei tuo sitä samaa tyydytystä kuin itse rakentaminen.

Ei ole tämä S24:n foorumi enää entisenlaisensa, ei täällä juuri neuvoja enää saa.

Pieni kommentti tuohon:

"Silkkaa höpöhöpö! Tuo EI koske esim. jokaisessa kaupassakin myytäviä FM-modulaattoreita joilla esim. mp3 soitin voidaan saada kuulumaan esim. vanhan autoradion kautta, EIKÄ myöskään esim. tv-modulaattoreita! Nekin ovat nimittäin lähettimiä. Ja niitä tv-modulaattoreita on tallentavissa digibokseissa ja videonauhureissa. Joten tuollainen mitä väitit on silkkaa tuubaa!"

KAIKKI nuo mainitsemasi laitteet ovat hyväksytettyjä vain tuohon nimenomaiseen käyttöön, joten jos esim. otat videosta tai digiboksista tuon modulaattorin erilliseksi ja laitat siihen antennin perään olet jo syyllistynyt laittomuuksiin!

Parempi vain pysyä lain ja säänösten puitteissa ettet aiheuta turhaa määräysten tiukkenemista ja muilla tavoin entistä vaikeammin harrastettavaa puuhaa esim. meille radioamatööreille.

Hyvää rakenteluintoa kuitenkin...

• ap.
        Luvallinen rakentelija kirjoitti:

Pieni kommentti tuohon:

"Silkkaa höpöhöpö! Tuo EI koske esim. jokaisessa kaupassakin myytäviä FM-modulaattoreita joilla esim. mp3 soitin voidaan saada kuulumaan esim. vanhan autoradion kautta, EIKÄ myöskään esim. tv-modulaattoreita! Nekin ovat nimittäin lähettimiä. Ja niitä tv-modulaattoreita on tallentavissa digibokseissa ja videonauhureissa. Joten tuollainen mitä väitit on silkkaa tuubaa!"

KAIKKI nuo mainitsemasi laitteet ovat hyväksytettyjä vain tuohon nimenomaiseen käyttöön, joten jos esim. otat videosta tai digiboksista tuon modulaattorin erilliseksi ja laitat siihen antennin perään olet jo syyllistynyt laittomuuksiin!

Parempi vain pysyä lain ja säänösten puitteissa ettet aiheuta turhaa määräysten tiukkenemista ja muilla tavoin entistä vaikeammin harrastettavaa puuhaa esim. meille radioamatööreille.

Hyvää rakenteluintoa kuitenkin...

Jos ei sulla ole muuta kirjoitettavaa kuin aukoa päätäsi niin häivy!

Mun tarkoitukseni on tehdä vähän parempi tv-modulaattori kuin mitä videoissa on normaalisti, nimittäin niistä uupuu stereoääni. Tyydyttikö vittuilijaa vastaukseni?
        Tarkemmin sanottuna halusin rakentaa ns. A2-enkooderin.

"KAIKKI nuo mainitsemasi laitteet ovat hyväksytettyjä vain tuohon nimenomaiseen käyttöön, joten jos esim. otat videosta tai digiboksista tuon modulaattorin erilliseksi ja laitat siihen antennin perään olet jo syyllistynyt laittomuuksiin!"

OSAATKO PELLE LUKEA? Mähän sanoin että EN TEE MITÄÄN YLEISRADIOLÄHETINTÄ VAAN SIGNAALI KULKEE KAAPELISSA! SIIS LUITKO? KAAPELISSA! EI MISSÄÄN ANTENNISSA!

"Parempi vain pysyä lain ja säänösten puitteissa ettet aiheuta turhaa määräysten tiukkenemista ja muilla tavoin entistä vaikeammin harrastettavaa puuhaa esim. meille radioamatööreille."

HAISTA SINÄ SUOLTA! JOS OMA ÄLYSI JA LUKUTAITOSI EI RIITÄ KÄSITTÄMÄÄN TOISTEN KIRJOITUKSIA NIIN ÄLÄ SILTI AUO PÄÄTÄSI TOISILLE!

Mutta samaa paskaa täällä Suolisto24:llä on aina. Kun joku kysyy jotain neuvoja niin heti tyrmätään jollain keinoilla ja aletaan vaan vittuilemaan!

Ihan sama mitä neuvoja haluaa, aina samat vittuilut. Sairasta porukkaa olette kaikki!

• olonomi
        ap. kirjoitti:

Jos ei sulla ole muuta kirjoitettavaa kuin aukoa päätäsi niin häivy!

Mun tarkoitukseni on tehdä vähän parempi tv-modulaattori kuin mitä videoissa on normaalisti, nimittäin niistä uupuu stereoääni. Tyydyttikö vittuilijaa vastaukseni?
        Tarkemmin sanottuna halusin rakentaa ns. A2-enkooderin.

"KAIKKI nuo mainitsemasi laitteet ovat hyväksytettyjä vain tuohon nimenomaiseen käyttöön, joten jos esim. otat videosta tai digiboksista tuon modulaattorin erilliseksi ja laitat siihen antennin perään olet jo syyllistynyt laittomuuksiin!"

OSAATKO PELLE LUKEA? Mähän sanoin että EN TEE MITÄÄN YLEISRADIOLÄHETINTÄ VAAN SIGNAALI KULKEE KAAPELISSA! SIIS LUITKO? KAAPELISSA! EI MISSÄÄN ANTENNISSA!

"Parempi vain pysyä lain ja säänösten puitteissa ettet aiheuta turhaa määräysten tiukkenemista ja muilla tavoin entistä vaikeammin harrastettavaa puuhaa esim. meille radioamatööreille."

HAISTA SINÄ SUOLTA! JOS OMA ÄLYSI JA LUKUTAITOSI EI RIITÄ KÄSITTÄMÄÄN TOISTEN KIRJOITUKSIA NIIN ÄLÄ SILTI AUO PÄÄTÄSI TOISILLE!

Mutta samaa paskaa täällä Suolisto24:llä on aina. Kun joku kysyy jotain neuvoja niin heti tyrmätään jollain keinoilla ja aletaan vaan vittuilemaan!

Ihan sama mitä neuvoja haluaa, aina samat vittuilut. Sairasta porukkaa olette kaikki!

Minkähän värinen pilleri AP:ltä unohtui aamulla ottaa?

• Seuraillut
        olonomi kirjoitti:

Turhaan itket vastausten tasoa kun jo heti alkupuolella haukut kaikki jotka edes viitsivät yrittää "arvoisalle herralle" vastata. Luin nimittäin jo aiemman kyselysi ja siihen antamasi vastauskommentit.

Miksi tulet tänne kyselemään jos kerran tiedät tämän olevan paska paikka?

• ap.
        olonomi kirjoitti:

Katso pelle itse noita vastauksia ja mieti sitten miksi vastaan noihin äreästi!

Jos vastauksina saa pelkkää viisastelua ja vittuilua, sen sijaan että joku vastaisi itse kysymykseen, niin ei ole ihme että yks sun toinen alkaa pikkuhiljaa hermostua!

TÄÄLLÄ KUN EI SAA ENÄÄ NYKYÄÄN NEUVOJA! Täällä saa vain vittuilua, viisastelua, neuvoja käyttää googlea (vaikka itse olen googlettanut päiväkausia), tai kehoituksen mennä kauppaan ja ostaa tai sitten kehoitus unohtaa koko juttu.!

Tää ei ole todellakaan minkään elektroniikasta kiinnostuneen rakentelijan palasta, tää on VITTUILUPALSTA näköjään!

• ap.
        Seuraillut kirjoitti:

Turhaan itket vastausten tasoa kun jo heti alkupuolella haukut kaikki jotka edes viitsivät yrittää "arvoisalle herralle" vastata. Luin nimittäin jo aiemman kyselysi ja siihen antamasi vastauskommentit.

Miksi tulet tänne kyselemään jos kerran tiedät tämän olevan paska paikka?

"Turhaan itket vastausten tasoa kun jo heti alkupuolella haukut kaikki jotka edes viitsivät yrittää "arvoisalle herralle" vastata."

Jos viitsisit vähän katsoa MILLAISIA VASTAUKSIA SAIN! En saanut mitään ongelmaan liittyvää apua vaan pelkkää VIISASTELUA!

Tiedän sanomattakin että piraattiradiot ja piraattitv:t on laittomia! Mutta kun en ole sellasta edes tekemässä vaan halusin vain rakentaa lisukkeen tv-modulaattoriin!
        Ja siksi kysyin siihen neuvoja, saamatta niitä. Sain kyllä vittuilua ja viisastelua mutta EN YHTÄKÄÄN NEUVOA JOLLA OLISIN PÄÄSSYT ASIASSA ETEENPÄIN!

"Luin nimittäin jo aiemman kyselysi ja siihen antamasi vastauskommentit."

LUEPPA KUNNOLLA MYÖS NE VASTAUKSET JOITA OLEN SAANUT! Älä lue vain minun kommentteja!

"Miksi tulet tänne kyselemään jos kerran tiedät tämän olevan paska paikka?"

Koska LUULIN että täältä löytyisi vielä JOKU ASIANTUNTEVA JOKA PYSYISI ASIASSA EIKÄ ALKAISI VIISASTELLA JA VITTUILLA!
        Mutta näköjään erehdyin!
        Eli voisi siis sanoa että kalikka kalahti, ei minuun kuten aiemmin esitit, vaan SINUUN JA MUIHIN VASTAAJIIN!
        "

• T-ope
        ap. kirjoitti:

"Turhaan itket vastausten tasoa kun jo heti alkupuolella haukut kaikki jotka edes viitsivät yrittää "arvoisalle herralle" vastata."

Jos viitsisit vähän katsoa MILLAISIA VASTAUKSIA SAIN! En saanut mitään ongelmaan liittyvää apua vaan pelkkää VIISASTELUA!

Tiedän sanomattakin että piraattiradiot ja piraattitv:t on laittomia! Mutta kun en ole sellasta edes tekemässä vaan halusin vain rakentaa lisukkeen tv-modulaattoriin!
        Ja siksi kysyin siihen neuvoja, saamatta niitä. Sain kyllä vittuilua ja viisastelua mutta EN YHTÄKÄÄN NEUVOA JOLLA OLISIN PÄÄSSYT ASIASSA ETEENPÄIN!

"Luin nimittäin jo aiemman kyselysi ja siihen antamasi vastauskommentit."

LUEPPA KUNNOLLA MYÖS NE VASTAUKSET JOITA OLEN SAANUT! Älä lue vain minun kommentteja!

"Miksi tulet tänne kyselemään jos kerran tiedät tämän olevan paska paikka?"

Koska LUULIN että täältä löytyisi vielä JOKU ASIANTUNTEVA JOKA PYSYISI ASIASSA EIKÄ ALKAISI VIISASTELLA JA VITTUILLA!
        Mutta näköjään erehdyin!
        Eli voisi siis sanoa että kalikka kalahti, ei minuun kuten aiemmin esitit, vaan SINUUN JA MUIHIN VASTAAJIIN!
        "

Tulipas pöyhästyä ampiaispesää. Vastatessa viestiin ei tekstistä selvinnyt kirjoittaja ja viestistä sai vahvankäsityksen piraattiradio/televio lähetysten aikaansaamisesta. Olen pahoillani jos pahoitin mielesi.

Nyt kun käyttötarkostus on selvillä ja mahdolline piraattiepäily ohitettu katsotaan missä voidaan auttaa.
        1. TV:n analooginen lähetys on AM-modulaatio niinkuin esititkin, mutta se on ns. tynkäkaista. Signaalia lähdetään rakentamaan jollekkin kantataajuudelle. Se voi olla joku vaikka valmis oskillaattori. AM-modulaation aikaansaamiseksi tarvitaan se vca. Saadusta modulaatiotuloksesta olisi sitten alemmasta sivunauhasta suodatettava n. 2,5MHz suuremmat taajuudet pois ettei tarkat yksityikohdat kuvassa ala värähtelemään. Ensiksi tietysti videsosta suodatetaan 5MHz suuremmat taajuudet pois.
        2. Ääni onkin oikeastaan helpompi tapaus. FM-signaali on paras toteuttaa PLL:llä.
        siinä vertailutaajuus otetaan jakamalla kantaajuusoskillaattoria. Moduloiva signaali syötetään vco:n ohjaukseen jolloin siihen tulee modulaation mukainen taajuuspoikkeama. Äänen käsittelyssä tarvitsemasi summain on vastusverkko jossa vastusten vaimennus kompensoidaan operaatio vahvistimella tosin voidaan se myös toteuttaa yhdellä transistorillakin. Voi olla että muistan väärin, mutta ääni tarvitsi myös 75us esikorostuksen. Tuo korkeitten äänien pitämiseksi ennallaan. VCO:n signaali sekoitetaan kantataajuuteen ennen tynkäkaista suodatusta.
        3. Televisiosi sisältää todennäköisesti 3-alueen kanavan valitsian. Tuolle alueelle on huomattavasti helpompi rakentaa kiintä oskillaattori johon tynkäkaista suodatuksen jälkeinen signaali sekoitetaan. sekoitustuloksesta suodatetaan taajuuksien summa esille joka viedään kaapeliapitkin telkkarille..

Hups iski väsy. parempi painuo nukkomaan ettei tule pahastikkin kirjoitusvirheitä.Anteeksi keskeytys

• HW-asiantuntija
        ap. kirjoitti:

Jos vastauksina saa pelkkää viisastelua ja vittuilua, sen sijaan että joku vastaisi itse kysymykseen, niin ei ole ihme että yks sun toinen alkaa pikkuhiljaa hermostua!

TÄÄLLÄ KUN EI SAA ENÄÄ NYKYÄÄN NEUVOJA! Täällä saa vain vittuilua, viisastelua, neuvoja käyttää googlea (vaikka itse olen googlettanut päiväkausia), tai kehoituksen mennä kauppaan ja ostaa tai sitten kehoitus unohtaa koko juttu.!

Tää ei ole todellakaan minkään elektroniikasta kiinnostuneen rakentelijan palasta, tää on VITTUILUPALSTA näköjään!

Näin se vain on. Olen tietoliikenneteknikko, ja voin sanoa, että olet haukannut liian ison palan. Minä saattaisin pystyä ratkaisemaan ongelmasi ajan kanssa, mutta ongelmasi on, että koulutustasosi ei riitä ratkomaan vastaan tulevia ongelmia. Mm. impedanssisovitus tuolla taajuusaluella on todellinen haaste. Ne kaikki vievät viikojen työn jopa ammattilaisilta. Hanki siis valmis ratkaisu ongelmaasi, et voi löytää oikotietä onneen tältä palstalta. Näin se vain on.

• Valdemar Mäkjinen
        ap. kirjoitti:

Suosittelemme lämpimästi Hra. ap:ta työntämään oskillaattorin perseenreikään.

http://pena.hopto.org/images/puhelin.jpg

• Löytyy
        ap. kirjoitti:

Tutustu esim. http://www.sajt.fi/product_catalog.php?c=40

Siinä mainostetaan Königin modulaattorin olevan stereomallia.

• herra Mäkjistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3404
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3093
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1953
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1916
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1887
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      22
      1756
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1697
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1459
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe