lämppärin puhallin

foccerinräplääjä

99 focukseen tuli jekku vika lämmityslaitteen puhallin ei toimi 3 nopeudella (sammuu) ja kääntää sisäilmakierron päälle.Oma arvaus on että esivastus kaput,purin lämppärin moottorin ei löytynyt sieltä(tulipahan rasvattua laakerit samalla) yleensä se on joko puhaltimen moottorin vieressä tai konehuoneessa,moottorin johdot näyttää menevän suoraan jonnekkin radion alle säätimien kohdalle,voisko olla että lapinpolttajat ois keksineet laittaa sen sinne ja mitenkähä tuo alkuperäis for radio irtoaa tarviiko jonkun erikoistyökalun.Soitin paikalliseen fod liikkeeseen eivät suostuneet kertomaan missä se sijaitsee ko. osan vaihto siellä 150euroo ,siitä arvaus että veemäisessä paikassa on motonetissä osa maksaa 19,9Euroa.Oiskohan joku vaihtanut sen itse kiitos etukäteen.

19

12391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihdoin

      Radiota varten on erikoistyökalu, mutta jos et saa lainaan, niin sopivan kokoinen rautalankakin käy. Rautalankalenkit reijiestä sisään. Sit piti vääntää jompaan kumpaan suuntaan, että lukot aukeaa.
      Puhaltimen säädin on esissä. Omani oli sulanut ja vaihdoin uuden.
      Ei se maksanut edes kauheasti, mutta fordilta piti hakea.

      • Tarkotin siis

        Nii tarkotin sitä nuppia mistä puhallinta "säädetään".
        Siinä mulla oli vika.


    • horsecollar

      Nopeuden säätö vastukset sijaitsevat korjauskirjan mukaan oikealla puolella lämmityslaitteen moottorin vieressä. Irroitetaan yksi ruuvi ja vedetään se paketti ulos puhaltimen putkesta (se on ilmavirrassa jäähtymässä). En ole vaihtanut, mutta tässä on oikein kuva sijainnista, vaalea kantikas möykky tummassa putkessa olevassa suorakaiteen muotoisessa aukossa.

      • foccerinräplääjä

        Ei ole siellä tai olen todellinen puusilmä,toden totta esivastus sijaitsee yleensä ilmavassa paikassa (lämpenee aika lailla) en vain löytänyt sitä purkaessani lämppärin moottorin ja seuratessani sinne meneviä johtoja nehän tulee etuvastukselta joka(kuristaa jännitettä) ,nämä moottorille tulevat eristetyt johdot katoaa jonnekkin radion ja säätimien kohdalle ei ollut konehuoneen puolellakaan.Löydänhän sen aivan varmasti mutta ei viitsisi turhaan koko autoa purkaa jos vain tietäisi missä se on.Forfliikkeen hinnoittelun mukaan aikaa menee ja sadduja kuluu eli iso homma todennäköiseti on.


      • h.horsecollar
        foccerinräplääjä kirjoitti:

        Ei ole siellä tai olen todellinen puusilmä,toden totta esivastus sijaitsee yleensä ilmavassa paikassa (lämpenee aika lailla) en vain löytänyt sitä purkaessani lämppärin moottorin ja seuratessani sinne meneviä johtoja nehän tulee etuvastukselta joka(kuristaa jännitettä) ,nämä moottorille tulevat eristetyt johdot katoaa jonnekkin radion ja säätimien kohdalle ei ollut konehuoneen puolellakaan.Löydänhän sen aivan varmasti mutta ei viitsisi turhaan koko autoa purkaa jos vain tietäisi missä se on.Forfliikkeen hinnoittelun mukaan aikaa menee ja sadduja kuluu eli iso homma todennäköiseti on.

        En puusilmästä tiedä, mutta johdot varmaan kulkeekin sen kojetaulun katkaisijan kautta mennen tullen. Radion saa aika mukavasti ulos, kun työntää sen kiinnitysreikiin vaikka katkaistut sukkapuikot. Radion koodi kannattaa selvittää ennen kuin nykäisee virtajohdon irti. Fordin hinnoista jos taas alkaa joitain päätellä, niin sillä purkaa koko auton, ei kovin hyvä mittari työ laajuudesta.


      • f o r d
        foccerinräplääjä kirjoitti:

        Ei ole siellä tai olen todellinen puusilmä,toden totta esivastus sijaitsee yleensä ilmavassa paikassa (lämpenee aika lailla) en vain löytänyt sitä purkaessani lämppärin moottorin ja seuratessani sinne meneviä johtoja nehän tulee etuvastukselta joka(kuristaa jännitettä) ,nämä moottorille tulevat eristetyt johdot katoaa jonnekkin radion ja säätimien kohdalle ei ollut konehuoneen puolellakaan.Löydänhän sen aivan varmasti mutta ei viitsisi turhaan koko autoa purkaa jos vain tietäisi missä se on.Forfliikkeen hinnoittelun mukaan aikaa menee ja sadduja kuluu eli iso homma todennäköiseti on.

        Mistähän saisi netistä kuvia, jotta osaa vaihtaa ne vastukset. Mun focuksesta ne meni eilen. puhallin ei toimi kuin asennossa 4. Poistin hanskalokeron ja homma tyssäsi siihen. Focus vm -01.
        - miltähän se vastuspaketti näyttää?
        - missä kiinnitysruuvi sijaitsee?
        - mitä pitää huomioida?
        - mistä sellaisen vastuspaketin voi Vantaalla ostaa?


      • h.horsecollar
        f o r d kirjoitti:

        Mistähän saisi netistä kuvia, jotta osaa vaihtaa ne vastukset. Mun focuksesta ne meni eilen. puhallin ei toimi kuin asennossa 4. Poistin hanskalokeron ja homma tyssäsi siihen. Focus vm -01.
        - miltähän se vastuspaketti näyttää?
        - missä kiinnitysruuvi sijaitsee?
        - mitä pitää huomioida?
        - mistä sellaisen vastuspaketin voi Vantaalla ostaa?

        Hanki itsellesi se 19 € vastuspaketti, niin näet mitä pitää etsiä. Lämmityslaitteen tienoilta se löytyy.


    • f o cus

      itselläni hajosi focus 2002 puhaltimen vastus. Ei enää toiminut kuin 4 teholla, jolloin virta kulkenee vastuksen ohi. olen itse akateeminen autoilija ja en omaa minkäänlaista korjauskokemusta. vaikeinta oli vastuksen paikallistaminen. vastus sijaitsee hanskalokeron sisällä olevan puhallinyksikön (pyöreä paketti) vasemmalla puolella moottoritilan ja matkustamon välisessä seinässä. Käytännössä kaiketi jossain ilmastointikanavassa. se on kiinnitetty yhdellä ruuvilla. käsi mahtuu juuri ja juuri avaamaan ruuvin ja irrottamaan vastuksen. kaapeli kannattaa irrottaa vasta möhemiin niin pääsee helpommalla. ostin uuden vastuksen 19,90 motonetistä.

    • H. Moilanen

      Onko kenelläkään tietoa tarkemmasta lämpötilansäätimen vaihdosta, mistä lähdetään purkamaan?

      • Nyt on vaihdettu.

        Vaihdoin tänään vastuksen maksoi 19.90 motonet.

        Hansikaslokero irti neljä ruuvia.

        Näkyy lämppärin moottori, sen vasemmalla puolella on taaempana vastus kiinni.

        Yksi ruuvi irti ja johdot uusi tilalle johto kiinni ja avot..

        Vinkki osta osa ja katso millainen se on niin löydät sen voi olla valkoinen tai musta.

        Ja fikkari on hyvä apu.


    • teeseitse

      Se esivastus löytyy lämppärin moottori vasemmalta puolen "rintapellistä" siinä on "matala" kanava missä se on, yksi ruuvi vaan auki ja pistoke irti työhön meni minulta 10 minuuttia otat vaan hansikaslokeron irti.

    • Ihan pihalla

      Vika seuraavanlainen: Pari vuotta sitten puhaltimesta häipyi 3 ja 4 nopeus. Öljynvaihdon yhteydessä kaveri sitä vilkaisi ja kehoitti viemään Fordille. No en vienyt, koska 2-asennollakin pärjäsi. Eilen häipyi sitten se kakkosasentokin. 1 toimii ja vaihdoin jo sen vastuksen. Ei auttanut. Vika on ilmeisesti säätimen potikassa? Mistähän semmoisen löytäis? Vai oisko vika jossain muualla?

      • Ihan pihalla

        Kyseessä siis Focus -00 ei ilmastoitu.


    • Onneton Fordisti

      Entäpäs sitten kun lämppäri kyllä puhaltaa sekä viileän että kylmän ilman portaattomasti, 1-4 tehoilla oikein hyvin .. nämä säätimet siis toimivat oikein. MUTTA ongelma onkin ilmavirransuuntauksessa - eli se säädin sanoi työsopimuksensa irti.

      Focus-farkku vm.99, ja tuo säädin on temppuillut jo useamman vuoden. Sen kanssa on kyllä pärjännyt, jos on malttanut tyytyä vain yhteen kohtaan suunnattuun tuuletukseen. Etuosaa on purettu aiemminkin vian selvittämiseksi (lue= isäni purki), ja tuolloin vaikutti siltä, että tuulettimen säädön mukana pyörivä "kenno" tms.(?? mikälie...) jää jumiin niin perusteellisesti, että säädinnuppia kääntämällä ilmavirran suunta ei muutu.

      Nyt ongelma on se, että sain epähuomiossa väännettyä nupin siihen asentoon, että tuuletin puhaltaa VAIN jaloille. Ei siis tuulilasille enää lainkaan =/ --> tarkoittaa ISOJA ongelmia näin talviaikana o_O !! Kiitos lämmitettävän tuulilasin, olen pärjännyt vielä tuulilasin jäätymisen kanssa, mutta kevätkelejä odotellessa kun auton sisätilakin alkaa höyrystyä ja ikkunat huurtua .. huih, alkaa meinaan tuo auto olla aikamoinen h*lv*tinvaunu!

      Tuumasin siis nyt viikonloppuna, että tilaan varaosan ja vaihdatan siihen uuden (purkaamon) tarvikkeen epäkuntoisen tilalle - mutta MISSÄ se vika on :D ?! Osaako joku viisas kertoa, minkä osan menen ja tilaan vaihdettavaksi noilla em. spekseillä ongelman ytimestä? Olisin erittäin kiitollinen avusta ja vinkistä :).

      Kiiiiitos!!!

      • Anonyymi

        Kaasupolkimen oikeella puolella yläviistoon. Siellä vika sekä vaijeri myös rikkoontuu uudestaan säätimelle... :)


    • Onneton Fordisti

      Ai niin, ja vielä ylläolevaan lisäyksenä:

      Säätimestä lähtevä ohjainvaijeri on myös vaihdettu noin nelisen vuotta sitten, eli toivottavasti vika ei enää siinä ole. Voisiko siis vika olla alempana?

      • Toinen onneton..

        Mulla sama ongelma kuin onnettomalla fordistilla. Voisiko joku viisas kertoa missä on ongelma?


    • Vaihdettu

      Vika on siinä säätönupissa ja vaijerissa.

      Ei muuta kuin radion kehys irti, säätönuppi vaijereineen vaihtoon. Hetken ku tiirailee sinne mihin vaijerin päät menee, näkyy ne läpät joita namiska ohjaa, sinne vain jotain rasvaa muovien väliin niin alkaa toimia. Kohdan hoksaa kyllä kun valon kans tutkii.

    • autoilu onkivaa

      Toimi 4lla kesän kun oikein painoi ja sai päälle. Ny stoppas kaikki. focus -oo...
      Vasta pari viikkoa sitten pyyhkimien viiksikytkimissä brakas rankkasateessa motarilla...Vajaa 400€ maksoi...:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe