uusi

keskipalkka

248

9782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskivertoduunari(mies)

Tuon verran jää keskimäärin käteen, olen siis aika keskituloinen. Vai oliko tuo Bruttopalkka?

• Kuniz

Eikai sillä mitään väliä ole. 3000€ palkkaa on 3000€ palkkaa.

• eeeeläkeläinen

Se on brutto, ihmeen korkea,nimittäin suurin osa suomalaisista tienaa 1200-1700 € eli koko palveluelinkeino on huomattavan alipalkattua.
        Jotta noin mahtaviin keskiansioihin päästään, pitää osalla porukasta olla todella hyvät tulot. Nuo tulot ovat opettajien , insinöörien aloituspalkkoja ja kuten mainitsin suurimmalle osalle saavuttamattomia ansioita.

Suurin nurina kuuluu työnantajaleiristä silloin kun myyjät , siivoojat ,logistiikan parissa työskentelevät kohentavat palkkojaan, minä en siivoustöihin ryhtyisi pikkusen yli tonnin palkoilla ja epämukavilla työajoilla.Heikko johtaminen on siellä osa työn epämukavuuksia,vanha preussin armeijan tapa , jossa halveksunta ja ali-ihmisenä pitäminen on nykyäänkin arkea.

• Minituloinen
        eeeeläkeläinen kirjoitti:

Se on brutto, ihmeen korkea,nimittäin suurin osa suomalaisista tienaa 1200-1700 € eli koko palveluelinkeino on huomattavan alipalkattua.
        Jotta noin mahtaviin keskiansioihin päästään, pitää osalla porukasta olla todella hyvät tulot. Nuo tulot ovat opettajien , insinöörien aloituspalkkoja ja kuten mainitsin suurimmalle osalle saavuttamattomia ansioita.

Suurin nurina kuuluu työnantajaleiristä silloin kun myyjät , siivoojat ,logistiikan parissa työskentelevät kohentavat palkkojaan, minä en siivoustöihin ryhtyisi pikkusen yli tonnin palkoilla ja epämukavilla työajoilla.Heikko johtaminen on siellä osa työn epämukavuuksia,vanha preussin armeijan tapa , jossa halveksunta ja ali-ihmisenä pitäminen on nykyäänkin arkea.

Minun useimmat tutut tienaavat 1500-2000 ja minä olen pohjanoteeraus 400,- eurolla...no eipä mene veroja sittes juuri mitään. Ei luulisi olevan purnaamista yli 3000 tuloilla kenelläkään, mutta valittajia aina löytyy...minä en muuten valita! Hehe

• :))))
        Minituloinen kirjoitti:

Minun useimmat tutut tienaavat 1500-2000 ja minä olen pohjanoteeraus 400,- eurolla...no eipä mene veroja sittes juuri mitään. Ei luulisi olevan purnaamista yli 3000 tuloilla kenelläkään, mutta valittajia aina löytyy...minä en muuten valita! Hehe

toimistotöistä. Tällä hetkellä myyntisihteerinä, palkka 2100 e/kk. Asustelen pääkaupunkiseudulla, onkohan minkälainen palkka esim. pohjoisessa???
        Itse tunnen yhden ihmisen, miehen, joka menee tuon keskipalkan yli.
        Tuttavani ja sukulaiseni vähän alle tai vähän yli oman palkkani :)))

• joku***

hah, ei ollu mikään ihme että heti tulee joku ääliö leveilemään. ihan ku et muka tienny että se on bruttopalkka mistä puhutaan. hah, vähissä on sunkin tekeminen

• dollari
        Minituloinen kirjoitti:

Kyllä se vaan on paljon menoista kiinni!

• weskuu

Ei tuollaisia duunari revi

• sitä menee
        dollari kirjoitti:

Kyllä se vaan on paljon menoista kiinni!

heikosti kun joka huoneeseen pitää saada oma plasmatelkkari, auto kummallekin osapuolelle, sekä lisäksi kauppakassi. Keittiössä pitää olla kaikki uutta ja ilman kotiteatteriahan ei mitään televisiota edes vilkaista! Eikä sinne olohuoneeseen pistetä pötkölleen ellei ole nahkaa ja jalopuuta missä saa levätä kunnolla. Makuuhuoneessa pitää olla Hästens, tai ei saa nähtyä kunnon unia. Työhuoneessa pitää hyrrätä se paras ja tehokkain tai muuten tulee niskat kipeäksi ja silmiä kutittaa.

Kyllä se on helppoa elämää, mutta sääli kun ei riitä rahat ikinä tässä maassa mihinkään, kun talokin pitäisi maksaa ja pankki painaa päälle. Se on suomalaisen duunarin elämä yhtä helvettiä kun ei työpanosta arvosteta työnantajapuolella niin että voisi rakentaa palatsin paikkakunnan korkeimman kukkulan päälle! PERKELEEN JOHTAJAT, ANTAKAA MEILLE LISÄÄ RAHAA!

• osta osamaksulla
        sitä menee kirjoitti:

heikosti kun joka huoneeseen pitää saada oma plasmatelkkari, auto kummallekin osapuolelle, sekä lisäksi kauppakassi. Keittiössä pitää olla kaikki uutta ja ilman kotiteatteriahan ei mitään televisiota edes vilkaista! Eikä sinne olohuoneeseen pistetä pötkölleen ellei ole nahkaa ja jalopuuta missä saa levätä kunnolla. Makuuhuoneessa pitää olla Hästens, tai ei saa nähtyä kunnon unia. Työhuoneessa pitää hyrrätä se paras ja tehokkain tai muuten tulee niskat kipeäksi ja silmiä kutittaa.

Kyllä se on helppoa elämää, mutta sääli kun ei riitä rahat ikinä tässä maassa mihinkään, kun talokin pitäisi maksaa ja pankki painaa päälle. Se on suomalaisen duunarin elämä yhtä helvettiä kun ei työpanosta arvosteta työnantajapuolella niin että voisi rakentaa palatsin paikkakunnan korkeimman kukkulan päälle! PERKELEEN JOHTAJAT, ANTAKAA MEILLE LISÄÄ RAHAA!

se paikkakuntasi korkein kukkula ja byggaa sinne velaksi uusi palatsi. Kyllä sen jälkeen kadetta riittää vaikka olisit pallejasi myöten veloissa.

• täällä kirjoittele
        weskuu kirjoitti:

Ei tuollaisia duunari revi

yksikään itseään kunnioittava ylempi henkilö jos hänen palkkansa on 2500-3000 euroa ja noista ylöspäin. Ei kai sellaiset alennu tänne duunareiden ja joutoihmisten sekaan. Itse olen yhden miehen yritys ja voisin nostaa (leveily mielessä) 5000 euron kuukausipalkkaa. Mutta eteenpäin katsovana en voi ns. "tyhjentää pajatsoa". Leikki voi loppua hyvin lyhyeen. Olen siis toistaiseksi mieluummin yrittäjä ja heikkotuloinen kun koskaan en tiedä milloin tilaukset vähenevät tai loppuvat kokonaan. Silloin on oltava pelimerkkejä saattohoitaa firma kunnialliseen lopetukseen asti, ettei jää velkaa minnekään (lähinnä verottaja ja vakuutusyhtiöt) ja muutenkin laskeutua puhtaalle pöydälle.

• edes keskipalkka

Joo, totta, pitää seuraavassa palkkaneuvottelussa KUNNON RASKAASTA TYÖSTÄKIN pyytääö EDES KESKIPALKKA!!
        onpa suuri osa suomen kansasta tehny matalapalkkasena sit duuniaq, oon luullu että lääkärit ja inssit tienaa ton 3000-3.500 mutta sehän näköjään onki vaan keskipalkka, voihan vide, ite oon tehny raskasta raksa hommaa sit 3 kertaa pienemmälläpalkalla eli super hyper alipalkattuna vähän yli tonni käteen!!

• samassa veneessä
        täällä kirjoittele kirjoitti:

yksikään itseään kunnioittava ylempi henkilö jos hänen palkkansa on 2500-3000 euroa ja noista ylöspäin. Ei kai sellaiset alennu tänne duunareiden ja joutoihmisten sekaan. Itse olen yhden miehen yritys ja voisin nostaa (leveily mielessä) 5000 euron kuukausipalkkaa. Mutta eteenpäin katsovana en voi ns. "tyhjentää pajatsoa". Leikki voi loppua hyvin lyhyeen. Olen siis toistaiseksi mieluummin yrittäjä ja heikkotuloinen kun koskaan en tiedä milloin tilaukset vähenevät tai loppuvat kokonaan. Silloin on oltava pelimerkkejä saattohoitaa firma kunnialliseen lopetukseen asti, ettei jää velkaa minnekään (lähinnä verottaja ja vakuutusyhtiöt) ja muutenkin laskeutua puhtaalle pöydälle.

Kirjoituksesi oli hyvä malli muillekkin yrittäjille.
        Harvoin vaan tapaa näin fiksuja yrittäjiä, tahtovat vaan nuo omistajat pumpata omilla kohtuuttomilla osingoillaan monenkin yrityksen perikatoon muutamassa vuodessa!!

Suomessa olisi moni yritys paremmassa jamassa jos moraali ja valvonta taseissa olisi parempaa.

• Andy_77_
        sitä menee kirjoitti:

Yli kolmen tonnin netto ei meinaa riittää mihinkään enää nykypäivänä!

• mai.
        Andy_77_ kirjoitti:

Jos kolmen tonnin netto ei meinaa riittää niin mä oon sitten oikeesti suoranainen ihme kun oon vieläkin hengissä ja nettoan vaan 1200€/kk! Oon itse tallityöntekijä ja ukko on lomautettu metallimies, ei meillä hirveesti juhlita, mutta ei nyt aivan valtavasti tunneta jäävämme mistään paitsikaan..

• bnvbv
        Andy_77_ kirjoitti:

Aikamoista paskaa, hyvin pärjään n. 1100e/kk netolla vaikka autokin on

• alalla lähes 20v

En tienaa kuin noin 1300-1500€ brutto/ kk.
        Työskentelen palvelualalla.Tuosta palkasta kun ottaa veron pois, niin ei sillä elvistellä.
        Jos noin suuret on keskipalkat, ottaisin minäkin ilomielin palkankorotusen vastaan

• sdsadfsdfsdf
        edes keskipalkka kirjoitti:

Joo, totta, pitää seuraavassa palkkaneuvottelussa KUNNON RASKAASTA TYÖSTÄKIN pyytääö EDES KESKIPALKKA!!
        onpa suuri osa suomen kansasta tehny matalapalkkasena sit duuniaq, oon luullu että lääkärit ja inssit tienaa ton 3000-3.500 mutta sehän näköjään onki vaan keskipalkka, voihan vide, ite oon tehny raskasta raksa hommaa sit 3 kertaa pienemmälläpalkalla eli super hyper alipalkattuna vähän yli tonni käteen!!

Jos ei työ kelpaa niin kyllä sun tilalle saadaan puolalainen tai romanialainen tekemään homma (ja tn. vähän paremmin).

• sihteeri09
        :)))) kirjoitti:

toimistotöistä. Tällä hetkellä myyntisihteerinä, palkka 2100 e/kk. Asustelen pääkaupunkiseudulla, onkohan minkälainen palkka esim. pohjoisessa???
        Itse tunnen yhden ihmisen, miehen, joka menee tuon keskipalkan yli.
        Tuttavani ja sukulaiseni vähän alle tai vähän yli oman palkkani :)))

ja brutto 3200e/kk bonarit

• Tavallinen tekijä

Noh, päivätyöstä teollisuuden kunnossapidosta saa sen 2600 €/kk päivärahat ja kilometri korvaukset päälle ja lisäduuni viikonloppuisin sähköasentajana 2400 €/kk eli noilla pääsee jo vähän ylittekin mut ei oo vapaa ajan ongelmia... lyötävä kun on rauta vielä kuumaa, työt ei ainakaan tekemällä lopu mikä on hyvä asia=)

• alipalkkanen-

mistä ne näitä oikein repivät, hyvä jos pääsen edes puoleen tuosta summasta.

• Toimistorotta

Jotkut tienaavat todella paljon, koska tulee tollasia keskiarvoja.
      Olen yli nelikymppinen nainen enkä tunne kuin pari naista, jotka tienaavat yli 2000€.

Monen keskivertotyössä olevan naisen liksa huitelee kyllä haarukassa 1500-2000€. Siitä kun vielä maksaa verot, niin mikäs on elellessä.

Siitä kun elättää itsensä ja lapsensa, niin eipä paljon jää ylimääräistä mällättävää.

• Kiitos?

Luepas tänä kesänä ilmestynyt uutuuskirja:

Pauli Sumanen (matemaatikko ja palkanlaskennan ekspertti):
        "Valhe, emävalhe, naisen euro on 80 senttiä – Tutkimus palkkatasa-arvosta”

• työkyvytön

TULONI EU KÖYHYYSRAJALLA...josta maksat Yh ja sairaana työkyvyttömänä kaiken..revippä siitä..lääkkeetkin maksaa jo ja niistä on ollut pakko tinkiä,kun muusta ei voi. pakollisia sähkö,ruoka,vuokra ,puhelin ym..normaalit menot,niin eipä ole helppoa,kun joku sanoo,että 2000 ei pärjää!!!Minusta yli 1500 euroa on jo tarpeeksi ja monet ahnehtivat vain lisää,koska ahneus on lisääntynyt!Monien pakko pärjätä jopa 400-500 eurolla..suuret on erot täällä korruptoituneessa maassamme..mitäköhän vielä tulee ilmi tuolta yläpäästä.
        LUOTTO ON MENNYT SUOMEN HALLINTOON KAIKESSA!OMIA TULOJAAN VAIN HAALIVAT LISÄÄ ..KATSOTAAN,MITEN KAUAN KÖYHÄT JA ALAS POLJETUT TÄTÄ MENOA KATSOVAT.
        OLisi jo aika suurituloisten tyytyä vähempään ja jakaa omastaa köyhimmille.Jokaisella on oikeus kohtuulliseen elämään!

Jumalan siunausta ja armoa kaikille

• sanompahan vain
        työkyvytön kirjoitti:

TULONI EU KÖYHYYSRAJALLA...josta maksat Yh ja sairaana työkyvyttömänä kaiken..revippä siitä..lääkkeetkin maksaa jo ja niistä on ollut pakko tinkiä,kun muusta ei voi. pakollisia sähkö,ruoka,vuokra ,puhelin ym..normaalit menot,niin eipä ole helppoa,kun joku sanoo,että 2000 ei pärjää!!!Minusta yli 1500 euroa on jo tarpeeksi ja monet ahnehtivat vain lisää,koska ahneus on lisääntynyt!Monien pakko pärjätä jopa 400-500 eurolla..suuret on erot täällä korruptoituneessa maassamme..mitäköhän vielä tulee ilmi tuolta yläpäästä.
        LUOTTO ON MENNYT SUOMEN HALLINTOON KAIKESSA!OMIA TULOJAAN VAIN HAALIVAT LISÄÄ ..KATSOTAAN,MITEN KAUAN KÖYHÄT JA ALAS POLJETUT TÄTÄ MENOA KATSOVAT.
        OLisi jo aika suurituloisten tyytyä vähempään ja jakaa omastaa köyhimmille.Jokaisella on oikeus kohtuulliseen elämään!

"...josta maksat Yh ja sairaana työkyvyttömänä kaiken"

Eli et siis tee mitään sen rahan eteen. Arvaappa kuka sen maksaa?

Ahneus tosiaan on kasvanut koko ajan. Ahne on se, joka himoaa lisää toisilta.

Minä haluaisin vain vähän lisää omistani, ettei joka toista lanttia ryöstettäisi kaiken maailman reppanoiden elättämiseen.

• 18v.

Monen keskivertotyössä olevan naisen liksa huitelee kyllä haarukassa 1500-2000€. Siitä kun vielä maksaa verot, niin mikäs on elellessä.

Itselläni oli 1550e kesäduuni =D palkka / 1kk.

• paljonkos duunia
        työkyvytön kirjoitti:

joudut noiden eteen tekemään, no niinpä et mitään eli nostellaan korvauksia ku muut tekee duunia ja maksaa veroja että sinä ja kumppanit saatte rahanne...ahneus pahneus vaan sinnekkin ihan omissa oloissan vaan ja ittekseen hei hei...

• SL
        sanompahan vain kirjoitti:

"...josta maksat Yh ja sairaana työkyvyttömänä kaiken"

Eli et siis tee mitään sen rahan eteen. Arvaappa kuka sen maksaa?

Ahneus tosiaan on kasvanut koko ajan. Ahne on se, joka himoaa lisää toisilta.

Minä haluaisin vain vähän lisää omistani, ettei joka toista lanttia ryöstettäisi kaiken maailman reppanoiden elättämiseen.

Mitäs jos sattus omalle kohdalles, tai paremminkin vanhempies tai lastes kohdalle, kuinkas sitten suu pannaan. MITÄ esimerkiksi mielestäsi täytyisi työkyvyttömänä tehdä? Jospa kanavoisit ton vihas todellisiin viholaisiin, näihin jotka nostavat nyt vuokria "kun on kovat vuokrankorotusPAINEET" . Nämä vuokrankorottajat nostavat kaikkien veroja, koska asumistukia haetaan enemmän ja kun sekään ei enää riitä kattamaan ryöstövuokria niin sossu joutuu maksamaan loput, ja kaikki vuokranantajien p:siiseen.

• SL
        paljonkos duunia kirjoitti:

joudut noiden eteen tekemään, no niinpä et mitään eli nostellaan korvauksia ku muut tekee duunia ja maksaa veroja että sinä ja kumppanit saatte rahanne...ahneus pahneus vaan sinnekkin ihan omissa oloissan vaan ja ittekseen hei hei...

Jos joutuisit työkyvyttömyyseläkkeelle, niin lupaatko ja vannotko ettet nostele korvauksia kun MUUT TEKEE DUUNIA JA MAKSAA VEROJA että sinä saat rahasi. Ylpeys käy lankeemuksen edellä, ei elämässä kannattaisi ihan todella KUKKOILLA.

• kykene
        työkyvytön kirjoitti:

vittu ei tää nykyajan pullamössön purijat uskalla mitää tehä heti ku jengi lähtee tonne rähisee niin oon etunenässä

• sl
        kykene kirjoitti:

vittu ei tää nykyajan pullamössön purijat uskalla mitää tehä heti ku jengi lähtee tonne rähisee niin oon etunenässä

Siis mitä ei uskalla ja mihin jengi lähtee rähisemään? Kummallinen lause!

• työkyvyttömyytesi
        SL kirjoitti:

Jos joutuisit työkyvyttömyyseläkkeelle, niin lupaatko ja vannotko ettet nostele korvauksia kun MUUT TEKEE DUUNIA JA MAKSAA VEROJA että sinä saat rahasi. Ylpeys käy lankeemuksen edellä, ei elämässä kannattaisi ihan todella KUKKOILLA.

on henkistä laatua, ainakin tekstisi tasosta päätellen.

• sl
        työkyvyttömyytesi kirjoitti:

" veikkaan että oma työkyvyttömyytesi on henkistä laatua, ainakin tekstisi tasosta päätellen."
        Jos viittasit minuun, niin voin sanoa että teen töitä 24 t /vrk, mutta silti en ymmärrä miten joku voi sanoa että "nostellaan vaan korvauksia kun muut tekee duunia" kuten sanoi edellinen kirjoittaja johon viittasin, vai etkö ymmärtänyt. Jos ihminen on työkyvytön, niin mitä sinä ehdottaisit "korvausten nostelun" sijaan.

• että sitten
        työkyvyttömyytesi kirjoitti:

kun jäät työttömäksi, että et nosta penniäkään työttömyyskorvausta, et opintotukia, et eläkkeitä, etkä yhtään mitään mitä muut maksavat veroista?

Toivottavasti muistat kerätä jokaisen sentin minkä työstäsi irti saat, koska eläkkeelle jäädessäsi sinulla on pitkä penni maksettavana että selviät.

• sl
        että sitten kirjoitti:

kun jäät työttömäksi, että et nosta penniäkään työttömyyskorvausta, et opintotukia, et eläkkeitä, etkä yhtään mitään mitä muut maksavat veroista?

Toivottavasti muistat kerätä jokaisen sentin minkä työstäsi irti saat, koska eläkkeelle jäädessäsi sinulla on pitkä penni maksettavana että selviät.

Jos toi on tarkoitettu minulle, niin voi hellanlettas kun voi ihminen käsittää tahallaan väärin. Äly hoi älä jätä!

• 18.v
        18v. kirjoitti:

kesätyöpalkka bruttona 2200 € / kk, 6 h työpäivillä :D

• Yrittäjärotta

En tajua miten tuollaislla liksoilla voi elää ainakaan PK-seudulla!! Ja minä en tunne ketään, ei kun sori, yhden tunnen, joka tienaa alle 4000 e /kk. Itse tienaan noin 9000 brutto/kk ja nippa nappa YH-äitinä saan tämän systeemin pyörimään. toki on hurjat asuntolainat ja firmallakin velkaa, mutta onhan noilla mukuloilla oltava koti ja mahdollisuus opiskella. Teen kaikkeni, että niillä olis hyvin. Tämä EI ole mikään provo, arvaan että moni niin väittää. Töitä teen todella sikana, ei ole 8-16 hommaa todellakaan.

• yh-iskä 1
        Yrittäjärotta kirjoitti:

En tajua miten tuollaislla liksoilla voi elää ainakaan PK-seudulla!! Ja minä en tunne ketään, ei kun sori, yhden tunnen, joka tienaa alle 4000 e /kk. Itse tienaan noin 9000 brutto/kk ja nippa nappa YH-äitinä saan tämän systeemin pyörimään. toki on hurjat asuntolainat ja firmallakin velkaa, mutta onhan noilla mukuloilla oltava koti ja mahdollisuus opiskella. Teen kaikkeni, että niillä olis hyvin. Tämä EI ole mikään provo, arvaan että moni niin väittää. Töitä teen todella sikana, ei ole 8-16 hommaa todellakaan.

Kerro vitsi mullekkin miten tuollaista palkkaa saa yrittäjänä.Itsellä duuni yritys ja perkele sentään miinuksella mennään :(

• Yrittäjärotta
        yh-iskä 1 kirjoitti:

Kerro vitsi mullekkin miten tuollaista palkkaa saa yrittäjänä.Itsellä duuni yritys ja perkele sentään miinuksella mennään :(

Olen Hesan yliopistosta valmistunut, perustin oman firman vasta n. 45
        vuotiaana. Tarjoan yrityksille asiantuntijapalveluita hyvin, hyvin kapealla erikoisalalla. Teenduunia ihan yksin. Otan myös kopiot, nuolen postimerkit ja siivoan ja keitän kahvit. Eikä firman lattialla ole persialaisia mattoja vaan halvimmat Anttilan matot. Ehkä liikeidea on hyvä? Mutta "vapaa-aika" mikä se on?

• reger
        18v. kirjoitti:

Olen työnjohtaja ,mies,bruttopalkka 2015e/kk.Työkokemusta 25 vuotta.Että kyllä miehillekin voidaan maksaa huonoja palkkoja.

• huonosti, otetaan väkisi
        työkyvytön kirjoitti:

Historia osottaa jokapuolella maapalloa kautta aikain kun kansalla on tarpeeksi huonot olot ja pieni vähemmist porsastelee yltäkylläsyydessä, kyllä se kansa ottaa sitten väkisin kun ei duunia tekemällä elä...olihan tääläkin sisällis sota!!

• Tampereella
        Yrittäjärotta kirjoitti:

itse elätän sinun kuukausi palkalla lapseni vuoden Tampereella, työtön!!

• sä revit
        työkyvytön kirjoitti:

itsesi henkisesti hajalle! Lopeta lääkkeideen syönti ja päästä itsesi sairaalakuntoon. Siellä susta pidetään huolta. Sossu maksaa ja samaan aikaan liksa juoksee tilille.

• käyttämään foorumeita
        sl kirjoitti:

Jos toi on tarkoitettu minulle, niin voi hellanlettas kun voi ihminen käsittää tahallaan väärin. Äly hoi älä jätä!

Viesti ei ollut todellakaan tarkoitettu sinulle.

• pöndepaukku
        sl kirjoitti:

Siis mitä ei uskalla ja mihin jengi lähtee rähisemään? Kummallinen lause!

taidat olla pohjoisen immeissiiii ku tullunna on tänne statii jos ei bamlaa stadii nii ei sitä snaijaakkaa

• ........
        18.v kirjoitti:

kesätyöpalkka bruttona 2200 € / kk, 6 h työpäivillä :D

Älä puhu paskaa

• Saavat kaiken muun
        Yrittäjärotta kirjoitti:

Olen Hesan yliopistosta valmistunut, perustin oman firman vasta n. 45
        vuotiaana. Tarjoan yrityksille asiantuntijapalveluita hyvin, hyvin kapealla erikoisalalla. Teenduunia ihan yksin. Otan myös kopiot, nuolen postimerkit ja siivoan ja keitän kahvit. Eikä firman lattialla ole persialaisia mattoja vaan halvimmat Anttilan matot. Ehkä liikeidea on hyvä? Mutta "vapaa-aika" mikä se on?

paitsi sinun aikaasi? Sekö on käsityksesi hyvästä elämästä?

• minä vaan

Kylläpä on isopalkkasia immeisiä kotomaassa. Ite oon noin 700 eeron kk palkalla töissä. En oo enää palkkakuopassa, minut on jo peitetty sinne. ja minun pitää maksaa siitä viel' verokin. :(

• napa
        Yrittäjärotta kirjoitti:

Persettä myymällä kyllä voi päästä noihin tienesteihin,voi kai sitä työksikin sanoa?

• työtön.persaukinen

Kyllä ihmettelen miten voi saada keskipalkaksi noin ison summan....Jos löytyis edes duunia...

• Juups385414

Ei ole ihan tollaisia tuloja näkynyt itsellä vaikka olen monessa paikassa ja hommassa ollut... Mutta luonteeni ei anna periksi perseen nuolemiselle että pääsisi pomon kanssa paremmin juttuun ja pääsee samalla palkoille...

• no

tuohon ajatukseenpa on hyvä tukeutua jos on paska palkka,kyllä se on niin että se joka osaa sille maksetaan.

• perseennuolenta

Tässä näkyy hyvin tämä suomalaisten kateus, varsinkin palkka-asioissa.

Kun työkaveri saa samasta työstä parempaa palkkaa kuin itse saa, niin kyseessä ei ole siitä, että kaveri olisi työnteollaa tai taidoillaan ansainnut parempaa palkkaa vaan kyseessä on perseennuolenta. Johtuisikohan tästä se, että suurimman osan kaveripiirestä ei ansaita "hyvin", kun palkka-asioista ei voida puhua rehellisesti ja avoimesti, vaan sitä omaa palkkaa on kahvipöytä keskusteluissa soviteltava ympäristön mielipiteiden muokkaaana.

Itselleni ei tulisi mieleenikään kertoa rehellisesti työkavereille mitä todella ansaitsen samasta työstä kuin he tekevät. Osalle asia ei merkitsisi mitään, mutta parille "neidille" tieto saisi vain syyn puukottaa selkään, ja haukua seläntakana muille työkavereille pomon "perseennuolennasta". Syytön olen siihen, että työnantaja on tahollaan katsonut työpanokseni rahallisesti arvokkaammaksi kuin työtovereiden.

• Alipalkkalainenkokö?

Missä tälläsii työpaikkoja on? Mäki haluan noin paljon!!!!

• 20 vuotta

työelämässä saman työnantajan palveluksessa, niin sitten.
        Jos olet kuullut alkupalkasta, se on murto osa tuosta.

• Senior Software Engineer

Voisi sanoa, että IT-alalla 3000e/kk on minimiliksa, 4000e/kk saa moni, 5000e/kk ei ole mitenkään harvinaista, mutta 7500e/kk ja siitä ylöspäin alkaa olla melko poikkeuksellista.

IT-alan paikat ovat yleensä julkisessa haussa (eli suhteilla tai hienolla sukunimellä ei töitä irtoa, jos on hyviä hakijoita tulossa). Palkan voit neuvotella ihan itse työnantajan kanssa, sinä päätät mihin hintaan olet valmis osaamisesi ja työpanoksesi myymään ja työnantaja päättää, mitä on panoksestasi yrityksen hyväksi valmis maksamaan.

IT-ala on kaikille avoin, eli ei muuta kuin tervetuloa kultaa vuolemaan. Tällä hetkellä esim. Nokia kaipailee "suorittavaan portaaseen" (eli sinne mitä kautta saa helpoiten itsensä alalle ja siitä on latu auki taivasta myöten) ihmisiä, joilla on hallussaan vaikkapa C , POSIX-säikeet ja Qt.

Ei muuta kuin CV ajan tasalle ja rekrysivustojen kautta hyville palkoille!

• IT-alalla
        Senior Software Engineer kirjoitti:

Voisi sanoa, että IT-alalla 3000e/kk on minimiliksa, 4000e/kk saa moni, 5000e/kk ei ole mitenkään harvinaista, mutta 7500e/kk ja siitä ylöspäin alkaa olla melko poikkeuksellista.

IT-alan paikat ovat yleensä julkisessa haussa (eli suhteilla tai hienolla sukunimellä ei töitä irtoa, jos on hyviä hakijoita tulossa). Palkan voit neuvotella ihan itse työnantajan kanssa, sinä päätät mihin hintaan olet valmis osaamisesi ja työpanoksesi myymään ja työnantaja päättää, mitä on panoksestasi yrityksen hyväksi valmis maksamaan.

IT-ala on kaikille avoin, eli ei muuta kuin tervetuloa kultaa vuolemaan. Tällä hetkellä esim. Nokia kaipailee "suorittavaan portaaseen" (eli sinne mitä kautta saa helpoiten itsensä alalle ja siitä on latu auki taivasta myöten) ihmisiä, joilla on hallussaan vaikkapa C , POSIX-säikeet ja Qt.

Ei muuta kuin CV ajan tasalle ja rekrysivustojen kautta hyville palkoille!

IT-firmoille menee huonosti. Kenkää tulee työntekijöille joka puolella.

• Kaveri/irevaK

Olet baarissa kavereidesi kanssa 3kpl teidän lisäksi ei ole muita, ja teidän keskipalkka on 2300€/kk.

Sitten baariin tulee oluelle Kimi R, mikä on baarissa olevien asiakkaiden keskitulo/kk?

• pormulavormula

on vuosi palkka.

• voi hyvin

samoin yläluokka, alaluokka huonosti.

• Suomessa

Sama edelleen jos kotimaassamme ollaan. Eipä taida Kimin tulot Suomessa olla mitään.

• ergerg

Täällä on niin paljon tyhjäntoimittajia,joille joku 100000e/kk ei ole palkka eikä mikään.Mutta kyllähän tämä keskiarvoa nostaa

• tuunari_mikko

Taas on humanistit asialla.. Keskipalkka on palkkakeskiarvo, joka kuvaa huonosti keskipalkkaa. Muutama huippupalkkainen vääristää rajusti keskiarvoa ylöspäin.

Kuvaavampi suure olisi palkkamediaani, joka tarkottaisi keskimmäisen palkansaajan palkkaa. Mediaanipalkka olisi ~2000 euron tuntumassa.

• olisi kiva

nähdä jonkinlaista keskijakaumaa suomen palkkatuloista.

• vittuilija

kohta alkaa porukka ryöstää rikkaita se on varmaa nää palkka jutut on repästy jostain ihan muista ammatteista ei ketään tommosia palkkoja saa normaali hommissa vero mies kyllä pitää omistaan kiinni että käteen ei jää mitään
        soppaa saat ehkä..

• suomi fuck the shit
        olisi kiva kirjoitti:

nähdä jonkinlaista keskijakaumaa suomen palkkatuloista.

kyllä nyt joku s****n idiootti ei osaa laskee ihmisten palkkatuloja muutama luku tais mennä väärin,on se kummaa kun ketään tutuistakaan "hyvin toimeentulevista" ei tienaa ilman veroa tollasta palkkaa ,eli vastaako joku mistä helvtin työstä tommosia massi summia saa???mäkin haluun tietää..vaihdan taatusti paskapalkkaisen / paskatyöpaikkani tuohon,olempa ainakin sen jälkeen miltein miljönääri!!

• sanompahan vain

Osaamisesta maksetaan. Jos ei osaa edes tilastokeskuksen sivuja katsella läpi, vaan ainoastaan valittaa, ei voi odottaa kovin kovaa palkkaa. Voi olla jo onnellinen, jos ylipäätään joku jotain maksaa

http://www.stat.fi/til/pra/2007/pra_2007_2009-04-24_tie_001.html

"Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kaikkien kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2007 viimeisellä neljänneksellä 2 734 euroa ja mediaaniansio1 2 428 euroa".

kvartaalijulkistuksissa ei taida mediaania näkyä, mutta tuosta voi arvailla aika hvin, miten homma menee.

• sanompahan vain

Osaamisesta maksetaan. Jos ei osaa edes tilastokeskuksen sivuja katsella läpi, vaan ainoastaan valittaa, ei voi odottaa kovin kovaa palkkaa. Voi olla jo onnellinen, jos ylipäätään joku jotain maksaa

http://www.stat.fi/til/pra/2007/pra_2007_2009-04-24_tie_001.html

"Tilastokeskuksen palkkarakennetilaston mukaan kaikkien kokoaikaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausiansio oli vuoden 2007 viimeisellä neljänneksellä 2 734 euroa ja mediaaniansio1 2 428 euroa".

kvartaalijulkistuksissa ei taida mediaania näkyä, mutta tuosta voi arvailla aika hvin, miten homma menee.

Kokoaikaisten palkansaajien keskimääräiset kuukausiansiot ja ansioiden hajontaluvut maakunnan mukaan vuonna 2007

Maakunta Kokonaisansiot, euroa/kuukausi
        Keskiarvo 1. desiili Mediaani 9. desiili
        Yhteensä 2 734 1 748 2 428 4 047
        01. Uusimaa 3 059 1 827 2 682 4 738
        02. Varsinais-Suomi 2 587 1 720 2 321 3 774
        04. Satakunta 2 565 1 706 2 340 3 699
        05. Kanta-Häme 2 505 1 714 2 286 3 544
        06. Pirkanmaa 2 649 1 728 2 400 3 842
        07. Päijät-Häme 2 520 1 698 2 302 3 546
        08. Kymenlaakso 2 631 1 741 2 397 3 762
        09. Etelä-Karjala 2 613 1 743 2 407 3 659
        10. Etelä-Savo 2 411 1 675 2 218 3 334
        11. Pohjois-Savo 2 554 1 726 2 320 3 617
        12. Pohjois-Karjala 2 440 1 695 2 230 3 412
        13. Keski-Suomi 2 589 1 733 2 350 3 668
        14. Etelä-Pohjanmaa 2 433 1 665 2 220 3 399
        15. Pohjanmaa 2 666 1 766 2 428 3 843
        16. Keski-Pohjanmaa 2 506 1 677 2 278 3 622
        17. Pohjois-Pohjanmaa 2 582 1 712 2 321 3 702
        18. Kainuu 2 504 1 734 2 299 3 543
        19. Lappi 2 589 1 733 2 384 3 616
        20. Itä-Uusimaa 2 718 1 748 2 421 4 077

• ihraperseet

Kokoaikaisten palkansaajien keskimääräiset kuukausiansiot ja ansioiden hajontaluvut maakunnan mukaan vuonna 2007

Maakunta Kokonaisansiot, euroa/kuukausi
        Keskiarvo 1. desiili Mediaani 9. desiili
        Yhteensä 2 734 1 748 2 428 4 047
        01. Uusimaa 3 059 1 827 2 682 4 738
        02. Varsinais-Suomi 2 587 1 720 2 321 3 774
        04. Satakunta 2 565 1 706 2 340 3 699
        05. Kanta-Häme 2 505 1 714 2 286 3 544
        06. Pirkanmaa 2 649 1 728 2 400 3 842
        07. Päijät-Häme 2 520 1 698 2 302 3 546
        08. Kymenlaakso 2 631 1 741 2 397 3 762
        09. Etelä-Karjala 2 613 1 743 2 407 3 659
        10. Etelä-Savo 2 411 1 675 2 218 3 334
        11. Pohjois-Savo 2 554 1 726 2 320 3 617
        12. Pohjois-Karjala 2 440 1 695 2 230 3 412
        13. Keski-Suomi 2 589 1 733 2 350 3 668
        14. Etelä-Pohjanmaa 2 433 1 665 2 220 3 399
        15. Pohjanmaa 2 666 1 766 2 428 3 843
        16. Keski-Pohjanmaa 2 506 1 677 2 278 3 622
        17. Pohjois-Pohjanmaa 2 582 1 712 2 321 3 702
        18. Kainuu 2 504 1 734 2 299 3 543
        19. Lappi 2 589 1 733 2 384 3 616
        20. Itä-Uusimaa 2 718 1 748 2 421 4 077

tostakin hekkat vetää omii liiveihin

• loukussa

keskimäärin 11% tulonsaajista elää 416€ tuloilla/kk, keskimäärin 16% elää yli 4166€ tuloilla /kk (vuonna 2006). (mediaanitulo oli 2055€, keskitulo 2743€/kk). Tilastoja tehdään ja niistä otetaan ne luvut mitä halutaan julki. Ei halutakaan nähdä/löytää koko totuutta. Lähes suurin osa Espoonkin tulonsaajista on noita joiden tulo on n.10% eniten ansaitsevien tulosta.

• hampu
        suomi fuck the shit kirjoitti:

kyllä nyt joku s****n idiootti ei osaa laskee ihmisten palkkatuloja muutama luku tais mennä väärin,on se kummaa kun ketään tutuistakaan "hyvin toimeentulevista" ei tienaa ilman veroa tollasta palkkaa ,eli vastaako joku mistä helvtin työstä tommosia massi summia saa???mäkin haluun tietää..vaihdan taatusti paskapalkkaisen / paskatyöpaikkani tuohon,olempa ainakin sen jälkeen miltein miljönääri!!

Hammaslääkärit tienaavat keskimäärin 5000e/kk mistä on otettu verot. Ja muutenki lääkärit tienaavat. Eli rupea lääkäriksi jos haluat rikastua.

• Humanisti asialla

Luepa uudelleen, mitä tulit kirjoittaneeksi.

Keskipalkka on todellakin palkansaajien palkkojen keskiarvo. Mediaanipalkka taas on se mitattujen arvojen keskiarvo, jota pienempiä ja suurempia arvoja on mitatuista arvoista molempia puolet.

("Keskimmäisin palkansaaja"? - Mistä katsoen: Utsjoelta Helsinkiin, vai lähiökapakan tiskiltä?)

• Vagiman
        hampu kirjoitti:

Hammaslääkärit tienaavat keskimäärin 5000e/kk mistä on otettu verot. Ja muutenki lääkärit tienaavat. Eli rupea lääkäriksi jos haluat rikastua.

Mä rupean nyt lääkäriksi. Onko töitä? T,Lääkäri

• MITENKÄHÄN LIE?

Aivan uskomattomat keskipalkat. Olen useassa eri urheiluseurassa mukana talkooporukoissa ja työnkautta olen tutustunut satoihin eri ihmisiin.
      Tunnen vain muutaman jotka tienaavat noin paljon. Uskomaton keskipalkka.
      Minun keskipalkkani on vuodessa 2100€/kk ja olen ylempi toimihenkilö.
      Monella alaisella 1600-1700€/kk. Uskomatonta. Luetelkaa eri ammattialojen ihmiset oikeasti paljon tienaatte, eikä mitään provo palkkoja. Kertokaapa rehellisesti.

T. MIES PALKKAKUOPASSA

• 4362675654378

Rakennusinsinööri, 4v töissä, 2474e/kk

• Perleke

pieni osa ihmisistä tienaa keskiansiota enemmän. Toimittajilla on näköjään joku ihme tarve herättää yleistä hämmennystä ilmoittamalla aina noita keskiarvoja vaikka mediaanista näkisi suoraan, kuuluuko itse paremmin vai huonommin tienaavaan puolikkaaseen.

Itse olen roskakuski ja tienaan noin 2200e/kk bruttona.

• Kiinteistöjen huolto.

Eli 150 tuntia, ja tunti on 8,35 niin brutto palkaksi tulee 1252€.

Eli näin osa-aikaisella ulkotyöntekijällä. Tuntuu melkein hyvälle, kun on joskus koko kuukaisi työtä, ja saa "normaali" palkan. Vaikka ei sittenkään vielä mitään hurraamista ole, mutta kyllä se työttömyyden voittaa.

• Automaatiosuunnittelija

Teknikko, 10v samassa firmassa. Summa sis. palvelusvuosilisän (25 €/kk) ja puhelinedun (20 €/kk)

• ydin-inssi

"Luetelkaa eri ammattialojen ihmiset oikeasti paljon tienaatte, eikä mitään provo palkkoja. Kertokaapa rehellisesti."

Kolmosella alkaa. Siihen vähän päälle. Valmistumisesta vuosi, työkokemusta alalla useampi.

• maake60
        4362675654378 kirjoitti:

Työkokemusta yli 20 vuotta ja ansiot 3000€/kk ja jos tekee ylitöitä niin nousee siitä ja vuodessa 35000-50000€ mutta pitää tehdä duunia niin rahaa tulee.

• naisena ja

lähihoitajana 1880e/kk. lisät bruttona. Yksityisellä töissä ollut vajaa 3vuotta.

Tätä aikaisemmin julkisella töissä vuosia ja kuukausipalkka 1650euroa ( lisät). Eroja on.

• märkäkorva
        4362675654378 kirjoitti:

Pikkasen jään tuosta kuukausipalkkaisten keskiarvosta. 3070€/kk puhelinedun kanssa. Töissä vajaat neljä vuotta, valmistuneena vähemmän.

• saa enempi
        4362675654378 kirjoitti:

Olen nainen, mutta teen miesten töitä. Palkka täysipäiväisestä työstä 2880€/kk. Nyt tosin on vähempi töitä ja teen osa-aikaisesti huomattavasti halvemmalla toista työtä. Ammattia en halua kertoa, siitä jo joku tietäisi, kenestä on kysymys.

• maake60 kirjoitti:

Työkokemusta yli 20 vuotta ja ansiot 3000€/kk ja jos tekee ylitöitä niin nousee siitä ja vuodessa 35000-50000€ mutta pitää tehdä duunia niin rahaa tulee.

Itse teen töitä "suomen toiseksi kalliimaksikin kutsutulla koulutuksella" eli metsä koneella. Palkka on siinä 10e/h kilometrit 10e päivärahaa. palkka on jonkun 1500-1600 verojen jälkeen, vaikka päivässä tulisi 9-11 h keskimäärin.
        No en kuitenkaan valita, sillä on vaan hyvä että töitä piisaa, no saavat pistää risua naistenlahden voimalaan ja Tampereleiset lämpöä koteihinsa... Omaa mieltä ajatus vaan ei lämmitä, nähdessäni palkka kuitin...

• rapanoomi
        ydin-inssi kirjoitti:

"Luetelkaa eri ammattialojen ihmiset oikeasti paljon tienaatte, eikä mitään provo palkkoja. Kertokaapa rehellisesti."

Kolmosella alkaa. Siihen vähän päälle. Valmistumisesta vuosi, työkokemusta alalla useampi.

10 kk koulutus
        Alalla 10 v.
        keskikuukausiansio 4500 €/kk

• Siistijä
        ydin-inssi kirjoitti:

Pakko vain tulla toimeen n.1200e /kk ja tuo on brutto
        Siivoojan lähtöpalkka, kun on n.7,20/h

Mut kyl vaan rikkaat p... hukkuis, jos siivoojia ei olis..
        On se niin väärin että tuollaisesta tärkeästä asiasta ei makseta kunnolla.. Ja tuohon rahaan täytyy raataa ittensä henkihieveriin monessakin paikassa!!!
        Kun kynänpyörittäjät tietokone ohjelmilla laskee työkohteen aikoja.. Esim kerros siivouksessa lasketaan sama aika hissitaloon kuin hissittömään taloon.. Miettikää sitä.. Se aika ei ole paljon mitä yhteen rappuun annetaan aikaa... Ja sit asukkaat valittaa kun jostain kulmasta hiekkaa löytyy... Siivooja kun ei kerkiä suurennuslasin kanssa nurkkia syynäämään.....

• Kypsynyt
        Siistijä kirjoitti:

Pakko vain tulla toimeen n.1200e /kk ja tuo on brutto
        Siivoojan lähtöpalkka, kun on n.7,20/h

Mut kyl vaan rikkaat p... hukkuis, jos siivoojia ei olis..
        On se niin väärin että tuollaisesta tärkeästä asiasta ei makseta kunnolla.. Ja tuohon rahaan täytyy raataa ittensä henkihieveriin monessakin paikassa!!!
        Kun kynänpyörittäjät tietokone ohjelmilla laskee työkohteen aikoja.. Esim kerros siivouksessa lasketaan sama aika hissitaloon kuin hissittömään taloon.. Miettikää sitä.. Se aika ei ole paljon mitä yhteen rappuun annetaan aikaa... Ja sit asukkaat valittaa kun jostain kulmasta hiekkaa löytyy... Siivooja kun ei kerkiä suurennuslasin kanssa nurkkia syynäämään.....

Mitäpä jos valittamisen sijasta hankkisit itsellesi kunnon koulutuksen, alkupalkka muilla aloilla olisi helposti tuplasti sen, mitä tulet koskaan siivoojana tienaamaan?

Ai mitä, et saa aikaiseksi? No turha sitten on täällä valittaa, toiset tekevät eivätkä vain valita ja siitä hyvästä tienaavat isosti...

• telemarkkinoija

ja keskipalkkani on 2000 €/kk, tuntipalkka n. 16-17 €. Mutta koska palkkaus on provisio, vaihtelee paljon ja puhelinmyyjien tuntipalkkakin vaihtelee varmaan muutamasta eurosta moniin kymmeniin euroihin. Mutta jos asennetta löytyy, eikun vaan kaikki työttömät ja/tai alanvaihdosta kiinnostuneet kokeilemaan! :)

• ja
        telemarkkinoija kirjoitti:

ja keskipalkkani on 2000 €/kk, tuntipalkka n. 16-17 €. Mutta koska palkkaus on provisio, vaihtelee paljon ja puhelinmyyjien tuntipalkkakin vaihtelee varmaan muutamasta eurosta moniin kymmeniin euroihin. Mutta jos asennetta löytyy, eikun vaan kaikki työttömät ja/tai alanvaihdosta kiinnostuneet kokeilemaan! :)

unohdin kertoa, että muutaman kuukauden olen ollut töissä tällä alalla.

• Vituttajana

Pohjapalkka 3160 euroa/kk lisät

• yskös

Älä hyvä ihminen ihan pokerilla viitsi kertoilla tälläistä:

Aivan uskomaton lausahdus:... "Olen useassa eri urheiluseurassa mukana talkooporukoissa ja työnkautta olen tutustunut satoihin eri ihmisiin.

Millä sä selvität satojen ihmisten palkat, miten jaksaa kiinnostaa? Itse olen myös urheiluseuran toiminnassa paljon mukana. Ihan talkoissa kanssa. Olen siellä ihan samoissa farmareissa ja verkkareissa kuin muutkin. Vanhempikoppaisella loistoautolla tosin tulen talkoisin, mutta en usko, että kukaan olisi katkera.

Tuloni ovat olleet viime vuosina kylläkin lähes 9 000 eur/kk, mutta ei se vaikuta toimiini mitenkään. Nyt taantuman myötä olen ajautunut pikkuiseen kuoppaan ja palkka alkuvuonna 6700/kk. Urheiluseuran toiminnassa olen mukana, mutta en usko kenenkään selvittäneen palkkojani, tosin voi joku olla... mutta satojen ihmisten palkkoja ei kukaan voi jaksaa selvitellä.

Ihan vinkkinä vaan: Ei suuret tulot, vaan pienet menot.

• ysköi

Älä hyvä ihminen ihan pokerilla viitsi kertoilla tälläistä:

Aivan uskomaton lausahdus:... "Olen useassa eri urheiluseurassa mukana talkooporukoissa ja työnkautta olen tutustunut satoihin eri ihmisiin.

Millä sä selvität satojen ihmisten palkat, miten jaksaa kiinnostaa? Itse olen myös urheiluseuran toiminnassa paljon mukana. Ihan talkoissa kanssa. Olen siellä ihan samoissa farmareissa ja verkkareissa kuin muutkin. Vanhempikoppaisella loistoautolla tosin tulen talkoisin, mutta en usko, että kukaan olisi katkera.

Tuloni ovat olleet viime vuosina kylläkin lähes 9 000 eur/kk, mutta ei se vaikuta toimiini mitenkään. Nyt taantuman myötä olen ajautunut pikkuiseen kuoppaan ja palkka alkuvuonna 6700/kk. Urheiluseuran toiminnassa olen mukana, mutta en usko kenenkään selvittäneen palkkojani, tosin voi joku olla... mutta satojen ihmisten palkkoja ei kukaan voi jaksaa selvitellä.

Ihan vinkkinä vaan: Ei suuret tulot, vaan pienet menot.

• voikiesus
        Kypsynyt kirjoitti:

Mitäpä jos valittamisen sijasta hankkisit itsellesi kunnon koulutuksen, alkupalkka muilla aloilla olisi helposti tuplasti sen, mitä tulet koskaan siivoojana tienaamaan?

Ai mitä, et saa aikaiseksi? No turha sitten on täällä valittaa, toiset tekevät eivätkä vain valita ja siitä hyvästä tienaavat isosti...

jos kaikki matala palkkaiset vaihtaisivat alaa ni kuka hyvä palkkainen kulkisi roskien ja p..n keskellä menisi ravintolaan tekemään itse ruokansa kauppaan kassakonetta naputtelemaan ja niin edelleen miksi joidenkin pitää saada kauheesti kun eivät kumminkaan loppupeleisssä mitään mukaansa saa

• iolaladiuhuu
        Kypsynyt kirjoitti:

vaihtakaa jo tota "ammatinvalintakysymys"-levyänne. Jokainen ihminen ansaitsee palkan jolla tulee toimeen, oli työ mikä tahansa ja koulutus olematonkin. On selvä ettei kouluttamaton ökypalkkoja ansaitse, eikä sitä odotakaan vaan normaalia työssäkäyvän toimeentuloa. Se ei ole liikaa vaadittu. Siivoojatkin ovat ansainneet palkan, jolla tulee toimeen.

• FT ja nainen

Ihmettelen kyllä taas näitä tilastoja. Mistä repivät ja mistä lasketaan?

Noissa summissa kun on keskimäärin se 700-1000 euroa liikaa/kk.

Naiset tienaa todellisuudessa keskimäärin bruttona 1200-2000e/kk, siitä vielä verot pois. Miehet 2000-2500e/kk ja siitä sitten ne verot pois.
      Näillä summilla olla taatusti lähempänä todellisuutta!

lisäksi kun vielä muistetaan lähes joka alan 'lama-lama' -puheet, saadaan tuostakin summasta kivasti pois muutaman kk talkoot ja lomarat, bonusten maksamatta jättäminen jne kivat tilastoissa näkymättömät palkan alennukset.

Todennäköisesti nuo naurettavat summat saadaan jostain TES-keskiarvoista, jotka on pelkkää paperia tai unelmia.

• Köyhäkö?

Olisi mielenkiintoista tietää missä ammatissa noin hyvän palkan saa;
        Mieheni on autokuski, tienaa noin pari tonnia kuukaudessa, poikani on graafikko, hän saa myös saman verran.
        Itse olen koulunkäyntiavustaja, palkka 1.500/kk, ystävätär joka on päiväkodissa saa myös alle parin tonnin (1.800), en tunne ketään jonka tili olisi yli kaksi tonnia kuukaudessa.

• pärjäill''n
        Köyhäkö? kirjoitti:

Mieheni on autokuski, tienaa noin pari tonnia kuukaudessa, poikani on graafikko, hän saa myös saman verran.
        Itse olen koulunkäyntiavustaja, palkka 1.500/kk, ystävätär joka on päiväkodissa saa myös alle parin tonnin (1.800), en tunne ketään jonka tili olisi yli kaksi tonnia kuukaudessa.

1800 yli on jo hyvä.

Nyt itsellä 590 e....saisi edes 1200 olisi huippuhyvä itselle.

• Mies2009
        pärjäill''n kirjoitti:

1800 yli on jo hyvä.

Uskomatonta paskaa taas näistä ansioista itse olen työskennellyt jo yli 5-vuotta samalla alalla enkä todellakaan pääse lähelellekään noita ansioita...ja olen siis mies...En ymmärrä miksi näitäkin asioita pitää jatkuvasti vääristellä kenen etu se oikein on?

• että tässä
        Mies2009 kirjoitti:

Uskomatonta paskaa taas näistä ansioista itse olen työskennellyt jo yli 5-vuotta samalla alalla enkä todellakaan pääse lähelellekään noita ansioita...ja olen siis mies...En ymmärrä miksi näitäkin asioita pitää jatkuvasti vääristellä kenen etu se oikein on?

Puhutaan palkkojen KESKIARVOSTA. Eli ne rikkaat yritysjohtajat sun muut nostaa tota palkaa ihan helvetisti. Jos on kymmenen ihmistä ja kaikki tienaa 2000€ sillon keskiarvo on 2000€. Mutta jos yhdeksän ihmistä tienaa 2000€ ja sitten se kymmenes onkin joku suurituloinen johtajamies joka tienaa 17 000€ niin silloín keskiarvoksi jää 3500€.
        Eli toi keskiarvo ei siis kerro mitään todellisuudesta ja tommosia lukuja ei pitäis julkasta!!

• ...............
        pärjäill''n kirjoitti:

1800 yli on jo hyvä.

1800-2000e/kk on suht normaali palkka nykyään. Tai ainakin sillä tulee toimeen mikäli, et harrasta ulkomaanmatkailua tai juhlimista silloin tällöin, etkä omista lapsia.
        Pari-kolme vuotta sitten se olisi ollut "hyvä" palkka...
        Jos saat töistäsi 590e niin eikös kannattaisi pyytää palkankorotusta/lisää työtunteja tai sitten lähteä sossun/kelan luukulle (missä taidat muutenkin käydä, töidesi ohella)?

• johannes vantaalainen
        Köyhäkö? kirjoitti:

"en tunne ketään jonka tili olisi yli kaksi tonnia kuukaudessa"

näinhän se menee, tunnet ihmisiä joilla on samantyyppinen elämäntilanne. suurin osa tuntemistani henkilöistä tienaa 2700-2800 vähintään, monet itseni mukaanlukien 3100-3500.

suurin vaikuttava tekijä tähän? osata pitää meteliä osaamisestaan, olla hyvä tyyppi, purkaa hermostuneisuus muualla kuin töissä ja että olet vaihtanut duunia 3-4 vuoden välein, neuvotellen aina edellistä palkkaa 10-20% korkeamman liksan. ja työpaikkahaastatteluissa käyt aina, jatkuvasti, vaikka miten olisi kiva ja varma duuni.

• maake60
        Köyhäkö? kirjoitti:

Ompa ihme koska minulla kavereita duunarista toimitusjohtajaan ja palkkahaitari 2000-15000 euroon kuussa ja niin edelleen. Minä taas en tunne paljonkaan henkilöitä jotka tienaisivat alle 2000€ kuussa koska se hän on nälkä palkka. Kun kouluttaa itseään vähän paremmin ja oikealle alalle niin ei tarvitse tehdä töitä pienellä palkalla. Itse olin lomautettuna alkuvuodesta ja sain bruttona työttömyyskorvausta 1500€ kuussa ja jos joku olisi tarjonnut 2000€ palkkaa niin ei se hirveästi motivoisi töihin mennä.

• sitä että
        että tässä kirjoitti:

Puhutaan palkkojen KESKIARVOSTA. Eli ne rikkaat yritysjohtajat sun muut nostaa tota palkaa ihan helvetisti. Jos on kymmenen ihmistä ja kaikki tienaa 2000€ sillon keskiarvo on 2000€. Mutta jos yhdeksän ihmistä tienaa 2000€ ja sitten se kymmenes onkin joku suurituloinen johtajamies joka tienaa 17 000€ niin silloín keskiarvoksi jää 3500€.
        Eli toi keskiarvo ei siis kerro mitään todellisuudesta ja tommosia lukuja ei pitäis julkasta!!

oikeeta raskasta työtäkin tekevälle pitäs maksaa sellasta palkkaa ettei tarvis asumistukia hakee kun teet aamusta iltaan jollai rontti tonnilla kussa nettona hommia, se kertoo tästä vääristymästä!!

• miia99

Itsekin ihmettelen kyllä näitä palkkoja. Ennen luulin olevan todella huonosti palkattu kun luin näistä ns. keskiansioista, mutta porukan kanssa juteltua tulikin selväksi että olen suht hyvin palkattu vaikka valtiolla olenkin töissä.
      Tällä hetkellä verojen jälkeen käteen jää se vajaa 1900€ ja tyytyväinen saa olla, kun muita kuuntelee.
      Koulutus on vain amis eikä kyllä kiinnosta opiskella lisää vain palkan vuoksi... jos se nyt siitä edes nousisi :/

• sjöba

jos sulla jää 1900e käteen niin eiköhän sun palkas oo jotain tota miesten keski kk tasoa.ite 12v samassa metallifirmassa ja palkka viimevuonna 3360e/kk.olen mies.

• sjöba kirjoitti:

jos sulla jää 1900e käteen niin eiköhän sun palkas oo jotain tota miesten keski kk tasoa.ite 12v samassa metallifirmassa ja palkka viimevuonna 3360e/kk.olen mies.

netto 2500 - 3500
        mutta vaatii kovaa työtä

• miia99
        sjöba kirjoitti:

Ainoa et olen eikä tosiaan palkka oo tollainen. Ensiasunnon ostajana ynnä muilla venkutuksilla veroprosentti noin 13 eli ennen veroja taitaa tulla palkkaa se huimat 2400... mut en valita...

• miia99
        miia99 kirjoitti:

Ainoa et olen eikä tosiaan palkka oo tollainen. Ensiasunnon ostajana ynnä muilla venkutuksilla veroprosentti noin 13 eli ennen veroja taitaa tulla palkkaa se huimat 2400... mut en valita...

piti kirjoittaa että "ainoa et olen nainen enkä mies..."

• käydä aluksi

vaikka se peruskoulu loppuun. Terveisin vitun herra eli mulkku.

• :(
        miia99 kirjoitti:

Mulla on 3500e kuussa brutto,mutta käteen 2100e..Ja ihan samat ensiasunto venkutukset ja muut..Eli suomen verotus on perseestä..Perus duunari ei saa suomessa tienata juuri yli 2000e,koska sitten verottaja vie progressiivisesti kaikki yli menevät tulot.

• Novagruuppi
        :( kirjoitti:

Mulla on 3500e kuussa brutto,mutta käteen 2100e..Ja ihan samat ensiasunto venkutukset ja muut..Eli suomen verotus on perseestä..Perus duunari ei saa suomessa tienata juuri yli 2000e,koska sitten verottaja vie progressiivisesti kaikki yli menevät tulot.

Aivan sama tilanne minulla. Yksin olen lasten kanssa ja tulot ovat 3300 kk (kouluttaja). Lisiä tulee päivärahoista ja lisätienesteistä, mutta verottaja on aivan mahdoton välistä vetäjä. 3300 palkasta menee 1000 e veroa ja niistä lisätuloista 42% veroa. Tokihan verovaroin yhteiskuntaa pyöritetään, mutta viimeaikaisten vaalirahasotkujen yms. jälkeen ei löydy luottamusta valtion hallintoa kohtaan. Mihin ne kaikki veromarkat valuvat...

• opiskella vai töihin?

kyllä se taitaa niin mennä että saat lukea itsesi korkeakoulusta ulos ja ehkä vähän lisääkin ja tämänkin jälkeen pitää olla tuuria mukana työelämässä, jos havittelee yli 3000e kuukausituloja. tietenkin on tapauksissa missä esim metallimies ottaa saman liksan, toki 12-vuoden työkokemuksella..

• minun

keskimäärin 3050e/kk. Ilman koulutusta. Kaksi vuotta hommia tehnyt ja opetellut tehdessä. Tässä nyt pitänee tosin ottaa huomioon että kyseessä ei ole kuukausi- vaan tuntipalkkaus.

• summia revitään?????

Normaali duunari! taulukkopalkat ja olen viimeisessä eli 1980e, urani huipulla siis! Mistä helvetistä noita summia vedetää, olisin rihas jos saisin noin paljon! TIESITTEKÖ ETTÄ VALTAOSA TEKEE JUURI PASKAHOMMIA "DUUNARIPALKALLA"?

• yks-äijä

aivan varmasti, verotus ku on niin yksilöllistä

Itse olen IT alalla valtiolla ja pääsen just tohon.. sentään jo yli 10v alalla :)

• Sosionomi(amk)

1900e/kk., nainen, työssä 2v.

• Poistetaan tilastosta?

Paljonko esim lillius nostaa tuota,hmmm keskipalkkaa?
        300 kovatuloisinta pois ja tilasto onkin eriluokkaa.
        Sekin julkaistiin,mutta katosi hetkessä,sillä suomessa vanhan euroopan surkeimmat palkat.

• ei mistään rahaa

vaan saisi edes töitä jostain... ammattimies.

• ulkomaille naattii

lipponen teki tästä maasta paskan en yhtään ihmetele jos jengi vie firmansa ulkomaille. oli sen kusipään sellanen, veto että huhu näkihän sen tossakin. et saksa ja ranska nous ensteks ei tartte olla kovinkaan fiksu. kun kelaavähän mitenköhän ne nousi sielt yxkax. ja muut ryvetään vielä pitkään lipposen paskas. jota maksella, ole itekin lähös täältä muille maille. kyll noille vielä äänikellossa muuttuu ku jengi hävii täältä. ja tuskin täälläpärjää jollain netti kaupoill. ja ulkomailla tarvitaan aina ammatti miestä tai naista ei muutaku kamat kassiin ja rinkkaselkää. menoks

• jopejonka

itselläni peruspalkka 2730/kk, mutta teen 330 tuntia ylitöitä ja päivystykset
      päälle niin 4160/kk, mutta kotona en sitten paljon muuta kuin käy nukkumassa.
      olen mies, ja saman firman palveluksessa 20 vuotta

• pk-seutu

20 vuotta alalla ollut ja brutto 3200/kk

• jopejonka

itselläni peruspalkka brutto 2730/kk, mutta päivystykset, ja 330 tuntia vuodessa
      ylitöitä nostavat bruton 4160/kk, mutta en käy kotona paljon muuta kuin nukkumassa, elämäni on ainaista työtä. olen mies, ja samassa firmassa jo 20 vuotta.

• tarhantäti

Olen lastenhoitajana töissä päiväkodissa, koulutukseltani lähihoitaja. Palkka on 1750e ilman veroja, ylityöt on pakko ottaa vapaana. Mutta kyllä tällä toimeen tulee ja ikälisien myötä palkka joskus nousee vähän

• huono myös

Olen pienessä seurakunnassa virassa ja mulla on kaikki ikälisät mitä voin saada. Palkkani on siinä 2000 euron tuntumassa(miinus verot). Aina pyhät ja joulut ym. töissä, usein iltatöitä. En saa mitään ylimääräisiä korvauksia niistä, meidän töissä pätee vähän eri säännöt. Olen miettinyt alan vaihtoa. Sitten pääsis niille keskipalkoille!!!! Olis tosiaan kiva tietää miten naiset tienaa keskimäärin niin hyvin?!

• KESKILUOKKA

Sehän varsin hyvin tiedetään "demokratia" valtioiden johdossa että pidetään keskiluokka tyytyväisenä niin mitään kapinahenkeä ei tule koskaan olemaan.

• ahvenako

perkele ne saa tämmössii lukemia kyllä oes haulikolle hommia että meni taas viikonloppu vitux mää oon kauhian hämmästyny kyl mul köyry hartia on mut määkö ahvena ei ei kyl ihmine on tänne luatu hitommoisii palkkoi nauttimmaa ei ei perse auki tänne tullaan ja perse auki tiält lähemmä usotsie katainen sen!!

• arkadianmäelle
        ahvenako kirjoitti:

perkele ne saa tämmössii lukemia kyllä oes haulikolle hommia että meni taas viikonloppu vitux mää oon kauhian hämmästyny kyl mul köyry hartia on mut määkö ahvena ei ei kyl ihmine on tänne luatu hitommoisii palkkoi nauttimmaa ei ei perse auki tänne tullaan ja perse auki tiält lähemmä usotsie katainen sen!!

Mielenosoitus eduskuntatalon edessä 08.09.2009!!

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=133708950548

Kaikki messiin!

• duunarina
        ahvenako kirjoitti:

sain viime vuonna n. 43000 euroa eli n. 3600e/kk.Ylityöt,tulospalkkiot,lomarahat jne sisältyy summaan,mutta kyllä sillä juuri ja juuri pärjää. Muutkin saatte lisiä,joista ette täällä aina muista mainita,joten eiköhän bruttopalkkataulukot ole ihan oikein laskettu.

• anssu12

Mistä näin suuria palkkoja saa?

• NYT IHMEESSÄ

Näkyviin puhutteko netto-vai bruttotuloista!!!!!!!

• sentään
        NYT IHMEESSÄ kirjoitti:

Näkyviin puhutteko netto-vai bruttotuloista!!!!!!!

palkka on bruttopalkka!!!

• fffuuuukkkk

Ammattiliittojohtajat, kaupunginjohtajat saavat yli 10 000€ kuukaudessa. Vangittu Merisalo nosti 700 000£ ensin lainaa, joka sitten merkittiin palkaksi, siis n.60 000€/kk muut tulot ja edut. Kuulin, että s.hoit. yökkö saa vain peruspalkan, ei lisiä. Se täytyy muistaa, että tilastossa on vain väh. 40t/viikko työtä tekevät, ei osa-aika, eikä tilapäisiä töitä tekevät.

• ruskeena

vittu miten te laskette ton vittu ,jos saan 10€tunti ja tosta vittu viel verot vex ei mee jakeluu .Et taidatte puhuu paskaa ja paljon, et on lärvi paskaa täynä vitun kusettajat suomalaisen keskiverto palka on 1500€ jos hyvin käy puhuminen ja on näyttää koulutuspaperit. Tai sit vuokra firmat kusettaa ja raskaasti oon meinaan pannut papereita yhelle sun toiselle.nii eipähän oo tullu tarjouksii et ois töitä ja kun oon soitellu niin oon liian kallis. Et he tarjoo 10€lähtö ja sehän tiedetään et on 4kk koe aika ja teetetään 3kk ja kenkää tai ja pidetään parin viikon paussi ja etitään uus firma ettei tartte nostaa sitä liksaa enenpää, jos pomo pitää et oot hyvä duunari ja haluais pitää sut itellään niin joutuu maksaa susta. Ihme touhuu noil vuokrafirmoilla. et oon ollut jos jonkin näköisessä yrityksissä töissä. ja joka lähtöön löytyy koulutus mut en oo ikinä saannut tollas liksaa mitä väität et taitaa pönttös viiraa raskaiman puoles en edes yrittäjänä paskan puhuja

• JOKKKU

SANNOO NIIKU SE ON. REPIKÄÄ SIITÄ KESKIPALKKAA EHKÄ POLITIKOILLA ON NEHÄN ON VIERAANTUNU YHTEISKUNNASTA.

• omaan viestiisi?
        JOKKKU kirjoitti:

SANNOO NIIKU SE ON. REPIKÄÄ SIITÄ KESKIPALKKAA EHKÄ POLITIKOILLA ON NEHÄN ON VIERAANTUNU YHTEISKUNNASTA.

Tuo on noloa!

• muihin

maihin niiden perusteella suomalaiset on keskivertoluokkaa mutta esim. saksa palkat isommat hinnat alemmat ei tarvi mennä JENKKILÄÄN

• saatavilla,

mutta kun ei vaan tällä hetkellä oo, niin joutuu tekeen kahdelle eri työnantajalle osa-aikatyötä ja bruttopalkka kuukaudessa on enintään 522 euroa.
      Eipä sillä oikein enää pärjää.

Tuosta summasta pitäisi maksaa oma vuokraosuus,ruoat ja laskut..ja todellakin elättää 5 muksua...ja vanhemmasta lapsesta ei saa enää lapslisääkään,koska on 17 vuotta täyttänyt.

• Tienaan10-000kk

Olen päänsekotusalalla

• kansalle

Surullista että Suomi on mennyt tähän. Täällä ei ole mitään demokratiaa vaan oligargia. Pieni eliitti hallitsee täälläkin. Lissabonin sopimuksen myötä valta lipuu Brysseliin aika lailla. Senhän mukaan valtaa jaetaan maan asukasluvun mukaan. Miten olisi pieni kapina. Ihan rikollista toimintaa tällänen! Muistan kun joku aika sitten keskipalkka oli 2600€/kuussa. Leipäjonot ovat pitempiä kuin koskaan. Mitä voimmekaan tästä päätellä?

-Jukkapoika & Kompostikopla - Siviilisaatio-
        http://www.youtube.com/watch?v=OKuUDIgKTW4

Hyvät sanoitukset. Ajankohtaisemmat kuin koskaan.

• näkeenälkää

oot edesvastuuton tyyppi tai sit joku mulkku

• Kris-tiina

Siis mikä tiettyjä hemmoja täällä vaivaa,ku pitää aukoa päätä toisille,kuka sille mitään voi jos on työtön,sairauseläkkeellä ym..Pysys pois täältä huutelemasta!Tai kirjoittais edes asiaa!

Kyllä tiedän ammatteja,joissa saattaa päästä isoihinkin tienesteihin,ex-työkaveri nainen teki myyntihommia Enirolle tienas 10.000-20.000€/kk,mut siinä saat paiskia niska limassa hommia ja pitää olla sananvalmis.

Mun tyttäreni on sairaanhoitaja melkein 2v.ollu alalla,kuukausiansio n.2,500€,raskas homma,vuorotyö,vanhusten parissa.

Itse kun olin kaupan alalla töissä,niin n.950,00€/kk riippuen kuinka paljon tunteja annettiin tehdä,oli muuten osa-aika työ.

Tällä hetkellä saan saman verran.

Ei muutama satanen kuussa pahaa tekisi,sillä kyllä jo pärjäis,kun pitää elää säästeliäästi.

• lasketaan

kuin viinan kulutus suomalaiset poliitikot on pahempia kuin natsit aikoinan.

• haluaisin nähdä

Ero taitaa olla aika suuri.

• suomen köyhälistö

Suomen halveksuttu köyhälistö löytyykin pienyrittäjien sekä maatalousyrittäjien keskuudesta. Kyllä se palkansaajan kelpaa, kun joka kuukausi tulee suurinpiirtein vakiomäärä rahaa. Yrittäjällä voipi mennä kuukausia niin että yksityistalouteen jää muutama satanen, ja sitten kuukausia kun tulee rahaa muutamia kymmeniätuhansia. Jolloin saadaan maksettua lainoja joilla on maksettu konehankintoja. Se on sitä, kun ostetaan ittelleen työmaa.

Eli yksityistalouteen sijoitettu euro on pois yrityksen käytöstä. Eli se korfun loma jää väliin, kun tuo yks aparaatti hajos ja osat maksaa 4000€... Taikka se korfun loma pitää jättää väliin, jolla firman taloudessa olisi edes hieman hengitystilaa, että ei euro olisi jo syöty enneku se on tienattu..

• mitenhän on?

Muistanpa muutaman vuoden takaisen lomani kanarialla, kun olin siellä uima-altaalla. Tulipa siihen maatalousyrittäjä kehuskelemaan 6 viikon lomallaan...
        Kyllähän se näin on, että kaikki on suhteellista.............kyllä me palkansaajatkin töitä tehdään ja vielä ihan tosissaan..........eikä ainakaan oma palkkani mikään hirmuinen ole..............

• niitä ökyjä
        mitenhän on? kirjoitti:

Muistanpa muutaman vuoden takaisen lomani kanarialla, kun olin siellä uima-altaalla. Tulipa siihen maatalousyrittäjä kehuskelemaan 6 viikon lomallaan...
        Kyllähän se näin on, että kaikki on suhteellista.............kyllä me palkansaajatkin töitä tehdään ja vielä ihan tosissaan..........eikä ainakaan oma palkkani mikään hirmuinen ole..............

Tais olla niitä just tässä konkurssin tehneitä etelän isäntiä... Pihat täynnä uusia vario fenttejä, ja hummeri käyttöautona..

Tai sittte se oli joku semmonen järkiinsä tullu, joka oli myyny koko paskan pois ja halusi hankkia itselleen ihmisarvoista elämää...

Maajussi elää varattomana, ja kuollessaan on helv. rikas kun koko omaisuuden rahallinen arvo lasketaan.. Monenmosita rakennusta, koneenromua ja maita ja mantuja, ja tilin saldo miinuksella.. Se on normaali tilanne..

• niitä ökyjä
        mitenhän on? kirjoitti:

Tais olla niitä just tässä konkurssin tehneitä etelän isäntiä... Pihat täynnä uusia vario fenttejä, ja hummeri käyttöautona..

Tai sittte se oli joku semmonen järkiinsä tullu, joka oli myyny koko paskan pois ja halusi hankkia itselleen ihmisarvoista elämää...

Maajussi elää varattomana, ja kuollessaan on helv. rikas kun koko omaisuuden rahallinen arvo lasketaan.. Monenmosita rakennusta, koneenromua ja maita ja mantuja, ja tilin saldo miinuksella.. Se on normaali tilanne..

• palkansaaja.....

jää mun palkka alle ton keskiansion. Kuukausipalkkani on 1600 euroa brutto,- jää 1000 € miinukselle tuosta keskiansiosta.

• IHAN SILKKAA PASKAA

Duunarin keskiansio on 1400-2000e... Ja arvatkaa mitä suomi on täynnä? DUUNAREITA! Ei mitään pomoja kaikki ole detestejä ja yleistetään koko kansaan että hyvin menee

• keskipalkkainen

Onhan koulutus- ja sivistysvaltiossa Suomessa duunareiden lisäksi myös valtava määrä korkeastikoulutettuja alempia ja ylempiä toimihenkilöitä. Esim. diplomi-insinöörien lähtöpalkka on kutakuinkin 3000e brutto ja ikä/kokemus aina nostaa palkkaa. Joka kaupungista löytyy lääkäreitä, juristeja, insinöörejä, arkkitehtejä, kauppakorkeakoulun käyneitä pikkujohtajia ja vähän isompia, hyvin toimeen tulevia yrittäjiä ja yksityisiä ammatinharjoittajia, jotka usein myös raatavat pitkää päivää ja ovat jatkuvasti kouluttaneet itseään päästääkseen ns. hyvään asemaan. Myös yliopistoissa professuurissa olevat ovat melko hyvillä palkoilla. Hallintovirastojen ihmiset jne. Tämä tietenkin nostaa kaikkien palkansaajien keskiarvoa, mutta tässä keskustelussa silmääni pisti roskakuskin ilmoittamat bruttoansiot 2200e. Se on työssä vaadittavaan koulutukseen/vaativuuteen nähden mielestäni todella hyvä!! Itse olen korkeasti koulutettu (kaksi yliopistotutkintoa) ja tuo oli lähtöpalkkani (brutto) ensimmäisessä kokopäivätyössä. Siitä onneksi palkkakehitystä on tapahtunut!!!

• nostan

palkkaa 3000€/kk ja loppuvuodesta osinkoja aina jonkun tonnin
        mutta työpäivät ovat vähintään 10 tuntisia ja sen päälle joka päivä pari tuntia
        urakkalaskentaa, materiaalitilauksia, laskutusta tai kirjanpitoa jne.. lomaa viimeksi 2vuotta sitten ja silloin 1viikko. joten ei tuu helposti. Lisäksi kipeänäkin joutuu töissä olemaan..

• pomonpomoa
        keskipalkkainen kirjoitti:

Onhan koulutus- ja sivistysvaltiossa Suomessa duunareiden lisäksi myös valtava määrä korkeastikoulutettuja alempia ja ylempiä toimihenkilöitä. Esim. diplomi-insinöörien lähtöpalkka on kutakuinkin 3000e brutto ja ikä/kokemus aina nostaa palkkaa. Joka kaupungista löytyy lääkäreitä, juristeja, insinöörejä, arkkitehtejä, kauppakorkeakoulun käyneitä pikkujohtajia ja vähän isompia, hyvin toimeen tulevia yrittäjiä ja yksityisiä ammatinharjoittajia, jotka usein myös raatavat pitkää päivää ja ovat jatkuvasti kouluttaneet itseään päästääkseen ns. hyvään asemaan. Myös yliopistoissa professuurissa olevat ovat melko hyvillä palkoilla. Hallintovirastojen ihmiset jne. Tämä tietenkin nostaa kaikkien palkansaajien keskiarvoa, mutta tässä keskustelussa silmääni pisti roskakuskin ilmoittamat bruttoansiot 2200e. Se on työssä vaadittavaan koulutukseen/vaativuuteen nähden mielestäni todella hyvä!! Itse olen korkeasti koulutettu (kaksi yliopistotutkintoa) ja tuo oli lähtöpalkkani (brutto) ensimmäisessä kokopäivätyössä. Siitä onneksi palkkakehitystä on tapahtunut!!!

Järki käteen... Mutta duunarit ne työt tekee... Keskiverto vähänkin isompi firma: 15 johtajaa eri paikkohin, sisältäien pomon ja vaimon. Pkus noin 140kpl duunaria! Mikään firma kun ei pyöri ilman, tiesitkö?

• siis! Teen
        nostan kirjoitti:

palkkaa 3000€/kk ja loppuvuodesta osinkoja aina jonkun tonnin
        mutta työpäivät ovat vähintään 10 tuntisia ja sen päälle joka päivä pari tuntia
        urakkalaskentaa, materiaalitilauksia, laskutusta tai kirjanpitoa jne.. lomaa viimeksi 2vuotta sitten ja silloin 1viikko. joten ei tuu helposti. Lisäksi kipeänäkin joutuu töissä olemaan..

mitä vaan ja oonhan pohjanmaalta, eli töitä myös tehdään! Näinhän ne helsingissäkin tekevät, ottavat täältä ennemmin työntekiöitä, miksi? Pienempi palkka vai tosi äijä?

• tuo lisää palkkaa

Kun työlleni asetettiin €uromääräinen tavoite palkkani nousi 100%. Taloon tuotuja euroja pomot huomaavat, aikasemmin toimin omasta mielestäni firman kokonaisuuden kannalta paljon tärkeimmissä hallinnollisissa tehtävissä, mutta sitä ei palkittu.

• totuus on toinen

Olisi kiva nähdä mikä on suomalaisten mediaanipalkka. Nuo ylisuurta palkkaa kiskovat insinöörit yms. vetävät keskipalkan niin ylös ettei tavallisella työntekijällä ole mitään mahdollisuutta tuollaisiin tuloihin. (Valtion palveluksessa, ATK-alalla, palkka alle 2300€/kk)

• Suht tyytyväinen

Nyt yksityisellä brutto 2400,00/kk, pari vuotta sitten kunnallisella puolella brutto 1800,00/kk. Enkä muualle haikaille tästä lafkasta. Kokemusta nelisen vuotta. Mitä mahtaa muut reskontranhoitajat/kirjanpitäjät/kassanhoitajat saada ja millä kokemusvuosilla?

• vyötä kireämmälle

Komeita ovat luvut. Itselleni jää noin 1200€ verojen jälkeen, tuosta vielä pakolliset menot niin ylimääräistä jää huikeat 50-100€ kuukaudessa säästöön. Mihinköhän törsään nää huikeat säästöt?

• pärjään

omillani kunhan en törsää. Kuussa saan n. 1450 brutto. Asunnon ostin 4 v sitten. Kyllä tälläkin rahalla pärjää. Samalla työnantajalla olen ollut 20 v. Työtäni en vaihtaisi mihinkään "toimistotöihin" koska työni on käsityötä mitä rakastan. Mainittakoon etten ompele vaatteita työkseni. Arvostusta siitä ei saa, koska aina näitä ns. kirjallisia ammatteja arvostetaan rahallisesti enemmän. Olen huomannut että meillä kädentaitajilla on tervettä maalaisjärkeä enemmän. Meille työmme on tärkeämpää kuin raha.

• keskipalkkainen
        pärjään kirjoitti:

omillani kunhan en törsää. Kuussa saan n. 1450 brutto. Asunnon ostin 4 v sitten. Kyllä tälläkin rahalla pärjää. Samalla työnantajalla olen ollut 20 v. Työtäni en vaihtaisi mihinkään "toimistotöihin" koska työni on käsityötä mitä rakastan. Mainittakoon etten ompele vaatteita työkseni. Arvostusta siitä ei saa, koska aina näitä ns. kirjallisia ammatteja arvostetaan rahallisesti enemmän. Olen huomannut että meillä kädentaitajilla on tervettä maalaisjärkeä enemmän. Meille työmme on tärkeämpää kuin raha.

Kyllä mielestäni yhteiskunnassa arvostetaan kaikkia työntekijöitä ja veronmaksajia! Käsityöläisiä tarvitaan, mutta niin myös tieteentekijöitä ja kehittäjiä, kouluttajia, kasvattajia, yrittäjiä, poliitikkoja jne., jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät. Hyvä, että jokainen löytää paikkansa ja pystyy, haluaa ja saa tehdä töitä. Tärkeintä, että itse arvostaa työtänsä ja saa säännöllistä toimeentuloa, mikä ei ole itsestäänselvyys tänä päivänä. Arvostuksen kautta työn teon ja elämän mielekkyys syntyy!

• eeeettt 416

No, työttömillä on vielä hulppeammat tulot, itse, kun maksan vuokran jää n. 240€ muuhun kulutusjuhlaan.

• Lahtinen2222

Eihän tavallinen duunari saa bruttona kuin vajaat pari tonnia. Siis tavallinen kirvesmies.. Pitää painaa työtä yötä päivää jos tuollaiseen kuukausi palkkaan yltää. Vai keskipalkka P-ska puhetta!

• keskitulonen

Duunari teollisuudessa. Alalla vuosi.

• Toinen henkilö

Itselläni reilu 20 vuotta työkokemusta ja palkka on karvan yli 5 000,- ja siihen päälle bonukset, jotka viime vuonna oli muutaman tonnin. Tänä vuonna niitä ei taida tulla.
        Vaimolla palkka on 3300,- eli yhteensä hieman yli 100 000,- vuodessa.

Aloin miettiä myös kavereitteni ansioita ja miespuolisia on vain pari jotka tienaa vain hieman yli 3000. Suurin osa tienaa 4000-5000 tonnin väliin. Muutama hassu sitten paljon enemmän. Naispuoliset tienaa sitten kyllä vähemmän.

Asun pääkaupunkiseudulla ja taitaa täällä olla palkat paremmat. Toisaalta kulutkin (asunto) ovat korkeammat.

Emme ole duunareita, mutta emme myöskään yrittäjiä vaan palkansaajia.

• llllll
        Toinen henkilö kirjoitti:

Itselläni reilu 20 vuotta työkokemusta ja palkka on karvan yli 5 000,- ja siihen päälle bonukset, jotka viime vuonna oli muutaman tonnin. Tänä vuonna niitä ei taida tulla.
        Vaimolla palkka on 3300,- eli yhteensä hieman yli 100 000,- vuodessa.

Aloin miettiä myös kavereitteni ansioita ja miespuolisia on vain pari jotka tienaa vain hieman yli 3000. Suurin osa tienaa 4000-5000 tonnin väliin. Muutama hassu sitten paljon enemmän. Naispuoliset tienaa sitten kyllä vähemmän.

Asun pääkaupunkiseudulla ja taitaa täällä olla palkat paremmat. Toisaalta kulutkin (asunto) ovat korkeammat.

Emme ole duunareita, mutta emme myöskään yrittäjiä vaan palkansaajia.

Viisi vuorotyö ja hät hätää tienaa 3500 kuussa. On se kivaa kun lähdet launtai yönä
        tekemään töitä ja toiset saa juhlia. No parempi tämä kun ei mitään. Tälläistä tämä
        köyhän duunarin elämä on.

• KUN VAAN KIRISTYY

Ei tavallinen työbtekiä pääse tuohon kuin ehkä 50 vuotta olleena talossa!Myös korostan että niitä tavallisia työntekiöitä on suomessa PAAAALJON enemmän kuin mitään muuta... Eli joka uskoo, syökööt sitä paskaa!

• ohjelmoijaaa

brutto 3000€, enkä ihan valmis insinööri vielä ole, eiköhän se nouse kun valmistun. Tyytyväinen olen palkkaani. Alle 2000€/kk palkalla en tekisi töitä.

En ole tyytyväinen suomen oloihin ja siihen mitä perusduunarit tienaa. Toivottavasti joskus raha jakautuisi järkevämmin ihmisille.

• Jasuantti

Kai tuo keskipalkka on ihan riippuvainen missä se tutkimus ja otanta on tehty, ei kerro koko totuutta.
        Itse kahden vuoden kokemuksella luokanopettaja (mies) ja neuvoteltu palkka 3800/kk brutto, ei ylityötunteja.

• keskipalkkainen
        Jasuantti kirjoitti:

Kai tuo keskipalkka on ihan riippuvainen missä se tutkimus ja otanta on tehty, ei kerro koko totuutta.
        Itse kahden vuoden kokemuksella luokanopettaja (mies) ja neuvoteltu palkka 3800/kk brutto, ei ylityötunteja.

Miten voi olla luokanopettajalla noin huikee palkka ja parin vuoden kokemuksella 3800€ brutto? Uskomatonta! Mihin perustuu? Kuullun, luetun ja nähdyn mukaan taulukonhan mukaan luokanopettajan alkupalkka on parin tonnin päälle.

• Jasuantti

Miten voi olla luokanopettajalla noin huikee palkka ja parin vuoden kokemuksella 3800€ brutto? Uskomatonta! Mihin perustuu? Kuullun, luetun ja nähdyn mukaan taulukonhan mukaan luokanopettajan alkupalkka on parin tonnin päälle.

On toki paljon ns. taulukkopalkkojen yläpuolella. Olen pienemmässä koulussa töissä ja opetan vähemmistöryhmää jonka kielen taitajia ei valmistu joka OKL.stä.
        Tästä johtuen sain saneltua palkan jolla tulen vuodeksi kerrallaan töihin.

Taulukoista ei tosiaan varmasti jousteta paikoissa joissa on 20 hakijaa, toinen toistaan paremmilla papareilla olevia. Itse en taulukkopalkalla opettajan hommiin suostuisi, jos joskus siihen tilanteeseen joudun niin nostan kytkintä muualle.

Ikää 34, joista tosiaan 2 vuotta open hommissa ja 6 aiempaa edustajana myyntitöissä.

• on huonot

palkat! Turhaan täällä pädetään. t opettaja!

• Kakkamaha

Keskipalkka, josta vähennetään sen 200-250 €, eli noin 2700 € /kk, joka on ainakin omasta mielestäni hyvin lähellä totuutta, vaikka en itse tuohon ihan pääsekään (neljän vuoden työkokemuksella).

Omasta kaveripiiristä ja sukulaisista moni tienaa reilusti alle ja yli tuon (siivooja, lähihoitajasta -- dippainssi, lekuriin).

Moni perusduunarikin tuohon pääseei, jos vaan on mahdollisuus tehdä ylitöitä niin paljon kuin huvittaa, sekä vähän vähmmällä työmäärällä ylemmät toimihenkilöt/toimihenkilöt (vähän alasta riippuen).

En siis usko hetkeäkään, että tuossa olisi mitään ihmeellistä.

• Enempi kiva...

Toimistosihteerinä 34 v. Lapin kunnassa, bruttopalkka kaikkine lisineen2100 euroa.

• He keillä on

eniten kiirusta/ vaatimuksia/ ei kunnioiteta/ huonolla palkalla ei arvosteta! Menkää itseenne, mikään firma ei pyörisi ilman heitä, enemmän tekenät viikossa töotä/ rasittavat itseään kun te vuodessa! Palkka on perseestä.... Joo joo joku huutaa nyt että puhu vaan itsestäs, NIIN PUHUNKIN ja valtaosasta koko suomesta! Parempaa ihmistä ei raha tee!!!

• Unohtu vallan

10 vuotta raakaa työtä alla, alaselkä hajalla, unettomia öitä ja 2100e palkka... Ps ei nouse enää ei!

• on tälläinen
        Unohtu vallan kirjoitti:

10 vuotta raakaa työtä alla, alaselkä hajalla, unettomia öitä ja 2100e palkka... Ps ei nouse enää ei!

Oma palkkani on 2000e/kk vuorolisät - verot...

Eli lisineen käteen jää n. 1800-1900e/kk (vähän vuoroista riippuen)

Ammatiltani olen trukkikuski eräässä suuressa suomalaisessa logistiikka firmassa.

• Logistiikkaa
        on tälläinen kirjoitti:

Oma palkkani on 2000e/kk vuorolisät - verot...

Eli lisineen käteen jää n. 1800-1900e/kk (vähän vuoroista riippuen)

Ammatiltani olen trukkikuski eräässä suuressa suomalaisessa logistiikka firmassa.

myös täällä! Mutta minä taas olen taulukkopalkan huipulla, missä ei todellakaan tuule! 1800e... plus vuorolisät, 1300- 1400e kk kätee.!

• Isänmaallinen

Suomalaisten keskitulot ovat ennen veroja alle 2000 euroa kuussa, kun mukaan lasketaan pääomatulot, ansiotulot, eläkkeet ym. tulot.

Jostakin syystä tätä ei juurikaan uutisoida, mutta KOKOAIKAISEN palkansaajan keskiansio tuodaan kyllä aina näyttävästi esille.

http://www.stat.fi/til/tvt/2007/tvt_2007_2009-03-02_kat_001_fi.html

Noin 1,5 miljoonaa suomalaista tulonsaajaa ansaitsee bruttona alle 12500 euroa vuodessa eli nettona reilusti alle tonnin kuussa.

• 8900e

8900e tienannut tähän kuuhun saakka tänävuonna. kuitenkin jokapäivä töissä. tunnit ei vain riitä. n800e-900e yleensä jää lapaseen. tätä perkelettä kestänyt jo 3v. hyvin pärjään. hiukan välillä menee yö unet. viimeyönä tulin puoli yksi yöllä kotiin ja nyt lähden takas =/

• saa tuommoista
        8900e kirjoitti:

8900e tienannut tähän kuuhun saakka tänävuonna. kuitenkin jokapäivä töissä. tunnit ei vain riitä. n800e-900e yleensä jää lapaseen. tätä perkelettä kestänyt jo 3v. hyvin pärjään. hiukan välillä menee yö unet. viimeyönä tulin puoli yksi yöllä kotiin ja nyt lähden takas =/

palkkaa?

Kun olet noin kiireinen, niin taidat olla johtajana johtajan paikalla?

Saat kuukaudessa huomattavasti enemmän kuin jotkut köyhät saa koko vuonna. Olisit onnellinen, mutta palat loppuun ja menetät terveytesi ja sitämyötä myös henkesi jos et saa nukuttua kunnon yöunia, muuten ei ole muuta vikaa koska mitä ilmeisimmin mitään fyysisesti kovin raskasta hommaa et tee.

• Toimihenkilönä..

ja esimiehenä olen ollut yli 10v. käteen 1800€/kk. Repikää siitä! Tosin omaa tyhmyyttä kun ei osaa vaihtaa hommia.

• ei kuulu

1700€ kuukaudessa, ellei sitten unohda työaika, ja ajoaika lakeja.

ja jos ajoaika lain unohtaa ni poliisi muituttaa siitä hyvinkin pian reilulla 500€ sakolla, jonka jälkeen on isänätä pari vuotta tarkkailussa, ja syynätään kiekkoja oikein tarkkaan, ei siis oikein kannata.

• Chan

Olisiko niin, että naiset tekevät vähän pienemmällä palkalla kevyet rutiinityöt, ilman tressiä pääasiassa valtion ja kunnan suojatyöpaikoissa. Tästä kevyen työn ihanuudesta johtuen he elävät keskim. 7 vuotta miehiä pitempään. Tällöin elinikäiset ansiot ja eläkkeet ovat huomattavasti miehiä isommat.

• Chan

Olisiko niin, että naiset tekevät vähän pienemmällä palkalla kevyet rutiinityöt, ilman tressiä pääasiassa valtion ja kunnan suojatyöpaikoissa. Tästä kevyen työn ihanuudesta johtuen he elävät keskim. 7 vuotta miehiä pitempään. Tällöin elinikäiset ansiot ja eläkkeet ovat huomattavasti miehiä isommat.

• Jeejeejeejee

Täällä tuntuu olevan kovasti paljon ihmettelijöitä sekä siitä että kuka tienaa noin paljon ja että kuka noin vähän. Lopettakaa arvailu ja ottakaa käteen oman alueenne verotiedot esim.( http://www.veroporssi.com/ ) ja etsikää sieltä tuttuja ja tutuntuttuja yms. niin saatte selville totuuden oikeista tuloista, eikä mistään haaveista tai provoista. Varmasti löytyy yllätyksiä molempiin suuntiin.

• putkimies olen mä

kuukaudessa jää käteen takuupalkkana 3400e, urakat erikseen ovatkin sitten ihan eri juttu. Urakkahommissa tulot nousevat...

• mummo 65v

alkaisin putkimieheksi, jos ilkeisin, niin kuolisin rikkaana.

• mummoksi, niin
        mummo 65v kirjoitti:

alkaisin putkimieheksi, jos ilkeisin, niin kuolisin rikkaana.

kuolisin edes onnellisena.

• hurjaa

...olen aiemminkin kuullut, että putkimiehet tienaa hyvin. Mistä se johtuu? Ammattikoulusta valmistunut putkimies saa parempaa palkkaa, kuin moni korkeakoulusta tai yliopistosta valmistunut! Miksi näin?

• kris-tiina
        hurjaa kirjoitti:

...olen aiemminkin kuullut, että putkimiehet tienaa hyvin. Mistä se johtuu? Ammattikoulusta valmistunut putkimies saa parempaa palkkaa, kuin moni korkeakoulusta tai yliopistosta valmistunut! Miksi näin?

Siksi he tienaavat enemmän kun ammattikoulussa,optetaan jo tekemään putkihommia,eli heillä on koulun loppuessa,käytännön osaamista tältä alalta ja se näkyy silloin palkkauksessa.

• hzewski

niin..metallimiehenä pohjois-karjalan alueella,n.2300e/kk brutto.....köyhyysrajan alapuolella.mistähän noita senttejä oikein tulee joillekkin??

• Hmm ja hmm

Jospa mukaan on laskettu lentäjien uudet palkat, ministereiden, uusien naispuoluejohtajien sekä eduskunnan sisäsiittoiset palkankorotukset.

• Uskoton2

Tuo tuntuu kovalta palkalta.

Markka-aikana, josta nyt ei pitäisi tietty puhua, noin tienasivat rikkaat.

• .

kahden viikonlopun koulutus, 2 kuukautta alalla ja 2600 netto /kk.

• gggggggg

Automaatio-asentaja, mies 2250€/kk.
        4½-vuotta alalla.

• thb
        gggggggg kirjoitti:

Automaatio-asentaja, mies 2250€/kk.
        4½-vuotta alalla.

helvetin hyvin sulle maksetaan.

• duunaren

kahden viikonlopun koulutus, 2600 netto/kk, 2kk alalla. Provisiopalkkaus joskus ok.

• Kokonaa

Suurin osa hesalaisista nuorista työttömiä, joten keskipalkka hesassa 410€/kk

• ansiotulot

Ensimmäisessä viestissä esitetty keskiansio tuskin on ihan kohdallaan se sijaan täällä: http://www.stat.fi/til/pra/2007/pra_2007_2009-04-24_tie_001.html ilmoitettu mediaani taitaa olla aika lähellä todellista.

Sitten, miettikäähän jokainen ihminen omaa kuukausi ansiotanne ja miettikää mistä se muodostuu!? Toinen tekee kuukaudessa 200h töitä ja toinen 150h, jotkut tekevät toitä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Toiset tekevät pitkää päivää, toiset lyhyttä, joillakin vuodessa 8vko lomaa toisilla 2-4vko. Jotkut tekevät ylitöitä ja jotkut eivät koskaan, pääsevät töistä aina klo:16 ja ovat kaikki viikonloput vapailla.

Kaikki edellä mainitut asiat vaikuttavat tuntipalkkaanne ja näin ollen myös kuukausiansioonne. Niin ja tosi on, etteivät kaikki tienaa hyvin ja jotkut eivät tienaa mitään, vaan elelevät muiden veroista saatavilla rahoilla, siis (tuilla).

Ja kaikilla meillä on mahdollisuus saada hyvää liksaa, tai ainakin liksaa millä pärjää. Toiset saavuttavat hyvät tulot kovalla työllä ja uhrauksilla toiset opiskelemalla ja jotkut suhteilla, myös reittä pitkin ja kieli ruskeana voi hyviin ansioihin päästä! Tapoja on monia, sanoi muummo kun lumessa tarpoi!

Jos liksanne on huono kuka helvetti sanoi ettet voi hakea uutta työpaikkaa ja myydä oman vapaa aikasi kalliimalla.

Itse olen työurani aikana työskennellyt noin kymmenessä eri alan yrityksessä ja aina kun työ tai palkka ei ole mielyyttänyt, olen vaihtanut seuraavaan. Nyt kylläkin jo kymmenen vuotta saman työnantajan palveluksessa olleena luulen löytäneeni oman paikkani.

Töitä teen 150h kk ja lomaa vietän 8vko vuodessa, työskentelen sillöin tällöin myös viikonloppuisin. Niin ja palkka saan 3200ekk.

Valintoja valintoja!!

• kuussa hieman

alle 550 euroa.

Vuodessa saan yhteensä noin 6000 euroa.

Nuo keskipalkkaiset naisetkin tienaavat vajaassa kolmessa kuukaudessa sen mitä minä saan koko vuodessa. Keskipalkkaiset miehet saavat saman kahdessa kuussa. Kun tätä ketjua katsoin, niin alipalkkaisimmat duunaritkin saavat jo vajaassa puolessa vuodessa sen mitä minä koko vuonna.

Mutta minä en Perrkele valita!

• rahat(on)

Yksineläjällä vaan toi 2000€ brutto ei riitä. Kun tosta pois vuokra, auto, elatusmaksut, ruoka ja sähkö ym. niin ei jää ku n. 100€ säästöön. Toi tarkottaa sitä, että yhtään sukkaparia ei ole kuun aikana ostettu, matkoista puhumattakaan.

• Köyhä.............

-------------------------------

• kuutonen ja ykkönen

sulla sekasin. =)

• suro#

Ei hitto vieköön! Kyllä on suuri keskiansio naisella mä en saa edes puolta tosta summasta kuukaudessa ja olen ihan vaan kaupungin normaali työntekijä!!

• siitä!!!

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan vajaan tonnin kuukaudessa.
        Ei ole minun vika eikä kenenkään muunkaan vika, että sairastuin. Tasan ei käy onnen lahjat!!!

• Haloo!!
        siitä!!! kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan vajaan tonnin kuukaudessa.
        Ei ole minun vika eikä kenenkään muunkaan vika, että sairastuin. Tasan ei käy onnen lahjat!!!

By the way...Tämä tutkimus viittaakin kokopäivätyössä (8h/pvä) olevien keskiansioon. Siinä ei huomioida osa-aikatöissä olevien saati työttömien ansioita tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevien, joten ei ole vertailukelpoista miettiä mitä saa kotona olemisesta, jos puhutaan työssäkäyvien ansioista!!

• Mistä ..

Töitä saa, kun on nyt lama aika ??? :'(

• minä vuosimallia 1956

En siis taaskaan ole ollut hakoteilla.
      Jo vuosia sitten hommasin toisen miehen eli niitä on nyt kaksi. Yhdessä tienaavat 5000 netto ja siihen oma nettopalkkani 1500 niin pääsemme pariskunnan palkoille. Tämän kun kerron heille niin ovat entistä onnellisempia.
      Mutta uskokaa tai älkää, kyllä tämä työstä käy!

• musta & valkoinen

Voi hyvät hyssykät ihmiset... Jos lukisitte tutkimusten "pienet präntit" tarkemmin, huomaisitte, että tilastoihin on hyväksytty ainoastaan normaalia, 8 tunnin, kuukausityötä tekevät duunarit. Valitettavasti lähes puolet solmittavista työsuhteista ovat tätä nykyä ns. epätyypillisiä, pätkä- ja määräaikaisia työsuhteita. Tuo karsii aikas tehokkaasti suurimman osan palvelusalan työpaikoista olemattomiin tilastoista; siellä ei ole siivoojia, kaupan kassoja, toimistotyötä, osa-aikaista IT-alan hommaa, telesenttereitä eikä mitään muutakaan pienipalkkaista kitkutyötä. Nämä kuitenkin ovat niitä, jotka lisääntyvät jatkuvasti; kun paperitehtaita ja metallialaa karsitaan, vilkaiskaapa, mihin ne ihmiset työllistyvät. Paperimiehet saavat vain haaveilla entisistä kuukausiansioista ;)

Lisätkäähän siihen vielä se fakta, että näitä menneen ajan hyväpalkkaisia töitä on yhä vähemmän ja ne, jotka näitä vielä pitävät halussaan, nostavat yleensä mukavat ikälisät ja monet muut edut hommista. Ei ole mitenkään outoa, että viikonloppupäivystyksestä kolahtaa tilille jopa 800 egee. Siellä ollaan melkein eläkeiässä ja lokoisat oltavat lähestyvät. Nuoret ikäluokat ja uudestaan kiertoon laitetut duunarit eivät näistä eduista nauti. Uudet työsopimukset ovat puhdasta kuraa.

Mikä on tulos, kun lasketaan keskiarvo hyvätuloisten palkoista? No hyvätuloinen tietysti. Näillä keskiansioiden julkaisuilla on yksi ainoa poliittinen päämäärä; nimittäin vakuuttaa kansa siitä, että kaikki on "kondiksessa". Ei ole köyhyyttä (neljäsosa pääkaupunkiseudun talouksista saa toimeentulotukea), ei ole pahoinvointia (terveydenhoito ja sosiaalisektori kriisissä), vaan Suomessa elellään kuin Sveitsissä konsanaan. Turhaan valitatte. Nih! Suomalainen tilastointi on luonut ikiliikkujan; tilastoidut palkkatulot senkun laskevat vuosi vuodelta, mutta siitä huolimatta keskimääräiset palkat nousevat ja työllisyys paranee. Miten tämä on ymmärrettävissä? Miten 2*2 tuottaa tulokseksi 1? Kusetetaanko suomalaisia kenties?

• railwayman

kuulkas nyt , rautatieläinen ei saa kun ,2098e miinus verot, käteen jää 1520e
      kuka näitä tilastoja oikein laatii kysyn vaan ,,,,,,,,, hä, kokeilkaa itse elää tällä ja asunto velat plus muut laskut päälle,,,, älkää kysykö mistä johtuu päihde ongelma,,,

• "mutta"

...jos jättäisi päihteet, niin siinä olisi jo satojen, ehkä tonnin-pari säästö vuodessa ja kymmenessä vuodessa jo kymppitonni tai 2...

• Fisherman-27

juu kyl nuo kovapalkkaiset nostaa aika paljon tota keskituloa... itsellä elintarviketyöntekijänä 3100e/kk ja moniin verrattuna ihan ok.. en valita.. tosin kaikki vaikuttaa kaikkeen eli korkea kta ei välttämättä kerrytä eläkettä yhtään sen enempää kuin pienempi palkkaisella, jolla ei ole lisiä... eli jos haluu ajatella eläkeikää ajatellen niin perustuntipalkka on ratkaiseva tekijä, mut kukapa 20-40 vuotias niin pitkälle ajattelee ;)

• liksoja

saa kertokaa mullekin. normaaleilla tunneilla ,tohon on lakettu varmaan kaikki yli työtkin .300 tunti kuussa,sit voi päästä tohon tulotasoon

• Nitaaah

Ei ole yllätys että mies tienaa enemmän kuin naiset. Ei naisista ole esim. johtamaan. Tämä oli minun mielipide!!!!

Mutta jos oma palkkasi ei sinulle kelpaa/riitä. Pitäskö asialle tehdä jotain muuta kuin valittaa? Lisää töitä vaan... Ahkera kun on niin saa just sitä mitä haluaa. Ainakin minä saan :)

• Nitaaah

pieni lisäys edelliseen...

Itse teen töitä DJ:nä 3kertaa viikossa/n.15h.
        Tienaan yli 2k kevyestikkin huonona kuukautena :)
        Helppo olla äitiyslomalla kun on osannu säästää rahhoo pienestä saakka...

• PossuS
        Nitaaah kirjoitti:

Meitä tosiaankin kusetetaan. Itse työskennellyt kiinteistövälittäjänä pääkaupunkiseudulla viimeiset 8 vuotta. Nettoansiot käteen vaihdellut 200 eurosta ja paras 13 000 euroa/kk.
        Nyt ansiot pudonneet ja sanon seonmoro koko alalle.

• se-hän
        Nitaaah kirjoitti:

2K ???

• siis sitä että
        se-hän kirjoitti:

2K ???

2k on 2kiloa, eli kaksi tonnia. Tulee enkun kielestä ja käytetään nettislangissa kun puhutaan tonneista, esimerkiksi 150k on 150 000.

• oinoska

M itäs jos työ tällä hetkekkä on se mitä haluan ja johon olen lukenut! Työn antajana Vantaan kaupunkki! Ylitöitä ei saa tehdä ja kaikesta supistetaan! mikä on niin iso taho että pistää kaupugille vastaan? yksi ei riitä....nyt kuitenkin teen sitä mitä olen aina halunnnut, palkasta viis...

• äksdee.,.,

saiskin 3000 niin olisin onneni kukkuloilla!raksalla ja hikinen 10 tunnilta wauu vittu saatanan perkele

• Lentokonemekaanikkona 25v ,vuosiansiot 62 000e päälle lisineen 3-vuorossa.
        Niinhän se vähän on ,et jos tuloja niin on menojakin..veroja maksoin liki 19000e.

• turvallisuusvalvoja

Turvallisuusalalla n. 4kk ollut, turvallisuusvalvojan koulutus takana. Palkka nettona n. 2000/kk (kolmivuorotyötä). Päivät, yöt ja illat menee PC:n, TV:n ja monien ruutujen äärellä.
      Eikä kaduta duuni yhtään, kyllä on hyvä elellä.

• elä

Aika kivasti noussut ansiot palkannauttijoille. Vaikka tuo keskiansio tuntuu melko suurelta. Kuinkahan pieni on alhaisin ja kuinka suuri isoin tulo, sen voi arvailla mutta eläkkeet ovat jääneet kaikkien aikojen huonoimmiksi. Eläkel.Indeksiä räpelletään vaikka siihen ei pitäisi koskea ja se pitäisi oikaista. Sehän puolitettiin,jota kansa voisi hyvin. Voiko se silti? Nyt ei taas puoliteta vaan otetaan työ pois kokonaan mm. "paperissa" jotta toiset voisivat paremmin, keskiansiot nousisivat.

• Rööri-Roope

kymenlaaksossa ainakin putkimiehen keskipalkka huitelee siinä 13€-18€-Tunti.. riippuen firmasta ja siitä mitä uskaltaa pyytää.. Ei tietenkään suoraan ammattikoulusta päässeillä mutta muutaman vuoden tai enemmän alan hommissa olleilla. ei tuokaan tämän tilaston mukaan ole kova palkka mutta itse olen ainakin ihan tyytyväinen,
      Talo lainat lyhenee.. voi kesäisin matkustella.. jää säästöönkin.

Ihmisten kulutustottumukset vain on jotenkin vääristyneet näin euro aikana.. 100€ ei ole enää mitään ja tonnin tai puolentoista tv on pikkujuttu..
      Ei ne suuret tulot vaan ne järjelliset menot.

• kyosho

Itsellä brutto palkka noin 3800 euroa.. olen viis vuorossa ja ollut kyseisessä firmassa 7v. näinhän se on ettei mikään riitä. =). 2 lasta uus talo ja kax autoa. mökki parin vuoden päästä!!!!

• tavallinen duunari
        kyosho kirjoitti:

Itsellä brutto palkka noin 3800 euroa.. olen viis vuorossa ja ollut kyseisessä firmassa 7v. näinhän se on ettei mikään riitä. =). 2 lasta uus talo ja kax autoa. mökki parin vuoden päästä!!!!

Ja höpöhöpö. Suvussani on sekä duunareita että akateemisia. Kukaan tuosta porukasta ei tienaa 3800 euroa kuussa, ei edes se 8 vuotta Nokialla koodannut dippainssi, kuten ei myöskään 20 vuotta samassa metallifirmassa työssä ollut sukulaismies, joka tekee urakkaa ja viikonloppuja.

Näitä ihmelukuja tänne, Hesarin ja Taloussanomien, ym. lehtien palstoille kehittelee ilmeisesti joukko trolleja, jotka saavat "kiksinsä" ihmisten kiukkuisista vastauksista. Yleensä seuraava kommentti koskeekin kateutta. Sen vaivan säästänkin sitten teiltä ;)

• 2344
        kyosho kirjoitti:

Se ei nimenomaan ole niin "ettei mikään riitä". Tuo on vain oma mielipiteesi ja kannattaisi miettiä ovatko ne elämän arvot siellä uudessa talossa ja tulevassa mökissä liikaa?

Jokainen tyylillään. Mutta väitän että onnellisuus joka ei tule palkan suuruuresta, on syvempää.

Tasapaino on ainakin itselleni tärkeää, eli että palkkaa tulee mutta vapaa-aikaa on mukavasti eikä työ stressaa ja on mielekästä. Itse en kykenisi vuorotyöhön mutta pisteet siitä jos se ei syö lainkaan elämän muita osa-alueita. Itse en tekisi kompromissia palkan ja muun elämäntason suhteen, ellei kyse olisi tilanteesta jossa voisin esim. tehdä muutamasa vuodessa todella hyvän palkan ja jäädä vapaalle niiden jälkeen ainakin vuodeksi.

Mutta en todellakaan aio hakata päätäni seinään eläkeikään asti ja leikkiä onnellista ostamalla uuden auton tasaisin väliajoin tms keskiluokkaisten hupeja.

Itse teen duunia kahdeksasta neljään, työt ei seuraa kotiin ja oon tykännyt tehdä tällä alalla nyt 3v hommia, palkkaa en kerro koska ihmiset jotka ilmoittavat palkkansa tuntemattomana - tuntemattomille, ovat tavallaan väärillä jäljillä onnen suhteen. Ja mulle on tarpeeton tieto miten joku ajattelisi palkastani puoleen tai toiseen.

• kyosho
        tavallinen duunari kirjoitti:

Ja höpöhöpö. Suvussani on sekä duunareita että akateemisia. Kukaan tuosta porukasta ei tienaa 3800 euroa kuussa, ei edes se 8 vuotta Nokialla koodannut dippainssi, kuten ei myöskään 20 vuotta samassa metallifirmassa työssä ollut sukulaismies, joka tekee urakkaa ja viikonloppuja.

Näitä ihmelukuja tänne, Hesarin ja Taloussanomien, ym. lehtien palstoille kehittelee ilmeisesti joukko trolleja, jotka saavat "kiksinsä" ihmisten kiukkuisista vastauksista. Yleensä seuraava kommentti koskeekin kateutta. Sen vaivan säästänkin sitten teiltä ;)

niin tässähän on kyse brutto palkasta.. ja se on tuon verran.

• dsds322

Siis kyllä on ihmisessä jo jotain vikaa jos valittaa, että 3000e nettopalkka ei riittäisi. Aina ei tarvitse saada kaikkea mitä kaupoissa vaan näkee. Asunnon ja autot saa tuollaisella 3000e palkalla kevyesti ostettua ja vielä enemmänkin. Taitaa vain olla, että yleensä tuollaisen palkan saaja elättää muitakin kuin itseään... mikä taas on todella väärin. Jos tuntuu, että parisuhteessa ei rahat riitä niin olisiko aika vaikka muuttaa yksin asumaan. Vaikka moni toitottaa, että parisuhteessa eläminen on halvempaa kuin yksin niin se ei todellakaan pidä paikkaansa. Todistetusti jos mies tienaa niin kyllä naiset sen vievät mutta toisinpäin ei nainen ikinä ala miestä elättämään. Itse miehenä suosittelenkin, että ottakaa ihmeessä myösvaimo joka käy töissä ja tienaa....

• .....

meikä tekee kahta duunia, eli oon 24/7 töissä ja hyvin todennäköisesti tapan itseni työn teolla, käpälään jää kuukaudessa, erm... vähän reilu 2000e. toisaalta mitäpä yhdestä ihmisestä, ei täs mua kukaan jää ees kaipaamaan, ku eihän mulla ole aikaa sosiaaliseen elämään.

• 2344

Oma valinta. Jos raha on tärkeämpää kuin onnellisuus, niin siitä vain. Et ole ainoa joka tuohon suohon uppoaa, tai on uppoamassa. Onneksi moni jossain vaiheessa tajuaa koko jutun valheellisuuden. Valitettavasti se voi tapahtua vasta loukkaantumisen, brunoutin tms aiheuttaman kiirisin "avulla".

Ihminen joka vertailee koko ajan itseään toisiin ja palkkoihin, on oman rajallisuutensa vanki.

• nonnamamma

Aika moni tuntuu täällä valittavan et kun ei tavan duunari ikinä yllä noille palkoille. Itse olen sitä mieltä et jos on hankkinut koulutusta ja on ns. vastuullisemmassa tehtävässä, on oikeus ja kohtuus et saa myös parempaa palkkaa.

Olen yliopistossa itse kouluttautunut, opintolainat nostanut, kun vanhemmilla ei ole ollut millä elättää. Tällä hetkellä osa-aikatyöstä saan n. 1300-1500/kk brutto eikä riitä opintolainan maksuun. Jos olisin kokoaikatyössa, kyllä riittäisi. Siksipä koulutan ja kehitän itseäni jatkuvasti lisää, jotta joskus olisi se pysyvä kokoaikatyö.

Siivoojanakin olen joskus toiminut, ja mielestäni siivoojalla on ihan ok palkka tarvittavaan koulutukseen ja työn vastuuseen/vaativuuteen nähden.

• onnekas1

lottovoittajien maa! :)))

• markkinatalouden säännöt

Se menee valitettavasti kylläkin siten, että palkkaa maksetaan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Vain joidenkin mielikuvituksessa elää käsitys siitä, että palkkaa maksetaan koulutuksen mukaan. Markkinatalous ei ole synonyymi "oikeudelle ja kohtuudelle", aivan kuten olemme uutisista lukeneet ja nähneet. Työelämäkään ei tue tuota väitettä, vai mistäköhän johtuisivat naisten huonommat palkat, vaikka niillä on miehiä korkeampi koulutus? Putkimiehistä ja sairaanhoitajista on pulaa, ei humanisteista.

Kaukana ovat ne ajat, jolloin ylioppilaaksi pääsivät vain porvareiden kakarat. Nyt, kun yliopistotkit ovat auki amiksen käyneille, alalla kuin alalla on ylitarjontaa ja oman kokemuksen perusteella juuri akateemiset ovat pahimpia tinkimään palkoista ja kilpailemaan keskenään. Eli kun ynnäät yhteen A) ylitarjonnan B) tinkimisen C) ay-vihamielisyyden, saat ison joukon kiukkuisia akateemisia, jotka tajusivat liian myöhään (ottivat kymmeniä tuhansia opintovelkaa), millaisen virheliikkeen tulivat tehneeksi. Pankit toki hierovat käsiään yhteen; opintolainabisnes lienee tuottavinta heti asuntolainojen jälkeen, takaahan KELA opintolainat.

• täyttä valetta koko

laskelma ei tommosia palkkoja tienata muut kun maajussit ,ja kun siihen laitetaan tuet päälle saadaan kertoo kolmella toi summa ,ei täällä muut tienaa kun maajussit,

• Perusinsinööri

Parikymmentä vuotta "tavallista" työkokemusta koneinsinöörin koulutuksella, tuloksena reilut 3650 €/kk brutto.
        Jos ketä kiinnostaa, niin insinöörien palkkataulukoissa menee kuitenkin ikävästi puolivälin alapuolella, ja diplomi-insseille ei pärjää alkuunkaan...

Menee silti näköjään oman maakunnan ylimpään kymmenykseen ;-)

• hki..........

brutto 2900e

• mitään
        hki.......... kirjoitti:

brutto 2900e

Mun tulot on ollut tänä vuonna 160€/kk asumistuki vähän yli 1000€ yritystuloa. veronpalautuksia viimevuodelta 1900€. Kävin poimimassa mustikoita ja möin niitä siitä sain 150€. Se tekee kuukaudessa 380€.

Työnhaku ollut yhtä tervanjuomista. Keikkahommatkin on ollut kiven alla nyt laman aikana. Koko elämäni olen elänyt köyhyysrajalla tai sen alapuolella.

Suomi on potkinut mua päähän oikein olan takaa ja monesta suunnasta. Hermot menee.

Olen muuten koulutukseltaan DI ja asun Pääkaupunkiseudulla.

• -

Perustuntipalkka 9,06 lisät, kuukaudessa tulee tunteja tehtyä 140-180, palkka vaihtelee 1100-1900e, ravintola-alalla ja ns. perusduunari, ei mitään ikälisiä tms. Kaupanalan viikonloppu&iltalisät tosin käytössä, joten tuovat 200-400e lisää palkkaan/kk.
      Mies varastossa, kk-palkka 1850e. Koulusta löytyy moneenkin lähtöön, myös logistiikkaan, mutta näillä työmarkkinoilla ei paljon vakiduunista kannata lähteä, jollei irtisanota.

Videovuokraamossa muutaman kk töissä olleena voin sanoa, että siellä vasta riistetäänkin työntekijää. Ei ilta/lauantailisiä ja palkka alle 7e/h. 4 vuoroa viikossa ja palkkaa tuli 500-650e/kk, riippuen saiko lisävuoroja. Ylitöistä ei makseta ja listaa voisin jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Ei siis ihmisten työtä ollenkaan. Työttömänäkin sain enemmän rahaa, mutta kun ei loputtomiin voi maata kotona - pakko jotain duunia on tehdä.

• ope666

25 kappaletta 45 minuutin oppituntia viikossa. Palkka 2950€/kk ( 5 v alalla)ja kohtuullisen hyvät lomaedut. Onks ihan oikeesti alle 1800 € palkkoja????

• Piimätyttö

Olen 1 vuoden restonomi opiskelijatyttö ja olen hotellissa ravintolapäälikkönä.. tienaan verottomana 3200e kuussa... käteen jää noin 2900e, koska teen töitä vain kesäisin ja opintotuesta menee se 10% veroa..

Valittajille sanon, että palveluammatissa voi tienata, jos on pätevä ja osaa työnsä. Sekä valittajille sanon, että kyllä tekevälle aina töitä riittää.. Nytkin minulla on yksi siivoojan ja yksi tiskarin paikka hotelissa auki. Ei pidä olla liian nirso työn suhteen.. tiskauksesta minäkin urani aloitin.. ja vasta yksi luokkakaveri, ja vieläpä poika on minulta töitä hakenut. Palkkasin heti tiskariksi, ja siitä on mahdollisuus edetä. Sanoin vain että ei sitä essua tarvi pelätä. Kaikki aloittaa enemmän tai vähemmän pohjalta! Pitää vain pelata korttinsa oikein!

• mikki1974

missäs tollaisia palkkoja maksetaan keskimäärin .ei ainakaan meilläpäin.

• tuntuu!

Korkealta palkka kyllä tuntuu. Varmaan joidenkin huomattavasti isommat palkat nostaa reilusti keskiansioita.

• Eikaisentään

Koneteknikko koulutuksella suunnittelijana töissä, kymmenen vuotta samassa hommassa. 3160/kk plus palkkiot ja ihan tavallinen liksa ainakin täällä.

• luettavaa

Naurattaa se, kun vertaillaan bruttotuloja, niin useat ilmoittavat "tilinauhansa" nettopalkkana, se kun ei kerro yhtään mitään, oikeesti. (on kaiken maailman vähennyksiä, korvauksia)

Toisekseen, tämän keskustelun päällimmäisin vaikutelma kertoo hyvin sen, miten kateellista porukkaa löytyy. Ei vaan kestetä, ainakaan kovin hyvin, ajatusta siitä, että joku toinen tienaa paremmin.

Itse en laita omia tulojani tänne, koska myyntipuolen palkat ovat yleensä pitkälle provisioperusteisia (omalla tieto/taidolla suoraan verrannollista elannonhankintaa) plus matkustamisesta tulevat verottomat korvaukset kohentavat tilinauhaa kovasti (vaikka tulee siitä matkustuksesta/auton hankinnasta/käytöstä kulujakin of course).

Mutta summasummarum, jos tienata haluaa,
      kannattaa ainakin harkita työntekoa myynnin parissa :)

• alalle lähtee

jotkut eivät korkean koulutuksenkaan puolesta tienaa tällähetkellä mitään,ja toiset tyytyy siihen mitä saa,minä olisin tyytyväinen erittäin tyytyväinen jos saisin 3 tonnia kuussa,siinä käy vaan usein niin että vaikka hyvin tienaiskin,niin otetaan sitten näitä osamaksuja ja niitähän kertyy toistensa perään,jos osais elää niille tuloilla mitä saa niin pärjäis hyvin,ostaa vaan sen mihin juuri sillä hetkellä on vara..ei mitään ylimääräistä,talon hankintakin kannattaa miettiä tarkkaan...kun ei tässä elämässä voi olla varma siitä jatkuuko työt,miten pärjää tiukkoina aikoina yms..

• pääkaupunkiseudulta

Alan teollisuuden palveluksessa, 13v kokemuksella, päivätyössä brutto n.3000e/kk.

• katkyo

Katsoin takaperin tätä keskustelua palkoista... Koulutukseen nähden me hoitajat tienataan todella hyvin, jos verrataan vaikka psykologeihin, tai lastentarhanopettajiin.., Lastentarhanopettaja tienaa vähemmän kuussa kuin lähihoitaja, joka tekee vuorotyötä. `Psykologi, joka on akateemiisesti koulutettu tai yo-tutkija, saattaaapi olla jopa rohvessori, voi tieneta huonommin kuin mummon pyllyn pyyhkijä- eli lähihoitaja!!!

• Lappi123
        katkyo kirjoitti:

Katsoin takaperin tätä keskustelua palkoista... Koulutukseen nähden me hoitajat tienataan todella hyvin, jos verrataan vaikka psykologeihin, tai lastentarhanopettajiin.., Lastentarhanopettaja tienaa vähemmän kuussa kuin lähihoitaja, joka tekee vuorotyötä. `Psykologi, joka on akateemiisesti koulutettu tai yo-tutkija, saattaaapi olla jopa rohvessori, voi tieneta huonommin kuin mummon pyllyn pyyhkijä- eli lähihoitaja!!!

Mikä lasketaan tienaamiseksi?
        Itsellä kopsahti menneenä vuotena yli 500 keuroa rahapelistä. Pohjoisimmasta kunnasta tuon "ansaitsin" :)
        Muilla tuloilla ei kauheasti henkseleitä paukutella, keskitasoa.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      146
      1191
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      189
      549
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      529
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe