Vero sokerituotteille

kj.mattila

Raimo Kantanen Kotkasta kirjoittaa tänään Hesarissa seuraavaa:

"Vero kaikille sokerituotteille

Hallitus esitteli makeis- ja virvokejuomaveron korotusta budjetin tulopuolen eräänä keräilysummana. On varsin yksisilmäistä tuijottaa pelkästään makeisia. Makeutta on muuallakin; ruuissa, leivonnaisissa ja niin edelleen.

Mielestäni namuveron tulee olla sokerivero. Sokeri kaikkin johdannaisineen ansaitsee tulla verotetuksi, jos terveysvaikutuksia halutaan. On järjetöntä vaihtaa lauantaikarkit pipareihin"


Tämä asiahan on ollut mediassa esillä aikaisemminkin. Itse olen tästä ennenkin kirjoittanut ja se kirjoitus pätee.

Hiilihydraatti- ja sokerivero voimaan
Kirjoittanut: kj.mattila 24.3.2009 klo 15.39

Kirjoitin jo 2007 tästä verosta ja se on entistä ajankohtaisempi.

"Muuttuneessa tilanteessa sokerista on tullut ihmiselle turha energiamuoto. Sokeri aiheuttaa runsaasti erilaisia kustannuksia yhteiskunnalle, suoria ja välillisiä. Ylipaino ja vääristyneet ruokailutottumukset kylvävät sairauksia ja vaivoja" kirjoittaa Matti Joutkoski tänään Helsingin Sanomissa.

"Sokerille tulisi määritellä haittavero, joka koskisi kaikkia elintarvikkeita. Näistä saadut verovarat voitaisiin ohjata hammashuoltoon ja laadukkaampien elintarvikkeiden ( esimerkiksi kala-, liha- ja vihannestuotteet ) alv-vähennyksiin. Samalla sokeripitoisten elintarvikkeiden mainontaa tulisi rajoittaa.

Haittaverolla olisi paljon positiivisia seurannaisvaikutuksia: suomalaisilla olisi terveemmät hampaat, terveellisemmät ruokailutottumukset, vähemmän ylipainoa, vähemmän sairauksia ja he olisisvat henkisesti terveempiä". kirjoittaa Joutkoski.

Huhtikuussa 2007 Helsingin Sanomat julkaisi mielipidepalstalla oman kirjoitukseni, joka oli samansuuntainen. Tässä tuo kirjoitus vielä uudelleen:

Sokereille lisää arvonlisäveroa

Viime aikojen julkisissa keskusteluissa on ehdotettu, että arvonlisäveron määrä riippuisi tyydyttyneen rasvan määrästä. Jo nykyisin tyydyttyneen rasvan, kuten voin, kulutus on romahtanut ja rasvattoman maidon kulutus on neljä kertaa suurempaa kuin täysmaidon. Siat on jalostettu lähes rasvattomiksi ja kevyjuustot ovat syrjäyttämässä perinteiset juustot.

Näillä kulutustottumusten muutoksilla ei kuitenkaan ole ollut mitään terveydellisiä vaikutuksia. Päinvastoin kansalaiset lihovat ja aikuistyypin diabetes ja verisuonisairaudet kehittyvät huonompaan suuntaan.

Ruuan arvonlisäveromuutokset tulisikin suunnata sinne, missä muutoksilla olisi mahdollisuuksia saada terveysvaikutuksia aikaan. Hiilihydraateille eli sokereille tulisi määrätä korkeampi vero, jolloin vähän hiilihydraatteja sisältävät kasvikset voisi vapauttaa kokonaan verosta, koska niillä jo muutenkin on korkea hinta. Samoin hedelmien ja marjojen osalta, mitä korkeampi sokeripitoisuus, sen korkeampi vero.

Vastaavasti runsaasti hiilihydraatteja sisältävät jauhot, peruna, riisi ja pasta, sekä näitä sisältävät valmistuotteet, olisivat korkeammin verotettuja, puhumattakaan muroista, sipseistä, karkeista ja muista napostelutuotteista.

Rasvojen osalta tulisi huomoida rasvan luonnollisuus. Keinotekoisesti muokatut halvat kasvisrasvat ja margariinit siirtyisivät korkeamman veron piiriin ja nykyisinkin kalliit luonnolliset rasvat, kuten voi ja kylmäpuristetut öljyt taas saisivat alhaisemman verokohtelun.

Näin voitaisiin todella ohjata ihmisten kulutustottumuksia terveellisempään suuntaan ja samalla voitaisiin vaikuttaa merkittävästi lihomiseen ja diabeteksen ja verisuonisairauksien kehittymiseen.

39

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin ehdottomasti

      täytyyhän ne hiilarien aiheuttamien sairauksien hoidot ja lääkkeet jollain tavalla saada maksettua. Jos joku haluaa pilata terveytensä hiilareilla niin maksakoon sitten kovempaa hintaa siitä ikäänkuin ennakkomaksuna tulevan diabeteksen tai sydäntaudin hoidoista.

    • jk.j

      Rami! Kannatetaan.

      Ihme muuten että tuollainen kirjoitus läpäisi HS:n virallisen seulonnan. Onkohan laiva kääntymässä?

      • aika ajoin kriittisiäkin kirjoituksia. Olen saanut aina muutaman kirjoituksen Hesariin ja Iltalehteen vuosittain, kunhan asia on ajankohtainen ja siihen ottaa jonkun uuden näkökulman. Eipä ole palstan viisaita VHH vastustajia näkynyt noilla mielipidepalstoilla. Niillä kun yleensä edellytetään omalla nimellä kirjoittamista. Harva saa nimimerkkikirjoituksen läpi.


    • Hyvä päätös

      Jes, kerrankin järkeviä päätöksiä maamme edustajilta.
      Sokerin puputtaminen aiheuttaa aivan turhia elintasosairauksiksikin kutsuttuja pikku vitsauksia.

      Nykyään on menossa joku kummallinen rasvasota, ja samanaikaisesti mussutetaan sokeria suurin piirtein kaksin käsin ja kummastellaan kun se diabetes sitten hyppääkin sieltä nurkan takaa käyden raivokkaasti kimppuun.

      Se on totta, että rasvan laatuun pitää kiinnittää huomiota. Jos syö vaikka sen siivun ruisleipää, voi sen päälle aivan hyvin laittaa ihan sitä oikeaa ja ylipelättyä voita.

      Saiskohan toi sama päätäntäelin aikaiseksi vielä senkin, että suomalaiset ravitsemussuositukset järkiperäistettäisiin.

      Oma esimerkki tilanteesta:
      Laihduin vuoden aikana 10kg pelkästään sillä että jätin ylenpalttiset hiilarit pois ruokavaliosta. Ennen tota en jaksanut liikkua, oli kamalan tunkkanen olo ja veto kokoajan pois. Jouduin sokeriseurantaan, koska insuliinituotanto ei ollut ihan niinkuin piti-sokeriarvot jäi jatkuvasti tosi yläkanttiin ja sitten yhtäkkiä ryminällä alas.
      Kun siirryin pois hiilareiden puputtamisesta, meni pari viikkoa ja jaksoin taas alkaa käymään kuntosalilla päivittäin kuten joskus nuorempana ja painokin alkoi tippumaan tasaiseen tahtiin.
      Aikaisemmin omalääkäri oli sanonut mulle, että mä en pysty tiputtamaan mun painoa niin radikaalisti kun pitäisi ja yritti määräillä verenpainelääkkeitä ja kolesterolilääkkeitä yms. keinotekoista suoranaista skeidaa jotka ajaa vain sairaammaksi. No, en kyllä varmaan olisikaan tuohon pudotukseen pystynyt ilman ruokavalion tarkempaa tarkastelua.
      Nykyään olen paljon paremman tuulinen, pirteämpi ja ei ole niin tunkkainen tukkoinen olo kuin aikaisemmin.

      • eihän siinä

        sitten muu auta, kun rasvaa naamariin ja salille ja salilta palattua taas siankylkeä ja munia kyllä siinä tunkkainen tukkoisuus häviaa ja olo piristyy.
        Itselleni tuo ei sovi, lähden mieluummin kympin lenkille ja syön kevyesti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, broitskua ja hieman lihaa sekä rasvattomia maitotuotteita ja ruisleivälle Benecolia. Ei ole ylipaino-ongelmia ja arvot on kunnossa, enkä syö karkkeja, sipsiä, jätskiä tai juo limuja. Näillä mennään ja minäkin olen ihan hyvän tuulinen :).


      • Konstapylkkänen
        eihän siinä kirjoitti:

        sitten muu auta, kun rasvaa naamariin ja salille ja salilta palattua taas siankylkeä ja munia kyllä siinä tunkkainen tukkoisuus häviaa ja olo piristyy.
        Itselleni tuo ei sovi, lähden mieluummin kympin lenkille ja syön kevyesti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, broitskua ja hieman lihaa sekä rasvattomia maitotuotteita ja ruisleivälle Benecolia. Ei ole ylipaino-ongelmia ja arvot on kunnossa, enkä syö karkkeja, sipsiä, jätskiä tai juo limuja. Näillä mennään ja minäkin olen ihan hyvän tuulinen :).

        Jos sinulla ei ole kirjoituksesi mukaan paino-ongelmia, niin miksi sinä sitten olet tällä palstalla kirjoittelemassa? Onko niin, ettei kukaan halua sinun kanssasi olla missään lähemmässä suhteessa, kun olet jotenkin päästäsi vialla, kun tulet tännekin kirjoittelemaan ja kehumaan ettei paino-ongelmia ole? Vai eikö niitä virikkeitä löydy tarpeeksi sieltä lenkkipolulta, kun täällä täytyy suuta olla soittamassa?


      • se sulle
        Konstapylkkänen kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole kirjoituksesi mukaan paino-ongelmia, niin miksi sinä sitten olet tällä palstalla kirjoittelemassa? Onko niin, ettei kukaan halua sinun kanssasi olla missään lähemmässä suhteessa, kun olet jotenkin päästäsi vialla, kun tulet tännekin kirjoittelemaan ja kehumaan ettei paino-ongelmia ole? Vai eikö niitä virikkeitä löydy tarpeeksi sieltä lenkkipolulta, kun täällä täytyy suuta olla soittamassa?

        kuuluu tai näkyy, missä aikaani vietän. Se on ihan täysin mun juttu. Oleksä vhh:lla kun noin pahasti panee?


      • eihän siinä kirjoitti:

        sitten muu auta, kun rasvaa naamariin ja salille ja salilta palattua taas siankylkeä ja munia kyllä siinä tunkkainen tukkoisuus häviaa ja olo piristyy.
        Itselleni tuo ei sovi, lähden mieluummin kympin lenkille ja syön kevyesti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, broitskua ja hieman lihaa sekä rasvattomia maitotuotteita ja ruisleivälle Benecolia. Ei ole ylipaino-ongelmia ja arvot on kunnossa, enkä syö karkkeja, sipsiä, jätskiä tai juo limuja. Näillä mennään ja minäkin olen ihan hyvän tuulinen :).

        Puskan uskomuspropagandan uhri ja siksi syöt Benecolia.

        Oletko koskaan lukenut Benecolin tuoteselostetta. Sen valmistukseen on käytetty rypsiöljyä joka jo sinänsä on liian omega-6 rasvahapon vuoksi epäterveellinen. Lisäksi tuoteselosteessa mainitaan kasvistanolirasva, mitä sitten lieneekään. Sitten mainitaan camelina-öljy ja huippuna mainitaan erikseen kasvirasva. Mitähän mahtaa olla se kasvirasva jota ei erikseen nimetä. Rypsi ja camelina on kasvirasvoja mutta siliti tarvitaan jotain salaista kasvirasvaa. Tiedätkö sinä vai syötkö Benecolia vain koska sitä mainostetaan terveellisenä?

        Ei ole ylipaino-ongelmia. No se on hyvä ettei ole, mutta silti tulet laihdutuspalstalle kirjoittamaan. Hyvä että seuraat ravitsemuskeskustelua sillä meitä VHH:laisia on täällä monta jotka syövät terveellisesti ja ravinteikkaasti. Ehkä sinäkin opit jotain ja jonain päivänä pääset eroon tuosta rasvakammostasi ja ryhdyt arvostamaan voita joka on luonnollinen rasva.


      • että olen
        kj.mattila kirjoitti:

        Puskan uskomuspropagandan uhri ja siksi syöt Benecolia.

        Oletko koskaan lukenut Benecolin tuoteselostetta. Sen valmistukseen on käytetty rypsiöljyä joka jo sinänsä on liian omega-6 rasvahapon vuoksi epäterveellinen. Lisäksi tuoteselosteessa mainitaan kasvistanolirasva, mitä sitten lieneekään. Sitten mainitaan camelina-öljy ja huippuna mainitaan erikseen kasvirasva. Mitähän mahtaa olla se kasvirasva jota ei erikseen nimetä. Rypsi ja camelina on kasvirasvoja mutta siliti tarvitaan jotain salaista kasvirasvaa. Tiedätkö sinä vai syötkö Benecolia vain koska sitä mainostetaan terveellisenä?

        Ei ole ylipaino-ongelmia. No se on hyvä ettei ole, mutta silti tulet laihdutuspalstalle kirjoittamaan. Hyvä että seuraat ravitsemuskeskustelua sillä meitä VHH:laisia on täällä monta jotka syövät terveellisesti ja ravinteikkaasti. Ehkä sinäkin opit jotain ja jonain päivänä pääset eroon tuosta rasvakammostasi ja ryhdyt arvostamaan voita joka on luonnollinen rasva.

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!


      • Konstapylkkänen
        se sulle kirjoitti:

        kuuluu tai näkyy, missä aikaani vietän. Se on ihan täysin mun juttu. Oleksä vhh:lla kun noin pahasti panee?

        et ainakaan ole viesteistäsi päätellen VHH:lla, tulee kyllä nyt mieleen, että olet todellakin syönyt liikaa sokeria, on ne nuo sinun viestisi sen tasoisia. Luulenkin, että ehkä sinun pitäisi pysytellä siellä lenkkipolulla vain eikä häiritä tavallisia ihmisiä missään muualla, soittavat vielä sinulle hätäpäissään piipaa auton. Niin että pidä vain se "sun juttu" ihan omana tietonasi.


      • että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        tuoda esille omaa ruokavaliotasi VHH-palstalla joka nimenomaan on rajattu käsittelemään vähähiilihydraattisuutta ja jos vähänkin haluaisit tutustua aiheeseen niin huomaisit ettei margariini kuulu tähän ruokavalioon. Tästä johtuen jos kirjoitat täällä niin tarkoituksesi on uskonnollinen. Yrität lähetyssaarnaajien keinoin vaikuttaa siihen ettei kukaan vaan sortuisi Pekka Puskan uskomutieteen piiristä noudattamaan harhaoopineitten VHH:laisten dieettiä vaan jatkaisi margariinien ja hiilihydraattien parissa.

        Et kyllä onnistu tuossa lähetystyössäsi. Jokainen joka VHH:ta opn kokeillut on saanut avun lukuisiin vaivoihin ja et saa niistä ihmisistä kavereita. Yksin joudut harhailemaan täällä eikä sulle löyydy edes sympatiaa keneltäkään.

        Sokeasti siis jatkat Benecolin käyttöä ja sinua ei edes kiinnosta tuoteseloste vaan syöt kun se on niin terveellistä mainosten mukaan.

        Eikö Suomi24:ssä ole yhtään palstaa missä voisit tavata kaltaisiasi omaan ruokavalioon tyytyväisiä ihmisiä?


      • on pakottava
        kj.mattila kirjoitti:

        tuoda esille omaa ruokavaliotasi VHH-palstalla joka nimenomaan on rajattu käsittelemään vähähiilihydraattisuutta ja jos vähänkin haluaisit tutustua aiheeseen niin huomaisit ettei margariini kuulu tähän ruokavalioon. Tästä johtuen jos kirjoitat täällä niin tarkoituksesi on uskonnollinen. Yrität lähetyssaarnaajien keinoin vaikuttaa siihen ettei kukaan vaan sortuisi Pekka Puskan uskomutieteen piiristä noudattamaan harhaoopineitten VHH:laisten dieettiä vaan jatkaisi margariinien ja hiilihydraattien parissa.

        Et kyllä onnistu tuossa lähetystyössäsi. Jokainen joka VHH:ta opn kokeillut on saanut avun lukuisiin vaivoihin ja et saa niistä ihmisistä kavereita. Yksin joudut harhailemaan täällä eikä sulle löyydy edes sympatiaa keneltäkään.

        Sokeasti siis jatkat Benecolin käyttöä ja sinua ei edes kiinnosta tuoteseloste vaan syöt kun se on niin terveellistä mainosten mukaan.

        Eikö Suomi24:ssä ole yhtään palstaa missä voisit tavata kaltaisiasi omaan ruokavalioon tyytyväisiä ihmisiä?

        tarve tuoda ruokailupalstoilla esille omaa erinomaiseksi koettua ruokavaliota, höystettynä liikunnalla. En tosiaankaan katso onko se vhh/anorekksia/lihavuus tms. palsta. Pekka Puska on muuten älyttömän karismaattinen henkilö, mutta mielestäni en tee lähetystyötä, jos koet niin se on täysin oma asiasi. Sympatiaa sinulta en kaipaa ja suomi 24:stä löytyy kaltaisiani vaikka kuinka paljon, joten en katso harhailevani missään.
        On minulle tosin tällä hetkellä yksi ongelma, laitanko illalla valkosipuli- vai aurajuustoperunoita kun kokoonnumme ystäväperheen kanssa juhlistamaan viikonlopun alkua.


      • kirjoittelet?
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        "Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan..."

        Käytkö kaikilla laihdutuspalstoilla kertomassa ilosanomaa omasta ruokavaliostasi? Vai oletko valinnut kohteeksesi vain tämän vhh-palstan? Miksi?

        Tällä palstalla on tarkoitus keskustella laihduttamisesta eri VHH-tyylien mukaan. Mitä vhh-tyyliä sinun ruokavaliosi edustaa? Ellei se edusta mitään vhh-tyyliä, miksi kirjoittelet siitä tällä palstalla? Käytkö kirjoittamassa ruokavaliostasi myös lemmikieläin- tai auton korjaus -palstalla?

        Oletko ylpeä itsestäsi?


      • Chentzu
        on pakottava kirjoitti:

        tarve tuoda ruokailupalstoilla esille omaa erinomaiseksi koettua ruokavaliota, höystettynä liikunnalla. En tosiaankaan katso onko se vhh/anorekksia/lihavuus tms. palsta. Pekka Puska on muuten älyttömän karismaattinen henkilö, mutta mielestäni en tee lähetystyötä, jos koet niin se on täysin oma asiasi. Sympatiaa sinulta en kaipaa ja suomi 24:stä löytyy kaltaisiani vaikka kuinka paljon, joten en katso harhailevani missään.
        On minulle tosin tällä hetkellä yksi ongelma, laitanko illalla valkosipuli- vai aurajuustoperunoita kun kokoonnumme ystäväperheen kanssa juhlistamaan viikonlopun alkua.

        Armo on ylennyksen voima. Kreikalainen sana armo on “charis”, josta sana karisma (vetovoima) tulee. Charis viittaa jumalalliseen vaikutukseen ihmisen hengessä, josta se heijastuu hänen elämänsä ulkopuolelle tuottaen suosiota, kauneutta, hyvää tahtoa ja ihanuutta. Tämä vaikutus saa sinut toimimaan yliluonnollisella kyvyllä.

        Tarkiotatko, että Puska on saanut henkeensä jumalallisen vaikutuksen tuottaen hyvää tahtoa ja ihanuutta? Jopa diabetes 2:ta.

        Mistä kohtaa Puska on karismaattinen?


      • VHH-palstalta
        on pakottava kirjoitti:

        tarve tuoda ruokailupalstoilla esille omaa erinomaiseksi koettua ruokavaliota, höystettynä liikunnalla. En tosiaankaan katso onko se vhh/anorekksia/lihavuus tms. palsta. Pekka Puska on muuten älyttömän karismaattinen henkilö, mutta mielestäni en tee lähetystyötä, jos koet niin se on täysin oma asiasi. Sympatiaa sinulta en kaipaa ja suomi 24:stä löytyy kaltaisiani vaikka kuinka paljon, joten en katso harhailevani missään.
        On minulle tosin tällä hetkellä yksi ongelma, laitanko illalla valkosipuli- vai aurajuustoperunoita kun kokoonnumme ystäväperheen kanssa juhlistamaan viikonlopun alkua.

        tasan yksi ja siinähän mielikuvituksessasi mietit illan aterioita laitatko tärkkelysperunoihin valkosipulia vai aurajuustoa. Kohta taas olet täällä kun sulla on tuo tarve käännyttää ihmisiä. Missähän niitä kaltaisiasi mahtaa piileskellä. Tällä palstalla ei ole muita kuin sinä.

        Voisitko kertoa millä palstoilla olet erinomaisesta ruokavaliostasi kirjoittanut ja millä nimimerkillä että voisi tunnistaa SEN OIKEAN?


      • laitat leivälle
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        jotain keinorasvaa. Perustele mitä hyötyä siitä saat kun yhdistät keinorasvan ja hiilarileivän?


      • eroon hiilareista
        laitat leivälle kirjoitti:

        jotain keinorasvaa. Perustele mitä hyötyä siitä saat kun yhdistät keinorasvan ja hiilarileivän?

        ja sillä rasvalla nyt liene mitään merkitystä mutta kun raukka on sokerikoukussa niin hiilareistahan sitä saa.


      • että-
        eihän siinä kirjoitti:

        sitten muu auta, kun rasvaa naamariin ja salille ja salilta palattua taas siankylkeä ja munia kyllä siinä tunkkainen tukkoisuus häviaa ja olo piristyy.
        Itselleni tuo ei sovi, lähden mieluummin kympin lenkille ja syön kevyesti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, broitskua ja hieman lihaa sekä rasvattomia maitotuotteita ja ruisleivälle Benecolia. Ei ole ylipaino-ongelmia ja arvot on kunnossa, enkä syö karkkeja, sipsiä, jätskiä tai juo limuja. Näillä mennään ja minäkin olen ihan hyvän tuulinen :).

        sun pääpolttoaineesi on eläinrasva vaikket sitä söisi lainkaan. On terveellisempää syödä jonkun eläimen maksan tekemää rasvaa kuin omaa tuotantoa olevaa.


      • Chentzu
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        ainoastaan yhden molekyylin osalta. Vedä sinä vain Benecolia niin ehkä kuolema vähän varhentaa satoaan kohdallasi. Älä sitten sano ettei sinua varoitettu!


      • ----,----
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        myös moottoripyöräpalstalla kehumassa kuinka skotterilla on kiva huristella?


      • Chentzu
        ----,---- kirjoitti:

        myös moottoripyöräpalstalla kehumassa kuinka skotterilla on kiva huristella?

        Skootteri on lälläripyörä!

        Namusia naisia katsastan, moottoripyörällä ratsastan.


      • ja sieltä
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        pahemmasta päästä rasvakammoinen. Miksi edes syöt leipää ja laitat siihen vielä jotain ihmerasvabenecolia. Kuka sinut on opettanut syömään margariinia? Oletko sen verran nuori että äitisi sai jo ensimmäisen opetuksen 70-luvulla Puskan rasvahysteriaan ja on sitten vieroittanut sinut luonnollisista rasvoista.


      • samanhenkinen
        on pakottava kirjoitti:

        tarve tuoda ruokailupalstoilla esille omaa erinomaiseksi koettua ruokavaliota, höystettynä liikunnalla. En tosiaankaan katso onko se vhh/anorekksia/lihavuus tms. palsta. Pekka Puska on muuten älyttömän karismaattinen henkilö, mutta mielestäni en tee lähetystyötä, jos koet niin se on täysin oma asiasi. Sympatiaa sinulta en kaipaa ja suomi 24:stä löytyy kaltaisiani vaikka kuinka paljon, joten en katso harhailevani missään.
        On minulle tosin tällä hetkellä yksi ongelma, laitanko illalla valkosipuli- vai aurajuustoperunoita kun kokoonnumme ystäväperheen kanssa juhlistamaan viikonlopun alkua.

        Laita aurajuustoperunoita, ja lisää perunoihin paljon valkosipulia. Kompromissi on joskus hyväksi, niin ruoanlaitossa kuin ruokavaliossakin.

        Minä kunnioitan myös Puskan oppeja, ja olen niiden avulla pysynyt terveenä, kuin myös perheeni. Toisaalta lienee selvä, että uusi polvi on tulossa, ja se on ehkä hieman Puskaa hiilaritietoisempi. Ymmärrettävääkin, sillä Puskan oli pakko luovia suurten ikäluokkien tottumuksissa, joissa esim. kahvi ilman pullaa on mahdoton ajatus. Sen sijaan nuoremmalle polvelle eivät pullat maistu, vaan on keskityttävä esim. sipsien ja energiapitoisten juomien tuomiin haittoihin.

        Mutta sinun laillasi uskon ja tiedän omalta osaltani, että hyvissä käsissä ollaan. Mukavaa iltaa sinulle ja ystävillesi! Meillä taas pidetään huomenna rapujuhlat. :)


      • eikä pysty
        että- kirjoitti:

        sun pääpolttoaineesi on eläinrasva vaikket sitä söisi lainkaan. On terveellisempää syödä jonkun eläimen maksan tekemää rasvaa kuin omaa tuotantoa olevaa.

        käsittelemään. Hiilarit ovat pilanneet aivot millä ajatella.


      • kiinnostunut tietämään
        että olen kirjoitti:

        rasvakammoine, Benecolia laitan leivälle, mutta esim. kalan paistan voissa. Aion käyttää Benecolia jatkossakin. Minä saan tulla laihdutuspalstalle kirjoittmaan omasta terveelliseksi kokemistani ruokailu-/liikunta-asioista siinä missä sinäkin. Minun ei tarvitse kysyä keneltäkään lupaa saanko kirjoittaa tälle palstalle, vaikka en vhh:ta noudatakaan. Minua ärsyttää tiukkapipoisuus!

        mitä laitat leivällesi?


      • Korjailija
        eihän siinä kirjoitti:

        sitten muu auta, kun rasvaa naamariin ja salille ja salilta palattua taas siankylkeä ja munia kyllä siinä tunkkainen tukkoisuus häviaa ja olo piristyy.
        Itselleni tuo ei sovi, lähden mieluummin kympin lenkille ja syön kevyesti kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, broitskua ja hieman lihaa sekä rasvattomia maitotuotteita ja ruisleivälle Benecolia. Ei ole ylipaino-ongelmia ja arvot on kunnossa, enkä syö karkkeja, sipsiä, jätskiä tai juo limuja. Näillä mennään ja minäkin olen ihan hyvän tuulinen :).

        Broitskua? Ei saatana, voiko tuota ämmämäisemmin enää sanoa. Et sitten osannut kirjoittaa broileri.


      • on parasta
        Korjailija kirjoitti:

        Broitskua? Ei saatana, voiko tuota ämmämäisemmin enää sanoa. Et sitten osannut kirjoittaa broileri.

        se nahka ja samalla saa hyvää eläinrasvaa.


      • ja hyvin näyttää
        on parasta kirjoitti:

        se nahka ja samalla saa hyvää eläinrasvaa.

        ruskistuvan. VHH.lla kun olen niin sen nahankin voin syödä.


    • ovat parasta

      raaka-ainetta uusille biopolttoaineille. Kun ihmiset vihdoin tajuavat ettei niitä kannata syödä niin pelastamme viljelijät kun ne saavat tuottonsa polttoaineentuottajina.

      • viljaa poltetaan

        kun sitä on varastot täynnä ja uutta satoa kerätään parhaillaan. Toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät ettei sitä ylijäämäviljaa kannata syödä vaan nyt pitäisi päättäjien tajuta että tehdään siitä polttoainetta. Tekniikka on jo olemassa eli siitä vaan tuumasta toimeen.


      • niin kohta tulee
        viljaa poltetaan kirjoitti:

        kun sitä on varastot täynnä ja uutta satoa kerätään parhaillaan. Toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät ettei sitä ylijäämäviljaa kannata syödä vaan nyt pitäisi päättäjien tajuta että tehdään siitä polttoainetta. Tekniikka on jo olemassa eli siitä vaan tuumasta toimeen.

        Pekka Puska puskistaan ja sanoo että syökää viljaa ja hiilihydraattia ja leivän päälle margariinia niin ette ainakaan ole pois sairaustilastoista ja lääketeollisuus kiittää ja liitot saavat lisää jäseniä.


      • nyt..

        sen verran pottuja että edes joskus saadaan friteerattua niitä. Kerta kk:ssa ehkä sopiva määrä potuille.


      • pottuja voi kerran
        nyt.. kirjoitti:

        sen verran pottuja että edes joskus saadaan friteerattua niitä. Kerta kk:ssa ehkä sopiva määrä potuille.

        kesässä maistaa silloin kun ovat maasta juuri nostettuja mutta ei niitä kannata säilöä varastoissa talvea varten.


      • edes maistu
        nyt.. kirjoitti:

        sen verran pottuja että edes joskus saadaan friteerattua niitä. Kerta kk:ssa ehkä sopiva määrä potuille.

        miltään sellaisenaan. Vai voiko joku väittää vastaan. Peruna syödään aina kastikkeen kera tai uudet perunat voin kera. Voi se siinä maistuu parhaalta ja tuskin kukaan syö perunoita margariinin kera.


      • edes kannata syödä
        edes maistu kirjoitti:

        miltään sellaisenaan. Vai voiko joku väittää vastaan. Peruna syödään aina kastikkeen kera tai uudet perunat voin kera. Voi se siinä maistuu parhaalta ja tuskin kukaan syö perunoita margariinin kera.

        kannattaa se vaihtaa kasviksiin. Kukkakaali on huomattavasti parempaa.


    • asukaskin

      Ole kuin itseisarvo. Kantanen on merimies Kotkasta jota haastateltiin lehteen. Olenko väärässä henkilössä? Itse olen Kotkassa asuva ja ihmettelen.

    • 100 %:sti

      Jenkeissäkin yrittävät virvoitusjuomaveroa. Tuskin menee läpi lobbauksen takia. Raha ratkaisee...

    • jotta ihmiset ymmärtäisivät hiilihydraattien vaarat
    • Hiilihydraattivero olisi paikallaan niin saataisiin ohjattua kulutustottumuksia terveellisemppään suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe