Englanninbulldoggi

Bullipoitsu

Kaipailen omistajien kokemuksia ko rodusta. Meille tulossa mahdollisesti nyt talven aikana sellainen, uros ja rotutietoutta kyllä löytyy muttei henk koht kokemuksia elämisestä sellaisen kanssa :)
Miten suhtautuvat aikuisena toisiin saman sukupuolen edustajiin? Minkä pituisia lenkkejä sinun koirasi tykkää kävellä? Onko teillä ollut terveysongelmia? Kaikki kokemukset kiinnostaa.

70

11082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän parka;

      Minun enkkupullani yrittää ulkona liikkua lenkeillä tasaiseen tahtiin, mutta raukkaparka ei meinaa saada henkeä, kun sieraimet menevät aivan tukkoon. Koiralla on ollut d-lonkat, joka on jo paha. Ihokin oireilee ja silmät rähmivät valtavasti. Niin sääliksi käy tätä meidän lempeää ja hellää koiraa. Hankkikaa jokin terveempi rotu. Englanninbulldogit ovat luonteeltaan niin hurmaavia, että on vaikea kuvitella kenenkään pystyvän rääkkäämään niitä näin sairaalla jalostuksella:-(

      • Bullipoitsu

        Uskon, että noita tapauksia riittää, mutta uskon,ja tiedän myös, että eri yhdistelmistä syntyy terveydeltään erilaisia koiria. Onko oman koirasi vanhemmat terveitä? Oletko ottanut sen luotettavalta, asiantuntevalta kasvattajalta joka pyrkii käyttämään jalostuskoirinaan vain ja ainoastaan hyvät hengitystiet omaavia, tervelonkkaisia, ja muutenkin terveitä koiria.
        Ja noista lonkista sen verran, että jos sinun koirallasi D-lonkat, ei se tarkoita suoraan, että yleisesti ottaen bulldogeilla olisi huonot lonkat. Geenien lisäksi pentuajan liikunta ja ravinto vaikuttavat lonkkien kehitykseen.
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi, ja kaikkea hyvää teidän koiralle!


      • meidän parka
        Bullipoitsu kirjoitti:

        Uskon, että noita tapauksia riittää, mutta uskon,ja tiedän myös, että eri yhdistelmistä syntyy terveydeltään erilaisia koiria. Onko oman koirasi vanhemmat terveitä? Oletko ottanut sen luotettavalta, asiantuntevalta kasvattajalta joka pyrkii käyttämään jalostuskoirinaan vain ja ainoastaan hyvät hengitystiet omaavia, tervelonkkaisia, ja muutenkin terveitä koiria.
        Ja noista lonkista sen verran, että jos sinun koirallasi D-lonkat, ei se tarkoita suoraan, että yleisesti ottaen bulldogeilla olisi huonot lonkat. Geenien lisäksi pentuajan liikunta ja ravinto vaikuttavat lonkkien kehitykseen.
        Kiitos kuitenkin vastauksestasi, ja kaikkea hyvää teidän koiralle!

        Koiramme molemmat vanhemmat olivat näyttelymenestyjiä, joka takasi myös niiden pentujen suosion. Valitettavasti näyttelyiden menestyjäkoirat ovat yleensä niitä sairaimpia. Olisi pitänyt keskittyä koiran hankinnassa enemmän vanhempien terveyteen, eikä näyttelytuloksiin. Mutta kun olimme jo saaneet neuvoja, että parhaita pentuja saa näyttelymenestyjiltä. Ensimmäinen koiramme tämä on ja kävimme myös jonkin aikaa näyttelyissä, mutta lopetimme ne, kun niiden perinteet niin ärsyttivät -sairain koira voittaa-! Koiramme ei pysty edes liikkumaan niin paljoa kuin täytyisi ja haluaisi, koska meinaa tukehtua.


      • juuuuuuuuuu

        englanninboldogit on söpöjö ja hankkikaa sellanen älkää kuunnelko tota


      • jhdwe

        meillä on 2 ja uros tykkää tosi paljon lenkkeilystä mutta ei ne ole kuten esimerkiksi kultaiset noutajat. Ei ne jaksa joka päivä mennä mitään 3km lenkkejä jo meidän koiranartun veli lopetettiin sen takia kun takajalat meni niin huonoon kuntoon kovan lenkkeilyn takia. Ja jos meinaat ottaa sitä pitää myös tietää miten hoidetaan silmät ei rähmästy jos käyttää silmätippoja jos ne rähmästyy niin kannattaa käyttää ettei koira sokeennu se on riski kaikilla koirilla melkein. ja eri bulldogeilla on erillaiset hengitystiet ja riippuu myös iästä ja massasta meijän uroksella ainakin pitää se nenän ''päällinen'' eli kyömu sieltä alta putsata ettei tulehdu ja korvat ym ja jos nartul meinaa pennut tehdä niin pitää miettiä millaset takajalat on kestääkö ne kun muutenkin sen verran painoa meijän koirat painaa 27 kg korvien putsaus ja kynsien leikkuu mutta ei bulldoggia saa päivitäin melkeenpä lenkkeilyttää ja jos menee kovalla pakkasella niin joku villatakki tai joku haalari päälle turkki on niin lyhyttä. Se ei ole oikein tarkoitettu urheilevalle henkilölle joka haluu juosta koiran kanssa maat ja mannut ei se kestä hengitystiet sellasta ja jalat eikä saa lihottaa liikaa muuten meidän koirat on ihan kilttejä eikä ärhentele tai murise vieraille peppu heiluen sieltä vaan tullaan tervehtimään. Ja muuten molemmilta on leikattu hännät kun meinasi tulehtua ja myös takajalasta ristisiteet poikki meni niin neekin piti leikata ja molemmilta. kannattaa seurata sitä häntääkin katso jostain lisää tietoa :D


      • smiley

        anteeksi mutta et taida huolehtia koirastasi.


      • Anonyymi
        meidän parka kirjoitti:

        Koiramme molemmat vanhemmat olivat näyttelymenestyjiä, joka takasi myös niiden pentujen suosion. Valitettavasti näyttelyiden menestyjäkoirat ovat yleensä niitä sairaimpia. Olisi pitänyt keskittyä koiran hankinnassa enemmän vanhempien terveyteen, eikä näyttelytuloksiin. Mutta kun olimme jo saaneet neuvoja, että parhaita pentuja saa näyttelymenestyjiltä. Ensimmäinen koiramme tämä on ja kävimme myös jonkin aikaa näyttelyissä, mutta lopetimme ne, kun niiden perinteet niin ärsyttivät -sairain koira voittaa-! Koiramme ei pysty edes liikkumaan niin paljoa kuin täytyisi ja haluaisi, koska meinaa tukehtua.

        Näyttely koirat menee yleensä ulkonäkö edellä eikä terveys joten ikinä en ainakaan itse ottaisi näyttely tulostenperusteella koiraa vaan terveyden


    • eonm

      "Onko teillä ollut terveysongelmia?"

      En ole hankkinut ja enkä aio hankkia. Jalostus on pilannut englanninbulldogin. Jalostustyön saavutuksia voi katsella tilastoista: http://www.seby.fi/tiedostoja/Terveyskysely2006.htm

      Tiineyksiä on ollut 24, joista vain YKSI on päättynyt normaaliin synnytykseen. Eli 23 narttua on keisarileikattu. -> Luonto olisi pistänyt jo stopin tälläiselle hommalle, mutta ihmistähän ei luonto estä. :( Jos narttu ei kykene synnyttämään normaalisti, niin miksi sitä tai sen pentuja pitää käyttää jalostukseen..

      • mä vaan

        Karmeaa luettavaa tuo terveyskysely eli 107 koirasta kolmen ikävuoden jälkeen on enää terveenä.
        Tosi sääli ihanaluoteista rotua kohtaa.


      • mä vaan
        mä vaan kirjoitti:

        Karmeaa luettavaa tuo terveyskysely eli 107 koirasta kolmen ikävuoden jälkeen on enää terveenä.
        Tosi sääli ihanaluoteista rotua kohtaa.

        jatkoa siis edelliseen kirjoitukseen...
        > kyselyn mukaan 107 bulldogista kolmen ikävuoden jälkeen on ollut terveenä enää vain 3 koiraa.


    • BulliX

      Täältä päin löytyy 2v Uros englanninbulldoggi. Hyvinä puolina voisi mainita kiltteys, uskollisuus eikä ole tyhmimmästäkään päästä eikä juuri hauku ollenkaan. Sairauksista voisi mainita molempien silmien "cherry eye" joka tässä tapauksessa vaatii leikkushoidon, ongelmana tässäkin on se että silmistä poistetaan rauhanen joka erittää nestettä. Jotenka saa sitten antaa silmätippoja koiralle koko loppuelämän:( Sitten vielä pientä jalkavaivaa (vasemman takajalan polvi menee helposti sijoiltaan jolloin koira se saa suoristettua jalkaansa) .
      Summasummarum Maailman ihanin koira mutta kyllä noita vikojakin löytyy.

      • Onnellinen bulin omistaja

        Enkkunarttu. Pennutettu ja normiteitse pennut saanut. Kiltti ja ihana koira joka pitää jöötä talon toiselle koiralle. Suunnitelmissa olisi mahdollisesti teettää viellä yhdet pennut (itselle jäisi ja jos enemmän pentuja tulisi niin sukulaiset on kiinnostuneet, ei tulisi viralliseen myyntiin), koska koira on terve ilman silmäongelmia tmv. Ainoa ongelma meillä on tiukka häntä ja herkästi tulehtuvat ihopoimut, mutta pysyvät päivittäisellä kosteuspyyhepuhdistuksella, rasvauksella ja talkilla kunnossa. Tärkeintä on juurikin puhtaanapito. Aivan ihana koira, suosittelen lämpimästi, mikäli ei pelkää tehdä hieman töitä hyvinvoinnin eteen. Lenkityksestä, koska koiramme tuli meille aikuisena oli sillä suht huono kunto, sohvakoirana kun oli ollut. Nyt on kuntoa saatu sen verran hyvin, että pärjää mukana jo pitkiäkin lenkkejä (tulee vapaaehtoisesti, kulkee aina vapaana). Hengitysongelmia ei ole meillä ollut muutoin, mutta oikein kuumana päivänä jätin pidemmät lenkit väliin koiraa ajatellen. Ei haise, ei piere, mutta kuorsaa ja röhkii:)


      • Perhe..
        Onnellinen bulin omistaja kirjoitti:

        Enkkunarttu. Pennutettu ja normiteitse pennut saanut. Kiltti ja ihana koira joka pitää jöötä talon toiselle koiralle. Suunnitelmissa olisi mahdollisesti teettää viellä yhdet pennut (itselle jäisi ja jos enemmän pentuja tulisi niin sukulaiset on kiinnostuneet, ei tulisi viralliseen myyntiin), koska koira on terve ilman silmäongelmia tmv. Ainoa ongelma meillä on tiukka häntä ja herkästi tulehtuvat ihopoimut, mutta pysyvät päivittäisellä kosteuspyyhepuhdistuksella, rasvauksella ja talkilla kunnossa. Tärkeintä on juurikin puhtaanapito. Aivan ihana koira, suosittelen lämpimästi, mikäli ei pelkää tehdä hieman töitä hyvinvoinnin eteen. Lenkityksestä, koska koiramme tuli meille aikuisena oli sillä suht huono kunto, sohvakoirana kun oli ollut. Nyt on kuntoa saatu sen verran hyvin, että pärjää mukana jo pitkiäkin lenkkejä (tulee vapaaehtoisesti, kulkee aina vapaana). Hengitysongelmia ei ole meillä ollut muutoin, mutta oikein kuumana päivänä jätin pidemmät lenkit väliin koiraa ajatellen. Ei haise, ei piere, mutta kuorsaa ja röhkii:)

        Löytyisikö keltään kokemusta kodinvaihtajasta? Täällä myös harkittu ottaa enkkubulli. Myös aikuinen tulisi kysymykseen, jos kyseessä luotettava myyjä, ja luopumisen syy ei itse koirassa. Kyseessä 2 vuotias narttukoira josta luovutaan ajanpuutteen vuoksi. Kokemuksia? Mitä kannattaisi ottaa huomioon aikuisen bullin ollessa kyseessä.


      • BulliLover
        Perhe.. kirjoitti:

        Löytyisikö keltään kokemusta kodinvaihtajasta? Täällä myös harkittu ottaa enkkubulli. Myös aikuinen tulisi kysymykseen, jos kyseessä luotettava myyjä, ja luopumisen syy ei itse koirassa. Kyseessä 2 vuotias narttukoira josta luovutaan ajanpuutteen vuoksi. Kokemuksia? Mitä kannattaisi ottaa huomioon aikuisen bullin ollessa kyseessä.

        Täältä löytyy 10 kk vanha uros enkkubulli, joka on aivan mahottoman sulonen tapaus. :) Poika on rasavilli, itsepäinen, ystävällinen, uskollinen, leikkisä, hassu, lempeä ja kaikkien kaveri. Joskus poika on vähän liian kiinnostunut muista koirista, ja lähes aina lenkillä oottaa vastaantulevia koiria, kun haluaa niihin niin kovin tutustua. Poika ei hauku juuri ollenkaan, oikeestaan kotona vaan jos kuulee vieraita ääniä tai kolinaa, ihmettelee missä mä oon tai telkkarissa inisee joku. Ulkona ei ikinä, ei koskaan hauku muille koirille, vaikka muut haukkuis kuinka sille. Pentu on vielä myös hiukan tottelematon, mutta siitä syytän itteäni kun ei oo koulutus menny täysin perille. :)

        Pentu tykkää tosi paljon ulkoilusta, mutta kesällä läähätys alkaa lähes heti, ja silloin onki aina vesipullo otettu mukaan. Näin syksyaikaan jaksaa hyvin eikä haluis niin mennäkään kotiin heti, vaikka inhoaa sadetta ja märkää.

        Meillä ei oo (Luojan kiitos) ollu vielä muita sairauksia kuin sikaripunkki, joka lähti n. kuukaudessa lääkkeillä. Sehän saattaa mennä pennuilla muutenki ohi itestään, mut päätettiin pelata varman päälle. Nyt on sitten terve iho ja hyvin menee. :) Nenäpoimua ja silmiä täytyy tosin puhistaa päivittäin, kun rähmii niin kovin, mut se nyt vie n. 20 sekuntia.

        Jos olis pakko valita pennun ärsyttävin piirre, vaikka pahalta se tuntuukin, sen täytyis olla sen ruokailutavat. Ne on aivan hirveet, röhkii syödessään, ruokaa lentelee kaikkialle ja kun nuolee lattianympäristön puhtaaks, siihen jää mahtavat ruokatahrat. :D Tietysti se sotkeminen johtuu suurimmaks osaks sen turparypyistä, joten sillekään ei mitään voi. Kyllä ton kanssa on tottunu hyvin elämään. On tää elo muutenki helpottunu paljon sen jälkeen, ku pentu oppi sisäsiistiks.

        Mä suosittelen erittäin lämpimästi englanninbulldoggin hankkimista. Niinhän ne sanoo, et sellasen ihmisen kannattaa tää koira hankkia, joka on huumorintajunen, se pitää paikkansa. :) Nytki pentu leikkii vinkulelunsa kanssa keittiössä ja juoksee ympäri kämppää, mahtava veikko! Ja mitä tulee enkkubullin röhkimiseen, kuorsaamiseen ja piereskelyyn, mun koira syyllistyy niihin kaikkiin, mut ne piirteet tekee siitä ainutlaatusen. Mä en usko et enkkubulli kituu elämänsä aikana jatkuvasti, mun koira on ainaki niin elämäänsä tyytyväinen, ilonen ja leikkisä, etten haluu uskoo niin. Arvostelijoita en jaksa kuunnella..

        Toivottavasti teidänki elämään saapuu sulonen pikkupulla, mun elämää se ainaki rikastutti (välillä raivostutti) ja teki siitä tosi paljon paremman. Rakastan sitä, kun joku tuhisee illalla lattialla pedissään ja tietää, ettei oo yksin. :)


      • bulldok
        BulliLover kirjoitti:

        Täältä löytyy 10 kk vanha uros enkkubulli, joka on aivan mahottoman sulonen tapaus. :) Poika on rasavilli, itsepäinen, ystävällinen, uskollinen, leikkisä, hassu, lempeä ja kaikkien kaveri. Joskus poika on vähän liian kiinnostunut muista koirista, ja lähes aina lenkillä oottaa vastaantulevia koiria, kun haluaa niihin niin kovin tutustua. Poika ei hauku juuri ollenkaan, oikeestaan kotona vaan jos kuulee vieraita ääniä tai kolinaa, ihmettelee missä mä oon tai telkkarissa inisee joku. Ulkona ei ikinä, ei koskaan hauku muille koirille, vaikka muut haukkuis kuinka sille. Pentu on vielä myös hiukan tottelematon, mutta siitä syytän itteäni kun ei oo koulutus menny täysin perille. :)

        Pentu tykkää tosi paljon ulkoilusta, mutta kesällä läähätys alkaa lähes heti, ja silloin onki aina vesipullo otettu mukaan. Näin syksyaikaan jaksaa hyvin eikä haluis niin mennäkään kotiin heti, vaikka inhoaa sadetta ja märkää.

        Meillä ei oo (Luojan kiitos) ollu vielä muita sairauksia kuin sikaripunkki, joka lähti n. kuukaudessa lääkkeillä. Sehän saattaa mennä pennuilla muutenki ohi itestään, mut päätettiin pelata varman päälle. Nyt on sitten terve iho ja hyvin menee. :) Nenäpoimua ja silmiä täytyy tosin puhistaa päivittäin, kun rähmii niin kovin, mut se nyt vie n. 20 sekuntia.

        Jos olis pakko valita pennun ärsyttävin piirre, vaikka pahalta se tuntuukin, sen täytyis olla sen ruokailutavat. Ne on aivan hirveet, röhkii syödessään, ruokaa lentelee kaikkialle ja kun nuolee lattianympäristön puhtaaks, siihen jää mahtavat ruokatahrat. :D Tietysti se sotkeminen johtuu suurimmaks osaks sen turparypyistä, joten sillekään ei mitään voi. Kyllä ton kanssa on tottunu hyvin elämään. On tää elo muutenki helpottunu paljon sen jälkeen, ku pentu oppi sisäsiistiks.

        Mä suosittelen erittäin lämpimästi englanninbulldoggin hankkimista. Niinhän ne sanoo, et sellasen ihmisen kannattaa tää koira hankkia, joka on huumorintajunen, se pitää paikkansa. :) Nytki pentu leikkii vinkulelunsa kanssa keittiössä ja juoksee ympäri kämppää, mahtava veikko! Ja mitä tulee enkkubullin röhkimiseen, kuorsaamiseen ja piereskelyyn, mun koira syyllistyy niihin kaikkiin, mut ne piirteet tekee siitä ainutlaatusen. Mä en usko et enkkubulli kituu elämänsä aikana jatkuvasti, mun koira on ainaki niin elämäänsä tyytyväinen, ilonen ja leikkisä, etten haluu uskoo niin. Arvostelijoita en jaksa kuunnella..

        Toivottavasti teidänki elämään saapuu sulonen pikkupulla, mun elämää se ainaki rikastutti (välillä raivostutti) ja teki siitä tosi paljon paremman. Rakastan sitä, kun joku tuhisee illalla lattialla pedissään ja tietää, ettei oo yksin. :)

        http://web.zone.ee/bulldogkisses/eng/boys.htm


      • bulla
        bulldok kirjoitti:

        http://web.zone.ee/bulldogkisses/eng/boys.htm

        Itselläni on ns. "sporttibulli", mikä juoksee paikasta A paikkaan B ja henki kulkee erittäin hyvin.
        Olen miettinyt pentuje teettämistä ,mutta mistä uros millä olisi myös hyvä terveys / henki kulkee? Onko tehävä mahdoton :(

        Mitään kehäkuningasta en ole etsimässä, koska valitettavan monella on jos jonkinnäköistä terveydellistä ongelmaa. Itse kannata koiran luonnollista tapaa lisääntyä.

        jos tällaisesta kultakimpaleesta on tietoa niin yksäriä saa laittaa appmit @ luukku. com (välilyönnit pois)


      • Rotu kuin rotu
        bulla kirjoitti:

        Itselläni on ns. "sporttibulli", mikä juoksee paikasta A paikkaan B ja henki kulkee erittäin hyvin.
        Olen miettinyt pentuje teettämistä ,mutta mistä uros millä olisi myös hyvä terveys / henki kulkee? Onko tehävä mahdoton :(

        Mitään kehäkuningasta en ole etsimässä, koska valitettavan monella on jos jonkinnäköistä terveydellistä ongelmaa. Itse kannata koiran luonnollista tapaa lisääntyä.

        jos tällaisesta kultakimpaleesta on tietoa niin yksäriä saa laittaa appmit @ luukku. com (välilyönnit pois)

        Kyllä niitä sairaita koiria on joka rodussa, ei sovi taas yleistää. Minun oma bullini on nyt käynyt läpi jalkaleikkauksen (ikää 7kk), mutta muuten kaikki on aivan loistavasti! Henki kulkee, eikä ole liikkumisen kanssa mitään ongelmia. Leikkauksella poistettiin se ainutkin ongelma. Tämä kun ei pahemmin edes röhki :D Kuorsausta tietenkin vähän on, mutta minimaalisesti.
        Se on niin sanotusti tuuri peliä, että kuinka terveen koiran saat, rodusta riippumatta. Tämä rotuhan on luonteeltaan aivan ihana ja hellyttävä. Muihin koiriin suhtautuu uteliaasti, eikä ainakaan vielä ole mitään agressiivisuuden merkkejä muita uroksia kohtaan :)


      • töpöhäntä20
        Perhe.. kirjoitti:

        Löytyisikö keltään kokemusta kodinvaihtajasta? Täällä myös harkittu ottaa enkkubulli. Myös aikuinen tulisi kysymykseen, jos kyseessä luotettava myyjä, ja luopumisen syy ei itse koirassa. Kyseessä 2 vuotias narttukoira josta luovutaan ajanpuutteen vuoksi. Kokemuksia? Mitä kannattaisi ottaa huomioon aikuisen bullin ollessa kyseessä.

        Tällä hetkellä yksi kodinvaihtaja kahden muun kaverina ei mitään ongelmia ja on niitä ollut enenkin.Kannattaa kysellä kaikki mahdollinen taustoista ja tietysti uuteen kotiin totuttamisessa menee aikaa ja pitää olla kärsivällisyyttä


      • koira?
        Onnellinen bulin omistaja kirjoitti:

        Enkkunarttu. Pennutettu ja normiteitse pennut saanut. Kiltti ja ihana koira joka pitää jöötä talon toiselle koiralle. Suunnitelmissa olisi mahdollisesti teettää viellä yhdet pennut (itselle jäisi ja jos enemmän pentuja tulisi niin sukulaiset on kiinnostuneet, ei tulisi viralliseen myyntiin), koska koira on terve ilman silmäongelmia tmv. Ainoa ongelma meillä on tiukka häntä ja herkästi tulehtuvat ihopoimut, mutta pysyvät päivittäisellä kosteuspyyhepuhdistuksella, rasvauksella ja talkilla kunnossa. Tärkeintä on juurikin puhtaanapito. Aivan ihana koira, suosittelen lämpimästi, mikäli ei pelkää tehdä hieman töitä hyvinvoinnin eteen. Lenkityksestä, koska koiramme tuli meille aikuisena oli sillä suht huono kunto, sohvakoirana kun oli ollut. Nyt on kuntoa saatu sen verran hyvin, että pärjää mukana jo pitkiäkin lenkkejä (tulee vapaaehtoisesti, kulkee aina vapaana). Hengitysongelmia ei ole meillä ollut muutoin, mutta oikein kuumana päivänä jätin pidemmät lenkit väliin koiraa ajatellen. Ei haise, ei piere, mutta kuorsaa ja röhkii:)

        se mikään terve ole koska... tiukkahäntä, ihopoimut niin isot että pakko putsata ja tasan täysin kunnossa olevat hengitystiet niin koira ei röhki ja kuorsaa! todella sairas rotu, täytyisi lailla jo kieltää.


      • 10+23
        Rotu kuin rotu kirjoitti:

        Kyllä niitä sairaita koiria on joka rodussa, ei sovi taas yleistää. Minun oma bullini on nyt käynyt läpi jalkaleikkauksen (ikää 7kk), mutta muuten kaikki on aivan loistavasti! Henki kulkee, eikä ole liikkumisen kanssa mitään ongelmia. Leikkauksella poistettiin se ainutkin ongelma. Tämä kun ei pahemmin edes röhki :D Kuorsausta tietenkin vähän on, mutta minimaalisesti.
        Se on niin sanotusti tuuri peliä, että kuinka terveen koiran saat, rodusta riippumatta. Tämä rotuhan on luonteeltaan aivan ihana ja hellyttävä. Muihin koiriin suhtautuu uteliaasti, eikä ainakaan vielä ole mitään agressiivisuuden merkkejä muita uroksia kohtaan :)

        Joo, onhan niitä sairaita yksilöitä toki joka rodussa, mutta yleensä enemmistö on kuitenkin terveitä. Enkut nyt vaan on jalostettu pilalle, se ei ole rodun dissaamista, vaan fakta joka ei muuksi muutu, vaikka omistajat kuinka puolustelisivat koiriaan.
        Ei tässä koiraa dissata, vaan sitä ihmistä joka teettää tietoisesti pennut sairaalla eläimellä, joten pliis bullia harkitsevat, punnitkaa todella tarkkaan millaisista vanhemmista pennun haluatte. Yleensä ne bullit jotka ei niitä kaikkein kasaan puristetuimpia ole eivät kyllä ole näyttelykehän kuninkaallisiakaan, mutta bullien kauneuskäsitys onkin sairas. Koira kärsii ihmisestä. :(


    • kirsi+bulli

      Minulla on kohta vuoden ikäinen Bulli-uros, jonka henki kulkee hyvin (hieman tavallista pidempi kuono), muutenkin terve koira! Joten jos vuoden (liian nuori isäksi vielä) päästä tarvitset isiä "sporttibullisi" pennuille, ota yhteyttä:
      [email protected]

    • ebull

      Meillä 4 wee enkku. Pentuna sikaripunkki, tiukka häntä, ryppyjen ja anturoiden tulehtumiset ja ylipainoa joka ei tipu terveelläkään ruokavaliolla. Kaikki mahdollinen ollaan tehty että rakkaalla ystävällä olisi mukava elämä ja hinnakkaaksi on tullut.

    • Esko Merilokki

      Meillä kohta 2 vuotias narttu. Ekojen juoksujen aikaan oli pissatulehdus reilu vuosi sitten, lähti antibiooteilla ja tosi yleistä nuorilla koirilla ihan muillakin roduilla.

      Häntää näytti joskus kutittavan niin putsasin sen joskus desinfiointiaineella ja laitoin Bacibact-puuteria lopuksi. Vuoden aikana olen tehnyt tämän n. 5 kertaa yhteensä, en enempää, mutta tulehdukset ovat pysyneet kokonaan poissa. Ruttuja ei ole koskaan tarvinnut putsata eivätkä ole oireilleen, silmät ovat siistit yms.

      Ruokatavatkin ovat ihan hyvät, meillä ei jää sotkua kun kaikki syödään.

      Kovalla helteellä vältetään lenkkeilyä, koska alkaa silloin kovasti röhkimään. Muuten kyllä vedetään riemuna ihan pitkiä reippaita hölkkälenkkejä ongelmitta, mutta ei viitsi tosiaan kovilla helteillä rasittaa tyttöä. :) Kaikki bullithan röhkivät, mutta kuumalla rasittuessa se alkaa oikeasti kuullostaa pahalta. Meidän koiraa ei saa suuttumaan/agressiiviseksi sitten millään, käydään paljon koirapuistoissa ja neiti on ihan satavarma että rähinöihin se ei koskaan osallistu mitenkään, sitä ei saa provosoitumaan edes. Tykkää kyllä kovasti kaikista muista koirista ja tykkää juosta ja leikkiä. :)

      Haittapuolina mainittakoon ihan äärimmäinen jääräpäisyys joka tekee kouluttamisesta hankalaa. Lisäksi meille osui ilmeisen hyperaktiivinen yksilö, siinä on omat haitta- ja hyötypuolensa. Enkkubulla ei ole koskaan tyhmä, se on vaan eri mieltä! Toinen haittapuoli meillä on tyhjänpäiväinen haukkuminen, ARGH miten rasittavaa. Tämäkin tietenkin hirmuisen yksilöllistä, oon ymmärtänyt että useimmat eivät juurikaan hauku. Niin ja koira kuorsaa ihan tuhottoman lujaa ja pierutkin ovat niin mahtavia että tapetit irtoaa seiniltä...

      Mulla on ilmeisesti ollut bullini kanssa tuuri, kavereilla ollut ongelmia bulliensa häntien kanssa, hampaiden, kirsikkasilmää, kivesvaivaa, tai jotkut olleet ihan vaan tylsän aneemisia sohvaperunoita. Lonkkien yms kanssa seuraa helposti ongelmia jos koiralle pääsee kertymään ylipainoa. Tietenkin maalaisjärkeä saa ja kannattaa käyttää, pentua hankkiessa kannattaa tarkistaa häntä ja silmät yms, eikä välttämättä hankkia sitä söpöintä/halvinta postimyyntipentua kuvan perusteella...

      Tarkoitus olisi pennuttaa koira nyt syksyllä kerran ennen kastraatiota, toivottavasti tulisi paljon yhtä terveitä pieniä ruttupötköjä! :)

      Yhteenveto; Englanninbulldoggi on mahtavaluontoinen suuripersnoonainen kaveri, mutta niillä on sen verran huonojakin puolia että kannattaa harkita tarkkaan. Enkku ei ole haukkumaton, eikä missään nimessä helppo kouluttaa/vaivaton kumppani niinkuin moni höntti tuntuu olettavan. Enkku TARVITSEE liikuntaa, vaikka joku väittää niiden selviävän vähälläkin ulkoilulla. No, kyllähän se pärjää, mutta ylipainoa ja ongelmia saattaakin päästä kertymään... Itse en suosittele enkkua ensimmäiseksi koiraksi kenellekkään, joillekkin ei ikinä. Joillekkin ehkä myöhemmin joukonjatkeeksi. :)

    • koiramäeltä

      Hengitysvaikeuksia ovat tuhina, "kurnutus", kuorsaaminen sekä kaikenlainen röhinä. Vapaa, terve hengitys on äänetöntä, kuten ihmisellä. Ihmisellä samantyyppisiä ongelmia aiheuttaa yleensä ylipaino. Nykyään kuorsaajatkin hoidetaan yöaikaisella hengityslaitteella, joskus kurkun leikkauksella. Ei ihme että lyttykuonorotuja kehutaan rauhallisiksi, jatkuva heikentynyt hapensaanti aiheuttaa voimakasta väsymystä. Ei voi innostua liikaa, tulee paha olo, kun ei voi hengittää. Olisi aika lakata ostamasta tällaisia eläimiä ja painostaa kasvattajat korjaamaan rotu. Boksereiden kuonoa on jalostettu pidemmäksi, eikä rotuilme ole edes pahasti kärsinyt. Ei voi olla oikein kasvattaa ja ostaa hengitysvammaisia eläimiä, hengityselimet eivät yksinkertaisesti mahdu näiden koirien kallon sisään, onko myöskään oikein että kieli ei mahdu suuhun? Mitä söpöä näissä piirteissä on?

      • Juuri niin. Rauhallinen joopajoo, rassu jaksa riehua kauaa. Normaali terve koira ei ole noin rauhallinen kun tuo meidän säälittävä lyttönokka


    • tyttöbulli

      En ole nähnyt yhtään englanninbulldogia jolla kieli ei suuhun mahtuis, mutta olen kyllä nähnyt kun bulli näyttää kieltään tyhmälle ihmiselle "asenttella tuo kaiksijalkainen on idiootti"
      Totta monella kuorsaus on merkki hengitysvaikeuksista, mutta on niitä hiljaisiakin dogeja. Ja onhan ihmisäkin jotka väittää etteidät kuorsaa, ja yön raskaina tunteina kuorsaavat kuin hinaajat;) Kaikki kuorsaa joskus...

    • ei koskaan

      En ikinä enää hanki englanninbulldoggia. Vaikka tytömme on ihana nyt 1v. Mutta hengityksen kanssa oli ensiksi vaikeuksia oksenteli limaa ja röhisi, nyt kun ikää hieman on tullut hengitys on joenkuten parantunut mutta molempiin silmiin on tullut kirsikat, häntä kasvaa sisään ja aiheuttaa tulehduksia varsinkin juoksujen aikaan, juosujen haju on sanoinkuvaamattoman hirveä ja vuoto erittäin runsasta, takajalat ovat jäykät ja kävely hankalaa. Joten nyt menee silmä leikkaukseen hännän amputaatioon sekä kohdun poistoon sillä missään nimessä en jalosta näin sairasta yksilöä rotua. Ja se hinta kaikesta tästä, pentu 1800€ siihen kertyvät lääkärin kulut leikkauksineen. Joten mietin kannattiko hankkia tämän rotuinen koira.

      • lol18

        Oliko tuontikoira?


    • bullionparas

      Tämä rotuhan on maailman ihanin! Englanninbulldoggi on kiltti ja lempeä, ihmisrakas ja ystävällinen. Varsinainen persoonallisuus, ei mikään tusinakoira.

      Meijän neitokaisen hengitys ainakin kulkee hyvin. Pientä hyrinää hän pitää kaiken aikaa, ei se mitään röhkimistä todellakaan ole. Kesähelle kävi tietenkin voimille - kävi se muuten mullekin! - ja kun on reippaasti juossut ja koheltanut koirapuistossa muitten koirien kanssa, läähättää ja pitää taukoa. Ja kohta taas menee. Joskus puklauttelee juostuaan.

      Silmätulehduksia on ollut kaksi kertaa mutta ne on lääkkeillä hoidettu. Silmätulehduksia on muuten ollut itsellänikin, joten se siitä. Ryppyjänsä putsailen päivittäin vaan niinhän putsailen omianikin :-)

      Minun enkkuni on lenkkeillyt metsässä pennusta lähtien ja siksi kai kehittynyt erittäin ketteräksi ja nopealiikkeiseksi. Hän hyppelee kantojen ja kaatuneitten puunrunkojen yli ja loikkii korkealle kivelle noin vain. Yrittääpä hän hypätä puuhunkin oravien perässä! Lihakset on hänellä hienossa kunnossa. Painon pidän kurissa ja ruokin häntä raakaruualla eli hän barffaa.

      Kaikissa roduissahan sairauksia on, ja omat vaivansa. Ja koirissa ylipäänsä on oma vaivansa! Minä uskon että kun liikkuu bullinsa kanssa säännöllisesti ja monipuolisesti ja ruokkii häntä hyvin ja terveellisesti, pärjää hyvin. Eihän ihmisistäkään koskaan etukäteen tiedä kuka sairastaa paljon ja kuka ei!

    • Bulliherra

      Hei.
      Minulla on juuri 2 vuotta täyttänyt enkkuliiniherra. Hän on kyllä NIIN hurmaava herra ja välillä tuntuu että on puhetta vailla. Todella ystävällinen ja seurallinen sekä ihmisille sekä muille koirille.

      Hengitys kulkee todella hyvin ja kyllä meillä käydään lenkillä joka pvä ainakin kerran. Tosin sadepäivinä ja pakkaspäivinä ei yhtä pitkää lenkkiä, mitä normaalisti. Eikä koira oikein sadepäivinä haluakkaan ulos, kuin pakolliselle pissa ja kakkakierrolle takapihan metsään.

      Mitään suurempia terveydellisiä ongelmia ei ainakaan vielä ole. Ristiside jouduttiin operoimaan, mutta on toipunut erinomaisesti, eikä sitä enää edes huomaa. Lihakset ja ylipäätään liikkkuvuus on sujuvaa.

      Tarpeen mukaan (yleensä päivittäin) katson korvat ja putsaan rypyt. Iho-ongelmia ei kyllä ole ollutkaan.

      Mutta itse ja perheeni on ollut kyllä tyytyväisiä tähän rotuun jo luonteenkin puolesta. Suosittelen.

    • Sairaaksi jalostetut

      http://olennaisestisairaampi.com/?page_id=18

      Älkää tukeko sairaiden koirien jalostusta. Ei se koiran luonnetta huononna, jos sillä on terveet silmät, lonkat ja hilseetön iho. Pelkkä kiva luonne ei ole syy, jonka vuoksi koirat pitää pakottaa elämään vankina omassa surkeassa jalostuksen aikaansaamassa ruumiissaan.

    • Harmien harmitus

      Minunkin on pakko kirjoittaa tähän ketjuun. Meillä on 4,5 vuotias bulldoggiuros jota me rakastetaan niin paljon että sydämestä ottaa. Olemme molemmat lääkäreitä joten ikävän hyvin työmmekin kautta voimme tarkkailla ja hoitaa oireita; Ilman päivittäistä ihohoitoa koirallamme olisi vakavat iho-ongelmat, syö hypo-allergiaruokaa, hänellä eivät ole lonkat paikoilaan- joten liikuntaa pitää rajoittaa-kipuja seurata, hengitys on onnetonta joka estää esim. koiramme rakastaman jalkapallon peluun pidempään kuin 10 min. kerralla ja jos vähänkin lämpimämpi ulkona/ takka sytytetty kotona niin koira kärsii. Meidän ystäväpiirissämme on paljon myös eläinlääkäreitä ja he kaikki ovat ihastuneita koiramme luonteeseen mutta säälivät vikoja jotka rajoittavat hänen elämää. Olemme samaa mieltä. Tätä koiraa hoidamme kuin kukkaa kämmennellä - menee sierainleikkaukseen uuden vuoden jälkeen....ei tuota hengitystä ja apnee-kohtauksia voi enää vain seurata ja tarkkailla. Joten meidän sanomamme on: Maailman ihanin koira aivan liian sairaassa kropassa.

    • Olen haaveillut bulldogista yli 25 vuotta. Aina välillä tutkin joko pennun hankintaa uskaltaisi harkita. Terveysongelmat ovat olleet minulla hankinnan esteenä. Olen toivonut rodun kehittyvän terveempään suuntaan ja uskoisin ettei ulkonäön muuttuminen terveyden parantamiseksi vähentäisi rodun suosiota, päinvastoin. Saa nähdä onnistunko saamaan haaveilemaani koiraa elinaikanani, mutta pojalleni joka rakastaa myös rotua, se olisi mahdollista. Itselläni on kokemusta viidestä eri koirarodusta ja onnekseni joka ikinen koiramme on ollut täysin terve. Tällä hetkellä kodissamme vilistää kolmea eri rotua. Ajattelen, että koiran pitäisi pystyä elämään ihan tavallista koiranelämää ilman että on rotutyypillisiä rajoitteita. Ei ole oikein vedota rotuominaisuuksiin, silloin kun mahtava luonne joutuu sairaan ruumiin vangiksi aiheuttaen tuskaa niin koiralle kuin välittäville omistajilleen. Tiedän hyvin, että monessa muussakin rodussa on vakavia terveysongelmia. Pidän peukkuja että osa kasvattajista uskaltaa aloittaa onnellisemman bullan kasvatustyön.

    • rsy5yd

      Jännä miten täällä omistajat sanovat "ei saa yleistää,oma koira ollut terve,PAITSI se ja se leikkaus ym"
      tiedoksenne ettei terve koira tarvitse leikkauksia :)

    • a9600708

      Samaa mieltä edellisen kanssa. Kuulostaa tosi hurjalta! EB:tä suunnittelevien kannattaa tutustua vanhaenglanninbulldoggiin, joka on terve, liikuntakykyinen ja luonteeltaan myös aivan huikea. Ei tietoa poimujen putsaamisesta, silmäongelmista tai hengitystieongelmista. Lenkillä ja koirapuistossa jaksaa mellastaa täysillä ihan niin kauan kun isäntä/emäntä jaksaa siellä olla :) Hoidoksi riittää ruokkiminen, kynsien leikkaaminen ja pesu tarpeen mukaan.

    • VEB4ver

      Täälä kans yks onnellinen olde omistaja!

    • Sairasta !

      Sairatten ihmisten kehittämä koirarotu sairaile ihmisille !! Eläin, missä ei toimi mikään. Säälittää seurata kyseistä eläintä vierestä. Jos tuo olisi tuotantoeläin, niin eläintenpitokielto ja eläinrääkkäyssyyte varmasti tulisi omistajalleen. Koira mikä ei pysty juuri mihinkään koirille ominaisiin liikkeisiin. Jalat on kuin sanahalot, eli yritäppäs itse juosta sellaisilla. Hengitys kuulostaa juuri siltä, että koira tukehtumaisillaan ja kuorsaa pahemmin kuin aikamies. Jatkuvaa piereskelyä pahalla hajulla lisättynynä. Ruokavalio on vähintää oltava tarkka, tai sitten on peetä sisällä taloa, siellä ja täällä. Nahkaa on naamassa aivan liikaa ja jos poimuja ei puhdista ne alkaa varmasti mätimään. Runko on rento kuin rautakanki, eli ei pysty itseään korvantakaa edes rapsuttamaan..... ai niin mitkä korvat ?? Hännän liikkeillä koira ilmaisee tunteitaan. Tässä tapauksessa.... minkä hännän ?? Ja silmät näyttää juuri siltä, että ne on putoammassa maahan ja ylläripylläri, silmätulehduksia tiedossa. Ja tämä kyseinen eläin on kuulema niin söpö ja hassu. SAIRASTA SANON MINÄ !!! Eläinrääkkääjä olet jos tuollaisen koiran otat ja sitä on turha yrittää selitellä millään, niin hyvää selitystä ei ole olemassa.

      • jammusetä_69

        Tulisitko ilmaisemaan mielipiteesi ihan kasvotusten? Voisin mielelläni keskustella kirjoittamastasi asiasta lisää, asun Turussa.


      • Mitään söpöä ei tuossa sairaassa alienimuodossa ole. Ja rauhallisuuskin varmaan vaan kun ei jaksa riehua kauaa.
        Meillä on valitettavasti tollanen.


    • kig8

      Tässä muutama poiminta ketjun alusta 2009 tähän päivään 2013.

      "Ei ne jaksa joka päivä mennä mitään 3km lenkkejä"

      "Suunnitelmissa olisi mahdollisesti teettää viellä yhdet pennut (itselle jäisi ja jos enemmän pentuja tulisi niin sukulaiset on kiinnostuneet, ei tulisi viralliseen myyntiin), koska koira on terve ilman silmäongelmia tmv. Ainoa ongelma meillä on tiukka häntä ja herkästi tulehtuvat ihopoimut, mutta pysyvät päivittäisellä kosteuspyyhepuhdistuksella, rasvauksella ja talkilla kunnossa."

      "Meillä ei oo (Luojan kiitos) ollu vielä muita sairauksia kuin sikaripunkki, joka lähti n. kuukaudessa lääkkeillä. Sehän saattaa mennä pennuilla muutenki ohi itestään, mut päätettiin pelata varman päälle. Nyt on sitten terve iho ja hyvin menee. :) Nenäpoimua ja silmiä täytyy tosin puhistaa päivittäin, kun rähmii niin kovin, mut se nyt vie n. 20 sekuntia."

      "Kyllä niitä sairaita koiria on joka rodussa, ei sovi taas yleistää. Minun oma bullini on nyt käynyt läpi jalkaleikkauksen (ikää 7kk), mutta muuten kaikki on aivan loistavasti! Henki kulkee, eikä ole liikkumisen kanssa mitään ongelmia. Leikkauksella poistettiin se ainutkin ongelma. Tämä kun ei pahemmin edes röhki :D Kuorsausta tietenkin vähän on, mutta minimaalisesti."

      "Meillä 4 wee enkku. Pentuna sikaripunkki, tiukka häntä, ryppyjen ja anturoiden tulehtumiset ja ylipainoa joka ei tipu terveelläkään ruokavaliolla."

      "Kovalla helteellä vältetään lenkkeilyä, koska alkaa silloin kovasti röhkimään. Muuten kyllä vedetään riemuna ihan pitkiä reippaita hölkkälenkkejä ongelmitta, mutta ei viitsi tosiaan kovilla helteillä rasittaa tyttöä. :) Kaikki bullithan röhkivät, mutta kuumalla rasittuessa se alkaa oikeasti kuullostaa pahalta. "

      "Silmätulehduksia on ollut kaksi kertaa mutta ne on lääkkeillä hoidettu. Silmätulehduksia on muuten ollut itsellänikin, joten se siitä. Ryppyjänsä putsailen päivittäin vaan niinhän putsailen omianikin :-)"

      - Minua järkyttää,että näissä kirjoituksissa ihmiset pitävät näitä normaalina rotuun kuuluvina asioina! ja vähättelevät "vain yksi leikkaus","vähän tiukka häntä","tulehtuvat ihopoimut","sikaripunkki","ei pahemmin kuorsaa","ei PAHEMMIN edes röhki"."kaikki bullithan röhkivät","silmätulehduksia".

      Miten rotua edes pystyy alkaa viemään parempaan suuntaan jos näitä selkeitä virheitä puolustellaan ja jopa ihannoidaan?

      Itse bokserien omistajana kuulun tähän "lyttykuonojen" lahkoon,mutta en silti pidä normaalina jos bokseri röhisee tai tuhisee.1 bokseri urokseni kuorsasi ja kuumalla rasituksessa rohisi -> lyhyt yläleuka,liian pitkä alapurenta=vika!
      Yhtään täysin äänettömästi hengittävää koiraa en ole tavannut missään rodussa,joten hyväksyn HILJAISEN "uloshengitysäänen",jonka kuulee jos koira nukkuu aivan lähietäisyydellä.

      Itse pidän itseäni hyvinkin realistisena oman rotuni ongelmista puhuttaessa.. en ole ehkä paras ihminen jolle tulla puhumaan jos rotua harkitsee.. ehkä turhan? suorasti kerron rodun sairauksista ja rehellisesti kerron kaikki,mitä omilla boksereillani kun tuttavien boksereilla on ikinä ollut.
      Vasta kun ihmiset hyväksyvät,että rodussa on vikaa,eikä sitä voi vain pitää "rotutyypillisenä" jos se vaikeuttaa koiran elämää,pystytään asioita parantamaan!
      Omilla koirillani annan niin suuren panoksen kuin pystyn niin terveydellisesti kuin luonneominaisuuksilta.
      Kaikki koirani kuvautan (selkä,polvet,lonkat,kyynärät sydän-> jos löytyy sivuääni dopplaan),vaikka ei olisi jalostukseen menossakaan.
      Käytän vähintään luonnetestissä ja harrastan mahdollisimman paljon -> pyrin myös kilpailemaan.
      Näyttelyissä käytän sen verran,että saa jonkun käsityksen rotuominaisesta ulkonäöstä.
      Tällä hetkellä itselläni on 1 bokseri,jota olen edes pystynyt harkitsemaan jalostukseen -.> terve luusto ja sydän,hyvä luonne (luonnetesti hyvin tuloksin käyttäytyminen lasten,aikuisten,vanhusten, liikunta-ja kehitysvammaisten kanssa ollut vain positiivista),ulkonäöltään rodunomainen kuin myös luonteeltaan.Pärjännyt hyvin eri harrastuksissa ja jonkin verran myös kisattu.
      Muissa koirisani olen pitänyt puutteita terveydessä tai luonneominaisuuksissa,joten ei ole ollut jalostukseen asiaa,vaikka joku olisi voinut haluta käyttääkin.

      • kaikkien kaveri

        Meillä on vanha herra 8 vuotias enkku. Koira on sporttinen ja hengittää hyvin, mitään kirsikkasilmää tai häntätulehduksia ei ole ollut, vaikka häntä on sisäänpäin kavsvanut. Nyt kun ikää on lenkit ovat hiukan lyhentyneet mutta vieläkin mennään tunnin reippaita lenkkejä. Molempien takajalkojen ristisiteet on leikattu TPLO-menetelmällä, mutta kumpikin leikkaus on parantunut hyvin. Koirani painaa tällä hetkellä 26 kiloa, nuorena miehenä paino oli n. 24 kiloa....nyt on ukkeli hiukan pulskistunut mutta vieläkin on aina hoikin bulldoggi kun muita tavataan:)

        Englannin buldoggi vaatii omistajaltaan sitoutumista...jokaisen sateen jälkeen poimut on kuivattava naamasta ja hännästä. Jos on allergioita, oikea ruokavalio on etsittävä(meillä barffataan, koira on vehnälle allerginen ja muutenkin ripuloi helposti epäsopivasta ruuasta.). Ruokaa on todella annettava kulutuksen mukaan, bulldogit ovat helposti lihovaa sorttia ahneuden takia ja melkein kaikki vaivat tulevat lihavuuden myötä tai ainakin pahentuvat niistä. Lääkärit vieroksuu bulldoggeja eli etsi lääkäri joka ymmärtää enkkua! Lisäksi luonne ei sovi kaikille vaikka koira onkin kiltti niin itsepäisyys saattaa aiheuttaa ongelmia, eli yhden kerran jos antaa periksi niin se asia onkin sitten saavutettu etu, josta ei luovuta noin vain.

        Enkun ottava saa varautua myös muiden ihmisten ennakkoluuloihin...minua on jopa löyty kun kuulemman olen typistänyt hännän! Niin kuin tälläkin palstalla huomaa heti kuka ei ole koskaan edes tavannut enkkua kun puheet ovat melko naurettavia, mutta kyllä kaikilla saa olla omat mielipiteet, tietty! Itse esim. en siedä kultaisia noutajia...meilestäni ovat vikatilastojen kärkeä ja luonne on viimeisten 20 vuoden aikana pilattu asiantuntemattomalla pentutehtailulla.(kyllä, hiukan provoilen:))


    • Ihan mielenkiinnosta

      Minkä mittasilla lenkeillä käytätte enkkubullejanne?

    • etsijäää

      Jospa edes jostain löytyisi enkunbulleja, joilla lonkat, kyynärät ja polvet kuten normikoirilla, eli A-C ja 00, mutta eipä sellaisia taida löytyä.

      • Homeriina

        hehheheheh:) katso koiran rakennetta ja mieti miksi ei löydy noilla parametreillä koiraa. Normikoira jota etsit, ei löydy enkuista, mutta poikkeuksiakin on. meidän Enkulla on B-lonkat mutta muut on sitten sekundaa:).

        Nuo sinun normit ovat määritelty työkoirille.....etsi niistä roduista:)


      • Laputsilmilläkö

        Nuo normit on määritelty ihan kaikille koirille. Terveluustoinen koira saa viettää kivutonta elämää, ja sitä ei enkkubuleille suoda. Käy kuule katsomassa mitä eroa on A ja E lonkilla. Ihan maallikkokin ymmärtää eron kuvia vertaillessa.


    • Lapsellista touhua

      Melkein kaikilla koiraroduilla on aina jotain sairauksia!! Typerää haukkua englanninbulldoggeja!! Voisin luetella monia rotuja, mutta enpä viitsi nähdä vaivaa!!

      • 🤣. Joo ei oo muut mun taloudessa asuvat koirat olleet ikinä noin sairaita kuin tuo seinäänjuossut ruttunaama


      • Anonyymi

        Englanninbulldog on silti tutkisti kaikkein sairain.


    • Rodusta huolimatta

      Miettikääpä niitä kultaisia noutajia, "perhekoiria" joilla on luonnevikoja, syöpiä ja sairauksia vaikka muille jakaa, mutta ei saa minkäänlaista negailua koska näyttää päällepäin ideaalikoiralta. Cockerspanielilla ei mahdu aivot päähän. Chihulla pullistuu silmät ulos kallosta, mopsi röhisee 24/7 ja silti bulldoggi saa kaiken vihan niskaansa? Vaikka muut edellämainitut rodut ovat sekä terveydeltään että luonteeltaan vähintään keskinkertaisia, bulldoggi on sympaattisin koira mitä tiedän.

      Mieluummin otan koiran, jonka pitää terveenä omalla päivittäisellä panostuksella, kuin koiran, joka on päälisin puolin terve, ei vaadi paljoa, mutta mieleltään sairas ja vaarallinen.

      Meidän koira on aktiivisin koira jonka tiedän. Jaksaisi leikkiä vaikka yötä päivää, juoksee pää kolmantena jalkana koirapuistossa, rakastaa kaikkia muita ihmisiä ja eläimiä, lenkkeilee helposti tunnin lenkin per päivä plus lyhyemmät pissakäynnit, on solakka ja niin sympaattinen kaveri kuin vain pystyn kuvailla, paras kaverini.

      Sairauksia on, mutta minä olen koiranomistaja sen vuoksi että huolehdin koirastani. En heittäisi sairastelevaa lastanikaan pois. Olen sitoutunut hoitamaan rakasta koiraani ja te rahasummista puhuvat ihmiset, muka rakastavat koiranomistajat, olette kylmiä ihmisraunioita joille koira on vain statussymboli, ja te jotka puhutte siitä miten paljon bulldoggi vaatii hoitoa, suosittelen olemaan ottamaan mitään koiraa, koska koira ei ole koskaan mikään mukana kulkeva asuste, vaan vaatii huomiota, hoita, aikaa, ja kyllä, sitä rahaa!

      Minä laittaisin vaikka viimeiset senttini koirani hoitoon ja ruokkimiseen, oli rotu mikä hyvänsä. En ole laskenut miten paljon rahaa koiraamme on uponnut. Se on minulle niin rakas, että mikään rahasumma ei voisi koiraani korvata. Se on minun paras ystäväni ja uskon että sillä on oikein onnellinen elämä.

      • Laputsilmilläkö

        Mainitsemtasi roduista enemmistö on kuitenkin terveitä koiria. Enkkubuleilla taas enemmistö on vakavasti sairaita, siinä on on suuri ero. Kyseisten rotujen rotujärjestöt tekevät aktiivisesti näkyvää työtä rotunsa eteen. Enkkubulli järjestö taas ei. Esimerkiksi kultaisilla noutajilla on kuvauspakko jalostuskoirilla, enkkubuleilla ei..


    • tepeca

      Katoppa ihan oman parhaan takia googlella: suntuubi koirarodut.

      Todella kiinnostavaa luettavaa suosituimmista koiraroduista.

    • Miss Morrison

      Melkoisen vaihtelevia mielipiteitä aiheesta, osa varmasti tosi faktaa puolin ja toisin mutta iso osa myös turhaa syyllistämistä.

      Itse olen hankkimassa ensimmäistä bulliani ja kiinnostus rotua kohtaan on tässä vuosien mittaan kasvanut sen verran, että saatan jossain vaiheessa myös perustaa kennelin ja harkita kyseisen rodun kasvattamista.

      On totta että bulldogin jalostaminen on aikanaan ollut sen sairauksia valitettavasti aiheuttavien piirteiden ihannointia ja niiden jalostamista, mutta nykyisen englannin bulldogin jalostuksen tavoittetena on nimen omaan TERVE KOIRA!

      Hengitystieongelmat, liian suuret kuonopoimut yms. ovat jalostuksessa hylkääviä virheitä! Tallaisia yksilöitä ei tulisi jalostaa!
      Joten ei siis yleistetä koko rodun "huonoutta" koska jotkut tietämättömät "kasvattajat" ovat teettäneet rodulla ei suositeltuja pentuyhdistelmiä.

    • 1337H4X

      Tässä muutamia linkkejä. Suosittelen lämpimästi joka ikistä enkkubullia harkitsevaa lukemaan tutkimaan nämä sivut jonka jälkeen voi sitten ihan vakavissaan miettiä, että haluaako ihan oikeasti juuri enkkubullin jonkun vähemmän sairaan rodun sijaan.

      http://olennaisestisairaampi.com/

      http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=127

      http://helmi-bulldog.blogspot.fi/

      http://pedigreedogsexposed.blogspot.fi/2013/02/sex-for-bulldogs.html

      Itse en koskaan ottaisi englanninbulldoggia, enkä sen puoleen muutakaan brakykefaalista tmv. äärimmäisyyksiin jalostettua rotua. On totta, että lähestulkoon jokaisella koirarodulla on perinnöllisiä sairauksia ulkonäkökeskeisestä kasvatuksesta johtuvan geenipoolin kaventumisen takia, mutta on melkolailla kiistämätön totuus että enkkubulli on perinnöllisten vaivojen kulmakivi. En usko, että kukaan voi perustellusti sanoa että enkkubulli olisi rotuna terve(empi kuin joku muu).

      Tuntuu että enkkubulli ihmisillä (ja muitakin äärimmäisen sairaita rotuja harrastavilla) on käsitys/asenne, että rodun rakenteen ja perimän aiheuttamat sairaudet ja ongelmat "kuuluvat rotuun". Myös vaikkapa hengitysteitä, kirsikkasilmää tai korkkiruuvihäntää korjaavia leikkauksia pidetään rodunomistajan arkena ja normaalina osana koiran elämää. Se ei ole, eikä sen myöskään tarvitsisi olla!

      Voisin jaaritella tästä aiheesta ikuisuuden, mutta muut ovat jo esittäneet pointtini paremmin kuin minä. Kehotan siis vielä lukemaan em. sivustoja.

      Yksi positiivinen asia kuitenkin: Englanninbulldogin järkyttävästä terveydentilasta huolimatta on kuitenkin olemassa muutamia harvoja esimerkkejä edes hieman terverakenteellisemmista rodun yksilöistä:

      http://pedigreedogsexposed.blogspot.fi/2012/03/able-mabel.html

      http://pedigreedogsexposed.blogspot.fi/2012/06/able-mabel-revisited.html

      Henk. koht. en näe englanninbulldoggi rodun tulevaisuutta valoisana. Paljon toivokkaampina näen enkkubulliristeytyksistä polveavat, enemmän alkuperäistä bulldoggia muistuttavat rodut kuten vanhaenglanninbulldoggi tai continental. Jos haluat bulldogin, pysy kaukana enkkubullista ja harkitse mielummin jompaa kumpaa näistä.

      • Niinpä ja ihmiset vois miettiä hyväksyiskö ne vaikka hevosen joka ois saman näköiseksi ja sairaaksi jalostettu, hyi helvetti


    • Chilihemuli

      Toivon kaikkea hyvää tuleville ja jo oleville koiran omistajille,olkoon rotu sitten mikä hyvänsä.Suosittelen myös suuresti käymään lukemassa PTPAstä,eli puppy training puppy apartment.Aivan mahtava ainoo huono puoli,ei myydä kaupoissa,amazon.comista löytyy.Ja tästä ebullista vielä niin toivon todellakin ihmisten lopettavan (sama mikä rotu) koirien oston pimeiltä markkinoilta,jos ja kun ostaa kannatan luvallisia kenneleitä,ja koirien houlenpitoa,totta ettei se koira mikään pelkkä"asuste"siinä vieressä ole

    • Laputsilmilläkö

      Koska osa nyt kovasti väittää, että rodussa on niitä terveitäkin yksilöitä, voisiko joku linkata koiranetistä YHDEN TERVEEKSI luustoltaan (lonkat, kyynärät ja selkä) tutkitun koiran, joka on myös hyvin hengittävä ja muutenkin jalostusainesta? Sieltä löytyy kaikki suomessa rekisteröidyt koirat ja moista ihmettä en sieltä löytänyt. ..

      • Anonyymi

        Nykyään näitä jo on :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään näitä jo on :)

        Voit väittää keskustelupalstalla vaikka tietäväsi isojalan olevan totta, mutta ilman lähdetietoja sitä ei usko kukaan. Laita siis väitteellesi lähteet tai sen voidaan todeta ihan suoritaan olevan täyttä puppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit väittää keskustelupalstalla vaikka tietäväsi isojalan olevan totta, mutta ilman lähdetietoja sitä ei usko kukaan. Laita siis väitteellesi lähteet tai sen voidaan todeta ihan suoritaan olevan täyttä puppua.

        "Voit väittää keskustelupalstalla vaikka tietäväsi isojalan olevan totta, mutta ilman lähdetietoja sitä ei usko kukaan."

        Valitettavasti tällä palstalla moni uskoo, faktat eivät heitä kiinnosta. He ovat koirafanaatikkoja.


    • JustStina

      Sisarellani on englanninbuldoggi joka on suloinen ja ylikiltti mutta rehellisesti sanottuna vähän tyhmänlainen. Siskoni kaksi chihua vievät sitä satanolla tilanteessa kuin tilanteessa ja Nössö vain ihmettelee tyytyväisen näköisenä maailman menoa. Seurasin viimeksi kun vein (vien aina) nameja koirille niin chihut piilottivat heti omat kanakarkkinsa ja ryöstivät Nössön karkit sen kuonon alta. Oli pakko ottaa Nössö syliin ja syöttää uudet karkit sylissä jonne pikku "vilpertit" eivät arvanneet kiivetä rosvoilemaan syliini, kyttäsivät kyllä kuin haukat saalista.

    • Laputsilmilläkö
      • Ronttiveikko

        "Kaikki tutkitut koirat olivat omistajien mukaan terveitä" - jännä kyllä miten sokeita voi ihmiset joskus olla..


        "Valtaosa koirista oli syönyt antibiootteja ja antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita (MRSP tai ESBL) löytyi 21 prosentilta tutkimuksen koirista" - tämäkin pisti silmään pahasti.


    • Anonyymi

      Hankkimalla sairaiksi jalostettuja rotuja tukee eläinrääkkäystä. Ei niitä jalostettaisi, ellei olisi ostajia eli kysyntää. Jokaisella tällaisen rodun edustajan ostajalla on kusta päässä.

      • Niin juuri. Älkää ostako niin loppuu tollanen eläinrääkkäys


    • Anonyymi

      tollanen ois nastaa omistaa ja kasvattaakkin näitä,.... voisin omistaa 4 tällästä

    • Anonyymi

      Ei kannata. Aivan paska rotu. Luonnekki on varmaan rauhallinen vaan koska ei jaksa sairas raukka riehua.
      Haisee hirveelle perseelle kokoajan vaikka pyyhkis ryppyjä ja sitäpaitsi ryppyjen pyyhkiminen on perseestä. Perse pitää pyyhkiä ku tulee ulkoo muuten voi olla jokapaikka paskassa ja perseen pyyhkiminen on perseestä. Ei siis taivu paskalle kuin normaali koira ja siksi paskaa valuu.
      Hirvee meteli kuuluu kun röhkii ja kuorsaa sairas raukka. Hengitys kuulostaa niinku ois paha nuha kokoajan koska nenäreiät niin kapeat plus muutenki hengitysteiden rakenne.
      Ei sovi lenkkikaveriksi kun ei meinaa kunnon lenkkiä pystyä vetämään eikä pysy vauhdissa.
      Silmät rähmii kun silmätki on niin sairaat.
      Ei voi uida koska on niin sairaan muotoinen.
      En voi suositella.
      Meillä on en ite valinnu kun ukon koira.

    • Anonyymi

      Se on myös ihan vitun ruma. Ei näytä koiralta vaan alienilta

    • Anonyymi

      Englanninbulldog on sairas rotu. Piste. Kaikki geenitestit osoittavat ne kehitysvammaisiksi. Hengitys ongelmia on jokaisella enemmän tai vähemmän. Jokainen englanninbulldogin kasvattaja on totaalisen vastuuton joten " vastuullinen kasvattaja" on turha toivo.

    • Anonyymi

      YRITIN EILEN 16.12 BONGATA SELLASTA MUT JÄI VÄHÄN KIVIÄKIN KIINNOSTAA VAIKUTELMA KOKO RODUSTA....EI OLE SITTENKÄÄN MUN SUOSIKKI ENKÄ INNOSTU SELLASESTA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe