Käytöstavoista Yhdysvalloissa

-Sasha]]

Olen lähdössä marraskuuussa muutamaksi viikoksi Kaliforniaan tuttavaperheeni luokse(eivät puhu suomea). Olen siis 19-vuotias nainen. Mietinkin vain noita amerikkalaisia käytöstapoja ja yleisiä etikettejä, että miten voisin olla mahdollisimman kohtelias? Saan heiltä ruuan ja majoituksen, joten haluan heidän ymmärtävän kuinka kiitollinen olen siitä. Ja koska englantini ei ole parasta mahdollista, niin en halua vaikuttaa töykeältä.

Tietysti perustaidot hallinnassa eli muistan aina kiittää ruuasta ja niin pois päin, mutta missä muissa yhteyksissä voisin osoittaa kiitollisuuttani? suomalainen kulttuuri ei kuitenkaan ole niin lämminhenkistä kuin siellä, niin en halua vaikuttaa töykeältä juroltakaan!

Perhe mihin menen, niin on hyvin uskonnollinen ja perheeseen kuuluu 4 alle 15-vuotiasta lasta. Ja minä vien kaikki pyykkini perheen pestäväksi ja itse käytän ainoastaan stringejä, niin pitäisiköhän ostaa uusi alusvaatevarasto sinne, koska en tiedä miten siellä uskonnollinen perhe suhtautuu stringien käyttöön? Ja vielä kun perheessä on nuoria lapsia, jotka mahdollisesti saattaisivat itsekin haluta samanlaiset? Kysymykseni voi vaikuttaa naurettavalta, mutta en halua aiheuttaa mitään perheriitoja, jos perheen 13-vuotias nuori tyttö alkaa tappelemaan perheensä kanssa siitä, että tahtoo myös stringit. Heillä kun seurustelukin on kielletty alle 16v...

Ja sitten vielä tämä itsensä esitteleminen. Miten se nyt menikään?
"Hi! My name is Bob, what is your name?"
"Hi! I'm Sasha, nice to meet you!"
"Hi Sasha! Nice to meet you too!"
Vai mitennn???

Onkohan netissä jotain ohjeita ja etikettejä hyvistä käytöstavoista jenkeissä? Ihan mietin jo kaupassakin asiointia, että mitä vastailen kaupan kassalle jos tämä kysyy "How are you?"?

Tulipas paljon kysymyksiä, mutta olisin erittäin kiitollinen vastauksista! :) Haluan näyttää amerikkalaisille, että kyllä Suomalaisetkin osaavat käyttäytyä!

19

2046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • transatlantic

      On kiva, että jo etukäteen mietit hyviä käytöstapoja, sillä monet eivät mieti niitä edes tapahtumahetkellä. Älä kuitenkaan ota paineita vaan nauti kokemuksestasi, sillä sinulla ovat hyvät käytöstavat jo luonnostaan.

      Perheessä majaillessasi olisi kiva tietysti, jos toisit mukanasi tuliaisia - olet varmaankin jo miettinyt sen. Voisit ehkä kerran parin ehdotta perheen äidille, että sinä voisit valmistaa vaikkapa päivällisen (harjoittele kotona ennen lähtöä, ellet ole keittiöihmisiä) ja käännä tarvitsemiesi ainesten nimet englanniksi ennen kauppaan menoa. Leipominenkin olisi kivaa, mutta USA:ssa ainekset ovat hieman suomalaisista erilaisia eikä tulokset ole aina ennakoitavissa.

      Yleensäkin yritä olla valpas ja avulias ja ottaa osaa perheen askareihin. Heti palattuasi Suomeen, kirjoita heille kaunis kiitoskirje, jossa kiittelet heidän vieraanvaraisuuttaan ja kerrot kuinka merkittävä kokemus matkasi oli.

      Suomalaisten mielestä kaikki uskovaiset ovat konservatiivisia ja vanhoillisisa, mikä ei täällä pidä lainkaan paikkaansa. En tietenkään tiedä tuttava perheesi uskontoa, mutta he saattavat olla aivan normaalin oloisia ja alle 16 vuotiaiden seurustelun kieltäminen on aivan tavallista uskonnosta riippumatta. Mene heidän mukanaan kirkkoon, jos he sinut kutsuvat. Valmistaudu myös, että he siunaavat ruokansa ennen syöntiä ja saattavat pyytää sinuakin joskus sanomaan ruokarukouksen. Se voi olla täysin vapaamuotoinen tai 'kaavan' mukainen. Voit myös kysyä: 'do you mind if I pray in Finnish?', mutta valmistaudu kääntämään se vapaasti jälkeenpäin.

      Ei sinun tarvitse uusia alusvaatteitakaan ostaa. Tarpeeksi pyykkiä keräännyttyä voit pyytää, että saisit pestä koneellisen, pari pyykkiä. Näin ehkä saat tehdä oman lastisi ja pyykkihän menee suoraan koneesta kuivaajaan, joten sinun stringejäsi ei välttämättä näe kukaan.

      Itsesi esittely sujuu sinulta aivan hyvin. Jättäisin vain tuon '...what is your name' pois (on vähän töksähtävä), sillä yleensä amerikkalaiset automaattisesti vastaavat sanomalla oman nimensä.

      Jos sinulta kysytään 'how are you/how are you doing', vastaat iloisesti 'I'm fine - how are you', poistuessasi kaupasta sinulle ehkä toivotetaan 'have a nice day', vastaat 'thank you, you too'.

      Hyvää matkaa ja hienoja kokemuksia!

      • usassa asuva

        Please, thank you ja you are welcome olisi hyva opetella nyt. Jos sinulta kysytaan "coffee or tea?" vastaat aina "coffee, please". Ja kun saat kahvisi, "thank you!".
        Jos olet itse sen kahvin ojentanut ja sinulle sanotaan "Thank you", vastaat siihen "you are welcome".
        Naapureita tervehditaan vaikka et heita tunnekaan.


      • shining sea
        usassa asuva kirjoitti:

        Please, thank you ja you are welcome olisi hyva opetella nyt. Jos sinulta kysytaan "coffee or tea?" vastaat aina "coffee, please". Ja kun saat kahvisi, "thank you!".
        Jos olet itse sen kahvin ojentanut ja sinulle sanotaan "Thank you", vastaat siihen "you are welcome".
        Naapureita tervehditaan vaikka et heita tunnekaan.

        paaset helpolla, mutta jos se on "suomalaisempi" niin opettele tavaamaan se sujuvasti.
        Sukulaiseni tormasi tahan ravintolassa; hanelta kysyttiin tilatessa "soup or salad?" Han vastasi "yes". Tarjoilija ymmallaan toisti kysymyksen ja taas vastaus oli "yes" koska tati kuuli sen "supersalad".


      • -Sasha]]

        Jep, tuliaisia aion ehdottomasti viedä, mutta en ole vielä oiken keksinyt, että mitä! Tosin minulla on tässä aikaakin vielä:)

        Perhe käy aina sunnuntaisin kirkossa ja ruokarukous lausutaan joka kerta. Ihan siis evankelisluterilaisia ovat.

        Perhe ei kyllä anna minun pestä omia pyykkejäni, sillä perheen äiti on niin superavulias, että loukkaantuisi jos tahtoisin itse pestä omat pyykkini:D

        Kiitos paljon vastauksista!(tämänkin viestin alapuolella olevista!)

        Niin ja nimeni ei ole Sasha, mutta likimain. Viimeksi jenkeissä ollessani sain tosiaan tavuttaa sen lähes jokaiselle. Hyvä kun muistutit, koska aakkoset ovat päässeet unohtumaan!


      • usassa asuva
        -Sasha]] kirjoitti:

        Jep, tuliaisia aion ehdottomasti viedä, mutta en ole vielä oiken keksinyt, että mitä! Tosin minulla on tässä aikaakin vielä:)

        Perhe käy aina sunnuntaisin kirkossa ja ruokarukous lausutaan joka kerta. Ihan siis evankelisluterilaisia ovat.

        Perhe ei kyllä anna minun pestä omia pyykkejäni, sillä perheen äiti on niin superavulias, että loukkaantuisi jos tahtoisin itse pestä omat pyykkini:D

        Kiitos paljon vastauksista!(tämänkin viestin alapuolella olevista!)

        Niin ja nimeni ei ole Sasha, mutta likimain. Viimeksi jenkeissä ollessani sain tosiaan tavuttaa sen lähes jokaiselle. Hyvä kun muistutit, koska aakkoset ovat päässeet unohtumaan!

        tuli mieleen etta USAssa ei pideta samoja vaatteita perattaisina paivina.


      • Gent70
        usassa asuva kirjoitti:

        tuli mieleen etta USAssa ei pideta samoja vaatteita perattaisina paivina.

        Ja itseasiassa kuumana päivänä on tapana vaihtaa vaatteita kerran jopa keskellä päivää, esim illalliselle.


      • ne on niin siistejä
        usassa asuva kirjoitti:

        tuli mieleen etta USAssa ei pideta samoja vaatteita perattaisina paivina.

        Kyl riittävän pienituloset pitää ihan samojakin vaatteita monta päivää peräkkäin, ja monet opiskelijat ja taiteilijat ja itselliset tyypit;varakkaammissa WASP-perheissä ollaan niin viimesen päälle usein raikkaita ja hygieenisiä et ihan hyvät kuteet heitetään heti pesuun päivän päätteeks; no Jenkkilässä vaatteet on halpoja et monilla on niitä tosi paljon, mut ei toi nyt ihan ehdoton sääntökään ole, jos jostain vaatekerrasta todella diggaa ni kyllä sitä voi pitää seuraavana päivänä, varsinkin vähän kylmemmän ajan kuteet - kesähelteillä t-paidat ja sellaset vaihdetaan seuraavana päivänä.

        Ja jenkit tosiaan käy suihkussa joka aamu ja ajaa aina ne kainalokarvansa. Tupakoinnin suhteen monet on siellä ihan hysteerisiä.


      • vielä...

        Alusvaatepyykki on parhaiten ratkaistu, jos ostat sellaisen alusvaateverkkopussin. Minä pesen kotonakin alusvaatteet pyykkikoneessa siinä pesupussissa, on hellävaraisempi pesu.

        Muista myös hymyillä paljon ja leveästi :-D

        Jenkit käyvät kirkossa sunnuntaisin, siellä on oikeastaan ihan kivaa ja viihdyttävää ja kaikki tuntevat toisensa. Eli ei ole ihan niin harrasta kirkonmenoa kuin kotosuomessa.


    • spread the gospel

      Olen itsekin uskovainen ja kayn Jumalan palveluksissa viikottain jne. ja normaalisti kaytan vain stringeja enka suinkaan ole ainoa uskovaisten kavereitteni joukossa. Elika eivat stringit ole mitenkaan synnillisia tai uskon vastaisia - miksi olisivatkaan. Tuttavasihan ovat luterilaisia eivatka mitaan lahkolaisia, joilla saattaisi olla pukeutumiseen liittyvia saantoja.

      • -Sasha]]

        Lähinnä siis mietin noita stringejä lasten kannalta, koska kaikki vanhemmat eivät anna lasten käyttää stringejä. ja perheessä kuitenkin 14-vuotias, joka mahdollisesti saattaisi haluta myös, koska minullakin on. Tai sitten lapset saattavat itse katsoa minua vähän silleen, että: "ai sulla on stringit... äiti ei anna mun käyttää..."

        Haluan vain miettiä tälläisetkin asiat ennen kuin siellä tulee sitten eteen ongelmia:D


      • matkaan käy
        -Sasha]] kirjoitti:

        Lähinnä siis mietin noita stringejä lasten kannalta, koska kaikki vanhemmat eivät anna lasten käyttää stringejä. ja perheessä kuitenkin 14-vuotias, joka mahdollisesti saattaisi haluta myös, koska minullakin on. Tai sitten lapset saattavat itse katsoa minua vähän silleen, että: "ai sulla on stringit... äiti ei anna mun käyttää..."

        Haluan vain miettiä tälläisetkin asiat ennen kuin siellä tulee sitten eteen ongelmia:D

        Kun tuo stringiasia sinua mietityttää, hanki muutamata "tavalliset" alushousut, varmuuden vuoksi, ennenkuin olet nähnyt pyykin seasta millaisia perheen äiti käyttää...

        Kirkossa käynti on yleistä, monet vähemmänkin usokovat perheet käyvät säännöllisesti kirkossa, se on osa sosiaalista verkostoa.

        Kaikkialla tervehditää ihmisiä yleisesti, naapureita, hississä, kassalla jne. Ei niinkuin meillä, kerran ukn tervehdin kotirapussa vastaantulijaa, hän vastasi hätääntyneenä, ettei asu talossa... Kassalla kysyvät "how ar you" "very well thanks, how are you?"

        Auttele askareissa ja koeta keskustella paljon; ymmärtävät kyllä, jos joutuvat välillä toistamaan ja selittämään joitain sanoja.


      • US123
        -Sasha]] kirjoitti:

        Lähinnä siis mietin noita stringejä lasten kannalta, koska kaikki vanhemmat eivät anna lasten käyttää stringejä. ja perheessä kuitenkin 14-vuotias, joka mahdollisesti saattaisi haluta myös, koska minullakin on. Tai sitten lapset saattavat itse katsoa minua vähän silleen, että: "ai sulla on stringit... äiti ei anna mun käyttää..."

        Haluan vain miettiä tälläisetkin asiat ennen kuin siellä tulee sitten eteen ongelmia:D

        Monissa paikoissa on esim. kouluissa tiukat pukeutumiskoodit ja vanhemmat saattavat odottaa vastaavaa ihan kotonakin, vaikkeivat uskonnollisia olisikaan.
        Yleisiä ohjeita on:
        alusvaatteet eivät saa vilkkua vaatteiden alta
        ei narutoppeja, eikä avointa kaula-aukkoa
        ei liian lyhyitä hameita tai shortseja


    • otuski

      Tarjoudu aina auttamaan: ostoksilta tullessa tavarat sisään aterioiden valmistuksessa, mennä lasten/nuorten kanssa lenkille ( jokainen voi kuunnella omaa i-podiaan), kodin järjestelyä, pese nyrkkipyykkinä omat alusvaatteesi ja hymyile, hymyile, hymyile

      Kysy tullen mennen How are you, how is it going, what can I do to help, let me give you a hand jne

      Tärkeintä on että näytät olevasi "team player".

      • ap.

        hei kiitos! Hienoja vinkkejä tullut! Eiköhän näillä pärjätä!

        Kyllä, Team player tosiaan!:)


      • housut?
        ap. kirjoitti:

        hei kiitos! Hienoja vinkkejä tullut! Eiköhän näillä pärjätä!

        Kyllä, Team player tosiaan!:)

        ei ole useinkaan, jos niitä ei tehdä. Jos mietit alushousujasi, koet ne ongelmaksi. Ratkaise se siis itse, sinä, äläkä odota, että joku muu ratkaisisi tämän "ongelmasi". Eiköhän jokainen, joka on valmis yksin siis itsenäisesti, matkustamaan ulkomaille ole valmis päättämään omista alushousuistaan ilman nettikyselyä. Joudut jopa ihan itse päättämäämntietyissä tilanteissa, pidätkö ne jalassa vai et. Se on sitä aikuisten vastuuta, jota odotetaan olevan ihan ulkomaille lähtijällä. Tai tietysti voi kännykällä chattailla täältä ensin mielipiteitä...


      • jopas jotakin!
        housut? kirjoitti:

        ei ole useinkaan, jos niitä ei tehdä. Jos mietit alushousujasi, koet ne ongelmaksi. Ratkaise se siis itse, sinä, äläkä odota, että joku muu ratkaisisi tämän "ongelmasi". Eiköhän jokainen, joka on valmis yksin siis itsenäisesti, matkustamaan ulkomaille ole valmis päättämään omista alushousuistaan ilman nettikyselyä. Joudut jopa ihan itse päättämäämntietyissä tilanteissa, pidätkö ne jalassa vai et. Se on sitä aikuisten vastuuta, jota odotetaan olevan ihan ulkomaille lähtijällä. Tai tietysti voi kännykällä chattailla täältä ensin mielipiteitä...

        Noh-noh, onko omat stringisi liian tiukat? Vai pidätkö niitä tiukkoja stringejä kenties pääsi ympärillä kiristämässä? ;-)


    • how are you?

      Lisäyksenä sulle että kaupan kassan sanoesa "how are you", se on lähinnä tervehdys. Et ole mitenkään loukkaava jos et ala selittämään miten voit, siihen voi vastata myös ihan "hello". Toki voit sanoa "I'm fine, you?" joka on tietysti kohteliaampi.
      Muista aina PLEASE, se kun tuppaa unohtumaan... itselläni on hyvä englannin taito mutta huomaan että joskus ajatuksissani en muista sitä sanoa. Tippaaminen kuuluu käytöstapoihin, itse kerran unohdin hotellin siivoojaa tipata ja kyllä harmitti jälkikäteen!

      • US123

        Jeps. "Hi! How are you?" on tervehdys, eikä siihen odoteta oikeasti mitään kuulumisia.

        "Good. How are you?"
        "Fine. And you?

        On oikeat vastaukset. Muiden tuttujen, puolituttujen jne. kuin kassan tädin kanssa voi itse sanoa heti sen "Hi! How are you?" ekana, niin ei tarvitse miettiä, että mitä vastaisi.


    • Strings no thank you

      Miksi kukaan pitää stringejä? Nehän hankaa persuukset rakoille. Auts. Why would ANYone keep strings, 'cause they cause painfull sores to your but. Ouch, ouch. They belong to bedtime after marriage anyway.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe