Tapaus Ruskakoti

Nöfff

Miksi yleisölle annetaan niin ruusuinen kuva Ruskakodin palveluista, vaikka yleisökirjoitus kertoi toista. Kestääkö Ruskakoti yleisen tutkinnan ? Paljon tuntuu olevan pimeitä asioita. Näin olen kuullut ja jotain pitäis tehdä....

PS. Lukekaa SK:n yleisöosasto

68

8726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poijjaanpoika

      Silloin kun mummoni asui siellä, häneltä varastettiin rahaa pöytälaatikosta, pyykkiä katosi pesulareissulla ja kun hän kysyi niistä, haukuttiin silmät ja korvat täyteen ja nimitettiin luulotautiseksi. Perkele. Minä itse pistin sinne pöytälaatikkoon 240 €uroa rahaa 20 €:n seteleinä, jotta hän voi käydä ostoksilla. Sieltä hävisi seuraavana päivänä siivoojien mukaan tasan satanen. 20€: seteleinä. Mummo ei ollut käynyt missään muualla kuin ruokailussa sinä aikana ja siivoojat olivat menneet omilla avaimillaan sisään ja "siivonneet" tosi tehokkaasti.
      Onneksi saimme hänet muutettua toiseen palvelukotiin. Siellä hän on nyt ja elää tyytyväisenä. Mitään ei ole hävinnyt ja kaikki ovat mukavia ihmisiä.
      Ps. Kaikki, mitä silloin luvattiin kun hän muutti sinne oli ihan sontapuhetta. Mitään ei toteutunut. Mutta onneksi "Johtajattaren" mielestä kaikki on upeeta ja ihanaa.

    • vanhustenhoidon ystävä

      Ruskakodiss aon hyvät hoitajat.

      heitä vain on liian vähän, eikä aikaa riitä sitne kaikille!

      Hoitajia on saatava lisää!

      • Yhteiskunnansyöpäläiset

        Nykyaikana on työelämässä kakarat jotka ovat vapaan kasvatuksen mädännyt tulos. Kaupoissa pidetään kauheaa meteliä, siis työntekijät, virastoissa he juoruavat ja levittävät ihmisten henk.koht.asioita ja tietoja Hotelleissa ja palvelutaloissa varastellaan asiakkailta. Yleensä poikkeuksetta on nuorista naisista kyse.


    • ruskakodin vartija

      On liioittelun makua näissä jutuissa.

      yksittäisiä tapauksia on aina. mitään laajaa ongelmaa ei ole.

      • seurannut

        nyt voin kirjoittaa asiasta-erään kaverini äiti joutui sinne hoitoon.vanhuksella oli kova jano mistä joi runsaasti vichyä vettä no vedet katkaistiin!hän joutui juomaan wc pytystä vettä ettei vain tule tule liikaa tappiota uuden rakennuksen tekoa haittaamaan. riemuitkaa porvarit saannoksistanne!


      • määainakiolisinvieny
        seurannut kirjoitti:

        nyt voin kirjoittaa asiasta-erään kaverini äiti joutui sinne hoitoon.vanhuksella oli kova jano mistä joi runsaasti vichyä vettä no vedet katkaistiin!hän joutui juomaan wc pytystä vettä ettei vain tule tule liikaa tappiota uuden rakennuksen tekoa haittaamaan. riemuitkaa porvarit saannoksistanne!

        Miksei tämä kaverisi vienyt äidilleen vettä ja vichyä.


      • Anonyymi
        seurannut kirjoitti:

        nyt voin kirjoittaa asiasta-erään kaverini äiti joutui sinne hoitoon.vanhuksella oli kova jano mistä joi runsaasti vichyä vettä no vedet katkaistiin!hän joutui juomaan wc pytystä vettä ettei vain tule tule liikaa tappiota uuden rakennuksen tekoa haittaamaan. riemuitkaa porvarit saannoksistanne!

        ei ole porvarien, on demarien.


    • tiedän paljon

      niin miksei siis tutkita koko ruskataloja ilmoittamatta etukäteen asiasta vain näin saatasiin asioista totuus esille, mutta esim. kun tulee tarkastaja tai läänistä joku niin siitä ilmoitetaan etukäteen ..paljon on pimeitä asioita ...paljon paljon ja hyvät omaiset ottakaa selvää asioista miten asukastanne rakasta omaistanne hoidetaan !!!! mitää on päivällä tehty ja tapahtunut

      • Anonyymi

        En usko että on mahdollista, varoitus menisi aina. Ruskatalot on Porin Perusturvan salarakas?


    • Johan on!

      Kiitoksia tiedoista en laitakaan äitiäni ruskakotiin, sillä kerran varas on aina varas se ei lopu ennenkuin poliisi tarttuu asiaan jos ruskakodin johto hyväksyy varkaudet on se mukana siinä. hyi sentään!!! Lopputili varkaille, työttömiä rehellisiä tilalle.

    • sj.

      tiedän todella paljon.k.o.paikasta olipa hyvä,että satuin tälle sivulle.nyt lähtee asioita liikkeelle ja tiedän mihin ne lähetetään.joskin ruskakodissa joskus vuosia sitten johnny kai voi jos on kanttia valaista niitä jo vuosia sitten tapahtuneita asioita.mulla on tuoreenpaa tietoa ystäväni huom:joutuu olemaan siellä.koska ei ole varaa muuhun.sen puoliksi vankilan toiminta on lopetettava piilolan bisnekset saattaisi ,joutua =joutua oiketeen ja vastattava niihin.

    • 111q222

      ksi nainen kertoi, että oli laittanut isänsä johonkin porin vanhustentaloon.. tais olla ruskakoti.. ja isällä oli ollut rahaa tilillä aika paljon, kun kotipirtti oli myyty. no nainen luuli, että sitten kun joskus isä kuolee, he saavat tästä rahasta jotakin, mutta toisin kävi. koko isän rahat oli mennyt hoitoihin.
      no tiedä onko tapaus totta.. mutta jos on, niin omaisten kantsii siirtää vanhuksen rahat pois tililtä, ennekuin laittaa vanhustentaloon..

      • poliisi53

        Väitätkö, että Ruskakoti on varastunut ne isän rahat?
        Väitätkö, että Ruskakodin toiminnassa on laittomuutta?
        Vastaapa nyt niin pääset poliisikuulusteluihin.


    • saeet

      en minä väitä mitään, vaan tollasen jutun kuulin. oon käsittänyt, että hoito vanhustenpalvelutaloissa on kallista ja vanhuksen säästöt voi mennä hoitoihin.. ihan laillista tää on.. kaikista palveluista kait maksetaan.

    • qqq123

      vanhustenpalvelutaloissa jokaisesta asiasta maksetaan, kuten siivous, ruoka, pyykit ym. ja näistä muodostuu sitten koko kuukausimaksu, joka voi olla aika iso. ja jos asukkaalla on säästöjä, voidaan sieltä ottaa maksuja hoitomaksuihin,
      näin olen käsittänyt..korjatkaa, jos olen väärässä..

      • randoux

        Oma äitini asuu vanhainkodissa, kunnallisessa sellaisessa (ei Porissa). Maksuja peritään seuraavasti: ateriamaksu, pyykkimaksu, huoneen vuokra sekä hoivamaksu joka muodostuu tulojen mukaan. (tietyn summan ylimenevästä osasta 33%). Säästöt eivät vaikuta perittävään maksuun, vain tulot. Siksi oli järkevämpää myydä asunto kun laittaa vuokralle, jolloin vuokratulot olisi nostaneet hoitomaksuja. Toki eri vanhainkodeissa voi olla eri systeemejä.


    • Ruska pakkasessa

      Ruskakodissa on lisämaksuna johtajan ja hänen sukulaistensa kulut. Ja ne ovat SUUUUUUURIA!
      Fantastista ja ihanaa.

    • ny kävi näin

      ruskakotiin palkataan kesäksi töihin "hoitajia", joilla ei ole edes pätevyyttä työhön! Lukion käyneet siellä hoitamassa isovanhempianne, mietikää vähän...

      • 51-vuotias

        Apua, en halua tulla vanhaksi...


    • Jailbirdladies.

      Ja vankilasta kokeiluvapaalle päässeet "hoitajat".

    • slllitt

      mitä pahaa siinä on, jos pääsee koevapaalle. tuomio on lusittu jo melkein ja on aika sopeutua yhteiskuntaan.. mieti sitä..

    • perintöäkö

      Mummut ja Papat maksavat hoidoistaa,pyykeistään ja ylläpidostaan
      ja niin edelleen.
      Mitä te perilliset "poraatte "rahojen perään.

      Eikö vanhuksille kuulu ensiluokkainen hoito.

      • kokemusta on

        Perushoitoon kuuluu ruoan saaminen,pyykkien peseminen,perushygienia ja siivous. Saunotus on eri maksu. Kaikki tavarat ja vaatteet on omia. Ne on itse kustannettava. Samoin jääkaappiin pitää itse tai omaisten varata iltapalaa ja välipalaa. Viiden aikaan syödään velliä. On pitkä aika seuraavaan aamupalaan. Hiusten leikkaus ja shampoot maksetaan itse. Samoin lääkkeet. Kyllä siellä rahaa palaa. Hoitotaso vaihtelee. Yöllä on yksi yökkö paikalla. Ei ehdi joka paikkaan.


      • nyt vittu oikeesti
        kokemusta on kirjoitti:

        Perushoitoon kuuluu ruoan saaminen,pyykkien peseminen,perushygienia ja siivous. Saunotus on eri maksu. Kaikki tavarat ja vaatteet on omia. Ne on itse kustannettava. Samoin jääkaappiin pitää itse tai omaisten varata iltapalaa ja välipalaa. Viiden aikaan syödään velliä. On pitkä aika seuraavaan aamupalaan. Hiusten leikkaus ja shampoot maksetaan itse. Samoin lääkkeet. Kyllä siellä rahaa palaa. Hoitotaso vaihtelee. Yöllä on yksi yökkö paikalla. Ei ehdi joka paikkaan.

        Halvempi ja helpompi sitte hoitaa omaisensa omassa kodissa jos juuri mitään ei sisälly perusmaksuun.Vittuun koko hoitokodit.


      • Ruskatalo kunniaan!
        nyt vittu oikeesti kirjoitti:

        Halvempi ja helpompi sitte hoitaa omaisensa omassa kodissa jos juuri mitään ei sisälly perusmaksuun.Vittuun koko hoitokodit.

        Arvoisat omaiset ja muut ns kaikki tietävät ihmiset! Mikään ei estä teitä tutustumasta niin yö kuin päivävuoroonkin. Saisitte edes hieman käsitystä siitä mitä todellisuudessa siellä tapahtuu. Asukkaat tosiaan on 24 h ammattitaitoisissa käsissä, sehän olisi lainvastaista jos yhtään ammattitItoista ei olisi paikalla.
        Oikeesti kokeilkaa itse hoitaa omaisianne ennenkuin alatte moittia muiden toimintaa ja ammattitaitoa. Eihän ns omaishoitajatkaan ole välttämättä koulutettua väkeä. Eli suo siellä vetelä täällä..
        Olen itse Ruskataloilla töissä ja rakastan kaikkia vanhuksia ja työtäni ja ennenkaikkea työnantaajani. Käyttäkäämme talonpoikaisjärkeä tulevaisuudessa!,,,

        Nimim. Entinen yrittäjä ja nykyinen palveluavustaja ( tulevaisuudessa lähihoitajan tutkinto)


      • Hoitaja2
        Ruskatalo kunniaan! kirjoitti:

        Arvoisat omaiset ja muut ns kaikki tietävät ihmiset! Mikään ei estä teitä tutustumasta niin yö kuin päivävuoroonkin. Saisitte edes hieman käsitystä siitä mitä todellisuudessa siellä tapahtuu. Asukkaat tosiaan on 24 h ammattitaitoisissa käsissä, sehän olisi lainvastaista jos yhtään ammattitItoista ei olisi paikalla.
        Oikeesti kokeilkaa itse hoitaa omaisianne ennenkuin alatte moittia muiden toimintaa ja ammattitaitoa. Eihän ns omaishoitajatkaan ole välttämättä koulutettua väkeä. Eli suo siellä vetelä täällä..
        Olen itse Ruskataloilla töissä ja rakastan kaikkia vanhuksia ja työtäni ja ennenkaikkea työnantaajani. Käyttäkäämme talonpoikaisjärkeä tulevaisuudessa!,,,

        Nimim. Entinen yrittäjä ja nykyinen palveluavustaja ( tulevaisuudessa lähihoitajan tutkinto)

        Eli olet yksi niistä ammattitaidottomista?

        Ihanaa kuitenkin että olet hurahtanut vanhustyöhön. Jaksamista


    • ....................

      Täytyy olla vähän päässä vikaa kun rakastaa ruskakotia työnantajana.

    • eelisayy

      mä olin siellä viime kesänä. en mä mitään hoitamista vaan halusin vaan päästä tekemään jotain arvokasta työtä. yritin parhaani mukaan auttaa esimerkiksi ruokailussa ja ulkoiluttamisessa. ja tuntuu että tein paljon enemmän kun ykskään työntekijä sillä osastolla. mä antaisin vaikka mitä jos sinne laitettas kamerat seuraamaan vähän työntekijöitten touhua. jos 8 tunnin työpäivästä noin 5 tuntii istutaan kahvitauolla niin en kyllä ymmärrä ollenkaan. puheen aiheetki oli suoraan sanottun niin perseestä. en tajuu miten sellaset ihmiset on voinu päästä tekemään niin arvokasta työtä. työntekijät haukkuivat ja pilkkasivat vanhuksia, kun joku soitti kun tarvitsi apua työntekijä puolentunnin jälkeen suurinpiirtein lähti katsomaan tilannetta ensin pilkattuaan vanhusta. kun he auttoivat vanhuksia istumaan ruokailussa he löytyttelivät käsillään ja pitivät nenästään kiinni ja esittivät oksentavansa koska vanhukset ilmeisesti haisivat pahalta. mä halusin mennä sinne vaan koska oon kuullu että vanhainkodeissa arvostetaan pientäkin apua koska aika on muutenkin kortilla. voin sanoa suoraan että se on vittu paskapuhetta! älkää ikinä laittako läheistänne ruskakotiin jos haluatte että hänestä huolehditaan ja että häntä arvostetaan! olen nähnyt omin silmin miten heitä kohdellaan siellä.

      • annuli98

        Olivatko työntekijät työkkärin pakkotyöllistämiä/kokeilijoita tms.??


      • hyvinerikoista

        Voi olla että siellä on jotain salattavaa. Henkilökunta haluaisi teettää työt joillain vajaakuntoisilla joille ei edes makseta palkkaa.
        Jotain outoa siellä kyllä tapahtuu ja kun kyseessä on naisvaltainen paikka, sitä ei tiedä mitä kaikkea sinne kätkeytyy.


    • Arjalainen

      Harva näistä kodeista yskaltaa puhua kun pelkää, että sitten ei saa hoitoa senkään vertaa ja pelkää, että kostetaan.
      Onhan työ aina raskasta ja erityisen raskasta on hoitaa sairasta, mutta harva sitä työtä niin tosissaan tekee, että hiki tulee. Kuka uskaltaa tutkia mitä se ns. kiire sisältää.
      Pajon luetaan lehtiä, istutaan vessassa, soitellaan omalla puhelimella, ollaan koneella tai kahvilla, kotoa soitellaan, syömässä viipyillään ja aikaa se vie, vaikka olisi omat eväät.. Jonkun olen nähnyt tekevän ristikot vanhuksen nenän edestä..

      On myös äärettömän kärsivällisiä hoitajia, jotka tekevät työtä vähän sydämelläänkin ja silloin he jaksavatkin paremmin.

      Halpamaisinta on vähektyä vanhuksia, jotka ovat tämän maan rakentaneet.

    • Jösses

      Ensinnäkin haluan kommentoida ensimmäiseen kommenttiin, varkausasiaan, liittyen. Onko sinulla näyttöä siitä, että siivoojat ovat varastaneet rahat? Onko ihan oikeasti todisteita vai onko kyse sinun ennakkoluuloistasi?
      Vanhoilla ihmisillä kun on tapana "jemmailla" rahoja ja tavaroita, ettei ketään (mukaan lukien hetken päästä he itsekkään jos sairastavat muistihäiriöitä) pääse niitä ottamaan? Suosittelen, että ensin kun aletaan syyttämään ketään etitään YHDESSÄ asukkaan asunnosta rahoja tai kadonneita esineitä?

      Seuraava kommentti totisesti menee niin asukkaille, henkilökunnalle (siivoojasta johtoportaaseen) ja omaisille: niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan. Muistetaan kaikki, että jokainen meistä on ihminen ja olemme vastuussa OMISTA tekemisestämme.

      Ihan taatusti jokaisesta työpaikasta, historiassa, nyt ja tulevaisuudessa, löytyy henkilöitä jotka osaavat todella hyvin luistamisen taidon. Tällöin kyräily seläntakana ei auta, vaan olisi fiksumpaa nostaa ns. kissa pöydälle. Muistakaa, että palautetta ei anneta ihmisestä persoonana, vaan hänen toiminnastaan. Tässä on suuri ero. Avoimuus palkitaan ja jokaisen meistä on mukava mennä töihin, kun tietää vastassa olevan hyvä työilmapiiri ja avoimet työkaverit.

    • Kuka kolkuttaa

      En taida uskoa ihan kaikkea. Aina meitä hoitajia on haukuttu olimme me sitten töissä missä tahansa. Huono omatunto omasta riittämättömyydestä hoitaa omia omaisiaan saa laittamaan ilkeitä puheita ilmoille! Itse olen käynyt Ruskakodissa katsomassa ja kaikki tuntui olevan ok. Myös tuttaviani on siellä töissä ja asukkaina. Valitusta heiltä en ole kuullut. Jos asukkailta on varastettu rahaa se on samanlainen rikos kuin mikä rikos tahansa ja se ei hoidu tämän palatan keskustelufoorumilla vaan pitäisi ottaa poliisiin yhteyttä. Vinks vinks!

    • entinenhoitaja

      Ruskataloilla on ainakin yksi kiukkunen ja sosiaalisesti erittäin epälahjakas ja ilkeä emäntä. Kaikki ketkä hänet tuntevat, tietävät varmasti ketä tarkoitan. Kukaan ei vain uskalla nousta häntä vastaan.

      • Sovitteja

        Minä uskallan. Kerro kuka hän on.


    • näin toivon

      paha saa yleensä palkkansa..

      • AntoinetVanessaYasmi

        Eikös kaikk ihoitajat olekaan, soveltuvuus testit läpikäyneitä, empaattisia, sisar hento valkoisia?


    • annalaila

      Ruskakodissa työskentelee päihdevammaisa tehkää testit,varma tieto

    • näinseokattos

      Vanhustenhoitoon ei missään nimessä tule päästää minkäänlaisia huumehörhöjä eikä alkoholisteja. Vaikka he olisivat ex-sellaisia, se elämä on jättänyt pysyvät jälkensä. Tällaiset ihmiset eivät ole ystävällisiä, heiltä puuttuu empatia, he ovat itsekkäitä ja välinpitämättömiä. Kylmiä ihmisen kuoria jos sen näin sanoisi.
      Sellaisten työpaikka olisi jossain lakaisukoneen kuljettajana tai majakanvartijana.
      Ei ihmisten lähelle.

    • pitäisivähänajatella

      On täysin odotettavissa päihdeongelmaisilta, että varastellaan toisen omaa ilman pienintäkään syyllisyydentunnetta. Kun on oma elämä sössitty ja pilattu viinalla ja aineilla, tuntee katkeruutta muita kohtaan jotka ovat olleet viisaampia.
      Katkerana sitten kuvitellaan että heikompiosaisena olisi oikeus varastaa tai "kostaa" muille oma surkea tilansa.
      Ei vanhusten lähelle, ei lasten lähelle.

    • pelollajohdettu

      Mekääpä omaiset katsomaan, esim. millaisesta ruuasta vanhuksenne maksavat ym.
      Aivan ihani hoitajia siellä osa, mutta sitten on niitä - joita ei pitäisi päästää ketään ihmistä lähellekkään.
      Yövuorossa, nyt kesällä ainakin täysin kouluttamattomia "lapsia" jotka hädin tuskin osaavat tilata edes ambulanssia ja sitten on nämä, alkoholistit ja hume hemmot - missä mummon lääkkeet.......
      Milloin taloissa lääni on viimeksi tehnyt yllätystarkastuksen - ei ilmeisesti koskaan?

      • Asianratkaisu

        Omaiset voivat ottaa vanhuksensa kotiinsa hoitoon ellei palvelutalossa ole tarpeeksi hyvät oltavat.


    • hoitojanähnyt

      Se ei ole mikään ratkaisu, että vanhukset otetaan kotihoitoon, ja laitoksissa työntekijät nostavat palkkaa tekemättä heille kuuluvaa työtä kunnolla. Hyvinvointivaltiossa pitää voida luottaa hoitajien ammattitaitoon ja heihin. Jo on kumma, että saa pelätä mitä siellä laitoksessa oikein puuhaillaan ja minkälaisen henkilökunnan voimin. Tästä ei saa enää vaieta, vaan kaikki epäkohdat kaikkien tietoon ja julkisiksi asioiksi. Kysehän on arvokkaiden ihmisten kohtelusta heidän viimeisinä elinvuosinaan. Miten sinä haluat itseäsi kohdeltavan jos ja kun tulet vanhaksi????

    • Sellaistapataa

      Hups hups nyt näitä teidän juttuja!
      Ruskataloille ei kyllä valitettavasti pääse lukiolaiset pikkulikat töihin varsinkaan yövuoroa tekemään. Siellä ollaan hyvinkin tarkkana että olet joko lähihoitaja taikka sairaanhoitaja. Edes siivoojaksi et pääse ilman oikeanlaista koulutusta tuon yhdistyksen kirjoille. Kaupunkilegendaa täällä toki voitte heittää, mutta itse ruskataloilla olen tehnyt töitä monta vuotta ja asia nyt vaan on niin että sinne ei kuka tahansa pääse.
      Sitten möykkäätte täällä hinnoista ja esim että saunotus maksaa erikseen? Ei pidä paikkaansa.
      Voitte tarkistaa hinnaston ruskatalojen omilta nettisivuilta. On erilaisia paketteja joita vanhuksille tarjotaan, tietenkin vanhuksen tarpeen mukaan. Valittiin kaksi vuotta sitten Porin parhaaksi hoitoyhdistykseksi. Siellä tehdään paljon työtä vanhuksen hyvinvoinnin eteen ja vanhuksen päivän sujumisen muokkaamiseen vanhukselle sopivaksi. Oletteko ikinä kuulleet palvelusuunnitelman laatimisesta? Jokaiselle vanhukselle tehdään tälläinen ja on omaisesta kiinni, mitä siinä lukee ja mitä vaaditaan. Jokainen vanhus saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, saa lääkkeensä ajallaan, jos ei ole jostain syystä syönyt jossain ruokailussa, ruokaa tarjotaan myöhemmin, eikä pidä paikkaansa että ilta/välipalat pitää hoitaa omaisen itse vaan vanhukset saavat vielä klo 20 iltapalaa, leipää, viiliä, kahvia/kaakaota ja hupsista vain, vielä yölläkin jos tulee nälkä, talo tarjoaa jotta uni tulee paremmin! vanhuksille on virikkeitä, käytetään ulkona sään salliessa päivittäin, tehdään retkiä mm. Laivaristeilyitä. Itseasiassa myös pesuaineet/shampoot ym. Kuuluvat paketin hintaan, että eipä niistäkään erikseen laskuteta. Yövuorossa tosiaan ainakin siinä talossa jossa työskentelin oli 5 (viisi) yövuorolaista jotka yhdessä tekevät työtä, ei kukaan yksin. Ruskatalojen työntekijöillä on KORKEA työmoraali ja vanhukset tulevat ensimmäisenä. On kuvottavaa lukea tälläistä täällä. Oletteko koskaan käynyt esim. Jokihelmessä/jokirannassa? Kaupungin paikkoja. Siellä vanhuksilla on kahdet vaipatkin päällekkäin, että voidaan istua LUKITUSSA taukotuvassa piilossa vanhuksilta. Virikkeitä kerran viikossa, sänkypotilaita ei nosteta ylös ollenkaan, vaikka laitteisto tälläiseen on? Kyllä pata kattilaa soimaa, silmät auki hyvänen aika.

    • eräskokemus

      Hienoa lukea tällaista palautetta vanhustenhoidosta laitoksessa. Näinhän sen pitäisi todellakin olla ja näin omainen voisi luottaa hoitajan sanaan, että rakas oma vanhus saa arvokasta hoitoa ja huolenpitoa niin ettei omaisen tarvitse olla peräämässä päivittäin toteutuuko vanhushoito niin kuin on sovittu asiakkaan tullessa taloon. Valitettavasti näin hyvin käytännössä vanhushoito ei todellakaan aina ole. Olen itse ollut näkemässä miten hoito tapahtuu esim. Attendolla. Luvataan todella paljon, mutta todellisuudessa vanhus on aika yksin jos omaisia ei ole pyytämässä ihan normaalia perushoivaa ja vahtimassa, että hoitosuunnitelmaan kirjatut asiat edes jotenkuten toteutuisivat. Hyvin ikävää jos vanhus istutetaan päiväsaliin tuntikausiksi pöydän ääreen yksikseen saamaan virikkeitä tyhjästä pöydästä tai vaikkapa rypistyneestä vanhasta sanomalehdestä. Vaippakin vaihdetaan jos hajuhaitta käy sietämättömäksi hoitajien nenään. Pääsääntöisesti asukkaat laihtuvat nopeasti ko. laitoksessa lähes luurangoiksi, koska ruoka ei kuulemma imeydy. Ihmeellisesti kotihoidossa ravinto imeytyy normaalisti ja vanhuksen vointi on normaali. Kun vanhus on laitoksessa muutamia päiviä kevennetyllä ravinnolla niin nopeasti asukas on saattohoidettavien joukossa elleivät omaiset puutu asiaan nopeasti ja vaadi ravintoa ja juomaa annettavaksi normaalisti. Toivottavasti Ruskakodin hoivaan ja hoitajien sanaan voi luottaa ja voi toimittaa omat iäkkäät vanhukset viimeisiksi vuosiksi turvalliseen ja hyvään hoivaan.

    • seuraavaomainen

      Niin kovasti on ruskatalon "väki" lue O-laisen dynastia, nyt puolustuskannalla - ruskataloja on monta ja jossain on viisi yökköä? jossain yksi joka kuuraa yöt käytävän lattioita ja vastaa hälytyksiin ja koulutus?? osaa tilata lanssin.... ja sitten se kuljetettu ruoka ja ..........!

      • paikkaaivanOK

        Jos sinulla on aikaa kyylätä, niin eikö olisi parempi se aika käyttää tekemällä jotain omaisesesi
        olojen parantamiseksi.


      • Äiditönorpo
        paikkaaivanOK kirjoitti:

        Jos sinulla on aikaa kyylätä, niin eikö olisi parempi se aika käyttää tekemällä jotain omaisesesi
        olojen parantamiseksi.

        Sitähän on tehty koko ajan mutta Ojalaisen dynastia torppaa kaikki parannukset. Voitot pienenee jos vanhuksia aletaan "palvelemaan" palvelutaloissa. Oma äitini kuoli kun kukaan ei ehtinyt tarkastamaan miksi vanhus ei tule syömään. Eli vielä sairaalaan vietäessa. Mutta Pää Ojalaiskan mielestä on kaikki vaan upeeta ja ihanaa.


      • paikkaaivanOK
        Äiditönorpo kirjoitti:

        Sitähän on tehty koko ajan mutta Ojalaisen dynastia torppaa kaikki parannukset. Voitot pienenee jos vanhuksia aletaan "palvelemaan" palvelutaloissa. Oma äitini kuoli kun kukaan ei ehtinyt tarkastamaan miksi vanhus ei tule syömään. Eli vielä sairaalaan vietäessa. Mutta Pää Ojalaiskan mielestä on kaikki vaan upeeta ja ihanaa.

        Ei se kotona oleminenkaan ole aina juurikaan ihanaa.
        Taisi äitisikin olla samanlainen ilkimys kuin sinäkin.
        Niin petaa kuin makaa.


      • Äiditönorpo
        paikkaaivanOK kirjoitti:

        Ei se kotona oleminenkaan ole aina juurikaan ihanaa.
        Taisi äitisikin olla samanlainen ilkimys kuin sinäkin.
        Niin petaa kuin makaa.

        Mikä sinä olet arvostelemaan äitiäni? Hän oli maailman kultaisin ihminen ja kunnioitti lähimmäisiään. Eikä varastanut kuten Ruskakodin kausityöläiset. Ja sinun tapaasi myöskin Ojalaiska puhui kunnes huomasi ettei tiennyt äidistäni mitään.
        Olet todella ala-arvoinen ja varmaankin Ojalaisten ammattitaidotonta perhettä.


    • hoitajamyös

      Voi hyvänen aika sentään, kyllä sitä tehtiin muutakin kuin kytättiin palvelutalossa tapahtuvaa hoivaa. Mihin silmäsi ja korvasi laitat kun kuulet ja näet miten hoiva tapahtuu palvelutalossa. Jos puutut epäkohtiin, olet niuhottaja ja kummallinen, kun haluat omalle rakkaallesi perushoivaa. On ollut pakko käydä päivittäin laitoksessa hoitamassa omaista ja peräämässä hänen oikeuksiaan siis pitämässä hänen puoliaan. Toki kotihoito olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta se ei ollut mahdollista perhetilanteesta johtuen.

      Toivon sydämestäni, että työntekijä joka kohtelee avutonta vanhusta epäinhimillisesti saisi maistaa omaa lääkettään jossakin elämänsä tilanteessa.

      Toki ihania ja lempeitä hoitajia löytyy myös palvelutaloissa, heille suurkiitos. Ystävällisyys ja hymy eivät maksa mitään ja ah mitä se saakaan aikaiseksi vanhuksen päivään.

    • Tintarenus

      No voi hyvät hyssykät, kaikki palvelutalot toimii samalla periaatteella vanhukset maksaa kalliisti olostaan. Hoitajia on vähän. Asukkaista ja henkilökunnasta ei piitata, kunhan rahavirta on tasaista ja mieluummin sitä pitäisi tulvia ikkunoista jaa ovista. Sama minkä aatteen alla hoitoa järjestetään raha ratkaisee. Hoitajissa on usein henkilöitä, jotka omaavat hyvän sydämen ja uuvuttavatkin itsensä työssä, jota työnantaja ei arvosta tosissaan. Ulospäin mediaan annetaan hyvä kuva, mutta työntekijät tietävät, mikä on hoidon ja laitoksen todellisuus. Onneksi laitoksien johtajatkin vanhenevat joskus. Sitä saa, mitä on tilannut. Ruskakoti on vielä paratiisi muiden laitoksen joukossa, joiden yllä leijuu keinotekoinen sädekehä!

    • Faktoja

      Tutustukaa ihmiset tehostetun palveluasumisen hinnoitteluun edes ennen kuin kirjoittelette täällä. Sama hinta kaupungin omissa, Attendon,Esperin kuin Ruskatalojenkin kohdalla. Sama hinta,oli vanhuksen tulot isot tai pienet. Samat asiat sisältyvät hoivamaksuun oli sitten julkisessa tai yksityisessä. Palveluntuottaja ei saa hoivamaksuja asukkailta vaan Porin perusturvalta. Asukas maksaa vain vuokran hoivapaikalle ja perusturva määrittelee hoivamaksun ja hoitaa raha-asiat vanhuksen kanssa. Hoidon tasosta voi jokainen olla mitä mieltä tahansa,mutta jos edes perusfaktat olisivat hallussa. Ja tietysti huutelu täällä ei auta mitään tai ketään. Ja ne ketkä täällä meuhkaavat,ovat todennäköisesti lähtöpassin saaneita katkeria ex-hoitajia... syystä tai toisesta..

      • ruskaa-pakkasella

        Samaa kuraa kaikki...
        Toivottavasti jään rekan alle ennenkuin joudun moisiin paikkoihin elämäni ehtoopuolella.


    • jämptionniin

      Helppoa arvostella muita mutta jouduttuanne itse arvosteltavaksi se onkin jo vaikeampaa .

      • EiTuuuuUniiiii

        Hyvin kirjoitettu. Harmi sitä arvostelee silti arvosteltavanakin. Eipä kukaan ole virheetön.


    • Omaishoitajana

      Satuin tälle sivulle jotain googlatessani ja ajattelin, että kerron omakohtaisia näkemyksiä Palvelukoti Ruskalasta. Näen päivittäin hoitajia ja hoidettavia. Heillä on kaunis oma aidattu piha, palvelukodin tiloista suoraan käynti turvallisen kokoiselle pihamaalle. Pihassa on hyvin hoidetut istutukset ja paljon hoitajia asukkaiden seurana. Hymyileviä kasvoja ja tervehtiviä ihmisiä näkyy iloisena pihalla kesästä nauttien. Sisätilat ovat kodikkaita. En ole koskaan nähnyt mitään epämiellyttävää kohtelua tai kuullut asiatonta puhetta kenestäkään. Itse olen ajatellut, kun eläkeläisenä eteen tulee tarve päästä palvelukotiin, niin olisin onnellinen, jos saisin nauttia elämästäni turvallisen tuntuisten hoitajien suojassa. Ruskalaan minä ainakin haluaisin vielä päästä, jos Luoja suo ja elettäviä päiviä riittää. Vanhustenhoito on arvokasta työtä, voimia hoitajille ja työn iloa.

      • Pekkari

        Tämä kommentti olikin sitten Johtajattaren ja perheen yhteinen ylistys varmalla tulolle nepotismin säännöillä.


      • Omaishoitajana

        Onpa Pekkarin vaikea ottaa vastaan positiivista mielipidettä, kun noin kommentoit kirjoitustani. Mitähän Sinä siitä hyödyt, kun kiellät minun mielipiteeni. Asioista voidaan olla eri mieltä, mutta itselläni on kertomani mukainen mielipide, eikä se ole missään tekemisessä Ojalan perheen kanssa. En edes tunne Ruskakotien johtajaa, mutta Ruskalan henkilökuntaa tunnen "hyvää päivää" -tuttuna ja omaishoitajana kerran tosi tilanteessa apua saaneenakin. Asun niin kiinteästi Palvelukoti Ruskalan lähellä, että väkisinkin pääsen näkemään heidän arjen toimintaa. Yritä nyt vaan niellä jotain hyvääkin tästä asiasta, niin arkesi on kevyempää.


    • UpeejaIhana

      Ojalaisen suku on hyvin päässyt vihreelle oksalle vanhusten rahastamisella. Kaikki oli aina vaan upeeta ja ihanaa.

      • Tälläi-o

        Pitäisikö vanhusten hoito siirtää kokonaan vapaaehtoistyöntekijöille.

        Vanhusten ei enää tarvitse säästellä tulevaisuutta varten.


    • Punamulkkutulkku

      Päivän paras vitsi radiosta: "Ruskakoti on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys!"

      Buaaaa....ahaaa.....eheeeee😂😅

    • 5gmies

      Jotkut tuntuvat pitävän lehtien tekstaripalstoja luotettavina lähteinä. Pieni kertaus trollaamisesta, lähde ylen nettisivusto

      "Trollaamista ei tapahdu pelkästään verkkokeskusteluissa tai sosiaalisen median välineissä. Perinteinen sanomalehtikin voi olla pullollaan trollaamista.

      – Lehtien tekstiviestipalstat ovat omiaan trollaamiselle. Siellä provosoidaan mitä ihmeellisimmillä argumenteilla ja sitten vaan odotetaan lähipäivien lehtiä, jotta nähdään tarttuiko joku syöttiin. Nämä sitten elävät oman aikansa, sitten ne unohtuvat, kunnes trolli jälleen puhaltaa sen uudelleen käyntiin, kertoo median ja journalistiikan tutkija Maria Lassila-Merisalo."

    • muistakaa

      Tuttavani, joka teki keikkaa yksityisellä vanhustenhoitopuolella sanoi jo 10v sitten, että toivottavasti ei koskaan joudu sinne itse. Resursseja ei ole, kun rahaa pitää saada sijoittajille.

      Onko hieman väärä tapa ansaita rahaa, moraalista puhumattakaan. Tiettyjä humaaneita asioita ei saisi koskaan yksityistää. Ihmisarvo pitää olla.

      Näin ajattelen ja siltä äänestän Halla-Ahon puoluetta. ...=)=) oho
      Koska ajattelen Suomen kansaa ja suomalaisia ihmisiä.

      • suomenkansaaedustava

        Ajattele tarkemmin.

        Vanhusten hoidon tason lasku on seurausta suurelta osin harjoitetusta oikeistolaisesta politiikasta.
        Halla-Ahokin oli ainakin puolitoista vuotta sitten täysin nykyhallituksen toiminnan linjoilla.


      • ewomvo

        hohhoijaa....Ainakaa Jussi ei ole koskaan henkilökohtaisesti ollut syytämässä rahaa muuhun, kuin suomalaisten hyväksi.
        Mitäs (ex)vasemmiston Suvi-Annelle kuuluu nykyään. Onko ottanut kantaa vanhusten puolesta.
        Ai niin , sai sen mitä kaikki koittavat. Aate unohtuu, kun saa kivan pestin.... Soinillakin meni niin,


      • lettutieteentohtori
        ewomvo kirjoitti:

        hohhoijaa....Ainakaa Jussi ei ole koskaan henkilökohtaisesti ollut syytämässä rahaa muuhun, kuin suomalaisten hyväksi.
        Mitäs (ex)vasemmiston Suvi-Annelle kuuluu nykyään. Onko ottanut kantaa vanhusten puolesta.
        Ai niin , sai sen mitä kaikki koittavat. Aate unohtuu, kun saa kivan pestin.... Soinillakin meni niin,

        Jussillakin aate unohtui hallituskiimassaan.

        Mitä rahaa Jussi on syytänyt suomalaisten hyväksi?
        Ellei venäläisen 1700-luvun kirkkomusiikin tutkimus veronmaksajien rahoilla ole edesauttanut vanhustyötä.


    • Anonyymi

      Yks hoitajaki pääs oikee naimaan siihe sukuun kun oli niin rahan perään...

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe