Opiskelu työttömänä

ekakertalainen

Miten menee kun jään nyt syyskuun lopussa työttömäksi (määräaikainen sopimus päättyi, enkä halunnut sitä jatkaa). Halusin lopettaa sen vuoksi että minulla olisi paremmat mahdollisuudet opiskella avoimessa. Olen koitanut opiskella töiden ohella mutta työpaikka ei ole antanut siihen mahdollisuutta. Tulen saamaan ansiosidonnaista.
Jos minulle tajotaan työkkaristä töitä ilmeisesti kieltäytymisen syyksi ei kelpaa opiskelu? Talvella alan lukemaan ensi kesän pääsykokeisiin ja tarkoitus olisi olla ensi syksynä koulussa. Olen kouluttautunut ja ollut samassa työpaikassa lähes neljä vuotta ja ensimmäistä kertaa jään työttömäksi. Onko minulla mitään mahdollisuutta selvitä ensi syksyyn ilman "töihin pakottamista"?

13

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´´´

      '''määräaikainen sopimus päättyi, enkä halunnut sitä jatkaa'''

      Jos työkkäri tuon saa tietää, niin aloitat työttömyytesi karenssilla. Tuplatilanteessa tuleekin sitten jo rangaistustyössäoloehto, mikä saattaa tietää arvaamattoman pitkää aikaa ilman työttömyyspäivärahaa.

      ''Halusin lopettaa sen vuoksi että minulla olisi paremmat mahdollisuudet opiskella avoimessa. Olen koitanut opiskella töiden ohella mutta työpaikka ei ole antanut siihen mahdollisuutta. Tulen saamaan ansiosidonnaista.''

      Tuon kun kiekaiset työkkärissä, niin jääpi ansiosidonnainen saamatta.

      ''Jos minulle tajotaan työkkaristä töitä ilmeisesti kieltäytymisen syyksi ei kelpaa opiskelu?''

      Ei todellakaan, vaan johtaa siihen, että sinut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Päätoiminen opiskelija ei ole oikeutettu työttömyysturvaan.

      ''Onko minulla mitään mahdollisuutta selvitä ensi syksyyn ilman "töihin pakottamista"? ''

      Tuskin.

      Työkkärissä ei kavahdeta mitään niin paljon kuin sitä, että työtön harjoittaa omaehtoisia opintoja. Työttömälle on pääasiassa sallittu vain työkkärin humpuukikurssit.

      • ´´´´´´

        Tuossa vielä opiskelua koskevat lainkohdat:

        Opiskelu

        Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

        Päätoimisina pidetään

        1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;

        2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi; ja

        3) ammatillisia ja muita opintoja, kun opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti, tai jollei opintojen laajuutta ole määritelty opintopisteinä tai -viikkoina, kun opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia. (21.12.2007/1354)

        Henkilön aloittamaa muuta kuin edellä tarkoitettua opiskelua pidetään päätoimisena opiskeluna, jos opintojen vaatima työmäärä, ottaen huomioon opintojen opetussuunnitelman mukainen laajuus, opiskelun sitovuus, henkilön aikaisempi työssäolo ja aiemmin hankkima koulutus, on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin.


      • sano vain tarpeellinen
        ´´´´´´ kirjoitti:

        Tuossa vielä opiskelua koskevat lainkohdat:

        Opiskelu

        Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.

        Päätoimisina pidetään

        1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;

        2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi; ja

        3) ammatillisia ja muita opintoja, kun opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti, tai jollei opintojen laajuutta ole määritelty opintopisteinä tai -viikkoina, kun opetusohjelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia. (21.12.2007/1354)

        Henkilön aloittamaa muuta kuin edellä tarkoitettua opiskelua pidetään päätoimisena opiskeluna, jos opintojen vaatima työmäärä, ottaen huomioon opintojen opetussuunnitelman mukainen laajuus, opiskelun sitovuus, henkilön aikaisempi työssäolo ja aiemmin hankkima koulutus, on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin.

        muuttumassa vielä tänä syksynä työttömille, tarkoitus että opiskellaan ammattitaitoa varten. Mutta ei pääsykokeisiin saa opiskella työttömänä,paitsi jos ei kerro. Muista että kultainen sääntö on että työkkärissä ei kerrota mitään ylimääräistä. jos olet vain hissukseen voit hyvällä onnella pärjätä ensi kevääseen ilman toimenpiteiyä. Minulle ei koskaan tarjota MITÄÄN mutta olenkin jo 55 ja ilmeisesti jo pystyyn kuollut niiden mielestä


    • ?^?

      Asiantuntijat korjatkoot, mutta yksi vaihtoehto olisi, että neuvottelet nuo tulevat opintosi työllistymisohjelmaasi. Vai onko ihan pakko olla työkkärin humbuugikursseja ? Sit kun ne on työllistymisohjelmassa niin pitäähän kokeisiin lukea.

      • leidikki34

        Milloinkas kirjojen lukemisesta on tullut työttömälle rangaistava teko? Tottahan toki voit rauhassa lukea pääsykoekirjoja jos/kun et ole minkään koulun kirjoilla. Itse olin lähes pari vuotta työttömänä, kunnes äskettäin tärppäsi. Ihan rauhassa sain olla, työkkäriltä ei tullut tuona aikana minkään sortin yhteydenottoa. Siellä piti toki käydä 3 kk:n välein seurustelemassa tätien kanssa..


      • asghsdsdyetuthfbwejth
        leidikki34 kirjoitti:

        Milloinkas kirjojen lukemisesta on tullut työttömälle rangaistava teko? Tottahan toki voit rauhassa lukea pääsykoekirjoja jos/kun et ole minkään koulun kirjoilla. Itse olin lähes pari vuotta työttömänä, kunnes äskettäin tärppäsi. Ihan rauhassa sain olla, työkkäriltä ei tullut tuona aikana minkään sortin yhteydenottoa. Siellä piti toki käydä 3 kk:n välein seurustelemassa tätien kanssa..

        No tuossahan sitä lainkohtaa tulikin. Todellakin ei kannata kertoa mitään ylimääräistä työkkärissä mutta opiskelusta ne kysyvät johon sun täytyy antaa selvitys. (Tosin virkailija omalla kohdallani unohti kysyä minun opinnoista mutta tyhmänä menin niitä möläyttämään ja jouduin antaa selvityksen...)Sitten vain odotellaan että katsovatko ne sut sivutoimiseksi opiskelijaksi vai päätoimiseksi. Pääsykokeista ja muusta sellaisesta ei kannata kertoa mitään. En tajua minäkään että omaehtoinen opiskelu, itsensä kehittäminen, on niin helvetin rikollista toimintaa työttömälle. Tähän muutos kiitos!
        Itse olen suorittanut perusopintoja 25op vakituisten töitten ohella, hetken aikaa tosin olin työttömänä ja jouduin antamaan näistä selvityksen, minun onnekseni nämä katsottiin sivutoimisiksi ja kun lisänä oli että olen näitä suorittanut vakituisten töitten ohella. Eli perusopinnot 25op voivat mennä sivutoimisiksi mutta en tiedä sitten kuinka paljon enemmän voi olla että ovat vielä sivutoimisia. Fiksut sanoo että 2,5 op/kk niin opinnot ovat sivutoimisia.
        Sitähän ei tiedetä että miten innokkaasti töihin ja kursseille osoittavat. Luultavasti jotain paskakursseja tiedossa jossain vaiheessa. Jos omaat ammatin, niin ekan 3kk:n kuluessa voit vedota ammattitaitosuojaan. Työstä et voi kieltäytyä ilman karenssia.


      • ´´´´´´´

        Työllistymisohjelma ei taida kuulua aloittajan etuuksiin.

        Jos alkaa edes tuollaisista kyselemään, niin siinä käy herkästi niin, että työkkäri alkaa kysellä työantajalta aloittajan tilannetta. Kun käy ilmi, että aloittajalle olisi ollut tarjolla jatkopesti, niin se on ilman muuta kahden kuukauden karenssi heti alkajaisiksi.

        Aloittajan ei kannata hiiskahtaakaan opinnoistaan työkkärissä, jos haluaa työttömyyspäivärahalla säilyä.

        Ylipäänsä työkkärissä ei kannata kertoa mitään, mitä ei ole ihan pakko. Ja pakollisiinkiin juttuhin mahdollisimman suppeasti.

        Tuossa vielä lainkohta, mistä käy ilmi se, milloin työllistymisohjelma on mahdollinen (ts. ei koske aloittajaa):

        Muutosturva

        Muutosturvalla tarkoitetaan tässä laissa toimintamallia, jonka avulla irtisanottu tai työttömyysuhan alainen työntekijä pyritään työllistämään uudelleen mahdollisimman nopeasti.

        Muutosturva muodostuu yksilöllisestä suunnitelmasta (työllistymisohjelma), suunnitelmassa sovituista tämän lain mukaisista palveluista ja toimenpiteistä sekä mahdollisista muista ammatillisia valmiuksia kehittävistä palveluista ja toimenpiteistä.


      • ekakertalainen
        ´´´´´´´ kirjoitti:

        Työllistymisohjelma ei taida kuulua aloittajan etuuksiin.

        Jos alkaa edes tuollaisista kyselemään, niin siinä käy herkästi niin, että työkkäri alkaa kysellä työantajalta aloittajan tilannetta. Kun käy ilmi, että aloittajalle olisi ollut tarjolla jatkopesti, niin se on ilman muuta kahden kuukauden karenssi heti alkajaisiksi.

        Aloittajan ei kannata hiiskahtaakaan opinnoistaan työkkärissä, jos haluaa työttömyyspäivärahalla säilyä.

        Ylipäänsä työkkärissä ei kannata kertoa mitään, mitä ei ole ihan pakko. Ja pakollisiinkiin juttuhin mahdollisimman suppeasti.

        Tuossa vielä lainkohta, mistä käy ilmi se, milloin työllistymisohjelma on mahdollinen (ts. ei koske aloittajaa):

        Muutosturva

        Muutosturvalla tarkoitetaan tässä laissa toimintamallia, jonka avulla irtisanottu tai työttömyysuhan alainen työntekijä pyritään työllistämään uudelleen mahdollisimman nopeasti.

        Muutosturva muodostuu yksilöllisestä suunnitelmasta (työllistymisohjelma), suunnitelmassa sovituista tämän lain mukaisista palveluista ja toimenpiteistä sekä mahdollisista muista ammatillisia valmiuksia kehittävistä palveluista ja toimenpiteistä.

        Kiitos paljon kaikille vinkeistä ja neuvoista!:) Olisin päätä pahkaa mennyt sanomaan tietysti opinnoistasi kun ajattelin että ajattelisivat sitä hyvällä mutta taidankin pitää suuni siitä kiinni, omituista tosiaan että jos ihminen haluaa kehittää itseään ja saaden näin paremman koulutuksen niin ei ole hyvä...

        En usko että saavat tietää että olen itse halunnut lopettaa töissä kun papereissa lukee "määräaikaisen työsuhteen päättyminen" ja kovasti epäilen että alkaavat soitella töihin, ainahan riski tosiaan on.

        Takana on kaksi ammattitutkintoa, opistotasoinen ja amk- tasoinen eli ilmeisesti ainakin 3kk olen turvassa puhelimyyntihommista.

        Huomenna marssin työkkäriin ja kerron vain mitä kysyvät ja niistäkin vain välttämättömimmät. Pelottaa jos se tivaaminen...


      • ´´´´´´´
        ekakertalainen kirjoitti:

        Kiitos paljon kaikille vinkeistä ja neuvoista!:) Olisin päätä pahkaa mennyt sanomaan tietysti opinnoistasi kun ajattelin että ajattelisivat sitä hyvällä mutta taidankin pitää suuni siitä kiinni, omituista tosiaan että jos ihminen haluaa kehittää itseään ja saaden näin paremman koulutuksen niin ei ole hyvä...

        En usko että saavat tietää että olen itse halunnut lopettaa töissä kun papereissa lukee "määräaikaisen työsuhteen päättyminen" ja kovasti epäilen että alkaavat soitella töihin, ainahan riski tosiaan on.

        Takana on kaksi ammattitutkintoa, opistotasoinen ja amk- tasoinen eli ilmeisesti ainakin 3kk olen turvassa puhelimyyntihommista.

        Huomenna marssin työkkäriin ja kerron vain mitä kysyvät ja niistäkin vain välttämättömimmät. Pelottaa jos se tivaaminen...

        Huomaa, että myös avoimessa opiskelu saattaa viedä oikeuden työttömyysturvaan, jos vähäisempää enempää niitä harrastat. Avoimen suoritukset käsittääkseni siirretään yliopiston rekistereihin, joten ennen pitkää opintosi selviävät myös työkkärille. Joten syytä selvittää opintosi työkkärissä ja toivoa onnea.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8324271

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/6977677#comment-36704007


      • "virallista"
        ekakertalainen kirjoitti:

        Kiitos paljon kaikille vinkeistä ja neuvoista!:) Olisin päätä pahkaa mennyt sanomaan tietysti opinnoistasi kun ajattelin että ajattelisivat sitä hyvällä mutta taidankin pitää suuni siitä kiinni, omituista tosiaan että jos ihminen haluaa kehittää itseään ja saaden näin paremman koulutuksen niin ei ole hyvä...

        En usko että saavat tietää että olen itse halunnut lopettaa töissä kun papereissa lukee "määräaikaisen työsuhteen päättyminen" ja kovasti epäilen että alkaavat soitella töihin, ainahan riski tosiaan on.

        Takana on kaksi ammattitutkintoa, opistotasoinen ja amk- tasoinen eli ilmeisesti ainakin 3kk olen turvassa puhelimyyntihommista.

        Huomenna marssin työkkäriin ja kerron vain mitä kysyvät ja niistäkin vain välttämättömimmät. Pelottaa jos se tivaaminen...

        Tässä vielä "virallista" tietoa http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/OpiskelijanOikeudet/


    • ettäsilleeniin
      • ''''''''''''''''''''

        Ei juttu noin yksinkertainen ole kuin linkkikirjoituksessa annetaan ymmärtää. Kyllä opinnoille täyty saada työkkärin virkailijan hyväksyminen ja heidän ammattitaitonsa tietäen....


      • ............
        '''''''''''''''''''' kirjoitti:

        Ei juttu noin yksinkertainen ole kuin linkkikirjoituksessa annetaan ymmärtää. Kyllä opinnoille täyty saada työkkärin virkailijan hyväksyminen ja heidän ammattitaitonsa tietäen....

        Ja edelleen on niin, ettei työstä voi jäädä pois opiskellakseen työttömyysturvan varassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3791
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3585
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3522
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2209
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2201
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1957
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1937
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      180
      1728
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1403
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1342
    Aihe