Kylmäkellari pilssiin

Viileetä

Olen puntaroinut "kylmäkellarin" järjestämistä 8m veneeni pilssiin. Lähtökohtainen ajatus olisi eristää pilssistä kylmälaukkua suurempi tila, joka pysyisi viileänä sujuvasti viikonlopun kylmäkallejen avulla. Tarkoitus olisi toki järjestää varaus myös termostaatilla toimivan kompurakoneiston asentamiseksi myöhemmin mutta noin alkuun pitää säilö viileänä mahdollisimman pitkään ilman ulkoista virtaa.

Siispä: Kun oletetaan, että tila on veneen alhaisimmassa ja siten viileimmässä osassa. Olen kuullut kuitenkin soraääniä siitä, että vaikka merivesi onkin lähes poikkeuksetta ilmaa viileämpää lomakaudenkin aikana, vesi kuitenkin johtaa lämpöä ilmaa tehokkaammin ja näin tila lämpenisi nopeammin kun ylempänä veneessä oleva kylmätila. Epäilen kuitenkin tätä hieman, sillä toki tila olisi tarkoitus eristää ainakin 3cm eristeellä tai paksumminkin mahdollisuuksien mukaan minkä lisäksi veden vaikutukselta eristää umpilaminaattirunko ja asennusraot.

Venemestarissa oli asiasta juttua mutta tilanne oli tässä hieman toinen:
http://www.venemestari.fi/artikkeli_detail.html?id=1030

Siispä, onko kokemuksia, ohjeita tai ajatuksia puoleen tai vastaan?

9

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koleeman

      Fysiikanopettajieni mielestä ei sillä ole merkitystä, että laatikon ulkopuolella on vettä tai ilmaa. Ainoastaan lämpötila ratkaisee.

      Suoralta kädeltä voin sanoa, että 30 mm polyuretaanivaahtoa ei ole kovinkaan hyvä lämpöeristys eikä riitä koko viikonlopuksi muuten kuin silloin jos laatikko on tosi iso ja se laitetaan kylmiä kaljatölkkejä ja kylmävaraajia täyteen. Kannattaa laittaa ainakin 50 mm jos suinkin mahdollista ja kannen pitää olla tiivis.

      Omassa Colemanin laukussani on 50-60 mm ja kestää kahden ison varaajapussin ja jäädytetyn vesipullon kanssa 2 yötä.

    • no gas

      ratkaisee. Eli silloin kun vesi on kylmää ei eristeestä ole hyötyä niin paljon kuin heinäkuun helteillä. Eli toimii hyvin aikaisin keväällää ja myöhänä syksyllä. Helteillä tarvitset mahd. suuren eristevahvuuden ja mahdollsimman pienen tilan jota pitää kylmänä.

      • kylmis

        Venemestarin juttu ei aukea ilmaiseksi tällaisille loisille :) Käyn huomenna lukemassa kirjastossa ko jutun.

        Styroksinen kylmälaukku on 25mm seinämävahvuudella. Siitä on jonkun kerran kokemukset eväiden säilytyksessä. Noin 5kpl kylmäkalleja säilyy osittain jäässä viikonlopun yli jos laukkua ei usein avaa ja kunhan kansi on tarkasti suljettu. Pienikin rako päästää kylmät pihalle.

        Minun mielestä 30mm uretaanikoppi pilssissä voisi toimia, kunhan tiiveys on yhtä hyvä kuin kaupan styroksilaukulla. Jos vaikka tasopalat tekee levypaloista liimaamalla (bison pika (puu-)uretaaniliima voi toimia) ja saumat/mutkat uretaanivaahdolla tai 2k uretaanilla. Tai helpompi, mutta ehkä huonompi, voisi olla makuualustasta, jumppa-alustasta tms solukumista tehty eristys.


    • kylmälaatikon

      tekemisestä 1980-luvulla. Tein eristyksen suulakepuristetusta styroxista(Finnfoam) ja siinä pysyi ruota kylmänä noin 3 päivää. Jäädytin maitopurkkeihin vettä ja laitoin nämä jäät laatikkoon. Tärkein asia kylmälaatikon tekemisessä on, että pohjassa on ritilä, jonka alta sulamisvesi poistetaan laatikosta johonkin astaiaan. Tämä siksi ettei sulamisvesi jää lillumaan laatikon pohjalle, mikä vauhdittaisi jään sulamista tuntuvasti. Homma toimii hyvin viikonloppuretkeilyssä.

      • A.Perkins

        80-luvun alussa tein omaan fiskariini pilssiin sellaisen tiukasta styroxista tehdyn laatikon jonka päälystin ohuesti lasikuidulla ja siihen tiivis kansi huulteella ja tiivisteellä. Pohjaksi laitoin reikäpellin joka lepäsi listojen päällä. Lentokoneanerista (1.5mm) tein pillssiä mukailevan muotin joka mahtuu listojen sisään. Siinä jäädytin muovipussissa kylmäkallen. Reunoilta n.50mm ja köliltä jotain 300mm paksu. Reissun jälkeen käsipumpulla sulamisvedet pois. Nykyään pieni pilssipumppu tai auton pissapojanmoottorilla kävisi helpommin. Varmasti parempi kuin irto kylmälaukku.


      • Viileetä
        A.Perkins kirjoitti:

        80-luvun alussa tein omaan fiskariini pilssiin sellaisen tiukasta styroxista tehdyn laatikon jonka päälystin ohuesti lasikuidulla ja siihen tiivis kansi huulteella ja tiivisteellä. Pohjaksi laitoin reikäpellin joka lepäsi listojen päällä. Lentokoneanerista (1.5mm) tein pillssiä mukailevan muotin joka mahtuu listojen sisään. Siinä jäädytin muovipussissa kylmäkallen. Reunoilta n.50mm ja köliltä jotain 300mm paksu. Reissun jälkeen käsipumpulla sulamisvedet pois. Nykyään pieni pilssipumppu tai auton pissapojanmoottorilla kävisi helpommin. Varmasti parempi kuin irto kylmälaukku.

        Kiitokset tosiaan, ainakin tämä neste-kaasu-lämmönjohtaminen tuli useammaltakin taholta selväksi.

        Valumavesien poistoon pitää kiinnittää enemmän huomiota suunnitelmassani. Lisähaastetta tuo myös seikka, että veneen kölipultit ovat pilssin pohjassa ja niihin pitää päästä käsiksi kun semmonen hetki iskee.

        Näin ollen kai pitäisi miettiä koko kaukalo semmoiseksi, että sen voi nostaa pilssistä pois. Harmillista siksi, että sisään jäävä tila jää sitäkin ahtaammaksi. Toistaalta, pienempi (tai oikeammin tarkemmin täytetty) tila pysynee viileänä pitempään? Pitää tehdä vielä hieman laskelmia miten iso syntyvä tila on nykyiseen kylmälaukkuun nähden että homma säilyy mielekkäänä.. ;)


      • kylmis
        Viileetä kirjoitti:

        Kiitokset tosiaan, ainakin tämä neste-kaasu-lämmönjohtaminen tuli useammaltakin taholta selväksi.

        Valumavesien poistoon pitää kiinnittää enemmän huomiota suunnitelmassani. Lisähaastetta tuo myös seikka, että veneen kölipultit ovat pilssin pohjassa ja niihin pitää päästä käsiksi kun semmonen hetki iskee.

        Näin ollen kai pitäisi miettiä koko kaukalo semmoiseksi, että sen voi nostaa pilssistä pois. Harmillista siksi, että sisään jäävä tila jää sitäkin ahtaammaksi. Toistaalta, pienempi (tai oikeammin tarkemmin täytetty) tila pysynee viileänä pitempään? Pitää tehdä vielä hieman laskelmia miten iso syntyvä tila on nykyiseen kylmälaukkuun nähden että homma säilyy mielekkäänä.. ;)

        Jos jätät uretaaniin reikäporalla pyöreät reijät kölipulttien kohdalle siten, että pyöreät palat saa tarpeen mukaan otettua pois pulttien päältä?


      • Kalle Kylmänen
        Viileetä kirjoitti:

        Kiitokset tosiaan, ainakin tämä neste-kaasu-lämmönjohtaminen tuli useammaltakin taholta selväksi.

        Valumavesien poistoon pitää kiinnittää enemmän huomiota suunnitelmassani. Lisähaastetta tuo myös seikka, että veneen kölipultit ovat pilssin pohjassa ja niihin pitää päästä käsiksi kun semmonen hetki iskee.

        Näin ollen kai pitäisi miettiä koko kaukalo semmoiseksi, että sen voi nostaa pilssistä pois. Harmillista siksi, että sisään jäävä tila jää sitäkin ahtaammaksi. Toistaalta, pienempi (tai oikeammin tarkemmin täytetty) tila pysynee viileänä pitempään? Pitää tehdä vielä hieman laskelmia miten iso syntyvä tila on nykyiseen kylmälaukkuun nähden että homma säilyy mielekkäänä.. ;)

        Usein luullaan että ns. kylmäkalle on jotenkin tehokas kylmyyden säilyttäjä. Kuitenkin ne sisältävät tavallista kraanavettä. Kannattavampaa onkin laittaa isoihin pakastepulloihin tai limupulloihin vettä ja pakastaa ne umpijäähän. Silloin sen sulaneen veden voi juoda tai keittää siitä kahvit. Iso limuputeli umpijäässä vastaa kassillista kylmäkalleja. Nelisnurkkaiset pakastepullot eivät kestä läheskään niin hyvin jään laajenemista kuin pyöreät limupullot, etenkin ne vanhemmat olivat supervahvoja.


      • Kalle Kylmä
        Kalle Kylmänen kirjoitti:

        Usein luullaan että ns. kylmäkalle on jotenkin tehokas kylmyyden säilyttäjä. Kuitenkin ne sisältävät tavallista kraanavettä. Kannattavampaa onkin laittaa isoihin pakastepulloihin tai limupulloihin vettä ja pakastaa ne umpijäähän. Silloin sen sulaneen veden voi juoda tai keittää siitä kahvit. Iso limuputeli umpijäässä vastaa kassillista kylmäkalleja. Nelisnurkkaiset pakastepullot eivät kestä läheskään niin hyvin jään laajenemista kuin pyöreät limupullot, etenkin ne vanhemmat olivat supervahvoja.

        Kylmäkallet sisältävät suolaliuosta jolloin jäätymispiste on reilusti pakkasen puolella. Silti puhtaan veden jäädytys voi olla järkevää jos veneessä ei muuten ole juomavettä tarpeeksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3330
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1642
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1477
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1043
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      915
    Aihe