Ampumakulma&tähtäyspiste

Ottiatuota..

Miten tähtäyspiste muuttuu ammuttaessa esim. 45 asteen kulmassa alaviistoon tai yläviistoon, jos ase on kohdistettu vaakatasossa?

19

5734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija

      Tähtäyspiste on kummassakin sama. Tähtäyspiste lasketaan 45 asteen vaakamatkan mukaan. Eli vinoetäisyys ei ratkaise vaan vaakasuoraan mitattu matka. Laske cosini 45 x matka ampujasta kohteeseen, jolloin saat etäisyyden, johon tähtäiasetus säädetään.

      • ...

        Väitätkö ettei painovoimalla ole mitään merkitystä?


      • ammuskelija.
        ... kirjoitti:

        Väitätkö ettei painovoimalla ole mitään merkitystä?

        Kaiva kooklella TA-perusteet.


    • Ottiatuota..

      Eiks kukaa osaa jelppiä? Mistää kuuklesta ole löytäny mitää hyvää nyrkkisääntöä siihe, miten tähtäyspiste muuttuu. Kait joku ny on ammpunu muitaki kulmia ku vaan suoria laakeja?

      • toivo.

        Usko nyt hyvä mies, että tähtäyspiste lasketaan vaakasuoraan mitatun matkan perusteella.


      • näin o näkk ja leipä
        toivo. kirjoitti:

        Usko nyt hyvä mies, että tähtäyspiste lasketaan vaakasuoraan mitatun matkan perusteella.

        Kaikki yksinkertainen ei ole huijausta.


    • alaviistoon

      niin osuma jää tähtäyspisteestä vajaaksi. Yläviistoon ammuttaessa menee ylitte.

      • vatupassisalakyttä

        Kyllä se luodin putoama jää pienemmäksi alaviistoon ammuttaessa ihan vastaavasti kuin yläviistoonkin ammuttaessa, eli tähtäyspisteen yli menee osuma molemmissa tapauksissa.

        Näin käy siis kun matka mitataan aseesta maaliin (eikä vaakasuoraan) ja korkeusero on iso suhteessa matkaan eli ammutaan melko jyrkästi alas tai ylös. Muutaman asteen kulmilla ei käytännön merkitystä.

        Korostetuimmin tämä tulee esiin jos ammutaan suoraan ylös tai suoraan alas. Tällöin putoamaa ei tavallaan tule lainkaan, tähtäyslinjan suhteen.


      • ammuskelija.
        vatupassisalakyttä kirjoitti:

        Kyllä se luodin putoama jää pienemmäksi alaviistoon ammuttaessa ihan vastaavasti kuin yläviistoonkin ammuttaessa, eli tähtäyspisteen yli menee osuma molemmissa tapauksissa.

        Näin käy siis kun matka mitataan aseesta maaliin (eikä vaakasuoraan) ja korkeusero on iso suhteessa matkaan eli ammutaan melko jyrkästi alas tai ylös. Muutaman asteen kulmilla ei käytännön merkitystä.

        Korostetuimmin tämä tulee esiin jos ammutaan suoraan ylös tai suoraan alas. Tällöin putoamaa ei tavallaan tule lainkaan, tähtäyslinjan suhteen.

        Luodin putoamaan vaikuttaa putoamiskiihtyvyys. Kiihtyvyys vaikuttaa sitä kauemmin mitä pitempään luoti lentää. Lentoaikaan vaikuttaa luodin hidastuva nopeus. Yläviistoon ammuttaessa luodin nopeus putoaa hidastuvuuden vaikutuksesta nopeammin kuin alaviistoon ammuttaessa, sillä putoamiskiihtyvyys kiihdyttää nopeutta, jota ilmanvastus kummassakin tapauksessa hidastaa. Teoriassa luodin lenntoaika yhtä pitkällä olevaan kohteeseen on hieman lyhyempi alamäkeen ammuttaessa, joten iskemä on korkeammalla kuin ylöspäin ammuttaessa. Käytännössä putoamiskiihtyvyyden vaikutus luodin nopeutta hidastavasti tai kiihdyttävästi on niin pieni, että sillä ei ole mitään merkitystä.

        Eli tähtäyspiste lasketaan vaakamatkan perusteella.

        Korjatkaa, jos ajatusmalli on väärä.


      • överskott
        ammuskelija. kirjoitti:

        Luodin putoamaan vaikuttaa putoamiskiihtyvyys. Kiihtyvyys vaikuttaa sitä kauemmin mitä pitempään luoti lentää. Lentoaikaan vaikuttaa luodin hidastuva nopeus. Yläviistoon ammuttaessa luodin nopeus putoaa hidastuvuuden vaikutuksesta nopeammin kuin alaviistoon ammuttaessa, sillä putoamiskiihtyvyys kiihdyttää nopeutta, jota ilmanvastus kummassakin tapauksessa hidastaa. Teoriassa luodin lenntoaika yhtä pitkällä olevaan kohteeseen on hieman lyhyempi alamäkeen ammuttaessa, joten iskemä on korkeammalla kuin ylöspäin ammuttaessa. Käytännössä putoamiskiihtyvyyden vaikutus luodin nopeutta hidastavasti tai kiihdyttävästi on niin pieni, että sillä ei ole mitään merkitystä.

        Eli tähtäyspiste lasketaan vaakamatkan perusteella.

        Korjatkaa, jos ajatusmalli on väärä.

        Kokeilepa ampua ala- ja yläviistoon esim 30 asteen kulmassa käyttäen matkana aseen ja maalin välistä etäisyyttä. Tulet huomaamaan että kummassakin tapauksessa osumat ovat tähtäyspisteen yläpuolella. Tämä johtuu juuri siitä että vaakasuora matka on lyhyempi kuin se matka jonka mukaan ammutaan.


      • ammuskelija.
        överskott kirjoitti:

        Kokeilepa ampua ala- ja yläviistoon esim 30 asteen kulmassa käyttäen matkana aseen ja maalin välistä etäisyyttä. Tulet huomaamaan että kummassakin tapauksessa osumat ovat tähtäyspisteen yläpuolella. Tämä johtuu juuri siitä että vaakasuora matka on lyhyempi kuin se matka jonka mukaan ammutaan.

        Yli menee kummassakin tapauksessa, mutta alaviistoon ammuttaessa menee hieman enemmän yli. Eroa ei todennäköisesti pysty mittaamaan, vaan se on laskennallinen normaaleilla ampumamatkoilla.
        Puhtaana arvauksena veikkaisin alaviistoon 30 asteenkulmalla kiväärillä (700m/s) ammuttaessa luodilla olevan 150m päässä 3m/s suurempi nopeus. En jaksa alkaa perusteellisesti laskemaan. Eli ballistiikkaohjelmaan 700m/s ja 703m/s antavat sitten sen kaivatun osumapisteen eron, joka on hyvin pieni.
        Putoamiskiihtyvyyshan on noin 9,81m/s2 eli sekunnissa kappale putoaa noin 10m, jos ilmanvastusta ei oteta huomioon. Aseen kohdistuksesta riippuen esin luoti lentää tähtäyslinjalla ylämäkeen ja alkaa sitten pudota saavuttaen tähtäyspisteen, jonka jälkeen alamaki jatkuu yhä jyrkkenevässä kulmassa luodin nopeuden hidastuessa.
        Näitä voisi kaivella ulkoballistiikkaa koskevista oopuksista.


      • hämmästynyt käki
        ammuskelija. kirjoitti:

        Yli menee kummassakin tapauksessa, mutta alaviistoon ammuttaessa menee hieman enemmän yli. Eroa ei todennäköisesti pysty mittaamaan, vaan se on laskennallinen normaaleilla ampumamatkoilla.
        Puhtaana arvauksena veikkaisin alaviistoon 30 asteenkulmalla kiväärillä (700m/s) ammuttaessa luodilla olevan 150m päässä 3m/s suurempi nopeus. En jaksa alkaa perusteellisesti laskemaan. Eli ballistiikkaohjelmaan 700m/s ja 703m/s antavat sitten sen kaivatun osumapisteen eron, joka on hyvin pieni.
        Putoamiskiihtyvyyshan on noin 9,81m/s2 eli sekunnissa kappale putoaa noin 10m, jos ilmanvastusta ei oteta huomioon. Aseen kohdistuksesta riippuen esin luoti lentää tähtäyslinjalla ylämäkeen ja alkaa sitten pudota saavuttaen tähtäyspisteen, jonka jälkeen alamaki jatkuu yhä jyrkkenevässä kulmassa luodin nopeuden hidastuessa.
        Näitä voisi kaivella ulkoballistiikkaa koskevista oopuksista.

        ... jossa ilmanvastusta ei tarvii ottaa huomioon!


      • kämmstrynyt häki
        hämmästynyt käki kirjoitti:

        ... jossa ilmanvastusta ei tarvii ottaa huomioon!

        .. jos teoria ei ole sama kuin käytäntö!


      • ammuskelija.
        hämmästynyt käki kirjoitti:

        ... jossa ilmanvastusta ei tarvii ottaa huomioon!

        Kuka väitää, että ilmanvastusta ei tarvitse ottaa huomioon?
        Teoria on aivan sama kuin käytäntö, mutta kaytännössä eroa ei pysty huomaamaan muiden ulkoisten tekijöiden kuten patruunoiden laatueron, sisäballistiikan satunnaisvaihteluiden sekä ampujasta riippuvien tekijöiden vaikuttaessa asiaan huomattavasti enemmän


      • vehkeett
        ammuskelija. kirjoitti:

        Kuka väitää, että ilmanvastusta ei tarvitse ottaa huomioon?
        Teoria on aivan sama kuin käytäntö, mutta kaytännössä eroa ei pysty huomaamaan muiden ulkoisten tekijöiden kuten patruunoiden laatueron, sisäballistiikan satunnaisvaihteluiden sekä ampujasta riippuvien tekijöiden vaikuttaessa asiaan huomattavasti enemmän

        Hyvä ampuja asiallisella kalustolla pätkii sen verran pientä kasaa, että kyllä tuommoisen osumapisteen vaihtelun varmasti näkee tuloksista vaikka se olisi vain sentin kahden luokkaa.


      • ammuskelija.
        vehkeett kirjoitti:

        Hyvä ampuja asiallisella kalustolla pätkii sen verran pientä kasaa, että kyllä tuommoisen osumapisteen vaihtelun varmasti näkee tuloksista vaikka se olisi vain sentin kahden luokkaa.

        Muutaman metrin nopeusvaihtelu aiheuttaa millimetriluokkaa olevan hajonnan.


      • t-ampuja
        ammuskelija. kirjoitti:

        Muutaman metrin nopeusvaihtelu aiheuttaa millimetriluokkaa olevan hajonnan.

        Eipä tarvitse kulmia arvuutella jos ostat Bushnellin laser etäisyysmittarin, jossa valmiina ohjelmat tuhansille eri patruunoille ja niiden kulmakorjauksille eri etäisyyksillä.

        Painat vain nappia ja laite kertoo etäisyyden kohteeseen ja tarvittavan osumapisteen korjauksen


      • tonnerwetteri
        t-ampuja kirjoitti:

        Eipä tarvitse kulmia arvuutella jos ostat Bushnellin laser etäisyysmittarin, jossa valmiina ohjelmat tuhansille eri patruunoille ja niiden kulmakorjauksille eri etäisyyksillä.

        Painat vain nappia ja laite kertoo etäisyyden kohteeseen ja tarvittavan osumapisteen korjauksen

        Ja samalla pärähtää soimaan Vanjan nuljugummin katolla laserhälytin joka on huomannut järven takaisessa kuusikossa tähtäilevän suomalaississin lasersädettä lähettävän haitekki-tähtäimen.


    • Sattuman satoa

      Sierran sivuilta löytyy tietoa asiasta,tuolla suuressa maailmassa kun on jyrkempiäkin rinteitä metsästysmailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe