raskaus sterilisaation jälkeen

onko toivoa

Onko täällä kävijöistä ketään jolle on tehty sterilisaation purku ,tullut raskaaksi ja kauanko lasta yrititte. olisi kiva tietää onko minkäänlaisia toiveita vai jääkö lapsen teko haaveeksi.Minulla on lapsia jo kolme ennestään ennen sterilisaatiota ,mutta olisi kiva vielä saada iltatähti uuden ihanan aviopuolison kanssa.

134

49535

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämmästynyt

      joten sen voi vaikka poistaa

      • onnistua

        Sinulle sanoisin ihan vaan että hyppää pituutta!


    • onnistua

      Tuttavani sai kolme lasta hyvin nuorena ja sen jälkeen sai sterilisaation(klipsit munajohtimiin).Rupesi viidentoista vuoden jälkeen kaduttamaan ja pääsi sitten purku operaatioon sairaalaan.Tuli muutaman kuukauden jälkeen raskaaksi,mutta meni aikaisessa vaiheessa kesken.Puolen vuoden päästä sitten tuli uudestaan raskaaksi ja tyttö syntyi ongelmitta.Tämä poisto operaatio tapahtui ihan terveyskeskuslääkärin lähetteellä naistentautuien pkl. ja sitä kautta sitten hoitui ihan tavallisilla sairaalan vuorokausi maksuilla.

    • vauvakuume

      hei sinä joka toivot iltatähteä.Minulle on myös tehty sterilisaation purku helmikuussa ja nythän tämä meidänkin elämä pyörii ovulaatio laskurin kanssa, ja tuntuu itsestä et alkais jo odottaa ja oikeastaan nyt menneen ovulaation jälkeen on alkanu olla tietenkin kaikenlaisia oireita kuten rintojen arkuus mut pitäis vain malttaa odottaa et ei olis kamala pettymys jos menkat taas alkaaki voihan se olla et ku oikein toivoo nii kuvittelee kaikkia oireita nii tai en tiiä. Yritystä teille ja onnea sitähän tarvitaan.

      • onnistunko

        kiitos kannustuksesta ja oli kiva tietää että on kohtalo tovereita jotka uskaltavat kertoa kokemuksistaan.


      • kerro kuulumisia

        Olisi kiva vaihtaa kuulumisia sinun kanssa miten sinulla on mennyt joko on tulosta tullut vieläkään vai oletko vieläkin yrityksen kannalla. itselläni on vielä yritystä ja ovulaatiotestien tutkiskelua.


      • kirjoittele
        kerro kuulumisia kirjoitti:

        Olisi kiva vaihtaa kuulumisia sinun kanssa miten sinulla on mennyt joko on tulosta tullut vieläkään vai oletko vieläkin yrityksen kannalla. itselläni on vielä yritystä ja ovulaatiotestien tutkiskelua.

        jos haluat kirjoitella kuulumisia laitoin tähän sähköpostin.ihan vaan miten on sterilisaation purun jälkeen raskaaksi tuleminen onnistunut vai vieläkö yritätte. t:tela


      • vauva haave!

        hei!voisitko kertoa leikkauksesta vähän?millainen oli,olitko kauan kipee,miten pitkään leikkaus kesti,ja tehtiikö nukutuksella?itse olen menossa lokakuun lopulla leikkaukseen..joko sinä olet tullut raskaaksi?kiitos tiedoita,jos viitsit vastata!!


      • minkki
        vauva haave! kirjoitti:

        hei!voisitko kertoa leikkauksesta vähän?millainen oli,olitko kauan kipee,miten pitkään leikkaus kesti,ja tehtiikö nukutuksella?itse olen menossa lokakuun lopulla leikkaukseen..joko sinä olet tullut raskaaksi?kiitos tiedoita,jos viitsit vastata!!

        hei. kysyisin menetkö yksityiselle purkuun kun minullakin on haaveena vielä yksi vaavi ja tampereella ei enään kuulemma tehdä purkuja ja yksityisellä maksaa kuulemma aivan kamalasti ja siihen ei taitaisi olla varaa. vastausta odotellessa t. minna


      • Nimetön
        minkki kirjoitti:

        hei. kysyisin menetkö yksityiselle purkuun kun minullakin on haaveena vielä yksi vaavi ja tampereella ei enään kuulemma tehdä purkuja ja yksityisellä maksaa kuulemma aivan kamalasti ja siihen ei taitaisi olla varaa. vastausta odotellessa t. minna

        olen menossa yksityiseen sairaalaan.ei meilläkään päin itä-suomessa ole tehty näitä leikkauksia 2 vuoteen.siis menen omalla kustannuksella.niissä on suuria eroja ,jotka ovat 2000e-5000e välillä.minä menen oulun diakonisslaitokseen,jossa on edullisin.olen kysellyt kaikki sairaalat läpi.oulussa on noin 2000e sairaalayö 294e.puolet pitää maksaa ennen toimepiteeseen menoa ja loppu lasku tulee perässä.t.viides lapsi haaveena....


      • minkki
        Nimetön kirjoitti:

        olen menossa yksityiseen sairaalaan.ei meilläkään päin itä-suomessa ole tehty näitä leikkauksia 2 vuoteen.siis menen omalla kustannuksella.niissä on suuria eroja ,jotka ovat 2000e-5000e välillä.minä menen oulun diakonisslaitokseen,jossa on edullisin.olen kysellyt kaikki sairaalat läpi.oulussa on noin 2000e sairaalayö 294e.puolet pitää maksaa ennen toimepiteeseen menoa ja loppu lasku tulee perässä.t.viides lapsi haaveena....

        voi vitsi, mullakin on se viides lapsi haaveena. olis kiva rupatella et jos kiinnostaa niin faksaa suoraan mun sähkäriin. [email protected]


      • katuva -68
        Nimetön kirjoitti:

        olen menossa yksityiseen sairaalaan.ei meilläkään päin itä-suomessa ole tehty näitä leikkauksia 2 vuoteen.siis menen omalla kustannuksella.niissä on suuria eroja ,jotka ovat 2000e-5000e välillä.minä menen oulun diakonisslaitokseen,jossa on edullisin.olen kysellyt kaikki sairaalat läpi.oulussa on noin 2000e sairaalayö 294e.puolet pitää maksaa ennen toimepiteeseen menoa ja loppu lasku tulee perässä.t.viides lapsi haaveena....

        sinä, joka olit menossa odlään purkuun!!! oliko hankala saada lääkäri suostumaan? menitkö gynegon kautta? itse kysellyt ja antoivat yhteystiedot lääkärille gynegoon..


      • nimettä nyt
        Nimetön kirjoitti:

        olen menossa yksityiseen sairaalaan.ei meilläkään päin itä-suomessa ole tehty näitä leikkauksia 2 vuoteen.siis menen omalla kustannuksella.niissä on suuria eroja ,jotka ovat 2000e-5000e välillä.minä menen oulun diakonisslaitokseen,jossa on edullisin.olen kysellyt kaikki sairaalat läpi.oulussa on noin 2000e sairaalayö 294e.puolet pitää maksaa ennen toimepiteeseen menoa ja loppu lasku tulee perässä.t.viides lapsi haaveena....

        minäkin haaveilen purusta ja toi odl oli halvin,kun tein kyselyjä! sinä, joka sinne menossa; onko pitkä odotus aika? miten lääkäri suhtautui asiaan? minulle tehty ivf, mutta ei tehonnut ja kun joudun maksamaan kaikki itse ajattelin purkua, koska se antaisi edes TOIVEITA!ivfssä kaikki toivo menee, kun vastaus -


      • Nimetön
        katuva -68 kirjoitti:

        sinä, joka olit menossa odlään purkuun!!! oliko hankala saada lääkäri suostumaan? menitkö gynegon kautta? itse kysellyt ja antoivat yhteystiedot lääkärille gynegoon..

        en ole vielä ollut purussa ,vaan menossa nyt kuun lopulla.sinnehän pääsee lääkärin lähetteellä.itse olen muualta,kun oulusta.kävin oman paikkakunnan gynellä,joka kirjoitti lähetteen omaan sairaalaan,mutta tuli kielteinen päätös.sittten pääsin samalla lähetteellä sinne ouluun.leikkaus olisi tehty vaikka 2viikon sisällä.mutta meille ei käynyt aikaisemmin.gynegossa on tämä leikkaava lääkäri,joka tekee näitä leikkauksia,ehkä sen takia sinne käskivät ensin.


      • Jo ikä ihminen 41
        katuva -68 kirjoitti:

        sinä, joka olit menossa odlään purkuun!!! oliko hankala saada lääkäri suostumaan? menitkö gynegon kautta? itse kysellyt ja antoivat yhteystiedot lääkärille gynegoon..

        Hei... olen käynyt Oulun gynegossa, kallis paikka... hain googlen kautta lapsettomuuden hoito haulla ja vastukseksi sain, että Oulussa on VÄESTÖLIITON KLINIKKA JA TOIMISTO, jossa aivan IHANA henkilökunta ja kodikas ilmapiiri, käyppä väestöliiton sivuilla katsomassa... lämpimät suosittelut kaikille raskautta harkitseville pareille.... ps. meille tehtiin IVF hoito ja nyt siirto huomenna...


      • lapsettaa
        Nimetön kirjoitti:

        olen menossa yksityiseen sairaalaan.ei meilläkään päin itä-suomessa ole tehty näitä leikkauksia 2 vuoteen.siis menen omalla kustannuksella.niissä on suuria eroja ,jotka ovat 2000e-5000e välillä.minä menen oulun diakonisslaitokseen,jossa on edullisin.olen kysellyt kaikki sairaalat läpi.oulussa on noin 2000e sairaalayö 294e.puolet pitää maksaa ennen toimepiteeseen menoa ja loppu lasku tulee perässä.t.viides lapsi haaveena....

        Yhtä helvettiä se on loppuelämä kun mies teki päätöksensä omasta sterilisaatiostaan. Omat lapset isoja ja miehellä kaksi 7 ja 11 vuotiaat. Tässä yritettiin keinohedelmöityksellä ja laskua tuli 5000 e, ei se talous kestänyt useampia kokeiluja. Todennäköisesti se meidän elämä ei tätä lapsettomuutta tule kestämään kun itsellä paha olo ko.asiasta lähes päivittäin. Mies taitaa saada etsiä jonkun toisen elämäänsä jolle tämä lapsettomuus ei ole rasite. Kannattaa miettiä tarkasti ennen sterilisaation ottoa mitä tekee. Mieheni avioliitto olijo pilalle kun ex rakasti viinaa ylikaiken mutta teki nämä kaksi tenavaa kuitenkin avioliiton kruunuksi.


    • Anna

      Mulle on kans tehty sterilisaatio vajaa 8v. sitten. Nyt kuitenkin haluaisimme kovasti lasta. Nyt odottelen pääsyä naistentautien poliklinikalle. Pulmana on että putket on katkaistu sektion yhteydessä. On kai kaikkein vaikeinta korjata. Miten sulla on sterilisaatio tehty ja onko muilla kokemusta tämän tyyppisestä sterilisaatiosta.
      Toivon kovasti että se onnistuisi, sanoivat että koeputkihedelmöitys olis varmin ja helpoin tapa mutta joutuisimme kait maksaa sen itse kokonaan. Eli jos jollain kokemusta myös tästä olis kiva kuulla. Minkähän hintaiseksi se tulee??
      Pidetään toisillemme peukkuja ja yhteyksiä.

      • näin minulle

        mä sain lähetteen omalta terveyskeskuksen lääkäriltäni tonne naistentautien lääkärille ja jouduin maksamaan vain leikkauksen olon sairaalassa. Mulla tosin on sterilisaatio tehty vain sitomalla mutta se olisi kenties ollut vaikeampi prosessi jos putket olisi poikkastu ja sidottu ne ainakin olivat jo naistentautien osastolla sitä mieltä että sitä ei olisi edes operoitu jos putket olisivat jo poikki. Leikkaus kumminkin oli kuulemma onnistunut hyvin ja nyt olemme vasta yrittäneet lasta 2kk. saas nähdä miten käy. Näillä sivuilla on kuulemma joku tullut raskaaksi se leikkaus purun jälkeen en tiedä sit miten meidän käy toivotaan kaikkea hyvää.Ja onnea myös sinulle kerro ihmeessä miten sinun on käynyt.


    • kristiina

      Minulle tehtiin vastikään purku ja vain toinen munatorvi saatiin korjattua. Sinänsä kelpotulos, koska munatorvet oli katkaistu kohdun läheltä ja lisäksi vielä poltettu. Jään odottelemaan tulosta vaikka nyt kun raskaus on periaatteessa mahdollinen, sekin pelottaa. Kaikki alkaa taas alusta, meillä on jo 17- ja 18- vuotiaat pojat.

    • MinnaLiisa

      Minulle tehtiin sterilisaatio katkaisemalla molemmat munanjohtimet ja polttamalla päät. Se on kuulemma varmin tapa tehdä sterilisaatio. Ja varmaankin vaikein tapa myöskin purkaa. Mutta mahdollista se kuulemma on. En kuitenkaan haluaisi sterilisaation purkua, sillä sen jälkeen voin tulla normaalisti raskaaksi ja minun olisi käytettävä ehkäisyä vuosikymmenen ajan ainakin.

      On olemassa mahdollisuus saada lapsi ILMAN sterilisaation purkuakin. Koeputkihedelmöitys. Munasarjoista imetään pitkällä imuneulalla munasolu, joka hedelmöitetään miehen siittiöllä ja viedään sen jälkeen kohtuun.

      Järjestelyt vaihtelevat eri paikkakunnittain, joten tarkemmat tiedot voinee jokainen kysellä samalla, kun käy lääkärin kanssa keskustelua sterilisaation purkuleikkauksesta.

      • äiti isi ja kolme lasta

        hei vaan..olen kolmekymppinen kolmen lapsen äiti ja minulle tehtiin sterilisaatio kolmisen vuotta sitten laittamalla klipsit munanjohtimiin..
        vaikka sterilisaatioon oli hyvät syyt niin katumus vei voiton ja pääsin monen mutkan kautta purkujonoon..puolisen vuotta kuulemma menee noin suurinpiirtein,pari kuukautta vasta käynnistä naistenpolilla..mutta toivottavasti odotus palkitaan ja yksi suuri haave vielä toteutuisi jossainvaiheessa..Kiva kuulla että on onnistuneitakin purkuja..toivottavasti meilläkin onnistuu,ei anneta toivon kuolla..tsemppiä myös kaikille muille purkujonossa oleville tai sen tehneille..oikein hyvää syksyn jatkoa


      • huuuhhhhh

        ette voi olla tosissanne????? ja sen takia ei sitte OIKEESTI LAPSETTOMUUESTA KÄRSIVÄT PÄÄSE HOITOON KUN HUVIKSEEN TEHDÄÄN KOEPUTKIHED.!!! jumakauta jos on päättäny ettei lapsia halua,olkoo saamatta sitte. ei lääketiede ole leikin asia eikä tarkotettu ihan niiku pilkan kohteeks. kyllä ottaa pannuu tollaset. piditkö sterilisaatioo niiku hetken ehkäsyvälineenä?


    • kijamini

      Halusin kertoa että on mahdollista tulla raskaaksi sterilisaatio purun jälkeenkin koska nyt itselläni on jo 7kk ikäinen tyttö vauva ja joillakin voi mennä siinä hyvinkin monta kk ennenkun tärppää mutta mulla oli kokonaisuudessaan n.puolivuotta kun laskee toipumis vaiheen ja ne suotavat 2 menkat jää sen jälkeen n. 3kk.

      • Tinttaliina06

        kirjoitin tänne myös nimim.äiti isi ja kolme lasta..
        Minä oli purkuleikkuussa tammikuun lopulla, vasen puoli epäonnistui mutta oikean puolen saivat toimimaan..Nyt odotellaan edelleen. kolmet mensut on olleet leikkuun jälkeen,hieman olen toivoa menettänyt ja pieni pelko koko ajan päällä mutta koittanut ottaa iisimmin.Huonohan se vain ottaa rauhallisemmin kun näin monen kuukauden odotus takana jonotuksineen ja leikkuineen..Kaikkea hyvää teille kaikille


      • Cassu00
        Tinttaliina06 kirjoitti:

        kirjoitin tänne myös nimim.äiti isi ja kolme lasta..
        Minä oli purkuleikkuussa tammikuun lopulla, vasen puoli epäonnistui mutta oikean puolen saivat toimimaan..Nyt odotellaan edelleen. kolmet mensut on olleet leikkuun jälkeen,hieman olen toivoa menettänyt ja pieni pelko koko ajan päällä mutta koittanut ottaa iisimmin.Huonohan se vain ottaa rauhallisemmin kun näin monen kuukauden odotus takana jonotuksineen ja leikkuineen..Kaikkea hyvää teille kaikille

        Hei,

        Minä olen menossa purku leikkaukseen ensi kuussa ja olisi mukava kuulla purku leikkauksessa olleiden kokemuksia itse toimenpiteeestä,toipumisesta ja sairaalassa hoitoajasta?

        Mukavaa kevätpäivää kaikille!


    • vauvasta haaveileva

      Hei,

      minulla on ikää jo 42 vuotta ja minulla on yksi 21 -vuotias poika. Olen ollut uudestaan naimisissa kahdeksan vuotta ja aviopuolisoni on kahdeksan vuotta nuorempi. Tietääkö kukaan, onko sterilisaation purku enään mahdollinen iässäni, olen vielä hyvin nuorekas ja vauvan saaminen tuntuisi uuden elämän alulta. Ja mistä saa lähetteen ja missä sterilisaation purkauksia tehdään? Tiedoista kiitollinen!

      • 43v

        Sinun ikäisesi (42v.) ei valitettavasti pääse enää julkisen puolen sterilisaation purkuun. Alle nelikymppisiä vielä leikataan, mutta sen jälkeen vain ykityisellä puolella. Se tarkoittaa sitä, että yksityisesti pääset varmasti purkuun, mutta se maksaa kaikkineen 4.900-5.100 euron paikkeilla, paikasta riippuen. Nuoremmat maksavat siis vain sairaalan normaalin vuorokausi maksun. Harmillista, mutta hyvästähän kannattaa maksaa:)


      • Liisa67

        Itse olen 39 vuotias ja minulle on laitettu klipsit munanjohtimiin yli kymmenen vuotta sitten.eivät vantaan terveyskeskuksesta kun selvittivät (HYKSistä) niin suostuneet kunnallisella puolella antamaan minkäänlaista apua. Mentiin yksityiselle ja sieltä sanottiin että keinohedelmöitys voisi olla ratkaisu. Hintaa operaatiolle tuli n. 3000 euroa ja alkio on istutettu nyt joten täällä odotellaan onko tuottanut tulosta. Vielä pitää odottaa reilu viikko sitten voi tehdä raskaus testin....


      • ida-karoliina

        Minulle purku tehtiin tämänvuoden alussa, olen 45v. Lääkäri ei kauhistellut ollenkaan tätä vauva haavettani. Terilisaatio tehty 12v sitten jolloin sain kuopukseni. Tutkittu on munasarjat jotka toimii ja aukiolotutkimus tehty ( munatorvet on auki). Leikkaus onnistui hyvin. Toipuminen minulla oli melko kivuliasta ja kesti kauemmin kun osasin odottaa. Raskaaksi en ole tullut, mutta vielä yritystä jatketaan.


      • sole69

        minulla on ikää 40, tehtiin synnytyksen yhteydessästerilisaatio 5v sitten...ajattelin ensin sterilisaation purkua, mutta lääkärin kanssakeskusteltua, helpompi tapa tulla raskaaksi keinohedelmöitys...nut hedelmöityshoidossa ja ensi viikolla tarkoitus tapahtua se, yritetään hedelmöittää ja alkio masuun...kallista tämäkin, kun kela ei korvaa sterilisaation jälkeisesta hedelmöityshoidosta mitään..:(mutta innolla odotamme ensi viikkoa. Tsemppiä sinne!


      • Äiti vaan
        ida-karoliina kirjoitti:

        Minulle purku tehtiin tämänvuoden alussa, olen 45v. Lääkäri ei kauhistellut ollenkaan tätä vauva haavettani. Terilisaatio tehty 12v sitten jolloin sain kuopukseni. Tutkittu on munasarjat jotka toimii ja aukiolotutkimus tehty ( munatorvet on auki). Leikkaus onnistui hyvin. Toipuminen minulla oli melko kivuliasta ja kesti kauemmin kun osasin odottaa. Raskaaksi en ole tullut, mutta vielä yritystä jatketaan.

        Itselleni ei tehty enää purkua 44 v, koska oli kuulemma liian kauan sterilisaatioista eli yli 10 vuotta. IVF-hoidolla sain sitten kaksoset. Toivottavasti sinua onnistaa.


    • uusvaimoke

      Onko kenelläkään kokemuksia miehen sterilisaation purusta? Miehelleni on edellisessä liitossa tehty lasten jälkeen sterilisaatio ja siitä on jo aika kauan aikaa. Onko mitään onnistumisen mahdollisuuksia? Kannattaako edes yrittää? Missä tehdään?

    • purkaa sterilisaation

      tietääkö kukaan voiko vielä 45 vuotiaana saada sterilisaation purkamisen. Tein nuorena useamman lapsen ja olin pitkään tyytymätön ehkäisykeinoihin joten tein sterilisaation n 3 vuotta sitten. Nyt olen uudessa aviossa nuoremman miehen kanssa, joka vielä haluaisi lapsia. Mitenkähän tällaiseen suhtaudutaan. Tehdäänkö suomessa koeputkihedelmöityksiä vielä tämän ikäiselle?

      • yli40v

        Minä tein sen virossa Tarton yliopistollisessa sairaalassa naistentautien klinikalla. Sairaala oli erillainen kuin suomessa.Mutta erittäin tyytyväinen muuten kaikkeen. Kaikkine kuluineen n.900 e . Varsinainen sairaalassa olo aika maksoi 650 e Oma huone missä ystävä tai mies voi olla myös yötä 250 eestinkroonea yöltä.3 yötä ja kotiin toipumaan. Kirurgi Ylle Kadastik aivan loistava.Pärjäsin siellä suomen kielellä. Eikä yhtään arvostellut vaikka olin yli 40 vuotias.


      • yks äitee
        yli40v kirjoitti:

        Minä tein sen virossa Tarton yliopistollisessa sairaalassa naistentautien klinikalla. Sairaala oli erillainen kuin suomessa.Mutta erittäin tyytyväinen muuten kaikkeen. Kaikkine kuluineen n.900 e . Varsinainen sairaalassa olo aika maksoi 650 e Oma huone missä ystävä tai mies voi olla myös yötä 250 eestinkroonea yöltä.3 yötä ja kotiin toipumaan. Kirurgi Ylle Kadastik aivan loistava.Pärjäsin siellä suomen kielellä. Eikä yhtään arvostellut vaikka olin yli 40 vuotias.

        Heips! Täällä n 45v äitee on kiinnostunut miten ja mistä sait tietoa mennäksesi viroon sterilisaation purkuun?


      • yli40v
        yks äitee kirjoitti:

        Heips! Täällä n 45v äitee on kiinnostunut miten ja mistä sait tietoa mennäksesi viroon sterilisaation purkuun?

        Sain tietoa eräältä sairaanhoitajalta, jolle oli myös tehty se.Eli luotettavalta taholta.


      • vauvakuume
        yli40v kirjoitti:

        Minä tein sen virossa Tarton yliopistollisessa sairaalassa naistentautien klinikalla. Sairaala oli erillainen kuin suomessa.Mutta erittäin tyytyväinen muuten kaikkeen. Kaikkine kuluineen n.900 e . Varsinainen sairaalassa olo aika maksoi 650 e Oma huone missä ystävä tai mies voi olla myös yötä 250 eestinkroonea yöltä.3 yötä ja kotiin toipumaan. Kirurgi Ylle Kadastik aivan loistava.Pärjäsin siellä suomen kielellä. Eikä yhtään arvostellut vaikka olin yli 40 vuotias.

        Hei, olen samassa tilanteessa, eli sterilisaatio on tehty kolme vuotta sitten ja haluaisin purkaa sen. Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin voisimme kirjoitella?


      • yli40v
        vauvakuume kirjoitti:

        Hei, olen samassa tilanteessa, eli sterilisaatio on tehty kolme vuotta sitten ja haluaisin purkaa sen. Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin voisimme kirjoitella?

        Hei. Haluan pysyä anonyymina, mutta nyt olen raskaana ja aivan iki onnellinen.Miehenikin aivan tärinöissä. Onnea sinulle myös.


      • yli 40 v
        yli40v kirjoitti:

        Hei. Haluan pysyä anonyymina, mutta nyt olen raskaana ja aivan iki onnellinen.Miehenikin aivan tärinöissä. Onnea sinulle myös.

        Hei kaikki yli 40 v naiset. Meillä raskaus jatkuu ja lapsivesitutkimukset tehty.Nyt vain odotellaan ja jännitetään vielä hetki, että kaik ok masu vauvallakin. Onnea kaikille rohkeille naisille ja muut olkaa rohkeampia, niin kaikki menee hyvin tai niin kuin on tarkoitettu.


      • 30v
        yli 40 v kirjoitti:

        Hei kaikki yli 40 v naiset. Meillä raskaus jatkuu ja lapsivesitutkimukset tehty.Nyt vain odotellaan ja jännitetään vielä hetki, että kaik ok masu vauvallakin. Onnea kaikille rohkeille naisille ja muut olkaa rohkeampia, niin kaikki menee hyvin tai niin kuin on tarkoitettu.

        Hei!
        olen neljän lapsen 30v äiti. sterilisaatio tehty n. 5 vuotta sitten. Harmittaa hätiköidyt päätökset... tuubat katkaistu ja päät ilm. poltettu. Eli ainut mahdollisuus kai koeputkihedelmöitys? Sterilisaation purku liekö aivan mahdotonta? Asun Etelä-Savossa, kenenköhän puoleen kannattaisi kääntyä? Kertoilkaa ihmeellä kokemuksista ja mahdollisuuksista!!! Mukavaa kesän jatkoa kaikille!


      • kova tahto
        30v kirjoitti:

        Hei!
        olen neljän lapsen 30v äiti. sterilisaatio tehty n. 5 vuotta sitten. Harmittaa hätiköidyt päätökset... tuubat katkaistu ja päät ilm. poltettu. Eli ainut mahdollisuus kai koeputkihedelmöitys? Sterilisaation purku liekö aivan mahdotonta? Asun Etelä-Savossa, kenenköhän puoleen kannattaisi kääntyä? Kertoilkaa ihmeellä kokemuksista ja mahdollisuuksista!!! Mukavaa kesän jatkoa kaikille!

        Neljä vuotta sitten tehtiin sterilisaatio ja vuosi sitten oli sterilisaatio purku.siinä välissä oli 5 koeputki hedelmöitystä.aina vaan kova pettymys.tällä hetkellä olen onnellisesti raskaana sterilisaatio purun johdosta ja ikä on 40 vuotta:)


      • myös tahtoo..
        kova tahto kirjoitti:

        Neljä vuotta sitten tehtiin sterilisaatio ja vuosi sitten oli sterilisaatio purku.siinä välissä oli 5 koeputki hedelmöitystä.aina vaan kova pettymys.tällä hetkellä olen onnellisesti raskaana sterilisaatio purun johdosta ja ikä on 40 vuotta:)

        missä päin kävit leikkauksessa?? Itse olen katunut
        jo 5 vuotta tehtyä päätöstä ja ikääkin kohta 39 v.
        Mietin Laseriin menoa, on kyllä tuhottoman kallis
        leikkaus, mutta tuntuisi yksinkertaisemmalta vaihtoehdolta kuin IVF.


      • kova tahto
        myös tahtoo.. kirjoitti:

        missä päin kävit leikkauksessa?? Itse olen katunut
        jo 5 vuotta tehtyä päätöstä ja ikääkin kohta 39 v.
        Mietin Laseriin menoa, on kyllä tuhottoman kallis
        leikkaus, mutta tuntuisi yksinkertaisemmalta vaihtoehdolta kuin IVF.

        Kävin Lasaretissa ja hinta 3000 e.Sen jälkeen kävin varjoaine kuvauksessa varmistamassa että munajohtimet toimii.Suositteleen.Ja onnea matkaan.


      • myös tahtoo...
        kova tahto kirjoitti:

        Kävin Lasaretissa ja hinta 3000 e.Sen jälkeen kävin varjoaine kuvauksessa varmistamassa että munajohtimet toimii.Suositteleen.Ja onnea matkaan.

        Oliko leikkauksesi avoleikkaus vai tähystysleikkaus?


      • kova tahto
        myös tahtoo... kirjoitti:

        Oliko leikkauksesi avoleikkaus vai tähystysleikkaus?

        Sterilisaatio purku leikkaus oli avoleikkaus minulla.sen jälkeen sairasloma 1kk.


      • myös tahtoo..
        kova tahto kirjoitti:

        Sterilisaatio purku leikkaus oli avoleikkaus minulla.sen jälkeen sairasloma 1kk.

        eroja, muuta kuin tähystysleikkauksella on kovempi hinta ja pääsee pienemmillä arvilla ja
        sairaslomalla??


      • kova tahto
        myös tahtoo.. kirjoitti:

        eroja, muuta kuin tähystysleikkauksella on kovempi hinta ja pääsee pienemmillä arvilla ja
        sairaslomalla??

        Minulle kyllä lääkäri kertoi tähystysleikkauksesta mutta hän itse oli tehnyt vaan avoleikkauksia.Minun ongelmana oli myös see että minun munajohtimet olivat katkaistu ja leikattu pätkät pois.Operaatio oli aika vaativa ja sen takia päätyin avoleikkaukseen.Olen ikuisesti kiitollinen hänelle enkä vieläkään tiedä miten sen voisin kertoa,sanat vaan ei riitä......


      • myös tahtoo...
        kova tahto kirjoitti:

        Minulle kyllä lääkäri kertoi tähystysleikkauksesta mutta hän itse oli tehnyt vaan avoleikkauksia.Minun ongelmana oli myös see että minun munajohtimet olivat katkaistu ja leikattu pätkät pois.Operaatio oli aika vaativa ja sen takia päätyin avoleikkaukseen.Olen ikuisesti kiitollinen hänelle enkä vieläkään tiedä miten sen voisin kertoa,sanat vaan ei riitä......

        vanha jo kohta purkuun, siis ikää kohta 39 v.
        Tähystys leikkaus n. 5000 eur., mutta tää jatkuva
        katumus kalvaa mieltä tuhottomasti. Tohtiakko
        lähteä leikkaukseen vai ei??


      • kova tahto
        myös tahtoo... kirjoitti:

        vanha jo kohta purkuun, siis ikää kohta 39 v.
        Tähystys leikkaus n. 5000 eur., mutta tää jatkuva
        katumus kalvaa mieltä tuhottomasti. Tohtiakko
        lähteä leikkaukseen vai ei??

        liian vanha.Itse olin 38 v ja äsken täytin 40 v ja raskaus puolessa välissä.et varmasti ole vanha mutta älä jää enään odottamaan.jokainen vuosi laskee hedelmällisyyttä.


      • yli 50
        yli40v kirjoitti:

        Sain tietoa eräältä sairaanhoitajalta, jolle oli myös tehty se.Eli luotettavalta taholta.

        Etsin netistä tietoa Tarton sairaalasta mutta en löytänyt.Olisiko mahdollista saada yhteystiedot tätä kautta.Minulla uusi ihana mies ja haluisin vielä yrittää lasta.Olen erittäin hyvässä kunnossa ja tiedän että jaksaisin vielä hoitaa pientä lasta.Mies 15v nuorempi ja haluiaisi isäksi.Aina pitää olla optimisti.


      • Apua
        yli40v kirjoitti:

        Minä tein sen virossa Tarton yliopistollisessa sairaalassa naistentautien klinikalla. Sairaala oli erillainen kuin suomessa.Mutta erittäin tyytyväinen muuten kaikkeen. Kaikkine kuluineen n.900 e . Varsinainen sairaalassa olo aika maksoi 650 e Oma huone missä ystävä tai mies voi olla myös yötä 250 eestinkroonea yöltä.3 yötä ja kotiin toipumaan. Kirurgi Ylle Kadastik aivan loistava.Pärjäsin siellä suomen kielellä. Eikä yhtään arvostellut vaikka olin yli 40 vuotias.

        Hei autatko hieman, mitä kautta sait ajan siihen purkuu...eli mihin itse otan yhteyttä kun haluan purun?? Kiitos kovasti jo etukäteen [email protected]


      • onneton etsijä
        Apua kirjoitti:

        Hei autatko hieman, mitä kautta sait ajan siihen purkuu...eli mihin itse otan yhteyttä kun haluan purun?? Kiitos kovasti jo etukäteen [email protected]

        ..saitko mistää mitää tietoja sterilisaation purusta??olen jo vuosia etsiny tietoja enkä niitä meinaa millään löytää...olen laittanut mailia sairaaloihin ym. mutta ei...jos sait jotain tietoa nii laittaisitko minullekkin..olisin syvästi [email protected]


      • onnellinen39v
        onneton etsijä kirjoitti:

        ..saitko mistää mitää tietoja sterilisaation purusta??olen jo vuosia etsiny tietoja enkä niitä meinaa millään löytää...olen laittanut mailia sairaaloihin ym. mutta ei...jos sait jotain tietoa nii laittaisitko minullekkin..olisin syvästi [email protected]

        Minä olisin halunnut sterilisaation purkamisen, mutta päädyimme gynekologini kanssa ratkaisuun että keinohedelmöitys on varmin tapa saada raskaus alulleen :)
        ja lisäksi huomattavasti halvempi kuin sterilisaation purkaminen.
        Ja nyt vain odottelen vauvan syntymää lähiviikkoina :)


      • vauvakuume
        onnellinen39v kirjoitti:

        Minä olisin halunnut sterilisaation purkamisen, mutta päädyimme gynekologini kanssa ratkaisuun että keinohedelmöitys on varmin tapa saada raskaus alulleen :)
        ja lisäksi huomattavasti halvempi kuin sterilisaation purkaminen.
        Ja nyt vain odottelen vauvan syntymää lähiviikkoina :)

        Hei! Onko kellään tietoa että miten mahtavat lääkärit suhtautua sterilisaation purkuun jos sterilisaatio on aikoinaan tehty lääketieteellisin perustein lääkärin suosituksesta? Siis tilanne se että kolmen sektion jälkeen kohdun seinämä niin ohut että lääkäri ei suositellut uusia raskauksia. Nyt on kuitenkin aikaa kulunut ja joskus olen kuullut että seinämä voisi uudelleen vahvistua jos raskauksien väli tarpeeksi pitkä. Voidaankohan sitä kohdun vahvuutta jotenkin arvioida nyt jos kuitenkin vielä kestäisi? Olenkohan hullu kun vielä haaveilen uudesta vauvasta? Mistähän tässä lähtis liikkeelle tän asian kanssa?


      • yli40v
        yli 40 v kirjoitti:

        Hei kaikki yli 40 v naiset. Meillä raskaus jatkuu ja lapsivesitutkimukset tehty.Nyt vain odotellaan ja jännitetään vielä hetki, että kaik ok masu vauvallakin. Onnea kaikille rohkeille naisille ja muut olkaa rohkeampia, niin kaikki menee hyvin tai niin kuin on tarkoitettu.

        Hei kaikki purkua haaveilevat ja siinä jo käyneet. Meillä on nyt aivan ihana 6kk vauveli. Haaveilemme vielä yhdestä jos onnistuu.Mutta kyllä kannatti. Onnea teille kaikille... Lapset ovat elämän suola ja sokeri.


      • 42-v
        onneton etsijä kirjoitti:

        ..saitko mistää mitää tietoja sterilisaation purusta??olen jo vuosia etsiny tietoja enkä niitä meinaa millään löytää...olen laittanut mailia sairaaloihin ym. mutta ei...jos sait jotain tietoa nii laittaisitko minullekkin..olisin syvästi [email protected]

        Hetken haaveilin minäkin.vielä pienestä ihmisestä...vauvan tuoksusta...minulle tehtiin sterilisaatio vuonna 2001 olosuhteiden pakosta. Erosin ja elämääni tuli mies, jollaisesta vain olin unelmoinut. Olisin halunnut toteuttaa hänen suurimman unelman...pienen ihmisen...mutta aina ei kaikki mene kuin haaveilee. Etsin kuitenkin tietoa sterilisaatiosta yli 40 vuotiaille.
        Sterilisaatioita tehdään Tarton yliopistollisessa sairaalassa, leikkaus jono oli huhtikuussa 1-2 kk.
        Leikkaus maksaa 12 000 viron kruunua (n.800 €) joka maksetaan käteisellä sairaalassa. Ajan voi varata 372 533 19951, os.hoitaja Viivi Kötsi. Sairaalassa ollaan n. 3 päivää, jonka jälkeen kotiin toipumaa. Sairaala tarvitsee kopiot kokeista ( pieni verenkuva, veriryhmä Rh, EKG, PAPa-testi, klamydia). Epikriisin sterilisaatiosta voi ottaa mukaan.
        Onnea kaikille, joilla on vauva unelmia.


      • vielä se yhteinen...
        42-v kirjoitti:

        Hetken haaveilin minäkin.vielä pienestä ihmisestä...vauvan tuoksusta...minulle tehtiin sterilisaatio vuonna 2001 olosuhteiden pakosta. Erosin ja elämääni tuli mies, jollaisesta vain olin unelmoinut. Olisin halunnut toteuttaa hänen suurimman unelman...pienen ihmisen...mutta aina ei kaikki mene kuin haaveilee. Etsin kuitenkin tietoa sterilisaatiosta yli 40 vuotiaille.
        Sterilisaatioita tehdään Tarton yliopistollisessa sairaalassa, leikkaus jono oli huhtikuussa 1-2 kk.
        Leikkaus maksaa 12 000 viron kruunua (n.800 €) joka maksetaan käteisellä sairaalassa. Ajan voi varata 372 533 19951, os.hoitaja Viivi Kötsi. Sairaalassa ollaan n. 3 päivää, jonka jälkeen kotiin toipumaa. Sairaala tarvitsee kopiot kokeista ( pieni verenkuva, veriryhmä Rh, EKG, PAPa-testi, klamydia). Epikriisin sterilisaatiosta voi ottaa mukaan.
        Onnea kaikille, joilla on vauva unelmia.

        Hei, onko muita yhteistietoja kun tuo puhelinnumero? Miten voin tiedustella purkuasiaa, hintoja yms? Millä kielellä asioin? Itsellä purku tehty kohta 5v sitten, ja kuten usein käy, uusi mies ja nyt kaduttaa. Lapsia on jo 4 mutta se yhteinen puuttuu. Suomessa pitkät jonot, kalliit hinnat ja nuiva suhtautuminen jos lähtee purkua kysymään. Onko kokemusta muista kuin Tarton sairaaloista ulkomailla?


      • vauvakuume
        42-v kirjoitti:

        Hetken haaveilin minäkin.vielä pienestä ihmisestä...vauvan tuoksusta...minulle tehtiin sterilisaatio vuonna 2001 olosuhteiden pakosta. Erosin ja elämääni tuli mies, jollaisesta vain olin unelmoinut. Olisin halunnut toteuttaa hänen suurimman unelman...pienen ihmisen...mutta aina ei kaikki mene kuin haaveilee. Etsin kuitenkin tietoa sterilisaatiosta yli 40 vuotiaille.
        Sterilisaatioita tehdään Tarton yliopistollisessa sairaalassa, leikkaus jono oli huhtikuussa 1-2 kk.
        Leikkaus maksaa 12 000 viron kruunua (n.800 €) joka maksetaan käteisellä sairaalassa. Ajan voi varata 372 533 19951, os.hoitaja Viivi Kötsi. Sairaalassa ollaan n. 3 päivää, jonka jälkeen kotiin toipumaa. Sairaala tarvitsee kopiot kokeista ( pieni verenkuva, veriryhmä Rh, EKG, PAPa-testi, klamydia). Epikriisin sterilisaatiosta voi ottaa mukaan.
        Onnea kaikille, joilla on vauva unelmia.

        Minua kyllä nyt oikeasti houkuttaa tuo ajatus Tartossa tehdystä purusta. Etenkin tietysti hinnan vuoksi. Onkohan siellä yhtä pätevät lääkärit ja tasokkaat sairaalat kuin meillä? Tietääkö kukaan tarviiko käydä täällä lääkärissä saamassa lähete vai voiko vaan suoraan varata ajan ja kuka laittaa lähetteet kokeisiin yms? Missä puhun täällä Suomessa asiasta vai puhunko missään? Olen nyt 40-vuotias, sterilisaatiosta kolme ja puoli vuotta.


      • 42-v
        vauvakuume kirjoitti:

        Minua kyllä nyt oikeasti houkuttaa tuo ajatus Tartossa tehdystä purusta. Etenkin tietysti hinnan vuoksi. Onkohan siellä yhtä pätevät lääkärit ja tasokkaat sairaalat kuin meillä? Tietääkö kukaan tarviiko käydä täällä lääkärissä saamassa lähete vai voiko vaan suoraan varata ajan ja kuka laittaa lähetteet kokeisiin yms? Missä puhun täällä Suomessa asiasta vai puhunko missään? Olen nyt 40-vuotias, sterilisaatiosta kolme ja puoli vuotta.

        ...keskustelin toimenpiteestä lääkärin kanssa, joka vaikutti erittäin ammattitaitoiselta. Kun soitin klinikalle, palvelu oli ystävällistä ja mitä olen lukenut, toimenpiteistä on jäänyt oikein positiiviset muistot. minulle lääkäri lupasi onnistumis % muistaakseni 70-90. Osan kokeista voi ottaa terveyskeskuksessa, osan olisi joutunut hoitamaan yksityisellä. Et tarvitse lähetettä, koska klinikka on yksityinen.
        Ei sinun trvitse puhua asiasta kenenkään kuin kumppanisi kanssa, en minäkään olisi kertonut asiasta kenellekkään, vasta sitten jos vauva olisi ollut tuloillaan. Kukaanhan ei voi antaa mistään takeita, mutta yrittänyttä ei laiteta.
        Onnea teidän vauvakuumeelle.


      • 39 vee
        42-v kirjoitti:

        ...keskustelin toimenpiteestä lääkärin kanssa, joka vaikutti erittäin ammattitaitoiselta. Kun soitin klinikalle, palvelu oli ystävällistä ja mitä olen lukenut, toimenpiteistä on jäänyt oikein positiiviset muistot. minulle lääkäri lupasi onnistumis % muistaakseni 70-90. Osan kokeista voi ottaa terveyskeskuksessa, osan olisi joutunut hoitamaan yksityisellä. Et tarvitse lähetettä, koska klinikka on yksityinen.
        Ei sinun trvitse puhua asiasta kenenkään kuin kumppanisi kanssa, en minäkään olisi kertonut asiasta kenellekkään, vasta sitten jos vauva olisi ollut tuloillaan. Kukaanhan ei voi antaa mistään takeita, mutta yrittänyttä ei laiteta.
        Onnea teidän vauvakuumeelle.

        Minulle tehtiin sterilisaatio kymmenen vuotta sitten nuoremman lapsen syntymän yhteydessä. Lapsia on neljä, ja elämäntilanne silloisessa avioliitossa erittäin raskas. Kätilöt yrittivät puhua minua ympäri etten olisi tehnyt sterilisaatiota mutta sillon olin niin vuorenvarma asiasta.
        Aikaa on kulunut, erosin ja nyt olen uudessa suhteessa ollut muutaman vuoden. Varovasti ollaan miehen kanssa käsitelty tuota vauva-asiaa, hänelläkin on jo isoja lapsia edellisestä liitosta.
        Oma biologinen aikani loppuu, miehelläkin on jo ikää..purkuun tuskin lähdemme vaan yrittäisimme muilla keinoin.
        Haluaisin kokea vielä raskauden ja äitiyden hyväksyttynä ja rakastettuna, toisin kuin ensimmäisen avioliitoni aikana jolloin olin lähinnä lattiamatto.


      • nainen1980
        42-v kirjoitti:

        Hetken haaveilin minäkin.vielä pienestä ihmisestä...vauvan tuoksusta...minulle tehtiin sterilisaatio vuonna 2001 olosuhteiden pakosta. Erosin ja elämääni tuli mies, jollaisesta vain olin unelmoinut. Olisin halunnut toteuttaa hänen suurimman unelman...pienen ihmisen...mutta aina ei kaikki mene kuin haaveilee. Etsin kuitenkin tietoa sterilisaatiosta yli 40 vuotiaille.
        Sterilisaatioita tehdään Tarton yliopistollisessa sairaalassa, leikkaus jono oli huhtikuussa 1-2 kk.
        Leikkaus maksaa 12 000 viron kruunua (n.800 €) joka maksetaan käteisellä sairaalassa. Ajan voi varata 372 533 19951, os.hoitaja Viivi Kötsi. Sairaalassa ollaan n. 3 päivää, jonka jälkeen kotiin toipumaa. Sairaala tarvitsee kopiot kokeista ( pieni verenkuva, veriryhmä Rh, EKG, PAPa-testi, klamydia). Epikriisin sterilisaatiosta voi ottaa mukaan.
        Onnea kaikille, joilla on vauva unelmia.

        Hei!

        Oletko käynyt sterilisaation purussa..?
        Itse olen 29v kolmenlapsen äiti, minulle tehtiin sterilisaatio 2002 nyt vielä haaveilen neljännestä lapsesta..
        Olen ollut yhteydessä Tarton sairaalaan ja seuraava vapaa aika olisi 28.3.2010.
        Onko kenelläkään kokemuksia sieltä?
        Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia.. Itseä jännittää aikalailla..


      • 39 vee
        nainen1980 kirjoitti:

        Hei!

        Oletko käynyt sterilisaation purussa..?
        Itse olen 29v kolmenlapsen äiti, minulle tehtiin sterilisaatio 2002 nyt vielä haaveilen neljännestä lapsesta..
        Olen ollut yhteydessä Tarton sairaalaan ja seuraava vapaa aika olisi 28.3.2010.
        Onko kenelläkään kokemuksia sieltä?
        Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia.. Itseä jännittää aikalailla..

        En ole ollut purussa, epäilyttää että onnistuisikokaan koska munanjohtimet on katkaistu ja poltettu. Kuulostaa aika toivottomalta. Mutta yrittänyttä ei laiteta..oma ikä mietityttää kovasti. Periaatteessa voisin olla jo mummoki.
        Tarton sairaala alkoi kovasti kiinnostaa, hintakin olisi vielä kohdallaan.
        Oletko menossa sinne purkuun?


      • vauvatoive10
        nainen1980 kirjoitti:

        Hei!

        Oletko käynyt sterilisaation purussa..?
        Itse olen 29v kolmenlapsen äiti, minulle tehtiin sterilisaatio 2002 nyt vielä haaveilen neljännestä lapsesta..
        Olen ollut yhteydessä Tarton sairaalaan ja seuraava vapaa aika olisi 28.3.2010.
        Onko kenelläkään kokemuksia sieltä?
        Mielelläni kuulisin muiden kokemuksia.. Itseä jännittää aikalailla..

        purkamassa sterilisaation


      • ida-kaloliina
        yli40v kirjoitti:

        Hei kaikki purkua haaveilevat ja siinä jo käyneet. Meillä on nyt aivan ihana 6kk vauveli. Haaveilemme vielä yhdestä jos onnistuu.Mutta kyllä kannatti. Onnea teille kaikille... Lapset ovat elämän suola ja sokeri.

        kauan purun jälkeen yrititte ennen kuin onnistuitte. minkä ikäinen olet? itsellä kun jo paljon ikää, ja sekin ongelma..


      • iida-karoliina
        onnellinen39v kirjoitti:

        Minä olisin halunnut sterilisaation purkamisen, mutta päädyimme gynekologini kanssa ratkaisuun että keinohedelmöitys on varmin tapa saada raskaus alulleen :)
        ja lisäksi huomattavasti halvempi kuin sterilisaation purkaminen.
        Ja nyt vain odottelen vauvan syntymää lähiviikkoina :)

        Mimulle kävi toisin. Kävi 3 hoitokertaa läpi, eikä tullut raskaaksi. Niin päädyin purkuun. Rahaa paloi hoidoissa sievoinen summa. kävin yksityisellä, ja kela ei korvaa kun olen yli 40v. Olisimpa heti mennyt purkuun nyy aikaa on tuhraantunut turhaan reilut 2v.. eikä tämän ikäisellä sitä liikaa ole..


      • Nainen1980
        39 vee kirjoitti:

        En ole ollut purussa, epäilyttää että onnistuisikokaan koska munanjohtimet on katkaistu ja poltettu. Kuulostaa aika toivottomalta. Mutta yrittänyttä ei laiteta..oma ikä mietityttää kovasti. Periaatteessa voisin olla jo mummoki.
        Tarton sairaala alkoi kovasti kiinnostaa, hintakin olisi vielä kohdallaan.
        Oletko menossa sinne purkuun?

        purkuun sinne Tartoon, minua hiukan kummastuttaa vaan kun silloin laitoin sinne sähköpostia ja kyselin purusta, sieltä tuli suomeksi vastaus ja seuraava vapaa aika, ja kyselivät henkilötiedot.
        Laitoin tarvittavat tiedot ja muutaman lisäkysymyksen, mutta sitten en ole kuullut sieltä enään mitään.
        Täytyisi jotenkin selvitellä että varasivatko jo minulle ajan, puhelimitse niin hankalaa kun ei osaa kieltä,,

        Se on totta että yrittänyttä ei laiteta..
        Nyt pahimpaan vauva kuumeeseen hankin meille koiravauvan.. Sen kanssa saa ajatuksen vähän kauemmaksi, mutta silti vahvana mielessä josko sen neljännen vielä saisi..


      • bollstromc
        30v kirjoitti:

        Hei!
        olen neljän lapsen 30v äiti. sterilisaatio tehty n. 5 vuotta sitten. Harmittaa hätiköidyt päätökset... tuubat katkaistu ja päät ilm. poltettu. Eli ainut mahdollisuus kai koeputkihedelmöitys? Sterilisaation purku liekö aivan mahdotonta? Asun Etelä-Savossa, kenenköhän puoleen kannattaisi kääntyä? Kertoilkaa ihmeellä kokemuksista ja mahdollisuuksista!!! Mukavaa kesän jatkoa kaikille!

        HEI.OLEN 5 LAPSEN ÄITI JA MUL TEHTIIN STERILISAATIO 6V SITTEN,NYT HALUAISIMME VIÄ YHEN LAPSEN.OLEN SEINÄJOELTA KYSYNY PURKUA MUTTA SIELLÄ EI KUULEMMA TEHDÄ SELLAISTA.OLETKO SÄ SAANUT MITÄÄN TIETOA JOTA VOISIT JAKAA MUN KANSSA.MULLE TEHTY STERILISAATIO SAMAAN TYLLIN KUN SULLE.JOS OSAAT MUA VALAISTA JOTENKI,VOIT LAITTA MUL VASTAUKSEN TÄ[email protected] ETUKÄTEEN.


      • Jotain realismia

        Et sä enää saa lapsia, vaikka johtimet liitettäisiinkin. Ihan marginaalisen harva raskautuu luomusti yli 45:na. Ja kun mennään 40:stä yli, niin mahdollisuudet huononee koko ajan huimasti.


    • vauvatoive10

      itselleni on vasta tehty sterilisaation purku,
      miten meni teillä muilla sen jälkeen, saitteko toivotun raskauden ja vauvan?

      • vauvatoive10

        ei ketään kohtalotovereita?


      • ida-karoliina
        vauvatoive10 kirjoitti:

        ei ketään kohtalotovereita?

        tehy purku tämän vuoden alussa. Leikkaus meni hyvin ja piuhat on nyt auku, aukiolotutkimus on tehty. Raskaaksi en ole tullut, yritystä jatketaan. Ennestään jo 4 lasta. ja iltatähti vielä toiveena.


      • vauvatoive10
        ida-karoliina kirjoitti:

        tehy purku tämän vuoden alussa. Leikkaus meni hyvin ja piuhat on nyt auku, aukiolotutkimus on tehty. Raskaaksi en ole tullut, yritystä jatketaan. Ennestään jo 4 lasta. ja iltatähti vielä toiveena.

        Kävitkö sinäkin Virossa?
        Tarton yliopistosairaalassa vai tehtiinkö Suomessa?
        Saako kysyä miten vanha olet?
        Toivotaan että tärppää, minä olen 42 vee, kaksi isompaa lasta edellisestä liitosta.
        Kerrotko miten se aukiolotutkimus tehtiin ja kuinkahan pian toimenpiteestä sen uskaltaisi tehdä?
        Oliko kallis tutkimus?
        Minulla oli klipsit olleet vajaa 4 vuotta, ja nyt kun purku tehtiin, toinen klipsi oli kadonnut, kokonaan hävinnyt johonkin ja munanjohdin oli mennyt ihan poikki.
        Toisella puolella klipsi roikkui jossakin siellä missä pitikin, ja munanjohdin osittain poikki.
        Lääkäri korjasi molemmat puolet, ainakin toisen pitäisi olla ihan auki, toinen on vähän epävarma.
        Voikun ei olis koskaan niitä laitattanut, mutta nyt ajattelen positiivisesti ja toivon parasta: vauvaa.


      • iida-karoliina
        vauvatoive10 kirjoitti:

        Kävitkö sinäkin Virossa?
        Tarton yliopistosairaalassa vai tehtiinkö Suomessa?
        Saako kysyä miten vanha olet?
        Toivotaan että tärppää, minä olen 42 vee, kaksi isompaa lasta edellisestä liitosta.
        Kerrotko miten se aukiolotutkimus tehtiin ja kuinkahan pian toimenpiteestä sen uskaltaisi tehdä?
        Oliko kallis tutkimus?
        Minulla oli klipsit olleet vajaa 4 vuotta, ja nyt kun purku tehtiin, toinen klipsi oli kadonnut, kokonaan hävinnyt johonkin ja munanjohdin oli mennyt ihan poikki.
        Toisella puolella klipsi roikkui jossakin siellä missä pitikin, ja munanjohdin osittain poikki.
        Lääkäri korjasi molemmat puolet, ainakin toisen pitäisi olla ihan auki, toinen on vähän epävarma.
        Voikun ei olis koskaan niitä laitattanut, mutta nyt ajattelen positiivisesti ja toivon parasta: vauvaa.

        Purku tehtiin minulle Suomessa, Lasaretissa. Saa todella kysyä ja koitan vastata sen mitä tiedän ja osaan. Itse olen juuti ehtinyt täyttää 45v.
        Entisestä liitosta minulla on 4 lasta joista nuorin on 13vuotias. Vauvakuume on tosi kova ja yritystä vauvan saamiseen jatkan varmasti niin kauan kun se on mahdollista, kunnes lopulta vaihdevuodet pukkaa päälle. vielä ei mitään oireita siihen suuntaan onneksi ole. Miehellä ei ole ennestään lapsia, ja hänelle soisi sen niin mielellään.
        Toimenpide eli TUBA-UÄ tutkimus tehtiin Cantissa ja hinnaksi tuli 195e. (kelan korvauksen jälkeen).
        Tutkimuksen voi tehdä 1-2kk purku leikkauksen jälkeen.
        Tutkimuksessa viedään katetri kohtuonteloon johon hitaasti lasketaan vuoroin keittosuolaliuosta ja vuoroin ilmaa..ultralla voi itsekkin seurata kuinka ne etenevät kohdusta munanjotimiapitkin. jolloin nähdään että johtimet ovat avoimet, ja kohtu aukeaa normaalilla tavalla. lopuksi katsotaan että neste on päätynyt oikeaan paikkaan eli vatsaonteloon..joten munanjohtimet ovat auki..
        Tutkimus oli minulle melkein kivuton, vain pientä tuntemusta oli. Normaalia on että toimenpiteen jälkeen voi vähän veristä vuotoa olla. Minulla 1vr sen jälkeen oli.

        Suosittelen tutkimuksessa käyntiä, minulle lääläri kertoi sen myös toimivan hoitona kun munatorvet näin "putsataan" Purussakin sinne on voinut jäädä jotain tukkoa, joka näin saadaan pois.

        Itselleni myös sterilisaatiossa laitettiin klipsit 13v sitten. Oli epävarmaa onnistuuko purkun kun kuulema 10v olisi maksimissaan suotava aika tuohon. Leikkaus joka tehtiin avoleikkauksena ja meni kuitenkin paremmin kuin hyvin ja jo leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi että hyvin saatiin korjattua, vaikka toinen klipsi oli lähellä kohtua ja toinen puoli hiukan kauempana kohtua.

        Toivon teille kaikesta sydämmestäni sitä parasta eli vauvaa.
        olisimpa itse tuonn 3v nuorempi niin olisi hiukan pitempi aika yrittää vauvelia uuden liiton myötä.
        Miehelläni ei ole ennestään omia lapsia ja hänelle sen niin mieluusti soisi.


      • vauvatoive10
        iida-karoliina kirjoitti:

        Purku tehtiin minulle Suomessa, Lasaretissa. Saa todella kysyä ja koitan vastata sen mitä tiedän ja osaan. Itse olen juuti ehtinyt täyttää 45v.
        Entisestä liitosta minulla on 4 lasta joista nuorin on 13vuotias. Vauvakuume on tosi kova ja yritystä vauvan saamiseen jatkan varmasti niin kauan kun se on mahdollista, kunnes lopulta vaihdevuodet pukkaa päälle. vielä ei mitään oireita siihen suuntaan onneksi ole. Miehellä ei ole ennestään lapsia, ja hänelle soisi sen niin mielellään.
        Toimenpide eli TUBA-UÄ tutkimus tehtiin Cantissa ja hinnaksi tuli 195e. (kelan korvauksen jälkeen).
        Tutkimuksen voi tehdä 1-2kk purku leikkauksen jälkeen.
        Tutkimuksessa viedään katetri kohtuonteloon johon hitaasti lasketaan vuoroin keittosuolaliuosta ja vuoroin ilmaa..ultralla voi itsekkin seurata kuinka ne etenevät kohdusta munanjotimiapitkin. jolloin nähdään että johtimet ovat avoimet, ja kohtu aukeaa normaalilla tavalla. lopuksi katsotaan että neste on päätynyt oikeaan paikkaan eli vatsaonteloon..joten munanjohtimet ovat auki..
        Tutkimus oli minulle melkein kivuton, vain pientä tuntemusta oli. Normaalia on että toimenpiteen jälkeen voi vähän veristä vuotoa olla. Minulla 1vr sen jälkeen oli.

        Suosittelen tutkimuksessa käyntiä, minulle lääläri kertoi sen myös toimivan hoitona kun munatorvet näin "putsataan" Purussakin sinne on voinut jäädä jotain tukkoa, joka näin saadaan pois.

        Itselleni myös sterilisaatiossa laitettiin klipsit 13v sitten. Oli epävarmaa onnistuuko purkun kun kuulema 10v olisi maksimissaan suotava aika tuohon. Leikkaus joka tehtiin avoleikkauksena ja meni kuitenkin paremmin kuin hyvin ja jo leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi että hyvin saatiin korjattua, vaikka toinen klipsi oli lähellä kohtua ja toinen puoli hiukan kauempana kohtua.

        Toivon teille kaikesta sydämmestäni sitä parasta eli vauvaa.
        olisimpa itse tuonn 3v nuorempi niin olisi hiukan pitempi aika yrittää vauvelia uuden liiton myötä.
        Miehelläni ei ole ennestään omia lapsia ja hänelle sen niin mieluusti soisi.

        Meillä ihan sama tilanne, edellisestä liitosta mulla lapset, nykyisellä miehellä ei omaa ja on mua paljon nuorempi.
        Kiinnostaisi tietää mitä ne Suomessa sanoi kondomin käytöstä operaation jälkeen, ja munanjohdinraskauden riskistä....se Tartossa oli ainoa huono puoli että en ihan ymmärtänyt kaikkea mitä lääkäri puhui virolaisittain suomeksi.
        Ei malttaisi käyttää kondomia, tekisi mieli heti yrittää, ei ole kipuja eikä tuntemuksia.
        MInulle tehtiin leikkaus tähystysmenetelmällä. Aika jännä että mun klipsi oli jo kolmessa vuodessa toinen puoli kadonnut koko klipsi, lääkäri ei löytänyt sitä ollenkaan.
        Niin me yritettiin kesällä koeputkivauvaa, maksoin siitä kaikkiaan noin 5000 euroa, kaikki mahdolliset tutkimukset minulle ja miehelle, ja lääkkeet ja hoito, ilman kelakorvauksia.
        Ei ole enää varaa yrittää toista kertaa, ei onnistunut, tai onnistui mutta en tullut raskaaksi :) alkioita siirrettiin kaksi ja eivät kiinnittyneet, ja pakastimeen ei jäänyt alkioita.
        Minäkin olen jo muutaman kuukauden päästä 43 vuotias, ei paras mahdollinen ikä, mutta ollaan toiveikkaita, mitäs muutakaan.


      • iida-karoliina
        vauvatoive10 kirjoitti:

        Meillä ihan sama tilanne, edellisestä liitosta mulla lapset, nykyisellä miehellä ei omaa ja on mua paljon nuorempi.
        Kiinnostaisi tietää mitä ne Suomessa sanoi kondomin käytöstä operaation jälkeen, ja munanjohdinraskauden riskistä....se Tartossa oli ainoa huono puoli että en ihan ymmärtänyt kaikkea mitä lääkäri puhui virolaisittain suomeksi.
        Ei malttaisi käyttää kondomia, tekisi mieli heti yrittää, ei ole kipuja eikä tuntemuksia.
        MInulle tehtiin leikkaus tähystysmenetelmällä. Aika jännä että mun klipsi oli jo kolmessa vuodessa toinen puoli kadonnut koko klipsi, lääkäri ei löytänyt sitä ollenkaan.
        Niin me yritettiin kesällä koeputkivauvaa, maksoin siitä kaikkiaan noin 5000 euroa, kaikki mahdolliset tutkimukset minulle ja miehelle, ja lääkkeet ja hoito, ilman kelakorvauksia.
        Ei ole enää varaa yrittää toista kertaa, ei onnistunut, tai onnistui mutta en tullut raskaaksi :) alkioita siirrettiin kaksi ja eivät kiinnittyneet, ja pakastimeen ei jäänyt alkioita.
        Minäkin olen jo muutaman kuukauden päästä 43 vuotias, ei paras mahdollinen ikä, mutta ollaan toiveikkaita, mitäs muutakaan.

        Minulla myös minua pajon nuorempi mies..aika samallainen tilanne tosiaan meillä.
        Yrittää saa kuulema heti ja ei puhunut mitään että täytyisi kondoomia käyttää. tuota olen itsekkin miettinyt että onko munatorviraskaus riski suurempi nyt kun tavallisesti, siitä en osannut kysyä sairaalassa. Tuosta olen kuullut että klipsit saattavat itseltään lähteä irti, ja jopa munatorvet hakeutua yhteen takaisin..kummallinen tuo luonto.
        Meiltä on myös kaikki mahdolliset kokeet otettu kun yritimme koeputki vauvaa. kaksi alkiota myös minulle siirretty. ja toisella kerralla yksi..kallista touhua on. mutta mitäpä ei yrittäisi.
        Purku siksikin minua houkutteli että yritystä voi näin nyt yhdellä maksulla jatkaa niin kauan kun luonto vain antaa myöden eli kaikki toimii.


      • Saa-ga
        iida-karoliina kirjoitti:

        Minulla myös minua pajon nuorempi mies..aika samallainen tilanne tosiaan meillä.
        Yrittää saa kuulema heti ja ei puhunut mitään että täytyisi kondoomia käyttää. tuota olen itsekkin miettinyt että onko munatorviraskaus riski suurempi nyt kun tavallisesti, siitä en osannut kysyä sairaalassa. Tuosta olen kuullut että klipsit saattavat itseltään lähteä irti, ja jopa munatorvet hakeutua yhteen takaisin..kummallinen tuo luonto.
        Meiltä on myös kaikki mahdolliset kokeet otettu kun yritimme koeputki vauvaa. kaksi alkiota myös minulle siirretty. ja toisella kerralla yksi..kallista touhua on. mutta mitäpä ei yrittäisi.
        Purku siksikin minua houkutteli että yritystä voi näin nyt yhdellä maksulla jatkaa niin kauan kun luonto vain antaa myöden eli kaikki toimii.

        Minä myös olen miettinyt sterilisaation purun ja keinohedelmöityksen välillä. Minulla ongelmana se, että 6 vuotta sitten sterilisaation yhteydessä katkaistu ja poltettu piuhat. Onko kenelläkään onnistunut purkuleikkaus tämmöisen toimenpiteen jälkeen? Gynekologini sanoi, että purun onnistuminen hyvin epätodennäköistä ja kehoitti miettimään keinohedelmöitystä. Ongelmana keinohedelmöityksessä, ettei Kela myönnä mitään korvausta sterilisaation tehneelle ja näin ollen hoidot todella kalliita, kun onnistumisesta ei siinäkään takuuta. Olen yrittänyt vuosia unohtaa ajatukset vauvasta, mutta asia pyörii mielessäni päivittäin ja kaduttaa vuosia sitten tehty sterilisaatio...


      • vauvatoive10
        Saa-ga kirjoitti:

        Minä myös olen miettinyt sterilisaation purun ja keinohedelmöityksen välillä. Minulla ongelmana se, että 6 vuotta sitten sterilisaation yhteydessä katkaistu ja poltettu piuhat. Onko kenelläkään onnistunut purkuleikkaus tämmöisen toimenpiteen jälkeen? Gynekologini sanoi, että purun onnistuminen hyvin epätodennäköistä ja kehoitti miettimään keinohedelmöitystä. Ongelmana keinohedelmöityksessä, ettei Kela myönnä mitään korvausta sterilisaation tehneelle ja näin ollen hoidot todella kalliita, kun onnistumisesta ei siinäkään takuuta. Olen yrittänyt vuosia unohtaa ajatukset vauvasta, mutta asia pyörii mielessäni päivittäin ja kaduttaa vuosia sitten tehty sterilisaatio...

        en ole kertonut juuri kenellekään että sterilisaatio on nyt purettu.
        En usko saavani paljonkaan ymmärrystä, tässä iässä naiset hehkuttaa sitä että on vapaa ja lapset alkaa lentää pesästä. Jotkut pelottelee riskillä saada vammainen lapsi, jotkut sillä että kohta mies jättää kun nainen rupsahtaa raskauden jälkeen.....
        Itse olen joskus miettinyt sitä miltä tuntuu istua 55-vuotiaana ala-asteen vanhempainillassa 35-vuotiaiden äitien seassa. Mutta mitä se kenellekään kuuluu...
        Joo Tartossa lääkäri puhui että noin kolme kuukautiskiertoa olisi hyvä odotella ja antaa kehon toipua, ymmärsin että riski munanjohdinraskauteen on suurempi nyt kun on "korjatut" putket.
        Suomessa jos siitä ei puhuttu mitään, ehkä se ei sitten niin iso riski ole.
        En haluiaisi tuhlata yhtään aikaa, aika ei ole rahaa tässä iässä.
        Edelliselle kirjoittajalle sanoisin, että anna palaa, mitä menetettävää sulla on, niinkuin ei meilläkään, ompahan sitten yritetty, sen kanssa voi kai elää, mutta ei tarvi sitten vaihdevuosissa miettiä että nyt on myöhäistä, olis pitänyt yrittää.
        Lääkäri minullekin suositteli ehdottomasti koeputkihedelmöitystä, että se on parempi keino onnistua kuin purku.
        Kävin sen kilttinä tyttönä läpi, ja makselin sen noin 5000 euroa yksityiselle, ilman kelakorvausta ( en valita, omapa on virheeni tämä sterilisaatio) mutta sen jälkeen oli aika kurja olo , ei raskautta, ei rahaa yrittää uudelleen.
        Vajaa 1000 euroa Tartossa ei tuntunut missään sen 5000 euron rinnalla.
        Tartto tuntui asialliselta paikalta, lääkäri oli ystävällinen ja ammattitaitoinen, ainoa puute oli tuo kieliongelma, eivät puhu englantia, siinä sitten viron ja suomen sekoituksella ja elekielellä ja piirtämällä yritimme ymmärtää toisiamme.


      • Saa-ga
        vauvatoive10 kirjoitti:

        en ole kertonut juuri kenellekään että sterilisaatio on nyt purettu.
        En usko saavani paljonkaan ymmärrystä, tässä iässä naiset hehkuttaa sitä että on vapaa ja lapset alkaa lentää pesästä. Jotkut pelottelee riskillä saada vammainen lapsi, jotkut sillä että kohta mies jättää kun nainen rupsahtaa raskauden jälkeen.....
        Itse olen joskus miettinyt sitä miltä tuntuu istua 55-vuotiaana ala-asteen vanhempainillassa 35-vuotiaiden äitien seassa. Mutta mitä se kenellekään kuuluu...
        Joo Tartossa lääkäri puhui että noin kolme kuukautiskiertoa olisi hyvä odotella ja antaa kehon toipua, ymmärsin että riski munanjohdinraskauteen on suurempi nyt kun on "korjatut" putket.
        Suomessa jos siitä ei puhuttu mitään, ehkä se ei sitten niin iso riski ole.
        En haluiaisi tuhlata yhtään aikaa, aika ei ole rahaa tässä iässä.
        Edelliselle kirjoittajalle sanoisin, että anna palaa, mitä menetettävää sulla on, niinkuin ei meilläkään, ompahan sitten yritetty, sen kanssa voi kai elää, mutta ei tarvi sitten vaihdevuosissa miettiä että nyt on myöhäistä, olis pitänyt yrittää.
        Lääkäri minullekin suositteli ehdottomasti koeputkihedelmöitystä, että se on parempi keino onnistua kuin purku.
        Kävin sen kilttinä tyttönä läpi, ja makselin sen noin 5000 euroa yksityiselle, ilman kelakorvausta ( en valita, omapa on virheeni tämä sterilisaatio) mutta sen jälkeen oli aika kurja olo , ei raskautta, ei rahaa yrittää uudelleen.
        Vajaa 1000 euroa Tartossa ei tuntunut missään sen 5000 euron rinnalla.
        Tartto tuntui asialliselta paikalta, lääkäri oli ystävällinen ja ammattitaitoinen, ainoa puute oli tuo kieliongelma, eivät puhu englantia, siinä sitten viron ja suomen sekoituksella ja elekielellä ja piirtämällä yritimme ymmärtää toisiamme.

        Minäkin olen tuota Tartoa miettinyt... Täällä gynekologi sanoi, että sterilisaatio hyvin vaikeata purkaa kun piuhat katkaistu ja poltettu, ei etukäteen pystytä tutkimaan onko piuhoista sen vertaa jäljellä että pystyttäisiin yhdistämään.
        Onnea sinulle vauvayritykseen, toivottavasti tärppää!


      • iida-karoliina
        Saa-ga kirjoitti:

        Minäkin olen tuota Tartoa miettinyt... Täällä gynekologi sanoi, että sterilisaatio hyvin vaikeata purkaa kun piuhat katkaistu ja poltettu, ei etukäteen pystytä tutkimaan onko piuhoista sen vertaa jäljellä että pystyttäisiin yhdistämään.
        Onnea sinulle vauvayritykseen, toivottavasti tärppää!

        Kun minä kävin lääkärissä ennen purkuun menoa niin lääkäri kysyi miten sterilisaatio on tehty. Kun kerroin että minulle oli kerrottu (lääkäri joka teki sterilisaation viimeisen synnytykseni jälkeen) Laitettiin klipsit että jos kuitenkin joskus kadut on ne helpompi purkaa. Totesi siihen Tämä purun tehnyt lääkäri että purku on yhtä vaikea purkaa ja onnistuminen aina yhtä epävarmaa. Kun on klipsit joudutaan kuitenkin munatorvesta katkaisemaan pätkä pois ja varmuuden vuoksi vähän reilu jos on vauriota siinnä klipsin vierelläkin.. ja päät ommellaan sitten yhteen. Eipä tuntunut olevan merkitystä sillä kuinka oli sterilisaatio aikanaan tehty. Hiukan oli vielä näreissään kun oli minulle sanottu että purkun vopi helpolla tehdä. se ei ole pieni operaatio, minulle tehtiin avo leikkaus siksi että lääkärin mielipide oli se että patemmin näkee mitä tekee ja joillain on aloitettu tähystysleikkauksella ja jouduttu kuitenkin avaamaan. Avoleikkauksella on toipuminen vie kauemmin. ja tosiaan kun leikkauksen jälkeen kysyin että milloin uskaltaa alkaa raskautta yrittämään sain vastauksen että niin pian kuin vain pystyy muuten seksiä harrastamaan että vaikka heti.
        seuraavasta kierrosta aloitettiin harjoitukset.


      • iida-karoliina
        vauvatoive10 kirjoitti:

        en ole kertonut juuri kenellekään että sterilisaatio on nyt purettu.
        En usko saavani paljonkaan ymmärrystä, tässä iässä naiset hehkuttaa sitä että on vapaa ja lapset alkaa lentää pesästä. Jotkut pelottelee riskillä saada vammainen lapsi, jotkut sillä että kohta mies jättää kun nainen rupsahtaa raskauden jälkeen.....
        Itse olen joskus miettinyt sitä miltä tuntuu istua 55-vuotiaana ala-asteen vanhempainillassa 35-vuotiaiden äitien seassa. Mutta mitä se kenellekään kuuluu...
        Joo Tartossa lääkäri puhui että noin kolme kuukautiskiertoa olisi hyvä odotella ja antaa kehon toipua, ymmärsin että riski munanjohdinraskauteen on suurempi nyt kun on "korjatut" putket.
        Suomessa jos siitä ei puhuttu mitään, ehkä se ei sitten niin iso riski ole.
        En haluiaisi tuhlata yhtään aikaa, aika ei ole rahaa tässä iässä.
        Edelliselle kirjoittajalle sanoisin, että anna palaa, mitä menetettävää sulla on, niinkuin ei meilläkään, ompahan sitten yritetty, sen kanssa voi kai elää, mutta ei tarvi sitten vaihdevuosissa miettiä että nyt on myöhäistä, olis pitänyt yrittää.
        Lääkäri minullekin suositteli ehdottomasti koeputkihedelmöitystä, että se on parempi keino onnistua kuin purku.
        Kävin sen kilttinä tyttönä läpi, ja makselin sen noin 5000 euroa yksityiselle, ilman kelakorvausta ( en valita, omapa on virheeni tämä sterilisaatio) mutta sen jälkeen oli aika kurja olo , ei raskautta, ei rahaa yrittää uudelleen.
        Vajaa 1000 euroa Tartossa ei tuntunut missään sen 5000 euron rinnalla.
        Tartto tuntui asialliselta paikalta, lääkäri oli ystävällinen ja ammattitaitoinen, ainoa puute oli tuo kieliongelma, eivät puhu englantia, siinä sitten viron ja suomen sekoituksella ja elekielellä ja piirtämällä yritimme ymmärtää toisiamme.

        Noita samoja olen miettinyt. tätä ikää ja miltä se tuntuu kun muut pikkulasten vanhemmat on nuorempia.
        Meillä kuitenkin tässä ihan lähipiirissä on yli 40v vauvansaaneita. Eivät tunnu niin vanhoilta vielä, jotenkin ovat paljon nuorekkaampia kun ne joilla jo isommat lapset. Itseni tunnen vielä ihan nuorekkaaksi ja hyväkuntoiseksi. Uskon jaksavani vielä pienen lapsen kanssa ja nautin varmaan joka hetkestä.. Olen tuolla kaks plussan keskustelu sivuilla kuumeilemassa jossa muita päälle 40v vauvahaaveilioita myös minun lisäksi.. Tervetuloa sinne jos kiinnostaa. mukava olisi kuulla kuinka sinun vauvahaave tästä etempäin etenee..


      • vauvatoive10
        iida-karoliina kirjoitti:

        Noita samoja olen miettinyt. tätä ikää ja miltä se tuntuu kun muut pikkulasten vanhemmat on nuorempia.
        Meillä kuitenkin tässä ihan lähipiirissä on yli 40v vauvansaaneita. Eivät tunnu niin vanhoilta vielä, jotenkin ovat paljon nuorekkaampia kun ne joilla jo isommat lapset. Itseni tunnen vielä ihan nuorekkaaksi ja hyväkuntoiseksi. Uskon jaksavani vielä pienen lapsen kanssa ja nautin varmaan joka hetkestä.. Olen tuolla kaks plussan keskustelu sivuilla kuumeilemassa jossa muita päälle 40v vauvahaaveilioita myös minun lisäksi.. Tervetuloa sinne jos kiinnostaa. mukava olisi kuulla kuinka sinun vauvahaave tästä etempäin etenee..

        Ihanaa etten ole ainoa.
        Tämän ikäinen nainen joka kovasti haaveilee vauvasta.
        Ja mies on nyt innokkaasti mukana, parisuhde meni ylä ja alamäkeä kun aluksi sanoin ettei ikinä enää, tehty mikä tehty, ei sille voi enää mitään....
        Vuorotellen haluttiin ja luovuttiin ja melkein erottiin ja tultiin siihen tulokseen että yritetään koska kerran rakastamme toisiamme tästäkin huolimatta.
        Nyt tuntuu tosi makeelta että saa edes yrittää.
        Kunpa säästyisimme kaikki nyt keskenmenoilta ja munanjohdinraskauksilta,
        ja toiveemme toteutuisivat, kaikille kiva joululahja plussa testiin :))
        Asuuko kukaan teistä Helsingissä?


      • iida-karoliina
        vauvatoive10 kirjoitti:

        Ihanaa etten ole ainoa.
        Tämän ikäinen nainen joka kovasti haaveilee vauvasta.
        Ja mies on nyt innokkaasti mukana, parisuhde meni ylä ja alamäkeä kun aluksi sanoin ettei ikinä enää, tehty mikä tehty, ei sille voi enää mitään....
        Vuorotellen haluttiin ja luovuttiin ja melkein erottiin ja tultiin siihen tulokseen että yritetään koska kerran rakastamme toisiamme tästäkin huolimatta.
        Nyt tuntuu tosi makeelta että saa edes yrittää.
        Kunpa säästyisimme kaikki nyt keskenmenoilta ja munanjohdinraskauksilta,
        ja toiveemme toteutuisivat, kaikille kiva joululahja plussa testiin :))
        Asuuko kukaan teistä Helsingissä?

        Olen pääkaupunkiseudulta kotoisin , nyt asun keskisuomessa. Hesassa liikutaan kyllä aina välillä toki. Semppiä ja plussa onnea joulupakettiin sinulle


      • vauvatoive10
        iida-karoliina kirjoitti:

        Olen pääkaupunkiseudulta kotoisin , nyt asun keskisuomessa. Hesassa liikutaan kyllä aina välillä toki. Semppiä ja plussa onnea joulupakettiin sinulle

        Kai pitää munkin siirtyä sinne Kaks Plussan sivuille, tätä ketjua on jo vaikea lukea kun on niin pitkä.
        Oletko kokeillut ovulaatiotestejä tai jotakin clomifeneja tai vastaavia yrityksen tukemiseksi?
        Sain tutulta muutaman ovistestin, ja kierron 13. päivä näytti ainakin että ovuloin.
        Toivon todella että munanjohtimet on nyt auki, edes toinen , se riittää.
        On jotenkin juhlallinen olo, naisellisuus puhkesi uuteen kukkaan, kun ne klipsit on pois.
        Tunnen itseni jotenkin erilaiseksi, toivottavasti myös sisälläni jotakin tapahtuu:)
        Katsotaan löydänkö sinne 2 palstalle.
        Tsemppiä ja vauvoja kaikille !


      • vauvatoive10 kirjoitti:

        Kai pitää munkin siirtyä sinne Kaks Plussan sivuille, tätä ketjua on jo vaikea lukea kun on niin pitkä.
        Oletko kokeillut ovulaatiotestejä tai jotakin clomifeneja tai vastaavia yrityksen tukemiseksi?
        Sain tutulta muutaman ovistestin, ja kierron 13. päivä näytti ainakin että ovuloin.
        Toivon todella että munanjohtimet on nyt auki, edes toinen , se riittää.
        On jotenkin juhlallinen olo, naisellisuus puhkesi uuteen kukkaan, kun ne klipsit on pois.
        Tunnen itseni jotenkin erilaiseksi, toivottavasti myös sisälläni jotakin tapahtuu:)
        Katsotaan löydänkö sinne 2 palstalle.
        Tsemppiä ja vauvoja kaikille !

        Hei!
        Voisiko joku kertoa tuoreita kokemuksia sterilisaation purkamisesta Tarton sairaalassa. Miten saitte yhteyden sairaalaan? Miten pitkät leikkausjonot ovat? Millaiset ovat kustannukset? Mitä tutkimuksia tai lähetteitä Suomessa on hoidettava ensin? Tarvitaanko Suomesta lähete vai riittääkö suoraan ajanvaraus Tartoon?


      • kerran siellä
        Ajatar10 kirjoitti:

        Hei!
        Voisiko joku kertoa tuoreita kokemuksia sterilisaation purkamisesta Tarton sairaalassa. Miten saitte yhteyden sairaalaan? Miten pitkät leikkausjonot ovat? Millaiset ovat kustannukset? Mitä tutkimuksia tai lähetteitä Suomessa on hoidettava ensin? Tarvitaanko Suomesta lähete vai riittääkö suoraan ajanvaraus Tartoon?

        Olin viime vuonna Tartossa.
        HInta on hieman alle 1000 euroa.
        Googleta lääkärin nimellä Ylle Kadastik, niin löydät tietoa, hänelle voi laittaa sähköpostia tai soittaa, suomen kielellä.
        Jono on kai siinä 2-3 kk.
        Ei tarvita mitään lähetettä Suomesta. Lääkäri pyytää tutkimukset mitä tarvit, tee ne Suomessa ja ota tulokset mukaan: esimerkiksi, hiv, klamydia ja papa-koe.


      • Ajatar10.
        kerran siellä kirjoitti:

        Olin viime vuonna Tartossa.
        HInta on hieman alle 1000 euroa.
        Googleta lääkärin nimellä Ylle Kadastik, niin löydät tietoa, hänelle voi laittaa sähköpostia tai soittaa, suomen kielellä.
        Jono on kai siinä 2-3 kk.
        Ei tarvita mitään lähetettä Suomesta. Lääkäri pyytää tutkimukset mitä tarvit, tee ne Suomessa ja ota tulokset mukaan: esimerkiksi, hiv, klamydia ja papa-koe.

        Kiitos vastauksestasi! Tartunpa heti toimeen. Mukavaa alkanutta vuotta ;)


    • syksyvauva

      Tässä se ketju jossa paljon tietoa.....

      • gabriel b.

        Tästä ainakin huomaa että jo synnyttäneille ei pitäis lainkaan tehdä steriä, kun niitä iltatähtiä sitten kuitenkin alkaa tehdä mieli. Ei kai näitä helkkari vieköön vaan suoriteta julkisella puolella? Käsittämätöntä että ihminen joka tasan tarkkaan tietää ettei halua lapsia ikinä, ei saa sterilisaatiota ennen 30v. ja sitten näille päättämättömille pitää tehdä jotain purkuja...


      • Melinda68
        gabriel b. kirjoitti:

        Tästä ainakin huomaa että jo synnyttäneille ei pitäis lainkaan tehdä steriä, kun niitä iltatähtiä sitten kuitenkin alkaa tehdä mieli. Ei kai näitä helkkari vieköön vaan suoriteta julkisella puolella? Käsittämätöntä että ihminen joka tasan tarkkaan tietää ettei halua lapsia ikinä, ei saa sterilisaatiota ennen 30v. ja sitten näille päättämättömille pitää tehdä jotain purkuja...

        Elämä ei ole aina ihan oikeudenmukainen. Minä sain ihan luomuna sen hartaasti toivomani iltatähden v.2008. Raskautta tosin varjosti hankala diabetes ja synnytyksen jälkeen vakava synn.masennus. Rakas tyttäreni sai syntyessään täyden kympin ja kun masennuksesta selvittin(sairaalahoidon avulla), nautin ihanasta vauvasta täysin sydämin. Ikää oli 40 ja joulukuussa -08 päätin mennä sterilisaatioon (peruin menoni jo kertaalleen, mutta ajattelin erittäin rankan masennuksen jälkeen, että iltatähti jääköön viimeiseksemme).
        Kuten sanoin, elämä ei kuitenkaan ole aina ihan oikeudenmukainen. Tyttäreni kuoli yllättäen tammikuussa 2009 puolen vuoden ikäisenä, selittämättömästä syystä, yön aikana nukkuessaan. Mitään syytä ei löytynyt. Jäljelle jäi vain tyhjä syli. Ja sterilisaatio.
        N. puolen vuoden kuluttua kuolemasta soitin paikkakuntamme sairaalaan ja kysyin, onko tälläisessä tapauksessa mahdollista päästä purkuun. Ei ollut. Myöskään julkisen puolen h.hoitoihin ei päässyt, kun ikää jo 40. Tiedän, ettei uusi elämä korvaa entistä, mutta kuka ei haluaisi syllinsä taas vauvaa kun se siitä on kesken kaiken viety pois, varoittamatta. No, en minäkään halunnut/en uskaltanut vuoteen, mutta loppuvuodesta olin saanut 5000e säästöön ja menimme yks.puolelle hed.hoitoihin. Ei tuottanut tulosta, pakkasessa vielä on yritys. Jotenkin pelkään, jos emme onnistu enää, miten sen tuo pääkoppa kestää. En vaan voi luovuttaa, minusta riittää jo tuo yksi suuri menetys, toivoisin kokevani menetysten ja ainaisten toiveiden romuttamisten jälkeen vielä toiveen toteutuvan. Siksi olen kiinnostunut minäkin ottamaan selvää tuosta Tarton mahdollisuudesta (sen rahan voisi vielä saada kokoonkin), mikäli ei nyt keväällä enää onnista. Ajatus, että vielä jostain löytyisi mahdollisuus, pitäisi varmasti myös henkisesti kasassa seuraavan mahdollisen epäonnistumisen jälkeisessä pettymyksessä - kun se ei olisikaan se lopullinen ja vihoviimeinen yritys. Onnea teille kaikille muille ja minä palaan asiaan vielä.


      • Merilinda
        Melinda68 kirjoitti:

        Elämä ei ole aina ihan oikeudenmukainen. Minä sain ihan luomuna sen hartaasti toivomani iltatähden v.2008. Raskautta tosin varjosti hankala diabetes ja synnytyksen jälkeen vakava synn.masennus. Rakas tyttäreni sai syntyessään täyden kympin ja kun masennuksesta selvittin(sairaalahoidon avulla), nautin ihanasta vauvasta täysin sydämin. Ikää oli 40 ja joulukuussa -08 päätin mennä sterilisaatioon (peruin menoni jo kertaalleen, mutta ajattelin erittäin rankan masennuksen jälkeen, että iltatähti jääköön viimeiseksemme).
        Kuten sanoin, elämä ei kuitenkaan ole aina ihan oikeudenmukainen. Tyttäreni kuoli yllättäen tammikuussa 2009 puolen vuoden ikäisenä, selittämättömästä syystä, yön aikana nukkuessaan. Mitään syytä ei löytynyt. Jäljelle jäi vain tyhjä syli. Ja sterilisaatio.
        N. puolen vuoden kuluttua kuolemasta soitin paikkakuntamme sairaalaan ja kysyin, onko tälläisessä tapauksessa mahdollista päästä purkuun. Ei ollut. Myöskään julkisen puolen h.hoitoihin ei päässyt, kun ikää jo 40. Tiedän, ettei uusi elämä korvaa entistä, mutta kuka ei haluaisi syllinsä taas vauvaa kun se siitä on kesken kaiken viety pois, varoittamatta. No, en minäkään halunnut/en uskaltanut vuoteen, mutta loppuvuodesta olin saanut 5000e säästöön ja menimme yks.puolelle hed.hoitoihin. Ei tuottanut tulosta, pakkasessa vielä on yritys. Jotenkin pelkään, jos emme onnistu enää, miten sen tuo pääkoppa kestää. En vaan voi luovuttaa, minusta riittää jo tuo yksi suuri menetys, toivoisin kokevani menetysten ja ainaisten toiveiden romuttamisten jälkeen vielä toiveen toteutuvan. Siksi olen kiinnostunut minäkin ottamaan selvää tuosta Tarton mahdollisuudesta (sen rahan voisi vielä saada kokoonkin), mikäli ei nyt keväällä enää onnista. Ajatus, että vielä jostain löytyisi mahdollisuus, pitäisi varmasti myös henkisesti kasassa seuraavan mahdollisen epäonnistumisen jälkeisessä pettymyksessä - kun se ei olisikaan se lopullinen ja vihoviimeinen yritys. Onnea teille kaikille muille ja minä palaan asiaan vielä.

        Hei kanssaystävät! Voiko tosiaan olla niin, että jono Tartoon purkuun on 8kk? Laitoin juuri sähköpostia ja sain vastauksen, että lokakuussa 2010 ensimmäisiä aikoja. Noihin ivf-hoitoihinkin tuhrautunut jo paljon aikaa ja ikää kohta 42v, haluaisi päästä sinne aiemmin. Onko muilla vastaavia kokemuksia tuosta jonosta?


      • vauvatoive10
        Merilinda kirjoitti:

        Hei kanssaystävät! Voiko tosiaan olla niin, että jono Tartoon purkuun on 8kk? Laitoin juuri sähköpostia ja sain vastauksen, että lokakuussa 2010 ensimmäisiä aikoja. Noihin ivf-hoitoihinkin tuhrautunut jo paljon aikaa ja ikää kohta 42v, haluaisi päästä sinne aiemmin. Onko muilla vastaavia kokemuksia tuosta jonosta?

        Minä otin yhteyttä Tarttoon syyskuussa 09 ja pääsin sinne marraskuussa 09, ja tulin raskaaksi tammikuussa. Olisko nyt sitten kertynyt enemmän jonoa, kun asiasta on netissä kirjoiteltu, moni halukas on ottanut sinne yhteyttä. Omalta kohdaltani voin vain sanoa että paremmin ei olisi voinut asiat sujua.


      • Onko järkee vai ei?
        gabriel b. kirjoitti:

        Tästä ainakin huomaa että jo synnyttäneille ei pitäis lainkaan tehdä steriä, kun niitä iltatähtiä sitten kuitenkin alkaa tehdä mieli. Ei kai näitä helkkari vieköön vaan suoriteta julkisella puolella? Käsittämätöntä että ihminen joka tasan tarkkaan tietää ettei halua lapsia ikinä, ei saa sterilisaatiota ennen 30v. ja sitten näille päättämättömille pitää tehdä jotain purkuja...

        Hei gabriel b! Tosiaankaan näille päättämättömille ei saisi steriä tehdä. Minä en steriä saanut ja syy oli, että kun niin monia rupeaa kaduttamaan!


      • haave...
        vauvatoive10 kirjoitti:

        Minä otin yhteyttä Tarttoon syyskuussa 09 ja pääsin sinne marraskuussa 09, ja tulin raskaaksi tammikuussa. Olisko nyt sitten kertynyt enemmän jonoa, kun asiasta on netissä kirjoiteltu, moni halukas on ottanut sinne yhteyttä. Omalta kohdaltani voin vain sanoa että paremmin ei olisi voinut asiat sujua.

        Ensi tiistaina olen lähdössä Tarttoon, keskiviikkona leikataan. Kyllä tässä melkoinen määrä ajatuksia ravaa päässä ympyrää mutta onneksi mies pääsee lähtemään mukaan ja saa olla koko ajan sairaalassa tukena.

        Kaikki kohtalotoverit, olisi mukava vaihtaa ajatuksia. Sähköposti tulee perille osoitteella [email protected]

        Teille purkuun menossa olevia haukkuvia haluaisin sanoa että eiköhän se elämä vielä teitäkin opeta ymmärtämään ettei elämä mene prinsessa-satujen mukaan. Kaikenlaista voi sattua ja tapahtua niin hyvässä kuin pahassakin. Olisi mukava tietää miten se on teiltä pois jos me "päättämättömät" maksamme hoidot yksityispuolella omasta pussistamme? Emme suinkaan pidennä hoitojonoja tai vie kenenkään lapsettoman lasta jos saamme sen elämämme haaveen toteutumaan!


      • Haave...
        haave... kirjoitti:

        Ensi tiistaina olen lähdössä Tarttoon, keskiviikkona leikataan. Kyllä tässä melkoinen määrä ajatuksia ravaa päässä ympyrää mutta onneksi mies pääsee lähtemään mukaan ja saa olla koko ajan sairaalassa tukena.

        Kaikki kohtalotoverit, olisi mukava vaihtaa ajatuksia. Sähköposti tulee perille osoitteella [email protected]

        Teille purkuun menossa olevia haukkuvia haluaisin sanoa että eiköhän se elämä vielä teitäkin opeta ymmärtämään ettei elämä mene prinsessa-satujen mukaan. Kaikenlaista voi sattua ja tapahtua niin hyvässä kuin pahassakin. Olisi mukava tietää miten se on teiltä pois jos me "päättämättömät" maksamme hoidot yksityispuolella omasta pussistamme? Emme suinkaan pidennä hoitojonoja tai vie kenenkään lapsettoman lasta jos saamme sen elämämme haaveen toteutumaan!

        Laitoin vahingossa sähköposti-osoitteeni väärin ed. viestiin, minut tavoittaa osoitteella [email protected]


      • 1+5
        haave... kirjoitti:

        Ensi tiistaina olen lähdössä Tarttoon, keskiviikkona leikataan. Kyllä tässä melkoinen määrä ajatuksia ravaa päässä ympyrää mutta onneksi mies pääsee lähtemään mukaan ja saa olla koko ajan sairaalassa tukena.

        Kaikki kohtalotoverit, olisi mukava vaihtaa ajatuksia. Sähköposti tulee perille osoitteella [email protected]

        Teille purkuun menossa olevia haukkuvia haluaisin sanoa että eiköhän se elämä vielä teitäkin opeta ymmärtämään ettei elämä mene prinsessa-satujen mukaan. Kaikenlaista voi sattua ja tapahtua niin hyvässä kuin pahassakin. Olisi mukava tietää miten se on teiltä pois jos me "päättämättömät" maksamme hoidot yksityispuolella omasta pussistamme? Emme suinkaan pidennä hoitojonoja tai vie kenenkään lapsettoman lasta jos saamme sen elämämme haaveen toteutumaan!

        Jos purku maksetaan omasta pussista se ei ole keneltäkään pois. Muussa tapauksessa purku on mielestäni väärin.


    • menossa

      hei.itse menossa ouluun gynegoon,onko muita siellä käyneitä?hintakin kohillaan.

      • jepjepjep11111

        paljon siellä maksaa leikkaus?


      • vauvatoive10
        jepjepjep11111 kirjoitti:

        paljon siellä maksaa leikkaus?

        Jos olet sama kuin nimimerkki "vauva haaveissa" kaksplussan puolella, niin vastasin sulle lähettämääsi yksityisviestiin nyt kun sen huomasin.


      • menossa
        vauvatoive10 kirjoitti:

        Jos olet sama kuin nimimerkki "vauva haaveissa" kaksplussan puolella, niin vastasin sulle lähettämääsi yksityisviestiin nyt kun sen huomasin.

        hei.2650e on hinta.leikkaavan lääkärin kans keskustelin tuosta ja eka pitää ennen leikkuuta maksaa n.1500e ja loppu laskulle saa osa maksun.oulussa ei tarvi käydä gynen tutkimuksissa vaan sen voi tehdä ihan missä vain yksityisellä muista pyytää paperit mukaan tutkimuksesta ja miehen simppa testi myös mut mie teen vain sen kotitestin kuhan on liikkuvat ja tarvittava määrä.2 viikon päähän saa sis leikkuu ajan.onko ketään jo käyneitä?


      • sterin purku
        menossa kirjoitti:

        hei.2650e on hinta.leikkaavan lääkärin kans keskustelin tuosta ja eka pitää ennen leikkuuta maksaa n.1500e ja loppu laskulle saa osa maksun.oulussa ei tarvi käydä gynen tutkimuksissa vaan sen voi tehdä ihan missä vain yksityisellä muista pyytää paperit mukaan tutkimuksesta ja miehen simppa testi myös mut mie teen vain sen kotitestin kuhan on liikkuvat ja tarvittava määrä.2 viikon päähän saa sis leikkuu ajan.onko ketään jo käyneitä?

        hei.jos minulle sen tarkoitit niin en löytänyt koko viestiä enää yritin katella.voisitko vielä vastata.


      • sterin
        sterin purku kirjoitti:

        hei.jos minulle sen tarkoitit niin en löytänyt koko viestiä enää yritin katella.voisitko vielä vastata.

        en ollut minä vauva haaveissa, kuka on käynyt tai menossa sterin purkuun ouluun odl


      • usko34
        sterin kirjoitti:

        en ollut minä vauva haaveissa, kuka on käynyt tai menossa sterin purkuun ouluun odl

        Onko kenelläkään tieto mitä purku maksaa suomessa tänä päivänä? minä ole 34v. neljän lapsen äiti ja sterilissatio tehtiin minulle 5v. sitten, nyt kuitenkin isännän kanssa hauaisimme vielä yhden tai kaksi lasta. Viimeinen raskaus oli henkisesti silloin niin raskas että päädyimme purkuun mutta nyt olemme tullet toisiin ajatuksiin. Tartokin käynyt mielessä mut ollaanko siellä kauvan sairaalassa? Ja miten kielen kanssa pärjää? Olisiko helpompi käydä suomessa? Vieläkö pääsee yleisiin sairailoihin purkun tekemään? Vai eikö niitä tee muut kuin yksityiset sairaalat? Kiinostaisi kovin mutta samalla pelottaa!


      • purku
        usko34 kirjoitti:

        Onko kenelläkään tieto mitä purku maksaa suomessa tänä päivänä? minä ole 34v. neljän lapsen äiti ja sterilissatio tehtiin minulle 5v. sitten, nyt kuitenkin isännän kanssa hauaisimme vielä yhden tai kaksi lasta. Viimeinen raskaus oli henkisesti silloin niin raskas että päädyimme purkuun mutta nyt olemme tullet toisiin ajatuksiin. Tartokin käynyt mielessä mut ollaanko siellä kauvan sairaalassa? Ja miten kielen kanssa pärjää? Olisiko helpompi käydä suomessa? Vieläkö pääsee yleisiin sairailoihin purkun tekemään? Vai eikö niitä tee muut kuin yksityiset sairaalat? Kiinostaisi kovin mutta samalla pelottaa!

        hei.soita oulun odl ja kysy sieltä,käskevät ensin lääkärin käynnille.siellä tarvittavat tutkimukset ja samalla saa ajan leikkaukseen.miehen siemenneste pitää myös tutkia.


      • fak fak
        purku kirjoitti:

        hei.soita oulun odl ja kysy sieltä,käskevät ensin lääkärin käynnille.siellä tarvittavat tutkimukset ja samalla saa ajan leikkaukseen.miehen siemenneste pitää myös tutkia.

        ja iso sellanen..on teil otsaa -ette tajua et tääl on lapsettomia????????


      • steriläinen
        fak fak kirjoitti:

        ja iso sellanen..on teil otsaa -ette tajua et tääl on lapsettomia????????

        olisit voinut ensin katsoa mitä kirjotuksia tääl on,oisit voinut jättää lukematta vaik me sterit perustettaisiinki oma sivu ni kyl teillä pitää päästä sinnekkin sanomaan joten pitäkäämme suut supussa.tällä sivulla me sterit....menes omalle sivulle...


    • Lapsen kaipuu

      Olen 43-vuotias nainen ja ollut suhteessa 2 ja puoli vuotta. Haluaisin lapsen uuden puolisoni kanssa. Olisikohan vielä mahdollista saada sterilisaation purku. Olen täysin terve ja minulla on normaali kuukautis-kierto. Ilta-tähteä toivova.

    • Iltatähti toiveissa

      Täällä kanssa yksi iltatähteä haikaileva, tässä kuussa 40 täyttävä. Sterilisaatio tehty vajaa 10v sitten. Sen jälkeen on oikea munasarja poistettu. Huomenna lääkäri ja ajattelin kysyä, onko mitään toiveita enää..

      • yyrrrrjöööötttttääää

        aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • rtgr

      Kaikella kunnioituksella mutta en tajua miksi ihmiset tekee näitä sterilisaatioita? jos ei voi olla ihan totaali varma ettei enää halua lapsia? käytetään ihan surutta yhteiskunnan varoja tämmöseen turhaan. Maailma on ehkäisykeinoja pullollaan niin miksi sterilisaatio? ei vaan tajua....

    • zorba

      Hei.onko kukaan käynyt sterin purussa lähiaikoina?mitä maksoi?ja missä tehtiin ,suomessa vai virossa?

      • Kristiina_40

        Hei!

        Minulle tehtiin sterilisaation purku huhtikuussa 2011 tuolla Oulun Odl:ssä
        maksoi n,2800 euroa.


      • 43v

        Minulle tehtiin Tartossa 2/2012, asiallinen sairaala (gynen leikkuri vain 3 v vanha) ja asialliset uudenaikaiset välineet, maksoi 1200 e


      • -41v-
        43v kirjoitti:

        Minulle tehtiin Tartossa 2/2012, asiallinen sairaala (gynen leikkuri vain 3 v vanha) ja asialliset uudenaikaiset välineet, maksoi 1200 e

        hei 43v. millä keinolla sinulle tehtiin steri?? itsellä klipsit laitettiin 15 sitten..nyt haaveena purku


    • Hope46th

      Minä olen menossa Tarttoon elokuussa sterin purkuun. Varasin ajan jo pari kk sitten, joten siellä on kaiketi jonot pidentyneet -->suosio kasvanut (meitä "päättämättömiä" taitaa olla melkoisen monta =D)
      Mulla on ikää 31v. Kohdallani aika on terveyttä ja siksikin tuntuu, että se matelee.

      Itselläni on tuubat poikki, steri tehtiin reilu vuosi sitten. Sama puoliso edelleen on ja pysyy, mutta katumus iski. Omapahan on kroppani ja rahani, joten kukin saa olla mitä mieltä lystää. Tämä kommentoijille jo etukäteen tiedoksi. :)

      Kävin pari viikkoa sitten gynen tarkistuksessa ja kaikki on kunnossa, munasarjat näyttävät toimivan hyvin. Vielä pitää otattaa leikkausta varten hiv, kuppa ja hepatiit. Papankin tulokset pitää olla kirjallisena mukaan. Tämä neuvoksi niille, joita Tartto kiinnostaa vaihtoehtona. Nykyään tuo ODL:kin on mennyt Terveystalon alle ja hinta pompahti sen myötä 6000e:n paikkeille loppuvuodesta 2011.
      Tartossa toimenpide tulee maksamaan 1000e ja se sisältää myös 3 päivää osastolla, miehelleni on varattuna vuodepaikka vierelleni perhehuoneeseen ja hänen osaltaan kulut tulee olemaan n.100e. Matkakulut päälle tietenkin, mutta silti edullisin vaihtoehto ja haluan painottaa kaikille PURKUA HARKITSEVILLE, että Tartossa ja ODL:ssä on purkuja tehty eniten eli kokemusta löytyy enemmän kuin muualla ja siten myös lopputulos on suurella todennäköisyydellä hyvä.
      Purkuja tehdään muuallakin, mutta en itse henk.koht. luottaisi paikkaan missä ei ole runsasta kokemusta ja sen myötä tullutta taitoa. Pelkkä tietoviisaus ei riitä

      Sinä 43V ! Jonotitko pitkäänkin? Toivuitko toimenpiteestä hyvin? Minkälainen oli takaisinpaluu toipilaana? Olisiko jotain vinkkiä mitä kannattaa ottaa mukaan? Saako toimenpiteen jälkeen antibioottikuurin varalle vai miten ohjeistettiin jos komplikaatioita kotona tulee?
      Paljon plussatuulia sille suunnalle! :)

      • ivf.äityli

        Hei!

        Eikö pienemmällä vaivalla olisi suoraan voinut mennä ivf-hoitoon yksityiselle? Olisitte heti päässyt tositoimiin ilman leikkauksen riskejä ja toipumisaikoja. Eihän siitä ole mitään takuita, että purun jälkeen tuubat toimivat kunnolla ja saatatte sinne ivf:ään joka tapauksessa joutua. ihan mielenkiinnosta siis kyselen kun en oiekin keksi miksi purku on järkevämpää :)


    • Miettisitte

      Just tämän takia lääkärit ovat haluttomia tekemään sterilisaatioita. Naiset ovat kuin tuuliviirejä, mieli muuttuu hetkessä äärimmäisyydestä toiseen. Monet teettää sterilisaation, kun kotona on vauvoja/pieniä lapsia useita. Sitten kun lapset ovat kasvaneet ja/tai mies vaihtunut, tekeekin taas mieli uutta kääröä, huoh...

    • mammamia!

      Moikka kaikille sterilisaation purkua harkitseville ja siinä jo olleille.

      Itselläni on aika elokuussa Tartoon ja tuota IVF:ää ollaan pyöritelty mielessä ja kävin jo yksityisellä klinikalla kysymässä hoidoista, koska purkuleikkuuseen on vielä aikaa ja olisin halunnut ivf:llä yrittää..
      Ivf on kuitenkin kuulemma elimistölle rankempi kuin leikkaus sillä ne hormonit eivät ole kevyitä nekään. Minulle siis hyvinkin maineikas lapsettomuus-lääkäri kommentoi asian näin.
      Jätin asian vielä muhimaan ja kaiketi odottelen kiltisti leikkuuseen asti.
      Toisaalta steri on tuonut minulle vuotohäiriötä (runsaat menkat, niin runsaat, että moni menisi jo hätäpäissään sairaalaan) ja pms:ää. Näistä en kärsinyt ennen steriä ja olen vain 31v. eli ei ole vaihdevuodet velä.
      Sterissä olleilla 4 kertaistuu kohdunpoiston riski ja tieteellisesti todistettu kaikkea muutakin mukavaa mistä lääkärit eivät maininneet tai kysyttäessä kielsi.

      Kun steri puretaan niin jatkaa tuo ikuinen ehkäisyn löytäminen kierrettään, mutta eiköhän se ole sittenkin sama popsia e-pillereitä kun syödä pms-oireisiin hormoneja???

      Se, että olemme osittain jokainen lääketieteen koekaniineja ja kauttamme taas maailma viisastui sterin suhteen niin hyvä tavaton teitä, suuta soittavat ja asiasta mitään tietävät naikkoset. Kommentoikaa kun teillä on omaa kokemusta, sitä ennen teillä ei ole tietoa mistä puhutte. Sääliksi käy moinen typeryys mitä kaiketi katkeruus tuottaa.
      Ei sekään kovin viisaalta äkkiseltään kuulosta, että syödään 20 eri nappia, jotta voitaisiin ohittaa keinolla millä hyvänsä luontoäidin tekemä päätös, että joku nyt vaan ei voi saada lapsia. MUTTA kun en ole sellaista kokenut (5 lasta itsellä) niin olisiko kovin viisasta kommentoida asiaa tuomitsevasti, vaikka ensivaikutelma sitä olisikin?
      Että, koittakaa nyt raasut hyväksyä vaan asian laita ja adoptoikaa tmv.


      Olisi aidosti kiva kuulla kokemuksia sterin purusta lisää ja samoin päätöksestä tehdä ivf. =)
      Kumpi tuotti tulosta ja miksi valitsit juuri sen mitä valitsit?

      Olisipa sterilisaation tehneille oma palsta. Niin paljon siitäkin on keskusteltavaa. Sen ottamisesta ja harkitsemisesta. Toipumisesta ja tekotavoista. Siellä voisi kertoa sen karunkin totuuden niille, jotka sitä suunnittelee. Siellä saisi puhua oireista ja missä kulkee sietokyvyn raja? Siitä jos iskee vauvakuume ja mitä aikoo asialle tehdä, ne jotka menossa purkuun ja siitä onnistuiko lapsen saaminen vielä ja millä keinolla. Ihan kaikesta. Siitäkin jos steri pettää.

      • TOSI erilaiset äidit

        PMS johtuu sun iästä, yli kolmenkymmenen kun mennään niin alkaa tulla oireita. Ivf:stä saa sairaslomaa kaksi päivää, että semmoinen karmea rasitus. Tavallinen flunssa on pahempi. Parilla prosentilla tosin voi tulla hyperstimulaatio, mutta eiköhän leikkauksessa ole paljon isommat riskit. Luultavasti lääkäri vain piti parhaana, ettet saa enempää lapsia entisen pesueen lisäksi, siksi sterilisaation purku, koska onnistumisen mahdollisuus paljon pienempi kuin ivf:ssä. Tai sitten se ei vain itse halunnut olla osallisena teidän touhuissa vaan keksi mahdollisimman helpon tavan saada sut pois niskoiltaan.

        Muistahan myös itse myös olla popsimatta mitään nappeja, älä ota särkylääkettä, älä hormonia, älä syöpälääkettä, anna vain LUONTOÄIDIN hoitaa hommansa! Kun sitä muillekin toivotat. Voi tätä maailmaa, että viiden lapsen äiti tulee lapsettomuuspalstalle huutelemaan hävyttömyyksiä... Ehkäisyhormonien vaikutuksia sun lienee vaikeaa kommentoida, kun itse et taida olla niitä pahemmin käyttänyt.

        Olisiko vissiin EHKÄISY-palsta tällekin keskustelulle oikea osoite?


    • huhhhhuhhhhh

      toivotaan ettei oo..toivoa. idiootti.

    • Onnistunut1

      Itsellä aikanaan tehty sterilisaatio lääkärien virhearvioiden takia. josta seurasi jatkuvat mahakivut. kuusivuotta steriilisaation jälkeen toisten lääkärien lausunnot olivat erisuuntaiset ja ruvettiin harkitsemaan purkua.

      Purku tehtiin 2011 elokuussa ODL:ssä ja raskaaksi tulin jo huhtikuussa 2012. Raskaus sujui suhtellisen hyvin ja tytär on nyt reilu kahden kuukauden ja vatsakivut ovat olleet täysin poissa. :)

    • toivotus501

      Tietääkö kukaan tehdäänkö hämeenlinnassa yleisellä puolella enää ollenkaan purku leikkauksia ?? olen alle 30 vuotias.

    • Minni75

      Heps :) Niin ja jatkan samaa linjaa edellisten keskustelijoiden kanssa...
      Eli mulle on tehty sterilisaatio -04 kolmen lapsen jälkeen. Elämä oli liian haastavaa ja nyt kun katson tätä hetkeä, minulla on 3 erityislasta, olen eronnut ja löytänyt miehen, jonka kanssa haluaisin vielä jos mahdollista yhteisen lapsen. Ikää on 38-v. ja asun Tampereella.
      Haluaisin tietää mahdollisuuksista steriliaation purkuun :)

    • järki käteen

      Vakaasti harkiten tehty sterilisaatio on tarkoitettu lopulliseksi.Muistat varmaan kaavakkeet, jotka sterilisaatiohakemukseen täytit ja lääkärin haastattelun? Nämä tällaiset toiveet sterilisaation purkamiseksi ovat yhteiskunnan verovarojen väärinkäyttöä pahimmillaan. Kyse ei ole sairauden hoidosta. Mielestäni nämä toimenpiteet pitäisi lainsäädännöllä poistaa "palveluvalikoimasta". Menehän yksityiselle, eiköhän purku onnistu muutamalla tonnilla...

      • 5+19

        Joo, nimenomaan. Itse tein sterin 27-vuotiaana jo pakottavasta syystä. Raskaus olisi minulle hengenvaarallinen eikä muu ehkäisy ole riittävän varmaa hormoonit ei minulle sovi. Lapsia minulla ei ole.
        En ymmärrä miksi pitää mennä sterilisaatioon ellei se ole sittenkin lopullinen päätös? Kyllä täytyy olla päässä vikaa silloin. Menkää psykologin juttusille ennenkuin päädytte steriin, ihan oikeasti. Joillakin ihmisillä ei ole muuta vaihtoehtoa ja lapsettomuus on todellinen eikä lapsia tule koskaan olemaan missään muodossa.


    • epätoivoinen

      Hei olen 39 vuotias olemme miettineet onko yles puolella mahdollista tehdä putkien korjausta ei varaa yksitys puoleen putket ollut jo 12 vuot pliis vastatkaa onnistuuko Hämeenlinnan sairaalaa. T. Epätoivoinen ps kertokaa ohjeita

    • äly hoi

      Miksi ihmiset menevät hankkimaan sterilisaation liian kevyesti? Näinhän sen täytyy olla, kun niin moni katuu ja haluaa purkaa sen.

      Mielestäni sterilisaation saa varsinkin iän puolesta liian kevyesti. 30-vuotias on vielä nuori päättämään lopullisesti siitä, haluaako koskaan lapsia vai ei, ja mieli voi muuttua seuraavien 10 vuoden aikana. Tai uuden puolison myötä. Monia varmasti ärsyttää kun sanon näin, mutta tottahan se on. Näköjään teilläkin.

      Onneksi en koskaan ehtinyt itse hankkia koko toimenpidettä, vaikka vakavasti harkitsin sitä 30-vuotiaana. Menin naimisiin siitä muutaman vuoden kuluttua ja yllättäen iskikin kova vauvakuume. Olen nyt 40-vuotiaana kahden erittäin toivotun lapsen äiti.

      Osa ihmisistä huutelee välillä täälläkin, että sterilisaatio pitäisi saada jo nuorempana kuin 30-vuotiaana. Onneksi ikärajaa ei olla laskemassa. Sittenhän näitä sterilisaation purkamista haluavia olisi vielä enemmän. Ei se nuoruuden ehdottomuus ole loppupeleissä ikuisesti niin ehdotonta ;) Osalla se pysyy, mutta ei kaikilla.

      • monia syitä

        Syitä voi olla monia.

        Meillä se meni niin, että seurustelin pitkään itseäni vanhemman miehen kanssa, joka oli täysin ehdoton siinä, että ei lapsia. Hänellä oli nuoruuden suhteestaan jo yksi, jota hän ei halunnut tavata. Hän oli yli 40-vuotias ja minä 10 vuotta nuorempi. Otin 30 täytettyäni sterilisaation, koska pelkäsin että jos ehkäisystä huolimatta sattuu vahinko, joudun tekemään abortin tai mies jättää, ja huolehtimaan lapsesta yksin jos en tee aborttia. En olisi halunnut kumpaakaan tapahtuvaksi. Eniten olisin tietysti toivonut, että miehen mielipide lapsista olisi muuttunut vuosien mittaan. Olin 23 kun aloimme seurustella ja erosimme lopulta, kun olin 34.

        Ajattelin silloin, että lapsierimielisyydestä huolimatta hän oli elämäni mies ja olisimme aina yhdessä. Hän sitten lopulta yllättäen petti, minkä sain selville ja jätin hänet.

        Tapasin sen oikean elämäni miehen pari vuotta myöhemmin ja hän halusikin lapsia. Hänellä ei ollut niitä ennestään. Minun kannaltani tämä tuli tietysti liian myöhään. Sterilisaation purku ei ole tuottanut mitään tulosta, vaan lapsettomia ollaan edelleen. Olen nyt jo päälle 40-vuotias.

        Harmittaa, että hankin sterin tavallaan painostettuna, koska en tiennyt mitä muutakaan olisin oikein voinut tehdä. Rakastin silloin sitä miestä niin paljon, etten pystynyt kuvittelemaan jättäväni hänet lapsierimielisyyden takia ja etsimään kylmästi toisen miehen, joka haluaisi kanssani lapsia. On tietysti helppo sanoa nyt jälkiviisaana, että olisi kannattanut tehdä juuri niin eikä hankkia sitä sterilisaatiota. Asiat voisivat olla nyt onnellisemmin.

        Olen toki onnellinen tuosta nykyisestä puolisostani. Mentiin myös naimisiin. Lapsettomuus kuitenkin surettaa minua. Myös se surettaa, etten koskaan voi tulla myöskään mummoksi. Tuplamenetys.

        Että sanoisin nyt kaikille yhtään epävarmoille, että älkää tehkö niin kuin minä, jos olette sydämessänne melko varmoja siitä, että lapsettomuus tekee teidät pysyvämmin onnettomaksi. Sterilisaatio ei ole silloin teitä varten. Turha tietysti sanoa sitä täällä, koska me olemme sen jo aikanaan valinneet ja tehneet. Itse tein sen vääristä syistä.


      • ????
        monia syitä kirjoitti:

        Syitä voi olla monia.

        Meillä se meni niin, että seurustelin pitkään itseäni vanhemman miehen kanssa, joka oli täysin ehdoton siinä, että ei lapsia. Hänellä oli nuoruuden suhteestaan jo yksi, jota hän ei halunnut tavata. Hän oli yli 40-vuotias ja minä 10 vuotta nuorempi. Otin 30 täytettyäni sterilisaation, koska pelkäsin että jos ehkäisystä huolimatta sattuu vahinko, joudun tekemään abortin tai mies jättää, ja huolehtimaan lapsesta yksin jos en tee aborttia. En olisi halunnut kumpaakaan tapahtuvaksi. Eniten olisin tietysti toivonut, että miehen mielipide lapsista olisi muuttunut vuosien mittaan. Olin 23 kun aloimme seurustella ja erosimme lopulta, kun olin 34.

        Ajattelin silloin, että lapsierimielisyydestä huolimatta hän oli elämäni mies ja olisimme aina yhdessä. Hän sitten lopulta yllättäen petti, minkä sain selville ja jätin hänet.

        Tapasin sen oikean elämäni miehen pari vuotta myöhemmin ja hän halusikin lapsia. Hänellä ei ollut niitä ennestään. Minun kannaltani tämä tuli tietysti liian myöhään. Sterilisaation purku ei ole tuottanut mitään tulosta, vaan lapsettomia ollaan edelleen. Olen nyt jo päälle 40-vuotias.

        Harmittaa, että hankin sterin tavallaan painostettuna, koska en tiennyt mitä muutakaan olisin oikein voinut tehdä. Rakastin silloin sitä miestä niin paljon, etten pystynyt kuvittelemaan jättäväni hänet lapsierimielisyyden takia ja etsimään kylmästi toisen miehen, joka haluaisi kanssani lapsia. On tietysti helppo sanoa nyt jälkiviisaana, että olisi kannattanut tehdä juuri niin eikä hankkia sitä sterilisaatiota. Asiat voisivat olla nyt onnellisemmin.

        Olen toki onnellinen tuosta nykyisestä puolisostani. Mentiin myös naimisiin. Lapsettomuus kuitenkin surettaa minua. Myös se surettaa, etten koskaan voi tulla myöskään mummoksi. Tuplamenetys.

        Että sanoisin nyt kaikille yhtään epävarmoille, että älkää tehkö niin kuin minä, jos olette sydämessänne melko varmoja siitä, että lapsettomuus tekee teidät pysyvämmin onnettomaksi. Sterilisaatio ei ole silloin teitä varten. Turha tietysti sanoa sitä täällä, koska me olemme sen jo aikanaan valinneet ja tehneet. Itse tein sen vääristä syistä.

        Jos mies ei kerran halunnut lapsia niin miksi hän ei mennyt vasektomiaan???? Miksi sinä menit sterilisaatioon???


      • aöosgkaödskghakjdghj
        ???? kirjoitti:

        Jos mies ei kerran halunnut lapsia niin miksi hän ei mennyt vasektomiaan???? Miksi sinä menit sterilisaatioon???

        Miehiä on tunnetusti vaikea saada vastaanotolle. Vaikka toimenpide olisikin heille helpompi ja nopeampi.


      • Tilanteet muuttuu
        aöosgkaödskghakjdghj kirjoitti:

        Miehiä on tunnetusti vaikea saada vastaanotolle. Vaikka toimenpide olisikin heille helpompi ja nopeampi.

        No mutta jos mies on se, joka ei halua lapsia, niin eikö hänellä ole kaikki syyt mennä katkomaan putket? Onhan se kondomin lisäksi ainoa ehkäisy mitä mies voi käyttää. Ihan hirveää, että toinen teettää sterilaation siksi että puoliso ei halua lapsia. :(


      • kokenut ja pettynyt
        Tilanteet muuttuu kirjoitti:

        No mutta jos mies on se, joka ei halua lapsia, niin eikö hänellä ole kaikki syyt mennä katkomaan putket? Onhan se kondomin lisäksi ainoa ehkäisy mitä mies voi käyttää. Ihan hirveää, että toinen teettää sterilaation siksi että puoliso ei halua lapsia. :(

        Pakko vääntää vielä rautalangasta Se, että ihan aina steril. ei tapahdu kaiken kaavan mukaan mitä on laissa määrätty.
        Itse voin huonosti loppuraskaudessa ja sektio oli pakko tehdä. Pelkäsin, että aina vain ja kerta kerralta paheneva raskausajan diabetes voisi toistua vieläkin pahempana vieden hengen. Sanoin haluavani pelon takia sterilisaation sektion yhteydessä. Kukaan ei kysynyt olenko varma ja mitä pelkään ja miksi. Minulle soitettiin aika sektiol, kahta päivää ennen toimenpidettä ja käskettiin hakea äkkiä neuvolasta lupa sterilisaatiota varten. Oma neuvola ei ollut auki vaan naapuri alueen neuvolasta piti juosten hakea kaavake lähes valmiiksi täytettynä, koska siellä ei ollut vapaata aikaa vaan asiani käsiteltiin joidenkin vastaanottojen välissä pikana. Näin Se meni ja sektiossa vaan keskityin pelkäämään miten sokerit menee mulla ja vauvalla.
        Myöhemmin mulla todettiin ihan oikea 1 tyypin diabetes ja Se selitti aivan kaiken. Minua oli hoidettu väärin jo kauan. Kunnon hoidon myötä heräsin taas henkiin ja sterilisaatio kaduttaa sillä perusteeni oli virheelliset ja ne olisi voitu osoittaa vääriksi vain kysymällä miksi sterilisaation haluan ja ehkä jo siinä määräämällä jatkotutkimuksia, pyytää odottaa myöhempään.
        Minulle on virhe myönnetty, mutta purkuleikkausta ei silti kunnallisesti tehdä enkä antaisikaan, koska haluan mennä Tarttoon missä on enemmän kokemusta.

        Itseäni olen syyttänyt silti, mutta muistan sen pelon vieläkin ja kuinka Se sumensi kaikki ajatukseni ja järjen.
        Miksi te, jotka hyökkäätte vastaan teette niin? Oletteko miettineet sitä? Jos tässä joku tarvitsee tunteidensa kanssa psykiatria niin te ilkeät naiset. Mikä ihme saa,toisten asioista noin suurten tunteiden valtaan, että on valmis tuomitsemaan jokaisen vinksahtaneeksi ja apua tarvitsevaksi? Etenkin kun on kyse täysin tuntemattomista ihmisistä.
        Koittakaa nyt pystyä elämään sen kanssa, että meidän toisten asiat eivät ole (Luojalle kiitos) teidän päätäntävallassa eikä teiltä mitenkään pois. Otetaanhan sitä kierukkaa ja muuta eikä tykätäkään ja niistä kertyy isojakin summia vuosien saatossa. Tehdään abortteja jne. Kaikki ei myöskään sovi kaikille. Itsellä on verenkierto huonontunut steril. myötä lantion alueella niin paljon, että lonkkiin on alkanut tulla nivelrikkoa. Tämä haittavaikutus löytyy ihan lääket.tutkimuksista, mutta ei niistä puhuta kun kaavakkeita täytetään sillä Se poissulkee myös lääkäreiden vastuun haittavaikutuksista kun allekirjoittaa saaneensa kaiken tiedon ja allekirjoittanut todella luulee niin.
        Niin kauan kun ei omaa aitoa kokemusta niin en tuomitsisi, enkä silloinkaan, koska jokainen on yksilö ja reagoi eri tavalla.


      • kokenut ja pettynyt lisä
        kokenut ja pettynyt kirjoitti:

        Pakko vääntää vielä rautalangasta Se, että ihan aina steril. ei tapahdu kaiken kaavan mukaan mitä on laissa määrätty.
        Itse voin huonosti loppuraskaudessa ja sektio oli pakko tehdä. Pelkäsin, että aina vain ja kerta kerralta paheneva raskausajan diabetes voisi toistua vieläkin pahempana vieden hengen. Sanoin haluavani pelon takia sterilisaation sektion yhteydessä. Kukaan ei kysynyt olenko varma ja mitä pelkään ja miksi. Minulle soitettiin aika sektiol, kahta päivää ennen toimenpidettä ja käskettiin hakea äkkiä neuvolasta lupa sterilisaatiota varten. Oma neuvola ei ollut auki vaan naapuri alueen neuvolasta piti juosten hakea kaavake lähes valmiiksi täytettynä, koska siellä ei ollut vapaata aikaa vaan asiani käsiteltiin joidenkin vastaanottojen välissä pikana. Näin Se meni ja sektiossa vaan keskityin pelkäämään miten sokerit menee mulla ja vauvalla.
        Myöhemmin mulla todettiin ihan oikea 1 tyypin diabetes ja Se selitti aivan kaiken. Minua oli hoidettu väärin jo kauan. Kunnon hoidon myötä heräsin taas henkiin ja sterilisaatio kaduttaa sillä perusteeni oli virheelliset ja ne olisi voitu osoittaa vääriksi vain kysymällä miksi sterilisaation haluan ja ehkä jo siinä määräämällä jatkotutkimuksia, pyytää odottaa myöhempään.
        Minulle on virhe myönnetty, mutta purkuleikkausta ei silti kunnallisesti tehdä enkä antaisikaan, koska haluan mennä Tarttoon missä on enemmän kokemusta.

        Itseäni olen syyttänyt silti, mutta muistan sen pelon vieläkin ja kuinka Se sumensi kaikki ajatukseni ja järjen.
        Miksi te, jotka hyökkäätte vastaan teette niin? Oletteko miettineet sitä? Jos tässä joku tarvitsee tunteidensa kanssa psykiatria niin te ilkeät naiset. Mikä ihme saa,toisten asioista noin suurten tunteiden valtaan, että on valmis tuomitsemaan jokaisen vinksahtaneeksi ja apua tarvitsevaksi? Etenkin kun on kyse täysin tuntemattomista ihmisistä.
        Koittakaa nyt pystyä elämään sen kanssa, että meidän toisten asiat eivät ole (Luojalle kiitos) teidän päätäntävallassa eikä teiltä mitenkään pois. Otetaanhan sitä kierukkaa ja muuta eikä tykätäkään ja niistä kertyy isojakin summia vuosien saatossa. Tehdään abortteja jne. Kaikki ei myöskään sovi kaikille. Itsellä on verenkierto huonontunut steril. myötä lantion alueella niin paljon, että lonkkiin on alkanut tulla nivelrikkoa. Tämä haittavaikutus löytyy ihan lääket.tutkimuksista, mutta ei niistä puhuta kun kaavakkeita täytetään sillä Se poissulkee myös lääkäreiden vastuun haittavaikutuksista kun allekirjoittaa saaneensa kaiken tiedon ja allekirjoittanut todella luulee niin.
        Niin kauan kun ei omaa aitoa kokemusta niin en tuomitsisi, enkä silloinkaan, koska jokainen on yksilö ja reagoi eri tavalla.

        Lisäänpä vielä...

        Meillä kokeiltiin Passia luovutetuilla alkioilla. Tulin raskaaksi, mutta rv 9 todettiin keskeytynyt keskenmeno.
        Nyt parantelen itseäni, jotta pääsen joulukuussa Tarttoon leikkaukseen. Saan olla ilman hormoneita jos leikkaus onnistuu ja ikää vasta 32v joten voi rauhassa yrittää vauvaa ja antaa aikaa vielä pari vuotta. Jos vauvaa ei kuulu niin sitten Ivf uudestaan.

        Tarttoon pääsee laittamalla meillä yllelle. Hän tekee myös yksityisellä, Elitessä leikkauksia joihin ei ole jonoja. Sairaalassa maksaa 1100€ ja Elitessä 1500-3000€.
        Eliten sivut löytyy googlaamalla.


      • Eestaas
        kokenut ja pettynyt lisä kirjoitti:

        Lisäänpä vielä...

        Meillä kokeiltiin Passia luovutetuilla alkioilla. Tulin raskaaksi, mutta rv 9 todettiin keskeytynyt keskenmeno.
        Nyt parantelen itseäni, jotta pääsen joulukuussa Tarttoon leikkaukseen. Saan olla ilman hormoneita jos leikkaus onnistuu ja ikää vasta 32v joten voi rauhassa yrittää vauvaa ja antaa aikaa vielä pari vuotta. Jos vauvaa ei kuulu niin sitten Ivf uudestaan.

        Tarttoon pääsee laittamalla meillä yllelle. Hän tekee myös yksityisellä, Elitessä leikkauksia joihin ei ole jonoja. Sairaalassa maksaa 1100€ ja Elitessä 1500-3000€.
        Eliten sivut löytyy googlaamalla.

        Et sä ilman hormoneita saa olla, jos leikkaus onnistuu, sillä joudut syömään e-pillereitä tai käyttämään muuta hormoniehkäisyä n. 50-vuotiaaksi, jos et halua suurperhettä. Vai meinasitko, että purat sterilisaation, teet yhden lapsen ja menet uudelleen sterilisaatioon? Miksi ei punktiota, jos kerran munasarjat toimii, minulla ainakin punktio oli helppo homma. Teit sterilisaation miettimättä kunnolla ja nyt teet purun yhtä heppoisesti.

        Ymmärrän, että porukka yrittää saada lisää lapsia, jos mieli muuttuu, kun kerran siihen on keinoja. Mutta en ymmärrä tuota kiukkuisuuttasi ja katkeruuttasi, jota täällä purat. Etkö voisi koittaa iloita siitä, että sinulla on lapsi? Aika monella tämän palstan lukijalla kun ei ole. Jos luulet että elämäsi on jotenkin onnellisempaa kahden kuin yhden lapsen kanssa, niin saatat pettyä, sillä kaksi tuplaa työmäärän ja puolittaa vapaa-ajan.

        Ja kyllä ymmärrän lapsettomia, joita ärsyttää valitus siitä ettei joku saa vaikka viidettä lasta, vaikka oikeasti ei kenenkään lapset olekaan keneltäkään muulta pois. Voisiko sitä valitella vaikka jollain muulla kuin lapsettomuuspalstalla?


    • Anonyymi

      Tyhmää lähteä purkamaan ja tuhlaamaan pahimmassa tapauksessa turhaan tonneja sterilisaation purkuun.
      Suosittelen ensin kokeilemaan keinohedelmytystä, joka on toiminut monelle sterilisaatiosta huolimatta tai harvoin julkisuudessa puhutusta sijaissynnytyksestä ulkomailla.

      Itse olen diabeetikko, joka on aloittamassa ensi kuun alussa sterilisaatioprosessin. 3,5 ulkomailla asuessani mulle ei sitä myönnetty, vaikka vetosin sairauteeni. Synnytin ensimmäisen lapseni ei täysin terveenä, mutta 9 pisteen vauvana 2010-luvun alussa. Kukaan Suomen lääkäreistä ei ikinä mulle sanonut, että seuraavan vauvan kanssa sun on muuten oltava varuillaan ja että sä tai vauva saatatte kuolla.

      Sen verran pulaa vauvoista, että terveydenhoidonammattilaisia ei kiinnosta diabeetikköäitien terveys ja turvallisuus tai edes muita perussairaiden äitien. Sen sijaan aborttia kyllä tarjotaan, jos nähdään riskinä aikaan saatu raskaus. Ulkomailla mulle todettiin, että mun kohdalla ei enään kannata raskautta harkita, sillä hoitotasapaino on epätasapainossa.

      Syy miksi itse haluan päätyä sterilisaatioon on järki- ja terveyssyyt. Vaikka hoitotasapaino on parantumassa, niin diabeetikkona seuraava raskaus tulee silti olemaan riskiraskaus ja mitä muutoksia uusi raskaus tulisi tuomaan elimistööni ja hormoonitasapainooni, jolla taas on vaikutusta diabeteksen tasapainoon ei tiedä. Synnytys on muuttanut monen äidin sokeritasapainoa ja jo tavallinen kuukautiskierto vaikuttaa diabeetikon sokeritasapainoon. Olen alle 30, mutta harkinnut jo 4 vuotta kyseistä toimenpidettä ja sijaissynyttäjää, vaikka mulle ei myönnettäisi sterilisaatiota tai pystyisin kantamaan lapseni itse.

      Vanha ketju, mutta haluan tiedottaa uusille lukijoille, että oma lastensaanti ei päädy sterilisaatioon.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5694
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2713
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      56
      2409
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1113
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1074
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      28
      1019
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      907
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      803
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      791
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      783
    Aihe