Suurperheen joulu

tuulatar67

Haluaisin kysyä minkälainen joulu teillä on? ja järjestelettekö joulua kovalla vauhdilla:)

4

552

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna 35

laatikkoruokien teolla. Ennen itsenäisyyspäivää tilaan kauppaan porsaan maksaa puolitoista kiloa, muihin laatikoihin on värkit omasta kellarista. Yhden pakastimen sulatus ennen laatikkoruokia on pakollinen, koska samaan paikkaan leivon ruislimput, joululimput ja pakastan graavisuolattua lohta. Sain oikean vanhanajan ruisleipätaikinan juurta muutama vuosi sitten ja vaikka taikinaa pitää "vahtia" yön yli ja lisätä jauhoja muutaman kerran, niin maku on sen arvoinen eikä ole lisäaineita. Minulla on 20 litran vetoinen puinen kannellinen saavi vain limpputaikinaa varten. Itsenäisyyspäivän aikoihin paistetaan piparit ja valmistaikinasta joulutortut. Piparitaikinaa teen niin ison annoksen, että saan siitä osan pakasteeseen ja joulunakin on vielä tuoreita piparkakkuja.

Jouluksi tilataan suoraan teurastamolta luomusika, josta riittää pitkään syötävää. Saan sen paloiteltuna, minulle jää vain pussitusvaihe. Samalla saamme ruiskusuolattuna kaksi kinkkua, joista toinen valmistetaan jouluksi ja toinen uudeksi vuodeksi.

Pullapitkoja leipoo anoppi aina erikoisreseptillään. minulta ei pitkojen teko onnistu. Olen vain pikkupullaihminen. Kuivia kakkuja leivon sen mukaan mitä milloinkin ehdin. Täytekakku on lasten mielestä ihan pakollinen ja sitä varten leivon kääretorttuohjeella neljä pellillistä valmiiksi ja niistä sitten Kaisa-neiti loihtii mielikuvituskakkuja joulupäiväksi, jolloin isovanhemmat tulevat yleensä päivälliselle ja kahville.

• Erityisesti tuo oikea ruistaikina kuulostaa ihanalle.
        Minullakin oli juuri aikanaan mutta annon eteenpäin kun elämäntilanne muuttui ja sellainen leipominen jäi pois..

Enkä edes tiennyt että graavisuolattua lohta voi pakastaa. Kiitos vinkistä.

• Teettkö itse? Ostatteko? Vai hyppäättekö koko tavan yli?

• wilma60

Lapsilla on hyvin yksinkertaiset suklaakalenterit. Esikoiseni ei syö mitään muuta suklaata kuin joulukalenterissa olevaa ja niinpä joka vuosi ostan jokaiselle tuollaisen kalenterin. Ei maksa paljon ja lapset ovat tyytyväisiä. Itselleni ostan aina sellainen vanhanaikaisen kalenterin jossa on enkelin kuva ja paljon kimalletta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      6332
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4764
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      41
      3314
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      62
      3151
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      360
      1770
    6. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      11
      1598
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      72
      1418
    8. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1368
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1328
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      84
      1244
    Aihe