kahvia kannettavan päälle...

harmittaa

Kävi niin onnettomasti, että kaadoin vahingossa kannettavan tietokoneeni näppiksien päälle kupillisen haaleaa kahvia. Kone meni välittömästi pimeäksi, mutta hetken päästä sen saattoi käynnistää. Sitten kosketushiiri ei toiminut, ei ottanut kosketusta tai hiiri alkoi pomppia ruudussa. USB-hiiri toimi, mutta alkoi sekin välillä pomppimaan. Tiedän, että tämä taitaa olla lopun alkua koneelle, mutta onko mitään tehtävissä vai kannattaako hankkia uusi kone?

8

3680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensiapua

      Kai välittömästi käänsit sen ylösalaisin ja valutit nesteet pois ensin ja sitten kuivasit esim hiustenkuivaajalla? Saattaisi toimiakin.

    • Vesipelastaja

      Aina näissä kosteus vahingoissa (myös kännykä) akku ja virtajohto heti irti, saatat pelastaa laitteen. Sitte puretaan laite ja pesu vedellä, mieluusti akkuvedellä ja sitte kuivatellaan hyvin esim. föönillä. Useamman kännykän olen pelastanut näin. Pesua akkuvedellä suosittelen siksi että siinä läppärissä on kuitenki vielä virtalähde (muisti paristo) ei vesi aiheuta oikosulkuja. Näppäimistöt purettava, sinne kumien alle jää paljon kosteutta. Kahden läppärin hinnalla saa kyllä paremmin suojatun koneen jos taipumusta useinkin kastella.

    • pesulle..

      Ongelman muodostaa se, että esim. näppäimistössä on jännitteitä ja kaatunut neste muodostaa elektrolyysiliuoksen, joka kuljettaa metallia, mm. hopeaa ja kuparia, tinaa, muodostaen oikosullkuja.

      Joten ainoastaan pesu melko välittömästi auttaa. Itse tekisin sen isopropanolilla (bensiiniauton polttoaineen jäänesto) siveltimen kanssa siis pesisin komponentit, johon on valunut vettä, vaikkapa sivellintä apuna käyttäen. Sitten kuivaus hiustenkuivaimella. Isopropanoli on parempaa kuin tislattu vesi pesuominaisuuksien ja nopean kuivumisen takia.

      Koneen tai näppäimistön joutuu siis purkamaan, eikä ole suositeltavaa käyttää sitä ennen pesua ( elektrolyysi kuljettaa metalleja). Pesu mahdollisimman pian vahingon jälkeen.

      • .,.,.,.,.,

        tytär kaato vahingossa jotain juomaa näppäimistölle. Siellä sisällä muovikalvojen päällä olevat ohuet johtimet haihtuivat monesta paikasta poikki. Kaupasta vaan uusi tilalle.


      • harmittaa
        .,.,.,.,., kirjoitti:

        tytär kaato vahingossa jotain juomaa näppäimistölle. Siellä sisällä muovikalvojen päällä olevat ohuet johtimet haihtuivat monesta paikasta poikki. Kaupasta vaan uusi tilalle.

        Mä olen kyllä vähän tällanen onneton tietokoneen omistaja, etten osaa purkaa tätä... ja nyt kahviepisodista on yli vuorokausi aikaa. Mutta hassua kyllä, tällä hetkellä tietokone toimii, myös kosketushiiri on alkanut toimimaan. Mitä luulette, onko mahdollista että kone jossain vaiheessa alkaa hyytymään? Tää on yli pari vuotta vanha kone, joka on jo temppuillut ennen tätä tapausta, joten voi olla että on parempi lähteä ostoksille jos niin käy...


      • HP-erkki
        harmittaa kirjoitti:

        Mä olen kyllä vähän tällanen onneton tietokoneen omistaja, etten osaa purkaa tätä... ja nyt kahviepisodista on yli vuorokausi aikaa. Mutta hassua kyllä, tällä hetkellä tietokone toimii, myös kosketushiiri on alkanut toimimaan. Mitä luulette, onko mahdollista että kone jossain vaiheessa alkaa hyytymään? Tää on yli pari vuotta vanha kone, joka on jo temppuillut ennen tätä tapausta, joten voi olla että on parempi lähteä ostoksille jos niin käy...

        Jos koneesi onjotain HP Compaq sarjaa niin hyvinkin toimii vielä seuraavat 10 vuotta. Muut merkit ei niinkään varmoja.


      • harmittaa
        HP-erkki kirjoitti:

        Jos koneesi onjotain HP Compaq sarjaa niin hyvinkin toimii vielä seuraavat 10 vuotta. Muut merkit ei niinkään varmoja.

        no tää on hp pavilion entertainment pc.. :))



    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe