Mikähän mahtaa olla vikana, kun moottorin kierrokset heittelehti 1000-2000 välillä?
Ongelma esiintyy vain lämpimällä moottorilla.
Autoon on jo vaihdettu: tyhjäkäyntimoottori ja joku kaasuläpän asentoanturi?
Voisiko olla esim. tyhjäkäyntiventtiili?
Onko tossa 16V koneessa (-99) jakopäänhihnanvaihtoväli 90tkm/4vuotta? Kannattaako vaihtaa miten "säntillisesti" hihna oikealla kohdalla?
Kiitokset vastauksista! ;=)
Tyhjäkäynti vaeltelee lämpimänä
8
8877
Vastaukset
- että kyllä
Kyllä kannattaa vaihtaa säntillisesti. Joo, ja nyt joku mistään mitään piittaamaton mählä kirjoittaa ettei kannata vaihtaa. Mutta kun se on huomattavasti halvepaa vaihdattaa hihna ja muut hilut ajallaan kuin teettää koneremppa. Tuohon kierrosten heittelyyn en lähde arvailemaan syytä, suosittelen menemään pätevälle korjaamolle. Itse olen käyttänyt samantapaisten vikojen selvittelyyn autosähkökorjaamoa.
- ex megane
Samanlainen vika oli mullakin entisessä autossa (megane -97). Siinä vielä sellainen erityispiirre, että keväisin ja syksyisin oirehti ilmojen vaihdellessa. Pahimmillaan römpötti kuin vanha Valmetti. Vikaa ei koskaan kokonaan saanut pois, mutta tyhjäkäyntimoottorin putsaaminen auttoi jonkinverran. Se ei kuitenkaan haitannut ajamista, toi kierrosten vaeltelu. Annoin lopulta sen olla, korjaamot siitä vain tuntuivat nettoavan. Paljon on tälläkin palstalla siitä asiasta ollut vuosien saatossa juttua. Jotkut olleet sitä mieltä, että se osittain kuuluukin tähän autoon. Pakokaasupäästöjen takia mootori säädetty siten, että herkemmin tulee tällaista vikaa. Omassa autossa pahimmillaan valotkin välkkyi tyhjäkäynnillä.
- voDe pk-seutu
Minulla on kanssa samantyylinen vika..eli kylmänä käynnistää kierrokset siinä 500/sammuu ja valot välkkyy tai sitten joku toinen aamu kierrokset 2000-2500 ja on ajonkin aikana ja samalla syttyy sellainen keltainen neliskulmainen valo jossa menee vähän sydänkäyrän näköinen juttu siinä keskellä, silloin ei auto nyi yhtään, mutta jos valo sammuu nykii nii pirusti että auto sammuu ja jos painaa kovasti kaasua saattaa valo syttyä uudelleen..minuakin voisi hieman auttaa tässä tilanteessa ku meinaan että syö kivasti bensaakin tämä rottelo :D s.postilla vastauksia poison89_@hotmail.com
- relluman
Jakohihna pitää aina vaihtaa hyvissä ajoin, ennen kuin kilsat tulee täyteen. Hihna voi mennä poikki ennen kuin 90 tkm tulee täyteen, johtuen siitä että kone on pyörinyt enemmän (kaupunkiajo). Korjaus oppaassa suositellaan hihnan vaihtoväliksi 60tkm! Fiksu suositus, koska jos hihna katkeaa, niin koko kone on paskana ja korjaus maksaa maltaita. Mielestäni aikarajassa voi vähän joustaa, jos kilsoja on vähän. Jos kierrokset vaihtelee, niin yleensä tyhjäkäyntimoottori (lisäilmakanava) voi olla jumissa noen vuoksi. Jos vaihdat uuden tyhjäkäyntimoottorin, niin ota vaihdon jälkeen akun miinusnapa irti hetkeksi ja kytke takaisin. Tällöin tyhjäkäyntimoottori asettuu oikeaan kohtaan. Ilman akunnavan irroitusta tyhjäkäyntimoottorin kara ei osaa asettua oikeaan kohtaan ja mootori käy yli 2000 kierrosta tyhjäkäyntiä.
- ¤¤¤¤¤satu¤¤¤¤¤
kun puhdisti tyhjäkäyntiventtilin ja sit rupes toimii normaalisti.
meidän auto on renault megane -96 ja malli coupe.
nyt toimii auto kun unelma.
katsoin että viestiketju on vanha mutta jos joku etsii tietoa niin sattuisi silmään tämä tarina.
meillä kanssa tyhjäkäynti vaelteli ja kierrokset pomppi välillä 3000 ja tuo venttiilin putsaus auttoi.
venttili sijaitsee siellä kaasuläpän luona musta mötikkä ja muutamalla pultilla vai mutterilla kiinni.
nyt on taas hyvä rellulla kurvailla.- 1.6 meganen
Joo mulla kans kierrokset välillä seilaa 2000-4500.. joutuu sammuttamaan liikennevaloissa kun alkaa hävettään.
- lagunamies
Kahdella korjaamolla käynyt, molemmissa kaksi kertaa.
Joka kerta vaan lukevat ja nollaavat vikakoodeja, ja kirjoittavat 50 euron laskun.
Hitto kuinka surkeita nämä korjaamot. Kiekat huitelee 2000-3000 välillä ja kaasupoljin ei vaikuta mitään suuntaan tai toiseen.
Ei ole kovin taloudellista ajella siten että säädän vauhtia jarrupolkimella, mutta sillai olen ajanut pari kuukautta. - 02 megane
Mulla oli semmonen ongelma että sammui lämpimänä kun hiljensi esim. risteyksiin! Sitten kun vaihdettiin tyhjäkäynninsäätö moottori niin kierrokset nousi 4000 ja laski siitä 2000 ja siinä seilas. Ongelma tuli korjatuksi sillä että piti vaihtaa samassa yhteydessä vielä kaasuläpän asentotunnistin sillä tuli kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1082314- 842051
- 551616
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai521543- 1541528
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461416Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1451350Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261176- 1121170
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251114