haarakatkos

"haarahyppely"

Minun piti mennä rasitus EKG.n , mutta sitä ei voitu tehdä kun todettiin heti sydänfilmissä haarakatkos. rasitus EKG.tä ei voitu kuulema tehdä. Onko kellään muilla ollut vastaavaa? Hengästyn mäessä ja painon tunnetta rinnassa oireina. Olen 53 nainen. Synnynnäinen syd. vika on leikattu lapsena (avoin ductus botalli) ja missään kontrolleissa en ole ikinä sen koommin sen jälkeen ollut ennen kuin nyt.

Mun pitää mennä sydän ultraan, mutta pelottaa että kuinka kauan joudun odottaan ja pelkään aivohalvausta kun verenpaine nousee pienestäkin rasituksessa. Nyt kun ton vian tietää olevan niin huohotuttaa pienikin rasitus ja pelottaa nukkua. Tiistaina vasta puhelin aika lääkärille.

Haarakatkos on voinut olla pitempäänkin kun olen raukka yrittänyt vaan kuntoilla, kun huomannut että en meinaa jaksaa. Olen luullut sen johtuvan huonosta yleiskunnosta ja laiskuudesta. Aina kun toitotetaan sitä että pitää rasitaa itseään hengästymiseen ja hikeen asti...

12

8645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raimeli

      Odota rauhassa lääkärin vastaanottoa. Oireet ovat hieman samanlaiset kuin minulla oli yli 20 vuotta sitten, (olin silloin 46v.). Todettiin sepelvaltimotauti. Ohitusleikkauksella saatiin kuntoon. Ei infarktia. Olen nyt 67 v. ja syönyt leikkauksesta saakka verenpainelääkkettä ja Primaspania. Ruoka on leikkauksesta saakka täysin erilaista nyt kuin ennen leikkausta. (rasvat, sokerit ja suola vähennetty). Liikuntana kuntosalilla käynti ja uinti pitänyt elämänlaadun hyvänä.

      • haarahyppely

        Sitä sepelvaltimotautia ei epäilty mutta se ultra sitten kertoo mitä on.

        Googlella katsoin, että niitä on useita mahdollisuuksia sille katkokselle, vasen tai oikea, kammio tai eteinen...kuitenkin tarkoittaa vissiin että sähköimpulssi menee pitkin sydänlihasta ja toimii kyllä mutta impulssit tulee myöhästyneenä, tai jotain. Eikä tässä mitään oikeestaan tunnu kun ihan hissukseen liikkuu. Eikä edes sairaslomaa ehdotettu. Minulla on kyllä leppoisa työ ja sellaista tavallista oleskemista kuin kotonakin.

        Onpas sulla aikaisin alkanut toi sepelvaltimotauti. Mut kiitos kun kannustit, toivotaan että osaavat antaa apua ja pääsen sitten mäetkin pysähtymättä ylös. Tän vian huomasin just mäessä kun en voinut puhua samalla kun kuljin ja yhtäkkiä huomasin että muut, vanhatkin ja lihavammatkin puhelevat mäessä ja menevät ohi. Pikkuhiljaa vissiin kehittynyt ja kesällä en huomannut kun fillaroin ja oli lämmintä. Ihan kuin toi kylmä ilmakin vaikuttais vähän.


      • raimeli
        haarahyppely kirjoitti:

        Sitä sepelvaltimotautia ei epäilty mutta se ultra sitten kertoo mitä on.

        Googlella katsoin, että niitä on useita mahdollisuuksia sille katkokselle, vasen tai oikea, kammio tai eteinen...kuitenkin tarkoittaa vissiin että sähköimpulssi menee pitkin sydänlihasta ja toimii kyllä mutta impulssit tulee myöhästyneenä, tai jotain. Eikä tässä mitään oikeestaan tunnu kun ihan hissukseen liikkuu. Eikä edes sairaslomaa ehdotettu. Minulla on kyllä leppoisa työ ja sellaista tavallista oleskemista kuin kotonakin.

        Onpas sulla aikaisin alkanut toi sepelvaltimotauti. Mut kiitos kun kannustit, toivotaan että osaavat antaa apua ja pääsen sitten mäetkin pysähtymättä ylös. Tän vian huomasin just mäessä kun en voinut puhua samalla kun kuljin ja yhtäkkiä huomasin että muut, vanhatkin ja lihavammatkin puhelevat mäessä ja menevät ohi. Pikkuhiljaa vissiin kehittynyt ja kesällä en huomannut kun fillaroin ja oli lämmintä. Ihan kuin toi kylmä ilmakin vaikuttais vähän.

        Pakkasella oli ylämäessä pysädyttävä jotta pystyi jatkamaan kävelyä. Kädet puutuivat jos yritti jatkaa rauhallistakin kävelyä. Leikkaukseen pääsin nopeasti, vain muutama kuukausi rasitus EKG:stä. Lepo EKG oli kunnossa. Samoin verenpaineet olivat normaaleja. Nitroja ehdin popsia muutamia kymmeniä ennen leikkausta. Nitroja en ole enää tarvinnut. Leikkauksen jälkeen jäi haarakatkos. Vasta tänään aloin tutustumaan mitä haarakatkos tarkoittaa, siksi löysin tälle sivulle. Hyvää loppusyksyä ja onnea.


    • Gnutsen

      Minulla todettiin 6-vuotta sitten 3-asteen haarakatkos,oikea haarakatkos,kutsutaan myös nimellä
      AV-katkos.Tarkoittaa lyhyesti sitä että sinus-solmukkeesta ei impulssit pääse johtumaan sydänlihakseen
      hermoratoja pitkin koska ne on katki,joten sydän ei rasituksessa osaa nostaa sykettä.
      3-asteen haarakatkokseen ei ole muuta hoitokeinoa kuin tahdistin niinkuin minulla,1ja2 asteen haara-
      katkoksia ei välttämättä hoideta tahdistimella,riippuu varmaankin tapauksesta ,niinkuin kaikki muutkin
      sydänsairaudet,kahta samanlaista ei ole.Tahdistimen asennuksen jälkeen olen ollut kunnossa ja töissä normaalisti,ikää 46vee.Haarakatkokseen syntymiseen voi olla monia syitä, mutta vältämättä syytä
      ei löydy niinkuin minun tapauksessa,sydän oli muuten terve.

      • ap.

        Kiva kun vastasit, että kuulee joltain jotain ihan henkilökohtaistakin. Sain ACE.n estäjiin kuuluvaa lääkettä joka laskee verenpainetta ja olo on huomattavasti parempi nyt. Odottelen edelleen sydänlääkäriä ja ultraa sieltä tulee kuulema kutsu. Se rasitustestin ottaja meinasi, että ultra täytyisi ottaa polkien samalla sitä rasitusjuttua. Ja minulle ei sanottu mikä katkos, mutta epäili et sydänlihas olisi osittain paksuuntunut. No ne on arvuuttelua.

        Ja saa nähdä mitä ultrassa näkyy, kun sydänleikkaus tehtiin v.1961 ja sen koommin ei ole koskaan tutkittu ultralla eikä rasitustesteillä. Joku sydänfilmi on otettu kait kymmenen vuotta sitten. Olo on kevyempi nyt noilla pillereillä ja vain ajoittain pelottaa. Hiljakseen käveleskelen noita pikkumatkoja ja muuten bussin kyytillä.


    • 18+11

      Siis minulla on myös haarakatkos sydämessä. Löydetty reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Arvelen, ettei rasitustestiä tehdä siksi, koska sydänfilmi ei ole normaali, eikä silloin myös näy siinä mahdolliset sepelvaltimotaudin oireet. Olen sinua muutaman vuoden vanhempi. Ultrassa kyllä nähdään sydämen kunto ja on hyvä tutkimus!

      • ap.

        Kun vastasit. Jäin kuitenkin miettimään, että onko sinulla ollut ihan oireeton toi haarakatkos ja tarviitko jotain lääkettä siitä johtuen mahdollisesti? Itselle määrättiin ACE:N estäjää kokeeksi ja tuntu helpottavan. Myös nesteturvotus lähti noiden lääkkeiden avulla, sitä oli kertynyt myös vasaonteloihin ja nyt on helpompi hengittää. Ultraan kutsua ei ole vielä tullut ja sain myös keuhkoputken tulehduksenkin tähän joulun alkuun.


      • se katkos
        ap. kirjoitti:

        Kun vastasit. Jäin kuitenkin miettimään, että onko sinulla ollut ihan oireeton toi haarakatkos ja tarviitko jotain lääkettä siitä johtuen mahdollisesti? Itselle määrättiin ACE:N estäjää kokeeksi ja tuntu helpottavan. Myös nesteturvotus lähti noiden lääkkeiden avulla, sitä oli kertynyt myös vasaonteloihin ja nyt on helpompi hengittää. Ultraan kutsua ei ole vielä tullut ja sain myös keuhkoputken tulehduksenkin tähän joulun alkuun.

        Nuorena verapainelääkitys ensimmäisen raskauden ajan. Toinen raskaus kymmenisen vuotta myöhemmin, aivan raskauden lopulla verenpainelääkitystä. Vasta tämän jälkimmäisen synnyttämisen jälkeen tutkittiin sydän kunnolla. Silloin löytyi myös tuo vasen haarakatkos ja vasemman kammion paksuuntuminen(pallomainen) Epäiltiin kardiomyopatiaa tai ehkä tietämättäni sairastettua sydänlihastulehdusta. lääkkeeksi Digoksin, jota käytin kolmisen vuotta. Sen jälkeen sydämen koko normaali. Rytmihäiriöt ja lisälyönnit ovat loppuneet kokonaan. Ei lääkitystä enää, ei turvotuksia.

        En pidä raskaasta liikunnasta, varon äkillistä kovaa fyysistä ponnistusta.Näillä eväillä on menty tänne asti!
        Olen sydänvikaista sukua :)


      • ap.
        se katkos kirjoitti:

        Nuorena verapainelääkitys ensimmäisen raskauden ajan. Toinen raskaus kymmenisen vuotta myöhemmin, aivan raskauden lopulla verenpainelääkitystä. Vasta tämän jälkimmäisen synnyttämisen jälkeen tutkittiin sydän kunnolla. Silloin löytyi myös tuo vasen haarakatkos ja vasemman kammion paksuuntuminen(pallomainen) Epäiltiin kardiomyopatiaa tai ehkä tietämättäni sairastettua sydänlihastulehdusta. lääkkeeksi Digoksin, jota käytin kolmisen vuotta. Sen jälkeen sydämen koko normaali. Rytmihäiriöt ja lisälyönnit ovat loppuneet kokonaan. Ei lääkitystä enää, ei turvotuksia.

        En pidä raskaasta liikunnasta, varon äkillistä kovaa fyysistä ponnistusta.Näillä eväillä on menty tänne asti!
        Olen sydänvikaista sukua :)

        Tosi kiva kuulla että sun sydämen koko on muuttunut normaaliksi. Ja että ton vian kanssa tulee ihan toimeen kun saadaan oikeat lääkkeet. Kun se Rasitus EKG.n tutkija epäili myös, että sydänlihas olisi paksuuntunut minullakin jostain kohti. Ja ajattelin heti ensin, että noi on sellaisia vikoja, että mitään ei ole tehtävissä olonsa panemiseksi. No, tietysti sitten hetken kuluttua ymmärsin, että jos olisi tosi vakava ja akuutti juttu, niin kait se olisi lähettänyt sairaalaan. Tuollaisia hölmöjä sitä tulee ensimmäiseksi mieleen. Ja tietysti itselläni on vielä kauhumuistot lapsuudesta, sellaiset siniset kuolevat lapset happikaapeissaan....

        Rytmihäiriöihin olen saanut joskus beetasalpaajaa, mutta ne tiheälyntisyys-extralyönnit loppuivat joskus yhtäkkiä itsestään ja toi beetasalpaaja sai loppua. Muuten en ole käyttänyt mitään lääkkeitä ja koskaan ei ole tutkittu sydäntä kunnolla, siis sen lapsena tehdyn sydänleikkauksen jälkeen.


      • .,.,.,....
        ap. kirjoitti:

        Tosi kiva kuulla että sun sydämen koko on muuttunut normaaliksi. Ja että ton vian kanssa tulee ihan toimeen kun saadaan oikeat lääkkeet. Kun se Rasitus EKG.n tutkija epäili myös, että sydänlihas olisi paksuuntunut minullakin jostain kohti. Ja ajattelin heti ensin, että noi on sellaisia vikoja, että mitään ei ole tehtävissä olonsa panemiseksi. No, tietysti sitten hetken kuluttua ymmärsin, että jos olisi tosi vakava ja akuutti juttu, niin kait se olisi lähettänyt sairaalaan. Tuollaisia hölmöjä sitä tulee ensimmäiseksi mieleen. Ja tietysti itselläni on vielä kauhumuistot lapsuudesta, sellaiset siniset kuolevat lapset happikaapeissaan....

        Rytmihäiriöihin olen saanut joskus beetasalpaajaa, mutta ne tiheälyntisyys-extralyönnit loppuivat joskus yhtäkkiä itsestään ja toi beetasalpaaja sai loppua. Muuten en ole käyttänyt mitään lääkkeitä ja koskaan ei ole tutkittu sydäntä kunnolla, siis sen lapsena tehdyn sydänleikkauksen jälkeen.

        Eosinofilisten valkosilujen aiheuttma sairaus, johon liittyy vaikka ja mitä muuta ongelmaa.

        Mitä korkeammat esosinofiili määrät sitä rajumminm sydän hakkaa.

        Minulla sydän hakkas noin 120-190 per minutti lähes joka päivä neljän vuoden ajan, jos vähänkin liikun. Kukaan lääkäri ei ottanut tosissaan....
        Nyt on sitten enää myöhästä tehdä mitään. Ainoa mitä voin tehdä on liikkua mahdollisimman vähän.



        Eosinofiiliset valkosolut nousee, tai valkosolujen määrä veressä nousee, jos on jonkinsortin tulehduksia päällä...


    • piikki lihassa

      mutta minulleon surutta tehty vaikka mikälaisia raistuskokeita.

      Joskus jopa mietin, että olikohan heillä tarkoituskin tappaa, että hotiovirhe ei paljastu.

      Minun keskivaikea astma todettiinkinm sitten sydänlihasrappeumaksi.

    • haarahyppely

      Vasemman puoleinen haarakatkos sitten oli. Mutta sydänlääkäri oli toiveikkaana, että saadaan kuulema ihan oireettomaksi. Mitään muuta, kuin vähän paksuuntunut kammion lihas löytyi myös, mutta lisätutkimuksia tehdään vielä. Uusi aika on kuukauden päästä. Vähän vahvemmat verenpaine lääkkeet sain, ei mitään muuta lääkitystä tullut ainakaan toistaiseksi. Kolesteroliarvot ovat kunnossa, mutta niitä sepelvaltimoita aiottiin tutkia kuitenkin vielä tarkemmin. Toistaiseksi helpottunut olo ja lääkkeet tuntuu helpottavan ja mäet menee jo paremmin ylös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe