hirven kiima aika

luonnon ystävä

valskaako hirven perse samanlailla kuin koiran?

3

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirven mies

      Hirven kiimahan tältä vuodelta meni jo. Vasta ensi syyskuussahan se uudestaan koittaa. Menneellä syksyllä oli ainakin täälläpäin tuossa lähisuolla melkoiset kiimakamppailut. Piti ihan yleisen turvallisuuden ja oman edun nimissä käydä pari väkivaltaista sarvipäätä ajamassa muutamana aamuna sieltä suolta pois. Kokeilin hirvien hätyyttelyssä mm. vanhaa pappa-Tunturin äänitorvea. Hyvin toimi ja sonnit lähti!

      Nimittäin, yleensä jos sinne suolle sonneja ilmestyy, niin ei itse pysty (ainakaan menestyksekkäästi) naakimalla saamaan hirvilehmää lähihollille suon reunaan. Olen puuhastellut siihen suon reunaan sellaisen pienen kyttäyskopin, josta pystyy vaikka seurailemaan lintujen muuttoa tai esim. kutsumaan hirveä kiima-aikaan. Aikanaan Amerikoista tuli työmatkalla hankittua sellainen kunnon hirvipilli ja hirvihajuste (mitä lie sonnin kusta), ja aivan aidon näköinen muovinen hirvi kuva "decoy". Monesti jos ei sonnia suolle ilmesty, niin sen emähirven saa siihen ihan kymmenen metrin päähän kyttäyskopista, "iskuetäisyydelle".

      Varsinaisena "iskuvarustuksena" minulla perinteisesti on kopissa ollut pillin ja kunnon hajustesuihkauksen lisäksi maastotakki ja armeijan maastokuvioitu lippalakki "sorsalakki". Housupuolella olen nähnyt parhaaksi ihan sellaset tavalliset, melko tiukat sinikeltaiset uimahousut eli "spiidot". Vuosien kokemuksen perusteella olen todennut ne ehdottomasti kiskaista juoksussa pois jalasta. Aluksi kokeilin ihan ilman housuja, mutta aika pian totesin ettei siinä kopin penkillä paljaalla kankulla kovin mukava ole istua. Kenkien virkaa ovat minulla aina hoitaneet ihan perinteiset Nokian kumisaappaat (niiden kanssa olenkin ties kuinka monia hikisiä tunteja harjoitellut tuota 10 metrin suojuoksua, ja nyt se jo aika sukkelaan luonnistuu). Yleensä olen myös uimalaseja käyttänyt ihan suoroiskeiden varalta!

      Kun emä hirvi tulee siihen n. 10 metrin etäisyydelle kopista; niin alan hivuttautua pikkuhiljaa ulos kopin ovesta. Yleensä pääsen juuri ja juuri kokonaan ovesta ulos, ennen kuin hirvi havaitsee minut. Silloin paukahtaa päälle yleensä niin kova juoksi spurtti kuin vain ikinä lähtee. Kyllä mies yhden hirven 10 metrin juoksussa voittaa; se vaatii vaan kovaa treeniä! Hirvilehmä (mmm... lehmä.. nam!) yleensä hädin tuskin kerkeää upottavalla suolla kääntyä, kun olen jo "pelipaikoilla". Kun olen juoksussa noin 3 metrin päässä hirvestä, niin nopealla ranneliikkeellä kiskaisen spiidot riekaleiksi, ponnistan pakaralihakset äärimmilleen, ja loikkaan lehmän selkään. Tässä vaiheessa täytyy olla tarkkana (tämä vaihe vaatii ehdotomasti eniten harjoittelua). Täytyy loikata suoraan takaapäin hirven selkään (ei yhtään vinossa kulmassa), tarttua käsillä lehmän niskakarvoista, ja suoraan ilmalennosta laskeutuessa saada ns. "nakki sämpylän väliin". Jos ei osu, niin tilanne on menetetty! Omalla vuosikymmenten harjoittelullani yleensä osun.
      Jos/kun hirvilehmällä on "tortussa täytettä", se lähtee juoksemaan suolle kuin vauhkopää. Tässä vaiheessa (vauhdissa ja hytkymisessä) kun pitää vain hirven niskasta lujasti kiinni, niin hyvin nopeasti (n. 10 sec. max) on ns. "homma hoidettu kotiin".

      Tämän hommat on hoidettu, päästän yleensä vain rennosti irti niskakarvoista ja putoan suolle kuin perunasäkki konsanaan. Siinä suolla sitten yleensä polttelen parin nortit, ja otan ihan pitkät päivänokoset. Mikäs siinä maatessa, yleensä syyskuisena aamuna aurinko alkaa ihan nätisti paistelemaan. Ja jos ei, niin raikas sade vilvoittaa. Ahh, tätä elämää...


      ps. Sattuuko kukaan tietämään täällä syytä siihen; kun tuo naapurin hirviseura on valitellut; että nykysin vain harvat hirvilehmät tässä lähialueilla tekee vasoja. Mikä mahtais olla syynä!?

      • pertttu

        vai semmosta! itselläkin kyllä kieltämätä aina joskus alkaa kieli lipomaan, kun hirvijahdissa emä ja vasa jolkottelevat passista ohi :D :D :D


      • kiimahajustemen

        naaraan kiimahajuste tehoaa naisiin hyvin.hajustetta saappaan varteen ja naapurin rouvat tulee aivan kuumaksi.joskus useampaa rouvaa päivässä joutuu siementämään.mikäs sen mukavempaa kun saa kellisttä naapurin kiimaisen pullean rovan ja siemenet tupaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3330
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1642
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1477
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1043
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      915
    Aihe