Puska on terveysterminaattori

kj.mattila

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on aina korostanut luonnollisen ruoan merkitystä laihdutuksessa. Tässä taas yksi näkemys tukemaan VHH:laista ravitsemusajattelua.

Hans Välimäki esitteli Kauppalehdessä Michaen Pollanin kirjaa Oikean ruoan puolesta. Pollanin kirja on revittelevä mainifesti elintarviketeollisuutta ja tieteellisesti palastelevaa ruoka-ajattelua vastaan. Se asettaa tervejärkisen kysymyksen: miksi me länsimaiset ihmiset olemme entistä sairaampia ja läskimpiä, vaikka tieteen parhaat voimat on valjastettu kehittämään entistä parempia ruokia. Vastaus Pollanin mukaan kuuluu, että kemiallisiin ja ravintoaineisiin keskittyvässä tutkimuksessa on unohdettu itse ruoka. Se on enemmän kuin osiensa summa.

Pollanin mielestä meidän pitäisi syödä niin kuin isoäitimme söi. Siis oikeita raaka-aineita ja itse laitettua ruokaa, eikä eineksiä ja pikaruokaa, jotka koostuvat maissitärkkelyksestä ja puhdistetusta sokerista (oli ne tehtaassa miten äitien tekemiä hyvänsä). Mitä lyhyempi tuoteseloste, sitä parempi ruoka.

Kieretele marketeissa laitoja pitkin ja tee ostokset niiltä, sillä pahin jalostettu törky on hyllytetty keskelle kauppaa. Kasvikset, lihatiskit ja maitokaapit sijaitsevat yleensä kaupan reunamilla. Tai älä mene markettiin lainkaan, vaan hae raaka-aineesi tuottajatorilta.

Vältä ennen kaikkea terveysmerkinnöillä varustettuja tuotteita, saarnaa Pollan. Ne ovat huijausta kahdessakin mielessä: niillä pyritään huijaamaan ihmisaisteja ja -kehoa (kuten makeutusaineilla) ja kuluttajaa, joka kuvittelee niiden avulla tulevansa terveemmäksi ja laihemmaksi.

Pollanin mielestä uusia tuotteita markkinoille suoltavat elintarvikejätit ovat kuin kepu; ne pettävät aina. Kun ruoasta otetaan jotain tervellisyyden nimissä pois, siihen on yleensä laitettava jotain lisää, että se muistuttaisi samaa ruokaa. Silti se ei enää ole samaa ruokaa.

Myöskään viljatuotteet - olivat ne kuinka kokojyvää hyvänsä - eivät ole Pollanin suosiossa.

Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa.

13

202

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi aika ?

Kirjoita innostavia asioita TAI PYSY HILJAA,,,

• mielenkiintoisia aiheita käsittelemättä enkä varsinkaan pysy hiljaa. Eikö tämä ole sinusta innostava asia?

• haukkuminen

sen kuin jatkuu, etkö sinä tollo tajua, että ei Puska ole yksin kaikesta maailmassa vastuussa. Osoitat vain "tyhmyyttäsi" haukkumalla joka viestissäsi Puskaa. Nykyiset suositukset ovat koonneet iso joukko asiantuntijoita. Tämänkin aloituksen olisit voinut tehdä asiallisesti, ilman haukkumista, nyt tästäkin tulee vain ja ainoastaan riitelyketju, sitäkö haluat? Miksi et itse noudata niitä neuvoja, mitä täällä muilla jakelet.

• meterologi Z

se saattaa seestiyttää sinun vhh taivasta ?

• ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.

• meterologi Z kirjoitti:

se saattaa seestiyttää sinun vhh taivasta ?

olla edes pari päivää vastustamatta palstan aihetta. Voisit jopa tervehtyäkin.

• hullu trolli
        kj.mattila kirjoitti:

ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.

Kun nälvimällä Puskaa !

• viha?

kummasta lienee kysymys kun ei lukemaansa ymmärrä?
        "Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa."

• viha? kirjoitti:

kummasta lienee kysymys kun ei lukemaansa ymmärrä?
        "Välimäki ehdottaa, että tuokaa Pollan Suomeen ja pistäkää samaan kehään Pekka Puskan kera. Katsotaan, miten Amerikan heinämies pärjää Itä-Suomen terveysterminaattorin kanssa."

pistetään Pollan samaan kehään Itä-Suomen terveysterroristin eli Puskan kanssa

• siitä johtuu,
        kj.mattila kirjoitti:

ole vastussa mistään mutta kun tuo ruoja on mennyt lääketeollisuuden kelkkaan niin siitähän kaikki johtuu. Minä en halua riidellä vaan keskustella ajankohtaisista asioista.

että Puska on sanojesi mukaan mennyt lääketeollisuuden kelkkaan, mikä johtuu?

• hullu trolli kirjoitti:

Kun nälvimällä Puskaa !

esitän vain asiallista kritiikkiä.

• Pollanin

mielipiteet kaukana PP:n mielipiteistä, tuntuu poikkeavan vain tuossa viljakysymyksessä. Mitäs ihmeellistä tässä on?

• ole koskaan korostanut luonnollisuutta elintarvikkeissa. Rasvan pitää olla jotain keinotekoista teollisuusrasvaa ja ei Puska koskaan puhu lisäaineista vahingollisina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa

Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t
      Maailman menoa
      196
      1777
    2. Kuuleppas

ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää
      Ikävä
      265
      1206
    3. Mulla ei ole Suomessa enää mitään

4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.
      Turku
      181
      896
    4. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      66
      893
    5. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      61
      778
    6. Provider miehistä..

Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah
      Ikävä
      241
      778
    7. Kuinka nainen jaksat ja voit

Toivottavasti hyvin.
      Ikävä
      43
      751
    8. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      64
      748
    9. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      48
      739
    10. Sut.

Tuhotaan. :)
      Tunteet
      93
      722
    11. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      656
    12. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      142
      656
    13. Yt:t kunnassa päättyi

Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul
      Lappajärvi
      74
      651
    14. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      623
    15. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      69
      606
    16. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      600
    17. 31
      578
    18. Tulisitpa käymään joskus vielä

Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd
      Ikävä
      24
      566
    19. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      528
    20. Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi

Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.
      Ikävä
      30
      527
    Aihe