Tuntuu olevan lujassa se sokea usko ja luottaminen konehakkuuseen. Väitetään, että hankintahakkuussa tulee samalla tavalla raakkeja kuin konehakkuussakin. Miten ihmeessä näin sokeasti talonpoika luottaa koneistoon, joka maksaa hankintapuusta saman hinnan kuin pystypuustakin? Eikä em. jo osoita, että filunkkia on paljon. Monessa portaassa ja organisaatiossa on mätää ja paljon.
Konehakkuun kannattavuus tulee vain ja ainoastaan siitä, että kun päästään toisen omistamaa omaisuutta raiskaamaan ilman vastuuta eikä tulevien vuosikymmenten ongelmista tarvitse välittää niin pakkohan sen on kannattaa... siis yhtiöille ja urakoitsijoille. Eletään kuin viimeistä päivää kvartaalitaloudessa.
Ja mitä tulee näihin hankintahakkuun raakkeihin niin ne ovat minulle lähes tuntematon käsite. Joka talvi teen sadoissa laskettavan määrän tukkeja. Raakkeja on tullut muutamia vuosien varrella testissä, jossa olen kokeillut vastaako teoreettiset laatuvaatimukset esim. suoruudesta käytäntöä. Jos olen laittanut 2-3 rajatapausta kokeeksi kasaan niin hylkyjä on tullut 1-2. Minulla ei ole moitittavaa hylkyjen suhteen. Tehdas on hyväksynyt juuri sellaisin perustein tukit, miten itsekin olen asian ymmärtänyt papereita allekirjoittaessani.
Miten ihmeessä hankintahakkuun puulaadussa voisi tulla laatuongelmia. Kun kaataa puut aikaisemmin kaadettujen poikkipuiden päälle niin miten siinä voisi jäädä jokin virhe näkemättä? Suoruudenkin pääsee katsomaan kahdesta projektiosta.
Ja kuten olen kertonut aikaisemminkin, niin harvoin puun koko runko on mielivaltaista kaarta. Ainakin meidän metsissä väärissä puissa on yleensä 2-3 selkeää napakkaa mutkaa, jotka oikealla katkomisella häviävät kokonaan.
Ja jos puussa on arvettavia laatuvirheitä niin ei kys. kohtaa kannata laittaa lainkaan myyntikasaan, vaan se kannattaa polttaa. Esim. jos kuusitukin latvamitta on 35 cm ja pituus 5,8 m on kyseisen tukin tilavuus 660 litraa. Siitä saa (jos yhtiö kelpuuttaa epävärman puun tukiksi) n. 50 €/m3 x 0,66 m3=33 €.
Jos ei halua ottaa riskiä epävarman puun hylätyksi tulemisesta niin sitten polttaa sen pesässä. Sen lämpöarvo on 0,66m3 x 450kg/m3 x 4kWh/kg = 1188 kWh energiaa. Jos em. puu poltetaan tavanomaisessa pesässä siitä saadaan hyödyksi 80% hyötysuhteella 1188x0,8 = 950 kWh energiaa. Jos em. energia tuotettaisiin sähköllä rahaa palaisi noin 950 x 0,1 = 95 €
Jos ei ole varma osaako katkoa puun laatupuuksi niin sitten vaan omaan pesään, jossa tukista saa 95/33=2,9 kertaisen tuoton.
No sitten alkaa uusi valitus kun pitäisi olla kirves ja saappaat ja munasuojat ja sitä ja tätä niin sitten se on voi voi...
Mutta jokainen joka vähänkin osaa laskea niin ymmärtää, että em. tuloksella ostaa melkein millaiset varusteet tahansa lyhyellä takaisinmaksuajalla.
Hankintakasassako raakkeja? Tuleehan edes polttopuuta
10
904
Vastaukset
- metsäntuhooja
ihmeessä sä sit myyt puita pois kun noin hyvän hinnan saat niistä omassa pesässä polttamalla? Myyminenhän on suoraa tyhmyyttä. Paljonko sinulle jää tukki m3:lle hintaa kun vähemmän myyjän maksamasta hinnasta kaikki korjuukulut? Varmasti olet laskenut, tarkkamies kun olet. Se hinta ei kerro hakkuun kannattavuutta mutta kiinnostaa silti. Entä mikä on ollut tukki% sun tekemissä hakkuissa ja mikä on ollut kaadettavan puun keskikoko? Entä onko sinulla omakohtaista kokemusta että konemies olisi hakannut sinun metsässä ja sen pohjalta teet vertailuja? Luuletko että sua ei kusetta siinä tienvarsi tai tehdasmitassa? Yhtälailla siinä huijataan jos kerran motomitassakin. Konehakkuun voi myös pyytää tehdasmitalla. Kuvitteletko ettei motomies näe niin mutkiayhtälailla niissä puissa ja saa niitä katoamaan katkonnalla? Nyt sit vastaukset näihin kysymyksiin, huonosti olet vastannut muiden vastakysymyksiin mutta omia kyllä esität. Osoittaa että et ole kovin vahvalla pohjalla asiasi kanssa.
Huomenna taas puuta nurin, koneella. Tän päivän saldo, tukkia 173m3, kuitua 12m3. Mielestäni tukki% on kohdillaan.- kaup
Hankintamies menee läpät silmillä ja ei näe muuta kuin oman hankintahakkuunsa.
Rahallisesti se ei ole kannattaavaa, mutta jatkuvaan metsänkasvatukseen se sopii mainiosti. - stalinin ihailija
Vuan kun tuolla metässä oun joutunna pyörimään koko ikäni, niin sanonpa jotain, kun 14 vanhana vuonna -56 aloitin niin ensimmäinen ihmettelyni heräsi, kun lyödessäni päämerkkejä kuitupinoon osa pölkyistä "helähti" ns.epänormaalisti niinpä "reklamoin" ko.työnjohtajalle, jolta sainkin myönteisen palautteen, ko pinot tutkittiin ja löytyi huomattava määrä lyhyitä n.20 cm pituisia pöllejä,tavoitepituus oli 200cm) tasan.
Ihmisen raadollisuus,(oman voiton tavoittelu) ei liene muuttunut miksikään) joten vaikka sinivalkoinen näkemys Suomalaisten rehellisyydestä ja pyyteettömyydestä juhlapuheissa onkin paikallaan, niin käytäntö on hieman "kansainvälisempi". Joten voitaneen sanoa että varsinkin metsässä kaikki on mahdollista.
Jälkeenpäinhän asioita voidaan kaunistella ja selitellä mitä moninaisemmin, ja jopa tehtykin saada jopa tekemättömäksi.
Myöhempinä työvuosinani merkkailin pylväitä, silloin opin että vain pystypuita katsomalla ,( ilman lumikuormaa) voi nähdä todellisen puun suoruuden, tästä monikin motokuski on eri mieltä.
Metsässä ,niinkuin muussakin elämässä on paljon eri mielipiteitä, niitä vain on hyväksyttävä.
- (oo)
Jos pystykaupassa maksetaan melkein sama tai sama kuin tienvarressa, jossain käryää vai onko pyykkipoika laitettu nenänvarteen ?
Asia kuulostaa vähän samalta kuin tulet keskellä päivää kotiin ja vaimo on alasti sängyssä ja makuuhuoneen kaapisti tulee alaston imurikauppias joka sanoo vain demonstroivansa tuotteitaan.
Ei jukoliuta pörssiyhtiö maksa pystykaupasta melkeen samaa jossei se ole niiden kannalta kannattavaa, jos joku väittää muuta on joko puunostaja-puolella toimiva hlo tai hoidon tarpeessa oleva vajaa tapaus. Kyllä ne sentin tarkkuudella laskevat mikä kannattaa ja mikä ei. - kuitupölkki
"Kun kaataa puut aikaisemmin kaadettujen poikkipuiden päälle niin miten siinä voisi jäädä jokin virhe näkemättä?"
Ainakin melkoista näpertelyä tuo hankintahakkuu on. Vielä kun sanot että juontokouralla tuosta kasasta haalaat kalikat tienvarteen niin homma on täydellisesti paketissa. No kaikki kunnia jos jaksat näpräillä siellä kalikoiten kanssa ja pyöritellä niitä.
Mutta miksi hitossa sinä niitä puitasi myyt kun kirjoituksesi pääsanoma on se että paras lopputulos kun ne poltetaan pesässä. Silloin ei tarvitse kalikoita edes pyöritellä siellä metsässä ja ihmetellä. Koko kasvatuskierronkin voi laittaa läpi ilman mitään hoitotöitä koska kuutiomäärä hoitamattomassa metsässä on muutaman prosentin sisällä sama kuin hoidetussa.
Tuo edelläkerrottun ymmärtää kyllä jokainen joka osaa vähänkin lukea (Hnakintamies viestin siis)- kerkka
nuo kirjoittajat metsäomistajia,jotka sitä mieltä,että lopputulos paras puuta myydessä, kun antaa hakkuu oikeuden metsäänsä ulkopuoliselle.
Hintavertailu pysty/hankintakauppa kannattaa tehdä omalle leimikolle ,eikä katsella tilastoja.
Ja onko aikaa/kykyä hakata omassa metsässä ...istuuko kenties kiikkutuolissa sen aikaa, kun firman sopimuskoneet hakkaa...vai hankkiiko paremmin jossain muissa töissä samaan aikaan - kuitupölkki
kerkka kirjoitti:
nuo kirjoittajat metsäomistajia,jotka sitä mieltä,että lopputulos paras puuta myydessä, kun antaa hakkuu oikeuden metsäänsä ulkopuoliselle.
Hintavertailu pysty/hankintakauppa kannattaa tehdä omalle leimikolle ,eikä katsella tilastoja.
Ja onko aikaa/kykyä hakata omassa metsässä ...istuuko kenties kiikkutuolissa sen aikaa, kun firman sopimuskoneet hakkaa...vai hankkiiko paremmin jossain muissa töissä samaan aikaanMikä se paras lopputulos on? Eikös se ole jokaisen oma asia hakkaako itse vai vieraalla. Kiihkomielisesti ei kannata tiettyä tapaa lähteä kauppaamaan. Jos oikein olen ymmärtänyt niin tällä kyseisellä "hankintahakkaajalla" on vain 40 ha läntti. Luuletko tosiaan että se sieltä elantonsa repii. Kyllä se on pelkkää harrasteluhommaa. Jatkuvan kasvatuksen puolesta se puhuu. Mutta niin kuin sanottu jokainen pyörittelee ne kalikkansa kuten haluaa.
- Hankintamies
Huomaan, että taidat alkaa oivaltamaan ydinasian. Tavoitteeni ole saada nopeasti tilille suurta kantorahatuloa, jonka varastaisin menneisyydeltä ja tulevaisuudelta. Tavoitteeni on turvallinen tasapaino kaikkien resurssien ja päämäärien suhteen esim.:
1. Metsäomaisuuden hoito
2. Kolmen talouden lämpöenergia nergiaa yritykselle
3. Myytäväksi jää mitä ei lämmityksiin tarvita
Ja em. lisäksi on kivampaa olla metsässä kuin kulkea naisten mukana hameita ostelemassa... eikä tarvitse lähteä näihin välineurheilujuhliin. Metsässä kunto nousee ja säilyy.
Ja sitten tohon "näpertelyyn". Ei se pieni harkinta puiden kaatosuunnasta ja järjestyksestä kovinkaan paljon päätä rasita. Se on vähän sama asia kuin kävellessään miettii astuuko koiraanpaskaan vaiko puhtaalle hiekalle. Kuka hullu kaataa kaikkein hankalimman puun pahimpaan rotkoon ja lumihankeen. Kun ottaa jonkun alueen työn alle niin se on ihan selkärangassa päättää millä puulla aloittaa kaadot. 1. puu pitää kaataa jonkin mättään varaan (irti maaasta). Ehkä toinen myös. Sitten vaan kaadellaan näiden päälle isompia puita. Huomasin muuten, että en käytä vänkäriä juuri lainkaan tukkien pyörittämiseen oksittaessa. Kun oppii hyvät metodit niin kaltevalla pinnalla (aluspuulla) tukki pyörähtää usein itsestään katkottaessa tai viimeistään pienestä potkusta kylkeen.
Ja lisää näpertelystä. Jos olen kokonaisvaltaisessa metsätyössä (hoito, harvennus, polttopuut, tukit ja joskus kuitukin) niin olen sellaisen ajan metsässä päivässä, että minulla on 6-7 kiintokuution kärryllinen viedä pois metsästä.
Jos kyseessä on vanhemman metsän hakkaaminen loppuneen kasvun takia (tukkeja) niin sitten olen päivässä sellaisen ajan metsässä, että tuon 2 kertaa 6-7 kiintokuution kärryllisen metsästä.
Pääsääntö on se, että se kohta jonka laittaa kuntoon on kunnossa kauas tulevaisuuteen. Puutavara viedään samana hakkuupäivänä pois metsästä. - kuitupölkki
Hankintamies kirjoitti:
Huomaan, että taidat alkaa oivaltamaan ydinasian. Tavoitteeni ole saada nopeasti tilille suurta kantorahatuloa, jonka varastaisin menneisyydeltä ja tulevaisuudelta. Tavoitteeni on turvallinen tasapaino kaikkien resurssien ja päämäärien suhteen esim.:
1. Metsäomaisuuden hoito
Ja em. lisäksi on kivampaa olla metsässä kuin kulkea naisten mukana hameita ostelemassa... eikä tarvitse lähteä näihin välineurheilujuhliin. Metsässä kunto nousee ja säilyy.
Ja sitten tohon "näpertelyyn". Ei se pieni harkinta puiden kaatosuunnasta ja järjestyksestä kovinkaan paljon päätä rasita. Se on vähän sama asia kuin kävellessään miettii astuuko koiraanpaskaan vaiko puhtaalle hiekalle. Kuka hullu kaataa kaikkein hankalimman puun pahimpaan rotkoon ja lumihankeen. Kun ottaa jonkun alueen työn alle niin se on ihan selkärangassa päättää millä puulla aloittaa kaadot. 1. puu pitää kaataa jonkin mättään varaan (irti maaasta). Ehkä toinen myös. Sitten vaan kaadellaan näiden päälle isompia puita. Huomasin muuten, että en käytä vänkäriä juuri lainkaan tukkien pyörittämiseen oksittaessa. Kun oppii hyvät metodit niin kaltevalla pinnalla (aluspuulla) tukki pyörähtää usein itsestään katkottaessa tai viimeistään pienestä potkusta kylkeen.
Ja lisää näpertelystä. Jos olen kokonaisvaltaisessa metsätyössä (hoito, harvennus, polttopuut, tukit ja joskus kuitukin) niin olen sellaisen ajan metsässä päivässä, että minulla on 6-7 kiintokuution kärryllinen viedä pois metsästä.
Jos kyseessä on vanhemman metsän hakkaaminen loppuneen kasvun takia (tukkeja) niin sitten olen päivässä sellaisen ajan metsässä, että tuon 2 kertaa 6-7 kiintokuution kärryllisen metsästä.
Pääsääntö on se, että se kohta jonka laittaa kuntoon on kunnossa kauas tulevaisuuteen. Puutavara viedään samana hakkuupäivänä pois metsästä."Ja em. lisäksi on kivampaa olla metsässä kuin kulkea naisten mukana hameita ostelemassa..."
Nyt syttyi lamppu ... kiitos Hankintamies!. Vuosia olen ihmetellyt mihin hankintahakkaajat käyttävät ne ylimääräisistä tukkikuutioista kertyvät eurot. Mutta enpä ihmettele enää miksi yksikin muija kulkee kylänraitilla jatkuvasti uudessa hameessa. Äijä myy silloin tällöin hankintapuuta. No joo turvaahan se tietyllä tavalla tasapainon ... - metsäntuhooja
Hankintamies kirjoitti:
1. Metsäomaisuuden hoito
Pääsääntö on se, että se kohta jonka laittaa kuntoon on kunnossa kauas tulevaisuuteen. Puutavara viedään samana hakkuupäivänä pois metsästä.tuntuu olevan hankintamiehen vastata esitettyihin kysymyksiin. Omia kyllä esittää mutta ei halua keskustella rakentavasti vaan toitottaa omaa näkemystään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi265491- 883764
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313513370- 2222834
- 612747
- 522665
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322490- 1532400
- 311985
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1181673