Oon syönyt Efexoria nyt 3,5 kuukautta, mutta toivottuja vaikutuksia ei vain oo alkanut kuulumaan. Annostus tällä hetkellä 300 mg. Olo vaihtelee yleisimmin vallitsevasta apatia-zombiudesta (plus keskittymiskyky nolla, lyhytkestoinen muisti samoin) voimakkaaseen ahdistukseen ja ärtymykseen. Ei ole piristänyt eikä parantanut aloitekykyä himpun vertaa ja nukuttaisikin aina vaan. Ei oo vähentänyt ruokahaluakaan ja herkut maistuu turhankin hyvin, mikä ei ainakaan paranna mielialaa, kun en oo näitä masentuneita jotka laihtuvat vaan päinvastoin.
Kuinkahan kauan tätä kokeilua vielä jaksaa jatkaa mahdollista hoitovastetta odotellessa, vai kandeisko jo pyytää lääkäriltä vaihtoa toiseen lääkkeeseen? Onko täällä muita, joilla Efexor ei ole toiminut? Mutta mikä tilalle - Seronil? Oon jonkinasteinen BEDisti, joten jos on mitään masennuslääkettä joka saisi ajatukset pois pyörimästä syömisen ympärillä, niin se olisi taivaanlahja. Ilmeisesti Seronil saattaisi tällainen olla?
Joka tapauksessa ei taida Efexor olla minun lääkkeeni. Ei jaksaisi enää tätä puutunutta päätä, vaikka ei uuden lääkkeen arpominenkaan kauheasti innosta. Mutta jos vaikka se sitten tepsisi.
Efexor ei toimi, mitä tilalle?
31
1617
Vastaukset
- BED34
lääkityksenä tällä hetkellä fluoxetin 60 mg/vrk ja terapia, SNRI-lääkkeet eivät ole minulle koskaan sopineet. Tapauskohtaistahan se on.
- .....
Kannattaa kokeilla valohoitoa korvakäytävän kautta:
http://www.valkee.fi/- Puhti hukassa
Kiitos BED34. Onko fluoksetiini auttanut sinulla? Eräs toinen SSRI-lääke toimi minulla aluksi ihan hyvin, mutta sitten se hiipui ja tilalle vaihdettiin Efexor. Muistelen kuitenkin lämmöllä sitä hyvää oloa jonka SSRI pitkästä aikaa silloin palautti. Ehkä SNRI vain on jotenkin "liikaa".
Jo pelkkä heitto korvavalohoidosta saa aikaan voimakkaan ärtymyksen. Heh heh.
- exx-kofeinisti
Käytätkö kofeiinia (kahvia, teetä, energiajuomia, kolajuomia, suklaata jne), se on yleisin aiheuttaja mielialahäriöille.
http://qmies.blogit.fi/- Puhti hukassa
No just joo, ois pitänyt muistaa että tulee myös tää pakollinen kofeiinikommentti jossain vaiheessa... Kiitos vaan, mutta "mielialahäiriöni" ei johdu kofeiinista.
- exx-kofeinisti
Puhti hukassa kirjoitti:
No just joo, ois pitänyt muistaa että tulee myös tää pakollinen kofeiinikommentti jossain vaiheessa... Kiitos vaan, mutta "mielialahäiriöni" ei johdu kofeiinista.
Kysyinkin, käytätkö sitä.
- F33.30
Voin vain kuvitela karmen yöhikoiusi, sain sen jo 75mg annoksella.
Efexor on serotoniinin ja noradrenaliinin takisinoton estäjä.
Miten se oi takaisinottoa estää jos kumpaakaan ei erity?
Apteekista pellavaöljyä cittarista turkkilaista jugurttia.
Aamulla ruokalusikka öljyä jugurttin ja naamariin. Pellavaöljy on parempaa kuin kalanmaksaöljynappulat koska pellavaöljyn omega3 hapot ovat sellaisia että elimistö voi siitä muokata tarvitsemansa kasvi ja "eläinkunnan" omega3:set.
Omega3 rasvahappo on serotoniinin rakennusaine.- venla72_
Hoi sinä aloittaja! Koitappa Edronax 4mg-tabuja. Vaikka SSRI:n kanssa kuten ne usein yhdistetään. Reboksetiini vaikuttava aine ja voin kertoa, että energiaa virtaa ja valuu mun korvista ulos kun tässä istun. Noradrenaliinin tekijä ja pitäjä siellä synapseissa, vaikuttaa energisyyteen, mielialaan, puuhailun haluun jne.
MOnissa apteekeissa vaan pikkupakkaus, niin harvoinkäytetty lääke, luetaan miedoksi mutta vakuutan että jos osuu ja toimii niin mieto on kaukana tästä lääkkeestä. Kengät juostu jo puhki-suunnilleen. - Puhti hukassa
Heh, kun ei edes hikoiluta. :-) Tai no taisi olla ihan alussa vähän tavallista enemmän hikoilua, mutta sekin aamuisin.
Sekoitan aamuisin ruokalusikallisen pellavasiemenrouhetta aamujogurttiin (soija) sekä syön lisäksi omega kolmosta (kasviperäistä sekin, koska en syö kalatuotteita), joten rasvahappojen pitäisi kaiken järjen mukaan olla OK (ruoanlaitossa kylmäpuristettu rypsiöljy). Oon tehnyt tätä jo useamman vuoden. Samoin syön D-vitamiinilisää talvisin, ja muita monivitamiineja kuureittain. Hemoglobiini mitattiin toissa viikolla, oli 138, eli ei ole anemiaakaan. Tuntuu siltä, että kotikonstit on aika lailla jo kokeiltu.
Kiitos myös Venlalle vinkistä, täytyy konsultoida lääkäriä Edronaxista. Huomasin että kerroit siitä myös toisessa ketjussa. :-) En silti kovin mielelläni useampaa mömmöä samaan aikaan söisi, mitä vähemmällä pärjäisi sen parempi. Mutta pääasia kunhan nyt jokin toimiva vaihtoehto löytyisi, ei tätäkään jaksa. - F33.30
Puhti hukassa kirjoitti:
Heh, kun ei edes hikoiluta. :-) Tai no taisi olla ihan alussa vähän tavallista enemmän hikoilua, mutta sekin aamuisin.
Sekoitan aamuisin ruokalusikallisen pellavasiemenrouhetta aamujogurttiin (soija) sekä syön lisäksi omega kolmosta (kasviperäistä sekin, koska en syö kalatuotteita), joten rasvahappojen pitäisi kaiken järjen mukaan olla OK (ruoanlaitossa kylmäpuristettu rypsiöljy). Oon tehnyt tätä jo useamman vuoden. Samoin syön D-vitamiinilisää talvisin, ja muita monivitamiineja kuureittain. Hemoglobiini mitattiin toissa viikolla, oli 138, eli ei ole anemiaakaan. Tuntuu siltä, että kotikonstit on aika lailla jo kokeiltu.
Kiitos myös Venlalle vinkistä, täytyy konsultoida lääkäriä Edronaxista. Huomasin että kerroit siitä myös toisessa ketjussa. :-) En silti kovin mielelläni useampaa mömmöä samaan aikaan söisi, mitä vähemmällä pärjäisi sen parempi. Mutta pääasia kunhan nyt jokin toimiva vaihtoehto löytyisi, ei tätäkään jaksa.Pellavasiemenrouheessa on paljon pienempi pitoisuus omega3 rasvahappoa kuin pellavasiemnöljyssä.
Kiinalaiset käyttivät rypsiöljyä 400 vuotta sitten, lamppuöljynä, kuten tänä päivnä se on dieselmoottorin polttoainetta. Ruoka tehdään oliiviöljyyn, rypsiöly on vain suomalaisten valheita, kuten talvisodan voitto.
Ei nämä toki sua auta mutat toin nyt pari faktaa etanolin tuomassa mielialan nousussani :) - Anadaman
"Kalanmaksaöljynappuloilla" tarkoittanet kalaöljykapseleita. Kalanmaksaöljy ja kalaöljy eri asioita, eri sisältö.
- haukotus
Joo mullekkin Efexor aiheuttaa ihan mielettömän väsymyksen ja uupumuksen, nukun aina 11-14h/yö kun se mitenkään vaan on mahdollista, ja silti on väsynyt olo koko päivän. Ja väsynyt olo ei johdu liikaa nukkumisesta, sillä jos nukun esim. 8h olen vielä väsyneempi. Apaattinen zombie kuvaa hyvin omaakin olotilaani. Syön nyt annoksella 150 mg, lääke aloitettiin koska olin valtavan ahdistunut. Ahdistus on hellittänyt jonkin verran, mutta nyt tuntuu että mieluummin ahdistus kuin tämä pöpperö. Olen aiemminkin syönyt Efexoria 1,5 vuotta, ja lopetin juuri tuon väsymyksen takia. Pöljä olin kun aloin uudelleen, mielellään kokeilis vaikka SSRI:tä.
Onkohan tuo Seronil sama kuin Seroxat (paroksetiini)? Mulle jo tuota määrättiin, mutta en uskaltanutkaan sitä syödä ahdistuneisuuden vuoksi, joten turvauduin vanhaan tuttuun turruttavaan efeen. Täytynee alkaa itse tätä Efexoria vähentelemään, en kestä tätä uneliaisuutta ja haluttomuutta kaikkeen. Lisäksi opiskelen, joten päätä pitäisi pystyä välillä käyttämäänkin.
Ihmettelen tosiaan kun Efexoria yleensä mainostetaan piristävänä ja aktivoivana lääkkeenä. Omat kokemukset ja kentältä kuullut kertomukset kyllä viittaavat vallan päinvastaiseen.- Puhti hukassa
Hauska kuulla että on muitakin Efexorin avulla "virkistyneitä". ;-) Otin siis pisimpään 300 mg iltaisin, eikä ole ollut minkäänlaisia nukahtamisongelmia. Kun otin lääkkeen aamulla, pöpperö oli tietysti vielä kamalampi. Parempi on ollut minulla iltaisin, vaikka en edelleenkään pompahda aamulla virkeänä ja energisenä sängystä ylös.
Vähensin nyt annostusta kertaalleen jo pykälän verran, ja äsken otin enää vain 150 mg. Voi olla liian nopea pudotus, mutta uskallan näin viikonloppua vasten testata. Sain kyllä lääkäriltänikin luvan vähentää annostusta kerrottuani tilanteesta, ja seuraavalla käynnillä mietimme sitten jatkoa. Joka tapauksessa Efexor menee vaihtoon. Vähän huolestuttaa, että lääkäri pohti jotain uutta, KELA-korvauksen piiriin tulevaa, lääkettä tilalle (ettei vain olisi tarkoittanut Valdoxania, en tiedä). En jaksaisi nyt ryhtyä jonkun upouuden lääkkeen koekaniiniksi, tän alan lääkkeiden vaikutuksetkaan kun eivät selviä kovin nopeasti.
Seronilin vaikuttava aine on fluoksetiini, eli on eri kuin Seroxat. Seronil on myös SSRI-ryhmän lääke. Muita fluoksetiineja ovat ainakin esim. Fluoxetin ja Seromex. Tuo kiinnostaa minua, koska kuten ekassa viestissäni kirjoitin, sitä käytetään myös BED:n hoidossa. Muuten minullakin oli suuri ahdistuneisuus alun alkaen keskeisimpiä syitä lääkityksen aloittamiseen. Fluoksetiini on ollut myös jo pidempään markkinoilla, joten kokemuksia ja tietoakin on siitä enemmän. Tän SNRI-kokemuksen perusteella haluaisin palata SSRI-linjalle, niistä on sentään jo jotain omakohtaista positiivista kokemusta takana. Mutta lääkäristähän se sitten viime kädessä tietysti riippuu. - F33.30
Puhti hukassa kirjoitti:
Hauska kuulla että on muitakin Efexorin avulla "virkistyneitä". ;-) Otin siis pisimpään 300 mg iltaisin, eikä ole ollut minkäänlaisia nukahtamisongelmia. Kun otin lääkkeen aamulla, pöpperö oli tietysti vielä kamalampi. Parempi on ollut minulla iltaisin, vaikka en edelleenkään pompahda aamulla virkeänä ja energisenä sängystä ylös.
Vähensin nyt annostusta kertaalleen jo pykälän verran, ja äsken otin enää vain 150 mg. Voi olla liian nopea pudotus, mutta uskallan näin viikonloppua vasten testata. Sain kyllä lääkäriltänikin luvan vähentää annostusta kerrottuani tilanteesta, ja seuraavalla käynnillä mietimme sitten jatkoa. Joka tapauksessa Efexor menee vaihtoon. Vähän huolestuttaa, että lääkäri pohti jotain uutta, KELA-korvauksen piiriin tulevaa, lääkettä tilalle (ettei vain olisi tarkoittanut Valdoxania, en tiedä). En jaksaisi nyt ryhtyä jonkun upouuden lääkkeen koekaniiniksi, tän alan lääkkeiden vaikutuksetkaan kun eivät selviä kovin nopeasti.
Seronilin vaikuttava aine on fluoksetiini, eli on eri kuin Seroxat. Seronil on myös SSRI-ryhmän lääke. Muita fluoksetiineja ovat ainakin esim. Fluoxetin ja Seromex. Tuo kiinnostaa minua, koska kuten ekassa viestissäni kirjoitin, sitä käytetään myös BED:n hoidossa. Muuten minullakin oli suuri ahdistuneisuus alun alkaen keskeisimpiä syitä lääkityksen aloittamiseen. Fluoksetiini on ollut myös jo pidempään markkinoilla, joten kokemuksia ja tietoakin on siitä enemmän. Tän SNRI-kokemuksen perusteella haluaisin palata SSRI-linjalle, niistä on sentään jo jotain omakohtaista positiivista kokemusta takana. Mutta lääkäristähän se sitten viime kädessä tietysti riippuu.Efexorin ja Cymbaltan vieroitusoireita omakohtaisine kokemuksineen ovat sähköiskut ja säikky olo. Sitä kestää pari viikkoa ja ne alkaa kun nappuloita ei ole syönyt kolmeen päivään ollenkaan.
Alkoholia ei sinä aikana tarvitse pään sekoittamiseen koska noiden nappuloiden syömättä jättäminen hoitaa sen valmiiksi. - Puhti hukassa
F33.30 kirjoitti:
Efexorin ja Cymbaltan vieroitusoireita omakohtaisine kokemuksineen ovat sähköiskut ja säikky olo. Sitä kestää pari viikkoa ja ne alkaa kun nappuloita ei ole syönyt kolmeen päivään ollenkaan.
Alkoholia ei sinä aikana tarvitse pään sekoittamiseen koska noiden nappuloiden syömättä jättäminen hoitaa sen valmiiksi.Plääh... No sitä odotellessa sitten. Totta kai käy siinäkin kohtaa niin, että kun ei koe mitään Efexorin hyviä vaikutuksia niin huonoja sitten niidenkin edestä. Kiitos varoituksesta!
- haukotus
Puhti hukassa kirjoitti:
Seronilin vaikuttava aine on fluoksetiini, eli on eri kuin Seroxat. Seronil on myös SSRI-ryhmän lääke. Muita fluoksetiineja ovat ainakin esim. Fluoxetin ja Seromex. Tuo kiinnostaa minua, koska kuten ekassa viestissäni kirjoitin, sitä käytetään myös BED:n hoidossa. Muuten minullakin oli suuri ahdistuneisuus alun alkaen keskeisimpiä syitä lääkityksen aloittamiseen. Fluoksetiini on ollut myös jo pidempään markkinoilla, joten kokemuksia ja tietoakin on siitä enemmän. Tän SNRI-kokemuksen perusteella haluaisin palata SSRI-linjalle, niistä on sentään jo jotain omakohtaista positiivista kokemusta takana. Mutta lääkäristähän se sitten viime kädessä tietysti riippuu.Kokeilin eilen ottaa napin illalla, ei sitten uni tullut millään, tai olin sellaisessa horroksessa, etten kunnolla hereillä mutten nukkunutkaan. Tosin näin on välillä käynyt, vaikka olen lääkkeen ottanut aamulla, eli ei välttämättä liity efexoriin. Tosin uniongelmat olivat paljon pahempia ennen efexorin aloitusta, nyt kyllä yleensä helposti nukahtaa, kun on väsynyt koko päivän. Oikein odottaa sitä hetkeä kun saa kaatua sänkyyn.
En kyllä ajattelisi, että lääkkeen valinta viime kädessä lääkäristä riippuisi, sinähän niitä lääkkeitä syöt ja tietysti silloin sinun on omien tuntemustesi perusteella päätettävä onko joku lääke sinulle hyväksi vai pahentaako se oloasi entisestään. Taitaa olla suositus vähennellä aika hitaasti, eikö lääkärisi neuvonut miten se tulisi tehdä? Kun lääkettä nostetaankin tavallisesti 75 mg:n pykälin, tuntuisi loogiselta tehdä lasku samalla tavalla. Ja syödä pienempää annosta aina vähintään muutama päivä (viikkokin) ennen seuraavaa laskua. Onko muuten tietoa pitääkö ennen fluoksetiiniin (tai paroksetiiniin) siirtymistä pitää taukoa efexorista vai voiko jo seuraavana päivänä ottaa uutta lääkettä kun efexor on ajettu pieneen annokseen?
Ihan lupaavalta lääkkeeltähän tuo Valdoxankin vaikuttaisi, osin sillä on samoja reseptorivaikutuksia kuin fluoksetiinillakin. Mutta kyllä itsekkin mieleluummin jotain tutkitumpaa läkettä ottaisin kuin vasta markkinoille tullutta. - F33.30
Puhti hukassa kirjoitti:
Seronilin vaikuttava aine on fluoksetiini, eli on eri kuin Seroxat. Seronil on myös SSRI-ryhmän lääke. Muita fluoksetiineja ovat ainakin esim. Fluoxetin ja Seromex. Tuo kiinnostaa minua, koska kuten ekassa viestissäni kirjoitin, sitä käytetään myös BED:n hoidossa. Muuten minullakin oli suuri ahdistuneisuus alun alkaen keskeisimpiä syitä lääkityksen aloittamiseen. Fluoksetiini on ollut myös jo pidempään markkinoilla, joten kokemuksia ja tietoakin on siitä enemmän. Tän SNRI-kokemuksen perusteella haluaisin palata SSRI-linjalle, niistä on sentään jo jotain omakohtaista positiivista kokemusta takana. Mutta lääkäristähän se sitten viime kädessä tietysti riippuu.Ei ei ei. Masennuslääkettä vaihtaessa, lääkkeen voi vaihtaa lennosta lukuunottamatta MAO estäjiä
On aivan turhaa ja typerää itsensä rääkkäämistä esim. ajaa efexor nollaan ja sitten aloittaa toinen SNRI lääke. - haukotus
F33.30 kirjoitti:
Ei ei ei. Masennuslääkettä vaihtaessa, lääkkeen voi vaihtaa lennosta lukuunottamatta MAO estäjiä
On aivan turhaa ja typerää itsensä rääkkäämistä esim. ajaa efexor nollaan ja sitten aloittaa toinen SNRI lääke.Enpä usko että lennosta voi kaikkia lääkkeitä vaihtaa, eri SSRI:t ja SNRI:t voivat vaikuttaa hyvin laaja-alaisesti eri serotoniini-, noradrenaliini-, ja dopamiinireseptoreihin ja metaboloituvat tiettyjen CYP-entsyymien kautta. Jos vanha ja uusi lääke esimerkiksi käyttävät metaboloitumiseensa samoja entsyymejä voi toisen lääkkeen pitoisuus vaarallisestikkin nousta (esim. fluoksetiinia löytyy elimistöstä merkittäviä pitoisuuksia jopa neljä viikkoa lääkkeen syönnin lopetuksen jälkeen), tai tulla muita yllättäviä farmakologisia vaikutuksia.
- Puhti hukassa
haukotus kirjoitti:
Enpä usko että lennosta voi kaikkia lääkkeitä vaihtaa, eri SSRI:t ja SNRI:t voivat vaikuttaa hyvin laaja-alaisesti eri serotoniini-, noradrenaliini-, ja dopamiinireseptoreihin ja metaboloituvat tiettyjen CYP-entsyymien kautta. Jos vanha ja uusi lääke esimerkiksi käyttävät metaboloitumiseensa samoja entsyymejä voi toisen lääkkeen pitoisuus vaarallisestikkin nousta (esim. fluoksetiinia löytyy elimistöstä merkittäviä pitoisuuksia jopa neljä viikkoa lääkkeen syönnin lopetuksen jälkeen), tai tulla muita yllättäviä farmakologisia vaikutuksia.
Jep, kerroin lääkärille millä tahdilla aloittelen ajamaan Efexoria alas ja hän hyväksyi sen. 75-pykälin mennään. Siinä vain poikkesin suunnitelmasta, että pudotin 225 milligrammasta 150 milligrammaan nopeutetusti. Tämä osin siitä syystä, että Efexor-tuskastus oli jo niin totaalinen ja osin siksi, että laskeskelin jäljellä olevia nappeja eli millä vahvuudella pärjään minnekin asti ennen vaihtamista toiseen lääkeeseen. Vaihdosta on kuitenkin jo päätös tehty ja lääkärinaika seuraavaksi siten että nykynapit riittävät hyvin ilman että haen lisää siinä vaiheessa jo turhan vahvoja uusia, joten näillä mennään. 150 mg:ssa pysyn viikon, ja sitten edelleen 75 mg/päivä kunnes näen lääkärin seuraavan kerran. Jollei jotain takapakkia tule, uskon että tämä on OK. Ja jos jotain tulee, olen yhteydessä lääkäriini. Nyt on ollut joka tapauksessa olo selvästi parempi kuin kolmesatasella, jonkinlaista ajatustoimintaakin on ehkä jo havaittavissa. :-) Nukkuminen tosin maistuu yhä, viime yönäkin meni reilu 12 tuntia (normaalisti 7-8 h). Ja taas ramaisee, päivän napin otin kuuden maissa.
En osaa sanoa kuinka vähiin Efexor pitää vähentää - vaiko lopettaa kokonaan - ennen vaihtoa. Samaa mietin itsekin. Efexoriin siirryin SSRI:sta siten, että viikon verran söin päällekkäin molempia, SSRI:tä samalla vielä vähentäen sitä minimiin kun Efexoria söin koko em. ajan 37,5 mg päivässä. Riippuu varmasti myös siitä mihin aina kulloinkin vaihdetaan.
Ilman muuta aion fluoksetiinista kysyä ja sitä tod.näk. pyytää. Luotan kyllä lääkäriini, olen ollut hyvässä seurannassa koko ajan, ja hän on onneksi potilasta kuuntelevaa sorttia. Jos hän tarkoitti Valdoxania, niin haluaisin tosiaan vain ensin kuulla siitä lisää käyttäjäkokemuksia. Toisaalta sehän se hankaluus näiden kanssa on että koska eri lääkkeet sopivat ihmisille niin eri tavoin, ei voi loputtomasti sen perusteella päätellä miten mikäkin nappi sopii sitten itselle.
Kuulostaa siltä että taidat "haukotus" vaihtaa jo hyvinkin pian Seroxatiin? Täytyy sanoa että minulla olo helpottui jo todella paljon pelkästä tosiasioiden tunnustamisesta, eli siitä että Efexor ei ole minua auttanut, ja siitä kun sain vihdoin tehtyä päätöksen sen lopettamisesta (tai no ylipäätään kun pystyin päättämään mitään, kiitos Efe-pöhnän). Eihän se tietysti kivaa ole että pitää aloittaa taas uusi lääkekokeilu, mutta en halua myöskään toimimattomia myrkkyjä turhaan vedellä. - kookookoo
F33.30 kirjoitti:
Efexorin ja Cymbaltan vieroitusoireita omakohtaisine kokemuksineen ovat sähköiskut ja säikky olo. Sitä kestää pari viikkoa ja ne alkaa kun nappuloita ei ole syönyt kolmeen päivään ollenkaan.
Alkoholia ei sinä aikana tarvitse pään sekoittamiseen koska noiden nappuloiden syömättä jättäminen hoitaa sen valmiiksi.Mulla tulee sähköiskut heti, jos on hiukankin myöhässä seuraavan päivän lääkkeen otto.
Siis vaikka mullakin depot-kapseli.
En edes halua ajatella miten hitaasti vieroitus hoituu joskus.
- kokeile.
lääkettä, niin pyydä Remeronia pienellä annoksella. Kokeile vaikkapa 1/4 tai 1/2 15 mg:n tabletista. Remeronin pitäis olla useimmille sopiva lääke.
- Puhti hukassa
.. mutta eikös Remeron ole yksi pahimmin painoa nostattavimmista antidepressanteista? :-(
En turhamaisuuttani, mutta kun ongelmana on myös BED, niin en missään tapauksessa halua pahentaa olotilaani entisestään lääkkeillä, jotka mahdollisesti vain edesauttavat ylipainon kertymisessä (vielä enempää) ja sitä kautta lisäävät masennusta. Se kun on se noidankehä. - kokeile.
Puhti hukassa kirjoitti:
.. mutta eikös Remeron ole yksi pahimmin painoa nostattavimmista antidepressanteista? :-(
En turhamaisuuttani, mutta kun ongelmana on myös BED, niin en missään tapauksessa halua pahentaa olotilaani entisestään lääkkeillä, jotka mahdollisesti vain edesauttavat ylipainon kertymisessä (vielä enempää) ja sitä kautta lisäävät masennusta. Se kun on se noidankehä.että joillakin aiheuttaa. Itse en ole kylläkään lihonut. Laihduin 4 kg Zoloftilla ja sain Remeronin aikana painoni normaaliin.
Luulenpa, että lihominen johtuu siitä, jos syö liikaa eikä harrasta liikuntaa. Ja jos stressaa sillä, että lihonko jos syön tätä ja tätä... jättää stressaamisen ja nukkuu enemmän. Yleensä olen lukenut kirjoituksia siitä, miten stressaavat ihmiset eivät nuku tarpeeksi ja siksipä pitäis kiinnittää enemmän huomiota nukkumiseen kuin syömiseen.
Joo, mutta pääasia että nukut ainakin sen 8 h. - Aloittaja/PH
kokeile. kirjoitti:
että joillakin aiheuttaa. Itse en ole kylläkään lihonut. Laihduin 4 kg Zoloftilla ja sain Remeronin aikana painoni normaaliin.
Luulenpa, että lihominen johtuu siitä, jos syö liikaa eikä harrasta liikuntaa. Ja jos stressaa sillä, että lihonko jos syön tätä ja tätä... jättää stressaamisen ja nukkuu enemmän. Yleensä olen lukenut kirjoituksia siitä, miten stressaavat ihmiset eivät nuku tarpeeksi ja siksipä pitäis kiinnittää enemmän huomiota nukkumiseen kuin syömiseen.
Joo, mutta pääasia että nukut ainakin sen 8 h.Kiitos, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. :-(
Kuten aiemmin muutamaankin kertaan kirjoitin, ongelmana ei siis todellakaan ole ollut liian vähä nukkuminen, vaan päinvastoin (joka yö 8-12h) kun Efexor sitä omalta osaltaan vain pahensi lisää. Myös liikuntaa olen aina harrastanut enemmän kuin keskimäärin. Mutta kun masennus ja minulla siihen vahvasti nivoutuva BED veivät kaikesta kamppailusta ja kotikonsteista huolimatta lopulta voiton, seurauksena on ollut muun oireilun lisäksi hallitsematon painonnousu. Se puolestaan vain pahentaa masennusta edelleen. Noidankehä.
Tiedän siis varsin hyvin, että kun ihminen syö enemmän kuin kuluttaa niin ennemmin tai myöhemmin myös lihoo. Mutta kun siihen yhtälöön lisätään epätyypillinen masennus BED, niin mikään ravitsemusopin hallinta ei siinä vaiheessa juurikaan auta. Ei ainakaan minulla. Epätyypillisen masennuksen yksi oire onkin liikaunisuus, kun taas "tyypillisesti" masentuneet viettävät unettomia öitä ja laihtuvat eteerisesti (hah).
Joka tapauksessa, en vain halua itse tietoisesti lisätä tähän samaiseen yhtälöön tekijöitä, jotka saattavat pahentaa asiaa. Siksi lääkärinikin kanssa päädyimme sellaiseen lääkkeeseen, jolla ei tiettävästi ole lihottavaa/ruokahalua lisäävää vaikutusta, eli Efexoria. Se vain ei ollut minulle hyvä lääke, ja lääkitystä vaihdettiin hiljattain. Jippii. :-) Toivottavasti saan nyt Seronilista paremman avun.
Se on hienoa, että sinä olet saanut apua Remeronista, mutta minä en sitä uskalla tässä vaiheessa syödä. Katsotaan sitten uudestaan jos vielä monennen kerran päädytään lääkkeenvaihtoon. ;-) - kookookoo
Aloittaja/PH kirjoitti:
Kiitos, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. :-(
Kuten aiemmin muutamaankin kertaan kirjoitin, ongelmana ei siis todellakaan ole ollut liian vähä nukkuminen, vaan päinvastoin (joka yö 8-12h) kun Efexor sitä omalta osaltaan vain pahensi lisää. Myös liikuntaa olen aina harrastanut enemmän kuin keskimäärin. Mutta kun masennus ja minulla siihen vahvasti nivoutuva BED veivät kaikesta kamppailusta ja kotikonsteista huolimatta lopulta voiton, seurauksena on ollut muun oireilun lisäksi hallitsematon painonnousu. Se puolestaan vain pahentaa masennusta edelleen. Noidankehä.
Tiedän siis varsin hyvin, että kun ihminen syö enemmän kuin kuluttaa niin ennemmin tai myöhemmin myös lihoo. Mutta kun siihen yhtälöön lisätään epätyypillinen masennus BED, niin mikään ravitsemusopin hallinta ei siinä vaiheessa juurikaan auta. Ei ainakaan minulla. Epätyypillisen masennuksen yksi oire onkin liikaunisuus, kun taas "tyypillisesti" masentuneet viettävät unettomia öitä ja laihtuvat eteerisesti (hah).
Joka tapauksessa, en vain halua itse tietoisesti lisätä tähän samaiseen yhtälöön tekijöitä, jotka saattavat pahentaa asiaa. Siksi lääkärinikin kanssa päädyimme sellaiseen lääkkeeseen, jolla ei tiettävästi ole lihottavaa/ruokahalua lisäävää vaikutusta, eli Efexoria. Se vain ei ollut minulle hyvä lääke, ja lääkitystä vaihdettiin hiljattain. Jippii. :-) Toivottavasti saan nyt Seronilista paremman avun.
Se on hienoa, että sinä olet saanut apua Remeronista, mutta minä en sitä uskalla tässä vaiheessa syödä. Katsotaan sitten uudestaan jos vielä monennen kerran päädytään lääkkeenvaihtoon. ;-)Mä olen Efexorilla lihonnut 20 kiloa ja ystäväni 10, että paino ainakin täällä nousee Efexorilla.
Mulla on 375mg annostus tosin ja ollut jo muutaman vuoden.
- kaikki käyty
10v. kokeillut varmaan kaikki lääkkeet läpi tuloksetta. Vakava masennus/yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Onneks on pätevä psykiatri ja kaivoi vielä vaihtoehdon. Se on myös hermosärkylääke ja paras ahdistukseen.
LYRICA Pyydä lääkäriäs että kokeilette. Vaikuttaa heti toisin kuin muut.- vatsapöpö
Auttaako lyrica myös mielilaan..enpä ole ennen moista kuullut?! mikä on annoksesi lyricassa??
- Puhti hukassa
Seronililla mennään nyt himpun kolmatta viikkoa. Efexorin lopetin kokonaan reilu viikko sitten, eikä ole tullut mitään vieroitusoireita, hallelujaa! :-)
Aika näyttää miten Seronil tepsii. Toivottavasti hyvin.- successore
Olen syönyt Efexoria yli 10 vuotta. Sairastuin masennukseen syksyllä 1999, sain hoidoksi Efexoria ja kävin myös kohden vuoden kognitiivisen psykoterapian. Efexor on sopinut minulle erittäin hyvin, mutta työkykyni palautumiseen oli terapialla vähintään yhtä suuri merkitys. Teen vaativaa ja raskasta työtä ja olen ajatellut jatkaa lääkitystä nykyisellä 150 mg/vrk tasolla eläkkeelle jääntiin saakka (noin 2 vuoden kuluttua). Olen lääkkeen aikana sekä lihonut että laihtunut, ja syy on ollut syömisessä ja liikunnassa, ei Efexorissa. Efexorin ei pitäisi lihottaa, sen sivuvaikutuksena mainitaan päinvastoin anoreksia. Välillä minullakin menee päivä töissä niin, että en tunne nälkää lainkaan (illalla kyllä syön senkin edestä).
Lääkitys pitää aloittaa annosta vähitellen lisäten, samoin pitää hoitaa lopetus. Lääkkeen teho alkaa vasta kahden viikon käytön jälkeen. Noiden kahden viikon aikana olo saattaa olla entistäkin ahdistuneempi ja masentuneempi. En ole mielestäni muuttunut zombiksi, itken ja nauran kuin ennenkin ja tunnen ja tunnistan tunteita. Hermostuminen, ahdistuminen ja voimakkaat stressin oireet ovat häipyneet.
Sivuvaikutuksiksi voisin mainita suun kuivumisen, herkän hikoilun ja joskus haukottelen ylenpalttisesti. Yöt nukun hyvin, mutta kaipaan unta 8 tuntia vähintään.
Vakavassa masennuksessa lääkehoitoon pitää liittyä terapia. Ainakin minun tapauksessani lääkitys oli välttämätön, että kykenin terapiaan. Nykyään voin jakaan elämäni kahteen vaiheeseen, aikaan ennen terapiaa ja aikaan sen jälkeen.
- velttous ja masennus
Jos käyttää liian vähän suolaa, siitä seuraa tuollaista masentuneisuutta, velttoutta ja saamattomuutta. Eli kannattaa hankkia kunnollista karkearakeista merisuolaa ja ryhtyä käyttämään sitä riittävän paljon päivittäin. Esim. lasillinen merisuolavettä pitää pirteänä ja aktiivisena koko päivän.
Tutkijoiden mukaan 6g päivässä on sopiva määrä suolaa, jotta pysyy pirteänä ja aktiivisena:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7938932.stm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh862058Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361746- 1801316
- 236756
- 59708
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol9690- 61666
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211598- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492