Oma kokemukseni Isotretinoin kuurin jälkeen

ofelia*

Hei kaikille! Ajattelin kertoa oman tarinani roa-kuurista jos se auttaisi varsinkin sellaisia jotka kamppailevat ottaako kuuria vai ei. Itselläni oli siis Roaccutanin rinnakkaislääke Isotretinoin ratiopharm (täysin samaa ainetta) Kuurini loppui juuri äskettäin ja söin sitä 4,5 kuukautta. Annostukseni oli melko suuri, 60 mg/päivä joten pienemmällä annostuksella kuuri luonnollisesti kestäisi kauemmin.

Olen tulokseen erittäin tyytyväinen. Itselläni oli oman arvion mukaan keskivaikea akne kun kuurin aloitin. Finnejä oli eniten poskissa ja leuassa ja leukaperissä. Eniten kaduttaa se, että en aloittanut kuuria jo paljon aikaisemmin. Johtuen lähinnä sivuvaikutusten pelosta. Kuuri on toki rankka, mutta voin sanoa että sivuvaikutukset kestää kyllä kun tuloksena on hyvä ja hehkeä iho. Itselläni iho ja huulet kuivuivat voimakkaasti, joita joutui rasvaamaan usein. Iholle käytin apteekin erittäin kosteuspitoista rasvaa ja huuliin yöksi Bebanthenia ja päivisin huulirasvaa. Lisäksi päänahka ja nenän limakalvot kuivuivat, tosin on ollut ihanaa kun ei ole tarvinnut pestä hiuksia kuin kerran viikossa. Nenän limakalvot ovat olleet todella kuivat ja nenä usein täynnä kuivaa karstaa ja niistäessä verta. Silmille käytin silloin tällöin kosteuttavia silmätippoja. Lisäksi minulla oli selkäkipuja, selkä oli usein kipeä ja jäykkä. Tosin en voi olla varma johtuiko se kuurista vai ei.

Sitten itse asiaan eli ihoon :) Alussa finnejä tuli lisää ja jonkinlaista pahenemisvaihetta oli havaittavissa. Välillä olin menettää jo toivoni koko lääkkeen suhteen koska finnejä vain tuli lisää silloin tällöin vaikka olin syönyt kuuria jo yli kaksi kuukautta. Suunnilleen kolmannen kuukauden jälkeen finnien tulo loppui. Iho on tasoittunut ja on paljon heleämpi kui ennen. Toki punaisia arpia on vanhoista finneistä mutta ne eivät ole mitään verrattuna finneihin. Olen saanut kuulla monelta palautetta ihoni hyvästä kunnosta. Se on tuntunut todella ihanalta :) Pelottaa kyllä jos finnit palaavat, mutta aion kyllä uusia kuurin jos niin tapahtuu.

Halusin kertoa oman kokemukseni ja todellakin suosittelen kuuria kaikille, jotka kärsii huonosta ihosta. Sivuvaikutuksia ei kannata pelätä. Pelottelut vakavista sivuvaikutuksista ovat ylidramatisointia. On ihanaa kun voi vihdoinkin katsoa peilistä itseään ja todeta ihon olevan hyvässä kunnossa. Se nostaa itsetuntoa kummasti! Älä siis epäröi ottaa kuuria. Minäkin pelkäsin monta vuotta mutta onneksi lopulta uskalsin :)

17

6655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Smile83

      Tämä ratkaisi asian. Aion pyytää ensi viikolla Roan, vaikka akneni onkin lievä. Antibiootit on kokeiltu tuloksetta enkä jaksa enää pelleillä.

    • pykmipää

      Kohta kaksi viikkoa itsellä kuuria takana. Missä vaiheessa sinulla alkoi pahenemisvaihe? Mulla ei ole vielä tullut ja odotan sitä.Tai siis oikeammin en, mutta kuitenkin. Ihon hilseilyä oli ja menikin. Nyt ei oikein mitään sivuvaikutuksia. Voiko ne tulla aaltoillen? Missä vaiheessa sinulla alkoi sivuvaikutukset? Syön tällä hetkellä 40mg/pvä ja painan 60kg. Mietin pitäisikö annostusta nostaa. Saako kysyä, paljonko painat? Tuota annostusta mietin...

      kiitos, jos jaksat vastata

      • alkup.

        Hei!

        En nyt muista ihan tarkasti, mutta ainakin sivuvaikutukset alkoivat melko nopeasti, varsinkin ihon, huulten ja päänahan kuivuminen. Pahenemisvaihe alkoi varmaan noin kuukauden jälkeen. Ei kannata masentua, jos tuntuu siltä ensin että lääke ei auta ja finnejä tulee vain lisää. Se on kuitenkin pitkävaikutteinen lääke ja minullakin finnien tulo lakkasi vasta noin kolmen kuukauden jälkeen. Kärsivällisyyttä siis! Niin ja painoni on 58 kg.


    • niksu111111111111111

      Olen nyt syänyt roa 10/09 lähtien ja vielä olisi noin 1kk kuuria jäljellä...Mitään pahempia sivuvaikutuksia ei ole tullut, vaikka niistä kovin peloteltiinkin! Ainoastaan huulien, limakalvojen, silmielmien kuivumista...Naama ei pahemmin ole kuivanut, kun kunnolla laittaa rasvaa aamuin illoin...Ihanaa kun on naama hyvässä kunnossa, mutta pelottaa miten käy kun kuuri loppuu....:S
      Suosittelen kyllä kokeilemaan, tietenkin sivuvaikutukset henkilökohtaisia!

      • Smithie83

        Minua TODELLA ärsyttävät ihmiset, jotka yrittävät tuputtaa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja muuta ihonhoitopaskaa aknepotilaille. Akne on SAIRAUS, siihen tarvitaan LÄÄKE, ei mitään luomutuotteita.

        Ennen roaa ihoni oli kamala. Rasvainen, kiiltävä, täynnä mustapäitä, valkopäitä, puna-arpia, poskien epätasaisuutta ja finnejä. Ja vain muutama kuukausi tätä ihmelääkettä, niin ihoni oli lähes täydellinen. Arvet tasoittuivat kun iho oheni, punaisuus häipyi vihdoin, finnit ja mustapäät katosivat, ihoni muuttui rasvaisesta normaaliksi. Kuuri pelasti elämäni 26-vuotiaana, älkää arkailko pyytää sitä.


      • zsv
        Smithie83 kirjoitti:

        Minua TODELLA ärsyttävät ihmiset, jotka yrittävät tuputtaa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja muuta ihonhoitopaskaa aknepotilaille. Akne on SAIRAUS, siihen tarvitaan LÄÄKE, ei mitään luomutuotteita.

        Ennen roaa ihoni oli kamala. Rasvainen, kiiltävä, täynnä mustapäitä, valkopäitä, puna-arpia, poskien epätasaisuutta ja finnejä. Ja vain muutama kuukausi tätä ihmelääkettä, niin ihoni oli lähes täydellinen. Arvet tasoittuivat kun iho oheni, punaisuus häipyi vihdoin, finnit ja mustapäät katosivat, ihoni muuttui rasvaisesta normaaliksi. Kuuri pelasti elämäni 26-vuotiaana, älkää arkailko pyytää sitä.

        Voihan se ärsyttää. Itse olen kokeillut vhh:ta ja tulokset olivat todellisia. Kuitenkaan itsekuri ei riittänyt siihen, joten lopetin. Turhaan siitä katkeria ollaan, se on yksi muiden "hoitojen" joukossa. Johtunee varmaan samasta asiasta toisilla kuin minullakin, miksi vhh:ta väheksytään.


    • Mies22

      Itselläni juuri samanlainen kuuri kuin sinulla meneillään juuri nyt. Olen syönnyt kuuria yli kuukauden ja huomaan ihon parantuneen jo nyt. Minun akneni oli aika lievä ja nyt jo lähes olematon.

      Minulla on kuitenkin alkanut ilmestyä punaisia pisteitä kämmenselkiin lähipäivinä ja muutama tuonne ojentajan paikkeille. Nämä tuntuvat selvästi kuivilta eli ilmeisesti johtuu vaan kuivasta ihosta ? Bebanthen ei näihin kuitenkaan tunnu juurikaan auttavan.

      Oliko sinulla tällaisia oireita ja jos oli niin miten hoidit niitä ?

      Testeissä kävin muutama päivä sitten. Pitäisi ehkä huomenna jo soittaa jos olisi tulokset tullut. Toivon ettei ole yhtään koholla, koska ei kiinnostaisi maksaa itseäni kipeäksi keskustelusta ihotautilääkärin kanssa kuurin jatkosta.

      • ,-.-..-

        ...ulkopuolisena vastaamaan Mies22:n kysymykseen kämmenselän pistemäisestä ihottumasta. Kokemusta nimittäin on: itse olen myös Roa-kuurilla ja aika ajoin huomaan, että taas sitä ihottumaa on tullut.
        Ratkaisu kuitenkin on: perusvoide nimeltä Lipolan. Levitän sitä reilun kerroksen ihottumakohtiin iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Aluksi voide kihelmöi ja jopa pistelee epämiellyttävästi sekä saa ongelma-alueen punoittamaan vielä vähän voimakkaammin, mutta aamulla saa huomata ihmeen: iho on todella miellyttävän ja pehmeän tuntuinen. Kokeile siis ihmeessä.


      • alkup.

        Oli joo pistemäistä ihottumaa, käsittääkseni aika monilla tuota kuuria syövillä on ollut. Minulla oli ihottumaa myös ranteessa ja siitä hieman ylöspäin. Johtuu ilmeisesti vaan kuivasta ihosta. Kämmenselkien iho oli todella kuiva koko kuurin ajan ja on edelleen.


      • Mies22,.
        ,-.-..- kirjoitti:

        ...ulkopuolisena vastaamaan Mies22:n kysymykseen kämmenselän pistemäisestä ihottumasta. Kokemusta nimittäin on: itse olen myös Roa-kuurilla ja aika ajoin huomaan, että taas sitä ihottumaa on tullut.
        Ratkaisu kuitenkin on: perusvoide nimeltä Lipolan. Levitän sitä reilun kerroksen ihottumakohtiin iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Aluksi voide kihelmöi ja jopa pistelee epämiellyttävästi sekä saa ongelma-alueen punoittamaan vielä vähän voimakkaammin, mutta aamulla saa huomata ihmeen: iho on todella miellyttävän ja pehmeän tuntuinen. Kokeile siis ihmeessä.

        Koitin aqualan L voidetta näihin ja tuntui kyllä jonku verran auttavan. Pitää rasvata varmaan vähän useammin.


      • Mies22
        alkup. kirjoitti:

        Oli joo pistemäistä ihottumaa, käsittääkseni aika monilla tuota kuuria syövillä on ollut. Minulla oli ihottumaa myös ranteessa ja siitä hieman ylöspäin. Johtuu ilmeisesti vaan kuivasta ihosta. Kämmenselkien iho oli todella kuiva koko kuurin ajan ja on edelleen.

        Onko sinulla kuinka kauan kuurin päättymisestä? Kauankohan kuurin jälkeen kestää, että ihon kuivuus alkaa hellittää hieman ?


    • aloittelijajaja

      joo mullakin on isotretoin kuuri menossa. onko kellään ollut kivistäviä selkä tai rintakipuja kuurin aikana ?

      • aakooänee

        Mulla oli molempia kuurin alussa, loppui n. 2 kk jälkeen.


    • iho

      Pari vuotta sitten söin 7kk kuurin. Lääkäri ei varoitellut haitoista ja ihmetteli, kun jälkeenpäin kerroin hänelle kärsineeni mielialanheilahteluista kuurin aikana sekä tinnityksestä, joka kuurista jäi molempiin korviin. En ikinä suosittelisi lääkettä kenellekään, enkä ymmärrä miten ns. ihotautilääkäri voi olla noin vastuuton ja tietämätön. Jos asia otettaisiin esille mediassa laajemmin, tulisivat varmasti monet sivuvaikutuksistaan hiljaa olevat potilaat huutelemaan. Jos otatte kyseisen kuurin niin ottakaa pienellä annostuksella ja mahdollisesti antibioottia kylkeen niin ei jää arpia. Mulle jäi *******, kun en ite tajunnu tuota..

    • anneli321

      moi! ehkä tullutkin tämä kysymys jo myös tässäkin ketjussa mutta; aloitin viikko sitten ko. kuurin ja kysynkin kannattako mennä ihon puhdistukseen kasvoista ennenkuin pahenemisvaihe alkaa. itsellä ei sinänsä niin paha tilanne kun ei finnejä juuri näy mutta ihonalaisia ja valkopäitä on paljon

    • Akneeton

      Minulla alkoi aikuisiän akne kun lopetin Nuvaringin käytön (provosoi migreeniä), elokuussa näkyi muutamia patteja leukaperissä, jonka jälkeen alkoi pahenemaan. Syyskuussa leuan ja kaulanseutu täynnä vaihtelevasti isoja ihonalaisia patteja sekä pienempiä valkoisia pinnalla olevia näppyjä. Isommista jäi vielä punoittavat arvet. Iho oli omasta mielestäni aivan järkyttävässä kunnossa.

      Neuvolalääkäri kirjoitti Cerazettea ja voiteeksi Epiduoa, kumpaakaan en näistä koskaan hakenut, koska Epiduosta ei ollut enää saatavilla pienemään noin 25 euron hintaista pakkausta, ainoastaan isompi joka maksaa n. 60 euroa. Samoin pillerit jätin noutamatta, koska lääkäri totesi, että niillä tuskin on vaikutusta ihoni kuntoon.

      Samoin ruokavalion muutoksella en ole merkittävää parannusta nähnyt.

      Pari viikkoa sitten sain omalääkäriltäni reseptin Dalacin liuokseen, jota olen nyt käyttänyt sen pari viikkoa ja tulokset ovat todella hyvät, en olisi uskonut että näin nopeasti ja näin paljon tulee Dalacinilla paranemaan. Jäljellä tosin vieläkin arpia, mutta huomattava parannus on ollut ja mitään ihonalaisia patteja ei ole enää tullut. Lääkärin kanssa sovimme jos tämä ei auta niin sitten otamme suun kautta otettavan kuurin käyttöön.

      Ohjeessa tosin lukee että saa käyttää max. 2 viikkoa putkeen, mutta aion jatkaa käyttöä vielä hetken. Mitään muita sivuvaikutuksia en ole huomannut muutakuin ihon pientä kuivumista.

      Pyytäkää ihmeessä lääkäriltä tätä liuosta jos kärsitte keskivaikeasta aknesta! Yhden pullon hinta oli noin 22 euroa, joten ei korkealta putoa jos ei vaikutusta ole.

      Tämän lisäksi suosittelen ihon kuorinta-aineeksi Louis Widmerin face peeling-kuorintavoidetta, koostumus on juuri sopivan karkea, että oikeasti kuollut ihosolukko lähtee mutta on silti hellävarainen.

      Meikkeinä iholleni käytän Lumenen natural code sarjan meikkejä, sekä pahimpiin arpikohtiin eli kaulalle ja leukapieliin Ben Nyen meikkivoidetta, joka peittää arvet todella hyvin. Tärkeää on mielestäni muistaa käyttää hengittäviä tuotteita.

      P.S olen kokeillut Basironia ja Acnicylia, kummallakaan apteekin reseptivapaalla ei ollut mitään vaikutusta.

    • Persikkaiho

      Kaivan vanhan keskustelun, koska en viitsi aloittaa uutta. Olen 25-vuotias nainen, ja mulla on ollut aknea kasvoissa, selässä ja rinnassa ihan murrosiän alusta asti. Ei onneksi juurikaan arpia jättäviä näppyjä, mutta ihotautilääkäri taisi arvioida keskivaikeaksi näppyjen laajan esiintymisen vuoksi. Äidilläni on edelleen aknea, vaikka hän on jo lähes 50-vuotias, isoäitinikin pääsi finneistään vasta vaihdevuosien jälkeen.

      Teininä kokeilin sekä sisäisesti että ulkoisesti useamman antibioottikuurin, joilla ei ollut yhtään mitään vaikutusta. Myös suklaata, maitotuotteita ja milloin mitäkin ruoka-ainetta olen vältellyt, mutta oikea akne on sairaus, johon ei ruokavalio auta, ja sen jouduin itsekin toteamaan. 15-vuotiaana aloin syödä diane novaa, joka alkoi auttaa hieman muutaman vuoden syömisen jälkeen, mutta vuosi sitten iho alkoi huonontua jälleen, ja halusin myös lopettaa ehkäisyn. Pillereistä huolimatta finnit eivät koskaan pysyneet kokonaan poissa, vaan iho on ollut koko ajan huonossa kunnossa ja rasvainen.

      Puoli vuotta sitten sain viimein isotretinoin-kuurin. Annostus oli alussa matala, ja portaittaisella nostamisella säästyin
      pahenemisvaiheelta. Selkäkivut ja jäykkyys ovat olleet mukana kuurin alusta asti, samoin huulten ja ihon kuivuminen, maksa-arvoihin ei ollut vaikutusta. Nyt kuuri on juuri loppumassa, joten en vielä tiedä lopputuloksen kestävyydestä, mutta tällä hetkellä sanoisin että kuurin syöminen kannatti! Tämä on ollut ainoa lääke, joka on auttanut. Ensimmäistä kertaa aikuisiällä olen täysin finnitön, tää tunne on ihan mieletön! :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe